Uchwała Nr 158/460/2010
Zarządu Powiatu w Kluczborku
z dnia 14 października 2010 r.
w sprawie przyjęcia regulaminu organizacyjnego
Domu Dziecka ”Nasz Dom Bogacica-Bąków”
Na podstawie art. 36 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Zarząd Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje:
§1. Przyjmuje się Regulamin Organizacyjny Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” stanowiący załącznik do niniejszej Uchwały.
§2. Traci moc Uchwała Nr 42/143/2007 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 11 grudnia 2007r. w sprawie przyjęcia regulaminu Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica-Bąków oraz Uchwała Nr 132/396/2010 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie zmiany Uchwały
Nr 42/143/2007 Zarządu Powiatu w Kluczborku w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno – Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica - Bąków.
§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Zarząd Powiatu w Kluczborku:
1. Przewodniczący ……………………………….
Piotr Pośpiech
2. Członek ……………………..…………………….
Mieczysław Czapliński
3. Członek ……………………..…………………….
Otylia Skoczylas
4. Członek …………………………..……………….
Maciej Tomaszczyk
Załącznik do Uchwały Nr 158/460/2010
Zarządu Powiatu w Kluczborku
z dnia 14.10.2010 r.
REGULAMIN
ORGANIZACYJNY
DOMU DZIECKA
„NASZ DOM BOGACICA – BĄKÓW”
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1. Ramowy program organizacyjny Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania placówki typu opiekuńczo – wychowawczej.
§ 2. Ilekroć w Regulaminie bez bliższego określenia jest mowa o:
1). Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Kluczborskiego – Przewodniczącego Zarządu Powiatu.
2). PCPR – należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.
3). Placówce – należy przez to rozumieć Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” jako typ placówki socjalizacyjnej.
4). Dom Dziecka należy przez to rozumieć Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” jako typ placówki socjalizacyjnej.
§ 3.1. Dom Dziecka dysponuje mieniem Powiatu niezbędnym do wykonywania zadań statutowych.
2. Mienie jest przekazywane przez Zarząd Powiatu w formie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu.
§ 4. 1. Siedziba placówki znajduje się w Bogacicy.
46-243 Bogacica
ul. Wiejska 2.
2. Pełna nazwa placówki brzmi Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków”, która została utworzona na podstawie uchwały Nr XLVI/274/2010 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16.09.2010r.
§ 5. 1. Do zakresu działania placówki socjalizacyjnej należy wykonanie zadań wynikających w szczególności z:
1) Ustawy z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 175 z 2009 poz. 1362.
2) Konwencji Praw Dziecka / Dz. U. Nr 120 z 1991r. poz. 526/.
3) Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 19 października 2007 w sprawie placówek opiekuńczo – wychowawczych /Dz. U. Nr 201 z 2007 poz. 1455/.
4) Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 23 grudnia 2004r. w sprawie udzielenia pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie /Dz. U. Nr 6 z 2005r.poz. 45/.
5) Ustawy z dnia 05 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym ( z 2001 Nr 142 1592 z późn. zmian ).
6) Ustawa z dnia 27.08.2009 o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz.1240) z późniejszymi zmianami.
2. Dom Dziecka jest jednostką budżetową, której zasady gospodarki finansowej regulują przepisy dla jednostek budżetowych.
3. Dom Dziecka przygotowuje w oparciu o posiadaną dokumentację projekty decyzji w sprawie odpłatności rodziców lub osób zobowiązanych za pobyt dziecka w placówce oraz przygotowuje pod względem merytorycznym projekty decyzji dla organu prowadzącego w sprawie umacniania wierzytelności z tytułu należności pieniężnych do których nie stosuje się przepisów ustawy – ordynacja podatkowa.
§ 6. Do zakresu działania domu dziecka należy wykonywanie:
1) zadań z zakresu administracji rządowej
2) zadań Samorządu powiatowego
3) innych zadań określonych uchwałami Rady lub Zarządu Powiatu Kluczborskiego
§ 7. Dom Dziecka współpracuje z:
1) PCPR –ami i ośrodkami pomocy społecznej: właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodzin wychowanków
2) Ośrodkami adopcyjno – opiekuńczymi
3) Sądami opiekuńczymi i ośrodkami kuratorskimi
4) Policją
5) Szkołami do których uczęszczali i uczęszczają wychowankowie
6) Organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom i dzieciom
7) Rodzinami biologicznymi dzieci, opiekunami wychowanków i rodzinami zaprzyjaźnionymi
8) Poradniami psychologiczno – pedagogicznymi oraz innymi specjalistycznymi
9) Kościołami i związkami wyznaniowymi
10) Organizacjami charytatywnymi zajmującymi się pracą na rzecz dzieci i rodzin
11) Oraz innymi instytucjami.
ROZDZIAŁ II
ORGANY JEDNOSTKI
§ 8. 1. Organami domu dziecka są:
1) dyrektor
2) Zespół d.s. okresowej oceny sytuacji dziecka
3) Zespół wychowawczy – Bąków
4) Zespół wychowawczy – Bogacica
2. Organem wnioskującym i opiniującym jest samorząd wychowanków.
ROZDZIAL III
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 9. 1. Placówką kieruje dyrektor odpowiedzialny za całokształt działalności placówki.
2. W placówce funkcjonują grupy pracowników:
1) pracownicy pedagogiczni:
a) dyrektor
b) wychowawcy
c) terapeuci
d) pracownik socjalny
e) pedagog
2) pracownicy administracyjno – ekonomiczni:
a) księgowy
b) magazynier – intendent
3) pracownicy obsługi:
a) palacz – konserwator
b) sprzątaczka
c) pracownik gospodarczy
d) kucharka
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRACY PLACÓWKI
§ 10. 1. Publiczna placówka opiekuńczo – wychowawcza ze względu na specyfikę działania jest placówką socjalizacyjną.
2. Placówka zapewnia dzieciom całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja ich niezbędne potrzeby bytowe, rozwojowe w tym emocjonalne, społeczne, religijne.
3. Placówka dysponuje 48 miejscami dla dzieci.
4. W budynku w Bogacicy 28 miejsc.
5. W budynku w Bąkowie 20 miejsc.
6. Opieka wychowawcza sprawowana jest w godzinach od 6.00 do 22.00.
7. W godzinach nocnych od 22.00 do 6.00 opiekę sprawuje dwóch pracowników pedagogicznych w tym jeden wychowawca placówki.
8. Czas pracy w placówce dostosowany jest do zadań placówki i potrzeb wychowanków:
1) czas pracy pracowników administracji i obsługi regulowany jest odrębnymi przepisami
2) czas pracy pracowników pedagogicznych odbywa się w godz:
od 6.00 do 22.00 w tygodniu
od 6.00 do 22.00 w dni wolne od nauki.
9. Placówka zapewnia opiekę dzieciom z powiatu kluczborskiego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach także dzieciom z innych powiatów
§ 11. 1. Organizację wewnętrzną placówki a w szczególności:
1) liczbę etatów
2) regulamin organizacyjny określa dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
2. Podział i zakres działań na stanowiskach pracy oraz rodzaje prowadzonych rejestrów i dokumentacji określa zarządzeniem dyrektor.
3. w celu realizacji określonych zadań dyrektor może powoływać zespoły i komisje zadaniowe.
4. Dyrektor wyznacza spośród pracowników Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” osobę zastępującą dyrektora w przypadku swojej nieobecności.
§ 12. 1. Szczegółowe zakresy czynności pracowników określa dyrektor placówki po zaopiniowaniu przez zespół wychowawczy.
2. Pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem przyjęcie powierzonego zakresu czynności.
3. Zakres czynności podlega włączeniu do akt osobowych pracownika.
§ 13. 1. Do kompetencji dyrektora należy:
1) kierowanie placówką i reprezentowanie jej na zewnątrz
2) sprawowanie nadzoru nad właściwą realizacją standardów opieki i wychowania w placówce.
3) Kierowanie pracą zespołu d.s. okresowej oceny sytuacji dziecka
4) Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi placówki
5) Sprawowanie nadzoru pedagogicznego w zakresie:
a) planowania, organizowania i przeprowadzania mierzenia jakości pracy placówki,
b) inspirowania i wspomagania wychowawców w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz podejmowania nowatorstwa pedagogicznego
c) gromadzenia informacji o pracy wychowawców w celu dokonywania oceny ich pracy według zasad określonych w odrębnych przepisach
d) sprawuje nadzór nad realizacją standardów opieki i wychowania
2. Dyrektor wykonuje obowiązki pracodawcy dla zatrudnionych pracowników pedagogicznych, ekonomiczno – administracyjnych i obsługowych,
3. Do zadań dyrektora w kierowaniu placówką należy:
1) tworzenie warunków do realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych wg określonych standardów
2) kształtowanie twórczej atmosfery w placówce, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych
3) przedkładanie projektów i innowacji i eksperymentów pedagogicznych w celu podjęcia uchwał
4) współpraca z samorządem wychowanków
5) zapewnienie pomocy wychowawcom w realizacji ich zadań oraz doskonalenia zawodowego
6) realizowanie zadań związanych z oceną pracy wychowawców
7) współdziałanie z zakładowymi organizacjami działającymi w placówce ( wg odrębnych przepisów )
8) administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych
9) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy
§ 14. 1. Do kompetencji głównego księgowego należy w szczególności:
1) opracowywanie planów finansowych w zakresie gospodarki budżetowej i pozabudżetowej
2) opracowywanie sprawozdań z wykonania planów finansowych
3) nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej
4) prowadzenie dokumentacji wyposażenia placówki oraz organizowanie inwentaryzacji
5) sprawowanie kontroli wewnętrznej w zakresie finansowym
6) prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
2. Do zadań pracownika socjalnego należy:
1) praca z rodziną dziecka
2) kontakt z instytucjami wspierającymi rodzinę dziecka
3) podejmowanie działań w celu unormowania sytuacji rodzinnej i umożliwienia dziecku powrotu do rodziny
4) działania w celu pomocy i usamodzielnienia wychowanków
ROZDZIAŁ V
ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ
§ 15. 1. Placówka jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego.
2. Podstawą gospodarki finansowej placówki jest plan dochodów i wydatków
3. Placówka może uzyskiwać dochody budżetowe z:
1) odpłatności rodziców za pobyt dzieci w placówce
2) odpłatności wychowanków przebywających w placówce na podstawie umowy cywilnoprawnej, które odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego
5. Zasady gospodarki finansowej określa Zarządzenie Dyrektora w sprawie zasad rachunkowości, instrukcji obiegu dokumentów księgowych oraz instrukcji inwentaryzacyjnej.
ROZDZIAŁ VI
ZAKRES DZIAŁAŃ PRACOWNIKÓW PEDAGOGICZNYCH
§ 16. 1. Do podstawowych zadań placówki realizowanych przez pracowników należy:
- zapewnienie bezpieczeństwa i opieki nad powierzonymi wychowankami
2. udzielanie pomocy mającej na względzie podmiotowość dziecka i rodziny oraz prawo dziecka do:
a/ wychowania w rodzinie, a w przypadku wychowywania dziecka poza rodziną do zapewnienia mu w miarę możliwości zgodnie z jego potrzebami opieki i wychowywania w rodzinnych formach opieki zastępczej;
b/ zapewnienia stabilnego środowiska wychowawczego;
c/ utrzymywanie osobistych kontaktów z rodziną;
d/ powrotu do rodziny naturalnej;
e/ traktowanie w sposób sprzyjający poczuciu godności i wartości osobowej;
f/ ochrony przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie prywatne dziecka;
g/ praktyk religijnych zgodnych z wolą rodziców i potrzebami dziecka;
h/ kształcenia, rozwoju uzdolnień, zainteresowań i indywidualności oraz zabawy i wypoczynku;
i/ pomocy w przygotowaniu do samodzielnego życia w przypadku wychowywania poza rodziną naturalną;
j/ dostępu do informacji;
k/ wyrażania opinii w sprawach, które go dotyczą;
l/ ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem.
3. tworzenie serdecznej atmosfery sprzyjającej rozwojowi uczuć i więzi emocjonalnych,
4. utrzymywanie kontaktów z rodzicami wychowanków,
5. wdrażanie wychowanków do przestrzegania higieny osobistej, porządku i czystości otoczenia, prac samoobsługowych i porządkowych,
6. współdziałanie z lekarzem i pielęgniarką w zakresie utrzymywania dobrego stanu zdrowia wychowanka oraz opieki w czasie choroby,
7. współpraca ze szkołami do których uczęszczają wychowankowie oraz w miarę potrzeby udzielanie pomocy w nauce,
8. stwarzanie warunków sprzyjających ujawnieniu i rozwojowi zainteresowań i uzdolnień wychowanków,
9. stwarzanie warunków do rozwoju samorządnej działalności wychowanków,
10. współdziałanie z ustanowionymi przez sąd opiekunami rodzinami zaprzyjaźnionymi w zakresie decyzji dot. podopiecznych,
11. przygotowanie wychowanków do usamodzielnienia a w szczególności:
a/ utrzymywanie systematycznej współpracy z rodziną zmierzającej do przywrócenia podstawowych warunków niezbędnych w organizacji samodzielnego życia,
b/ pomoc w uzyskaniu samodzielnego mieszkania, stancji – współpraca z wydziałami lokalowymi właściwych Urzędów Miast i Gmin oraz Ośrodkami pomocy Społecznej,
c/ utrzymywanie kontaktu z wychowankami w początkowym okresie ich samodzielnego życia,
12. uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym,
13. prowadzenie dokumentacji grupy,
14. udział w posiedzeniach zespołu d.s. okresowej oceny sytuacji dziecka.
ROZDZIAŁ VII
ZASADY PODPISYWANIA PISM, DOKUMENTÓW FINANSOWYCH, DECYZJI I INNYCH AKTÓW
§ 17. Przelewy i czeki podpisują:
1) dyrektor,
2) główny księgowy
- szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów księgowych ustalone są odrębną instrukcją: „Instrukcja w sprawie obiegu i kontroli dokumentów księgowych w Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” wprowadzonej Zarządzeniem Dyrektora z dnia 15.10.2010r.
§ 18. 1. Zarządzenia, polecenia służbowe, decyzje administracyjne oraz korespondencję podpisuje Dyrektor i w ramach przyznanych upoważnień osoba upoważniona.
2. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania pism i dokumentów określa obowiązująca Instrukcja Kancelaryjne Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” wprowadzona zarządzeniem z dnia 15.10.2010r.
§ 19. 1. Organizacja i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy określa Regulamin Pracy.
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 20. 1. Spory kompetencyjne pomiędzy organami placówki rozstrzyga Dyrektor.
2. Spory pomiędzy Dyrektorem a organami placówki rozstrzyga Starosta Kluczborski.
§ 21. wszelkie zmiany w Regulaminie wymagają Uchwały Zarządu Powiatu w Kluczborku.