Uchwała Nr 158/460/2010

Zarządu Powiatu w Kluczborku

z dnia 14 października 2010 r.

 

w sprawie przyjęcia regulaminu organizacyjnego

Domu Dziecka ”Nasz Dom Bogacica-Bąków”

 

 

 

 

Na podstawie art. 36 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Zarząd Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje:

 

 

§1. Przyjmuje się Regulamin Organizacyjny Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” stanowiący załącznik do niniejszej Uchwały.

 

 

§2. Traci moc Uchwała Nr 42/143/2007 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 11 grudnia 2007r. w sprawie przyjęcia regulaminu Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica-Bąków oraz Uchwała Nr 132/396/2010 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie zmiany Uchwały
Nr 42/143/2007  Zarządu Powiatu w Kluczborku w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno – Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica - Bąków.

 

 

§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

                                                                      

 

Zarząd Powiatu w Kluczborku:

 

 

1.      Przewodniczący  ……………………………….

Piotr Pośpiech

     

 

2.      Członek  ……………………..…………………….

  Mieczysław Czapliński

 

 

3.      Członek  ……………………..…………………….

       Otylia Skoczylas

 

 

4.      Członek  …………………………..……………….

   Maciej Tomaszczyk

 

 

 

 

 

 

Załącznik do Uchwały Nr 158/460/2010

Zarządu Powiatu w Kluczborku

z dnia 14.10.2010 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REGULAMIN

 

ORGANIZACYJNY

 

DOMU DZIECKA

 

„NASZ DOM BOGACICA – BĄKÓW”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

PRZEPISY OGÓLNE

 

§ 1. Ramowy program organizacyjny Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania placówki typu opiekuńczo – wychowawczej.

 

§ 2. Ilekroć w Regulaminie bez bliższego określenia jest mowa o:

1). Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Kluczborskiego – Przewodniczącego Zarządu Powiatu.

2). PCPR – należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.

3). Placówce – należy przez to rozumieć Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” jako typ placówki socjalizacyjnej.

4). Dom Dziecka należy przez to rozumieć Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” jako typ placówki socjalizacyjnej.

 

§ 3.1. Dom Dziecka dysponuje mieniem Powiatu niezbędnym do wykonywania zadań statutowych.

2. Mienie jest przekazywane przez Zarząd Powiatu w formie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu.

 

§ 4. 1. Siedziba placówki znajduje się w Bogacicy.

        46-243 Bogacica

        ul. Wiejska 2.

2. Pełna nazwa placówki brzmi Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków”, która została utworzona na podstawie uchwały Nr XLVI/274/2010 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16.09.2010r.

 

§ 5. 1. Do zakresu działania placówki socjalizacyjnej należy wykonanie zadań wynikających w szczególności z:

1) Ustawy z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 175 z 2009 poz. 1362.

2) Konwencji Praw Dziecka / Dz. U. Nr 120 z 1991r. poz. 526/.

3) Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 19 października 2007 w sprawie placówek opiekuńczo – wychowawczych /Dz. U. Nr 201 z 2007 poz. 1455/.

4) Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 23 grudnia 2004r. w sprawie udzielenia pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie /Dz. U. Nr 6 z 2005r.poz. 45/.

5) Ustawy z dnia 05 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym ( z 2001 Nr 142 1592 z późn. zmian ).

6) Ustawa z dnia 27.08.2009 o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz.1240) z późniejszymi zmianami.

2. Dom Dziecka jest jednostką budżetową, której zasady gospodarki finansowej regulują przepisy dla jednostek budżetowych.

3. Dom Dziecka przygotowuje w oparciu o posiadaną dokumentację projekty decyzji w sprawie odpłatności rodziców lub osób zobowiązanych za pobyt dziecka w placówce oraz przygotowuje pod względem merytorycznym projekty decyzji dla organu prowadzącego w sprawie umacniania wierzytelności z tytułu należności pieniężnych do których nie stosuje się przepisów ustawy – ordynacja podatkowa.

 

 

§ 6. Do zakresu działania domu dziecka należy wykonywanie:

1)      zadań z zakresu administracji rządowej

2)      zadań Samorządu powiatowego

3)      innych zadań określonych uchwałami Rady lub Zarządu  Powiatu Kluczborskiego

 

§ 7. Dom Dziecka współpracuje z:

1)      PCPR –ami i ośrodkami pomocy społecznej: właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodzin wychowanków

2)      Ośrodkami adopcyjno – opiekuńczymi

3)      Sądami opiekuńczymi i ośrodkami kuratorskimi

4)      Policją

5)      Szkołami do których uczęszczali i uczęszczają wychowankowie

6)      Organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom i dzieciom

7)      Rodzinami biologicznymi dzieci, opiekunami wychowanków i rodzinami zaprzyjaźnionymi

8)      Poradniami psychologiczno – pedagogicznymi oraz innymi specjalistycznymi

9)      Kościołami i związkami wyznaniowymi

10)  Organizacjami charytatywnymi zajmującymi się pracą na rzecz dzieci i rodzin

11)   Oraz innymi instytucjami.

 

ROZDZIAŁ II

 

ORGANY JEDNOSTKI

 

§ 8. 1. Organami domu dziecka są:

1)      dyrektor

2)      Zespół d.s. okresowej oceny sytuacji dziecka

3)      Zespół wychowawczy – Bąków

4)      Zespół wychowawczy – Bogacica

2. Organem wnioskującym i opiniującym jest samorząd wychowanków.

 

 

ROZDZIAL III

 

STRUKTURA ORGANIZACYJNA

 

 

§ 9. 1. Placówką kieruje dyrektor odpowiedzialny za całokształt działalności placówki.

2. W placówce funkcjonują grupy pracowników:

1) pracownicy pedagogiczni:

a) dyrektor

b) wychowawcy

c) terapeuci

d) pracownik socjalny

e) pedagog

2) pracownicy administracyjno – ekonomiczni:

a) księgowy

b) magazynier – intendent

3) pracownicy  obsługi:

a) palacz – konserwator

b) sprzątaczka

c) pracownik gospodarczy

d) kucharka

 

 

ROZDZIAŁ IV

 

ORGANIZACJA PRACY PLACÓWKI

 

§ 10. 1. Publiczna placówka opiekuńczo – wychowawcza ze względu na specyfikę działania jest placówką socjalizacyjną.

2. Placówka zapewnia dzieciom całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja ich niezbędne potrzeby bytowe, rozwojowe w tym emocjonalne, społeczne, religijne.

3. Placówka dysponuje 48 miejscami dla dzieci.

4. W budynku w Bogacicy 28 miejsc.

5. W budynku w Bąkowie 20 miejsc.

6. Opieka wychowawcza sprawowana jest w godzinach od 6.00 do 22.00.

7. W godzinach nocnych od 22.00 do 6.00 opiekę sprawuje dwóch pracowników pedagogicznych w tym jeden wychowawca placówki.

8. Czas pracy w placówce dostosowany jest do zadań placówki i potrzeb wychowanków:

1) czas pracy pracowników administracji i obsługi regulowany jest odrębnymi przepisami

2) czas pracy pracowników pedagogicznych odbywa się w godz:

od 6.00 do 22.00 w tygodniu

od 6.00 do 22.00 w dni wolne od nauki.

9. Placówka zapewnia opiekę dzieciom z powiatu kluczborskiego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach także dzieciom z innych powiatów

§ 11. 1. Organizację wewnętrzną placówki a w szczególności:

1)      liczbę etatów

2)      regulamin organizacyjny określa dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.

2. Podział i zakres działań na stanowiskach pracy oraz rodzaje prowadzonych rejestrów i dokumentacji określa zarządzeniem dyrektor.

3. w celu realizacji określonych zadań dyrektor może powoływać zespoły i komisje zadaniowe.

4. Dyrektor wyznacza spośród pracowników Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” osobę zastępującą dyrektora w przypadku swojej nieobecności.

§ 12. 1. Szczegółowe zakresy czynności pracowników określa dyrektor placówki po zaopiniowaniu przez zespół wychowawczy.

2. Pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem przyjęcie powierzonego zakresu czynności.

3. Zakres czynności podlega włączeniu do akt osobowych pracownika.

§ 13. 1. Do kompetencji dyrektora należy:

1)      kierowanie placówką i reprezentowanie jej na zewnątrz

2)      sprawowanie nadzoru nad właściwą realizacją standardów opieki i wychowania w placówce.

3)      Kierowanie pracą zespołu d.s. okresowej oceny sytuacji dziecka

4)      Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi placówki

5)      Sprawowanie nadzoru pedagogicznego w zakresie:

a)      planowania, organizowania i przeprowadzania mierzenia jakości pracy placówki,

b)      inspirowania i wspomagania wychowawców w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz podejmowania nowatorstwa pedagogicznego

c)      gromadzenia informacji o pracy wychowawców w celu dokonywania oceny ich pracy według zasad określonych w odrębnych przepisach

d)      sprawuje nadzór nad realizacją standardów opieki i wychowania

2. Dyrektor wykonuje obowiązki pracodawcy dla zatrudnionych pracowników pedagogicznych, ekonomiczno – administracyjnych i obsługowych,

3. Do zadań dyrektora w kierowaniu placówką należy:

1) tworzenie warunków do realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych wg określonych standardów

2) kształtowanie twórczej atmosfery w placówce, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych

3) przedkładanie projektów i innowacji i eksperymentów pedagogicznych w celu podjęcia uchwał

4) współpraca z samorządem wychowanków

5) zapewnienie pomocy wychowawcom w realizacji ich zadań oraz doskonalenia zawodowego

6) realizowanie zadań związanych z oceną pracy wychowawców

7) współdziałanie z zakładowymi organizacjami działającymi w placówce ( wg odrębnych przepisów )

8) administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych

9) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy

 

§ 14. 1. Do kompetencji głównego księgowego należy w szczególności:

1)      opracowywanie planów finansowych w zakresie gospodarki budżetowej i pozabudżetowej

2)      opracowywanie sprawozdań z wykonania planów finansowych

3)      nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej

4)      prowadzenie dokumentacji wyposażenia placówki oraz organizowanie inwentaryzacji

5)      sprawowanie kontroli wewnętrznej w zakresie finansowym

6)      prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa

 

2. Do zadań pracownika socjalnego należy:

1)  praca z rodziną dziecka

2)  kontakt z instytucjami wspierającymi rodzinę dziecka

3)  podejmowanie działań w celu unormowania sytuacji rodzinnej i umożliwienia dziecku powrotu do rodziny

4)  działania w celu pomocy i usamodzielnienia wychowanków

 

 

ROZDZIAŁ V

 

ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ

 

§ 15. 1. Placówka jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego.

2. Podstawą gospodarki finansowej placówki jest plan dochodów i wydatków

3. Placówka może uzyskiwać dochody budżetowe z:

1) odpłatności rodziców za pobyt dzieci w placówce

2) odpłatności wychowanków przebywających w placówce na podstawie umowy cywilnoprawnej, które odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego

5. Zasady gospodarki finansowej określa Zarządzenie Dyrektora w sprawie zasad rachunkowości, instrukcji obiegu dokumentów księgowych oraz instrukcji inwentaryzacyjnej.

 

 

ROZDZIAŁ VI

 

ZAKRES DZIAŁAŃ PRACOWNIKÓW PEDAGOGICZNYCH

 

 

§ 16. 1. Do podstawowych zadań placówki realizowanych przez pracowników należy:

  1. zapewnienie bezpieczeństwa i opieki nad powierzonymi wychowankami

2.  udzielanie pomocy mającej na względzie podmiotowość dziecka i rodziny oraz prawo dziecka do:

a/ wychowania w rodzinie, a w przypadku wychowywania dziecka poza rodziną do zapewnienia mu w miarę możliwości zgodnie z jego potrzebami opieki i wychowywania w rodzinnych formach opieki zastępczej;

b/ zapewnienia stabilnego środowiska wychowawczego;

c/ utrzymywanie osobistych kontaktów z rodziną;

d/ powrotu do rodziny naturalnej;

e/ traktowanie w sposób sprzyjający poczuciu godności i wartości osobowej;

f/ ochrony przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie prywatne dziecka;

g/ praktyk religijnych zgodnych z wolą rodziców i potrzebami dziecka;

h/ kształcenia, rozwoju uzdolnień, zainteresowań i indywidualności oraz zabawy i wypoczynku;

i/ pomocy w przygotowaniu do samodzielnego życia w przypadku wychowywania poza rodziną naturalną;

j/ dostępu do informacji;

k/ wyrażania opinii w sprawach, które go dotyczą;

l/ ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem.

3. tworzenie serdecznej atmosfery sprzyjającej rozwojowi uczuć i więzi emocjonalnych,

4. utrzymywanie kontaktów z rodzicami wychowanków,

5. wdrażanie wychowanków do przestrzegania higieny osobistej, porządku i czystości otoczenia, prac samoobsługowych i porządkowych,

6.  współdziałanie z lekarzem i pielęgniarką w zakresie utrzymywania dobrego stanu zdrowia wychowanka oraz opieki w czasie choroby,

7. współpraca ze szkołami do których uczęszczają wychowankowie oraz w miarę potrzeby udzielanie pomocy w nauce,

8. stwarzanie warunków sprzyjających ujawnieniu i rozwojowi zainteresowań i uzdolnień wychowanków,

9. stwarzanie warunków do rozwoju samorządnej działalności wychowanków,

10. współdziałanie z ustanowionymi przez sąd opiekunami rodzinami zaprzyjaźnionymi w zakresie decyzji dot. podopiecznych,

11. przygotowanie wychowanków do usamodzielnienia a w szczególności:

a/ utrzymywanie systematycznej współpracy z rodziną zmierzającej do przywrócenia podstawowych warunków niezbędnych w organizacji samodzielnego życia,

b/ pomoc w uzyskaniu samodzielnego mieszkania, stancji – współpraca z wydziałami lokalowymi właściwych Urzędów Miast i Gmin oraz Ośrodkami pomocy Społecznej,

c/ utrzymywanie kontaktu z wychowankami w początkowym okresie ich samodzielnego życia,

12. uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym,

13. prowadzenie dokumentacji grupy,

14. udział w posiedzeniach zespołu d.s. okresowej oceny sytuacji dziecka.

 

 

ROZDZIAŁ VII

 

ZASADY PODPISYWANIA PISM, DOKUMENTÓW FINANSOWYCH, DECYZJI I INNYCH AKTÓW

 

§ 17. Przelewy i czeki podpisują:

1)      dyrektor,

2)      główny księgowy

  1. szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów księgowych ustalone są odrębną instrukcją: „Instrukcja w sprawie obiegu i kontroli dokumentów księgowych w Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” wprowadzonej Zarządzeniem Dyrektora z dnia 15.10.2010r.

§ 18. 1. Zarządzenia, polecenia służbowe, decyzje administracyjne oraz korespondencję podpisuje Dyrektor i w ramach przyznanych upoważnień osoba upoważniona.

2. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania pism i dokumentów określa obowiązująca Instrukcja Kancelaryjne Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” wprowadzona zarządzeniem z dnia 15.10.2010r.

§ 19. 1. Organizacja i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy     określa Regulamin Pracy.

 

 

ROZDZIAŁ VIII

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 20. 1. Spory kompetencyjne pomiędzy organami placówki rozstrzyga Dyrektor.

2. Spory pomiędzy Dyrektorem a organami placówki rozstrzyga Starosta Kluczborski.

§ 21. wszelkie zmiany w Regulaminie wymagają Uchwały Zarządu Powiatu w Kluczborku.