Protokół 36/2010
z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu
w Kluczborku w dniu 21 maja 2010 roku.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1. Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski,
2. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,
3. Mieczysław Czapliński – Wicestarosta,
4. Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony
Środowiska i Leśnictwa Starostwa
Powiatowego w Kluczborku.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Omówienie materiałów na XLIII sesję Rady Powiatu w dniu 27 maja.2010 r.
- Wolne wnioski.
- Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1
Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek posiedzenia. Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.
Ad.2
Członkowie Komisji zapoznali się z materiałami na XLIII sesję Rady Powiatu. Przewodniczący Komisji zwrócił się do Starosty Kluczborskiego o omówienie pierwszego projektu Uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2010 Nr XXXIX/228/2009. Omawiany projekt uchwały jest czwartą zmianą uchwały budżetowej powiatu kluczborskiego na rok 2010, dokonywaną w bieżącym roku. Zmiany dokonane w planie dochodów spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2010 rok o kwotę 357.374 zł. Dokonano zwiększenia dochodów majątkowych w związku z otrzymaniem większego dofinansowania z RPO WO na zadanie inwestycyjne pn. Odbudowa wiaduktu nad torami PKP ciągu drogi powiatowej Nr 13210 Kluczbork-Jakubowice w km 1+001 ul.
K. Miarki w Kluczborku na kwotę 438.683,-zł. Ponadto znaczne zwiększenie nastąpiło
w związku ze zwiększeniem dofinansowania z RPO WO zadań inwestycyjnych realizowanych przez powiat kluczborski. Następnie Starosta wystąpił z wnioskiem
o wprowadzenie do przedmiotowego projektu zmian w Uchwale Budżetowej autopoprawki Zarządu Powiatu. Pan Starosta wyjaśnił, że zmiany wprowadzone niniejszą autopoprawką spowodują zwiększenie po stronie dochodów i wydatków o kwotę 602.085 zł w związku
z otrzymaniem i podpisaniem Aneksu Nr POKL.07.01.02-16-004/08-04 do Umowy Ramowej POKL.07.01.02-16-004/08-00 z dnia 13.08.2008 r. Projektu Systemowego pt. „Dobry Start”
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki także w związku z wnioskiem Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku. Ponadto Starosta wystąpił z wnioskiem,
aby zagospodarować w budżecie 100 tys. zł na dofinansowanie zakupu samochodów dla OSP
w Byczynie i OSP w Kuniowie. W związku z trudną sytuacją powodziową, strażacy mieli
i mają nadal bardzo dużo pracy i bez nich jakiekolwiek działania mające na celu zabezpieczenie przed ewentualnymi zalaniami i podtopieniami byłoby niemożliwe.
W/w wniosek został pozytywnie przegłosowany przez wszystkich członków komisji. Następnie Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad projektem uchwały
w sprawie zmian w budżecie wraz z autopoprawką Zarządu. Wszyscy członkowie Komisji głosowali za przyjęciem w/w projektu uchwały. Następnie został omówiony kolejny projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. Powyższy projekt uchwały dotyczy zaciągnięcia kredytu długoterminowego do kwoty 5.000.000 zł z okresem spłaty
od 2011 do 2018 roku. Kredyt będzie przeznaczony na sfinansowanie wkładu własnego
w zadaniach inwestycyjnych realizowanych przez Powiat Kluczborski w 2010 roku. Wybór banku kredytującego nastąpi zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.) a zabezpieczeniem kredytu będzie weksel in blanco. W Uchwale Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2010
nr XXXIX/228/2009 z dnia 17.12.2009 r. zaplanowano po stronie przychodów zaciągnięcie kredytów i pożyczek na rynku krajowym jako środki na sfinansowanie wkładu własnego
w zadaniach inwestycyjnych realizowanych przez Powiat Kluczborski w 2010 roku.
Za przyjęciem w/w projektu uchwały głosowało 5 członków Komisji, 1 wstrzymał się od głosu. Następnie został omówiony projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego za 2009 rok. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe jednostki obejmuje rok kalendarzowy 2009 czyli od 01stycznia do 31 grudnia. Ujęte w sprawozdaniu aktywa i pasywa wyceniono
w sposób określony w Zarządzeniu Kierownika Jednostki z podziałem na poszczególne składniki:
- wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe składniki aktywów według cen zakupu,
- nieruchomości i środki trwałe zaliczane do inwestycji po poniesionych kosztach,
- należności i zobowiązania w kwotach wymaganych do zapłaty,
- udziały własne według cen nabycia,
- rezerwy w wiarygodnie oszacowanej wartości.
Dane zawarte w sprawozdaniu oparte są na podstawie zapisów w księgach rachunkowych jednostek organizacyjnych powiatu.
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe zamyka się:
- po stronie aktywów kwotą 57.699.031,43 zł
- po stronie pasywów kwotą 57.699.031,43 zł.
Jednostka posiada:
- udziały w innych podmiotach gospodarczych na ogólna kwotę 1.392.820 zł,
- pozostałe środki trwałych w użytkowaniu oraz wartości niematerialne i prawne w kwocie
8.769.265,07 zł, dokonała odpisów aktualizacyjnych z tytułu nie wyegzekwowanych należności oraz odsetek od tych należności, należnych Skarbowi Państwa z tytułu wieczystego użytkowania nieruchomości w kwocie 1.638.773 zł. Umorzenie środków trwałych wynosi 12.644.567,55 zł. Przychody jednostki z działalności statutowej wyniosły 51.682.208,12 zł, pozostałe przychody wyniosły 1.637.319,62 zł oraz przychody finansowe
w kwocie 66.294,42 zł. Koszty na działalności operacyjnej jednostka poniosła w wysokości 52.301.758,59 zł oraz kosztów finansowych 2.277.143,24 zł. W konsekwencji jednostka zamknęła się wynikiem ujemnym (stratą) w wysokości 2.820.862,32 zł. Do przedmiotowego projektu uchwały nie wniesiono zapytań w związku z czym Przewodniczący Komisji poddał go pod głosowanie Wszyscy członkowie Komisji głosowali za przyjęciem w/w projektu uchwały. Kolejno pani Skarbnik omówiła projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad
i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny i stosowania ulg z urzędu. W związku z wejściem w życie nowej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) zachodzi konieczność określenia zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadającym Powiatowi Kluczborskiemu oraz jego jednostkom organizacyjnym. Niniejszy projekt uchwały wprowadza szereg uszczegółowień okoliczności, które będą brane pod uwagę do analizy wniosków dłużników
o udzielenie ulg w spłacie należności Powiatu Kluczborskiego lub jego jednostek organizacyjnych w toku postępowania wyjaśniającego, będących przesłanką do udzielania tych ulg. Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad w/w projektem uchwały. Wszyscy członkowie glosowali za w/w projektem uchwały. Kolejno Starosta przedstawił projekt uchwały w sprawie utworzenia jednostki budżetowej Powiatu Kluczborskiego pod nazwą „Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości” oraz nadania jej statutu. Pan Starosta zabierając głos poinformował, że Powiat Kluczborski w okresie do 28 maja 2010 r. zamierza złożyć w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007-2013 do Poddziałania 1.1.1. Wsparcie instytucji otoczenia biznesu wniosek
o dofinansowanie projektu pod nazwą „Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie „Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości”. Zgodnie
z zasadami konkursu wniosek o dofinansowanie złożyć może między innymi jednostka samorządu terytorialnego prowadząca Instytucję Otoczenia Biznesu. Instytucja Otoczenia Biznesu czyli Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości może zostać powołany w formie prawnej wybranej przez wnioskodawcę. Analiza prawna wskazała, iż najbardziej przejrzystą
i zarazem efektywną formą działalności Instytucji Otoczenia Biznesu - Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości będzie jednostka budżetowa Powiatu Kluczborskiego. Podejmując niniejszą uchwałę Rada Powiatu w Kluczborku powoła jednostkę budżetową Powiatu Kluczborskiego Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości, której głównym celem będzie przeciwdziałanie skutkom bezrobocia poprzez wspieranie powstawania i rozwoju, małych i średnich przedsiębiorstw. Ponadto Starosta poinformował ponadto, że w § 1 projektu uchwały nie umieszczono daty rozpoczęcia działalności. Następnie przedstawiono projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku
w likwidacji z działalności jednostki za okres od 1 stycznia 2009 r. do 10 marca 2009 r. oraz sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ
w Kluczborku w likwidacji zakres od 1 stycznia 2009 r. do 10 marca 2009 r. Wszyscy członkowie Komisji głosowali za przyjęciem w/w projektu uchwały. Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie przyjęcia sprawozdania p.o. Dyrektora SPZOZ ZOZ
w Kluczborku z działalności jednostki za okres od 11 marca 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. oraz sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za okres od 11 marca do 31 grudnia 2009 r. Wszyscy członkowie Komisji
głosowali za w/w projektem uchwały.
Ad.3
Członek Komisji Otylia Skoczylas poruszyła sprawę odcinka drogi od strony Bąkowa
w Chocianowicach, gdzie jest niedrożny rów i z tego powodu zalane są trzy posesje.
Ad.4
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim członkom za udział i zamknął dzisiejsze posiedzenie.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji
Władysław Zawadzki
Protokołowała
Katarzyna Hołdys