Protokół Nr 33/2010
ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu
w Kluczborku i Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu
27 kwietnia 2010 roku.
Przewodniczyli:
Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny
- Irena Kielar oraz
Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – Robert Wietrzyk
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
- Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski,
- Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,
- Jolanta Krzysztowczyk- Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu
Starostwa Powiatowego w Kluczborku.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Analiza wykonania budżetu za 2009 rok.(Sprawozdanie zostało przekazane Radnym na sesji w dniu 25 marca 2010 r.).
- Omówienie materiałów na XLII sesję Rady Powiatu w dniu 29.04.2010 r.
- Wolne wnioski.
- Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny
i Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego przywitali wszystkich zebranych i przedstawili porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.
Ad.2
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny przystąpiła do głosowania nad sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2009 rok. Głos zabrał Starosta, który powiedział, otrzymano już dwie opinie z Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczące sprawozdania Zarządu z wykonania budżetu za 2009 rok, i obie są pozytywne. Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny oraz Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego pozytywnie zaopiniowały w/w sprawozdanie. Radni w głosowaniu 9 głosami za i przy 2 głosach wstrzymujących się przyjęli sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu za 2009 rok.
Ad.3
Następnie przystąpiono do omówienia materiałów na XLII sesję Rady Powiatu. Głos zabrała Przewodnicząca Komisji, która poprosiła Panią Skarbnik o omówienie projektu Uchwały
w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej na 2010 rok. Pani Skarbnik poinformowała,
że zmiany dokonane w planie dochodów spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2010 rok o 46.714,- zł. Zmiany dotyczą głównie przeniesienia w klasyfikacji budżetowej w związku
z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących że źródeł zagranicznych. Należało więc dokonać niejako zmiany formalnej
w dochodach i wydatkach, dokonując przeniesienia klasyfikacji budżetowej. Największa
ze zmian dotyczy dotacji na remonty dróg tzw. schetynówek, chodzi o przeniesienie zadań związanych z tym programem dotyczących remontu dróg z działu zadania remontowe na zadania inwestycyjne. Do Wojewody został już złożony wniosek, który został pozytywnie rozpatrzony, dotyczący przeniesienia zadań remontowych na zadania inwestycyjne. Pani Skarbnik powiedziała, że w tym roku gospodarując środkami budżetowymi musimy brać pod uwagę stare i nowe wskaźniki zadłużenia, w momencie gdy mamy większą kwotę na dochodach i wydatkach majątkowych to wskaźniki są dla nas korzystniejsze, wydatki remontowe w budżecie mieszczą się po stronie wydatków bieżących, wysoka kwota po tej stronie spowodowałaby niekorzystne wskaźniki zadłużenia, które mają wpływ na ewentualne podejmowanie kredytów w przyszłości. Głos zabrała Przewodnicząca Irena Kielar, która zapytała, czy działania te są bezpieczne dla budżetu. Pani Skarbnik odpowiedziała, że to należy zrobić jak najszybciej, gdyż już w maju są z tego działu płatności. Głos zabrał Starosta, który powiedział, że nowy mechanizm jaki wprowadza ustawa zacznie obowiązywać w zasadzie dopiero od 2014 roku, ale na stan budżetu już w kolejnych latach będą miały wpływ wszystkie działania mające miejsce już teraz. Starosta powiedział, że zmiany w ustawie mają na celu zapobiec narastaniu długu publicznego. Wskaźnik, który jest obliczany na podstawie trzech poprzednich lat, indywidualnie dla każdego samorządu, nie może być ujemny, gdyż w takim przypadku nie można uchwalić budżetu na przyszły rok. Ponadto Starosta powiedział, że ta zmiana spowoduje, że samorządy będą zmuszone do ograniczenia starań o środki unijne. Radny Maciej Tomaszczyk powiedział, że jest jeszcze możliwość zaciągania kredytów w banku PGK. Przewodnicząca Komisji Oświaty przystąpiła do głosowania nad w/w projektem uchwały. Za przyjęciem projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej na 2010 rok głosowało 11 osób, 2 wstrzymały się od głosu. Następnie przystąpiono do omówienia projektu uchwały w sprawie zaopiniowania wniosku Starosty Kluczborskiego o dofinansowanie kosztów utworzenia Centrum Aktywizacji Zawodowej ze środków Funduszu Pracy. W dniu 1 lutego 2009 roku weszła w życie zmiana do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nakładająca na powiatowe urzędy pracy obowiązek wyodrębnienia centrów aktywizacji zawodowej, które
są wyspecjalizowanymi komórkami organizacyjnymi, realizującymi zadania z zakresu usług rynku pracy oraz instrumentów rynku pracy. Powiatowy Urząd Pracy
w Kluczborku z dniem 1 stycznia 2010 r. wyodrębnił w ramach własnej struktury organizacyjnej Centrum Aktywizacji Zawodowej. Urząd, w celu polepszenia jakości świadczonych usług, zwiększenia zadowolenia zarówno bezrobotnych, jak i pracodawców
z jego działalności, planuje wykonanie prac remontowo – budowlanych na obszarze funkcjonowania Centrum oraz polepszenie wyposażenia pomieszczeń, w których będzie prowadzona działalność Centrum. Tworzenie CAZ finansowane jest przez Starostę
ze środków własnych samorządu, jednakże w przepisach przejściowych nowelizacji ustawy
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wprowadzono zapis umożliwiający okresowe dofinansowanie z rezerwy Ministra przedsięwzięć związanych z tworzeniem CAZ. Mogą być one dofinansowane na wniosek Starosty, zaopiniowany przez Radę Powiatu –
do wysokości 80 % kosztów ich utworzenia. PUP w Kluczborku przygotował wniosek
o dofinansowanie kosztów utworzenia CAZ na łączną kwotę 155.499 zł. Istnieje możliwość uzyskania dofinansowania z rezerwy Funduszu Pracy w kwocie 124.399 zł. Koszt wkładu własnego wyniesie 31.100 zł. (wkład został zabezpieczony w budżecie Powiatu Kluczborskiego). Przewodnicząca Irena Kielar przystąpiła do głosowania nad w/w projektem uchwały. Wszyscy Radni głosowali za przyjęciem w/w projektu uchwały. Kolejno przystąpiono do omówienia projektu uchwały w sprawie wyrażenia opinii o zbyciu nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego. Głos zabrał Członek Komisji Mieczysław Czapliński, który omówił powyższy projekt. Chodzi tu o zbycie nieruchomości zabudowanej budynkiem szkolnym o powierzchni użytkowej 1575 m 2 wpisanym
do ewidencji zabytków gminie Byczyna pod nr 319 i budynkiem garażowym o powierzchni użytkowej 54 m 2 na działce oznaczonej nr 581/94 o powierzchni 0,7312 ha stanowi własność Powiatu Kluczborskiego. Obecnie użytkowana jest przez Zespól Szkół Licealno - Zawodowych w Polanowicach dla którego organem prowadzącym jest Gmina Byczyna.
W związku z planowanym przeniesieniem szkoły do budynków położonych na działce nr 581/92 zbytej w styczniu 2010 roku na rzecz gminy Byczyna, przedmiotowy budynek będzie pustostanem oraz straci swoją funkcję. Wobec powyższego celowe jest zbycie przedmiotowej nieruchomości w formie przetargu nieograniczonego w celu zwiększenia dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego. Nie ma pomysłu za zagospodarowanie tego obiektu, był pomysł na utworzenie tam Młodzieżowego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, ale byłyby zapewne protesty mieszkańców Polanowic. Przewodnicząca Irena Kielar przystąpiła do głosowania nad w/w projektem uchwały, wszyscy głosowali za przyjęciem w/w projektu uchwały. Kolejnym omówionym projektem był projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego. Starosta powiedział, że zmian nie jest wiele,
a obecny projekt jest tekstem jednolitym Statutu, który obowiązuje od 1 stycznia 1999 roku wraz ze stopniowo wprowadzanymi pięcioma zmianami. Pomimo tego pozostało wiele zapisów, które odzwierciedlają nieobowiązujące już regulacje prawne. Uwzględniając powyższe oraz konieczność wprowadzenia nowych zapisów m.in. przyjęcie
w struktury powiatu Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej należałoby przyjąć Statut w nowym brzmieniu. Niniejszy projekt nie zmienia już sprawdzonych zasad funkcjonowania pracy organów powiatu tj. Rady Powiatu i Zarządu Powiatu. Nowością jest wybór Przewodniczącego Komisji przez wszystkich Radnych, a nie jedynie przez członków danej komisji. Za przyjęciem w/w projektu uchwały głosowało 11 osób, dwie wstrzymały się od głosu. Kolejno został omówiony projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały
Nr XXVIII/163/2008 z dnia 19.12.2008 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Przewodnicząca Irena Kielar zapytała o zmianę, która dotyczy utworzenia nowego stanowiska pracy: Rzecznika prasowego. Starosta odpowiedział, że zmiany w obowiązującym regulaminie dotyczą uzupełnienia obowiązków kierowników
i samodzielnych stanowisk w związku z funkcjonowaniem zarządzania systemem jakości, natomiast utworzenia samodzielnego stanowiska rzecznika prasowego jest niezbędne, gdyż potrzebna jest osoba, która zajmie się współpracą z mediami, słaba jest zwłaszcza współpraca jednostek organizacyjnych powiatu z mediami. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał, czy będzie to stanowisko pracownicze, czy urzędnicze. Starosta odpowiedział, że musi to być stanowisko urzędnicze. Radny Zdzisław Pelc zapytał czy będzie to cały etat, czy osoba na tym stanowisku będzie miała wystarczająco dużo pracy, aby etat wypełnić. Starosta odpowiedział, że zatrudnienie na tym stanowisku będzie na pełny etat oraz, że pracownik będzie miał co robić, gdyż będzie wykonywał również obowiązki związane z promocją powiatu. Przewodnicząca Komisji przystąpiła do głosowania nad w/w projektem uchwały.
Za przyjęciem uchwały głosowało 8 osób, 4 wstrzymały się od głosu, jeden głos był przeciw. Kolejno przystąpiono do omówienia projektu uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w sprawie poparcia „Rezolucji Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie poparcia działań zmierzających do utrzymania Izby Celnej w Opolu”. Za przyjęciem stanowiska głosowało 13 radnych, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się i głosów przeciw. Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie utworzenia Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego. Głos zabrała Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu - Jolanta Krzysztowczyk, która powiedziała, że dniu 27 stycznia 2010 r. do Starostwa Powiatowego w Kluczborku wpłynął wniosek Dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kluczborku (pismo nr SOSW-KM-4331-7/2010) z prośbą o utworzenie Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego. Liceum będzie prowadzone
w systemie dwuletnim dziennym, na podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej, w tym szkoły specjalnej. W roku szkolnym planowane jest utworzenie 1 oddziału z rozszerzonym programem nauczania języka polskiego i języka obcego o liczebności od 10 do 16 uczniów. Ukończenie Liceum umożliwi absolwentom zasadniczej szkoły zawodowej uzyskanie średniego wykształcenia oraz przystąpienia do egzaminu maturalnego na warunkach ogólnych. Uczniowie będą mieli możliwość zdobycia dodatkowej wiedzy, a ukończenie szkoły podniesie prestiż społeczny ucznia niepełnosprawnego intelektualnie. Za przyjęciem w/w projektu uchwały głosowało 13 radnych, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się ani głosów przeciw. Kolejnym omówionym projektem uchwały był projekt w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za 2009 rok. Przewodnicząca Komisji powiedziała, że sprawozdanie jest bardzo dobrze przygotowane i w sposób klarowny obrazuje jakie działania prowadzi PCPR w Kluczborku. Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że pomieszczenia w którym odbywają się zajęcia z terapii zajęciowej należałoby wyremontować. Przewodnicząca Irena Kielar przystąpiła do głosownia nad w/w projektem uchwały. W/w projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Następnie przystąpiono do przyjęcia sprawozdania Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku ze stanu bezpieczeństwa sanitarnego powiatu kluczborskiego za 2009 rok, sprawozdania Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku ze stanu bezpieczeństwa powiatu kluczborskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2009, sprawozdania z realizacji Uchwały Nr XXVIII/167/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi, sprawozdania z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku oraz sytuacji kryminalno-porządkowej i stanu zagrożeń na terenie powiatu kluczborskiego za 2009 rok, oraz informacji Powiatowego Urzędu Pracy
w Kluczborku z realizacji działań na rzecz aktywizacji zawodowej bezrobotnych w 2009 roku. Następnie przystąpiono do omówienia sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres od 16 marca 2010 r. do 12 kwietnia 2010 r. Radna Irena Kielar zapytała o wniosek Pana Janusza Jokla w sprawie umorzenia pozostałej do spłaty części kary w wysokości 2.000,-zł, nałożonej przez Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Drogowego decyzją
Nr WITD.DI0152.010/72/08/W, który został przez Zarząd rozpatrzony pozytywnie. Starosta udzielił wyjaśnienia na ten temat.
Ad.4.
Starosta przypomniał, że sesja w dniu 29 kwietnia 2010 r. wyjątkowo odbędzie się o godzinie 13, oraz poprosił Radnych, aby uczestniczyli w obchodach dnia 3 i 9 maja.
Nikt nie zgłosił żadnych wniosków, więc Przewodnicząca Komisji przeszła do kolejnego punktu obrad.
Ad. 5
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny oraz Przewodniczący Komisji Budżetu
i Rozwoju Gospodarczego podziękowali wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu
i zamknęła dzisiejsze wspólne posiedzenie komisji.
Na tym protokół zakończono.
Przewodnicząca Komisji
Irena Kielar
Przewodniczący Komisji
Robert Wietrzyk
Protokołowała
Katarzyna Hołdys