Uchwała Nr 136/402/2010

                                               Zarządu Powiatu w Kluczborku

z dnia 9 marca 2010 r.

 

 

 

w sprawie organizacji roku szkolnego 2010/2011 w prowadzonych przez Powiat Kluczborski szkołach i placówkach oświatowych.

 

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 5 ust. 7, art. 34a ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

 

§ 1. Wprowadza się „Założenia do opracowania arkuszy organizacji na rok szkolny 2010/2011”, stanowiące Załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Arkusze organizacji szkół i placówek oświatowych na rok szkolny 2010/2011 należy opracować zgodnie z aktualnymi przepisami prawa oświatowego oraz „Założeniami do opracowania arkuszy organizacji na rok szkolny 2010/2011”.

 

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Naczelnikowi Wydziału Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

 

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Zarząd Powiatu w Kluczborku:

 

 

 

1.      Przewodniczący.............................

                                (Piotr Pośpiech)

 

2.      Członek........................................

                     (Mieczysław Czapliński)

 

3.      Członek........................................

                          (Otylia Skoczylas)

 

4.      Członek........................................

                                                                                     (Maciej Tomaszczyk)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do uchwały Nr 136/402/2010

Zarządu Powiatu w Kluczborku

z dnia 9 marca 2010 r.

 

 

ZAŁOŻENIA DO OPRACOWANIA

ARKUSZY ORGANIZACJI SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH

 POWIATU KLUCZBORSKIEGO NA ROK SZKOLNY 2010/2011

 

 

I. WSTĘPNE INFORMACJE

Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w roku szkolnym 2010/2011 określają arkusze organizacji szkół/placówek opracowane przez dyrektorów jednostek oświatowych, na podstawie szkolnych planów nauczania – uwzględniających ramowe plany nauczania oraz plany i informacje: informacja dot. organizacji pracy (PODN), plan dokształcania teoretycznego młodocianych (WODiDZ).

 Arkusz organizacji powinien być opracowany z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów przy optymalnym wykorzystaniu środków finansowych.

Zatwierdzony arkusz organizacji jest podstawą do ustalenia przez dyrektora tygodniowego rozkładu zajęć, określającego organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i higieny pracy.

Przed złożeniem do zatwierdzenia arkuszy organizacji i planów – dyrektorzy omawiają i ustalają  z pracownikami Wydziału Edukacji i Sportu wszystkie problematyczne sprawy, tj. odstępstwa od założeń i działania wymagające zgody organu prowadzącego, w następujących terminach:

a)     do 12 kwietnia 2010 r. - ZSP Nr 2 – CKU, SOSW, ZSO, ZSP Nr 1 z Panią Inspektor Anną Nowak

b)     do 19 kwietnia 2010 r.PPP, MDK, ZSLT z Panią Podinspektor Joanną Neugebauer

c)     do 19 kwietnia 2010 r.WODiDZ, PODN z Panią Inspektor Anną Matuszewską

5. Omówione wcześniej arkusze organizacji i plany na rok szkolny 2010/2011 należy złożyć w Biurze Podawczym Starostwa Powiatowego w Kluczborku do 30 kwietnia 2010 r.

6. Ostateczny termin zatwierdzenia arkuszy organizacji na rok szkolny 2010/2011 przez organ prowadzący ustala się do dnia 31 maja 2010r.

7. Aneks Nr 1 do arkusza organizacji na rok szkolny 2010/2011 dyrektorzy placówek oświatowych i zespołów szkół opracowują (szkoły po zakończeniu rekrutacji do klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych), uwzględniając dane na dzień 3 września 2010 r. i składają w Biurze Podawczym Starostwa Powiatowego w Kluczborku nie później niż do dnia 10 września 2010 r. WODiDZ składa Aneks Nr 1 do dnia 30 września uwzględniając dane na dzień 27 września.

8. Przed opracowaniem Aneksu Nr 1 do arkusza organizacji – dyrektor zespołu szkół omawia odstępstwa od założeń z pracownikiem Wydziału Edukacji i Sportu i po uzgodnieniach z Naczelnikiem Wydziału składa na piśmie, do 23 sierpnia 2010 r., wniosek do Zarządu Powiatu w Kluczborku o zatwierdzenie ewentualnych odstępstw w stosunku do zasad określonych w niniejszej uchwale lub rozporządzeniach (np. mniejsza liczba uczniów w oddziałach, tworzenie grup w oddziałach liczących mniej uczniów niż określono w rozporządzeniu itp.).

9. Kolejne aneksy do arkusza organizacji należy składać z wyprzedzeniem co najmniej 3 dni, chyba że zmiany spowodowane są nagłym zdarzeniem – wówczas w przeddzień tych zmian dyrektor lub wicedyrektor składa aneks osobiście, po uzgodnieniu w Wydziale Edukacji i Sportu.  

 

II. KSZTAŁCENIE I WYCHOWANIE (LICZBA ODDZIAŁÓW, LICZEBNOŚĆ KLAS I GRUP)

 

1. Nabór do klas pierwszych szkół młodzieżowych w roku szkolnym 2010/2011 zaplanowano w następujący sposób:

a)     licea ogólnokształcące: 11 oddziałów (7 – ZSO, 4 – ZSLT)

b)     technika: 8 oddziałów (2 – ZSP Nr 2 – CKU, 2 – ZSLT, 4 – ZSP Nr 1)

c)     licea profilowane: 2 oddziały (1 – ZSLT, 1 – ZSP Nr 1)

d)     zasadnicze szkoły zawodowe: 5 oddziałów (4 – ZSP Nr 2 – CKU, 1 – ZSP Nr 1)

2. Liczbę oddziałów klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych w poszczególnych zespołach szkół zaplanowano następująco (liczba oddziałów w arkuszach organizacji):

a)     ZSO w Kluczborku: 7 oddziałów LO i 4 oddziały Gimnazjum

b)     ZSLT w Kluczborku: 7 oddziałów

c)     ZSP Nr 1 w Kluczborku: 6 oddziałów

d)     ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku: 6 oddziałów

Łącznie: 26 oddziałów + 4 oddziały gimnazjum.

3. SOSW w Kluczborku: 2 oddziały (1 – ZSZ specjalna, 1 – Szkoła Przysposabiająca do Pracy).

4. W przypadku większej liczby kandydatów do poszczególnych typów szkół, możliwe jest utworzenie większej liczby oddziałów klas pierwszych w zespołach szkół lub zwiększenie liczby uczniów w oddziale, z uwzględnieniem przepisów bhp, dotyczących bazy danego zespołu oraz kwalifikacji nauczycieli za zgodą organu prowadzącego (w trakcie symulacji w programie systemu naboru VULCAN).

5. Ustalona liczba punktów uzyskanych przez absolwentów gimnazjum do przyjęć do poszczególnych typów szkół w roku szkolnym 2010/2011 jest następująca:

a)     Liceum ogólnokształcące: ZSO, ZSLT – nie mniej niż 90 punktów,

b)     Technikum: ZSLT, ZSP Nr 1, ZSP Nr 2 – CKU –  nie mniej niż 60 punktów,

c)     Liceum profilowane: ZSLT, ZSP Nr 1 – nie mniej niż 70 punktów.

6. Należy bezwzględnie przestrzegać ustalonej punktacji przy rekrutacji kandydatów do poszczególnych typów szkół.

7. Liczebność klas pierwszych ustala się na poziomie 30 uczniów w oddziale. Przy ustalaniu liczby uczniów w klasach należy brać pod uwagę możliwości bazowe szkoły.

8. Planuje się następującą liczbę oddziałów (semestrów) klas pierwszych w szkołach dla dorosłych:

a) I LO dla Dorosłych i I LO Uzupełniające dla dorosłych w ZSO w Kluczborku: 2 oddziały

b) Technikum Uzupełniające Nr 1 dla Dorosłych w ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku: 1 oddział;

c) Szkoła Policealna Nr 2 dla Dorosłych w ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku: 1 oddział;

d) Szkoła Policealna Nr 3 dla Dorosłych w ZSP Nr 1 w Kluczborku: 1 oddział.

Łącznie: 5 oddziałów.

9. Liczebność klas w szkołach dla dorosłych ustala się następująco: w klasach pierwszych nie mniej niż 30 słuchaczy, w pozostałych klasach nie mniej niż 25 słuchaczy. Mniejsza liczba słuchaczy w oddziale wymaga zgody Zarządu Powiatu w Kluczborku.

10. Podział na grupy, tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych, przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły – określają przepisy w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

11. W przypadku oddziałów liczących mniej uczniów niż określono w aktualnych przepisach – podział na grupy wymaga zgody Zarządu Powiatu w Kluczborku. 

12. Godziny do dyspozycji dyrektora należy umieścić w arkuszu organizacji jako oddzielną pulę godzin do wykorzystania w trakcie roku szkolnego. Nie należy ich rozdysponowywać już w okresie planowania organizacji roku szkolnego, lecz dopiero po dokonanym naborze. Godziny te powinny służyć przede wszystkim uczniom a nie być uzupełnieniem etatów dla nauczycieli.

13. W arkuszach organizacji poszczególnych zespołów szkół należy umieścić liczbę oddziałów prawdopodobnych do utworzenia, bez oddziałów szkół dla dorosłych, ze względu na ewentualne wypowiedzenia zatrudnienia lub ograniczenie w zatrudnieniu, o których dyrektor musi podjąć decyzję do końca maja 2010 r.

 

III. POLITYKA KADROWA

 

1. Wszelkie działania w zakresie prowadzonej polityki kadrowej, a w szczególności dobór odpowiednich kandydatów do pracy, służyć winny wzrostowi poziomu nauczania, podnoszeniu rangi zawodu nauczycielskiego, jak również sprawnej organizacji szkoły/placówki.

2. Zatrudnianie osób niebędących nauczycielami do prowadzenia zajęć w zakresie kształcenia zawodowego powinno być prowadzone zgodnie z procedurą zawartą w Zarządzeniu Nr 8/2010 Starosty Kluczborskiego z dnia 23. 02. 2010 r. w sprawie  zatrudniania w szkołach publicznych powiatu kluczborskiego osób niebędących nauczycielami do prowadzenia zajęć w zakresie kształcenia zawodowego.

3. Należy przestrzegać przepisów prawa dot. zatrudniania pracowników pedagogicznych jak i niepedagogicznych (rozporządzenie o kwalifikacjach nauczycieli i ustawa Karta Nauczyciela oraz ustawa o pracownikach samorządowych).

4. Nauczycielom, za ich zgodą, można przydzielać godziny ponadwymiarowe do wysokości nieprzekraczającej 11 obowiązkowego etatu godzin nominalnych.

5. Nauczycieli zatrudnianych w trakcie roku szkolnego na czas określony, na zastępstwo za nieobecnego nauczyciela, należy zatrudniać na okres nie dłuższy niż do zakończenia zajęć dydaktycznych – za wyjątkiem nauczycieli stażystów, zatrudnionych od 1 września, rozpoczynających staż na stopień nauczyciela kontraktowego.

 

A.     KADRA PEDAGOGICZNA

 

1. Przydziały czynności powinny uwzględniać wszystkie posiadane przez nauczycieli kwalifikacje.

2. Zatrudnienie nauczyciela emeryta lub nauczyciela, dla którego praca
w szkole lub placówce jest dodatkowym zatrudnieniem, może mieć miejsce w ostatnim tygodniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia roku szkolnego, za zgodą organu prowadzącego, w sytuacji, gdy planowana liczba godzin ponadwymiarowych dla nauczycieli zatrudnionych w szkole przekracza 11 etatu lub brak jest nauczycieli, którzy mogliby uzupełnić etat. Może to również nastąpić z przyczyn organizacyjnych, wynikających z kontynuacji nauczania obowiązkowego przedmiotu maturalnego w ostatniej klasie szkoły kończącej się maturą lub przedmiotu dodatkowego, który do matury wybrało przynajmniej 50% uczniów danej klasy.

3. Godziny ponadwymiarowe dla kadry kierowniczej mogą być przydzielone wyłącznie w przypadku naturalnego przekroczenia obowiązkowego pensum nauczanego przedmiotu. Nie przewiduje się płatnych zastępstw dla kadry kierowniczej.

4. Na podstawie uchwały Nr XXXIII/243/2005 Rady Powiatu z dnia 1 grudnia 2005 r. w sprawie ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zatrudnionych w szkołach lub placówkach, dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski, dyrektorzy szkół określą dla każdego nauczyciela plan zajęć na rok szkolny, zgodnie z ustalonymi zasadami w § 3 tej uchwały i podadzą każdemu nauczycielowi do wiadomości na piśmie najpóźniej na zebraniu rady pedagogicznej przed rozpoczęciem roku szkolnego.

5. Przy organizowaniu płatnych zastępstw za nieobecnych nauczycieli należy brać pod uwagę kwalifikacje nauczycieli prowadzących zastępstwa, jakość nauczania, bezpieczeństwo uczniów oraz możliwości finansowe szkoły.

6. Zastępstwa, organizowane za nieobecnych nauczycieli, przebywających na dłuższych zwolnieniach lekarskich, na urlopach macierzyńskich, wychowawczych, dla poratowania zdrowia, należy ująć w aneksach, również elektronicznych, i przedkładać do zatwierdzenia Staroście Kluczborskiemu.

 

B. KADRA NIEPEDAGOGICZNA (pracownicy obsługi i administracji)

 

1. Zatrudnienie pracowników administracji i obsługi powinno być zgodne
z tabelami stanowisk, zaszeregowania i wymaganiami kwalifikacyjnymi pracowników jednostek samorządu terytorialnego.

2. Należy prowadzić racjonalną politykę zatrudniania pracowników niepedagogicznych, mając na uwadze pełne wykorzystanie czasu pracy i wypełnianie obowiązków w ramach zakresów czynności.

  

IV. OGÓLNE ZASADY OPRACOWANIA ARKUSZY ORGANIZACJI SZKÓŁ I PLACÓWEK

 

  1. Arkusz organizacji powinien być opracowany w dwóch egzemplarzach według podanych wzorów wraz z załącznikami i w wersji elektronicznej zgodnie z założeniami organu prowadzącego.
  2. Arkusz organizacji opracowany w programie Arkusz Optivum w formacie as+ z datą 1 września 2010 r. należy przesłać drogą internetową do Wydziału Edukacji  i Sportu, w terminie do 30 kwietnia 2010 r.; Aneks Nr 1 – z datą 2 września (WODiDZ z datą 27 września), a kolejne aneksy z datą, od której obowiązują zmiany.
  3. Wykaz dokumentów składanych przez dyrektorów jednostek:

a)     WODiDZ – plan dokształcania teoretycznego młodocianych na rok szkolny, organizacja roku szkolnego, zakres i formy dokształcania, przydział czynności wg własnych wzorów dotychczasowych, wydruk z programu Arkusz Optivum o pracownikach niepedagogicznych, wzór nr 2 w razie potrzeby;

b)     PODN – informacja dotycząca organizacji pracy, przydział czynności nauczycieli: wzór nr 3, wykaz pracowników niepedagogicznych;

c)     Zespoły szkół (ZSO – bez wzoru nr 4, ZSLT, ZSP Nr 1, ZSP Nr 2 – CKU, SOSW) – arkusze organizacji, załączniki: wzór nr 1, 2, 3, 4 i wydruk z programu Arkusz Optivum o pracownikach niepedagogicznych.

d)     Placówki (PPP, MDK) – arkusze organizacji i załączniki: wzór nr 2 (jeśli będzie taka potrzeba), nr 3 i wydruk z programu Arkusz Optivum o pracownikach niepedagogicznych.

 

5. Załączniki do arkusza organizacji:

a)     Wykaz nauczycieli zagrożonych utratą pracy lub zmniejszeniem zatrudnienia do niepełnego wymiaru wraz z kwalifikacjami (wzór nr 1);

b)     Zestawienie wakatów (wzór nr 2);

c)     Przydział czynności nauczycieli (wzór nr 3);

d)     Wykaz liczbowy uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu z podziałem na naukę w pracowniach szkolnych i u pracodawców – ZSP Nr 1, ZSP Nr 2 – CKU, SOSW (wzór nr 4);

e)     Wydruk z programu Arkusz Optivum dotyczący pracowników niepedagogicznych, z podziałem na pracowników administracji, obsługi i pomocniczych, zawierający następujące dane: imię i nazwisko, stanowisko, wymiar zatrudnienia, miejsce zatrudnienia (szkoła, internat, pracownia ćwiczeń, itp.)

 

V.                 PRAKTYCZNA NAUKA ZAWODU

 

1. Liczba uczniów lub młodocianych w grupach na zajęciach z praktycznej nauki zawodu powinna umożliwiać realizację programu nauczania dla danego zawodu i uwzględniać specyfikę nauczanego zawodu, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, a także warunki lokalowe i techniczne w miejscu odbywania praktycznej nauki zawodu.

2. Podziału na grupy dokonuje odpowiednio dyrektor szkoły, w porozumieniu z podmiotem przyjmującym uczniów lub młodocianych na praktyczną naukę zawodu.

3. Wszelkie obowiązki szkoły dotyczące praktycznej nauki zawodu określa aktualne rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie praktycznej nauki zawodu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WZÓR Nr 1

 

 

………………………………………….

   (szkoła/placówka)

 

WYKAZ  NAUCZYCIELI  ZAGROŻONYCH  UTRATĄ  PRACY 

LUB  ZATRUDNIENIEM  W  NIEPEŁNYM  WYMIARZE

w roku szkolnym 2010/2011

 

Lp.

Imię i nazwisko

Staż pracy

Stopień awansu zawodowego

Liczba przyznanych godzin tygodniowo (przedmiot/klasa/typ szkoły)

Kwalifikacje

(wszystkie posiadane przez nauczyciela)

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Sporządził:                                                        Zatwierdził:

 

................................................                           ........................................................

(data, podpis i pieczątka pracownika)                         (podpis i pieczątka dyrektora)

 

 

Kluczbork, dnia……………………………….

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

WZÓR NR 2

………………………………………….

   (szkoła/placówka)

 

 

ZESTAWIENIE WAKATÓW

 

L.p.

Przedmiot

Typ szkoły/klasa

Liczba godzin

Wymagane kwalifikacje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Sporządził:                                                        Zatwierdził:

 

................................................                           ........................................................

(data, podpis i pieczątka pracownika)                         (podpis i pieczątka dyrektora)

 

 

Kluczbork, dnia……………………………….

 

 

 

 


WZÓR NR 3

…………………………………………..

(pieczątka szkoły/placówki)

PRZYDZIAŁ CZYNNOŚCI NAUCZYCIELI W ROKU SZKOLNYM 2009/2010

 

Lp

Imię i nazwisko nauczyciela

Nauczany przedmiot

Staż pracy ogółem

Stopień awansu zawodowego/ grupa zaszeregowania wg tabeli wynagrodzeń

Opis pełnych kwalifikacji

Liczba godzin[1]

wg planu nauczania nominalnie

wg planu

nauczania średniorocznie

w wymiarze obowiązkowym[2]

ponadwymiarowe nominalnie

ponadwymiarowe średniorocznie

niepełnego wymiaru- nominalnie

niepełnego wymiaru- średniorocznie

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Razem

x

x

x

x

 

 

 

 

 

 

 

 

Sporządził:

 

...............................................

(podpis i pieczątka imienna, data)

 

 

Oświadczam, że nauczyciele zatrudnieni w …………………………………………………………………….. i  wymienieni w powyższej tabeli są zatrudnieni zgodnie z kwalifikacjami określonymi w aktualnym rozporządzeniu w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

 

 

 

.................................................

(podpis i pieczątka dyrektora, data)

 

 

 

 

 


 

 

 

Wzór nr 4

................................................                                             

(szkoła/placówka)

 

 

 

 

LICZBA  UCZNIÓW  OBJĘTYCH  PRAKTYCZNĄ  NAUKĄ  ZAWODU 

W  ROKU  SZKOLNYM  2010/2011

 

TABELA NR 1

Lp.

Typ szkoły

Zawód

Liczba uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu

w szkole (PĆP)

u pracodawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LICZBA UCZNIÓW I GODZIN ZAJĘĆ W PĆP I U PRACODAWCÓW

TABELA NR 2

Rodzaj/nazwa

 pracowni

Zajęcia w PĆP

Zajęcia u pracodawców

Razem

Liczba uczniów

Liczba godzin

Liczba uczniów

Liczba godzin

Liczba uczniów

Liczba godzin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RAZEM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 Sporządził:                                                            Zatwierdził:

 

................................................                                     ..............................................

(data, podpis i pieczątka pracownika)                         (podpis i pieczątka dyrektora)

 

 

 

 

 

 

Kluczbork, dnia………………………….                                                                              


                                                                 

 



[1] należy wypełniać wszystkie kolumny, godziny średnioroczne z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku; w wypadku braku godzin stawiamy znak „–„

[2] dotyczy tylko pełnozatrudnionych nauczycieli