Protokół 30/2009

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 1 grudnia 2009 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mirosław Misiak.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

2. Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

                                             Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia

                                             Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia.

2. Analiza projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2010 rok.

    /Przygotowanie opinii Komisji do projektu budżetu/

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek posiedzenia. Członkowie Komisji nie wnieśli do niego żadnych uwag i jednogłośnie go zatwierdzili.

 

Ad.2

 

Przewodniczący Komisji oddał głos Panu Staroście, który omówił projekt budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2010r.

Jak poinformował Pan Starosta, od przyszłego roku będzie obowiązywać zmieniona ustawa o finansach publicznych. Pan Starosta powiedział, że dochody budżetu powiatu na 2010 rok ustala się na kwotę 70.188.447,-zł. Wzrost dochodów szacuje się na ponad 14.000.000,-zł. Ponadto wydatki ustala się na łączną kwotę 72.522.032,-zł, wydatki majątkowe prawie 22.000.000,-zł, wskaźnik zadłużenia wynosi 48%, planowane do pozyskania środki zewnętrzne  : 14.500.000,-zł z czego 6.500.000,-zł już zostały przyznane.

Pan Starosta poinformował, że znaczny dochód z subwencji oświatowej wynosi ponad 22.600.000,-zł. Na skutek wprowadzonych obligatoryjnych średnich dla nauczycieli osiąganych we wszystkich stopniach awansu zawodowego powoduje, że wynagrodzenia dla nauczycieli wynoszą ponad 16.500.000,-zł, administracja i obsługa techniczna  - 4.600.000,-zł, odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych wynosi 1.146.000,-zł.

Ponadto Pan Starosta poinformował wypracowane środki własne muszą być także przeznaczone na utrzymanie Domów Dziecka : 1.500.000,-zł oraz rodzin zastępczych: 1.100.000,-zł.

Jeśli chodzi o sprawy związane z ochroną zdrowia, Pan Starosta poinformował, że jest dotacja na utrzymanie pół etatu Dyrektora SPZOZ-u.

Łączne wydatki majątkowe stanowią 28% wszystkich wydatków zaplanowanych na 2010 rok, przekraczają one 21.000.000,-zł w budżecie powiatu. Zadłużenie Powiatu Kluczborskiego w skali 2009 roku do 2010 roku nie wzrasta. 

Następnie Pan Starosta poinformował, że w przyszłym roku planuje się siedem zadań inwestycyjnych. Część z nich wynika z przygotowanych już wcześniej dokumentacji, złożonych wniosków, które pojawiały się w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym na 2010 r.

Jednym z zadań jest odbudowa wiaduktu nad torami PKP ciągu drogi powiatowej Nr 1321 O Kluczbork – Jakubowice ul. K. Miarki w Kluczborku kwota wydatku to 3.037.128,-zł  dofinansowanie do tego zadanie wynosi 2.176.220,-zł, wkład własny powiatu wynosi 800.000,-zł. Inwestycja ta zostanie skończona na początku przyszłego roku.

Kolejne zadanie to modernizacja bazy kształcenia specjalnego (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku ) kwota wydatku: 1.190.745,-zł. W październiku został złożony wniosek do Regionalnego Programu Operacyjnego, który jest obecnie rozpatrywany o dofinansowanie tej inwestycji kwotą 800.000,-zł. Własne środki wynoszą 390.745,-zł.

Następne zadanie to wsparcie rozwoju gospodarki w Powiecie Kluczborskim poprzez utworzenie inkubatora przedsiębiorczości i innowacji. Kwota wydatku wynosi 3.481.700,-zł. Termin składania wniosków do RPO był do końca listopada i został on złożony. Zaangażowanie własnych środków na ten cel wynosi 522.255,-zł, a możliwa do uzyskania dotacja wynosi 2.959.445,-zł.

Kolejnym zadaniem inwestycyjnym jest zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych – etap II. Kwota całego wydatku to 2.294.622,-zł.  ponieważ ponad 794.622,-zł jest przesunięta płatność na miesiąc styczeń jako jedna transza kredytu z BOŚ-u na zapłacenie jednej faktury. Na termomodernizację szkoły (ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku przy ul. Byczyńskiej) jest zaplanowana kwota 1.500.000,-zł. Łączna kwota na termomodernizację wynosi 5.671.817,-zł.

Następnym zadaniem inwestycyjnym realizowanym w 2010r. jest:

Przebudowa budynku przy ul. Sienkiewicza:

- Powiatowe Centrum Rehabilitacji

- Ośrodek Rehabilitacji

- Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności

- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna

Z własnych środków zaplanowana jest kwota 1.000.000,-zł w 2010r. a resztę zadania będzie realizowana w 2011r. Natomiast w wieloletnim programie inwestycyjnym zadanie to jest zaplanowane na 2 lata za kwotę 3.500.000,-zł. Został złożony wniosek do Regionalnego Ośrodka Pomocy Społecznej o dofinansowanie tej inwestycji kwotą niecałe 1.500.000,-zł.

Kolejne zadanie inwestycyjne to zakup samochodu i sprzętu specjalistycznego w skład, którego wchodzi namiot pneumatyczny, a także dodatkowe oświetlenie dla Straży Pożarnej. Wkład własny wynosi 40.000,-zł.

Również jednym z zadań inwestycyjnych jest „Opolska Szkoła, szkołą ku przyszłości”, która będzie realizowana w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku. Jest to program ogólno wojewódzki, polegający na wymianie całego sprzętu informatycznego budynku łącznie z serwerami, stworzeniem strefy wolnego dostępu do Internetu. Cały koszt zadania wynosi 87.000,-zł, a koszt własny to 40.000,-zł. Powiaty mogły zgłaszać do tego zadania tylko jedną szkołę.

Kolejno Pan Starosta omówił szczegółowo zadania remontowe, które będą realizowane w 2010r.

Pierwsze trzy projekty dotyczą remontów dróg powiatowych:

- Wołczyn (wzdłuż cmentarza ul. Byczyńska) – Biskupice : łączna kwota zadania wynosi  

   4.374.600, - zł, a kwota dofinansowania wynosi 2.187.300,-zł.

- Ligota Dolna – Jasienie: kwota wydatku to 4.064.700,-zł, dofinansowanie wynosi 

   2.032.300,-zł.

- Jaśkowice: kwota wydatku wynosi 1.110.000,-zł, nabór wniosków do RPO odbędzie się w kwietniu, został złożony wniosek o jego przyspieszenie. Kwota, którą musiał by zapłacić powiat to 166.500,-zł , a pełne dofinansowanie byłoby wówczas z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Pozostałe zadania remontowe to dokumentacja techniczna remontu budynków szkół: ZSO i  ZSP Nr 1 w Kluczborku. Nakłady planowane na 2010 r. na oba te zadania wynoszą 60.000,-zł. Będzie złożony wniosek do Ministerstwa Kultury o dofinansowanie tych remontów.

Również jednym z zadań remontowych jest remont instalacji wodno – kanalizacyjnej w Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku. Kwota wydatku wynosi 150.000,-zł.

Natomiast w powiatowym Urzędzie Pracy w Kluczborku będzie realizowane zadanie pod nazwą ,,Centrum aktywizacji zawodowej”. Łączna kwota wydatku wynosi 30.000,-zł.

Przewodniczący Komisji zwrócił się z zapytaniem do Pana Starosty jakie jest aktualne zadłużenie SP ZOZ.

Pan Starosta poinformował, że zadłużenie wynosi 8.000.000,-zł. Jest to pożyczką jaką powiat udzielił dla SP ZOZ. Ponadto na następne posiedzenie komisji zostanie przygotowana informacja dotycząca kwoty zadłużenia budżetu powiatu odnośnie SP ZOZ-u na dzień dzisiejszy.

 

Ad.3

 

Przewodniczący Komisji przedstawił odpowiedź na wniosek w sprawie przedstawienia planu dostosowania jednostek ochrony zdrowia podległych Starostwu Powiatowemu w Kluczborku do wymogów Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006 r.

W powyższych materiałach znajduje się:

- Program dostosowawczy Powiatowego Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku ul. M.C. Skłodowskiej 23, Lecznictwo zamknięte, Szpital Kluczbork, do wymogów określonych w Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006r. w sprawie wymagań, jakimi powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia Zakładu Opieki Zdrowotnej.

- Program dostosowawczy Powiatowego Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku ul. M.C. Skłodowskiej 23, Lecznictwo zamknięte, Zakład Opiekuńczo Leczniczy, ambulatoryjna opieka specjalistyczna do wymagań określonych w Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006r. w sprawie wymagań, jakimi powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia Zakładu Opieki Zdrowotnej.

 

Ad.4

 

Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim zebranym za udział w dzisiejszym posiedzeniu.

Na tym protokół zakończono.

 

 

                                                                                       Przewodniczący Komisji

 

                                               

                                                                                               Mirosław Misiak

Protokołowała

 

  Anna Dąbek