Protokół Nr 16/2009

 

 

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 18 września 2009r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochowa.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,

2.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

 

Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia.

2. Analiza sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 r.

3. Wolne wnioski.

4. Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad 1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia, do którego członkowie komisji nie wnieśli żadnych uwag i jednogłośnie go zatwierdzili.

 

Ad 2.

 

Przewodniczący Komisji poprosił Panią Skarbnik o przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 r. Sprawozdanie zostało przesłane do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w celu zaopiniowania.

Powyższą informację szczegółowo omówiła Pani Skarbnik, przedstawiając:

- wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 roku:

- wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 roku,

- wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonanych przez Powiat Kluczborski za I półrocze 2009 roku,

- wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009roku,

- zestawienie wydatków majątkowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 roku,

- zestawienie wydatków remontowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 roku,

- zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych

- zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego,

- zestawienie dochodów własnych jednostek organizacyjnych powiatu,

- informację o stanie zadłużenia Powiatu Kluczborskiego,

- informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym,

- informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach,

- informację o zrealizowanych dochodach i przychodach,

- informację o zrealizowanych wydatkach i rozchodach.

Kolejno Pani Skarbnik przedstawiła kwartalną informację o wykonaniu budżetu Powiatu Kluczborskiego za II kwartał 2009 roku sporządzoną według stanu na dzień 30.06.2009 roku.

Dochody na planowane 61.175.984,00,zł wykonane zostały w kwocie 28.363.473,32,-zł, co daje  46,36%, wydatki na planowane 65.887.582,00,-zł zostały wykonane w kwocie 25.754.563,06,-zł co daje 39% w tym wydatki majątkowe – niecałe 1%. Przychody zostały zrealizowane na kwotę 2.696.435,72,-zł na planowane 9.412.178,00,-zł, co daje 28 %.
Rozchody jak poinformowała Pani Skarbnik na planowane 4.700.580,00,-zł wyniosły 3.938.277,24,-zł, co daje 83 %. W ramach rozchodów budżetowych dokonywano spłaty zaciągniętych kredytów obciążających budżet powiatu na kwotę 1.938.277,-zł oraz wykupiono papiery wartościowe z tytułu obligacji na kwotę 2.000.000,-zł.

Następnie głos zabrał Pan Krzyżanowski, który zapytał czy przychody spadły. Pani Skarbnik oznajmiła, iż planowane przychody zostały zrealizowane na poziomie niecałych 30 % i jest to spowodowane tym, że następna transza kredytu na 12,5 mln zł , który został zrealizowany w ubiegłym roku została uruchomiona w maju, a druga dopiero we wrześniu. Od ubiegłego roku następuje wykup obligacji komunalnych i na każde kolejne lata mamy 2 mln zł.

Pan Misiak zapytał Panią Skarbnik jak wysoki kredyt ciąży jeszcze na Starostwie. Pani Skarbnik wyjaśniła, że  na dzień 30 czerwca 2009 roku wynosi on około 27 mln zł z tytułu podjętych kredytów i wyemitowanych obligacji komunalnych co stanowi ponad 43% planowanych dochodów.

Do 31 grudnia 2009 roku zostaną spłacone kredyty w Banku Ochrony Środowiska w kwocie 500.959,-zł , Banku PEKAO S.A w kwocie 261.352,-zł. Wyszczególnione zadłużenie z tytułu kredytu obrotowego w Banku Spółdzielczym w wysokości 696.435,- zł przedstawia saldo w rachunku bankowym na dzień 30.06.2009 roku, które zostało spłacone w lipcu.  Pan Misiak zapytał czy jest szansa na zmniejszenie tego kredytu jeszcze w tym roku. Pani Skarbnik powiedziała, że nie ma takiej szansy ponieważ Rada Powiatu podjęła uchwałę na zaciągnięcie kredytu ekologicznego, który zostanie uruchomiony prawdopodobnie w październiku na płatności za termomodernizację w wysokości 4.690.000, -zł, gdzie  Starostwu przysługuje 20 % tzw. premii, dlatego też całkowita spłata kredytu w tym przypadku to 3.200.000,-zł.
Pan Przewodniczący Komisji stwierdził, że tak naprawdę oprócz wydatków bieżących nic nie zostało wykonane w 50 %. Pani Skarbnik stwierdziła, że same wynagrodzenia przewyższają 60% , ponieważ jest tam tzw. trzynastka, która została wypłacona w marcu.
Następnie głos zabrał Pan Krzyżanowski,  który pytał czy spadły dochody jeśli chodzi o komunikację. Pani Skarbnik powiedziała, że w porównaniu z ubiegłym rokiem, dochody są porównywalnie takie same i wynoszą 40 % w pierwszym półroczu i w ubiegłym roku było tak samo.
Nie spadły również dochody z udziału w podatku. Wykonanie na I półrocze jest identyczne jak w ubiegłym I półroczu, czyli wynosi ono niecałe 40 %. Natomiast nie jest wiadome co będzie w przyszłym półroczu, gdyż są coraz mniejsze raty.

Jak stwierdziła Pani Skarbnik drastycznie spadły dochody z tytułu udziału w podatkach od osób prawnych. Starostwo ma w tym podatku niski udział procentowy, który wynosi 1.4%, co na  planowane 200 tys,- zł  daje wykonanych 50 tys,- zł w I półroczu.

Nie wypracowane są dochody w 50% na mieniu powiatu . Do końca I półrocza wynosiło ono 290.000,-zł.na planowanych 1.300.000,-zł. Na przełomie lipca i sierpnia dokonano sprzedaży działek w Wołczynie, co podniosło dochody na  niecałe 400 tys,- zł.

 

Ad 3.

 

Radni nie poruszali innych spraw.

 

Ad.4.

 

W związku z tym, że porządek posiedzenia został wyczerpany, Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim zebranym za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                            Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                  Paweł Prochota

 

 

  Protokołowała

 

   Anna Dąbek