Protokół Nr 24/2009

 

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny
Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 13 sierpnia 2009 r.

 

Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji  - Irena Kielar.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

2.Jolanta Krzysztowczyk-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku

    w dniu 20 sierpnia 2009 r.

3.Zapoznanie się z informacjami na temat:

  -planowania roku szkolnego 2009/2010 w szkołach i placówkach oświatowych

  Powiatu Kluczborskiego,

  -wyników egzaminu maturalnego w roku 2009,

  -remonty i inwestycje w jednostkach oświatowych,

  -przygotowanie szkół do rozpoczęcia roku szkolnego.

4.Wolne wnioski.

5.Zamkniecie posiedzenia. .

 

Ad. 1.

 

Przewodnicząca Komisji otworzyła posiedzenie i powitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku i jednogłośnie go zatwierdzili.

 

Ad.2.

 

Członkowie komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na sesję Rady Powiatu w dniu 20 sierpnia 2009 r.

Materiały zawierają projekty uchwał w następujących sprawach:

-zmiany uchwały Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia  

  budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok.

Przedmiotowy projekt szczegółowo omówiła Pani Skarbnik. W projekcie uchwały wprowadza się zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, które powodują zmniejszenie planowanych dochodów o kwotę 1.651.037,-zł. Zmiany wprowadza się także w planie wydatków powodujące zmniejszenie planowanych wydatków o kwotę 1.651.037,-zł.

Ponadto jak stwierdziła Pani Skarbnik proponuje się zmianę w § 19, która upoważnia Zarząd Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych na pokrycie występującego w trakcie roku deficytu budżetowego do maksymalnej wysokości 2.500.000,-zł. Zmianie ulega plan wydatków remontowych na zadaniu pn.,, Remont budynku szpitala” zwiększone zostają środki. Wprowadza się jak stwierdziła Pani Skarbnik zmiany w planie wydatków inwestycyjnych, które polegają na zmniejszeniu środków na zadaniu pn.,,Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie inkubatora przedsiębiorczości i innowacji”, wprowadza się zadanie pn.,,Przebudowa budynku przy ul.Sienkiewicza” oraz zadanie pn.,, Zakup i montaż klimatyzatora do serwera w Wydziale Komunikacji”. Zwiększeniu ulegają środki na zadaniu ,,Wykonanie instalacji oddymiania klatek schodowych„ w DPS w Gierałcicach. Przeniesieniu ulegają środki finansowe po stronie wydatków, które dotyczą wniosków złożonych przez jednostki organizacyjne powiatu. Przeniesienia powyższe podyktowane są koniecznością realizacji zadań, które wprowadzono niniejszą uchwałą. Przedmiotowy projekt uchwały wprowadza także zmiany w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2009 r.  

Do projektu nie wniesiono uwag zatwierdzając go jednogłośnie 3 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się.

Kolejno Przewodnicząca Komisji zapoznała zebranych z projektem uchwały w sprawie:

-ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół

  niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli   

  prawidłowości ich wykorzystania.

Pani Naczelnik Wydziału Edukacji omawiając powyższy projekt uchwały wyjaśniła, że znowelizowana ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty umożliwia organom dotującym niepubliczne szkoły o uprawnieniach szkół publicznych kontrolę prawidłowości wykorzystania przyznanej dotacji. Dotacje te przyznane są na dofinansowanie realizacji zadań szkoły/placówki niepublicznej w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej i mogą być wykorzystane jedynie na pokrycie wydatków bieżących szkoły/placówki.

Ponadto organ stanowiący jednostki ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystania.  

Do projektu członkowie nie wnieśli uwag przyjmując go jednogłośnie.

Następnym omówionym projektem był projekt w sprawie zatwierdzenia projektu pn. Zawodowy start w przyszłość w ramach Priorytetu IX, Działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Przedmiotowy projekt omówiła Pani Skarbnik wyjaśniła, że przygotowany projekt uchwały ,,Zawodowy start w przyszłość” swoim zakresem obejmuje organizację kursów i szkoleń, które mają na celu podniesienie jakości procesu kształcenia zawodowego w Powiecie Kluczborskim poprzez wprowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych dla uczniów w zakresie przemysłowego stosowania ICT we współczesnej technologii projektowania i wytwarzania oraz praktycznego stosowania języków obcych.

Projekt ten obejmie około 60 uczniów ze szkoły: ZSL-T w Kluczborku, ZSP Nr 2-CKU i innych szkół zawodowych z Powiatu Kluczborskiego. Pani Skarbnik poinformowała, że okres realizacji w/w projektu to wrzesień 2009 – czerwiec 2011.

Za projektem głosowało jednogłośnie 3 członków komisji. 

Następnie członkowie komisji przystąpili do zapoznania się z kolejnym projektem uchwały przygotowanym na sesję Rady Powiatu w sprawie zmiany Uchwały Nr XXX/180/2009 w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 rok, zmienionej Uchwałą nr XXXI/187/2009 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 23.04.2009 r.

Pani Skarbnik omawiając przedmiotowy projekt uchwały wyjaśniła, że w dniu 12 marca

2009 r. podjęta została przez Radę Powiatu Uchwała Nr XXX/180/2009 w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 r. W tej uchwale w załączniku –tabela w pkt.II, ppk.2 zabezpieczono środki finansowe w kwocie 15.000,00-zł na realizację projektu systemowego współfinansowanego przy udziale środków unijnych pod nazwą ,,Dobry start”. Przedstawione w projekcie zmiany związane są ze zmniejszeniem liczby uczestników turnusu rehabilitacyjnego projektu systemowego. W związku z powyższym zmianie ulega kwota 15.000.00,-zł, którą zastępuje się kwotą 10.894.00,-zł. 

Przedmiotowe zmiany są zgodne z planem finansowym środków z PFRON przekazanych do dyspozycji Powiatu Kluczborskiego na 2009 r.

Ostatnim omówionym przez komisję projektem uchwały był projekt w sprawie rozpatrzenia skarg Pana Ireneusza Piotrowiaka na Starostę Kluczborskiego.

Członkowie zapoznali się szczegółowo z przygotowanym do projektu stanowiskiem Komisji Rewizyjnej w tej sprawie.

Kolejno Komisja przystąpiła do omówienia sprawozdania Zarządu Powiatu za okres od 21 maja 2009 r. do 31 lipca 2009 r.

Przewodnicząca Komisji nawiązując do sprawozdania Zarządu Powiatu z dnia 21.05.2009 r. pkt.1. zapytała dlaczego przedłużone zostały powierzenia funkcji Dyrektora WODiDZ oraz Dyrektora ZSO w Kluczborku, a nie ogłoszono konkursów.

Pani Naczelnik wyjaśniła, że decyzję o ogłoszeniu konkursu lub przedłużeniu powierzenia funkcji podejmuje Zarząd Powiatu. W tym wypadku Zarząd zadecydował przedłużyć funkcję bez ogłaszania konkursu, gdyż nie ma żadnych zastrzeżeń do ich pracy.     

Następnie Przewodnicząca nawiązała do posiedzenia z dnia 16 czerwca 2009 r. pkt.2. powracając do wcześniejszego wniosku Komisji Oświaty dot. możliwości dofinansowania prac konserwatorskich w parafii Skałągi Gmina Wołczyn /kościół w Rożnowie/.

Pani Skarbnik wyjaśniła zebranym, że wniosek komisji został dlatego zaopiniowany negatywnie, gdyż taki wniosek powinien być złożony przez parafię zgodnie z uchwałą Rady Powiatu Nr XIX/101/2007 z dnia 29 listopada 2009 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Zdaniem Przewodniczącej Komisji w tej sprawie powinno zostać wystosowane pismo od Konserwatora ds.ochrony zabytków.

Ponadto Przewodnicząca zapytała na jakim etapie jest umowa pomiędzy Powiatem Kluczborskim, a właścicielem Pracowni Dokumentacji Zabytków ALMA z Wrocławia w sprawie wykonania karty ewidencyjnej zabytkowego budynku Sali gimnastycznej w ZSP Nr 1 w Kluczborku, która jest niezbędna przy składaniu przez szkołę wniosku o wpis w/w obiektu do rejestru zabytków. Pani Skarbnik wyjaśniła, że sprawa ta zbliża się już do ukończenia.

Przewodnicząca zapytała także dlaczego zaopiniowano negatywnie wniosek Dyrektora ZSO w Kluczborku w sprawie zwiększenia planu finansowego jednostki na wyposażenie budynku w urządzenia zapobiegające zadymianiu lub służące do usuwania dymu.

Pani Skarbnik stwierdziła, że na chwilę obecną ta decyzja została wstrzymana do momentu analizy budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 r. Ponadto w tej sprawie powinna być przeprowadzona analiza budżetu szkoły, która pozwoliłaby na wyasygnowanie środków finansowych na ten cel.

Przewodnicząca następnie poruszyła sprawę pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Zdaniem Pani Kielar pula na ten cel jest zbyt mała.

Pani Skarbnik wyjaśniła członkom, że od przyszłego roku zostanie do regulaminu wprowadzona zmiana, która pozwoli na przeznaczenie kwoty 10.000,-zł / na ten cel.

Jeśli jakakolwiek ze szkół zasygnalizuje potrzebę pomocy to środki zostaną przekazane.

Pani Przewodnicząca Komisji zwróciła uwagę, aby nie lekceważyć tej pomocy, gdyż wielu nauczycieli choruje poważnie i nie stać ich na leczenie.

Przewodnicząca nawiązała do sprawozdania z dnia 8 lipca 2009 r. pkt.12. gdzie negatywnie zaopiniowany został wniosek Komisji Oświaty w sprawie utworzenia Wydziału Promocji Powiatu, Turystyki i Kultury w Starostwie Powiatowym w Kluczborku prosząc o wyjaśnienie. Pani Skarbnik odpowiadając na zapytanie radnej poinformowała, że takie połączenie nie jest planowane, gdyż w przypadku realizacji większego projektu przez wydział FP muszą zaangażować się oba wydziały.

Innych zapytań do sprawozdania nie zgłoszono.             

 

 

Ad.3.

 

Kolejno członkowie komisji zapoznali się z informacjami przygotowanymi przez Panią Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu na temat:

 

-planowania roku szkolnego 2009/2010 w szkołach i placówkach oświatowych

 Powiatu Kluczborskiego /szczegółowa informacja - nr OR.KS/RP/K.Ośw-0058/27/2009 z dnia 13 lipca 2009 r./.

Ponadto Pani Naczelnik poinformowała członków komisji, że na dzień dzisiejszy szkoły są już po pierwszym naborze. W każdej ze szkół jest po sześć klas pierwszych, jest zaplanowanych 100 oddziałów i jest to o 12 mniej niż w roku 2008.

-wyników egzaminu maturalnego w roku 2009/informacja znajduje się w aktach komisji teczka nr OR.KS/RP/K.Ośw-0058/28/2009 pismo z dnia 23 lipca 2009 r./

Pani Naczelnik poinformowała, że ostateczne dane na ten temat będą znane po egzaminach poprawkowych w miesiącu sierpniu.

Ponadto Pani Naczelnik stwierdziła, że jeśli chodzi o zdawalność matur nastąpił duży spadek w szczególności w Liceach Profilowanych.

-remonty i inwestycje w jednostkach oświatowych,

Pani Naczelnik przedstawiła członkom komisji przygotowaną przez Wydział Edukacji informację na temat remontów i inwestycji w jednostkach oświatowych w 2009 roku.

Informacja ta zawiera wykorzystanie środków zewnętrznych, zestawienie wydatków inwestycyjnych budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 roku oraz zestawienie wydatków remontowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 roku.

Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do protokołu.

-przygotowanie szkół do rozpoczęcia roku szkolnego.

Przewodnicząca Komisji poinformowała członków komisji, że w dniu wczorajszym była na wizytacji w naszych szkołach i stwierdziła, że w szkołach prowadzone są liczne remonty, co rzutuje na ich wizerunek.

 

Ad.4.

 

Członkowie Komisji zapoznali się także z informacją dotyczącą średnich wynagrodzeń nauczycieli w jednostkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego na 2009 r. Informacja ta znajduje się w aktach komisji teczka nr OR.JS/RP/K.Ośw-0058/29/2009.

Przewodnicząca Komisji przedstawiła zebranym odpowiedzi na wnioski komisji w sprawach:

-dofinansowania Parafii Skałągi, Gmina Wołczyn na dofinansowanie remontu kościoła w Rożnowie /pismo nr OR.KS/RP/K.Osw-0055/11/2009/ ,

-utworzenia Wydziału Promocji Powiatu, Turystyki i Kultury w Starostwie Powiatowym w Kluczborku /pismo nr OR.KS/RP/K.Ośw-0055/12/2009/.

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodnicząca Komisji podziękowała wszystkim za udział i zamknęła dzisiejsze obrady.

Na tym protokół zakończono.                                                

                                                                                                          Przewodnicząca Komisji

 

                                                                                                                  Irena Kielar

    Protokołowała

 Joanna Strzelczyk