Protokół Nr 15/2009

 

 

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 3 lipca 2009r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota.

Listy obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mariusz Pieńkowski – Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku,

2.Adam Radom – Sekretarz Powiatu,

3.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

4.Kazimierz Sztajglik – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku.

 

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej otworzył posiedzenie i powitał wszystkich radnych oraz gości. Następnie powiedział, że w związku z upoważnieniem jakie na ostatniej sesji otrzymała od Rady Powiatu Komisja Rewizyjna, proponuje on rozszerzenie dzisiejszego porządku obrad o pkt dotyczący przeprowadzenia czynności kontrolnych w zakresie skarg Pana Ireneusza Piotrowiaka na Starostę Kluczborskiego (jako pkt 3).

Członkowie komisji nie wnieśli uwag i wyrazili zgodę na poszerzenie porządku posiedzenia o w/w pkt. W drodze głosowania jednogłośnie zatwierdzili następujący porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I kwartał 2009r.

3.Rozpatrzenie skarg Pana Ireneusza Piotrowiaka na Starostę Kluczborskiego.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Ad.2.

 

Pani Skarbnik przedłożyła członkom komisji kwartalną informację o wykonaniu budżetu Powiatu Kluczborskiego za I kwartał 2009r., którą sporządzono według stanu na dzień 31 marca 2009r. Pani Skarbnik poinformowała zebranych, że w I kwartale br. plan dochodów wykonano w 24,19%, co stanowi kwotę 15.185.397,43 zł., planu przychodów nie zrealizowano, plan wydatków wykonano w 18,74%, co stanowi kwotę 12.029.475,46 zł., a plan rozchodów w 31,51%, co stanowi kwotę 1.480.912,24 zł. Pani Skarbnik dodała, że jeśli chodzi o wykonanie planu wydatków to z wykonanej kwoty 12.029.475,46 zł. wydatki bieżące stanowią kwotę 12.016.552,46 zł., a wydatki majątkowe kwotę 12.923,-zł. Pani Skarbnik powiedziała, że przedstawione radnym wykonanie budżetu w I kwartale 2009r. jest zgodne z harmonogramem.

Członkowie Komisji nie wnieśli uwag i jednogłośnie przyjęli powyższą informację.       

 

 

 

 

 

 

Ad.3.

 

Przewodniczący Komisji poinformował zebranych, że Pan Ireneusz Piotrowiak zamieszkały w Kluczborku złożył skargi: 

1.do Wojewody Opolskiego na działalność Rady Powiatu w Kluczborku (pismo z dnia 26 maja 2009r.) w związku z brakiem odpowiedzi na wcześniejszą swoją skargę (pismo z dnia 28 marca 2009r.) dotyczącą remontu odcinka drogi powiatowej – ul. Fabrycznej w Kluczborku,

2.do Wojewody Opolskiego na działalność Rady Powiatu w Kluczborku i Starosty Kluczborskiego (pismo z dnia 1 czerwca 2009r.) w związku z zawiadomieniem o wypadku drogowym, jaki miał miejsce w dniu 31 maja 2009r. na ul. Fabrycznej w Kluczborku.

Przewodniczący Komisji poprosił Sekretarza Powiatu o przedstawienie istoty powyższych skarg. Sekretarz wyjaśnił, że Pan Ireneusz Piotrowiak w dniu 28 maja 2009r. złożył do Wojewody Opolskiego skargę (pismo z dnia 26 maja 2009r.) na działalność Rady Powiatu w Kluczborku i Starosty Kluczborskiego. Skarga ta dotyczyła braku odpowiedzi ze strony Przewodniczącego Rady Powiatu w Kluczborku na wcześniejszą skargę, dotyczącą nieprawidłowo wykonanego remontu ul. Fabrycznej w Kluczborku.  Wojewoda Opolski pismem z dnia 4 czerwca 2009r. wystąpił do Przewodniczącego Rady Powiatu o wyjaśnienia co do zarzutów przedstawionych w w/w skardze, na co Przewodniczący udzielił szczegółowych wyjaśnień pismem z dnia 9 czerwca 2009r. Następnie dostarczony został do Wydziału Nadzoru i Kontroli Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego  komplet dokumentacji związanej ze sprawą jako uzupełnienie ostatniego pisma Przewodniczącego Rady Powiatu. Całość tej dokumentacji została przekazana w dniu 16 czerwca 2009r. W tym samym dniu z Sekretarzem Powiatu skontaktowała się telefonicznie pracownica Wydziału Nadzoru i Kontroli Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego zajmująca się przedmiotową skargą i poprosiła o informację czy Przewodniczący Rady Powiatu albo Zarząd Powiatu czy też Starosta pisemnie upoważnili Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku do udzielania odpowiedzi Panu Piotrowiakowi na pisma, które kierował do Przewodniczącego Rady, Zarządu Powiatu czy Starosty Kluczborskiego. Pismem z dnia 16 czerwca 2009r. została przekazana do Wydziału Nadzoru i Kontroli informacja, że w dokumentacji związanej z przedmiotową skargą nie ma upoważnienia dla Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych do udzielania odpowiedzi Panu Piotrowiakowi na takie pisma. Stwierdzono, że tylko w jednym przypadku Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych bezpośrednio udzielił odpowiedzi Panu Piotrowiakowi, zamiast skierować ją do Przewodniczącego Rady Powiatu i Zarządu Powiatu. Chodzi o odpowiedź na pismo Pana Piotrowiaka z dnia 28 marca 2009r. Sekretarz wyjaśnił zebranym, że stało się tak dlatego, że w tym samym czasie Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych otrzymał od Pana Piotrowiaka podobne pismo, również w sprawie remontu ulicy Fabrycznej. Udzielił więc on Panu Piotrowiakowi jednej łącznej odpowiedzi na dwa pisma, co zostało zaakceptowane przez Przewodniczącego Rady Powiatu i Starostę. Pan Piotrowiak uznał ten fakt za bezczynność Przewodniczącego i Starosty, ponieważ oczekiwał odpowiedzi od w/w, a nie od Dyrektora ZDP. Dlatego też złożył do Wojewody skargę na Przewodniczącego Rady i Starostę.

Na zapytanie członków komisji Sekretarz powiedział, że według kodeksu postępowania administracyjnego można teoretycznie uznać to za proceduralne uchybienie.

Kontynuując Sekretarz wyjaśnił, że Wojewoda Opolski w swoim piśmie z dnia 18 czerwca 2009r. do Przewodniczącego Rady uznał zarzut Pana Piotrowiaka w kwestii braku odpowiedzi na skargę z dnia 28 marca 2009r. za uzasadniony, natomiast zarzuty w kwestii remontu ulicy Fabrycznej w Kluczborku przekazał do rozpatrzenia Radzie Powiatu w Kluczborku.       

Sekretarz poinformował też zebranych, że Pan Ireneusz Piotrowiak złożył kolejną skargę, dotyczącą wypadku drogowego na ul. Fabrycznej w Kluczborku, który zdaniem skarżącego  mógł być spowodowany złym stanem technicznym ulicy. Skargę powyższą Pan Piotrowiak złożył do Starostwa Powiatowego w Opolu, skąd została przekazana do Wojewody Opolskiego. Wojewoda w kolejnym swoim piśmie z dnia 19 czerwca 2009r. przekazał skargę Przewodniczącemu Rady Powiatu do łącznego rozpatrzenia z poprzednią skargą.  

Kolejno Przewodniczący Komisji udzielił głosu Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku w celu przedstawienia sprawy pod względem merytorycznym.

Dyrektor wyjaśnił, że Pan Piotrowiak w 2008 roku zawiadamiał Starostę Kluczborskiego i Przewodniczącego Rady Powiatu o problemach mieszkańców ul. Fabrycznej, które wynikają z oddania do użytku części nowej obwodnicy Kluczborka. Zdaniem mieszkańców znacznie wzrósł ruch kołowy na ich ulicy, szczególnie dużych pojazdów ciężarowych, które niszczą nawierzchnię, a ponadto nastąpiło wzmożenie hałasu oraz drgań budynków mieszkalnych.  Pan Piotrowiak wraz z innymi mieszkańcami ul. Fabrycznej domagali się w swoich pismach  przeprowadzenia badań stanu technicznego ulicy i podjęcia działań mających na celu zminimalizowanie szkodliwego wpływu złego stanu ulicy na zdrowie mieszkańców i ich majątek. W związku z powyższym Starosta zobowiązał Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku do zajęcia się tą sprawą, zobowiązał również policję do wzmożenia kontroli na w/w ulicy. Pan Piotrowiak został ponadto poinformowany przez Starostę Kluczborskiego, że w roku 2009 zostanie przeprowadzony remont nawierzchni ul. Fabrycznej, o czym decyzję podjęła Rada Powiatu w Kluczborku uchwalając budżet Powiatu Kluczborskiego na 2009r.         

Kolejno Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych powiedział, że w dniach 24 i 25 września 2008r. przeprowadzony został pomiar natężenia ruchu na ul. Fabrycznej, z którego wynika, że jest on faktycznie zwiększony. Ma to jednak charakter przejściowy i potrwa do czasu wybudowania następnego odcinka obwodnicy Kluczborka. W dniu 2 kwietnia 2009r. dokonano naprawy nawierzchni niektórych dróg powiatowych, w tym ul. Fabrycznej technologią masy na zimno. Na koniec miesiąca kwietnia 2009r. przewidziano również wymianę istniejących krawężników betonowych i nawierzchni chodników na nawierzchnię z kostki betonowej oraz wykonanie odnowy nawierzchni bitumicznej ulicy, o czym Pan Piotrowiak został wcześniej poinformowany. Wszystkie te działania zostały jednak uznane przez Pana Piotrowiaka za niewystarczające i w związku z tym złożył skargę do Rady Powiatu w Kluczborku (pismo z dnia 28 marca 2009r.). Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych dodał, że w związku z brakiem odpowiedzi od Rady Powiatu w Kluczborku na powyższą skargę, Pan Piotrowiak złożył łączną skargę na Starostę Kluczborskiego i Przewodniczącego Rady Powiatu do Wojewody Opolskiego (pismo z dnia 26 maja 2009r.).

Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych dodał również, że wszystkie działania ze strony służb drogowych zostały wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, co w swoich pismach próbował Pan Piotrowiak kwestionować.  

Po analizie materiałów dotyczących przedmiotowych skarg i zapoznaniu się z wyjaśnieniami osób uczestniczących w posiedzeniu, Komisja Rewizyjna postanowiła, że powyższe skargi rozpatrzą łącznie, ale w dwóch kwestiach – proceduralnej i merytorycznej. Komisja Rewizyjna  w obecności 6 członków jednogłośnie uznała skargę Pana Ireneusza Piotrowiaka  /Nr OR-0551/1/2009/ za zasadną w części dotyczącej procedury jej załatwienia. Natomiast  w części merytorycznej uznali skargę Pana Piotrowiaka za niezasadną, za czym opowiedziało się w głosowaniu 5 radnych, a 1 wstrzymał się od głosu.    

W związku z tym zostanie przygotowany na najbliższą sesję Rady Powiatu projekt uchwały w powyższej sprawie wraz ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej. 

 

 

Ad.4.

 

Innych spraw nie poruszano.

 

 

Ad.3.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął 15 posiedzenie Komisji Rewizyjnej.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

                                                                                  Przewodniczący Komisji

 

                                                                                       Paweł Prochota   

 

 

          Protokołowała:

 

  Katarzyna  Stanisławska