Protokół Nr 25/2009

 

Z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu

w Kluczborku w dniu 22 maja 2009 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji  -Mirosław Misiak.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2. Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania

                                             Kryzysowego i Promocji Zdrowia,

3. Janusz Hrehorów – Kierownik Pogotowia „FALCK” w Kluczborku,

4. Małgorzata Zabierowska – Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej

                                                w Kluczborku,

5. Ewa Sobkowiak – Wicedyrektor NZOZ „ESKULAP” s. c. w Wołczynie,

6. Wojciech Smolnik – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich i Obronnych w Urzędzie                   

                                      Miejskim w Kluczborku, członek Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa  

                                      Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku,

7. Violetta Wilk – PCZ S.A. w Kluczborku,

8. Józef Maciołek – Wiceprezes Zarządu PCZ SA w Kluczborku,

9. Adam Martyniszyn – Kierownik NZOZ „MEDICUS” s. c. w Wołczynie,

10.Maria Mastalerz – Kierownik NZOZ „ BIOMED” w Lasowicach Wielkich.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Ochrona zdrowia na terenie Powiatu Kluczborskiego. Spotkanie informacyjne (wymiana

   doświadczeń, zagrożenia, koordynacja działań poszczególnych jednostek ochrony zdrowia

   i administracji samorządowej, plany rozwojowe).

3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 28.05.2009 r. 

4.Wolne wnioski.  

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad. 1.

 

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku i jednogłośnie go zatwierdzili.

 

Ad. 2.

 

Przewodniczący Komisji poinformował, że głównym tematem posiedzenia jest sprawa ochrony zdrowia na terenie Powiatu Kluczborskiego. Następnie głos zabrał Starosta i przedstawił zebranym najbliższe plany związane ze szpitalem i dalszym rozwojem ochrony zdrowia w Powiecie Kluczborskim. Starosta powiedział, że na przestrzeni ostatnich dwóch lat udało się poszerzyć usługi medyczne w powiecie, m.in. o stację dializ, co jest bardzo ważne, gdyż pacjenci dializowani są w bardzo dobrych warunkach i na miejscu,  bez konieczności ich dowożenia. Poza tym udało się nawiązać współpracę z Polską Grupą Medyczną w zakresie Oddziału Kardiologii Inwazyjnej, co zaskutkowało uruchomieniem oddziału, przy wykorzystaniu jednej z sal na bloku operacyjnym w szpitalu i 10 łóżek w innych pomieszczeniach. Od 2 października 2008 roku oddział w tym kształcie, pomimo różnych problemów rozpoczął funkcjonowanie. Konsultant wojewódzki do spraw kardiologii postawił jako jeden z warunków, że zaopiniuje pozytywnie pracownię chemiodynamiczną dopiero w momencie kiedy będzie stacjonarny stół chemiodynamiczny. Do dzisiaj oddział nie otrzymał kontraktu i może działać tylko jeśli chodzi o przypadki zagrożenia życia. Nie mniej od 2 października do dzisiaj przez w/w oddział przeszło ponad 120 pacjentów, w różnym stanie zdrowia i to jest bardzo istotna dla powiatu rzecz. Ważny jest również fakt, iż są realizowane w Kluczborku tego rodzaju zabiegi, jakich dotychczas nie realizowano. Co więcej udało się dzięki współpracy z Polską Grupą Medyczną wywodzącą się z jednego z najsilniejszych Ośrodków Kardiologicznych w Polsce, a mianowicie z Zabrzem, nawiązać współpracę. Inną ważną sprawą, dotyczącą naszego szpitala jest to, że na chwilę obecną trwa duży, poważny remont budynku dawnej chirurgii, w efekcie którego na potrzeby Oddziału Kardiologii zagospodarowane zostanie poddasze, drugie i pierwsze piętro. Po zakończeniu tej inwestycji, która na dzień dzisiejszy kosztuje ponad 4,5 miliona zł., będzie mógł zafunkcjonować 25 łóżkowy oddział. W trakcie prowadzonego remontu, realizowane jest także bardzo ważne przedsięwzięcie, a mianowicie instalacja windy, która ma połączyć dwa budynki starej chirurgii i nowego budynku szpitala. W roku bieżącym planowana jest również nowa inwestycja, polegająca na uruchomieniu pracowni tomografii komputerowej w przyziemiu budynku starej chirurgii. Starosta poinformował również, że w budynku dawnego magazynu rezerw wojskowych, który znajduje się za Oddziałem Ginekologiczno – Położniczym, trwa remont i będzie się w nim mieściło laboratorium analityczne. Natomiast od podjazdów do karetek na ul. Drzymały, będzie wykonana droga, tak więc szpital zyska jeszcze jedno połączenie  z drogą publiczną, a dokładniej z ul. Drzymały. Ma to bardzo istotne znaczenie w kwestii wjazdu i wyjazdu z terenu szpitala karetek pogotowia ratunkowego. Następnie Starosta poprosił   Wiceprezesa Zarządu PCZ SA w Kluczborku – Dyrektora ds. Medycznych, aby poinformował zebranych o nowych działalnościach wewnątrz szpitala.  

Dyrektor powiedział, że od lutego br. została nawiązana współpraca z ortopedami z Olesna i w tej chwili w Kluczborku, codziennie pracuje specjalista ortopeda, zapewniając w ten sposób mieszkańcom powiatu całotygodniową opiekę. Jednakże podwyższyły się z tego tytułu koszty eksploatacji tej poradni z powodu przeprowadzanych dodatkowo badań. Również w oparciu o tych specjalistów otwarta została Poradnia Preluksacyjną, która wychwytuje i leczy zwichnięcia stawów biodrowych u dzieci. Poradnia ta funkcjonuje już od maja 2009 roku. Również w oparciu o tych specjalistów, zaczyna funkcjonować Poradnia Wad Postawy, która będzie współdziałała z planowaną Pracownią Rehabilitacyjną. W planach jest również uruchomienie Poradni Leczenia Osteoporozy, która byłaby jedyną taką poradnią w województwie. Pan Dyrektor poinformował również, że został zakończony cały szereg remontów, związanych z malowaniem i odświeżeniem pomieszczeń obiektu nowej chirurgii, a na chwilę obecną jest planowany także kapitalny remont obiektu Zakładu Opiekuńczo – Leczniczego w Wołczynie.  Inwestycja ta jest zaplanowana do wykonania w okresie dwóch lat. Zaplanowana jest również przebudowa poddasza na obiekcie obecnej Laryngologii i Pediatrii, pod działalność socjalną oddziału laryngologicznego. W ten sposób planowane jest uruchomienie co najmniej jeszcze jednej sali oddziału laryngologicznego, gdyż jest na to bardzo duże zapotrzebowanie, wciąż na Oddziale Laryngologicznym brakuje miejsc, a pacjenci zapisywani są już na grudzień. Dyrektor poinformował, że ogólnie w Powiatowym Centrum Zdrowia na chwilę obecną są takie duże potrzeby leczenia, że wykonywane są już tzw. nadwykonania, co z kolei powoduje znaczny wzrost kosztów. I jeżeli spełniła by się zapowiedź Narodowego Funduszu Zdrowia, że nie będą wypłacane żadne nadwykonania, to konieczne będzie ograniczenie przyjęć pacjentów w niektórych poradniach.  Następnie głos w omawianej kwestii zabrał Starosta i powiedział, że powodem takiego stanowiska NFZ jest pogarszająca się w chwili obecnej sytuacja gospodarcza kraju. Starosta powiedział, że jeżeli chodzi o kwestię Poradni Kardiologicznej to zgodnie z deklaracją Polskiej Grupy Medycznej, aby kompleksowo obsługiwać pacjentów, to najprawdopodobniej PGM będzie prowadziła w/w poradnię. Następnie Starosta poinformował zebranych, że nie udało się w szpitalu zrobić wszystkiego co planowano, ponieważ są sprawy, których nie udaje się załatwić  od lat. Takim przykładem jest kwestia trzeciego zespołu wyjazdowego karetek pogotowia ratunkowego w powiecie. Stało się tak, ponieważ na przestrzeni ostatniego roku w naszym powiecie w kwestii uruchomienia trzeciego zespołu ratunkowego nie ma niestety zrozumienia ze strony Ministerstwa Zdrowia. Uruchamianie nowych zespołów wyjazdowych przy trudnej sytuacji finansowej kraju zostanie wstrzymane. Komisja Zakładowa Opolskiego Centrum Ratownictwa Medycznego skierowała do Ministra Zdrowia i do wszystkich innych decydentów pismo, z którego wynika, że pod żadnym pozorem nie można uruchamiać nowych zespołów wyjazdowych w województwie. Statystyka w ocenie Ministerstwa, czyli ilość wyjazdów przemawia za nieuruchamianiem dodatkowych zespołów wyjazdowych. Zdaniem Starosty zdecydowany opór tego środowiska uniemożliwi nam uruchomienie trzeciego zespołu wyjazdowego w roku bieżącym.

Do powyższej wypowiedzi odniósł się również Kierownik Pogotowia, który powiedział, że w pogotowiu bardzo jest potrzebny trzeci zespół wyjazdowy. Zapytał on również, czym to jest spowodowane, że w Powiecie Oleskim, który jest mniejszym powiatem od Kluczborskiego,  stacjonują aż trzy zespoły ratownictwa medycznego. Bardzo często się zdarza, iż jeżeli nasze zespoły interweniują na terenie naszego powiatu lub jadą z chorym do Opola, to w tym momencie dość często przyjeżdżają zespoły z Olesna, co się nie zdarza w odwrotną stronę. Kierownik Pogotowia poinformował, iż w przeciągu pięciu lat działalności Pogotowia Ratunkowego „FALCK”, może raz zdarzyło się aby karetki pogotowia z Powiatu Kluczborskiego były wzywane do Powiatu Oleskiego, a to znaczy, że na terenie Powiatu Kluczborskiego brakuje co najmniej jednego Zespołu Ratownictwa Medycznego.  

Następnie Przewodniczący poprosił Dyrektora Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej

w Kluczborku, aby poinformowała o zmianach jakie wystąpiły w zakresie działalności jednostki. Pani Dyrektor poinformowała, iż nastąpiły zmiany w ustawie o chorobach zakaźnych z grudnia 2008 roku, które zaczęły obowiązywać od tego roku. W w/w ustawie, nastąpiło dużo istotnych zmian, a do najistotniejszych należą:

-zmiany w sposobie dokonywania zgłoszenia, (teraz każdy przypadek podejrzenia                             i zachorowania lub zgonu na chorobę zakaźną zgłasza się do Powiatowego Inspektora pod względem miejsca wystąpienia tego zachorowania);

-zmiany w nadzorze nad gruźlicą, (również Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej              w Kluczborku przypisano nadzór nad tą chorobą, problemem jest tu lekoodporności na stosowane leki przeciw gruźlicze, w związku z czym został zmieniony nadzór nad tą jednostką chorobową);

- zmiany dotyczące kwestii transportu w podtekście chorób szczególnie niebezpiecznych i chorób zakaźnych, (na chwilę obecną jest bardzo duży problem, jeżeli chodzi o wirus grypy A/H1N1, jest to jednostka chorobowa, której podejrzenie zostało uznane za jedno ze szczególnie niebezpiecznych, zagrażających zdrowiu publicznemu). Zdaniem Pani Dyrektor nie do końca została dopracowana też sprawa dotycząca transportu osób z podejrzeniami.

Następnie głos w w/w kwestii zabrał Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania

Kryzysowego i Promocji Zdrowia w Starostwie Powiatowym w Kluczborku, który powiedział, że osoby z podejrzeniem A/H1N1 na dzień dzisiejszy mogą być transportowane dwoma rodzajami pojazdów, które są uprawnione do tego celu. Jest to transport sanitarny i transport ratownictwa medycznego. W chwili obecnej, jeżeli jest mowa o osobie z podejrzeniem to należy  powiadomić PSSE oraz zamówić transport sanitarny, gdyż innego środka transportu, który zgodnie z prawem mógłby spełnić w/w rolę, na dzień dzisiejszy nie ma.

Na koniec dyskusji Przewodniczący Komisji poinformował wszystkich zebranych, że gdyby mieli jakiekolwiek problemy z umieszczeniem pacjenta w szpitalu czy kłopoty z transportem to             w takim przypadku należy zadzwonić do Lekarza Dyżurnego Województwa.

Innych spraw nie poruszono.

Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim zaproszonym gościom za przybycie oraz za uczestnictwo w dyskusji.

 

Ad. 3.  

 

Członkowie Komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na sesję Rady Powiatu w dniu 28 maja 2009 roku. Materiały te zawierają następujące projekty uchwał Rady Powiatu:

-w sprawie zmiany uchwały Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok,

-w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego,

-w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok,

-w sprawie ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku,

-w sprawie przyjęcia sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku w likwidacji z działalności jednostki za 2008 rok oraz sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w likwidacji za 2008 rok,

-w sprawie wniesienia skargi konstytucyjnej do Trybunału Konstytucyjnego w związku z wydaniem wyroku przez Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 10 marca 2009 roku w sprawie o sygn. akt II OKS 1623/08.

W materiałach na sesję znajduje się również sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od dnia 15.04.2009r. do dnia 13.05.2009r.  

Przewodniczący Komisji udzielił głosu Pani Skarbnik, która omówiła projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. Pani Skarbnik, wyjaśniła, że w związku z przeprowadzonym już przetargiem na termomodernizację na czterech obiektach szkolnych, zostanie zaciągnięty kredyt długoterminowy do kwoty 4.069.401,-zł z okresem spłaty od 2010 do 2014 roku. Wyżej wymieniony kredyt będzie przeznaczony na sfinansowanie zadania inwestycyjnego p.n. „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych”, realizowanego przy udziale środków z Regionalnego Programu Operacyjnego. Zadanie inwestycyjne będzie wykonywane w Zespole Szkół Licealno-Technicznych, Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1, Wojewódzkim Ośrodku Doskonalenia i Dokształcania Zawodowego oraz w internacie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Pani Skarbnik wyjaśniła, że nabór wniosków na dofinansowanie tego zadania  został przesunięty z czerwca na wrzesień tego roku, dlatego też została wycofana kwota 2.400 000,-zł planowanej dotacji                w budżecie powiatu i w to miejsce podejmujemy kredyt ekologiczny w Banku Ochrony Środowiska, który musi być podjęty jednak na całą wartość przedsięwzięcia. Bank w momencie udzielania kredytu umarza jego 20%, a w momencie złożenia wniosku do RPO we wrześniu, umorzenie tego kredytu dodatkowo jest punktowane w Urzędzie Marszałkowskim przy naborze wniosków. Dodatkowo Pani Skarbnik poinformowała, że za przyjęcie kosztów w/w inwestycji na siebie i pokrycie całego zadania własnymi środkami, a dopiero potem ich refundacja, również będzie dodatkowo punktowana w RPO. Dlatego też kredyt długoterminowy zaciągany jest w całej wysokości wartości tego zadania.

Do w/w projektu uchwały nie wniesiono zapytań.

Następnie Przewodniczący Komisji Zdrowia przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie wniesienia skargi konstytucyjnej do Trybunału Konstytucyjnego w związku z wydaniem wyroku przez Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 10 marca 2009 roku w sprawie o sygn. akt II OKS 1623/08.

Starosta powiedział, że po dokładnej analizie została podjęta decyzja o skorzystaniu z  możliwości wniesienia skargi konstytucyjnej, bo każdy w terminie trzech miesięcy od dnia dostarczenia orzeczenia może skorzystać z możliwości wniesienia takiej skargi. W warunkach wniesienia skargi i jednocześnie wstrzymania wykonania orzeczenia, mamy możliwość uzyskania pomocy finansowej Ministerstwa. Starosta dodał, iż warto skorzystać z takiej szansy, ponieważ jeżeli termin na składanie skargi konstytucyjnej minie, to później już nic nie będzie można tego zrobić, gdyż nie będzie już możliwości wniesienia żadnych środków zaskarżenia. Do w/w projektu uchwały nie wniesiono zapytań.

Do pozostałych materiałów na sesję radni nie wnieśli zapytań. Jednogłośnie przyjęli wszystkie materiały na XXXII sesję Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 28 maja 2009r.

 

Ad. 4.

 

Innych spraw nie poruszono.

 

Ad. 5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Zdrowia                         i Bezpieczeństwa Publicznego podziękował zebranym za udział w posiedzeniu zamykając je.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

                                                                                               Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                     Mirosław Misiak

 

 

      Protokołowała

 

Justyna Gulanowska