Protokół Nr 24/2009

 

 

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 27 maja 2009 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji –  Robert Wietrzyk.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyła:

Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 28 maja 2009r.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i zapoznała zebranych z porządkiem posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag, jednogłośnie go zatwierdzając.

 

 

Ad. 2.

 

Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącej uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok.

Następnie Przewodniczący Komisji oddał głos Panu Staroście, który poinformował, że w/w projekt uchwały wprowadza zmianę wynikającą z naboru wniosków na ochronę powietrza i odnawialne źródła energii. Wykaz zaplanowanych w budżecie powiatu zadań inwestycyjnych dotyczących przeprowadzenia termomodernizacji budynków, zostanie rozszerzony o jeszcze jeden obiekt a mianowicie o internat Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku. Zatem cztery obiekty już mają otrzymać potwierdzenie wymiany okien, założenia solarów oraz w dwóch obiektach utworzenia kotłowni na odnawialne źródła energii. Starosta powiedział, że na te działania nabór do Regionalnego Programu Operacyjnego miał być w marcu, ale został on przesunięty na czerwiec. Wykonano już całą dokumentację związaną z realizacją w/w zadań, jednocześnie planowano wykonanie tych zadań na miesiące letnie tak, aby można było całość projektu rozliczyć do końca bieżącego roku. Jednak w momencie, gdy były już ogłoszone przetargi, Zarząd Województwa podjął uchwałę o przesunięciu naboru wniosków do RPO na wrzesień. Po zakończonym przetargu, który miał dwa etapy: pierwszy budowlany i drugi w zakresie specjalistycznych urządzeń, wartość przetargowa wyniosła około 39% mniej niż wartość kosztorysowa, co bardzo nas ucieszyło. Tym bardziej, że najkorzystniejszą ofertę na część budowlaną złożył Zakład Usługowo-Budowlany z Wieruszowa, który wykonywał m.in. adaptację budynku na mieszkania socjalne przy ul. Fabrycznej. Przesunięcie naboru do RPO na wrzesień uniemożliwi jednak realizację inwestycji w miesiącach letnich. W związku z tym  Starosta zaproponował rozwiązanie aby skorzystać z kredytu preferencyjnego na podstawie przetargu. Starosta wyjaśnił, iż po wykonaniu zadania inwestycyjnego, kredyt jest w 20% umarzalny. Następnie w momencie złożenia we wrześniu wniosku do RPO, umorzenie tego kredytu dodatkowo jest punktowane w Urzędzie Marszałkowskim przy naborze wniosków. Oprócz tego Starosta poinformował radnych, że za obniżenie zaangażowania środków unijnych również będzie można uzyskać dodatkowe punkty  przy składaniu wniosków w RPO.

Następnie głos zabrała radna Irena Kielar, która poprosiła Starostę o wyjaśnienie kwestii dotyczącej remontu sali gimnastycznej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku oraz poprosiła o wyjaśnienie sprawy dotyczącej ogłoszenia przetargu na to zadanie.

Starosta odpowiadając na pytanie radnej wyjaśnił, że w budżecie Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok w wykazie zadań remontowych został zapisany remont sali gimnastycznej w kwocie 105.000,-zł. Starosta powiedział, iż dodatkowo ubiegał się w Urzędzie Marszałkowskim o środki na to zadanie z rozwoju bazy sportowej w kwocie 100.000,-zł, jednakże nie udało się ich uzyskać. Jeżeli udało by się uzyskać to dofinansowanie, to wówczas beneficjentem byłby powiat, który byłby zobowiązany do przeprowadzenia przetargu i rozliczenia projektu. W chwili obecnej z braku dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego, przeprowadzenie przetargu jest zadaniem wpisanym w planie finansowym jednostki.

Następnie głos zabrał radny Grzegorz Fraszek i zapytał czy w roku bieżącym rozpocznie się odbudowa wiaduktu nad torami PKP w ciągu drogi powiatowej Nr 1321 Kluczbork- Jakubowice.

Starosta wyjaśnił, że są już otwarte oferty na wykonanie tego zadania i zachowując wszystkie terminy, umowy powinny być podpisane w przeciągu dwóch tygodni. Po tym okresie  rozpoczną się prace.

Do powyższego projektu uchwały nie wniesiono innych zapytań. Członkowie Komisji przyjęli przedmiotowy projekt uchwały 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym się.

Przewodniczący Komisji zapoznał zebranych z kolejnym projektem uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.

Starosta zabrał głos i wyjaśnił, że w związku z przeprowadzonym już przetargiem na termomodernizację na czterech obiektach szkolnych tj. Zespołu Szkół Licealno-Technicznych, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1, Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia i Dokształcania Zawodowego oraz internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, zostanie zaciągnięty kredyt długoterminowy do kwoty 4.069.401,-zł z okresem spłaty od 2010 do 2014 roku. Kredyt ten będzie przeznaczony na sfinansowanie jednego zadania inwestycyjnego p.n. „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych”, realizowanego przy udziale środków z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Do w/w projektu nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Komisji poddał przedmiotowy projekt uchwały pod głosowanie i został on przyjęty 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących się.

Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego za 2008r.

Do w/w projektu uchwały nie wniesiono również uwag ani zapytań. Członkowie Komisji przyjęli przedmiotowy projekt uchwały jednogłośnie 9 głosami za.

Kolejno radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku.

Radna Irena Kielar zwróciła się do Starosty z zapytaniem, czy pracownicy również otrzymali podwyżki wynagrodzeń i w jakiej formie.

Starosta odpowiedział, że zostały wdrożone w życie nowe regulacje płac. W tym roku, przy planowanym wskaźniku wynagrodzenia w budżecie o około 4% i przy udziale starych oszczędności oraz funduszu nagród (bo taki jest obligatoryjnie naliczany), udało się otrzymać wzrost wynagrodzeń na poziomie 10%, zwłaszcza dla pracowników, którzy nie pełnią żadnych funkcji. Wszyscy kierownicy jednostek również otrzymali wzrost wynagrodzenia. Nastąpiła natomiast nowa regulacja płac, jeżeli chodzi o wynagrodzenia  pracowników administracji i obsługi oraz pracowników innych jednostek.

Do w/w projektu uchwały nie wniesiono innych zapytań. Członkowie Komisji przyjęli przedmiotowy projekt uchwały 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, 1 osoba nie wzięła udziału w głosowaniu.

Przewodniczący Komisji przedstawił kolejno zebranym projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku w likwidacji z działalności jednostki za 2008 rok oraz sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w likwidacji za 2008 rok.

Do w/w projektu uchwały nie wniesiono żadnych uwag ani zapytań. Członkowie Komisji przyjęli przedmiotowy projekt uchwały 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym się.

Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie wniesienia skargi konstytucyjnej do Trybunału Konstytucyjnego w związku z wydaniem wyroku przez Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 10 marca 2009 roku w sprawie o sygn. akt II OKS 1623/08.

Starosta zabrał głos w w/w kwestii i powiedział, iż została podjęta decyzja o wniesieniu skargi konstytucyjnej, gdyż istnieje taka możliwość, a najważniejszą sprawą jest możliwość ubiegania się o środki finansowe z budżetu Państwa. Starosta powiedział, że jego zdaniem wniesienie skargi konstytucyjnej wraz z wnioskiem o zawieszenie bądź wstrzymanie wykonania wyroku jest zasadne. W momencie gdyby zostało zawieszone lub wstrzymane wykonanie wyroku, wówczas można by było ubiegać się o pomoc z budżetu Państwa.

Przewodniczący Komisji poddał w/w projekt uchwały pod głosowanie. Członkowie Komisji przyjęli przedmiotowy projekt uchwały 7 głosami za , przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących się.

Kolejno Członkowie Komisji przystąpili do omówienia  sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 15.04.2009r. do 13.05.2009r.

Radna Irena Kielar zapytała jak przebiega realizacja projektu pn. „Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego”.

Starosta poinformował zebranych, że pierwsze wydatki z Funduszu zostały już wypłacone na zakup materiałów biurowych i pomocy dydaktycznych.

Do w/w sprawozdania nie wniesiono innych zapytań. Członkowie Komisji przyjęli sprawozdanie w drodze głosowania 8 głosami za, przy 2 głosach wstrzymujących się i braku głosów przeciw. 

 

 

Ad.4.

 

Radna Irena Kielar wystąpiła z propozycją, aby pisma i informacje dotyczące oświaty, które zostały rozstrzygnięte przez Zarząd Powiatu, były też kierowane do Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny.

Ad.5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i zamknął posiedzenie Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

                                                                                              Przewodniczący Komisji

 

 

                                                                                                  Robert Wietrzyk

 

 

  Protokołowała

 

Justyna Gulanowska