Zarządzenie Nr  33/2009

Starosty Kluczborskiego

z dnia 10 czerwca 2009 r.

 

 

w sprawie ustalenia  Regulaminu pracy w  Starostwie Powiatowym w Kluczborku

 

                           Na podstawie art. 104 § 2 i 1042 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. – Kodeks  pracy (Dz.U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.)  oraz w związku z art. 42 ustawy         z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U.  Nr 223 poz. 1458)

zarządza się co następuje:

 

§ 1. Ustala się  Regulamin pracy w Starostwie Powiatowym w Kluczborku stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

 

§ 2. Traci moc zarządzenie nr 5 /2001 z dnia 27 marca 2001r.r. w sprawie ustalenia Regulaminu pracy Starostwa Powiatowego.

§ 3. Traci moc § 1-4 Zarządzenia Nr 14/2009 Starosty Kluczborskiego z dnia 12 marca 2009r. w sprawie dofinansowania do okularów korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitorów ekranowych.

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2009r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do Zarządzenia Starosty

                                                                                                                              Kluczborskiego Nr 33/2009

                                                                                                                         z dnia 10 czerwca 2009r.

 

Regulamin pracy

w  Starostwie Powiatowym w Kluczborku

 

 

 

Spis treści:

I.       Przepisy wstępne

II.      Organizacja pracy

III.    Porządek pracy

IV.    Czas pracy

V.     Bezpieczeństwo i higiena pracy, ochrona przeciwpożarowa

VI.    Urlopy i zwolnienia od pracy

VII.  Ochrona Pracy kobiet

VIII. Wypłata wynagrodzenia

IX.    Postanowienia końcowe

 

I. Przepisy wstępne

 

§ 1. 1.  Regulamin pracy, zwany dalej regulaminem, obowiązuje w Starostwie Powiatowym w Kluczborku od 1 lipca 2009r.

2.  Regulamin ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym obowiązki

i prawa pracodawcy i pracowników.

3.  Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1)  pracodawcy należy przez to rozumieć Starostę Kluczborskiego,

2) zakładzie należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Kluczborku

3) stażyście – należy przez to rozumieć osoby odbywające staż lub  przygotowanie zawodowe

w Starostwie na podstawie skierowania z Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku.

 

§ 2. 1. Przepisy regulaminu obowiązują wszystkich pracowników zatrudnionych w zakładzie na podstawie umowy o pracę, powołania i wyboru  bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko.

2. Każdy pracownik i stażysta przed dopuszczeniem do pracy podlega zapoznaniu się z regulaminem pracy. Obowiązkiem bezpośredniego przełożonego jest przedłożenie pracownikowi niniejszego regulaminu do zapoznania się.

3. Po zapoznaniu się pracownik składa oświadczenie o zapoznaniu się z treścią regulaminu. Oświadczenie podlega włączeniu do akt osobowych pracownika oraz akt stażysty prowadzonych przez samodzielne stanowisko ds. kadr.

 

II. Organizacja pracy

 

§ 3. Pracodawca ma obowiązek:

1) zaznajomić pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem

wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz z ich podstawowymi

uprawnieniami,

2) organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również

osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej

wydajności i należytej jakości pracy,

3) organizować pracę w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy, zwłaszcza

pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie,

4) przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu, w szczególności ze względu na płeć, wiek,

niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność

związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną a także ze względu na

zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze

czasu pracy,

5) zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie

pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,

6) terminowo i prawidłowo wypłacać pracownikom wynagrodzenie,

7) ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych,

8) stwarzać pracownikom podejmującym zatrudnienie po raz pierwszy po ukończeniu szkoły

warunki sprzyjające przystosowaniu się do należytego wykonywania pracy,

9) zaspokajać stosownie do możliwości i warunków, w miarę posiadanych środków, socjalne

potrzeby pracowników,

10)  stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich

pracy,

11)  prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta

osobowe pracowników w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem, a w razie

rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy z pracownikiem – niezwłocznie wydać

pracownikowi świadectwo pracy,

12)  wpływać na kształtowanie w zakładzie zasad współżycia społecznego i szanować

godność, dobra osobiste pracowników i nie dopuszczać do jakiejkolwiek dyskryminacji czy

mobbingowi w stosunkach pracy,

13)  zapewnić pracownikom przydział i wykonywanie pracy zgodnie z treścią zawartej

umowy o pracę oraz wydawać potrzebne narzędzia i materiały, jak również środki ochrony

osobistej, odzież i obuwie robocze.

§ 4. 1.Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się

do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.

2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:

1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie,

2) przestrzegać regulaminu pracy  i ustalonego w zakładzie porządku,

3)  przestrzegać przepisów i zasad bhp, co jest podstawowym obowiązkiem pracownika, oraz

przestrzegać przepisów o ochronie przeciwpożarowej,

4)  dbać o dobro zakładu pracy – pracodawcy, chronić jego mienie oraz zachować

w tajemnicy informacje, które stanowią tajemnicę, a których ujawnienie mogłoby narazić

pracodawcę na szkodę,

5)  przestrzegać tajemnicy służbowej i państwowej określonej w odrębnych przepisach,

6)  przestrzegać w zakładzie zasad współżycia społecznego,

7)  dbać o porządek i czystość na stanowisku pracy, w jego sąsiedztwie i zabezpieczyć je po

zakończeniu pracy,

8) w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy rozliczyć się z zakładem

pracy,

9) wykonywać inne obowiązki wynikające z ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o

pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458).

3.  Pracownikowi zabrania się:

1)  opuszczania stanowiska pracy w czasie pracy bez zgody bezpośredniego przełożonego,

2)  wnosić i spożywać na terenie zakładu napoje alkoholowe, przebywać w pracy po ich

spożyciu, jak również wchodzić do zakładu po ich spożyciu,

3)  wynosić z zakładu jakiekolwiek przedmioty stanowiące własność pracodawcy bez

pisemnej zgody osoby upoważnionej przez pracodawcę.

4. Pracownik wykonuje polecenia wydane przez bezpośredniego przełożonego. W razie

wydania polecenia przez przełożonego wyższego stopnia, pracownik wykonuje to polecenie

po zawiadomieniu bezpośredniego przełożonego.

 

§ 5. 1. Pracownik jest obowiązany nosić na terenie zakładu identyfikator.

2. Identyfikator zawiera:

1) nazwę zakładu – Starostwo Powiatowe w Kluczborku,

2) imię i nazwisko pracownika,

3) stanowisko pracy,

4) nazwę wydziału, referatu lub samodzielne stanowisko pracy,

5) fotografię twarzy pracownika,

6) herb powiatu.

3. Szatę graficzną identyfikatora określa Starosta.

4. Identyfikator jest wykonywany przez Referat Promocji Powiatu, Turystyki i Kultury w Biurze Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu na pisemne polecenie samodzielnego stanowiska ds. kadr.

5. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach wyszczególnionych w załączniku nr 1 do niniejszego Regulaminu są obowiązani wykonywać pracę w wymaganym obuwiu i  odzieży roboczej.

6. Przepisy niniejszego paragrafu stosuje się do stażystów.

 

§ 6. Pracodawca ma prawo:

1)  do wydawania pracownikom wiążących poleceń służbowych i zarządzeń dotyczących

pracy, które nie powinny być sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę,

2)  do ustalania zakresu obowiązków, zadań i czynności pracowników oraz ich

egzekwowania.

§ 7. Pracownik ma prawo do:

1)  do zatrudnienia na stanowisku pracy, zgodnie z rodzajem pracy wynikającym z treści

zawartej umowy o pracę i zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami,

2)  do wynagrodzenia za pracę,

3)  do wypoczynku: w dniach wolnych od pracy – przez prawidłowe przestrzeganie czasu

pracy w zakładzie oraz do korzystania z urlopów wypoczynkowych i innych przerw,

4)  do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,

5)  do równych praw z tytułu jednakowego wypełniania takich samych obowiązków,                       

a szczególnie do równego traktowania w zatrudnieniu,

6)  do tworzenia organizacji pracowników i przystępowania do nich,

7)  do uczestniczenia w zarządzaniu zakładem w zakresie i na zasadach określonych                     

w odrębnych przepisach.

 

III. Porządek pracy

 

§ 8. 1. Pracownik winien stawić się do pracy w takim czasie, by w godzinach rozpoczęcia pracy znajdował się na stanowisku pracy.

2. Przyjście do pracy pracownicy potwierdzają wpisem w  liście obecności wyłożonej w lokalu Starostwa na II piętrze.

3. Nieobecność pracownika w pracy powinna być odnotowywana z zaznaczeniem, czy jest to nieobecność usprawiedliwiona. W czasie nieobecności pracownika jego bezpośredni przełożony decyduje, komu praca ma być zastępczo przydzielona.

4. Wpisu na listę obecności dokonuje samodzielne stanowisko ds. kadr oraz Wydział Organizacyjny w zakresie  wydawanych delegacji.

 

§ 9. 1   W razie niemożności stawienia się do pracy, gdy przyczyna jest z góry znana, pracownik winien uprzedzić o tym pracodawcę przed dniem przewidywanej nieobecności.

2.  W razie niestawienia się do pracy, pracownik obowiązany jest powiadomić pracodawcę

o przyczynie nieobecności w pracy i przewidywanym czasie jej trwania, co powinien

wykonać nie później niż w drugim dniu nieobecności. Zawiadomienia tego może pracownik

dokonać osobiście, przez inną osobę, telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka

łączności, w tym poczty, i wówczas za datę zawiadomienia uważa się datę stempla

pocztowego przesyłki z informacją.

3.  Niedotrzymanie terminu przewidzianego w ust. 1 może być usprawiedliwione

szczególnymi okolicznościami uniemożliwiającymi pracownikowi terminowe dopełnienie

obowiązku określonego w tym przepisie, zwłaszcza jego obłożną chorobą połączoną                     

z nieobecnością domowników albo innym zdarzeniem losowym. Przepis ust. 2 stosuje się

odpowiednio po ustaniu przyczyn uniemożliwiających terminowe zawiadomienie pracodawcy

o przyczynie i okresie nieobecności pracownika w pracy.

§ 10. 1.Spóźnienie lub opuszczenie pracy usprawiedliwiają następujące przyczyny:

1)  czasowa niezdolność do pracy spowodowana chorobą pracownika lub opieką nad chorym

członkiem rodziny, pod warunkiem przedłożenia zaświadczenia lekarskiego o czasowej

niezdolności do pracy,

2)  odosobnienie w związku z chorobą zakaźną, pod warunkiem przedstawienia decyzji

właściwego inspektora sanitarnego,

3)  konieczność sprawowania osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem w wieku do lat 8 z

powodu nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do której dziecko

uczęszcza, pod warunkiem złożenia przez pracownika odpowiedniego pisemnego

oświadczenia o tym fakcie,

4)  imienne wezwanie pracownika do osobistego stawienia się wystosowane przez właściwy

organ w sprawie powszechnego obowiązku obrony przez organ administracji rządowej lub

samorządu terytorialnego, sąd, prokuraturę, policję lub organ prowadzący postępowanie w

sprawach o wykroczenia w charakterze strony lub świadka w postępowaniu prowadzonym

przed tymi organami pod warunkiem, że na wezwaniu zostanie uczyniona adnotacja

potwierdzająca stawienie się pracownika na to wezwanie,

5)  odbycie podróży służbowej w godzinach nocnych, zakończone w takim czasie, że do

rozpoczęcia pracy nie upłynęło 8 godzin pod warunkiem, że podróż odbywała się w

warunkach uniemożliwiających odpoczynek nocny oraz że pracownik złożył odpowiednie

pisemne oświadczenie w tej sprawie.

2.  Dowody usprawiedliwiające nieobecność w pracy pracownik jest obowiązany złożyć

pracodawcy najpóźniej w dniu przystąpienia do pracy po okresie nieobecności.

 

§ 11. 1.  Pracownicy są obowiązani dbać o czystość i porządek na stanowisku pracy i w jego najbliższym otoczeniu. Po zakończeniu pracy są obowiązani do należytego zabezpieczenia dokumentów, maszyn, narzędzi  i urządzeń,  wyłączając je z ruchu . Pomieszczenia pracy oraz okna pozostawić zamknięte.

2.Ewidencję osób uprawnionych do posiadania kluczy do pomieszczeń pracy oraz do systemu alarmowego  prowadzi Wydział Organizacyjny.

3. Starosta ustala odrębnym zarządzeniem wykaz pracowników upoważnionych do posiadania kluczy wejściowych do lokalu Starostwa, do systemu alarmowego oraz pracowników Wydziału Organizacyjnego odpowiedzialnego za otwieranie i zamykanie lokalu Starostwa.

§ 12. 1.W ramach odpowiedzialności porządkowej pracowników za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonego porządku i organizacji w procesie pracy, przepisów bhp i przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować wobec pracownika:

1)  karę upomnienia,

2)  karę nagany,

2.  Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bhp i przeciwpożarowych, opuszczenie

pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie

alkoholu w czasie pracy lub na terenie zakładu pracodawca może również stosować wobec

pracownika karę pieniężną.

§ 13. Tryb nakładania kar porządkowych, ich przedawnienie, tryb odwoławczy od orzeczonej kary i uznanie kary za niebyłą regulują art. 108–113 k.p.

 

IV. Czas pracy

 

§ 14. 1.Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.

2.  Czas pracy powinien być w pełni wykorzystany przez każdego pracownika na

wykonywanie obowiązków pracowniczych (służbowych).

3.  Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy.

 

§ 15. 1. Przebywanie pracowników na terenie zakładu pracy, poza godzinami pracy, może mieć  miejsce tylko w uzasadnionych przypadkach, po uzyskaniu zgody bezpośredniego

przełożonego  lub na jego polecenie odnotowanej w "Książce obecności po godzinach pracy".

2. Ustala się dopuszczalną liczbę godzin nadliczbowych w roku kalendarzowym – 350 godzin.

 

§  16. 1. Czas pracy pracownika wykonującego czynności służbowe w innej miejscowości niż

określona w umowie o pracę rozliczany jest   na podstawie polecenia wyjazdu służbowego.

2. Pracownik może wykonywać czynności służbowe inne niż wymienione w ust. 1, poza

zakładem pracy po uzyskaniu zgody   bezpośredniego przełożonego i odnotowaniu

w "Książce wyjść  służbowych".

 

§ 17. 1. Czas pracy nie może przekraczać przeciętnie 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w tygodniu w przyjętym 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym.

2. Wprowadza się w Starostwie system równoważnego czasu pracy.

 

§ 18. 1.Dniami wolnymi od pracy, z tytułu zasady pięciodniowego tygodnia pracy, są soboty.

2. Starosta może ustalić dodatkowe dni wolne od pracy odrębnym zarządzeniem.

3.  Czas pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustalają

strony, tj. pracodawca i pracownik.

4.  Pracownicy, których dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin, mogą

korzystać z 15-minutowej przerwy w pracy. Z przerwy należy korzystać w taki sposób, aby

nie zakłócała ona normalnego toku przyjmowania klientów i stron.

 

§ 19. Ustala się następujące tygodniowe rozkłady czasu pracy w Starostwie:

1. sprzątaczki   w dniach od poniedziałku do piątku   od godz. 10.00 do godz. 18.00

2. pracownik Wydziału Organizacyjnego otwierający lokal Starostwa : w poniedziałki od godz. 7.30 do godz. 15.30, w dniach od wtorku do piątku od godz. 6.30 do godz. 14.30.

3. pozostali pracownicy Starostwa: w poniedziałki od godz. 8.00 do godz. 16.00, w dniach od wtorku do piątku od godz. 7.00 do godz. 15.00.

4. W uzasadnionych przypadkach Starosta może ustalić na wniosek pracownika lub ze względu na szczególny charakter pracy inne niż wyszczególnione w pkt. 1 godziny rozpoczynania i kończenia pracy.


§ 20. 1.Pora nocna obejmuje czas pracy w wymiarze 8 godzin od godziny 22.00  wieczorem do godziny 6.00 rano następnego dnia.

2.  Za pracę w niedziele i święta uważa się pracę wykonywaną od godziny 6 rano w niedziele

lub w święto do godziny 6 rano dnia następnego.

V. Bezpieczeństwo i higiena pracy, ochrona przeciwpożarowa

 

§ 21. 1.Pracownicy zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bhp oraz przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej.

2.  Pracodawca jest obowiązany zapewnić przestrzeganie tych przepisów i zasad przez

pracowników przez wydawanie stosownych poleceń, przez zapewnienie wykonania nakazów,

wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy,

3. Pracodawca ocenia i dokumentuje ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą,  stosuje niezbędne środku profilaktyczne zmniejszające ryzyko oraz informuje pracowników o  ryzyku zawodowym występującym na stanowiskach pracy w zakładzie w trakcie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 22. 1. Pracodawca jest obowiązany chronić życie i zdrowie pracowników przez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki oraz zapewnić rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy

2. Pracodawca obowiązany jest w szczególności:

1)  organizować pracę i stanowiska pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne

warunki  pracy,

2)  reagować na potrzeby zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz

dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony

zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania

pracy,

3)  uwzględniać ochronę zdrowia pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz

pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych,

4)  zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,

gaszenia pożaru i ewakuacji pracowników,

5)  zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w

zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz

ochrony przeciwpożarowej

6)  umożliwić pracownikom, w przypadku wystąpienia bezpośredniego zagrożenia dla ich

zdrowia lub życia albo dla zdrowia lub życia innych osób, podjęcie działań w celu uniknięcia

niebezpieczeństwa – nawet bez porozumienia w przełożonym – na miarę ich wiedzy i

dostępnych środków technicznych.

3. Starosta odrębnym zarządzeniem wyznacza pracowników do:

1)  udzielania pierwszej pomocy

2)  wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników,

zgodnie z przepisami o ochronie przeciwpożarowej.

 

§ 23. 1.Podstawowym obowiązkiem pracownika jest przestrzeganie przepisów i zasad bhp oraz przepisów przeciwpożarowych, a w szczególności pracownik jest obowiązany:

1)  znać przepisy i zasady bhp oraz ochrony przeciwpożarowej, brać udział w szkoleniu i

instruktażach z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,

2)  wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp oraz stosować się do

wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,

3)  dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu

(stanowisku) pracy,

4)  stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielone środki ochrony

indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z ich przeznaczeniem,

5)  poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom

lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich,

6)  niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie wypadku albo

zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby

znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie,

7)  współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bhp.

2.  Zabrania się pracownikom:

1)  uruchamiania i posługiwania się maszynami, urządzeniami i narzędziami niezwiązanymi

bezpośrednio z wykonywaniem zleconych pracownikowi obowiązków i czynności,

2)  samowolnego demontowania maszyn, urządzeń i narzędzi, ich naprawiania bez

specjalnego upoważnienia pracodawcy lub przełożonego,

3) samowolnego usuwania osłon i zabezpieczeń maszyn, urządzeń i narzędzi, ich naprawiania

i czyszczenia, gdy pozostają w ruchu lub pod napięciem elektrycznym.

§ 24. 1. Pracodawca dopuści pracownika do wykonywania pracy, gdy posiada on wymagane kwalifikacje zawodowe, po odbyciu wymaganego szkolenia wstępnego w zakresie bhp, ochrony przeciwpożarowej i po wyposażeniu w środki ochrony indywidualnej oraz w ubranie i odzież roboczą.

2. Wszyscy pracownicy przed dopuszczeniem do pracy podlegają szkoleniu wstępnemu i szkoleniom okresowym w zakresie bhp.

§ 25. 1.Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne do stosowania

na określonych stanowiskach pracy określa poniższa tabela

 

Stanowisko pracy

Zakres wyposażenia

Okres używalności

 

 

 

 

 

 

         sprzątaczka                                                

 

pasy bezpieczeństwa

 

 

sprzęt dyżurny wg potrzeby

 

trzewiki profilaktyczne

 

 

18 miesięcy

 

fartuch roboczy

 

 

24 miesięcy

 

rękawice gumowe

 

 

do zużycia

 

  

 

 

 robotnik gospodarczy

 

trzewiki robocze

 

 

18 miesięcy

 

fartuch roboczy

 

 

24 miesięcy

 

rękawice robocze

 

 

do zużycia

 

 

2. Wydział Organizacyjny prowadzi ewidencję wydanej odzieży i obuwia roboczego dla poszczególnych pracowników, a w przypadku wypłaty ekwiwalentu przekazuje do Wydziału Finansowego zlecenie jego wypłaty.

3. Odbiór środków i przedmiotów wymienionych w ust. 1 pracownik potwierdza na piśmie

z obowiązkiem wyliczenia się z nich na zasadach odpowiedzialności materialnej za mienie

powierzone.

4. Dopuszcza się używanie przez pracowników o których mowa w ust. 1 własnej odzieży i obuwia roboczego, jeżeli spełnia ono wymogi bhp. Pracownikom używającym własnej odzieży i obuwia roboczego przysługuje ekwiwalent pieniężny w wysokości odpowiadającej ich aktualnej wycenie.

5.Za pranie, konserwację, naprawę, odpylanie i odkażanie odzieży i obuwia roboczego przysługuje pracownikowi ekwiwalent pieniężny w wysokości określonej przez pracodawcę odrębnym zarządzeniem.

§ 26. 1. Dofinansowanie do okularów korygujących wzrok niezbędnych podczas pracy przy obsłudze monitorów ekranowych, przysługuje pracownikom wykonujących swoje obowiązki przy pomocy  komputera.

2.    Podstawą do przyznania po raz pierwszy dofinansowania do okularów jest zaświadczenie

lekarskie wydane przez lekarza medycyny pracy o konieczności stosowania szkieł korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitorów ekranowych.

3.    Podstawą do przyznania kolejnego dofinansowania do okularów jest zaświadczenie

lekarskie wydane przez lekarza okulistę o konieczności wymiany okularów ze względu na pogorszenie wzroku lub kserokopii recept na nowe okulary.

4.    Dofinansowanie jest przyznawane nie częściej niż raz na dwa lata.

5.    Pracownik w celu otrzymania dofinansowania po raz pierwszy okularów składa wniosek

do Starosty Kluczborskiego o skierowanie na badania lekarskie w związku z pogorszeniem wzroku i koniecznością stosowania okularów podczas pracy przy monitorach ekranowych.

6.    Wniosek po akceptacji Starosty zostaje przekazany samodzielnemu stanowisku ds. kadr

celem wydania skierowania na badania lekarskie do lekarza medycyny pracy.

7.    Po otrzymaniu zaświadczenia lekarskiego od lekarza medycyny pracy należy

zaświadczenie niezwłocznie przekazać samodzielnemu stanowisku ds. kadr.

8. Pracownik samodzielnie dokonuje zakupu odpowiednich okularów i przedkłada w Kancelarii Ogólnej fakturę zakupu wystawioną na Starostwo Powiatowe.

9. Opis faktury przed jej realizacją dokonuje  samodzielne stanowisko ds. kadr

10.Wydział Finansowy przekazuje dofinansowanie bezpośrednio na bankowe konto osobiste

pracownika.

11.Pracownik w celu otrzymania kolejnego dofinansowania do okularów składa wniosek do Starosty Kluczborskiego o dofinansowanie załączając do wniosku zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza okulistę o konieczności wymiany okularów ze względu na pogorszenie wzroku lub kserokopie recepty na nowe okulary.

12.Po akceptacji Starosty samodzielne stanowisko ds. kadr informuje pisemnie o decyzji  Starosty zainteresowanego pracownika.

13.Pracownik po uzyskaniu pisemnego zawiadomienia o pozytywnej decyzji Starosty dokonuje zakupu okularów.

14.Przy otrzymaniu kolejnego dofinansowania do okularów zasady wymienione w ust. 8 – 10 stosuje się odpowiednio.

§ 27. 1.W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.

2.  Jeżeli powstrzymanie się od wykonania pracy nie usuwa zagrożenia, o którym mowa w

ust. 1, pracownik ma prawo oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym

niezwłocznie przełożonego.

3.  Za czas powstrzymania się od wykonania pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia

w przypadku, o którym mowa w ust. 1 i 2, pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.

 

 

 VI.  U R L O P Y   I   Z W O L N I E N I A   O D   P  R  A  C  Y

 

§ 28. 1. Urlopu wypoczynkowego udziela się zgodnie z planem urlopów.  Plan urlopów ustala się biorąc pod uwagę wnioski pracowników i potrzeby wynikające z konieczności zapewnienia normalnego toku pracy. W planie urlopów nie uwzględnia się 4 dni urlopu wypoczynkowego w roku wykorzystywanych na żądanie.

2. Plan urlopów podaje się do wiadomości pracowników.

3. Pracownik może rozpocząć urlop wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody bezpośredniego

przełożonego.

4. Na wniosek pracownika, umotywowany ważnymi przyczynami, może być przesunięty termin urlopu wypoczynkowego.

5. Część urlopu nie wykorzystana z powodu: czasowej niezdolności do pracy wskutek

choroby, odosobnienia w związku z chorobą  zakaźną, odbywania ćwiczeń wojskowych

albo przeszkolenia  wojskowego przez czas do 3 miesięcy, urlopu macierzyńskiego  -

pracodawca jest obowiązany udzielić w terminie późniejszym.

6. Urlopu nie wykorzystanego zgodnie z planem urlopów należy pracownikowi udzielić

najpóźniej do końca I kwartału następnego roku.

7. Za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie  by otrzymał, gdyby w tym

czasie pracował.

8. Bezpośredni przełożony odpowiada za wykorzystanie urlopu wypoczynkowego przez 

nadzorowanych pracowników.

 

§  29. 1. Pracownikowi , na jego wniosek, może być udzielony urlop  bezpłatny.

2. Pracownikowi, za jego zgodą wyrażoną na piśmie, może być udzielony urlop bezpłatny

w  celu wykonywania pracy u innego pracodawcy przez okres uzgodniony między

pracodawcami.

 

§  30. Na zasadach przepisów szczegółowych udziela się urlopu bezpłatnego pracownikowi:

1) w celu sprawowania osobistej opieki nad swoim dzieckiem  (urlop wychowawczy),

2) dla umożliwienia wykonywania mandatu posła lub senatora,

3) na czas wykonywania służby w przedstawicielstwie dyplomatycznym lub urzędzie

konsularnym za granicą,

4) na czas pełnienia z wyboru funkcji związkowej poza zakładem pracy, jeżeli z wyboru

wynika obowiązek wykonywania tej  funkcji w charakterze pracownika.

 

§  31. 1. Udzielanie pracownikowi zwolnień od pracy regulują przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz.U. Nr 60, poz. 281 z późn. zm.).

2.  Pracownik w celu uzyskania zwolnienia od pracy składa wniosek do bezpośredniego

przełożonego. Wniosek należy udokumentować poprzez załączenie np. zaświadczenie

o oddaniu krwi, kserokopii aktu urodzenia dziecka, aktu małżeństwa, aktu zgonu, wezwania

organu administracji rządowej lub samorządowej, wezwania sądowego.

 

§ 32. 1. Pracownik może być zwolniony od pracy na czas niezbędny dla załatwienia ważnych spraw osobistych lub rodzinnych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy. Zwolnienia udziela bezpośredni przełożony, gdy zachodzi nieunikniona potrzeba takiego zwolnienia.

2. Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 1, pracownikowi przysługuje

wynagrodzenie, jeżeli odpracował zwolnienie w okresie rozliczeniowym. Jeżeli zwolnienie

nastąpiło w ostatnich 3 dniach okresu rozliczeniowego, zwolnienie może być odpracowane

w następnym okresie rozliczeniowym. Nie zachowanie w/w terminów spowoduje odliczenie

wynagrodzenia za czas nieobecności.

3. Czas odpracowania wyjść prywatnych nie jest pracą w godzinach nadliczbowych.

4. Każde wyjście, o którym mowa w ust. 1 pracownik jest  obowiązany odnotować w "Książce wyjść prywatnych" wyłożonej  w Kancelarii Ogólnej, potwierdzone podpisem bezpośredniego przełożonego .

5. Każde odpracowanie należy odnotować w "Książce odpracowań wyjść prywatnych" wyłożonej w Kancelarii Ogólnej, potwierdzone podpisem bezpośredniego przełożonego (brak potwierdzenia bezpośredniego przełożonego będzie skutkowało nie zaliczeniem do odpracowania wyjścia prywatnego)

 

VII.   O C H R O N A   P R A C Y   K O B I E T

 

§ 33. Pracownicy (również pracownikowi) wychowującej przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku zwolnienie od pracy na dwa dni z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, po złożeniu odpowiedniego oświadczenie do akt osobowych o korzystaniu z w/w uprawnień.

 

§   34 . Wykaz prac wzbronionych kobietom:

1) ręczne podnoszenie i przenoszenie ciężarów o masie przekraczającej:

a)

b) 20 kg przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w ciągu czasu pracy),

2) Ręczne przenoszenie pod górę – po pochylniach, schodach itp. Których maksymalny kąt nachylenia przekracza 30o, a wysokości 5 m – ciężarów o masie przekraczającej:

a) 8 kg przy pracy stałej,

b) 12 kg przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w ciągu czasu pracy),

3) Kobietom w ciąży: prace przy obsłudze monitorów ekranowych powyżej 4 godzin na dobę.

4) Kobietom w ciąży i w okresie karmienia:

a) prace stwarzające ryzyko ciężkiego naruszenia organizmu,

b) prace stwarzające ryzyko ciężkiego urazu fizycznego i psychicznego np. gaszenia pożarów, usuwania skutków awarii,

c) prace w pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny w ciągu czasu pracy,

d) wchodzenie i schodzenie po drabinach.

 

§ 35. Pracownica karmiąca dziecko piersią, która  ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy składa wniosek do pracodawcy o udzielanie przerw w pracy na karmienie dziecka. Karmienie dziecka piersią winno być stwierdzone zaświadczeniem  lekarskim, przedkładanym raz na miesiąc. Na wniosek pracownicy można połączyć dwie przerwy w jedną godzinną przerwę. We wniosku należy określić w jakich godzinach będzie wykorzystywana przerwa.

 

 

VIII. W Y P Ł A T A   W Y N A G R O D Z E N I A

§  36 . 1. Wynagrodzenie pracownika za pełny miesięczny wymiar czasu  pracy nie może być niższe od minimalnego wynagrodzenia  ogłaszanego przez Prezesa Rady Ministrów.

 

§  37. 1. Wynagrodzenie płatne jest co miesiąc z dołu w dniu 28 każdego miesiąca; jeżeli ten dzień jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzednim.

2. Pracodawca na wniosek pracownika jest obowiązany do udostępnienia mu jego dokumentacji płacowej do wglądu.

 

 

IX. Postanowienia końcowe

 

§ 38. Pracodawcę reprezentuje w Starostwie  - Starosta Kluczborski, a w razie jego nieobecności jest zastępowany przez jego zastępcę – Wicestarostę Kluczborskiego.

 

§ 39. Przepisy regulaminu nie naruszają postanowień umów o pracę zawartych z poszczególnymi  pracownikami zakładu.

 

§ 40. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie mają zastosowanie przepisy Kodeksu pracy, przepisy wykonawcze do Kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy.

 

§ 41. 1.Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podania do wiadomości

pracowników na tablicy ogłoszeń.

2. Zmiana postanowień regulaminu wymaga formy pisemnej i takiego samego trybu, jaki obowiązuje przy jego wprowadzaniu.