Protokół Nr 24/2009
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu
w Kluczborku w dniu 20 kwietnia 2009 r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mirosław Misiak.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1. Małgorzata Zabierowska – Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kluczborku
2. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2. Ocena stanu sanitarnego i epidemiologicznego Powiatu Kluczborskiego.
3. Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 23 kwietnia 2009 r.
4. Wyrok Sądu Kasacyjnego z dnia 10 marca 2009 r.
5. Wolne wnioski.
6. Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.
Ad.2.
Przewodniczący Komisji poinformował, że jednym z tematów niniejszej komisji jest sprawa stanu sanitarnego i epidemiologicznego Powiatu Kluczborskiego. Następnie oddał głos Pani Małgorzacie Zabierowskiej – Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kluczborku, która poinformowała, że szczegółowa ocena stanu sanitarnego i epidemiologicznego naszego powiatu została przedłożona na poprzednią sesję Rady Powiatu, z którą Radni mieli okazję zapoznać się. Na podstawie tej oceny, Wojewódzki Inspektor Sanitarny opracowuje również taką informację czyli ocenę sanitarną kraju. Dokumenty te są dostępne na stronach internetowych Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kluczborku, Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego oraz na stronie internetowej Głównego Inspektora Sanitarnego. W ubiegłym roku – zdaniem Pani Dyrektor, nie wydarzyło się w naszym powiecie nic, co zasługiwałoby na szczególne podkreślenie, sytuacja na terenie naszego powiatu jest w miarę bezpieczna i stabilna. Analizując sytuację z kilku poprzednich lat, potencjalnym jak gdyby zagrożeniem dla Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kluczborku jest woda pitna,
przeznaczana do spożycia ale nie chodzi o jej jakość tylko zaopatrzenie w sytuacjach
awaryjnych. Sieć wodociągowa i urządzenia wodne są stare i ulegają uszkodzeniu, można było się o tym przekonać w ubiegłym roku, kiedy to awaria sieci wodociągowej na ulicy Strzeleckiej w Kluczborku sparaliżowała część miasta. Sanepid jest instytucją, która monitoruje i nadzoruje jakość wody, która została określona w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia, który nakazał systematycznie, w określonych przedziałach czasu badać wodę natomiast za produkcję wody odpowiadają przedsiębiorcy czyli w Kluczborku „Hydrokom” oraz inne przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne, które funkcjonują w poszczególnych gminach i tam odpowiedzialność za to spoczywa na Burmistrzach czy Wójcie. Sanepid sprawdza jakość wody, sporządza okresowe jej oceny, które są zamieszczane na stronach internetowych, wysyłane są do Burmistrzów. W przypadku pogorszenia się jakości wody, Burmistrz czy Wójt ma obowiązek taką informację poprzez sołtysów rozpropagować wśród mieszkańców danej gminy. W związku z tym, że sieć ta jest stara, będzie coraz częściej ulegała awarii, należy ją sukcesywnie wymieniać. Pan Mieczysław Zaleciński - Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku, w planie działania Zespołu Zarządzania Kryzysowego na 2009 rok, w ramach szkoleń doskonalących, zamieścił temat: „Zabezpieczenie Powiatu Kluczborskiego w wodę w sytuacjach awaryjnych”. Chcą przeanalizować, jak gminy są przygotowane na taką sytuację czyli w razie awarii sieci wodociągowej, czy posiadają dostateczną ilość cystern, czy mają skąd tę wodę pobrać, czy będziemy w stanie dostarczyć dla wszystkich mieszkańców wodę. Pani Zabierowska dodała, że nasz Szpital również takiego zbiornika nie posiada choć jest to ujęte w programie dostosowawczym. Zgodnie z przepisem, powinien on posiadać zapasowy zbiornik wody, który wystarczyłby na przynajmniej 12-godzinne jej wykorzystanie. Następnie dodała, że nasz Szpital, jako jeden z nielicznych Szpitali w Polsce, w sieci wodociągowej wewnętrznej, w ciepłej wodzie, nie ma bakterii legionella pneumofila, która od niedawna jest oznaczana w wodzie ciepłej i może wywoływać różne stany chorobowe, głównie układu oddechowego.
Następną sprawą, którą Pani Dyrektor Zabierowska poruszyła, był temat szaletów publicznych. W tej sprawie dostała pismo od Głównego Inspektora Sanitarnego z prośbą o osobiste przedstawienie tej sprawy Burmistrzom oraz Wójtowi gmin naszego powiatu. Na terenie naszego powiatu są dwa szalety publiczne – w Kluczborku i Byczynie a Wołczyn wcale nie posiada. Tego nie regulują żadne normy, nie ma takiego obowiązku, że miasto musi posiadać szalety publiczne, są tylko normy dotyczące tego, jak powinny one wyglądać, jakie warunki spełniać. Pan Mirosław Misiak zwrócił uwagę na zły stan toalet znajdujących się przy „starym” kościele w Kluczborku co Pani Dyrektor obiecała sprawdzić. Sprawa publicznych szaletów, zdaniem Pani Zabierowskiej jest bardzo poważna, bo to jest między innymi zapobieganie chorobom zakaźnym poprzez niezanieczyszczanie środowiska, częstsze mycie rąk.
Następną sprawa, którą poruszyła Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kluczborku była promocja zdrowia. Inwestycja w profilaktykę przynosi skutki wymierne później w leczeniu. Państwowa Inspekcja Sanitarna jest instytucją, która realizuje zadania z zakresu promocji i ochrony zdrowia, realizuje wiele programów zarówno kontynuując te krajowe jak i te lokalne np. lokal bez papierosa, który to program został bardzo dobrze przyjęty na terenie naszego powiatu i wiele innych działań, które są głównie kierowane do młodych. Dzieci już od przedszkola są edukowane w tym zakresie i później te „zdrowe” nawyki przenoszą na grono domowe, rodzinne. Zdaniem Pani Dyrektor, z tymi programami ciężko jest trafić do starszej społeczności. Od kilku lat, w Polsce, realizowany jest program pn. „Trzymaj formę”. Jest to bardzo duży program, dociera on do największej liczby odbiorców, został stworzony przez
Główny Inspektorat Sanitarny przy współpracy z Polską Federacją Producentów Żywności.
Program ten zachęca do właściwej diety zbilansowanej, do aktywności fizycznej. Duży problem, zdaniem Pani Dyrektor, stanowią sklepiki szkolne, w których najczęściej sprzedawane są chipsy, batoniki i dzieci je kupują zamiast np. kanapek czy owoców a nie można zakazać sprzedaży tych produktów, gdyż są one dopuszczone na rynku. Jeśli chodzi o infrastrukturę w naszym mieście, nie jest w tym względzie najgorzej bo są ścieżki rowerowe, jest park, powstają fitness kluby. My wszyscy mamy wpływ na to, jak to nasze miasto wygląda i należy wspierać to co w nim powstaje i ma służyć poprawie zdrowia i kondycji mieszkańców naszego powiatu.
Przewodniczący Komisji – Pan Mirosław Misiak zapytał Panią Małgorzatę Zabierowską, jakie na tę chwilę są największe zagrożenia sanitarne i epidemiologiczne na terenie naszego powiatu na co pytana odpowiedziała, że obecnie stwierdzono zatrucie pokarmowe w więzieniu w Kluczborku ale sytuacja ta jest opanowana, jeśli chodzi zachorowania i choroby zakaźne ich liczba na naszym terenie jest znikoma. Dużym problemem są kleszcze, których ugryzienie może spowodować boreliozę, kleszczowe zapalenie mózgu, pojawił się też przypadek zachorowania na gruźlicę.
Radny Mirosław Misiak powiedział, że w najbliższym czasie chce zorganizować spotkanie informacyjne, na które zostaną zaproszeni Kierownicy Zakładów Podstawowej Opieki Zdrowotnej oraz Pogotowia Ratunkowego, dyrekcja szpitala, przedstawiciele Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kluczborku i te tematy zostaną szczegółowo omówione w celu wychwycenia tego typu problemów.
Na zakończenie, Pani Małgorzata Zabierowska poinformowała zebranych, że zgodnie z ustawą z dnia 23 stycznia 2009 r., państwowy wojewódzki inspektor sanitarny został włączony do organów rządowej administracji zespolonej w województwie a tym samym, od 01 stycznia 2010 r. państwowy inspektor sanitarny włączony zostanie do organów rządowej administracji zespolonej czyli będzie należeć do jednostek organizacyjnych powiatu.
Ad.3.
Członkowie komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na najbliższą sesję Rady Powiatu. Materiały te zawierają projekty uchwał w następujących sprawach:
a) rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za rok 2008;
b) zmiany uchwały Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok;
c) ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego;
d) określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony;
e) zabezpieczenia środków finansowych stanowiących wkład własny przeznaczony na realizację projektu pn. Uczeń perspektywiczny w ramach Priorytetu IX, Działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego;
f) zmiany Uchwały Nr XXX/180/2009 w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 rok
oraz sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za 2008 rok.
Przewodniczący Komisji poprosił Starostę o przedstawienie zebranym i omówienie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2008 r. Informacja ta zawiera :
-wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok /48.933.039,41 zł./
-wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok /50.218.767,26 zł./
-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych
przez powiat za 2008 rok
-wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok
-zestawienie wydatków majątkowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok
-zestawienie wybranych wydatków remontowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok
-zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych,
-zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego,
-zestawienie dochodów własnych i wydatków nimi sfinansowanych jednostek organizacyjnych
powiatu,
- informacja o stanie zadłużenia Powiatu Kluczborskiego,
-informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym,
- informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach,
- informację o zrealizowanych dochodach i przychodach,
- informację o zrealizowanych wydatkach i rozchodach.
Pan Starosta przy powyższej analizie poinformował zebranych, że do powyższego sprawozdania zostało również dołączone sprawozdanie Likwidatora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku z wykonania planu finansowo-rzeczowego za okres od 1 stycznia 2008 do 31 grudnia 2008 r.
Niniejsze sprawozdanie zawiera między innymi:
-wykonanie sprzedaży,
-plan i wykonanie z tytułu najmu działki,
-plan i wykonanie sprzedaży sprzętu i aparatury medycznej oraz pozostałych przychodów,
-wykonanie kosztów według rodzaju,
-wynik finansowy,
-stan należności i zobowiązań /w tym wymagalnych/ w okresie sprawozdawczym,
-stan zadłużenia.
Ponadto Starosta zwrócił uwagę na środki pozabudżetowe pozyskane z zewnątrz. Ich bilans przedkładający się na roboty inwestycyjne i remontowe, zdaniem Starosty wypada korzystnie. W ubiegłym roku, na wydatki majątkowe przeznaczono łącznie ponad 9% środków ujętych w budżecie ale środki pozyskane z zewnątrz, które do nas trafiły i zostały wydane na remonty i inwestycje to jest łącznie 6.140.792 zł. i razem ze środkami zainwestowanymi w szpitalu, środkami pozyskanymi z PFRON-u, stanowi to wskaźnik 12,2% wydatków majątkowych.
Jeśli chodzi o szczegółowe wykorzystanie środków zewnętrznych, w 2008 roku powiat kluczborski pozyskał środki z następujących programów:
- 490.000 zł. z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (RPO WO) na zakup specjalistycznego sprzętu medycznego dla Szpitala Powiatowego w Kluczborku;
- 371.000 zł. z Programu Operacyjnego (POKL) na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne dla uczniów szkół Ponadgimnazjalnych Ogólnokształcących (ZSO) w Kluczborku;
- 126.000 zł. z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL)na „dobry start” dla usamodzielniających się wychowanków z rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo – wychowawczych w Kluczborku;
- 100.000 zł. z Ministerstwa Sportu w oparciu o umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa Opolskiego na remont Sali gimnastycznej przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku;
- 193.900 zł. z Ministerstwa Sportu na Budowę Boiska Wielofunkcyjnego w Zespole Szkół Ogólnokształcących;
- 51.254 zł. z Urzędu Marszałkowskiego w ramach projektu VI., działania 6.1”Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspierania aktywności zawodowej w regionie”.
W 2008 roku oprócz środków zewnętrznych pozyskanych z programów, Powiat Kluczborski otrzymał szereg dotacji celowych z budżetu państwa na realizację następujących zadań:
- 8.944 zł. - Realizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej;
- 5.600 zł. - Doposażenie Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w sprzęt i oprogramowanie oraz zakup EEG BIOFEEDBACK;
- 5.000 zł. – Realizacja programu opieki terapii skierowanej na uczniów z niepłynnością mowy w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej;
- 15.287 zł. – Dofinansowanie działalności punktów konsultacyjnych organizowanych w szkołach przez publiczną poradnię psychologiczno- pedagogiczną.
Dodatkowo pozyskane zostały środki z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na następujące zadania:
- 13.625 zł. – Malowanie i wymiana podłóg w salach lekcyjnych w Zespole Szkół Licealno- Technicznych;
- 30.000 zł. – Dofinansowanie wyposażenia w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne
w Młodzieżowym Domu Kultury i Wojewódzkim Ośrodku Doskonalenia i Dokształcania Nauczycieli w Kluczborku.
Ponadto, w 2008 roku Powiat kluczborski przeznaczył na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu 6.400.000 zł. Jest to kwota o 2.000.000 większa niż w roku 2007. Duża część środków na przeciwdziałaniu bezrobociu pochodzi z programów finansowanych z Unii Europejskiej.
W związku z tym, że członkowie Komisji nie mieli żadnych pytań ani uwag do powyższego projektu uchwały, Przewodniczący, w celu uzyskania wewnętrznej opinii Komisji w tej sprawie, poddał pod głosowanie projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za rok 2008. Komisja Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku, 7 głosami za, przy jednym wstrzymującym się, przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok i tym samym udzieliła absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku za 2008 rok.
Członkowie Komisji przystąpili do szczegółowej analizy projektu uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zmiany uchwały Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok.
Starosta wyjaśnił, że na mocy tej uchwały, wprowadza się do budżetu środki, które pochodzą z wypracowanych dochodów i to robimy na wnioski naszych jednostek.
Projekt powyższej uchwały wprowadza zmiany w planie dochodów co powoduje ich zwiększenie
w budżecie na 2009 rok o kwotę 78.015 zł. Dotyczą one następujących wysokości:
- 2.385 zł.- zwiększenie dochodów z tytułu kosztów zastępstwa procesowego;
- 7.543 zł. - zwiększenie dochodów na wniosek dyrektora specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego z tytułu obsługi XXXVI Międzynarodowego Wyścigu Kolarskiego Juniorów Młodszych po Ziemi Kluczborskiej;
- 30.630 zł. – zwiększenie dochodów w związku z decyzją Wojewody Opolskiego z dnia 03.03.2009 Nr FB.I.UP – 3011-1/3/09 dotyczącą przekazania środków z rezerwy celowej na pokrycie kosztów przejazdu, zagospodarowania i bieżące utrzymanie repatriantek oraz decyzją Wojewody Opolskiego z dnia 06.03.2009 nr FB.I.AW-3011-1/3/09 na pokrycie aktywizacji zawodowej repatriantów;
- 37.457 zł. -zwiększenie dochodów na wniosek dyrektora specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego z tytułu obsługi XXXVI Międzynarodowego Wyścigu Kolarskiego Juniorów Młodszych po Ziemi Kluczborskiej.
Zmiany dokonane w planie wydatków spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2009 rok o kwotę 78.015 zł. Dotyczą one następujących wysokości:
- 30.630 zł. – zwiększenie wydatków w związku z decyzją Wojewody Opolskiego z dnia 03.03.2009 Nr FB.I.UP – 3011-1/3/09 dotyczącą przekazania środków z rezerwy celowej na pokrycie kosztów przejazdu , zagospodarowania i bieżące utrzymanie repatriantek oraz decyzją Wojewody Opolskiego z dnia 06.03.2009 nr FB.I.AW-3011-1/3/09 na pokrycie aktywizacji zawodowej repatriantów;
- 2.385 zł. – zwiększenie wydatków z tytułu kosztów zastępstwa procesowego;
- 1.325.400 zł. - zwiększenie wydatków majątkowych na zadaniu p.n. „Remont Drogi Powiatowej Nr 2096O – ulica Fabryczna w Kluczborku” oraz na zadaniu p.n.” Remont drogi powiatowej Nr 1304O – Kostów- Janówka”;
- 45.000 zł. –zwiększenie wydatków z tytułu wprowadzenia zadania remontowego p.n. „Wykonanie węzła sanitarnego w salach mieszkalnych” w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym. Zmniejszenia z kolei:
- 1.325.400 zł. – zmniejszenie wydatków bieżących na zadaniu p.n. „Remont Drogi Powiatowej Nr 2096O – ulica Fabryczna w Kluczborku” oraz na zadaniu p.n.” Remont drogi powiatowej Nr 1304O – Kostów- Janówka”.
Jeśli chodzi o plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2009 rok, zmieniono przeznaczenie środków dotacji celowej dla Gminy Wołczyn. Dotychczasowe zadanie pn. „Dotacja celowa dla gminy Wołczyn na dofinansowanie zakupu pojemników zbiórki odpadów” zastąpiono zadaniem pn. „Oznakowanie ścieżki przyrodniczej wraz z wykonaniem przewodnika po trasie, folderów wraz z wyposażeniem trasy rowerowej w kosze na śmieci ławki”; w planie wydatków remontowych na 2009 rok, wprowadzono nowe zadanie remontowe pn.„Wykonanie węzła sanitarnego w salach mieszkalnych” w Specjalnym Ośrodku Szkolno –Wychowawczym, zwiększono środki na zadaniu pn. Remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych”. Jeśli chodzi o plan wydatków inwestycyjnych na 2009, zmniejszono środki na zadaniu pn. „Remont drogi powiatowej Kostów Janówka”.
Do projektu powyższej uchwały nie wniesiono uwag i jednogłośnie zatwierdzono jako materiał na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
Przewodniczący Komisji przedstawił członkom projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych
w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego; niniejszy projekt uchwały został poprzedzony podjętą przez Radę Powiatu uchwałą nr XXVII/156/2008 z dnia 20 listopada 2008 r. Obecny projekt uchwały nie zawiera w § 2 punktu 6, który opisywał, co należy rozumieć pod określeniem „tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin” – uznaje się, że był on zbędny, gdyż takie określenia znajdują się w ustawie Karta Nauczyciela. Zmieniono również brzmienie § 33, gdyż ust. 6b, który przywołano w tym paragrafie, został w ustawie uchylony i w związku z tym nie ujęto granicznego okresu na jaki uchwala się regulamin wynagradzania. Powód przedłożenia nowego projektu uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli wynika ze zmian wprowadzonych znowelizowaną ustawą Karta Nauczyciela, która weszła w życie 23 stycznia 2009 r. a poprzednia uchwała Rady Powiatu została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego w dniu 30 grudnia 2008 r. O konieczności podjęcia nowej uchwały dowiedzieliśmy się pod koniec lutego, gdy otrzymaliśmy notatkę sporządzoną przez Departament Prawny dla Pani Minister Edukacji Narodowej Katarzyny Hall. W opinii tej zwrócono uwagę na przepis przejściowy zawarty w art. 4 ustawy nowelizującej, który określa, że do czasu uchwalenia regulaminu na podstawie znowelizowanej Karty Nauczyciela stosuje się regulamin obowiązujący w 2008 r., nie dłużej jednak niż przez okres 3 miesięcy od ogłoszenia ustawy budżetowej. Dalej z tej notatki wynika, że „Jeżeli organ stanowiący jst uchwalił regulamin na 2009 r. jeszcze w roku
Do projektu powyższej uchwały nie wniesiono uwag i jednogłośnie zatwierdzono jako materiał na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
Następnie omówiono projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony; w dniu 29 grudnia 2004 roku Rada Powiatu w Kluczborku podjęła uchwałę w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi. Zarząd Powiatu jako właściwy organ wykonuje czynności w zakresie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Kluczborskiego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa opierając się w szczególności na zasadach określonych przez Radę w w/w uchwale. W celu uaktualnienia oraz przystosowania do określonych potrzeb Powiatu Kluczborskiego zachodzi konieczność określenia nowych zasad nabywania, zbywania i obciążenia nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas dłuższy niż trzy lata lub na czas nieokreślony czyli podjęcia przedmiotowej uchwały. Ponadto Starosta wyjaśnił, że w swoich materiałach Radni otrzymali nieco inny projekt uchwały jeśli chodzi o jego treść, gdyż w ubiegły piątek, czyli po wysłaniu przedmiotowego projektu uchwały do radnych, Sekretarz Powiatu udał się z tym projektem uchwały do nadzoru prawnego Wojewody w celu jego skonsultowania. Z uwag tam wyrażonych wynika, że pojawiło się nowe orzeczenie NSA, które mówi o tym, że: „w uchwale o zasadach, która stanowi akt prawa miejscowego, nie powinno być zapisów dotyczących ulg i bonifikat związanych ze sprzedażą lokali mieszkalnych”. My mieliśmy te zasady określone we wcześniejszej uchwale i to w tym projekcie zostało powielone. Zgodnie z powyższym orzeczeniem, właściwy organ może za zgodą odpowiednio Wojewody, Rady lub Sejmiku, podwyższyć lub obniżyć bonifikatę, w związku z czym, Rada Powiatu nie posiada kompetencji do regulowania aktem prawa miejscowego wysokości udzielonej z tego tytułu bonifikaty a tylko do wyrażenia zgody w indywidualnych sprawach. W związku z powyższym, nowy projekt uchwały nie zawiera §6 i §9 pierwotnej wersji tej uchwały. Pozostała część uchwały nie jest zmieniona tylko usuwamy z niej kwestie dotyczące bonifikat, zgodnie z orzeczeniem Sądu.
Nie wniesiono do projektu uchwały żadnych uwag i zapytań i jednogłośnie zatwierdzono jako materiał na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
Następnym omówionym projektem uchwały był projekt w sprawie zabezpieczenia środków finansowych stanowiących wkład własny przeznaczony na realizację projektu pn. Uczeń perspektywiczny w ramach Priorytetu IX, Działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - w związku z przyjęciem do realizacji przez Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) powyższego projektu, zgodnie z wytycznymi dokumentacji konkursowej, w celu podpisania umowy Projektodawca zobowiązany był do przedstawienia uchwały Rady Powiatu zatwierdzającej projekt. Uchwała taka podjęta została 04.02.2009 r. W dniu 18.03.2009 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu wystąpił z pismem informującym, iż koniecznym jest podjęcie również odrębnej uchwały stanowiącej zabezpieczenie wkładu własnego w projekcie. Projekt „Uczeń perspektywiczny”
zakresem obejmuje organizację kursów z zakresu nauki języków obcych (angielski, niemiecki, włoski), ICT, przedsiębiorczości dla 96 uczniów szkół zawodowych z terenu Powiatu Kluczborskiego.
Nie wniesiono do projektu uchwały żadnych uwag i jednogłośnie zatwierdzono jako materiał na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
Kolejny projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku dotyczy zmiany Uchwały Nr XXX/180/2009 w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 rok; w niniejszym projekcie uchwały zmieniony został załącznik - tabela w punkcie II, wprowadzając tym samym szczegółowy plan podziału środków finansowych.
Również nie wniesiono do tego projektu uchwały żadnych uwag i jednogłośnie zatwierdzono jako materiał na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
Na najbliższą sesję przygotowane zostało również sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za 2008 rok.
Do sprawozdania nie wniesiono zapytań i jednogłośnie zatwierdzono jako materiał na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
Członkowie komisji zapoznali się także ze sprawozdaniem Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 25.02.2009 r. do 06.04.2009 r.
Do sprawozdania nie wniesiono zapytań i jednogłośnie zatwierdzono jako materiał na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
Ad.4.
Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym odpis wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego Izby Ogólnoadministracyjnej z dnia 10 marca 2009 r. wraz z uzasadnieniem dot. skargi kasacyjnej Rady Powiatu w Kluczborku od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 27 czerwca 2008 r. dotyczącego sprawy ze skargi Henryka Fraszka na uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lipca 2005 r. w przedmiocie zakładu opieki zdrowotnej.
Starosta powiedział, że wyrok ten jest ostateczny i podlega jedynie skardze konstytucyjnej. Radny Mirosław Misiak zapytał, czy taka skarga zostanie złożona na co Starosta odpowiedział, że to zależy od Radnych Powiatu, którzy mogą to zrobić. Ponadto dodał, że na ostatniej sesji Rady Powiatu, chociaż nie było jeszcze pisemnego uzasadnienia tego wyroku, poinformował Radnych o tym, co Sąd orzekł. Po zapoznaniu się z pisemnym wyrokiem Starosta stwierdził, że jest w nim opisane to wszystko, co zostało powiedziane na Sali sądowej, wielostronicowe uzasadnienie jest przywołaniem stanowiska stron, tego co się w sprawie działo gdyż proces ten trwał bardzo długo. Po pierwsze Sąd odrzuca kwestie związane z legitymacją procesową skarżącego przyznając mu ją, następna kwestia to sprawa aktu prawa miejscowego oraz sprawa art. 43 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Druga uchwała o likwidacji była podejmowana z zachowaniem publikacji w Dzienniku Urzędowym czyli weszła w życie jako akt prawa miejscowego. Ktoś kto pisze skargę kasacyjną a robi to zawodowy prawnik, używa rzemiosła prawniczego czyli szuka różnych punktów zaczepienia i Sąd musi się do nich odnieść stąd mamy tę legitymację procesową, akt prawa miejscowego. Problemem, zdaniem Starosty, w tym przypadku jest wspomniany wyżej art. 43 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej i jak w uzasadnieniu wyroku pisze, „Podejmowanie przepisów prawa miejscowego ma rację bytu dla kształtowania praw i obowiązków jednostki na przyszłość a nie dla sanacji zdarzeń pozaprawnych. Jedną z wartości stanowienia przepisów prawa jest zakaz działania z mocą wsteczną. Jeżeli w wyniku zdarzeń pozaprawnych pozbawiono jednostki realizacji uprawnień, to późniejsza regulacja narusza wartości dobrego stanowienia prawa, mieszczącego się w konstytucyjnej zasadzie praworządności. Tym samym nie można wywodzić o nieodwracalnym skutku prawnym”. Następnie Starosta zacytował art. 43 ust. 1 w/w ustawy: „Rozporządzenie lub Uchwała o likwidacji publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej powinny określać sposób i formę zapewnienia osobom korzystającym z oznaczonych rodzajowo świadczeń zdrowotnych likwidowanego zakładu, nieprzerwane udzielanie takich świadczeń, bez istotnego ograniczania ich dostępności, warunków udzielania i jakości oraz terminu zakończenia działalności, nie wcześniej niż 3 miesiące od daty wydania Rozporządzenia lub podjęcia Uchwały o likwidacji”. Wszystkie te warunki muszą być łącznie spełnione. Pierwsza uchwała o likwidacji z 19 listopada 2003 r., mówiła, że likwidacja rozpoczyna się 1 grudnia 2003 r. i w tym przypadku ten 3-miesieczny wymóg został spełniony. W 2005 roku nasza uchwała z uwagi na brak publikacji w Dzienniku Urzędowym, została unieważniona. Rada Powiatu podjęła ją ponownie wskazując uczciwie w uchwale, że ten obowiązek dotyczący 3-miesięcznego prowadzenia działalności, został wypełniony przy pierwszej uchwale. W momencie podejmowania tej drugiej uchwały, szpital w warunkach SP ZOZ nie funkcjonował dlatego podano datę faktycznego wygaszenia działalności. Ponadto staraliśmy się, aby nie wykreślono Zakładu z rejestru zakładów opieki zdrowotnej. Jest to orzeczenie, które nie skutkuje wprost dla innych szpitali tylko dla nas i wynika z tych okoliczności wyżej przedstawionych. W art. 15 w/w ustawy są ściśle określone przesłanki wykreślenia zakładu z rejestru zakładów opieki zdrowotnej, to może być brak kadry medycznej, niespełnienie wymogów sanitarnych albo nieusunięcie w terminie uchybień do których został zakład wezwany lub niepodjęcie działalności w wyznaczonym terminie. Po spełnieniu którejś z tych przesłanek, następuje skreślenie zakładu z rejestru zakładów opieki z mocy ustawy, i taki zakład jest nielikwidowalny a co z wierzycielami? Wyrok ten odbił się dużym echem w prasie, pisano na ten temat m.in. w Gazecie prawnej. Rzeczpospolitej, Pulsie Medycyny. Komentarze prasowe idą w tym kierunku, jak wykazanie pewnej luki w niedoskonałej ustawie, która na naszym przykładzie w toku procesu została znaleziona. W tej sprawie Starosta odbył 3 spotkania w Ministerstwie Zdrowia, zainteresowanie tym wyrokiem tam
jest ogromne bo zakończyły się prace nad „Planem B”, który ma być w najbliższym czasie przyjęty przez Radę Ministrów a następnie ogłoszony więc próbowano dociec, czy to orzeczenie w jakiś sposób nie będzie kolidowało z zamiarami Ministerstwa Zdrowia i Rządu. Jeśli chodzi o skutki tego wyroku, są one fatalne ale nie dla szpitala tylko dla Powiatu bo nie dość, że nie udało nam się sprawy skończyć to na tę chwilę, zgodnie z wymogami programu czyli „Planu B” nie będziemy mogli skorzystać z pomocy państwa a chodzi o duże pieniądze. Każde podjęcie kolejnej uchwały bez zmian ustawowych będzie dotknięte taką samą wadą czyli też będzie mogło podlegać zaskarżeniu i w konsekwencji uchyleniu takiej uchwały. Z jednej strony wyrok ten zdejmuje z nas odpowiedzialność za zobowiązania wobec ZUS-u, gdyż w świetle tego wyroku i obowiązujących przepisów ustawy, nie możemy z własnych środków odprowadzić składek do ZUS-u, zgodnie z art. 60 ust. 6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, który mówi, że zobowiązania i należności zlikwidowanego ZOZ-u stają się zobowiązaniami i należnościami organu założycielskiego po zakończeniu likwidacji a od tych należności każdego dnia narastają odsetki. Radny Mirosław Misiak powiedział, że w tym uzasadnieniu do wyroku została również poruszona sprawa OIOM-u i SOR-u, były one zapisane w statucie i mimo, że formalnie nie funkcjonowały, to w uzasadnieniu pisze, że liczy się to, co zapisane w statucie mimo, że nigdy te działalności nie były tam prowadzone. Starosta dodał, że w momencie uruchamiania Spółki, nie było „Kluczborka” w planie ratownictwa medycznego Wojewody wskazanego jako SOR więc fikcją było zapisywanie SOR-u do PCZ NZOZ-u. Przewodniczący Komisji zapytał Starostę, ile osób na tę chwilę ma niezapłacone składki ZUS na co pytany odpowiedział, że ponad 400 osób na kwotę, łącznie z odsetkami 6.700.000 zł. i dodał, że zadłużenie wobec ZUS-u nie zostało wygenerowano w toku czynności likwidacyjnych, są to kwoty, które pozostały z czasów funkcjonowania SP ZOZ-u. Następnie Pan Misiak zapytał, jak na tę chwilę wygląda sprawa SP ZOZ na co Starosta odpowiedział, że powierzone zostały obowiązki Dyrektora dotychczasowemu likwidatorowi, na 1 etatu, bez zmiany wynagrodzenia. Radny Zdzisław Pelc powiedział, że aby otrzymać pieniądze z tego tzw. „Planu B”, możeby jeszcze raz podjąć uchwałę o likwidacji obecnego SP ZOZ-u na co Starosta odpowiedział, że to rozwiązanie jest rozwiązaniem dość „mocnym” - a jeżeli za kilka lat Sąd tę uchwałę również uchyli to wtedy będzie kwestia wykorzystania dotacji celowej z budżetu państwa niezgodnie z prawem a to jest poważne naruszenie.
Następnie członkowie Komisji podjęli dyskusję w przedmiotowej sprawie po której stwierdzono, że droga prawna została już wykorzystana, jest to sytuacja, z której na tę chwilę nie ma racjonalnego wyjścia. Możnaby spróbować złożyć skargę konstytucyjną ale rozpatrzenie jej będzie trwało latami i związane to jest z dużymi kosztami. Następnie Przewodniczący poprosił Starostę, aby całą tę sytuację przedstawił raz jeszcze na sesji pozostałym Radnym. Komisja Zdrowia zainicjowała ten temat ale cała Rada Powiatu musi się zastanowić nad rozwiązaniem tego, co dalej w tej sprawie robić. Na tym dyskusję zakończono.
Na zakończenie Starosta poinformował członków Komisji, że w najbliższy piątek odwiedzi nasz szpital Minister Zdrowia – Pani Ewa Kopacz, w związku z tym zaprosił członków Komisji na to spotkanie.
Ad.5.
Innych spraw nie poruszano.
Ad.6.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął dzisiejsze posiedzenie.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji
Mirosław Misiak
Protokołowała
Danuta Oziembłowska