Protokół Nr 23/2009

 

ze wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 10 marca 2009 r.

 

Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Mirosław Misiak, Władysław Zawadzki.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2. Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

                                              Zarządzania Kryzysowego I Promocji Zdrowia

                                              Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

3. Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony

                                        Środowiska i Leśnictwa Starostwa

                                        Powiatowego w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia.

2. Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 12.03.2009 r.

3. Wolne wnioski.

4. Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący obu Komisji przywitali wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu.

Następnie członkowie Komisji zapoznali się z porządkiem posiedzenia. Członkowie obu Komisji do porządku nie wnieśli uwag przyjmując go jednogłośnie.

 

Ad.2.

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia poprosił Przewodniczącego Komisji Rolnictwa aby ten przewodniczył posiedzeniu połączonych Komisji.

Głos zabrał Pan Sekretarz stwierdzając że zmiany które nastąpiły w budżecie omówi Pani Skarbnik, natomiast pozostałe zmiany omówi sam Pan Sekretarz.

Następnie Przewodniczący Komisji Rolnictwa udzielił głosu Pani Skarbnik, która przystąpiła do omawiania uchwał.

Pani Skarbnik przedstawiła przygotowany projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku

w sprawie zmiany uchwały Nr XVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku o uchwaleniu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok.

Przedmiotowy projekt uchwały jak wyjaśniła Pani Skarbnik wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu powodując zmniejszenie planowanych dochodów o kwotę 574.924,-zł /subwencja oświatowa oraz równoważąca w kwocie 214.657,-zł, udział

w podatku od osób fizycznych kwota 213,-zł oraz dotacja celowa na zadania z zakresu administracji rządowej w kwocie 334.054,-zł i dotacja celowa na realizację zadań własnych

w kwocie 17.000,-zł/ , co jednocześnie powoduje zmniejszenie po stronie wydatków również o kwotę 574.924,-zł.

Ponadto wprowadza się zmiany w planie rozchodów budżetu powiatu na kwotę 176.442,-zł

z tytułu spłat otrzymanych krajowych pożyczek i kredytów.

Pani Skarbnik wyjaśniła również członkom Komisji, przygotowaną przez Zarząd autopoprawkę do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok związana jest z otrzymaniem decyzji od Wojewody Opolskiego w sprawie przyznania dotacji celowej na 2009 rok z przeznaczeniem na realizację zadań: remont drogi powiatowej

ul. Fabryczna w Kluczborku-544.000,-zł oraz remont drogi powiatowej Kostów-Janówka-1.031.200,-zł w łącznej kwocie 1.575.200,-zł . Powyższe środki pochodzą z rezerwy celowej zaplanowanej na 2009 r., przeznaczone są na dofinansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych realizowanych w ramach programu wieloletniego pn.,, Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011, które zostały przekwalifikowane z wydatków bieżących na wydatki inwestycyjne zgodnie z decyzją Wojewody.

Jak wyjaśniła również Pani Skarbnik, że środki te powinny być wydatkowane do końca 2009 roku i nie mogą być ujęte w wykazie wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego. Wprowadzono również zmianę jeśli chodzi o dotację w wysokości 50.000,-zł od Gminy Kluczbork na zadanie pn.,,Remont drogi powiatowej Nr 20960-ulica Fabryczna

w Kluczborku” klasyfikując je jako wydatki majątkowe, a nie jak dotychczas jako wydatki remontowe. Ponadto Pani Skarbnik wyjaśniła, że w pierwotnym projekcie w/w uchwały został zrobiony tzw. pisarski błąd w rozdziale 01005, gdzie zostało wpisane 10.000,-zł,

a powinna  być kwota 1.000,-zł. Dlatego w planie dochodów budżetu powiatu jako zwiększenie wprowadzono kwotę 9.000,-zł.

W planie wydatków budżetu powiatu zmniejszono wydatki bieżące o kwotę 1.634.200,-zł ,

a zwiększono wydatki majątkowe o kwotę 1.625.200,-zł          

Z zadania –Remont nieruchomości majątkowych Powiatu zabrano

85.380,-zł, z czego 56.000,-zł przeznaczono na remont elewacji w budynku szpitala, natomiast różnicę 38.380, -zł przeznaczono na uzupełnienie wydatków w oświacie, które nie znalazły pokrycia w subwencji w związku z jej zmniejszeniem. 

Zabrano także kwotę 160.000,-zł z zadania –Remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych

i przeznaczono je na zakup soli i usługi w związku z przedłużającą się zimą.

Z planu wydatków inwestycyjnych zabrano kwotę 40.000,-zł z zadania pn.,,Wsparcie rozwoju gospodarki w Powiecie Kluczborskim poprzez utworzenie inkubatora przedsiębiorczości

i innowacji” , które przeznaczono na zadanie pn.,,Zwiększenie efektywności energetycznej

w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych” w związku z wprowadzeniem do tego zadania Internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku.

Członkowie Komisji postanowili o przedłożeniu przedmiotowej autopoprawki pod obrady  przyjmując ją w drodze głosowania jednogłośnie.

Oprócz omówionych zmian wprowadzono również zmianę w planach przychodów

i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska, polegającej na tym że w chwili planowania budżetu nie da się przewidzieć jaki będzie stan rachunku bankowego na koniec roku na danym funduszu.

Obecnie po zamknięciu roku i stwierdzeniu faktycznej kwoty zostaje ona wprowadzona

do funduszu, jako stan funduszu na początek roku i kwota ta przeznaczona jest na wydatki bieżące, gdyż ciężko jest określić czy zostaną wykonane przychody zaplanowane na poziomie 240.000 zł.

Dlatego środki które przeszły z ubiegłego roku będą ujęte w planie jako środki na wydatki bieżące.

W przypadku gdyby były konieczne sprecyzowane zadania i będą środki, wtedy będzie należało dokonać zmiany planu.

Kolejna zmiana polega na zmianie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, w którym został uaktualniony stan rachunku bankowego na koniec 2008 roku i środki te zostały przeznaczone na wydatki bieżące tego Funduszu.

Przewodniczący wystąpił z wnioskiem o przegłosowanie omawianej uchwały.

Uchwała w wyniku głosowania została jednogłośnie przyjęta.

Następnie Przewodniczący przeszedł do omówienia kolejnej uchwały dotyczącej przyznania dotacji na prace konserwatorskie.

W związku z tym tematem głos zabrał Pan Sekretarz, który stwierdził iż na druku 3b jest już przygotowany projekt uchwały w sprawie: przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach.

Zadania te zostały przyjęte do budżetu jako dotacje celowe na kwotę 21 000 zł, oraz zabezpieczone w budżecie Powiatu.

Wcześniej wpłynęły 3 wnioski z których każdy został pozytywnie zweryfikowany, a każdy

z wnioskodawców otrzymał po 7.000 zł zgodnie z wnioskiem Komisji do Zarządu.

W związku z tym że kompetencją organów stanowiących jest przyznanie dotacji na prace konserwatorskie i restauratorskie przy zabytkach na mocy art. 81 który jest przywołany

w podstawie  prawnej, Zarząd przedłożył projekt uchwały z prośbą o zaakceptowanie proponowanego podziału środków na 3 wnioskodawców:

 

1. Parafia Rzymsko – p.w. Św. Augustyna w Kostowie – kościół w Miechowej.

2. Parafia Ewangelicko – Augsburska w Wołczynie – kościół Ewangelicki w Byczynie.

3. Parafia Rzymsko – Katolicka p.w. Św. Antoniego w Roszkowicach.

 

Ministerstwo Dziedzictwa Narodowego przyznało Miechowej dotację w kwocie 250.000 zł,

z gminy Byczyna uzyskano dotację w wysokości 5.000 zł, a łączna kwota dotacji wyniesie około 260.000 zł.

Pan Sekretarz dodał że zewnętrzna część kościoła została już odrestaurowana, a podane  środki mają służyć przeprowadzeniu remontu części wewnętrznej: ambona, ołtarz oraz wnętrze.

Następnie Przewodniczący Komisji Rolnictwa poddał omawianą uchwałę pod głosowanie,

w wyniku którego została ona jednogłośnie przyjęta.

Przewodniczący Komisji przeszedł do kolejnego punktu.

Głos zabrał Pan Sekretarz proponując by w celu usprawnienia posiedzenia Komisji punkty 3c, 3d oraz 3e potraktować wspólnie jako że dotyczą one różnych regulacji w sprawie zmiany

w karcie nauczyciela w wyniku zmiany zapisów art. 47 i art. 91 karty nauczyciela.

W związku z tym należało przygotować nową uchwałę w celu zmiany podstawy prawnej

i zmiany regulacji już wcześniej przyjętych zasad.

Nowy jest projekt uchwały na druku 3d który wprowadza obowiązek zaprezentowanych regulacji poprzez uchwałę organu stanowiącego w związku ze zmianą art. 42 ust. 1 Karty Nauczyciela.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa wnioskował o przegłosowanie wyżej wymienionych kwestii w wyniku czego uchwały zawarte w punktach 3c, 3d oraz 3e  zostały jednogłośnie przyjęte.

Następnie Przewodniczący Komisji Rolnictwa przystąpił do omawiania punktu

Głos w tej sprawie zabrał Pan Sekretarz, który zaproponował żeby projekty tych uchwał tj. 3f oraz 3g z racji tego iż dotyczą zbliżonych regulacji potraktować wspólnie.

Wobec uchwały XXVIII/166/2008 podjętej na Sesji Rady Powiatu 19.12.2008 r. rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewoda stwierdził jej nieważność w całości.

Takie stanowisko nadzoru prawnego Wojewody wynikało z wyroku WSA w Opolu.

W podstawie prawnej już nie funkcjonującej uchwały przywołany został artykuł z ustawy

o gospodarce nieruchomościami (art. 37 ust. 4), który zdaniem nadzoru jest zbędny.

Zdaniem Pana Sekretarza jeżeli jest zapis w art. 12 pkt 8 lit. a ustawy o samorządzie powiatowym  - zgoda na zawarcie kolejnej umowy na 3 lata, po umowie zawartej na 3 lata wyraża Rada Powiatu, to logicznym uzupełnieniem zdaniem Pana Sekretarza jest że następuje to w trybie bezprzetargowym, w związku z tym wprowadzono jako uzupełnienie art. 37 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Nadzór uznał że ten zapis jest zbędny, ma być jedynie regulacja art. 12 pkt 8  lit. a ustawy

o samorządzie powiatowym.

W tej sytuacji można skarżyć tą uchwałę do WSA, lecz wiąże się to z postępowaniem odwoławczym, a w chwili obecnej problemem jest fakt, iż zaszła konieczność zmiany zawartych umów z podmiotami wskazanymi w uchwale gdyż obecne zostały zawarte

na mocy nieobowiązującej uchwały, w tym celu konieczna jest zmiana umowy, żeby

te uchwały mogły funkcjonować.

Zdaniem Pana Sekretarza skarżenie obecnej uchwały nie ma większego sensu, gdyż wydłuży ono cały proces, należy natomiast przychylić się do zmienionego stanowiska wydziału prawnego Wojewody i podjąć nową uchwałę bez art. 37 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Jak dodał Pan Sekretarz Zarząd zadecydował by w tej sprawie zawrzeć nowe umowy, które umożliwią podmiotom funkcjonowanie.

Następnie Pan Sekretarz poruszył jeszcze sprawę punktu 3g gdzie jest podobna sytuacja, lecz nieco inna wykładnia prawna.

Sprawa ta dotyczy osób które mają garaże na ulicy Żeromskiego.

Chciano wykorzystać zapis który mówi, że jeśli nieruchomości dzierżawione są co najmniej 10 lat można je wydzierżawić na czas nieokreślony.

W ten sposób zostało to zrealizowane, lecz okazało się że w interpretacji prawnej WSA wymóg ten jest spełniony gdy jest jedna umowa ciągła na 10 lat, a w tym wypadku nastąpiło zsumowanie okresu kolejnych umów, co było zgodne z posiadaną na ten temat wiedzą.

Nowy projekt ma zatem na celu uchylenie uchwały z 19.12.2008 r. i podjęcie nowej.

Następnie Przewodniczący wniósł o przegłosowanie uchwały.

W wyniku głosowania została ona jednogłośnie przyjęta.

Przewodniczący przeszedł do punktu 3h dotyczącego uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego przeprowadzenia remontu drogi krajowej Nr 45 na odcinku: Kluczbork ul. Katowicka, Ligota Zamecka, Ligota Górna.

W tej sprawie głos zabrał Pan Sekretarz który po rozmowie z drogowcami ustalił,

że korzystne może być dokonanie zmiany w treści uchwały z remontu na przebudowę.

Przewodniczący Komisji Zdrowia zwrócił się w związku z powyższym do Pana Smolnika

o zajęcie stanowiska w sprawie wprowadzenia zmiany formalnej do § 1.

Pan Smolnik zgodził się na dokonanie zmiany w zapisie § 1. uchwały Rady Powiatu.

Następnie Przewodniczący wniósł o przegłosowanie treści zapisu projektu w wyniku czego, zmiana ta została jednogłośnie przyjęta.

Komisja przeszła do omówienia kolejnego punktu dotyczącego określenia zadań do realizacji ze środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Głos w tej sprawie zabrała Pani Skarbnik, która też zajęła się szczegółowym omówieniem tej kwestii.

Środki otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji osób Niepełnosprawnych zostały rozdysponowane w następujący sposób:

 

- Rehabilitacja zawodowa – 100.000 zł

- Rehabilitacja społeczna –  795.823 zł

 z czego:

- 443.880 zł funkcjonowanie WTZ – ów (Warsztatów Terapii Zajęciowej).

 

Wszystkie postanowienia są zgodne z decyzją Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z Warszawy.

Następnie członkowie Komisji przystąpili do głosowania w sprawie przyjęcia stanowiska.

Przewodniczący Komisji Zdrowia stwierdził, iż punkty 4, 5, 7 to sprawozdania z zakresu działania Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego.

Sprawy dotyczące tych punktów są przedmiotem posiedzeń tematycznych Komisji Rady,

z racji tego, Przewodniczący Komisji Zdrowia zapytał o ewentualne uwagi na tematy zawarte w sprawozdaniach, bo wnikliwe omówienie odbędzie się na tematycznych posiedzeniach.

Członkowie Komisji stwierdzili, że takie rozwiązanie jest uzasadnione.

Przewodniczący Komisji Zdrowia zaproponował, by punkty 4, 5 oraz 7 przyjąć, a Pan Sekretarz dodał, że szczegółowe wyjaśnienia będzie można uzyskać na Sesji Rady Powiatu 12.03.2009 r.

Przewodniczący Komisji Zdrowia udzielił głosu Panu Smolnikowi, który poruszył kwestię przyjmowania sprawozdania z działalności Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa, wnioskując o to, aby zwoływać przynajmniej raz w roku posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa.

Przewodniczący Komisji Zdrowia poprosił o zaprotokołowanie wniosku w sprawie  zwoływania przynajmniej raz w roku posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego, który miał zostać skierowany jako wniosek połączonych Komisji z posiedzenia 10.03.2009 r. do Przewodniczącego Rady Powiatu.

Przewodniczący Komisji Zdrowia przeszedł do punktu 6  dotyczącego sprawozdania

z realizacji Uchwały Nr XXIII/123/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 23 kwietnia 2008 roku w sprawie uchwalenia Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Głos w wyżej wymienionej sprawie zabrał Pan Sekretarz stwierdzając, że na mocy niniejszej uchwały Rada Powiatu ustaliła roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi

i zasady wprowadzania tego programu.

Komórka Starostwa – Referat Promocji w Biurze Funduszy Pomocowych wprowadził

te zadania zgodnie z zasadami określonymi w wymienionej uchwale, a jednym z zapisów jest przedstawienie Radzie sprawozdania z prowadzenia postępowania konkursowego i naboru.

Sprawozdanie po omówieniu zostało przez członków Rady przyjęte.

Następnie Przewodniczący Komisji Rolnictwa przeszedł do punktu 9 dotyczącego przyjęcia sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 09.12.2008r.

do 13.02.2009r.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa wniósł o przegłosowanie sprawozdania, w wyniku którego zostało ono jednogłośnie przyjęte.

Następnie Przewodniczący Komisji Rolnictwa przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad tj. wolnych wniosków.

 

Ad.3.

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa poprosił Przewodniczącego Komisji Zdrowia o zabranie głosu w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zdrowia stwierdził, że po grudniowej wizycie w Komendzie Powiatowej Policji w Kluczborku, podczas której Komisja zajmowała się sprawą skrzyżowania przy szpitalu Powiatowym,  w której wysłano wniosek o monitorowanie przebudowy tego skrzyżowania, uzyskano odpowiedź od Kierownika Biura Funduszy Pomocowych.

Zgodnie z rozstrzygnięciem Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 2.12.2008 r. zwróciliśmy się do Generalnej Dyrekcji Krajowych Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Opolu

o informację w sprawie realizacji projektu poprawy bezpieczeństwa komunikacyjnego

w Kluczborku na skrzyżowaniu ulic Strzeleckiej i Drzymały z ulicą Marii Curie Skłodowskiej stanowiącą drogę krajową nr 45.

Na podstawie otrzymanej odpowiedzi z dnia 17 lutego informujemy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przystępuje obecnie do rozpoczęcia procedury przetargowej na opracowanie dokumentacji technicznej dla przebudowy wyżej wymienionego skrzyżowania na małe rondo.

Zakładając że prace przygotowawcze będą przebiegały sprawnie bez opóźnień Opolski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad umieści przedmiotowe zadanie

w projekcie planu robót na rok 2010.

Przewodniczący Komisji Zdrowia stwierdził, że trudno jest ocenić na ile wniosek i starania Zarządu przyspieszyły postępowanie w tej sprawie, lecz jego zdaniem takie stawianie sprawy wpływa pozytywnie i faktycznie może być owocne.

Przewodniczący Komisji Zdrowia przypomniał również o istotnym wpływie wniosku skierowanego przez Pana Smolnika  na postęp prac w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zdrowia przypomniał o tym iż były dwie koncepcje, z których pierwsza zakładała budowę świateł a druga budowę ronda, ostatecznie zwyciężyła koncepcja ronda.

Następnie Przewodniczący Komisji Zdrowia udzielił głosu Panu Sekretarzowi, który poruszył kwestię ulicy Katowickiej.

Zdaniem Pana Sekretarza ważną, a co za tym idzie trudną kwestią  bezpośrednio związaną

ze sprawą remontu bądź przebudowy omawianego odcinka drogi jest kwestia finansowa, ponieważ większość z listy inwestycji na drogach Generalnej Dyrekcji, to inwestycje

na poziomie 9 do 10 milionów zł odbywające się na odcinku 9 do 10 kilometrów.

Omawiana inwestycja dotyczy odcinka 2,8 kilometra i jest zaplanowana na 40 milionów zł, co w świetle innych inwestycji stawia tą w trudnej pozycji.

 

Ad.4.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący obu Komisji podziękowali za udział członkom Komisji zamykając dzisiejsze posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.

 

 

Przewodniczący Komisji                                           Przewodniczący Komisji

Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego                   ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska

     Mirosław Misiak                                                        Władysław Zawadzki

 

      

 

 

       Protokołowała

 

     Joanna Niedźwiedź