Protokół Nr 21/2008

 

Z posiedzenia Komisji ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu
w Kluczborku w dniu 12.12.2008 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski,

2.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

3.Tomasz Białaszczyk- Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony

                             Środowiska i Leśnictwa Starostwa

                             Powiatowego w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok.

  /Przygotowanie opinii Komisji do projektu budżetu/.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu.

Następnie członkowie komisji zapoznali się z porządkiem posiedzenia. Do porządku nie wniesiono żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Członkowie komisji na wstępie zapoznali się materiałami przygotowanymi na XXVIII sesję Rady Powiatu w dniu 19 grudnia 2008 r.

Materiały te zawierają projekty uchwał w następujących sprawach:

- zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie  

uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok,

-uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok,

-nadania Regulaminu Organizacyjnego  Starostwa Powiatowego w Kluczborku,

-ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych,

-wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia   

kolejnych umów dzierżawy, dla nieruchomości stanowiących własność Powiatu

Kluczborskiego,

-wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia    

kolejnych umów dzierżawy, dla nieruchomości stanowiących własność Powiatu   

Kluczborskiego,

-uchwalenia „Rocznego Programu Współpracy Powiatu Kluczborskiego z   

Organizacjami Pozarządowymi na 2009 rok”,

-zmiany uchwały Nr XXII/119/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego                  2008 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2008 rok,

-rozpatrzenia skarg Pani Ireny Gaschka na Starostę Kluczborskiego.

Członkowie zapoznali się również ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku. Do materiałów oraz sprawozdania nie wniesiono uwag przyjmując je jednogłośnie.

Kolejno radni zapoznali się szczegółowo z projektem budżetu na rok 2009.

Pan Starosta poinformował, że do projektu uchwały w sprawie budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok jaki wcześniej otrzymali radni zostanie przygotowana autopoprawka Zarządu Powiatu.

Autopoprawka wprowadza zmiany:

-w dochodach budżetu powiatu z kwoty 63.567.811,-zł na kwotę 62.520.784,-zł,

-w wydatkach z kwoty 64.040.519,-zł na kwotę 63.762.220,-zł,

-jako źródło pokrycia deficytu budżetowego kwotę 472.708,-zł zastępuje się kwotą 2.241.436,-zł,

-ustalone przychody na poziomie 5.349.730,-zł zastępuje się kwotą 6.118.458,-zł,

-ustala się roczny limit zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych na rynku krajowym na sfinansowanie spłaty zobowiązań długoterminowych oraz deficytu budżetowego z kwoty 5.349.730,-zł na kwotę 6.118.458,-zł,

-upoważnia się Zarząd Powiatu w Kluczborku do zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków z tytułu limitu na wieloletni program inwestycyjny w roku 2009 z kwoty 7.348.556,-zł na kwotę 6.891.056,-zł,

-ustala się wielkość dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na podstawie porozumień z kwoty 562.633,-zł na kwotę 579.081,-zł,

-w upoważnieniu Zarządu Powiatu w Kluczborku do udzielania w roku budżetowym poręczeń i gwarancji do kwoty 300.000,-zł /poprzednia kwota 100.000,-zł/, łączna kwota poręczeń i gwarancji udzielonych w roku budżetowym nie może przekroczyć 300.000,-zł /poprzednia kwota 100.000,-zł/.

Pan Starosta zabierając ponownie głos poinformował, że w stosunku do roku 2008 w nowym projekcie budżetu na 2009 rok odnotowuje się duży wzrost dochodów i wydatków.

Jeśli chodzi wskaźniki wzrostu jakie zostały założone w uchwale budżetowej dotyczące wynagrodzeń i wydatków pozapłacowych odpowiadają one założeniom ustawy budżetowej Państwa i wynoszą 4% wynagrodzenia ogółem, 3% wydatki pozostałe, a dla nauczycieli wzrost o 5% od miesiąca stycznia oraz 5% od miesiąca września 2009 r.

Ponadto w przyszłym roku planuje się sześć dużych zadań, które mają szanse na dofinansowanie ze środków zewnętrznych. Część z tych zadań wynika z przygotowanych już wcześniej dokumentacji, złożonych wniosków, które pojawiały się w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym w uchwale budżetowej na rok 2008.

Do tych zadań można zaliczyć m.in. projekt złożony do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego dotyczący poprawy warunków kształcenia w ZSP
Nr 1 i ZSP Nr 2 w Kluczborku polegający na przebudowie i zakupie sprzętu oraz utworzeniu bazy do praktycznej nauki zawodu. Polegać to będzie w ZSP Nr 1 na tym, że utworzone zostaną nowoczesne pracownie ćwiczeń z ośrodkiem egzaminacyjnym dla zawodów gastronomicznych natomiast w ZSP Nr 2 utworzona zostanie sala audiowizualna, pracownia ślusarska, pracownia dla mechaników samochodowych z oprzyrządowaniem.

Kolejnymi projektami są projekty z Narodowego Programu Budowy Dróg Lokalnych tzw. ,,Schetynówki”. Pierwszy projekt złożony został na ul.Fabryczną w Kluczborku /nakłady planowane na ten cel wynoszą 1.088.000,-zł/ oraz drugi, który obejmuje remont drogi Kostów – Janówka /środki na ten cel wynoszą 2.062.500,-zł/. Oba te zadania jak stwierdził Pan Starosta zostały już ocenione i znalazły się na liście A czyli są przeznaczone do finansowania.

W/w trzy zadania mają szansę na dofinansowanie w wysokości około 4.000.000,-zł.

Planuje się również złożyć inne trzy zadania m.in. projekt odbudowy wiaduktu przy ul.K.Miarki. Wykonany już został kosztorys oraz studium wykonalności /kwota 3.800.000,-zł/.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego zamierza się także zrealizować zadania inwestycyjne polegające na:

-,,Zwiększeniu efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych – termomodernizacja”. Prace miałyby obejmować docieplenie ścian, wymianę okien, drzwi w budynkach ZSP Nr 1 w Kluczborku /warsztaty szkolne/, ZSLT w Kluczborku, WODiDZ w Kluczborku. Ponadto w budynku WODiDZ planowany jest montaż instalacji solarowej.

Pan Starosta poinformował również członków komisji, że w budżecie na 2009 rok przeznacza się kwotę 2.500.000,-zł na realizację inwestycji pn.: ,,Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie inkubatora przedsiębiorczości i innowacji”.

Powiat będzie się ubiegał o dofinansowanie w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Opolskiego poddziałanie 1.1.1 Wsparcie instytucji otoczenia biznesu.  

W związku z powyższym planuje się zakup nieruchomości zabudowanej, znajdującej się przy obecnej siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku przy ul. Sienkiewicza, remont tych pomieszczeń, zakup sprzętu i wyposażenia. W projektowanym inkubatorze znajdować będą się powierzchnie do wynajęcia dla nowopowstałych podmiotów gospodarczych, sala szkoleniowa oraz powierzchnie magazynowe.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby filie inkubatora zostały także utworzone w Gminie Wołczyn i Gminie Byczyna. Ponadto radny stwierdził, że jego zdaniem można wykorzystać były internat w Polanowicach przeznaczając go na ten cel.

Pan Starosta poinformował członków komisji, że Gminy są zainteresowane również tym projektem i chciałyby, żeby takie oddziały funkcjonowały.

Radny Paweł Prochota stwierdził, że pomysł utworzenia inkubatora jest bardzo dobry i przydatny, ale powinien on znajdować się w Kluczborku, gdyż do małych miejscowości nikt zainteresowany nie trafi.

W pozostałym zakresie jeśli chodzi o budżet planuje się jeszcze inną inwestycję jaką jest zakup wozu bojowego do Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku. Gmina Kluczbork na ten cel przeznaczyła dotację w wysokości 180.000,-zł.

Radny Paweł Prochota zabierając głos stwierdzi, że po zapoznaniu się z projektem budżetu na rok 2009 jego zdaniem jest zbyt mało inwestycji w Gminie Lasowice Wielkie.

Radny chciałby, aby w przyszłości został wykonany chodnik od drogi krajowej /osiedle/

do Urzędu Gminy po jednej stronie, który zgłaszany był już przez radnego.

Pan Starosta nawiązując do wypowiedzi radnego stwierdził, że prowadził rozmowy z Wójtem Lasowic Wielkich, który sam chciał to zadanie odroczyć jeszcze o jeden rok.

Przewodniczący komisji zapytał na jakim etapie jest remont Powiatowego Ośrodka Rehabilitacji w Kluczborku. Pan Starosta wyjaśnił, że wykonany już został kosztorys i wizualizacja. Przewidywany koszt inwestycji wynosi około 2.900.000,-zł i być może uda się pozyskać na ten cel dofinansowanie ze środków zewnętrznych.

Do projektu nie wniesiono innych zapytań.

W związku z powyższym członkowie komisji przygotowali opinię dotyczącą budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok. Opinia ta znajduje się w aktach komisji /teczka nr OR.JS/RP/K.Rol-0053/4/2008/. Członkowie komisji Rolnictwa w swojej opinii zawarli następujące kwestie:

a/utworzenie w Gminie Byczyna oraz Gminie Wołczyn oddziałów inkubatora przedsiębiorczości  

   i innowacji,

b/zaplanowanie środków a remont Powiatowego Ośrodka Rehabilitacyjnego w Kluczborku przy

   ul.Sienkiewicza,

c/pozyskania środków pozabudżetowych na remonty dróg powiatowych.

   Komisja ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska zaopiniowała pozytywnie przedłożony   

   projekt budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 r. z uwzględnieniem powyższych wniosków.

 

 Ad.3.

         

Pan Starosta przedstawił zebranym informację na temat funkcjonowania nowopowstałego Oddziału Kardiologicznego w Kluczborku. Poinformował, że w/w oddział będzie mieścił się również w budynku starej chirurgii na dwóch piętrach i poddaszu. Obecnie jest tam przeprowadzany remont. Planowane jest wykonanie windy, która będzie łączyła nowy budynek ze starą częścią chirurgii tworząc całość.

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.4.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                  Przewodniczący Komisji

 

                                                                                    Władysław Zawadzki  

 

   Protokołowała

Joanna Strzelczyk