Protokół Nr 14/2009

 

Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 3 kwietnia 2009r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

 

Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia.

2. Zaopiniowanie wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2008r:

a/ omówienie sprawozdania z wykonania budżetu,

b/ analiza dokumentów źródłowych.

3. Opracowanie i głosowanie wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu

     z tytułu wykonania budżetu powiatu w 2008r.

4. Wolne wnioski.

5. Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie Komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku i jednogłośnie go zatwierdzili.

 

Ad.2.

 

Przewodniczący Komisji udzielił głosu Pani Skarbnik, która omówiła roczne sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok. Pani Skarbnik powiedziała, że dochody budżetu zostały wykonane na poziomie 48.933.039,41,-zł co stanowi 99,22% ich planowanej wielkości.

Źródła dochodów budżetu zostały sklasyfikowane i są nimi:

- dochody własne,

- subwencje,

- dotacje celowe.

Pani Skarbnik następnie wyjaśniła, iż dochody własne wypracowane przez jednostki organizacyjne powiatu, zostały wykonane w 93,5% w stosunku do planu tj. kwota 7.751.408,12,-zł/w skład tego wchodzą: wpływy ze sprzedaży składników majątkowych, sprzedaż mienia, dochody otrzymane z tego tytułu przez jednostki organizacyjne powiatu, wpływy z opłat komunikacyjnych, dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dochody związane

z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej/. Kolejną ważną pozycją jest udział

w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – wykonano 6.939.104,44,-zł i plan został przekroczony – 110,75%.

Pani Skarbnik poinformowała, iż subwencja ogólna została wykonana na kwotę 25.205.279,00,-zł tj. 100%. Subwencja ogólna składa się z części: wyrównawczej, równoważącej(gminy, powiaty), oświatowej.

Następnie zostały omówione  dotacje celowe, które zostały podzielone na dwie grupy:

- dotacje na realizację zadań administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami

- dotacje na realizację zadania własne powiatu oraz otrzymane na podstawie porozumień.

Łącznie z tytułu dotacji otrzymaliśmy 9.037.247,65,-zł, co stanowi 95% planu. Dochody zostały wykonane w 99%.

Wydatki zamknęły się łączną kwotą na poziomie 50.218.767,26,-zł i w tym wydatki bieżące to 48.375.069,64,-zł oraz wydatki majątkowe 1.843.697,62,-zł. Wśród wydatków bieżących jest wyspecyfikowany podział na następujące grupy:

- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń,

- wydatki na obsługę papierów wartościowych i kredytów,

- zakup usług remontowych,

- dotacje udzielone z budżetu powiatu,

- pozostałe wydatki na pokrycie kosztów bieżącego utrzymania jednostek.

Wydatki zostały wykonane na poziomie 97%.

W wydatkach wynagrodzenia i pochodne stanowiły 60%, udzielone dotacje stanowiły 3%, pozostałe wydatki bieżące 26%, dotacje udzielone z budżetu powiatu stanowiły 2%, wydatki majątkowe i remontowe 9%.

Kolejno omówione zostały przychody i rozchody.

Plan przychodów wykonany został na poziomie 7.039.815,24,-zł i został wykonany w 72,8%.

Na przychody składają się: przychody z zaciągniętych pożyczek i kredytów 6.523.557,24,-zł, oraz przychody z tytułu innych rozliczeń krajowych 516.258,00,-zł.

Jeśli chodzi o rozchody to plan i wykonanie zostało wykonane w 100%, czyli na kwotę 5.754.087,39,-zł. Są to spłaty otrzymanych krajowych pożyczek i kredytów 3.754.087,39,-zł oraz wykup innych papierów wartościowych 2.000.000,00,-zł.

Ponadto Pani Skarbnik poinformowała, iż w 2008 roku powiat kluczborski pozyskał z zewnątrz środki finansowe z następujących programów:

·        490.000,-zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (RPO WO) na zakup specjalistycznego sprzętu medycznego dla Szpitala Powiatowego w Kluczborku,

·        371.000,-zł z Programu Operacyjnego (POKL) na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne dla uczniów szkół Ponadgimnazjalnych Ogólnokształcących (ZSO) w Kluczborku,

·        126.000,-zł z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) na „dobry start” dla usamodzielniających się wychowanków z rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych w Kluczborku,

·        100.000,-zł z Ministerstwa Sportu w oparciu o umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa Opolskiego na remont Sali gimnastycznej przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku,

·        193.900,-zł z Ministerstwa Sportu na Budowę Boiska Wielofunkcyjnego w Zespole szkół Ogólnokształcących,

·        51.254,-zł z Urzędu Marszałkowskiego w ramach projektu VI., działania 6.1 „Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspierania aktywności zawodowej w regionie” ,Powiat Kluczborski w 2008 roku oprócz środków zewnętrznych pozyskanych z w/w programów uzyskał szereg dotacji celowych z budżetu państwa przeznaczonych na realizację następujących zadań:

·        8944,-zł-Realizacja pomocy psychologiczno– pedagogicznej w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w formie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych,

·        5600,-zł-Doposażenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w sprzęt

      i oprogramowanie oraz zakup EEG BIOFEEDBACK,

·        5000,-zł-Realizacja programu opieki terapii skierowanych na uczniów z niepłynnością mowy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,

·        15 287,-zł-Dofinansowanie działalności punktów konsultacyjnych organizowanych

·        w szkołach przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Pani Skarbnik poinformował również, iż w 2008 roku przekazana została z PFRON-u kwota 843.710,40,-zł na likwidację barier utrudniających funkcjonowanie osobom niepełnosprawnym. W ramach tego programu zakupione zostały pojazdy przeznaczone do przewozu osób niepełnosprawnych w następujących placówkach:

- Dom Dziecka w Bogacicy,

- Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku,

- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku,

- Gmina Byczyna,

- Gmina Kluczbork,

- Gmina Wołczyn,

- Dom Zakonny „Zgromadzenie Sióstr Zakonnych św. Józefa”.

Z wyżej wymienionych środków została zakupiona winda do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.

Następnie głos zabrał Pan Starosta, który poinformował Członków Komisji, iż Powiat Kluczborski pozyskał środki finansowe na realizację programu: „wyrównywania różnic między regionami” w wysokości 1.028.000,-zł. Pan Starosta podkreślił również, iż Powiat Kluczborski pozyskał najwięcej środków finansowych na w/w cel z całego województwa opolskiego.

Kolejno Radna Celina Zajądz oraz Radna Bożena Małysa poruszyły sprawę dotyczącą funkcjonowania Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu, a następnie  wystąpiły do Pana Starosty z zapytaniem czy istniała by możliwość zwiększenia liczby pracowników w w/w Biurze, gdyż zdaniem radnych w tymże Biurze jest zdecydowanie za mała liczba zatrudnionych osób w stosunku do wykonywanej i powierzanej im pracy. Zdaniem radnych w/w Biuro należy do jednych z bardziej prestiżowych Biur, które zajmuje się  m.in. promowaniem powiatu, pisaniem wniosków o dofinansowanie projektów oraz pozyskiwaniem funduszy unijnych. W związku z tym dodatkowa osoba zatrudniona w tym Biurze była by bardzo pomocna przy pisaniu i sporządzaniu wniosków oraz dokumentacji, co ułatwiło by pracę całego Biura.

Pan Starosta udzielając odpowiedzi poinformował, iż w w/w sprawie zostały już podjęte pewne działania, mające na celu zwiększenia kadry pracowniczej w w/w Biurze. Pan Starosta dodał, iż zdaje sobie sprawę, że nie możemy sobie pozwolić na ryzyko utraty szansy na uzyskanie środków finansowych oraz poinformował, iż wszystkie zaplanowane przedsięwzięcia przygotowane przez w/w Biuro są realizowane i zmierzają w dobrym kierunku. Pan Starosta powiedział, że ze względu na ilość oraz rodzaj wykonywanej pracy w/w Biurze, została podjęta decyzja o zwiększeniu i zabezpieczeniu w/w Biura w kadrę merytorycznie  przygotowaną do pracy w tym Biurze.

Radni do powyższego sprawozdania nie wnieśli żadnych uwag ani zapytań.

 

 

Ad.3.

 

Komisja Rewizyjna pozytywnie ocenili sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu za 2008 rok nie stwierdzając nieprawidłowości.

W związku z powyższym Przewodniczący Komisji przedstawił radnym propozycję wniosku

w sprawie udzielenia z tego tytułu absolutorium Zarządowi Powiatu. Po zapoznaniu się

z proponowanym wnioskiem, radni nie wnieśli do niego uwag. Wniosek ten ( pismo

Nr OR.DO/RP/K.Rew.-0053/3/2009) skierowany zostanie do Rady Powiatu w Kluczborku

i dotyczy udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku w składzie:

1.Piotr Pośpiech – Przewodniczący Zarządu,

2.Mieczysław Czapliński – Wiceprzewodniczący Zarządu,

3.Otylia Skoczylas – Członek Zarządu,

4.Maciej Tomaszczyk – Członek Zarządu.

W obecności 5 członków Komisji Rewizyjnej Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie powyższy wniosek.

Komisja 3 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosami wstrzymujących się, przyjęła wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku za 2008 rok.

Wniosek Komisji zostanie przekazany Radzie Powiatu w Kluczborku na najbliższej sesji,

a także do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w celu wydania opinii.

 

Ad.4.   

 

Radna Bożena Małysa wystąpiła do Pana Starosty z prośbą o udzielenie wyjaśnienia w kwestii zaistniałej sytuacji w szpitalu w Kluczborku, związanej z pojawieniem się informacji o likwidacji laboratorium znajdującego się w tymże szpitalu.

Pan Starosta zabrał głos i wyjaśnił, iż informacja o likwidacji laboratorium jest nieprawdziwa

i dodał, iż pomieszczenia laboratorium w szpitalu rzeczywiście  zostały opróżnione w związku

z prowadzonym remontem tych pomieszczeń, lecz szpital zabezpieczony został w laboratorium przejściowe. Pan Starosta powiedział, iż dla nas najistotniejsza jest sprawa laboratorium, które zabezpiecza szpital i dlatego w tym celu zostały udostępnione pokoje sterylizacyjne, dzięki czemu szpital posiada zabezpieczone laboratorium, które bez żadnych zakłóceń oraz komplikacji przeprowadza  badania na potrzeby  szpitala. Pan Starosta powiedział, iż laboratorium szpitala funkcjonuje bez zakłóceń, a cała ta sytuacja dotyczy prywatnego laboratorium państwa Bastów, którzy posiadają  swoje pomieszczenia  laboratoryjne zarówno w  rynku jak i  w szpitalu

i wykonują badania posługi z zewnątrz, czyli komercyjne badania ludziom. Pan Starosta powiedział, iż ludzie przyzwyczaili się korzystać z w/w laboratorium znajdującego się w szpitalu, jednakże ci ludzie nie należą do pacjentów szpitala i mogą korzystać z usług laboratorium znajdującego się w rynku.  Pan Starosta powiedział, iż jego zdaniem przyczyną zaistniałej sytuacji było brak rzetelnej informacji w w/w sprawie. Zdaniem Pana Starosty taka informacja powinna być udzielona przez właścicieli prywatnego laboratorium i umieszczona

w widocznym miejscu, gdyż udzielenie odpowiedniej informacji powinno leżeć w  interesie Państwa Bastów jako właścicieli laboratorium, ponieważ zdezorientowani całą tą sytuacją ludzie należą do ich komercyjnych klientów.

Następnie głos zabrał Pan Sekretarz, który poinformował Członków Komisji, iż została wprowadzona nowelizacja i zmiana przepisów dotycząca składania oświadczeń majątkowych. Pan Sekretarz powiedział, że jeżeli chodzi o przepisy to zmiany są niewielkie w zakresie tej kadencji, natomiast duże zmiany nastąpią od nowej kadencji. Pan Sekretarz poinformował, że jest w posiadaniu bardzo ciekawych materiałów dotyczących oświadczeń majątkowych i jeżeli Członkowie Komisji byli by zainteresowani istotą, sposobem i techniką wypełniania oświadczeń majątkowych oraz interpretacją pewnych zapisów to Sekretarz może udostępnić materiały na ten temat oraz udzielić pomocy.

 

Ad.5. 

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął posiedzenie Komisji Rewizyjnej w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

                                                                                              

                                                                                                         

 

 

                                                                              Przewodniczący Komisji 

     

                                                                               Paweł Prochota

 

 

      Protokołowała

 

  Justyna Gulanowska