Zarządzenie Nr 15/2009

 Starosty Kluczborskiego

                                                     z dnia 12  marca  2009r.

 

 

                                                                                                                                                                                                                w sprawie powołania Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego

 

 

 

 

         Na podstawie art. 17 ust.4, ust.5, ust.6, ust.7, art.18 i art.32 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym ( Dz. U. Nr 89  poz.590) oraz art. 10             i art. 15 ust. 2 ustawy    z dnia 18 kwietnia 2002r. o stanie klęski żywiołowej  (Dz. U. Nr 62, poz. 558 z późn. zm.) w związku w  związku z  art. 4 ust. 1 pkt 15, pkt 16 i  pkt 20  oraz  art. 35 ust. 2 i  ust. 3  ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142 z 2001r., poz. 1592 z późn. zm.), art. 14 ust. 4 oraz art. 21b ustawy       z dnia 24 sierpnia 1991r.  o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229, z późn. zm.),  zarządzam co następuje:

 

§ 1. W celu zapewnienia prawidłowego wykonania zadań w zakresie zarządzania kryzysowego w powiecie kluczborskim, powołuję Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego, zwany dalej „Zespołem”.

 

§ 2. Do głównych zadań Zespołu należy w szczególności:

1) ocena występujących i potencjalnych zagrożeń, mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne i prognozowanie tych zagrożeń,

2) przygotowanie propozycji działań  i  przedstawianie  Staroście  wniosków  dotyczących

wykonania, zmiany lub  zaniechania  działań  ujętych  w powiatowym  planie  reagowania

kryzysowego,

3) przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami,

4) opiniowanie powiatowego planu reagowania kryzysowego.

 

§ 3. W skład  Zespołu wchodzą:

1) Szef Zespołu – Wicestarosta Kluczborski:

2) Zastępcy Szefa Zespołu:

a) Zastępca Szefa Zespołu - Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego,

b) Zastępca Szefa Zespołu  - Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej,

3) Szef Operacji  doraźnie  powoływany  kierownik  instytucji  wiodącej wg kompetencji

do zagrożenia,

4) Kierownicy i członkowie stałych i czasowych grup roboczych, o  których  mowa  w  § 3,

 

§ 4. W ramach Zespołu tworzy się grupy robocze stałe i czasowe:

1) Grupy robocze Zespołu o charakterze stałym:

a) Planowania Cywilnego,

b) Monitorowania, Prognoz i Analiz.

2) Grupy robocze Zespołu  o charakterze czasowym:

a) Operacji i Organizacji Działań,

b) Zabezpieczenia Logistycznego,

c) Opieki Zdrowotnej i Pomocy Socjalno-Bytowej.

 

§ 5.1. W  skład  Grupy   Planowania   Cywilnego wchodzą   pracownicy   Wydziału   Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego i wyznaczone osoby zatrudnione w Starostwie Powiatowym w Kluczborku  oraz specjaliści z powiatowych jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji i straży, stosownie do potrzeb.

 

2. Grupą Planowania Cywilnego kieruje Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego.

 

     § 6. W skład Grupa Monitorowania, Prognoz i Analiz wchodzą Dyżurni Operacyjni Powiatowego Stanowiska Kierowania Komendanta Państwowej Straży Pożarnej oraz        w razie potrzeb dyżurni specjaliści z powiatowych służb, inspekcji i straży.

2. Na kierownika grupy  powołuje się  Zastępcę  Komendanta  Powiatowego  Państwowej

Straży Pożarnej w Kluczborku.

 

§ 7. Grupa Planowania Cywilnego i Grupa Monitorowania, Prognoz i Analiz stanowią Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego.

 

§ 8. Szefem Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego jest Zastępca Szefa Zespołu Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego.

 

§ 9. W skład Grupy Operacji i Organizacji Działań wchodzą:

1) Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej,

2) Komendant Powiatowy Policji,

3) Powiatowy Inspektor Sanitarny,

4) Powiatowy Lekarz Weterynarii,

5) Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego,

6) Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych,

7) Kierownik Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Opolu Oddział Kluczbork,

8) Kierownik Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasion w Opolu Oddział        w Kluczborku,

9) Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego,

9) kierownicy grup roboczych Zespołu,

10) inni specjaliści, eksperci, kierownicy jednostek w zależności od potrzeb.

 

§ 10. Funkcję kierownika Grupy Operacji i Organizacji Działań Szefa Operacji - będzie pełnić właściwy kierownik instytucji wiodącej – wyznaczony wg kompetencji w zależności od zaistniałego zagrożenia  zgodnie z siatką bezpieczeństwa powiatowego planu reagowania kryzysowego w tym m. in.:

1) Komendant  Powiatowy  Państwowej  Straży  Pożarnej - do  prowadzenia  akcji     ratowniczej w czasie powstania sytuacji kryzysowej spowodowanej przez: pożary przestrzenne lasów i zabudowy zwartej , katastrofy komunikacyjne, katastrofy budowlane, gwałtowne, niekorzystne zjawiska atmosferyczne (huragany, trąby powietrzne, nadmierne opady deszczu i inne), skażenie chemiczno – ekologiczne,

2) Komendant  Powiatowy  Policji -  do  prowadzenia  akcji  ratowniczej  w  czasie  powstania sytuacji kryzysowej spowodowanej przez: demonstracje, zamieszki, akty terroru,

3) Państwowy  Powiatowy   Inspektor  Sanitarny  -  do   prowadzenia   akcji   ratowniczej

w czasie powstania sytuacji kryzysowej spowodowanej przez: epidemie, masowe          zatrucia, bioterroryzm, skażenie promieniotwórcze,

4) Powiatowy Lekarz Weterynarii - do  prowadzenia  akcji  ratowniczej w  czasie powstania sytuacji kryzysowej spowodowanej przez: epizootie,

5) Kierownik Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Opolu Oddział Kluczbork – do  prowadzenia  akcji  ratowniczej w  czasie powstania sytuacji kryzysowej spowodowanej przez powódź,

6) Kierownik Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasion w Opolu Oddział        w Kluczborku do prowadzenia akcji   ratowniczej w  czasie  powstania sytuacji kryzysowej spowodowanej przez: epifitozy, inwazję szkodników roślin,

7) Naczelnik  Wydziału  Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego - do   prowadzenia   akcji   ratowniczej w  czasie  powstania sytuacji kryzysowej spowodowanej przez: długotrwałą suszę.

 

§ 11.1. W skład Grupy Zabezpieczenia Logistycznego, wchodzą:

1) Sekretarz Powiatu,

2) Skarbnik Powiatu Kluczborskiego,

3) Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych lub wyznaczony przedstawiciel,

4) Kierownik Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego,

5  Naczelnik Wydziału Organizacyjnego Starostwa Powiatowego,

6) Naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego,

7) Naczelnik Wydział Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego,

8) Geodeta Powiatowy,

9) specjaliści ds. logistyki z Komendy  Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej,

10) specjaliści od spraw logistyki Komendy Powiatowej Policji.

2. Na kierownika grupy powołuję Sekretarza Powiatu.

 

§ 12.1. W  skład  Grupy   Opieki  Zdrowotnej  i  Pomocy  Socjalno   Bytowej   wchodzą:

1) Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie,

2) Wiceprezes Powiatowego Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy lub wyznaczony przedstawiciel,

3) Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej lub wyznaczony przedstawiciel,

4) Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,

5) Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku,

6) Skarbnik Powiatu Kluczborskiego lub wyznaczony pracownik Wydziału Finansowego,

7) Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego lub wyznaczony pracownik,

8) Naczelnik Wydziału Organizacyjnego Starostwa Powiatowego lub wyznaczony pracownik

9) Komendant Powiatowy  Policji lub wyznaczony przedstawiciel.

2. Na kierownika grupy wyznaczam Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy  Rodzinie.

 

§ 13.1. Grupy robocze o charakterze czasowym: Operacji i Organizacji Działań, Zabezpieczenia Logistycznego oraz Grupa Opieki Zdrowotnej i Pomocy Socjalno-Bytowej podporządkowane są Szefowi Zespołu.

2. W zależności od rozwoju sytuacji kryzysowej Starosta   Kluczborski  może powołać inne grupy.

 

§ 14.1. Do pracy w stałych i czasowych grupach roboczych Szef Zespołu może powołać doraźnie pracowników Starostwa, przedstawicieli  powiatowych służb, inspekcji,  straży, przedstawicieli społecznych organizacji ratowniczych oraz zaprosić specjalistów               w określonej  dziedzinie  będących przedstawicielami instytucji, zakładów oraz innych podmiotów, które będą zaangażowane w proces zarządzania kryzysowego w sytuacji zagrożenia katastrofą naturalną lub awarią techniczną.

2. W sprawach dotyczących sytuacji kryzysowych występujących na terenie danej gminy na posiedzenie Zespołu zapraszany jest burmistrz lub wójt tej gminy.

 

§ 15. Zespół działa na podstawie zatwierdzonego przez Starostę Kluczborskiego rocznego planu pracy, który opracowuje Szef Zespołu.

 

§ 16.1. Siedziba Zespołu znajduje się w Starostwie Powiatowym w Kluczborku ul. Katowicka 1. Do pracy Zespołu mogą być wykorzystane pomieszczenia w Komendzie Powiatowej PSP w Kluczborku ul. Krakusa 1.

2. Szef Zespołu może wyznaczyć inne miejsce przeznaczone do pracy Zespołu.

 

§ 17. Organizację Zespołu, sposób funkcjonowania, zakres obowiązków osób funkcyjnych, tryb pracy oraz sposób dokumentowania jego działań i prac określa regulamin Zespołu stanowiący załącznik Nr 1  do  niniejszego zarządzenia.

 

§ 18.Traci moc Zarządzenie Nr 5/03 Starosty Kluczborskiego z dnia  02  kwietnia   2003r. w sprawie powołania, Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego.

 

§ 19. Traci moc  Zarządzenie Nr 9/03 Starosty Kluczborskiego z dnia 10 czerwca 2003r.  w sprawie wprowadzenia do użytku służbowego „Regulaminu bieżących prac Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego oraz działań w sytuacjach zagrożeń katastrofą naturalną lub awarią techniczną noszącą znamiona klęski żywiołowej”.

 

§ 20. Wykonanie Zarządzenia powierza się Sekretarzowi Powiatu oraz Naczelnikowi  Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego.

 

§ 21. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                Załącznik  Nr 1

                                                                                 do Zarządzenia Nr 15/ 2009

                                                                            Starosty Kluczborskiego

                                                                                   z dnia 12 marca 2009r.

 

 

 

 

 

 

 

Regulamin

 

 Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego

 

 

 

Rozdział I

 

                                                Postanowienia ogólne.

 

 

 

§ 1. Regulamin Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego zwanego dalej Zespołem, określa szczegółowe zadania Zespołu, sposób funkcjonowania, zakres obowiązków osób funkcyjnych, tryb pracy Zespołu, sposób dokumentowania jego działań i prac oraz inne postanowienia związane z pracą Zespołu.

 

§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) Powiecie - należy przez to rozumieć Powiat Kluczborski,

2) Starostwie - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Kluczborku,

3) Zespole – należy przez to rozumieć Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego

4) Szef Zespołu - należy przez to rozumieć Szefa Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego - Wicestarostę Kluczborskiego,

5) Członek Zespołu - należy przez to rozumieć kierowników komórek organizacyjnych oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach Starostwa, kierowników powiatowych inspekcji, służb i straży, dyrektorów oraz pracowników jednostek administracji publicznej i innych jednostek organizacyjnych, a gdy oni osobiście nie mogą pełnić obowiązków służbowych, ich zastępców lub inne osoby posiadające pisemne pełnomocnictwa,

 

§ 3. Zespół działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym ( Dz. U.  89, poz. 590),

2) ustawy z dnia 18 kwietnia 2002r. o stanie klęski żywiołowej ( Dz. U. Nr 62, poz. 558   z późn. zm.),

3) Zarządzenia Nr 15/2009 Starosty Kluczborskiego z dnia 12 marca 2009r. w sprawie powołania Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,

4) Powiatowego Planu Reagowania Kryzysowego,

5) rocznego planu pracy,

6) niniejszego regulaminu,

7) aktów prawnych i normatywnych regulujących działanie administracji publicznej, służb, inspekcji i straży. 

 

§ 4. Starosta, przy pomocy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, wykonuje zadania w czasie  wystąpienia sytuacji kryzysowej, w celu zapobieżenia  skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia oraz w czasie wojny.

 

 

                                                    Rozdział II

 

                Zadania Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.

 

§ 5. 1. W celu przeciwdziałania wystąpieniu lub zaistnieniu zdarzeń kryzysowych dotyczących sytuacji kryzysowych, klęski żywiołowej lub  ich usunięcia i innych stanów nadzwyczajnych Zespół pracuje w fazach zapobiegania, przygotowywania, reagowania           i odbudowy.

2. W fazie zapobiegania Zespół podejmuje działania redukujące lub eliminujące prawdopodobieństwo wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej albo w znacznym stopniu ograniczającym ich skutki, a szczególności :

a) analizowanie wszystkich potencjalnych zagrożeń możliwych do wystąpienia na obszarze powiatu,

b) skatalogowanie i ocena  elementów  infrastruktury  technicznej, środowiska  naturalnego  oraz  grup i środowisk społecznych szczególnie wrażliwych na skutki wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz klęsk żywiołowych lub zdarzeń o znamionach klęski żywiołowej,

c) analiza  i  ocena  funkcjonujących  aktów  prawnych  pod  kątem  prawidłowości          i  skuteczności  oraz aktualności zawartych w nich rozwiązań prawnych z zakresu bezpieczeństwa narodowego,

d) monitorowanie i udział w procesie planowania zagospodarowania przestrzennego        w aspekcie rejonów, obszarów i stref szczególnie podatnych na negatywne skutki klęsk żywiołowych lub zdarzeń  o znamionach klęski żywiołowej,

e) planowanie  środków  finansowych  oraz  trybu  i  źródeł  ich  pozyskiwania  -  przeznaczonych  na finansowanie przedsięwzięć realizowanych we wszystkich fazach prac Zespołu.

3. W fazie przygotowania Zespół podejmuje działania planistyczne w zakresie sposobu reagowania w warunkach wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej, a także zabezpieczenia niezbędnych sił           i środków do działań ratowniczych między innymi poprzez organizowanie i prowadzenie gier decyzyjnych i ćwiczeń w celu przygotowania członków Zespołu i sił ratowniczych do skoordynowanego i skutecznego prowadzenia działań, a w szczególności :

a) opracowanie  i  aktualizowanie Powiatowego  Planu  Reagowania  Kryzysowego           i  wszystkich   dokumentów uzupełniających,

c) bieżące monitorowanie stanu organizacji i możliwości rozwinięcia stanowiska pracy Zespołu  w obiekcie zastępczym oraz awaryjnego ruchomego centrum kierowania,

d) opracowanie, weryfikacja i aktualizowanie rozwiązań organizacyjno prawnych oraz technicznych z zakresu komunikacji (łączności) pomiędzy wszystkimi ogniwami organizacyjnymi systemu zarządzania i reagowania kryzysowego, monitorowania zagrożeń i ich skutków, utrzymania   w gotowości systemu ostrzegania i alarmowania,

e) przygotowanie zasad wymiany informacji, ich formy i zakresu w relacjach ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi zaplanowanymi do udziału w pracach Zespołu, obejmujących wszystkie fazy pracy Zespołu (wszystkie fazy zarządzania kryzysowego),

g) opracowanie, aktualizowanie i tworzenie zgodnie z potrzebami bieżącymi baz danych teleadresowych, materiałowo  -  sprzętowych, medycznych, itp. określających wielkość poszczególnych kategorii zasobów ludzkich, środków i materiałów na potrzeby prowadzonych akcji ratowniczych oraz zabezpieczenia potrzeb ludności,

h) planowanie, koordynowanie  i  udział  w  realizacji  procesu  szkolenia  struktur reagowania kryzysowego oraz sił ratowniczych,

i) przygotowanie warunków i rozwiązań organizacyjno – prawnych zabezpieczających koordynację pomocy humanitarnej dla ludności poszkodowanej,

j) określenie   zasad   i  kreowanie   polityki  informacyjnej   z   zakresu   realizowanych   przez  Starostę i wszystkie elementy organizacyjne systemu zarządzania i reagowania kryzysowego przedsięwzięć na rzecz   systemu  bezpieczeństwa narodowego  w powiecie,

k)  przygotowanie pakietu aktów prawnych niezbędnych do zabezpieczenia warunków do właściwego kierowania przez Starostę działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz klęski żywiołowej lub zdarzenia                 o znamionach klęski żywiołowej i ich usunięcia na obszarze powiatu,

l) analizowanie  przebiegu  działań  ratowniczych  i  odbudowy  prowadzonych               w  przeszłości  na  terenie powiatu i poza jego obszarem oraz wyciąganie wniosków zapewniających sprawne  i skuteczne prowadzenie działań w przyszłości,

m)  określanie oraz zabezpieczanie potrzeb materiałowo - technicznych i finansowych niezbędnych do realizacji przyjętych zadań.

4. W fazie reagowania Zespół podejmuje działania polegające zapewnieniu wszechstronnej pomocy poszkodowanym, zatrzymaniu lub zahamowaniu rozwoju zjawisk i zdarzeń wywołujących straty i zniszczenia oraz ograniczenia ich zasięgu,                       a w szczególności :

a) podjęcie procesu czynnej koordynacji działań ratowniczych i porządkowo-ochronnych prowadzonych przez jednostki organizacyjne zaangażowane w reagowanie kryzysowe  na obszarze powiatu,

b)  podjęcie pracy w układzie całodobowym w składzie grup roboczych o charakterze stałym i roboczym z zapewnieniem zmianowości pracy osób wchodzących w ich skład,

c) uruchomienie wszystkich systemów, struktur ratowniczych i procedur w celu zabezpieczenia   możliwości realizacji przez Starostę funkcji kierowania w warunkach stanu klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej na obszarze województwa lub kraju,

d) zabezpieczenie procesu stałej, całodobowej wymiany informacji w zakresie zagrożeń                              i podejmowanych (podjętych) działań oraz współdziałanie ze służbami (zespołami) innych organów administracji publicznej, resortów, organizacji pozarządowych i społecznych,

e) monitorowanie zagrożeń i ich skutków oraz prognozowanie ich dalszego rozwoju,

f) wypracowanie optymalnych propozycji decyzji i rozwiązań operacyjno  -  taktycznych mających na celu właściwe i skuteczne wykorzystanie znajdujących się w dyspozycji sił    i środków ratowniczych oraz korygowanie przebiegu działań,

g) korygowanie działań w ramach procesu ewakuacji oraz z zakresu pomocy społecznej                              i humanitarnej, stworzenia doraźnych warunków do przetrwania osób poszkodowanych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na pomoc medyczną i opiekę psychologiczną,

h) wyegzekwowanie   na   wszystkich   poziomach   zarządzania   kryzysowego   oraz   uruchomienie na szczeblu Powiatu punktów informacyjnych dla ludności,

i) koordynacja procedur związanych z dysponowaniem sił i środków na potrzeby akcji ratowniczych  ze szczebla centralnego, w tym znajdujących się w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej oraz ze źródeł zagranicznych,

j) wprowadzenie w życie   pakietu   aktów   prawnych   niezbędnych   do   zabezpieczenia  warunków  do właściwego kierowania przez Starostę działaniami prowadzonymi w celu    zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej i ich usunięcia  na obszarze powiatu,

k) przyjmowanie meldunków i informacji o stanie realizacji poszczególnych zadań,

l)  opracowywanie raportu z prowadzonych działań.

5. W fazie odbudowy Zespół podejmuje działania w celu odtworzenia zdolności do reagowania, obejmujące siły i środki ratownicze, techniczno  -  budowlaną strukturę ochronną i alarmową, telekomunikacyjną, energetyczną, paliwową, transportową             i zabezpieczającą dostarczenie wody oraz struktur organizacyjnych i powiązań funkcjonalnych między nimi, a w szczególności:

a) nadzorowanie procesu szacowania szkód oraz opiniowanie wniosków uprawnionych organów i instytucji o udzielenie pomocy finansowej i rzeczowej, na usunięcie strat          i szkód wywołanych sytuacją kryzysową oraz klęską żywiołową lub  zdarzeniem                 o znamionach klęski żywiołowej,

b) zapobieganie powstawaniu wtórnych zagrożeń spowodowanych sytuacją kryzysową, skutkami klęski  żywiołowej,

c) zapewnienie dostatecznych warunków życia ludności poszkodowanej,

d) monitorowanie systemu pomocy społecznej oraz dystrybucji środków pochodzących     z pomocy humanitarnej na rzecz ludności poszkodowanej,

e) monitorowanie możliwości systemu służby zdrowia w zakresie leczenia i rehabilitacji ludności poszkodowanej,

f) monitorowanie prawidłowości i skuteczności funkcjonowania instytucji ubezpieczeniowych i procesu wypłat świadczeń odszkodowawczych na rzecz  instytucji      i osób fizycznych,

g)  podjęcie  przedsięwzięć  skutkujących  odtworzeniem  sił, środków  i  zasobów  służb  ratowniczych, do poziomu gwarantującego osiągnięcie ich pełnej gotowości i zdolności do działań,

h) koordynowanie i  monitorowanie    przedsięwzięć     realizowanych    na    wszystkich    poziomach administracji związanych z przywróceniem sprawności infrastruktury technicznej, budowlanej, transportowej, łącznościowej, systemu zaopatrzenia ludności, produkcji przemysłowej i usług, oświaty  i wychowania, kultury i sztuki,

i)  koordynowanie i monitorowanie przedsięwzięć realizowanych na wszystkich poziomach administracji związanych z przywróceniem równowagi i bezpieczeństwa ekologicznego                         i pierwotnego stanu środowiska naturalnego,

j) opracowanie ocen, opinii i analiz oraz niezbędnej dokumentacji sprawozdawczej, w celu wypracowania i podjęcia realizacji wniosków i zaleceń mających na celu zmniejszenie                     w przyszłości podatności powiatu, jako całości na negatywne skutki klęski żywiołowej, zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zagrożenia,

k) opracowanie projektów  prawnych  i   propozycji   zmian   organizacyjnych   mających    na   celu podniesienie sprawności i skuteczności działań aparatu administracyjnego, służb ratowniczych i instytucji w warunkach klęski żywiołowej, zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zagrożenia,

l) zmodyfikowanie  i  aktualizacja  planów  reagowania  kryzysowego, ocen  zagrożenia                              i  dokumentów pochodnych,

m) opracowanie wniosków Starosty Kluczborskiego w tym wystąpienia z wnioskiem         o pomoc.

 

§ 6. Grupa Planowania Cywilnego realizuje zadania w zakresie:

1) koordynacji  przedsięwzięć planistycznych z udziałem służb powiatowych związanych  z  opracowaniem, aktualizacją  Powiatowego Planu Reagowania Kryzysowego oraz jego zgodności z „ Planem  operacyjnym funkcjonowania Powiatu na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, kryzysu polityczno – militarnego i wojny”                   i  „Planem operacyjnym ochrony przed powodzią Powiatu Kluczborskiego”,

     2) planowania wsparcia organów kierujących działaniami na niższym szczeblu administracji  publicznej,

3) opracowania  koncepcji  oraz  planu  rozwinięcia  Zespołu  na  zastępczych  miejscach  pracy  oraz  w awaryjnym ruchomym centrum kierowania,

4) opracowywanie programów i procedur reagowania,

5) sporządzanie projektów wniosków do Wojewody Opolskiego o wprowadzenie stanu klęski żywiołowej,

6)  nadzór nad sporządzaniem  raportów  odbudowy i  opracowywanie  wniosków   w celu

pozyskania środków finansowych na odbudowę,

7)  merytoryczna i kancelaryjno – biurowa obsługa Zespołu,

8)  planowanie i organizowanie szkoleń oraz ćwiczeń z problematyki zarządzania kryzysowego,

9) zapewnienie warunków do pracy i ćwiczeń Zespołu oraz zaplecza socjalnego, sanitarnego i technicznego,

10) opracowanie i aktualizacja bazy informatycznej o zasobach sił i środków reagowania.

 

§ 7. Grupa Monitorowania, Prognoz i Analiz realizuje zadania w zakresie:

1)  monitorowania,  przy  współpracy  ze  służbami  dyżurnymi  zespolonych  służb,  inspekcji i  straży,  sytuacji na terenie powiatu oraz prognozowania  rozwoju sytuacji,

2)  opracowania i aktualizowanie procedur działania,

3) zabezpieczenia stałej wymiany informacji z instytucjami szczebla wojewódzkiego, sąsiednimi powiatami i gminami powiatu,

4) formułowanie wniosków z bieżącej analizy i oceny zagrożeń,

5) Uruchamianie procedur reagowania kryzysowego oraz systemu alarmowania członków Zespołu.

§ 8. Grupa Operacji  i Organizacji Działań realizuje zadania w zakresie:

1) kierowania akcją ratowniczą,

2) prowadzenia bieżącej analizy i oceny zagrożeń oraz prognozowanie ich rozwoju,

3) przygotowania i  przedstawienia propozycji prowadzenia operacji i akcji w ramach reagowania kryzysowego,

4) koordynowania działań różnych służb reagowania, przekazywanie zadań dla jednostek organizacyjnych uczestniczących w prowadzonych operacjach i akcjach w ramach reagowania kryzysowego,

5) kierowanie dodatkowych sił i środków w rejony o dużym zagrożeniu,

6) organizowania współdziałania i elementów zabezpieczenia działań reagowania,

7) sporządzania bieżących i końcowych raportów, meldunków, sprawozdań do Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,

8) udział w planowaniu i organizowaniu przedsięwzięć mających na celu przywrócenie

zdolności reagowania kryzysowego powiatu.

§ 9. Grupa Zabezpieczenia Logistycznego realizuje zadania w zakresie:

1) organizacji   zabezpieczenia   logistycznego   na   potrzeby   sił   reagujących   oraz   zabezpieczenie potrzeb własnych Zespołu,

2) bieżącego  rozpoznania  lokalizacji, wielkości  i  asortymentu  zasobów  niezbędnych  na potrzeby przygotowywanych i prowadzonych akcji i operacji ratowniczych, dla zabezpieczenia warunków życiowych poszkodowanej ludności oraz wsparcia działań sił reagowania oraz przywracających naruszony porządek i bezpieczeństwo publiczne,

3) przygotowania propozycji decyzji i poleceń umożliwiających pozyskanie oraz przemieszczenie zasobów niezbędnych do zabezpieczenia prowadzonych działań,

4) organizowanie i koordynowanie przedsięwzięć mających na celu odbudowę zapasów, służb technicznych oraz odtworzenie kluczowej dla funkcjonowania powiatu infrastruktury telekomunikacyjnej, energetycznej, paliwowej, transportowej i dostarczania wody,

poszkodowanej ludności oraz wsparcia działań sił reagowania:

a) określenie miejsc składowania zasobów,

b) organizowanie dystrybucji materiałów, sprzętu i usług,

5) koordynowanie czynności związanych z szacowaniem strat i szkód;

6) sporządzanie i przedstawianie Wojewodzie Opolskiemu Raportu Odbudowy,                 z uwzględnieniem:

a) szczegółowego wykazu strat w infrastrukturze oraz w potencjale ratowniczym,

b) projektu harmonogramu likwidacji strat i odbudowy,

c) wstępnego bilansu potrzeb finansowych w zakresie odbudowy,

7) opracowywanie bieżących sprawozdań, meldunków, raportów o przebiegu działań reagowania w części dotyczącej logistyki,

8) opracowywanie planu wsparcia logistycznego działań reagowania.

 

§ 10. Grupa Opieki Zdrowotnej i Pomocy Socjalno – Bytowej realizuje zadania                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      w zakresie:

1) wypracowanie propozycji decyzji i poleceń mających na celu zabezpieczenie warunków opieki zdrowotnej i opieki socjalno – bytowej na rzecz ludności poszkodowanej,

2) współdziałania z kierującym (dowodzącym) akcją ratowniczą w celu koordynacji działań związanych z ewakuacją ludności poszkodowanej (w tym i zwierząt),

3) rozpoznania bieżących faktycznych potrzeb ludności poszkodowanej w zakresie pomocy bytowej oraz medycznej oraz źródeł i wielkości jej pozyskania,

4) koordynowanie  pomocy  medycznej,  w  tym  poszkodowanym,   transportu   rannych

i usług pogrzebowych,

5) prowadzenie bazy danych o zasobach medycznych,

6) koordynacji międzynarodowej i krajowej pomocy humanitarnej adresowanej do Powiatu Kluczborskiego oraz akcji pomocowej realizowanej na potrzeby innych.

7) pozyskiwanie miejsc do składowania darów w ramach pomocy humanitarnej oraz udział w organizowaniu ich dystrybucji,

8) opracowywanie planu zabezpieczenia medycznego oraz pomocy socjalno bytowej działań reagowania,

9) opracowywanie bieżących sprawozdań, meldunków, raportów o przebiegu działań reagowania, w części dotyczącej opieki medycznej i pomocy socjalno – bytowej.

 

 

Rozdział III

          Zadania członków Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.

§ 11. Do zadań Szefa Zespołu zależy:

1) przewodniczenie posiedzeniom Zespołu,

2) ustalanie przedmiotu i terminu posiedzeń,

3) zapraszanie na posiedzenia osób nie będących członkami Zespołu,

4) zawiadamianie o terminach posiedzeń Zespołu,

5) przedstawianie  rocznego planu pracy Zespołu do zatwierdzenia Staroście,

6) zwoływanie w trybie natychmiastowym posiedzeń Zespołu w związku z wystąpieniem symptomów lub stanu klęski żywiołowej,

7) wyznaczanie  ze  składu  Zespołu  kierownika Grupy Operacji i Działań w przypadku wystąpienia  symptomów  lub klęski żywiołowej nie uwzględnionej w planie reagowania kryzysowego lub wystąpienia kilku zdarzeń jednocześnie,

8) podejmowanie  decyzji  i  kierowanie  organizacją  działań  ratowniczych w czasie wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz przed, w  trakcie i po wystąpieniu klęski żywiołowej,

9)  występowanie z wnioskami o pomoc sił i środków ze szczebla wojewódzkiego oraz zaangażowania sił i środków wojska.

 

§ 12. Do zadań Zastępcy Szefa, Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego  oprócz zadań, o których mowa w ust. 2 należy:

1) opracowanie   rocznego   planu   pracy   Zespołu   na   podstawie   propozycji   zgłaszanych przez członków Zespołu,

2)  koordynacja bieżących prac Zespołu.

 

§ 13.1. Do zadań Zastępców Szefa Zespołu należy:

1) zastępowanie Szefa Zespołu w czasie jego nieobecności jeżeli nie wyznaczył innego zastępcy,

1) nadzór nad monitoringiem zagrożeń,

2) opracowanie prognoz i analiz zagrożeń;

3) kierowanie opracowaniem dokumentacji gier decyzyjnych i ćwiczeń;

4) wnioskowanie o uruchomienie do działania grup roboczych o charakterze czasowym,

5) zgłaszanie do rozpatrzenia przez Zespół i ewentualnego wdrożenia w powiecie nowych rozwiązań mających wpływ na skuteczność podejmowanych działań,

6) kierowanie opracowywaniem dokumentów decyzyjnych,

7) zapewnienie sprawnego powiadamiania członków Zespołu  w   przypadku   zarządzenia alarmowego  posiedzenia Zespołu,

8) nadzorowanie  i  koordynowanie  przedsięwzięć  związanych  z  ewakuacją  ludności  oraz  jej ostrzeganiem, powiadamianiem i alarmowaniem,

9) zapewnienie sprawnego działania łączności radiowej sieci zarządzania powiatem,

10) prowadzenie działalności informacyjnej.

2. Za przygotowanie specjalistyczne i realizację zadań grup roboczych odpowiadają kierownicy tych grup.

 

§ 14. Do zadań członków Zespołu należy:

1) stawiennictwo na każde polecenie Szefa Zespołu,

2) ustalenie zastępstwa na czas swojej nieobecności,

3) uczestnictwo w szkoleniach organizowanych dla Zespołu,

4) zgłaszanie  wniosków  w  zakresie  zagadnień  dotyczących  zapewnienia  ochrony  ludność i środowiska naturalnego,

5) podnoszenie wiedzy i umiejętności w prowadzeniu działań.

 

    § 15. Członkowie Zespołu realizują w trakcie jego prac swoje statutowe zadania               i obowiązki. Realizacja statutowych zadań przez członków Zespołu ma zapewnić bezkolizyjne i efektywne współdziałanie wszystkich jednostek organizacyjnych                w zakresie zapobiegania, przygotowania oraz reagowania i odbudowy w ramach zarządzania kryzysowego w tym sytuacji klęski żywiołowej  obejmującej jedno lub więcej zagrożeń, a także zapewnić współdziałanie z siłami i środkami innych podmiotów.

Rozdział IV

 Ogólne zasady funkcjonowania i tryb pracy Zespołu.

 

§ 16.  Miejscem funkcjonowania grup roboczych będą:

1) Grupa   Planowania Cywilnego  - pomieszczenia Wydziału   Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa,

2) Grupa Monitorowania Prognoz i Analizy - pomieszczenia Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej,

3) Grupa Operacji i Organizacji Działań - pomieszczenia Starostwa lub pomieszczenia Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej,

4) Grupa Zabezpieczenia Logistycznego - pomieszczenia Starostwa,

5) Miejscem funkcjonowania  Grupy Opieki Zdrowotnej i Pomocy Socjalno – Bytowej-  pomieszczenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

6) Szef Zespołu w zależności od sytuacji może wyznaczyć inne miejsca pracy grup roboczych.

 

§ 17. Posiedzenia Zespołu zwołuje Szef Zespołu w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż raz na pół roku oraz co najmniej raz w roku będą się odbywały ćwiczenia Zespołu.

 

§ 18. Zespół obraduje  w składzie  ustalonym  każdorazowo przez Szefa Zespołu.

§ 19. Ze względu na wagę podejmowanych decyzji mających znaczenie dla prowadzenia działań, Szef Zespołu może wprowadzić tajność obrad.

 

§ 20.Decyzje w  sprawach  będących przedmiotem  działania  Zespołu  podejmuje  Szef Zespołu w oparciu o przeprowadzoną przez Zespół analizę i ocenę zagrożenia oraz wypracowaną koncepcję działania.

 

    § 21. Do udziału w organizowanych posiedzeniach, szkoleniach grach decyzyjnych                 i ćwiczeniach Szef Zespołu może zaprosić przedstawicieli powiatowych jednostek organizacyjnych, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek wchodzących        w skład krajowego systemu ratowniczo gaśniczego. 

                  

§ 22.  Posiedzenia Zespołu zwołuje Szef Zespołu:

1)  w  trybie   zwyczajnym  -   zgodnie z rocznym planem pracy,

2)  w trybie alarmowym  -  w przypadku wystąpienia narastania zagrożenia  lub sytuacji kryzysowej (klęski żywiołowej) oraz w innych wymagających tego sytuacjach wymagających natychmiastowej analizy i oceny zagrożeń oraz koordynacji działań ratowniczych.

 

§ 23. Miejscem posiedzeń Zespołu zwoływanych w trybie zwyczajnym jest sala narad Starostwa  lub sala narad Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, a w trybie alarmowym miejsce określone przez Szefa Zespołu.

 

§ 24. O posiedzeniach zwoływanych w trybie zwyczajnym Szef Zespołu zawiadamia członków Zespołu, co najmniej na 10 dni przed jego terminem, informując o czasie, miejscu  i porządku obrad.

 

§ 25.  O posiedzeniu Zespołu zwoływanym w trybie alarmowym Szef Zespołu zawiadamia członków Zespołu poprzez służbę dyżurną Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego określając skład osobowy, miejsce i czas rozpoczęcia posiedzenia.

 

§ 26. Alarmowanie oraz obieg informacji dla Zespołu organizuje się poprzez Powiatowe  

Centrum Zarządzania Kryzysowego,  stanowiska  kierowania i dowodzenia służb, straży        

i inspekcji a także dyżury uczestników działań.

 

   

§ 27. W warunkach wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej kierownicy komórek organizacyjnych Starostwa delegują na polecenie Szefa Zespołu pracowników do zabezpieczenia prac Zespołu oraz wydzielają na potrzeby Zespołu pomieszczenia służbowe wraz z wyposażeniem techniczno  -  biurowym             w zakresie i terminie wskazanym w poleceniu.

 

     § 28. W przypadku wystąpienia zagrożenia militarnego i w czasie wojny Zespół realizuje zadania zgodnie z Planem Operacyjnym Funkcjonowania Powiatu Kluczborskiego             w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny.

 

§ 29. Na wypadek niemożności użytkowania pomieszczeń wyznaczonych dla Zespołu, zostanie wyznaczony decyzją Starosty inny obiekt oraz zapewnione zostanie przy pomocy sił i środków Starostwa, Komendy Powiatowej Policji i Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej  awaryjne, ruchome centra kierowania.

 

§ 30. Członkowie zespołu pracują na stanowiskach pracy w swoich macierzystych instytucjach, a w przypadku wystąpienia symptomów lub klęski żywiołowej w miejscu wyznaczonym przez Szefa Zespołu.

 

§ 31. W czasie obowiązywania stanu klęski żywiołowej lub innego  stanu nadzwyczajnego  Zespół pracuje w strukturze określonej przez Szefa Zespołu, w trybie ciągłym,                z zapewnieniem zmianowej pracy osób wchodzących w ich skład.

 

§ 32. Dokumentami prac bieżących Zespołu są:

1) Powiatowy Plan Reagowania Kryzysowego,

2) Planem   Operacyjnym    Funkcjonowania    Powiatu   Kluczborskiego   w    warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny.

3) roczny plan pracy Zespołu,

4) raporty,

5) raporty odbudowy:

a) raport  odbudowy  zawiera  opis  i  analizę  skutków  zaistniałego  zdarzenia  oraz  propozycję  działań mających na celu przywrócenie stanu faktycznego w strukturze materialnej, społecznej oraz środowisku naturalnym do co najmniej do stanu pierwotnego. Raport odbudowy podlega przedstawieniu organowi właściwemu do kierowania działaniami w czasie stanu klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej,

6) dziennik działania Zespołu (odpowiednio grupy roboczej),

7) karty zdarzeń:

a) karta zdarzeń zawiera chronologiczny opis przebiegu zdarzeń, wypracowanych decyzji                          i wdrażanych kolejno działań podejmowanych w celu likwidacji zagrożeń, pomocy poszkodowanym i ograniczenia strat,

8) polecenia, zarządzenia, decyzje,

9) dokumenty graficzno  -  tekstowe ( mapy, plany, szkice, itp.),

10) wydruki  sytuacyjne  i  analizy,

11) harmonogramy przedsięwzięć i grafiki pracy,

12)protokoły posiedzeń Zespołu zawierające:

a) porządek obrad,

b) wykazu osób uczestniczących w posiedzeniu,

c) treści ustaleń podjętych na posiedzeniu,

d) dokumentów i materiałów przygotowanych przed i w trakcie posiedzenia,

4) analizy, oceny i opinie,

13) inne niezbędne dokumenty.

 

§ 33. Protokół z posiedzenia Zespołu zatwierdza Szef Zespołu.

 

§ 34.1. Propozycje zmian w Regulaminie członkowie Zespołu składają Szefowi  Zespołu.

2. Zmiany w niniejszym regulaminie wymagają formy pisemnej oraz akceptacji Starosty.

 

§ 35. Bieżącą  obsługę   kancelaryjno    biurową   Zespołu  zapewnia   Wydział   Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia.

 

 

 

 

 

Opracował :                                                                             Zatwierdził:

Mieczysław Zaleciński                                                    

Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia