Protokół Nr 86/2008
z posiedzenia Zarządu Powiatu w Kluczborku
w dniach 30-31 grudnia 2008r.
Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta Kluczborski – Piotr Pośpiech. W posiedzeniu uczestniczyli wszyscy członkowie Zarządu, Sekretarz i Skarbnik Powiatu oraz Pan Arnold Ligendza.
Kolejno członkowie Zarządu przyjęli jednogłośnie następujący porządek obrad:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Wyjaśnienia Pana Arnolda Ligendzy dotyczące przetargu na zbycie mienia ruchomego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku.
3.Sprawy finansowe:
a/uchwała Zarządu Powiatu w sprawie zmiany układu wykonawczego budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok,
b/pismo Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku dotyczące wniosku w sprawie możliwości umorzenia odsetek oraz kosztów pożyczki udzielonej z Funduszu Pracy,
c/wniosek właściciela gospodarstwa rolnego w miejscowości Laski Gmina Trzcinica o częściowe umorzenie i rozłożenie na raty kary pieniężnej nałożonej przez Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
4.Sprawy różne:
a/porozumienie w sprawie rozwiązania umowy zawartej pomiędzy Zarządem Powiatu Kluczborku, a Zarządem Miejsko-Gminnym Związku Kombatantów Rzeczypospolitej Polskiej i Byłych Więźniów Politycznych w Kluczborku, dotyczącej przekazania dotacji wspierającej realizację zadań publicznych z zakresu kultury, kultury fizycznej i sportu w 2008 roku,
b/informacja Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Opolu o wynikach kontroli obiektów o podstawowym znaczeniu dla Powiatu Kluczborskiego.
5.Ustalenie sposobu realizacji uchwał Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19.12.2008r.
6.Wolne wnioski.
7.Zamknięcie posiedzenia.
Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z posiedzenia Zarządu Powiatu, które odbyło się w dniu 19.12.2008r. Członkowie Zarządu nie wnieśli uwag do protokołu Nr 85/2008 i w drodze głosowania jednogłośnie go przyjęli.
Do punktu 2 porządku
Starosta Kluczborski przywitał Pana Arnolda Ligendza i wyjaśnił zebranym, że został on zaproszony w celu złożenia Zarządowi Powiatu wyjaśnień dotyczących podejrzenia o naruszeniu przepisów prawa przez Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku. Starosta dodał, że sprawa dotyczy przetargu na zbycie mienia ruchomego (tj. obrabiarek), który odbył się w w/w jednostce w dniu 21.08.2008r. Starosta powiedział, że Pan Ligendza w dniu 29.08.2008r. złożył pisemne oświadczenie, że jego zdaniem przetarg ten został przeprowadzony niezgodnie z procedurami przetargowymi. W oświadczeniu powyższym opisał przebieg przetargu, z czym zapoznał się szczegółowo Starosta, a następnie zlecił przeprowadzenie działań kontrolnych w jednostce. W dniach 8-10.09.2008r. przeprowadzono w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 CKU w Kluczborku kontrolę finansową obejmującą między innymi działania związane z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem. Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 16.09.2008r. zapoznał się z wynikami kontroli, a następnie postanowił o przekazaniu sprawy do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych. Wystąpił również do Pana Ligendzy, aby udzielił on dodatkowych, pisemnych wyjaśnień w sprawie w celu podjęcia przez Zarząd Powiatu ostatecznego stanowiska. Oświadczenie zostało złożone przez Pana Ligendzę w dniu 30.09.2008r., a kolejne w dniu 15.12.2008r. Ponadto został on zaproszony na dzisiejsze posiedzenie Zarządu.
Wicestarosta zapytał Pana Ligendzę czy podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie, które przedstawił w złożonych oświadczeniach.
Pan Ligendza odpowiedział, że nadal podtrzymuje swoje stanowisko.
Kolejno Starosta zapytał Pana Ligendzę czy posiada własną pisemną ofertę na zakup maszyn w przedmiotowym przetargu wraz z cenami, za które proponował je zakupić.
Pan Ligenza odpowiedział, że nie posiada takiej oferty, ponieważ złożył ją w szkole przed przetargiem. Pan Ligendza dodał, że były to dwie pisemne oferty o czym pisał w swoich oświadczeniach.
Starosta zapytał czy posiada on potwierdzone ich kopie.
Pan Ligendza odpowiedział, że nie posiada potwierdzonych kopii.
Następnie Starosta zapytał czy znane są mu jeszcze jakieś inne okoliczności, które chciałby wnieść do sprawy.
Pan Ligendza odpowiedział, że nie. Dodał, że chciałby tylko, aby jego odczucia jako poszkodowanego w całej tej sprawie zmieniły się, ale nie oczekuje niczego co jest niezgodne z prawem. Pan Ligendza zaproponował, aby Zarząd w przypadku uznania go za poszkodowanego w sprawie umożliwił mu dzierżawę maszyn, co da mu z kolei prawo ich pierwokupu. Drugą ewentualnością jest jego zdaniem skierowanie sprawy do prokuratury.
Starosta wyjaśnił, że dzierżawa maszyn jest już niemożliwa, a prawo pierwokupu mienia powiatowego działa jedynie w odniesieniu do lokali mieszkalnych. Możliwe będzie jednak nabycie przez Pana Ligendzę innych maszyn, jeśli będą one przeznaczone przez szkołę do sprzedaży zgodnie z procedurą zbywania rzeczy ruchomych.
Następnie Starosta powiedział, że najważniejsze jest zachowanie przepisów obowiązującego prawa. Oświadczenia pisemne i wypowiedzi Pan Ligendzy zawierają poważne zarzuty wobec osób odpowiedzialnych za przedmiotowy przetarg, więc w takiej sytuacji zdaniem Starosty należy sprawę przekazać organom ścigania.
Sekretarz Powiatu powiedział, że odczucia Pan Ligendzy mogą zmienić się właśnie po wyroku sądu, jeżeli sprawa tam trafi.
Członkowie Zarządu nie wnieśli dodatkowych zapytań.
Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z wyjaśnieniami Pana Arnolda Ligendzy dotyczącymi przebiegu przetargu na zbycie mienia ruchomego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku oraz uwzględniając wcześniej złożone pisma Pana Ligendzy i zarządzenie Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych, postanowił o zawiadomieniu prokuratora.
Pan Arnold Ligenza wyraził na to zgodę. Wystąpił ponadto do Zarządu z prośbą o udzielenie mu pisemnej odpowiedzi na pismo, które złożył w dniu 30.09.2008r., ponieważ jej nie otrzymał. Starosta powiedział, że odpowiedź na w/w pismo została udzielona, ale zostanie ona jeszcze uzupełniona, zgodnie z wnioskiem Pana Ligendzy.
W związku z powyższym Zarząd zobowiązał Naczelnika Wydziału Organizacyjnego, aby wraz z Radcą Prawnym Starostwa przygotował zawiadomienie do prokuratury o domniemaniu naruszenia prawa oraz kserokopie całej dokumentacji sprawy dla Pana Arnolda Ligendzy, zgodnie z jego kolejnym wnioskiem zgłoszonym na dzisiejszym posiedzeniu.
Kolejno członkowie Zarządu postanowili, że posiedzenie będzie kontynuowane w następnym dniu tj. 31.12.2008r.
Do punktu 3 porządku
Po wznowieniu obrad w dniu 31.12.2008r. Starosta przedstawił zebranym sprawy dotyczące finansów:
a/Uchwała Zarządu Powiatu w sprawie zmiany układu wykonawczego budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok.
Uchwała powyższa została przygotowana jak co miesiąc i obejmuje zmiany z budżecie powiatu w miesiącu grudniu 2008r.
Członkowie Zarządu nie wnieśli uwag i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr 86/271/2008 w sprawie zmiany układu wykonawczego.
b/Pismo Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku dotyczące wniosku w sprawie możliwości umorzenia odsetek oraz kosztów pożyczki udzielonej z Funduszu Pracy.
Starosta powiedział, że z pismem powyższym zwróciła się Pani Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Kluczborku, które dotyczy wniosku o umorzenie zaległych odsetek oraz kosztów pożyczki udzielonej z Funduszu Pracy na ogólna kwotę 109.223,73zł.
Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z powyższym pismem postanowił o rozłożeniu na raty zaległych odsetek w kwocie 77.296,15 zł. wpłacanych comiesięcznie przez okres 2 lat począwszy od miesiąca marca 2009r. Zarząd postanowił ponadto, że po spłacie przez dłużnika 70% w/w odsetek rozpatrzy możliwość umorzenia pozostałych 30%. Zarząd nie wyraził natomiast zgody na umorzenie pozostałych zaległości w kwocie 7.622,-zł. (tj. kosztów postępowania egzekucyjnego oraz zastępstwa procesowego) i zobowiązał dłużnika do ich spłaty jednorazowo w trybie natychmiastowym.
c/Wniosek właściciela gospodarstwa rolnego w miejscowości Laski Gmina Trzcinica o częściowe umorzenie i rozłożenie na raty kary pieniężnej nałożonej przez Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
Starosta wyjaśnił, że wniosek dotyczy kwoty 5.700,-zł., która stanowi karę pieniężną za naruszenie przepisów drogowych.
Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z przedłożonymi przez wnioskodawcę dokumentami pozytywnie rozpatrzył wniosek i postanowił o rozłożeniu części nałożonej mu kary na raty. Zarząd wyraził zgodę na spłatę kwoty 3.700,-zł. w 15 miesięcznych ratach począwszy od miesiąca stycznia 2009 roku i postanowił, że po spłacie przez wnioskodawcę powyższej kwoty rozpatrzy możliwość umorzenia pozostałej części kary w kwocie 2.000,-zł.
Do punktu 4 porządku
Następnym punktem obrad były pozostałe sprawy, skierowane do Zarządu:
a/Porozumienie w sprawie rozwiązania umowy zawartej pomiędzy Zarządem Powiatu Kluczborku, a Zarządem Miejsko-Gminnym Związku Kombatantów Rzeczypospolitej Polskiej i Byłych Więźniów Politycznych w Kluczborku, dotyczącej przekazania dotacji wspierającej realizację zadań publicznych z zakresu kultury, kultury fizycznej i sportu w 2008 roku.
Starosta powiedział, że porozumienie powyższe przedłożył Zarządowi Kierownik Referatu Promocji Powiatu, Turystyki i Kultury, a dotyczy ono zwrotu niewykorzystanej przez Zarząd Miejsko-Gminny Związku Kombatantów Rzeczypospolitej Polskiej i Byłych Więźniów Politycznych w Kluczborku dotacji w kwocie 1.473,-zł.
Zarząd Powiatu wyraził zgodę na zawarcie porozumienia w sprawie rozwiązania umowy nr FP/P-4026-12/2/08 z dnia 9 lipca 2008r. dotyczącej przekazania dotacji wspierającej realizację zadań publicznych z zakresu kultury, kultury fizycznej i sportu w 2008 roku. Zarząd wyraził również zgodę na podpisanie protokołu na okoliczność dokonania zwrotu środków finansowych w kwocie 1.473,-zł. przez Zarząd Miejsko-Gminny Związku Kombatantów Rzeczypospolitej Polskiej i Byłych Więźniów Politycznych w Kluczborku.
b/Informacja Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Opolu o wynikach kontroli obiektów o podstawowym znaczeniu dla Powiatu Kluczborskiego.
Zarząd Powiatu szczegółowo zapoznał się z przedłożoną przez Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia informacją Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Opolu i przyjął wyniki kontroli obiektów o podstawowym znaczeniu dla Powiatu Kluczborskiego, nie wnosząc uwag.
Do punktu 5 porządku
Następnie przystąpiono do ustalenia sposobu realizacji uchwał Rady Powiatu w Kluczborku, które zostały podjęte na sesji dniu 19 grudnia 2008 r. Postanowiono:
-uchwałę Nr XXVIII/161/2008 w sprawie zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok – przekazać Skarbnikowi Powiatu,
-uchwałę Nr XXVIII/162/2008 w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok – przekazać wszystkim jednostkom organizacyjnym powiatu oraz wszystkim wydziałom i samodzielnym stanowiskom Starostwa Powiatowego,
-uchwałę Nr XXVIII/163/2008 w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku – przekazać wszystkim wydziałom i samodzielnym stanowiskom Starostwa Powiatowego,
-uchwałę Nr XXVIII/164/2008 w sprawie zmiany uchwały o ustaleniu trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych – przekazać Skarbnikowi Powiatu i Naczelnikowi Wydziału Edukacji i Sportu,
-uchwałę Nr XXVIII/165/2008 w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia kolejnych umów dzierżawy, dla nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego – przekazać Kierownikowi Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu,
-uchwałę Nr XXVIII/166/2008 w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia kolejnych umów dzierżawy, dla nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego – przekazać Kierownikowi Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu,
-uchwałę Nr XXVIII/167/2008 w sprawie uchwalenia „Rocznego Programu Współpracy Powiatu Kluczborskiego z Organizacjami Pozarządowymi na 2009 rok” – przekazać Kierownikowi Referatu Promocji Powiatu, Turystyki i Kultury,
-uchwałę Nr XXVIII/168/2008 w sprawie zmiany Uchwały Nr XXII/119/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2008r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2008 rok – przekazać Skarbnikowi Powiatu i Dyrektorowi Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku,
-uchwałę Nr XXVIII/169/2008 w sprawie rozpatrzenia skarg Pani Ireny Gaschka na Starostę Kluczborskiego – przekazać Naczelnikowi Wydziału Organizacyjnego i Naczelnikowi Wydziału Budownictwa.
Zarząd Powiatu ustalając sposób realizacji uchwały Nr XXVIII/164/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zmiany uchwały o ustaleniu trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych, zobowiązał Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu do przekazania jej szkołom niepublicznym Powiatu Kluczborskiego posiadającym uprawnienia szkół publicznych celem realizacji.
Do punktu 6 porządku
Kolejno Pani Skarbnik przedstawiła zebranym pismo Likwidatora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku dotyczące rozliczenia dotacji celowej na spłatę zobowiązań cywilno-prawnych.
Zarząd Powiatu przyjął przedłożone rozliczenie dotacji celowej, udzielonej przez Powiat Kluczborski w kwocie 38.238,-zł. z przeznaczeniem na spłatę zobowiązań cywilno-prawnych likwidowanego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku. Zarząd zaakceptował powyższe rozliczenie wraz z informacją o zwrocie do budżetu powiatu kwoty 10.854,10zł.
Innych spraw nie poruszano.
Do punktu 7 porządku
W związku z wyczerpaniem porządku Starosta podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął 86 posiedzenie Zarządu Powiatu.
Na tym protokół zakończono.
Zarząd Powiatu:
1.Piotr Pośpiech ………………………………
2.Mieczysław Czapliński ………………………………
3.Otylia Skoczylas ………………………………
4.Maciej Tomaszczyk ……………………………….
Protokołowała:
Katarzyna Stanisławska