Protokół Nr 18/2008

 

z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu

w Kluczborku w dniu 22 sierpnia 2008 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony

                                       Środowiska i Leśnictwa Starostwa

                                       Powiatowego w Kluczborku

2.Wanda Słabosz- Skarbnik Powiatu.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 29 sierpnia 2008 r.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Członkowie Komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na najbliższą sesję Rady Powiatu w dniu 29 sierpnia 2008 r.

Powyższe materiały zawierają projekty uchwał w następujących sprawach:

a)zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie

uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok,

b)zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu 

Kluczborskiego za 2007 rok,

c)wniesienia skargi kasacyjnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

w Opolu, sygn. akt: II SA/Op 77/08, z dnia 27 czerwca 2008 r. 

d)zmiany uchwały Nr XXV/179/2004 z dnia 29 grudnia 2004 r. określającej zasady 

gospodarowania nieruchomościami powiatowymi,

e)wyrażenia zgody na zawarcie umowy użyczenia nieruchomości stanowiących 

własność Powiatu Kluczborskiego,

f)przyjęcia do realizacji projektu pod nazwą ,,Dobry Start” w ramach Priorytetu VII,

Działania 7.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałania 7.1.2

Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez Powiatowe Centra Pomocy

Rodzinie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków z

Europejskiego Funduszu Społecznego,

g)zasad udzielania stypendiów Starosty Kluczborskiego dla uczniów szkół, dla

których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborki,

h)przyjęcia Regulaminu przyznawania Nagrody Starosty Kluczborskiego-

  ,,Plaster Miodu” oraz przyjęcia wzoru statuetki stanowiącej wyżej wspomnianą

nagrodę wraz z opisem.

Przewodniczący Komisji udzielił głosu Pani Skarbnik, która szczegółowo omówiła jako pierwszy  projekt w sprawie zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok

Projekt wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, które powodują zwiększenie

planowanych dochodów o kwotę 830.406,-zł. Ponadto wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, które zwiększają planowane wydatki o kwotę 830.406,-zł. zmiany wprowadza się również w wydatkach inwestycyjnych na 2008 rok zmiany wprowadza się również w wydatkach inwestycyjnych na 2008 rok oraz remontowych.

Wprowadza się w wydatkach inwestycyjnych nowe zadanie pn:,, Poprawa warunków kształcenia w ZSP Nr 1 i ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku poprzez przebudowę i zakup wyposażenia”.

Zrezygnowano na wniosek Dyrektora ZDP w Kluczborku z realizacji zadania  pn:,,Budowa miejsca do ważenia pojazdów wraz z przebudową jezdni we wsi Bogacica. W wykazie zadań inwestycyjnych wprowadza się do budżetu nowe zadanie jakim jest zakup spektrometru do Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku. Zmniejszeniu ulegają środki na zadaniu jakim jest :

-zakup i montaż windy dla osób niepełnosprawnych ruchowo w budynku internatu SOSW,

-zakup patelni elektryczno-gazowej do pracowni ćwiczeń praktycznych,

-zakup rozdrabniacza do odpadów w WODiDZ oraz wprowadzono nowe zadanie jakim jest wydzielenie ogrzewania w mieszkaniach lokatorskich.

Zwiększeniu ulegają środki w ZSLT na zadaniu jakim jest termomodernizacja szkoły- I etap.

Zwiększono także środki w DPS Gierałcice /budowa łazienek oraz ich wyposażenie/.

W związku z zakupem samochodu specjalistycznego dla DPS w Kluczborku do przewozu osób niepełnosprawnych wyposażonego w windę oraz 3 miejsca dla wózków inwalidzkich-zwiększono środki na zadaniu pn:,, Likwidacja barier transportowych zakup-mikrobusa” zmniejszając jednocześnie środki na zadaniu pn: Likwidacja barier transportowych –zakupu –mikrobusa w Powiatowym Zespole Socjalizacyjno-Interwencyjnym ,,Nasz Dom” Bąków – Bogacica.  

Pani Skarbnik poinformowała także, że w wykazie zadań remontowych zmniejszeniu ulegają w PPP w Kluczborku środki finansowe na zadaniu: ,,Remont gabinetów poradni” oraz zrezygnowano z zadania pn: Modernizacja instalacji elektrycznej i komputerowej w pomieszczeniach poradni”.

Zmniejszeniu ulegają także środki w SOSW w Kluczborku na zadaniu pn.: ,,Wymiana pokrycia dachu –II etap oraz wprowadzono nowe zadanie do budżetu pn.: ,,Montaż rolety zewnętrznej”.

Jak stwierdziła Pani Skarbnik zmniejszeniu ulegają również środki finansowe w ZSLT jeśli chodzi o demontaż boazerii na drogach ewakuacyjnych i położenia masy plastycznej niepalnej na miejsce boazerii.

Ponadto w MDK w Kluczborku zmniejszono środki na modernizację pomieszczeń w piwnicy i utworzenie tam pracowni muzycznej.

Na wniosek Dyrektora ZDP w Kluczborku wprowadzono do budżetu nowe zadanie jakim jest remont drogi w Bogacicy.

Zmniejszono także środki finansowe na następujących zadaniach jakim jest remont drogi –odnowa nawierzchni bitumicznej (Bąków – Jamy), remont drogi – odnowa nawierzchni bitumicznej (Stare Olesno-Jasienie), remont nawierzchni chodnika i jezdni (Byczyna-Bruny)

Zwiększone zostały natomiast środki finansowe na zadaniach jakim jest remont nawierzchni jezdni w obrębie skrzyżowania w miejscowości Borkowice oraz remont nawierzchni chodnika i jezdni (Wołczyn-Biskupice).

Pani Skarbnik poinformowała członków komisji powyższa uchwała wprowadza także zmiany planu dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2008 roku.

Do planu dotacji wprowadza się dotacje dla Gminy Byczyna, która ma być przeznaczona na dofinansowanie dożynek Gminno-Powiatowych w 2008 roku oraz utrzymanie dzieci pochodzących z naszego powiatu w Domach Dziecka i rodzinach zastępczych.

Ponadto Pani Skarbnik wyjaśniła, że zmiany następują w planie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które polegają na tym, że środki, które wpłynęły na rachunek bankowy przekraczały wartość środków planowanych na rok bieżący o kwotę 10.000,-zł i w związku z tym zwiększona została wielkość przychodów z przeznaczeniem na wydatki bieżące tego funduszu.

Kolejno członkowie komisji przystąpili do omówienia pozostałych materiałów, w których m.in. znajduje się:

-projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok. Dane zawarte w sprawozdaniu opierają się na zapisach z ksiąg rachunkowych jednostek podległych jednostce samorządu terytorialnego. Zatwierdzenie sprawozdania jest wynikiem ustawowym, co wynika z ustawy o rachunkowości.     

Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił pozostałe projekty uchwał:

-projekt w sprawie wniesienia skargi kasacyjnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, sygn.akt: II SA/Op 77/08, z dnia 27 czerwca 2008 r.

Projekt niniejszej uchwały został przygotowany w związku z tym, że WSA w Opolu po rozpoznaniu sprawy ze skargi Henryka Fraszka na uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku
Nr XXIX/214/2005 z dnia 28 lipca 2005 r. w przedmiocie zakładu opieki zdrowotnej-stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały i określił, że nie podlega ona wykonaniu w całości. W związku z powyższym Radzie Powiatu przysługuje wniesienie skargi kasacyjnej od wyroku WSA w Opolu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. /Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi/.

-projekt w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/179/2004 z dnia 29 grudnia 2004 roku określającej zasady gospodarowania nieruchomościami powiatowymi.

Projekt ten został przygotowany, gdyż zaistniała potrzeba przyjęcia stosownych zasad w zakresie dzierżawy nieruchomości powiatowych, zgodnie z treścią art.12.pkt.8 lit.a ustawy z dnia
5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. W związku z powyższym proponuje się przyjęcie przedmiotowej zmiany uchwały, poprzez określenie w niej zasad dzierżawy nieruchomości powiatowych.

-projekt w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy użyczenia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego.

Projekt ten został przygotowany w związku z kończącą się umową, która została zawarta w dniu 18 lipca 2005 roku pomiędzy Powiatem Kluczborskim, a Gminą Byczyna reprezentowaną przez Burmistrza Byczyny w sprawie przekazania Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach na rzecz Gminy Byczyna. Umowa ta została zawarta na okres 3 lat. Podpisanie kolejnej umowy z Gmina Byczyna wymaga zgody Rady Powiatu.

-projekt w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pod nazwą ,,Dobry Start” w ramach Priorytetu VII, Działania 7.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałania 7.1.2 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego. 

Zadania określone w projektach adresowane będą do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, na rzecz przywrócenia ich do zatrudnienia lub uzyskania zdolności do zatrudnienia oraz jednoczesnej integracji ze społeczeństwem. Wkładem własnym w projekcie systemowym ,,Dobry start” są środki, Powiatu zabezpieczone w planie finansowym PSPR m.in. na wypłatę pomocy finansowej z tytułu kontynuacji nauki dla usamodzielniających się wychowanków z rodzin zastępczych oraz placówek, do których projekt jest adresowany.

-projekt w sprawie zasad udzielania stypendiów Starosty Kluczborskiego dla uczniów szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski.

Niniejszy projekt uchwały wprowadza zmiany do uchwały już wcześniej podjętej przez Radę Powiatu Nr XIX/102/2007 z dnia 29 listopada 2007 r. w przedmiotowej sprawie. Zmiany dotyczą przede wszystkim wypłaty stypendium w miesięcznych ratach dla każdego stypendysty, przez okres 10 miesięcy, a nie jak poprzednia uchwała dla absolwentów w kwocie jednorazowej na koniec roku szkolnego. W wyniku takiej zmiany można wypłacić stypendium bez potrzeby opodatkowania. Uszczegółowione zostały również kryteria przyznawania stypendium w przypadku kandydatów równorzędnych, a także warunek nie typowania ucznia ubiegającego się o stypendium Prezesa Rady Ministrów lub Ministra Edukacji Narodowej. Wprowadzony został również zapis o możliwości przyznania stypendium więcej niż jednemu uczniowi z danego typu szkoły, gdy wniosek nie spełnia kryterium lub, gdy nie został złożony żaden wniosek dla ucznia z danego typu szkoły. Zmianie ulega także załącznik do uchwały jakim jest wniosek o przyznanie Stypendium Starosty Kluczborskiego. Zmiany powyższe pozwolą na większą czytelność.

-projekt uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu przyznawania Nagrody Starosty Kluczborskiego- ,,Plaster Miodu” oraz przyjęcia wzoru statuetki stanowiącej wyżej wspomnianą nagrodę wraz z opisem.

Ustanowienie niniejszej nagrody stwarza możliwość dodatkowej formy promocji naszego powiatu oraz docenienie i nagrodzenie osób, które poprzez swoją działalność w znaczący sposób                                   

przyczyniają się do promocji i rozwoju naszego powiatu w kategoriach: biznesu, turystyki, kultury, sportu, nauki, promocji powiatu oraz za całokształt działalności na rzecz rozwoju i promocji powiatu kluczborskiego. Natomiast jeśli chodzi o koncepcję statuetki ,,Plaster Miodu” jej autor posłużył się motywem ludzkiej dłoni. Artysta uważa, że kropla miodu, kapie ze wskazującego palca na plaster , który tworzy jej wewnętrzna część. Użyte elementy maja na celu wywołanie u widza pozytywnego odbioru. Za użyciem elementu dłoni przemawia również jej plastyczna forma. Statuetka ta ukazuje także, co jest najbardziej typowe dla powiatu kluczborskiego. Statuetka zawiera również oprócz napisów herb powiatu oraz motyw architektoniczny charakterystyczny dla danej gminy.             

Radni przystąpili do zapoznania się z informacją z przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2008 roku.

Pani Skarbnik stwierdziła, że Zarząd Powiatu ma obowiązek sporządzania i przedkładania organowi stanowiącemu informacji z przebiegu wykonania budżetu za I półrocze każdego roku.

Niniejszą informację omówiła szczegółowo Pani Skarbnik.

Pani Skarbnik przedstawiła :

-wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2008 roku

  /plan dochodów 48.068.646,-zł/,

-wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2008 roku

  /plan wydatków 50.785.683,-zł/,

-plan przychodów /8.471.124,-zł/

-plan rozchodów /5.784.087,-zł/

Ponadto planowany deficyt budżetowy na koniec okresu sprawozdawczego wyniósł
2.717.037,-zł. Pani Skarbnik stwierdziła, że w okresie sprawozdawczym uzyskano dochody w wysokości 25.880.888,60,-zł, co stanowi 53,8% założonego planu. Na wykonanie planu dochodów składają się m.in: wypracowane przez jednostki budżetowe powiatu dochody własne, 46% wykonanie dochodów z tytułu 10,25% udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych, zakładane na dzień 30 czerwca wykonanie dochodów z tytułu 1,40% udziału w podatku dochodowym od osób prawnych, niższe od zakładanego wykonanie dochodów ze sprzedaży mienia powiatu, wykonanie dochodów z tytułu opłat komunikacyjnych.

Przychody budżetu powiatu kluczborskiego na 2008 rok wynosiły według planu 8.471.124,-zł i zostały wykonane na poziomie 1.592.396,-zł. Na wykonanie przychodów składają się: przychody z zaciągniętych pożyczek i kredytów, przychody z tytułu rozliczenia wolnych środków pozostających na rachunku budżetu w wysokości 516.258,-zł. Pani Skarbnik stwierdziła także, że w okresie sprawozdawczym dokonano umorzeń na łączną sumę 869,90-zł.

Ponadto Skarbnik wyjaśniła, że plan dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok, wg stanu na dzień 30 czerwca 2008 roku zakłada uzyskanie dochodów w wysokości

48.068.646,-zł. w okresie sprawozdawczym uzyskano dochody w wysokości 25.880,60,-zł i jest to 53,8% założonego planu. 

Plan wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego zakładał na dzień 30.06.2008 r. kwotę 50.785.683,-zł , co w porównaniu do planu przyjętego na sesji dnia 20 grudnia 2007 r. w wysokości 48.049.608,-zł. daje to wzrost o kwotę 2.736.075,-zł. Wzrost ten wynika z otrzymanych w trakcie okresu sprawozdawczego subwencji, dotacji celowych oraz uzyskanych dochodów własnych. Faktyczne wykonanie wydatków zamknęło się na poziomie

28.800.023,90,-zł. W sprawozdaniu została również zamieszczona informacja o środkach zewnętrznych pozyskanych w okresie sprawozdawczym na kwotę 4.550.215,-zł.

Pani Skarbnik poinformowała, że przygotowywane są kolejne wnioski do następnego naboru.

Przewodniczący Komisji Władysław Zawadzki stwierdził, że na drogach powiatowych zaczęły się drobne remonty, ale jego zdaniem tematem dróg należałoby się zająć podobnie jak było ze szpitalem. Ponadto radny uważa, że do współpracy w tej kwestii powinny także włączyć się wszystkie Gminy, gdyż powiat nie poradzi sobie sam z tym problemem.

Radny Mariusz Pieńkowski stwierdził, że gro jednostek doposażonych zostało w nowy sprzęt w tym samochody z PEFRONU. Radny zapytał czy byłaby możliwość przekazania dotychczas używanych przez nie np. samochodów do innych jednostek, w których byłyby nadal eksploatowane.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że są takie plany, aby sprzęt nie był sprzedawany, lecz przekazany został do jednostek oświatowych.

Kolejno Przewodniczący zapytał jakie środki zostaną przekazane na Dożynki Wojewódzkie w Byczynie.

Pani Skarbnik poinformowała, że na Dożynki Gminno-Powiatowo-Wojewódzkie zostanie z powiatu naszego przeznaczona kwota 15.000,-zł jako dotacja celowa.

Członkowie komisji zapoznali się również ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu.

Innych zapytań nie zgłoszono.

 

      

 

 

 

Ad.3.    

 

Członkowie komisji nie zgłosili żadnych wolnych wniosków.

 

Ad.4.

 

Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                   Przewodniczący Komisji

 

 

                                                                                      Władysław Zawadzki