Protokół Nr 17/2008
ze wspólnego posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska oraz Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 11 czerwca 2008 r.
Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki i Robert Wietrzyk.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.
2.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa
Starostwa Powiatowego w Kluczborku.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 12 czerwca 2008 r.
3.Wolne wnioski.
4.Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1.
Przewodniczący obu Komisji przywitali wszystkich zebranych i przedstawili porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie Komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.
Ad.2
Członkowie Komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na sesję Rady Powiatu w dniu 12 czerwca 2008 r. a mianowicie:
a) sprawozdaniem Likwidatora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ Kluczbork w likwidacji z prowadzonej działalności w zakresie zbywania ruchomości stanowiących majątek trwały w 2007 roku – sprawozdanie to zawiera informację o dokonanych sprzedażach w okresie objętym sprawozdaniem tj. pojazdu Melex, samochodu Mercedes Benz oraz wózka widłowego. Ponadto pozyskane środki finansowe pochodzą ze sprzedaży masy złomowej w skład której wchodziły m.in. zdemontowane i skasowane środki trwałe;
b) sprawozdaniem Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku ze stanu bezpieczeństwa Powiatu Kluczborskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2007 - sprawozdanie to zawiera m. in. informacje o położeniu geograficznym naszego Powiatu, jego powierzchni, liczbie ludności; informacje o zagospodarowaniu przestrzennym, infrastrukturze technicznej; opisany jest katalog zagrożeń powiatu pod kątem zakładów przemysłowych, lasów, miejscowości, transportu drogowego i kolejowego; informacje o ilości i przyczynach powstawania pożarów; jest analiza porównawcza zagrożeń w poszczególnych grupach obiektów oraz wnioski końcowe;
c) projektami uchwał w sprawach:
- zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok – Pani Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu wyjaśniła zebranym, że powyższa uchwała wprowadza następujące rodzaje zmian:
1) zmiany w planie dochodów powodują ich zwiększenie w budżecie o kwotę 1.067.954 zł., składają się na to: dochody z tytułu wpłaty na koszty zastępstwa procesowego – 6.382 zł.;
dochody z tytułu subwencji oświatowej oraz równoważącej otrzymywanej z budżetu państwa – 827.818 zł.; dochody wypracowane przez jednostki oświatowe powiatu kluczborskiego oraz dotacja z budżetu państwa na dofinansowanie remontu sali gimnastycznej przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kluczborku – 131.918 zł.; dochody z tytułu dotacji uzyskanej od Gminy Byczyna na sfinansowanie wydatków Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Kluczborku oraz z tytułu wpływów z usług (waloryzacja rent i emerytur mieszkańców DPS-u w Gierałcicach) – 31.500 zł.; dotacja z Urzędu Marszałkowskiego w ramach projektu VI, działania 6.1 „Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspierania aktywności zawodowej w regionie” – 51.254 zł.; dochody wypracowane przez jednostki oświatowe powiatu kluczborskiego – 19.082 zł.
2) zmiany w planie wydatków powodują ich zwiększenie w budżecie o kwotę 1.464.934 zł., składają się na to: wydatki majątkowe Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku – 5.000 zł.; wydatki majątkowe Starostwa Powiatowego w Kluczborku – 10.000 zł.; wydatki bieżące Starostwa Powiatowego w Kluczborku – 6.166 zł.; wydatki bieżące związane ze spłatą odsetek od kredytów zaciągniętych na rynku krajowym i obligacji – 356.860 zł.; wydatki bieżące w tym wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń jednostek oświatowych powiatu kluczborskiego – 865.410 zł.; wydatki bieżące Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Kluczborku oraz majątkowe DPS-u w Gierałcicach – 31.500 zł.; wydatki bieżące Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku – 51.254 zł.; wydatki bieżące (w tym wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń) i majątkowe jednostek oświatowych powiatu kluczborskiego – 138.744 zł.
3) zmiany w planie przychodów i rozchodów – przychody z tytułu kredytu długoterminowego – zwiększenie o kwotę 5.500.000 zł.; przychody ze sprzedaży innych papierów wartościowych (obligacje komunalne) – zmniejszenie o kwotę 4.790.000 zł.; rozchody – zwiększenie o kwotę 313.020 zł. – spłata otrzymanych kredytów.
4) wykaz zadań inwestycyjnych: na wniosek Kierownika Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu zwiększono środki na zadaniu pn. „Zakup i montaż windy dla osób niepełnosprawnych ruchowo w budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku” – dotyczy zakupu drzwi zewnętrznych ewakuacyjnych (1.600,00 zł.); na wniosek Naczelnika Wydziału Organizacyjnego zmniejszono środki na zadaniu pn. „Informatyzacja Urzędu Starostwa Powiatowego w Kluczborku – I etap”; na wniosek Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku zwiększono środki na następujących zadaniach: „Studium wykonalności na przebudowę wiaduktu na ulicy Karola Miarki w Kluczborku”, „Studium wykonalności na przebudowę drogi powiatowej (Kostów – granica województwa wielkopolskiego – Kuźnica Trzcińska)”; na wniosek dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku zmniejszono środki na następujących zadaniach: „Budowa sygnalizacji świetlnej – ulica Jagiellońska w Kluczborku w obrębie skrzyżowania z ulicą Wyspiańskiego”, „Zakup programu komputerowego – księgowość budżetowa wraz z ewidencją środków trwałych”, „Zakup programu komputerowego – kadry i płace”; na wniosek Dyrektora DPS-u w Gierałcicach zwiększono środki na zadaniu pn. „Dobudowa łazienek oraz ich wyposażenie”; wprowadzono do budżetu nowe zadanie pn. „Zakup ziemi pod drogę Kostów – Janówka”.
5) wykaz zadań remontowych: na wniosek Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących Kluczborku zmniejszono środki finansowe na zadaniu pn. „Remont dachu” oraz wprowadzono do budżetu nowe zadanie remontowe pn. „Podmurowanie kominów wentylacyjnych”; na wniosek Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku zmniejszono środki finansowe na zadaniu pn. „Remont instalacji wentylacyjnej w pomieszczeniach kuchennych w Pracowni Ćwiczeń Praktycznych, zwiększono zaś na zadaniach: „Remont dachu na warsztatach szkolnych i Pracowni Ćwiczeń Praktycznych” oraz
„Wymiana okien w sali gimnastycznej”; na wniosek Dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku zmniejszono środki na zadaniu pn. „Modernizacja pomieszczeń w piwnicy i utworzenie pracowni muzycznej”; na wniosek Kierownika Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu zwiększono środki na zadaniu pn. „Remont sali gimnastycznej przy ZSP Nr 2 w Kluczborku”; na wniosek Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku zmieniono nazwę zadania remontowego realizowanego przez jednostkę.
6) jeśli chodzi o wieloletni plan inwestycyjny na lata 2007 - 2013, wprowadza się do niego następujące zmiany: zwiększa się środki finansowe na zadaniu pn. „Zakup i montaż windy dla osób niepełnosprawnych ruchowo w budynku internatu SOSW”.
Ponadto, wprowadzono do planu dotacji dotację dla Gminy Wołczyn z przeznaczeniem na dofinansowanie bieżącej działalności artystycznej zespołu Pieśni i Tańca „Modrzewiacy”, na wniosek Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej zmieniono nazwę zadania realizowanego w 2008 roku w ramach wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na koniec Pani Skarbnik powiedziała, że przeniesienia środków po stronie wydatków dotyczą wniosków złożonych przez jednostki organizacyjne powiatu a także podyktowane są koniecznością realizacji zadań, które wprowadzono do realizacji niniejszą uchwałą;
- zaciągnięcia kredytu – Starosta wyjaśnił, że niniejsza uchwała dotyczy zaciągnięcia kredytu długoterminowego do kwoty 12.500.000 zł. z okresem spłaty do 2028 r. Kredyt będzie przeznaczony na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów w trzech kolejnych latach
budżetowych (2008 – 2010). Spłata kredytu nastąpi od 2010 roku i będzie dokonywana z dochodów własnych budżetu powiatu. Wybór banku kredytującego nastąpi zgodnie z ustawą – Prawo zamówień publicznych a zabezpieczeniem kredytu będzie weksel in blanco. Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że zgodnie z treścią tej uchwały, kredyt będzie przeznaczony na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów a jak to się będzie przedstawiało w kolejnych latach, czy była robiona symulacja. Starosta odpowiedział, że biorąc pod uwagę wskaźnik pierwszy czyli 15% wykonanych dochodów, których nie wolno przekroczyć jeśli chodzi o spłatę w danym roku to tutaj nie ma żadnego problemu, mieścimy się w tym wskaźniku, jeśli chodzi o drugi wskaźnik – 60% dotyczący ogólnego zadłużenia w oparciu o wykonania budżetu z poprzednich lat i prognozę na przyszłość, gdzie ta prognoza została założona bardzo ostrożnie, nie pokazywaliśmy niebotycznego wzrostu dochodów tylko raczej założyliśmy ten poziom w miarę równy opierając się na planie ubiegłorocznym i tegorocznym. Ten wskaźnik jest ciągle wysoki, może wahać się w granicach 55% w latach 2008-2009, później zaczyna się zmniejszać bo dochodzą spłaty kredytu w 2010 roku. Jeśli nastąpi to tak jak pokazaliśmy jak wzrastał budżet powiatu co roku czyli mniej więcej na poziomie 4%-5%, to ten wskaźnik zaczyna wyglądać dużo lepiej. Na to wszystko nakładają się deklaracje Rządu dotyczące decentralizacji. Starosta uczestniczył w ostatnim walnym zgromadzeniu Związku Powiatów Polskich, na którym gościem był Wicepremier Grzegorz Schetyna, gdzie przedstawił propozycje dotyczące wzmocnienia samorządów. Pewne deklaracje są, ma do nas wrócić budżet Policji i Inspekcji Weterynaryjnej. Byłoby to dla nas bardzo istotne bo ten wzrost dochodów byłby wówczas na okazałym poziomie. Stanowiska jakie Związek Powiatów Polskich przyjmował dotyczyły również środków PFRON-u, które są ale nie przechodzą przez nasz budżet. Plan na dzień dzisiejszy jest taki, że centrala PFRON-u podlegająca Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej ma pozostać natomiast oddziały wojewódzkie mają ulec likwidacji a środki będą w dyspozycji Urzędów Marszałkowskich i Powiatów. W tą stronę mają pójść zmiany co by oznaczało dla nas bardzo
istotne wzmocnienie poprzez wzrost dochodów budżetowych a tym samym zupełnie inne relacje wskaźników dochodów do zadłużenia. Kolejną rzeczą wpływającą korzystnie na wskaźniki są środki zewnętrzne takie jak z RPO czy z Ministerstwa Sportu, gdzie można zobaczyć: w ubiegłym roku sala gimnastyczna, boisko, teraz kolejna sala gimnastyczna, to są również setki tysięcy złotych, które wchodzą do budżetu, gdyby nam się udało skutecznie aplikować środki na dwa najdroższe zadania – wiadukt na ulicy Karola Miarki w Kluczborku oraz drogę Kostów – Janówka, koszt każdego z tych zadań przekracza 5.000.000 zł. więc gdyby się udało na którekolwiek z tych zadań uzyskać dofinansowanie to oznaczałoby to, że przez budżet powiatu przechodzi ta kwota czyli automatycznie podnoszą się dochody a obniża wskaźnik i ten element również bierzemy pod uwagę. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał jeszcze, na ile łącznie zostały wyemitowane obligacje na co Pani Skarbnik odpowiedziała, że na kwotę 21.500.000 zł.
– przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków - na podstawie uchwały Nr XIX/101/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, zostały złożone wnioski na dofinansowanie prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych. Zgodnie z ustalonym w w/w uchwale terminem, wpłynęły cztery wnioski od: Parafii Rzymsko-Katolickiej p.w. Św. Augustyna w Kostowie, Parafii Rzymsko-Katolickiej Św. Trójcy w Byczynie, Parafii Rzymsko-Katolickiej p.w. Św. Antoniego w Roszkowicach, Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Wołczynie. Powołana komisja dokonała analizy wniosków i zaproponowała następujący podział środków: dla Parafii Rzymsko-Katolickiej p.w. Św. Augustyna w Kostowie przyznano dotację w kwocie 6.500 zł. z przeznaczeniem na konserwację polichromii stropu; dla Parafii Rzymsko-Katolickiej Św. Trójcy w Byczynie przyznano dotację w kwocie 2.000 zł. z przeznaczeniem na remont elewacji kościoła; dla Parafii Rzymsko-Katolickiej p.w. Św. Antoniego w Roszkowicach przyznano dotację w kwocie 3.800 zł. z przeznaczeniem na prace remontowe i renowacyjne; dla Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Wołczynie przyznano dotację w kwocie 7.700 zł. z przeznaczeniem na wymianę pokrycia dachowego raz z orynnowaniem;
- rozpatrzenia skargi Pana Janusza Kluczyńskiego na tryb podejmowania decyzji przez Zarząd Powiatu w Kluczborku – Komisja Rewizyjna Rady Powiatu w Kluczborku na posiedzeniu w dniu 16 maja 2008 r. zapoznała się ze skargą złożoną przez Pana Janusza Kluczyńskiego na tryb podejmowania decyzji przez Zarząd Powiatu w Kluczborku. Skarżący w swojej skardze wnosi o unieważnienie decyzji podjętej przez Zarząd Powiatu w Kluczborku dotyczącej wyrażenia zgody na przeprowadzenie mediów przez Pana Andrzeja Sypko przez działkę nr 91/15 będącą własnością Powiatu Kluczborskiego od ulicy Poniatowskiego do budynku przy ulicy M.C. Skłodowskiej. Również według skarżącego, zgoda, która została wydana przez Zarząd Powiatu, naruszyła jego prawa jako dzierżawcy części działki nr 91/15 zgodnie z pismem wydanym przez Dyrektora SP ZOZ ZOZ w Kluczborku Nr SP.ZOZ.XIII./67/99 z dnia 9.09.l999 r., które według skarżącego stanowi umowę na użytkowanie części działki przyległej do jego posesji o powierzchni
sporządzili wniosek do Przewodniczącego Rady Powiatu w Kluczborku, który następnie przekazał do Starosty. Starosta zlecił Radcy Prawnemu sporządzenie opinii prawnej dotyczącej pisma wydanego dla Pana Janusza Kluczyńskiego przez Dyrektora SP ZOZ ZOZ w Kluczborku Nr SP.ZOZ.XIII./67/99 z dnia 9.09.l999 r. w zakresie: czy przedmiotowe pismo stanowi umowę, jak wnosi skarżący Pan Janusz Kluczyński, czy Zarząd Powiatu miał prawo wydania zgody na wykonanie przyłącza wodno-kanalizacyjnego do posesji Pana Andrzeja Sypko. W dniu 29 maja 2008 r. Radca Prawny przedłożył Przewodniczącemu Rady Powiatu w Kluczborku opinię w zakresie przedmiotowego pisma, z której wynika, że pismo Dyrektora SP ZOZ ZOZ w Kluczborku, w rozumieniu stosownych przepisów Kodeksu Cywilnego nie jest umową. Ponadto Radca Prawny w swojej opinii stwierdził, że wydanie zgody na wykonanie przyłącza do posesji Pana Andrzeja Sypko jest zgodne z treścią art. 140 Kodeksu Cywilnego – w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego, właściciel może z wyłączeniem innych osób, korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa, w szczególności może pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy. W tych granicach może rozporządzać rzeczą. Zgodnie z treścią ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Zarząd Powiatu jest organem wykonawczym Powiatu i do jego zadań należy m. in. gospodarowanie mieniem Powiatu i wykonywanie zadań określonych przepisami prawa. W związku z powyższym Radca Prawny potwierdził w swojej opinii zasadność podjęcia przedmiotowej decyzji przez Zarząd Powiatu w Kluczborku. Po zapoznaniu się z powyższą opinią i przeanalizowaniu dokumentów w przedmiotowej sprawie na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 30 maja 2008 r., członkowie w drodze głosowania uznali skargę za niezasadną;
- przyjęcia sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku w Likwidacji z działalności jednostki za 2007 rok oraz sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w likwidacji za 2007 rok – Starosta wyjaśnił, że dopóki trwa proces likwidacji SP ZOZ-u, jest obowiązek sporządzania i zatwierdzania przez Radę Powiatu sprawozdania Likwidatora w powyższym zakresie do końca czerwca za poprzedni rok obrachunkowy. Obowiązek ten wynika z ustawy o rachunkowości. 30 czerwca 2006 r. weszła w życie zmieniona ustawa o finansach publicznych, która nałożyła obowiązek załączania tego rodzaju sprawozdań do sprawozdania z wykonania budżetu tak że dwie ustawy nakładają podobny obowiązek. Jeśli chodzi o sprawozdanie Likwidatora, w kwietniu na sesji absolutoryjnej, kiedy ocenialiśmy wykonanie budżetu, załączone zostało to sprawozdanie Likwidatora, które zawiera te same kwoty, które znajdują się w niniejszym sprawozdaniu, uzupełnione jedynie o dokumenty finansowe. Sprawozdanie finansowe obejmuje: bilans jednostki sporządzony na dzień 31 grudnia 2007 r., który informuje o wartości i strukturze majątku trwałego i obrotowego oraz o kapitałach własnych i obcych jednostki; rachunek zysków i strat informujący o działalności jednostki w 2007 roku, przedstawiając jej wynik finansowy, którym jest różnica między sumą przychodów i zysków a kosztami i stratami; informacja dodatkowa, która zawiera szereg istotnych danych i wyjaśnień opisujących sytuację majątkową i finansową oraz informacja o wyniku finansowym jednostki. Sprawozdanie z prowadzonej działalności zawiera informacje o stanie prawnym jednostki, stanie zatrudnienia, czynnościach podejmowanych w okresie obejmującym sprawozdanie czyli od 01 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2007 r., sprawach sądowych i toczących się postępowaniach administracyjnych;
- zmiany uchwały Nr XXIX/214/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005 r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku – Starosta wyjaśnił, że niniejszy projekt uchwały dotyczy przedłużenia procesu likwidacji do dnia 31 grudnia 2009 r. chociaż zgodnie z Uchwałą Rady
Powiatu w Kluczborku z dnia 08 lipca 2005 r. likwidacja miała zakończyć się 31 sierpnia 2008 r. co zdaniem Starosty byłoby dla nas trudne aby do tego czasu poradzić sobie ze spłatą zadłużenia, które pozostaje na SP ZOZ w likwidacji a dotyczy głównie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zmiana terminu zakończenia likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku jest konieczna zdaniem Starosty ze względu na trwające obecnie prace w Ministerstwie Zdrowia, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz w Komisjach Sejmowych nad projektem nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, gdzie jednym z priorytetowych podejmowanych przez Państwo działań ma być oddłużenie szpitali. Istnieje zatem możliwość otrzymania przez Powiat Kluczborski środków finansowych na pokrycie zobowiązań Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w likwidacji. Ponadto, drugim powodem dla którego zmieniamy termin zakończenia likwidacji jest to, że jest w toku sprawa związana z rozpoznaniem skargi pana Henryka Fraszka na uchwałę Nr XXIX/214/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 08 lipca 2005 r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku, która jest rozpatrywana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu. Termin rozprawy przypada na 17 czerwca br. Jest to I instancja i na pewno będzie skarga kasacyjna – nasza albo drugiej strony i w takiej sytuacji nie ma możliwości, aby do końca sierpnia 2008 r. sprawa ta zakończyła się. Ponadto Starosta dodał, że zakończyć likwidację można w każdym momencie, to że my wyznaczymy sobie jako ten termin 31 grudnia 2009 r. to nie znaczy, że nie możemy tego zrobić wcześniej. Utrzymanie SP ZOZ nie kosztuje nas praktycznie nic bo jest zatrudniona jedna osoba co w przeliczeniu daje 0,5 etatu, dwóch pracowników zatrudnionych w Wydziale Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia jest oddelegowanych do pracy tam, siedziba SP ZOZ mieści się w naszym Urzędzie tak że nie ponosimy z tego tytułu dodatkowych kosztów a utrzymywanie jego jeszcze przez jakiś czas może się nam w przyszłości opłacić;
- zmiany Uchwały Nr XLI/302/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 sierpnia 2006 roku w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego – Pan Piotr
Pośpiech wyjaśnił zebranym, że kompleks budynków szpitalnych położonych na działce nr 91/15, stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego, znajduje się w użytkowaniu Powiatowego Centrum Zdrowia SA N ZOZ Szpitala Powiatowego w Kluczborku na podstawie umowy dzierżawy zawartej na okres 10 lat z Powiatem Kluczborskim. Zgodnie z uchwałą Nr XLI/302/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 sierpnia 2006 r. o wyrażeniu zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego, dzierżawca ma prawo podnajmować do 31 sierpnia 2016 r. wydzierżawione nieruchomości na cele usług medycznych. W kompleksie budynków objętych umową dzierżawy znajduje się budynek szpitala po „byłym oddziale chirurgii”, w którym obecnie piwnica oraz parter wynajęty jest firmie „Dializa”, pierwsze piętro – laboratorium „Medicina”, natomiast drugie piętro i poddasze stanowi niezagospodarowany, wymagający remontu pustostan. W obliczu możliwości wynajęcia tej części budynku na usługi medyczne w zakresie kardiologii, Starosta zaproponował przedłużenie okresu dzierżawy na rzecz spółki do 12 lat w celu umożliwienia zawarcia przez nią umowy z podnajemcą na okres 10 lat. Taki okres jest wymagany dla zamortyzowania kosztów, które musiałby ponieść podnajemca na przystosowanie pomieszczeń do prowadzenia wyspecjalizowanych usług medycznych. Radna Irena Kielar zapytała, kto pokryje koszty remontu tych pomieszczeń na co Starosta odpowiedział, że Polska Grupa Medyczna, będzie to inwestycja w naszą nieruchomość. Chcą rozpocząć działalność u nas od 1 lipca br., zostali zarejestrowani jako Kluczborskie Regionalne Centrum
Chorób Serca i Naczyń. Aby mogli już rozpocząć tę działalność, to od 1 lipca wynajmiemy im jedną salę na bloku operacyjnym - 5 łóżek plus 5 łóżek na oddziale i pomieszczenia niezbędne tzn. pokój dla lekarzy, pomieszczenia magazynowe itp. Do końca roku będą mieli czas na remont i adaptację tego drugiego piętra chirurgii, gdzie docelowo będzie ich lokalizacja a już teraz rozpoczną działalność. W ubiegłym roku również były prowadzone z kardiologami rozmowy jednak nie zakończyły się one pomyślnie ale może i dobrze bo wtedy była szansa na powstanie tylko pracowni hemodynamiki, która na przykład o godzinie 17.00 byłaby zamykana. To jakie to by było podniesienie bezpieczeństwa mieszkańców gdy o godzinie 18.00 pacjent z zawałem musiałby jechać do Opola. Chcieliśmy uzyskać pełny zakres tych usług, aby powstał całodobowy oddział, abyśmy byli na północy województwa jedyną taką placówką, obejmującą swoim zasięgiem powiaty: kluczborski, oleski, namysłowski, wieruszowski, kępiński, wieluński;
- wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego – Starosta wyjaśnił, że na pierwszym piętrze budynku dawnej chirurgii, zlokalizowane jest w tej chwili laboratorium analityczne, którego właściciele korzystają z pomieszczeń na podstawie umowy dzierżawy zawartej na okres 3 lat. Zaangażowali środki na adaptację tych 250 m2, które użytkują, na podstawie udokumentowanych wydatków, które nam przedłożono, w wysokości 120.000 zł. - tyle właściciele laboratorium analitycznego zainwestowali w nasz obiekt. Na jednej z wcześniejszych sesji podejmowaliśmy uchwałę o wyrażeniu zgody na bezprzetargową dzierżawę tych pomieszczeń. Nadzór Prawny Wojewody określił się w tej kwestii jednoznacznie, że tutaj musi być postępowanie przetargowe, uzasadnienie, że jest to laboratorium bez którego szpital nie może funkcjonować jest niewystarczające. W związku z tym, że na sesję w dniu 12 czerwca br. mamy cały pakiet uchwał związanych z ochroną zdrowia, wróciliśmy do tematu i przedkładamy niniejszy projekt uchwały dotyczący zachowania postępowania przetargowego. Umowę dzierżawy z właścicielami laboratorium zawartą mamy do sierpnia przyszłego roku ale to nie oznacza, że zaraz po podjęciu przez Radę Powiatu w Kluczborku niniejszej uchwały, ogłosimy przetarg tylko że w tym pakiecie uchwał dotyczących działalności medycznej szpitala na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku chcieliśmy i tę sprawę przedstawić;
- wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego – Starosta wyjaśnił, że nieruchomość przeznaczona do wydzierżawienia w formie przetargu jest własnością Powiatu Kluczborskiego i znajduje się na działce nr 91/15 zabudowanej budynkami szpitalnymi. Budynek o funkcji magazynowej wybudowany został w 1993 r. a więc jest stosunkowo nowym budynkiem, o 252 m2 powierzchni użytkowej. Zdaniem Starosty, budynek ten jest w dobrym stanie technicznym chociaż z zewnątrz nie wygląda może zbyt okazale ale to dlatego, że przez te ostatnie lata służył jako magazyn. Chodzi nam o kompleksowe zagospodarowanie terenu wokół szpitala, nie raz rozmawialiśmy o takich działalnościach jak tomograf komputerowy, który powinien być przy szpitalu, dostaliśmy trzecią karetkę i powinny one stać pod szpitalem a nie na ulicy Ligonia tak jak to ma miejsce w tej chwili. Ponieważ mamy ten budynek, jest on posadowiony na terenie szpitala, ma bardzo małą odległość od ulicy Drzymały, która jest drogą powiatową więc zrobienie tam wyjazdu dla karetek zupełnie bezkolizyjnego z wjazdem na teren szpitala z drogami na terenie szpitala jest stosunkowo proste i nie musimy nikogo prosić o zgodę bo takie uzgodnienie możemy sobie zrobić. Zdaniem Starosty takie rozwiązanie znakomicie poprawiłoby współpracę z obsadą karetek pogotowia, byłyby one na jednym terenie, pod szpitalem, w każdym momencie można by było się z nimi skontaktować i relacje zespołów wyjazdowych z Izbą Przyjęć byłyby poprawne a przy okazji udałoby się ten budynek zagospodarować. Starosta rozważa następujące tam działalności: docelowo tomografia komputerowa, miejsce do stacjonowania zespołu wyjazdowego oraz zaadoptować część
pomieszczeń na gabinety medyczne. Byłoby to zdaniem Starosty dobre rozwiązanie i spójne z całym tym projektem, który mamy w poszczególnych stanowiskach przedstawione. Dodatkowo można mammografię, profilaktykę chorób piersi i poradnię badań pogłębionych tj. USG zlokalizować w tym budynku, tym samym w Izbie Przyjęć zwolni nam się jedno pomieszczenie, w którym będzie można urządzić gipsownię a przecież chcemy się starać o procedury urazowo-ortopedyczne. Przez to też zwiększy się metraż szpitalnego oddziału ratunkowego. Zaadaptowanie budynku z funkcji magazynowej do celów prowadzenia usług medycznych będzie wiązało się z nakładem finansowym dzierżawcy. Korzyści ekonomiczne wynikające z długoterminowej dzierżawy budynku to: dochody z czynszu dzierżawnego, przeniesienie na dzierżawcę kosztów związanych z bieżącym utrzymaniem budynku, utrzymanie budynku w stanie co najmniej nie pogorszonym, utrzymanie porządku i czystości a przy czym budynek nadal będzie stanowić mienie powiatu. Ponadto Starosta stwierdził, że chciałby, aby wszystkie budynki wokół szpitala zostały zagospodarowane na działalność medyczną i jednocześnie zakres ich został poszerzony. Jeżeli prosimy Radę Powiatu w Kluczborku o zgodę na wydzierżawienie tej nieruchomości to robimy to właśnie w tym celu, aby móc znaleźć w drodze przetargu partnerów, którzy zechcą zaadoptować te obiekty na określoną działalność medyczną;
- przyjęcia stanowiska dotyczącego zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta Kluczborka dla części działki nr 91/15 k.m 12 stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego położonej w Kluczborku – Starosta wyjaśnił zebranym, że w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla miasta Kluczbork, obszar o powierzchni 1,4148 ha, zajmujący część działki nr 91/15 k.m. 12, stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego, usytuowany na zapleczu terenu szpitala jest przeznaczony na tereny zieleni publicznej parkowej urządzonej – ZP. Chcemy przeznaczyć ten teren na usługi zdrowia i opieki społecznej – UZ. Wniosek ten pozostaje w zgodzie z założeniami studium wykonalności tego terenu, ponieważ część działki 91/12 faktycznie stanowi rezerwę terenową pod ewentualną rozbudowę usług zdrowia. Takie było zresztą, zdaniem Starosty, zamierzenie autorów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Kluczbork – Panów Stanisława Wagnera i Jacka Tabora. Ten istotny element podkreślił również Burmistrz Kluczborka w swoim piśmie z dnia 26 czerwca 2007 r., skierowanym do tut. Starostwa. Do tej opinii przychyla się Zarząd Powiatu w Kluczborku, mając jednocześnie na uwadze ewentualną lokalizację lądowiska dla helikoptera sanitarnego. Powiat Kluczborski wielokrotnie występował do Burmistrza Kluczborka i Rady Miejskiej w Kluczborku z wnioskami o dokonanie zmian planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego. Wnioski te zmierzały do dokonania zapisów umożliwiających zagospodarowanie terenu pod budownictwo jednorodzinne z zachowaniem miejsca na lądowisko dla helikoptera sanitarnego. W związku z ciągłym staraniem się o uruchomienie w Kluczborku szpitalnego oddziału ratunkowego, zabezpieczenie takie jest nieodzowne i stanowi ważny element naszych starań. W ciągu ostatnich lat, Rada Miejska w Kluczborku już kilkakrotnie odmawiała przystąpienia do sporządzenia zmian zapisów w planie zagospodarowania
przestrzennego we wnioskowanym zakresie. Brak pozytywnego rozpatrzenia sprawy ze strony władz miasta, skłoniło nas do rezygnacji ze starań o dokonanie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zmierzających do uzyskania zapisów umożliwiających zagospodarowanie terenu pod budownictwo jednorodzinne z zachowaniem przestrzeni na lądowisko dla helikoptera sanitarnego. W związku z tym – kontynuował Starosta, złożyliśmy wniosek o wprowadzenie zmian do planu zagospodarowania przestrzennego polegających na przeznaczeniu całego terenu pod usługi zdrowia. Rada Miejska w Kluczborku na sesji w dniu 30 października 2007 r. nie wyraziła zgody na wnioskowany zapis, pozostawiając na tym obszarze teren zieleni publicznej a plan
zagospodarowania przestrzennego z takim zapisem nie pozwala na lokalizację na omawianym terenie żadnych budynków czy budowli, w tym lądowiska dla helikoptera sanitarnego. Po przedstawieniu powyższej sprawy Starosta powiedział, że takie stanowisko Rady Miejskiej w Kluczborku uniemożliwia nam lokalizację na zapleczu szpitala jakiejkolwiek działalności medycznej. Wobec tego zwraca się on do Rady Powiatu w Kluczborku o wyrażenie swojego stanowiska w tej sprawie w formie głosowania nad uchwałą, która będzie stanowiła wniosek całej Rady Powiatu o wprowadzenie wcześniej wymienionych zmian. Stanowisko w tej sprawie podyktowane jest troską o zapewnienie ochrony bieżących i przyszłych interesów publicznych w zakresie ochrony zdrowia w naszym powiecie. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał, czy ten teren za szpitalem jest odpowiedni dla stworzenia tam lądowiska dla helikoptera sanitarnego, czy są tam sprzyjające wiatry, czy ktoś to określił i zaakceptował. Starosta stwierdził, że nie zlecał jeszcze tego typu pomiarów i przygotowania dokumentacji w tym zakresie bo nie ma na razie potrzeby. Zlecenie takiej dokumentacji kosztuje ponad 10.000 zł. to nie będziemy tego robić po to, aby odłożyć ją na półkę. Z tego co wie, jeśli chodzi o wymiary takiego lądowiska, płyta powinna mieć wymiary 35m x 35m plus 5-cio metrowy „margines” wokół płyty także w tej kwestii na pewno spełniamy warunki. Radny Leszek Krzyżanowski zasugerował, że jeżeli koszt wykonania tej dokumentacji jest tak duży to może Burmistrzowie oraz Wójt Gminy naszego Powiatu coś dołożą bo jego zdaniem, najpierw należy wykonać projekt a potem dopiero rozmawiać o dalszych sprawach z tym związanych. Starosta odpowiedział, że rozmawiamy o terenie o powierzchni 1,40 ha, dlaczego miałby nie spełniać określonych warunków. Radny Władysław Zawadzki dodał, że będąc w Niemczech widział, jak tam wygląda lądowisko, które jest zlokalizowane pod samym oknem szpitala tak że powyższy teren jest jego zdaniem jak najbardziej odpowiedni pod względem powierzchni;
- przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego uruchomienia w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku Szpitalnego Oddziału Ratunkowego – Pan Piotr Pośpiech powiedział, że poprzez to stanowisko, Rada Powiatu w Kluczborku wnioskuje do Wojewody Opolskiego i Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o wprowadzenie do Wojewódzkiego Planu Działania Systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne na lata 2008 – 2010 zapisu o uruchomieniu Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku. Wniosek ten był wielokrotnie przez Starostę zgłaszany w opracowywanym planie zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych powiatu kluczborskiego. Zasadność składanych wniosków w powyższej sprawie została w części uznana przez Wojewodę Opolskiego wprowadzonym, zapisem do Wojewódzkiego Planu Działania Systemu Państwowe ratownictwo Medyczne na lata 2008 – 2010 mówiącym o funkcjonowaniu w Szpitalu Powiatowym w Kluczborku izby przyjęć o standardzie oddziału ratunkowego. Rozmieszczenie szpitalnych oddziałów ratunkowych w województwie opolskim m. in. w szpitalu powiatowym w Kluczborku było zatwierdzone przez Wojewodę Opolskiego w Wojewódzkim Planie Zabezpieczenia Ratunkowego dla Województwa Opolskiego na lata 2000 – 2002 oraz w Wojewódzkim Programie Ratownictwa Medycznego na rok 2003 natomiast w Wojewódzkim Planie Zabezpieczenia Medycznych Działań Ratowniczych na 2004 rok została ujęta izba przyjęć o standardzie szpitalnego oddziału ratunkowego, dająca możliwość utworzenia SOR-u. W celu prawidłowego zabezpieczenia ratunkowego powiatu kluczborskiego, konieczne jest, zdaniem Starosty, utworzenie w szpitalu powiatowym w Kluczborku szpitalnego oddziału ratunkowego. SOR udziela pomocy w sposób zorganizowany poszkodowanym w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia niezależnie od przyczyny, udziela pomocy ofiarom nagłego zachorowania, zatruć, urazów, katastrof itp. Utworzenie szpitalnego oddziału ratunkowego w szpitalu powiatowym
w Kluczborku zapewni, że tylko wówczas mieszkańcy naszego powiatu będą mieli odpowiednie zabezpieczenie ratunkowe w sytuacji nagłego zagrożenia zdrowia i życia. Starosta dodał jeszcze, że jako Powiat realizujemy zadanie pn. ochrona i promocja zdrowia i tak jak na przykład jeśli chodzi o oświatę, gdzie staramy się kształcić w zawodach na jakie jest zapotrzebowanie na rynku pracy, kolejnym naszym zadaniem jest walka z bezrobociem – staramy się o dodatkowe środki, piszemy programy pod potrzeby rynku pracy więc jeśli wiemy, że się w Kluczborku rozwijają bardzo poważne inwestycje, że w perspektywie najbliższych lat zostaną uruchomione działalności w przemyśle ciężkim a co za tym idzie, w naszym mieście przybędzie ludzi, wzrośnie ruch i niestety wzrośnie wypadkowość, to my nie możemy dopiero wtedy myśleć o tym, aby uruchomić „urazówkę’, tylko musimy już ją w tym momencie posiadać;
- przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego utworzenia w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku oddziału intensywnej opieki medycznej – oddział intensywnej opieki medycznej to pełny zakres znieczuleń przewodowych, znieczuleń ogólnych, przygotowanie zabiegów operacyjnych i kwalifikacja do zabiegów, opieka pooperacyjna, zabiegi ratujące życie. W celu prawidłowego zabezpieczenia ratunkowego powiatu kluczborskiego, konieczne jest utworzenie w szpitalu powiatowym w Kluczborku oddziału intensywnej opieki medycznej. Oddział ten zabezpieczałby przez całą dobę leczenie i opiekę nad pacjentami w stanach zagrożenia życia: wypadki, zatrucia, ostre stany kardiologiczne, ostre stany internistyczne itp. Konieczność powstania w szpitalu powiatowym OIOM-u jest uwarunkowana następującymi czynnikami: usytuowania szpitalu na skrzyżowaniu głównych krajowych szlaków komunikacyjnych; systematycznie wzrastające natężenie ruchu pojazdów osobowych, transportu, ciężkiego, powodujące zwiększającą się ilość zagrożeń komunikacyjnych, kolizji, wypadków drogowych; istnienie czarnego punktu na drodze krajowej na odcinku od Gołkowic do Kostowa; zwiększająca się ilość transportu środków chemicznych i innych materiałów niebezpiecznych na drogach powiatu kluczborskiego; ważny kluczborski węzeł kolejowy; duża ilość wyjazdów pogotowia ratunkowego do zachorowań i wypadków; wzrost śmiertelności z powodu chorób układu krążenia; zlokalizowanie na terenie powiatu dużych zakładów pracy, w których występuje zagrożenie pożarowej chemiczne; istnienie w powiecie dużej ilości obiektów użyteczności publicznej; dobre przygotowanie zawodowe kadry specjalistów pracujących w szpitalu powiatowym. Utworzenie oddziału intensywnej opieki medycznej w szpitalu powiatowym w Kluczborku przyczyni się do zapewnienia mieszkańcom naszego powiatu odpowiedniego zabezpieczenia medycznego w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia;
- przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego rozszerzenia działalności medycznej prowadzonej w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku – niniejszy projekt uchwały dotyczy rozszerzenia działalności medycznej prowadzonej przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku o wykonywanie procedur urazowo - ortopedycznych. Rozszerzenie działalności medycznej pozwoli stworzyć optymalne warunki dla zapewnienia mieszkańcom powiatu kluczborskiego potrzeb zdrowotnych w zakresie zabezpieczenia medycznego dotyczącego urazów nagłych, nie wymagających leczenia wysokospecjalistycznego. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. prowadzi działalność medyczną w zakresie
specjalistycznej poradni chirurgii urazowo – ortopedycznej i zasadne byłoby leczenie pacjentów z tego zakresu w szpitalu w Kuczborku, wtedy pacjent posiadałby pełny zakres świadczonych usług w zakresie chirurgii urazowo – ortopedycznej. Bardzo ważnym powodem rozszerzenia działalności w powyższym zakresie jest potrzeba usprawnienia sposobu udzielania pomocy medycznej pacjentom z urazami, polegająca na zaopatrzeniu ich
na miejscu w szpitalu w Kluczborku a nie z powodu braku kontraktu kierowaniu tych pacjentów do szpitala w Oleśnie. Dotyczy to czasu po zamknięciu poradni chirurgii urazowo – ortopedycznej oraz w dni wolne i święta. Taka sytuacja jest dla mieszkańców powiatu ogromnie uciążliwa, niezrozumiała i powodująca duże niezadowolenie społeczne, szczególnie w obliczu funkcjonowania w szpitalu nowoczesnego pod względem standardu technicznego obiektu, w którym mieści się m. in. oddział chirurgiczny wyposażony w wysokiej jakości sprzęt i aparaturę medyczną oraz pracujący profesjonalny zespół medyczno-pielęgniarski;
- przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego świadczenia usług z zakresu hemodializoterapii dla mieszkańców powiatu kluczborskiego – mając na uwadze dalsze i nieprzerwane funkcjonowanie ośrodka dializ wraz z poradnią nefrologiczną zlokalizowanego w Kluczborku, zamierzamy złożyć wniosek do Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o zakontraktowanie powyższych usług medycznych świadczonych dla mieszkańców Powiatu Kluczborskiego. W październiku 2007 r. „Centrum Dializa” Sp. z o.o. z siedzibą w Sosnowcu, w budynku „starej chirurgii” na terenie szpitala powiatowego w Kluczborku uruchomiła stację dializ wraz z poradnią nefrologiczną, spełniającą najnowsze standardy krajowe i unijne, wyposażoną w nowoczesny sprzęt medyczny obsługiwaną przez personel z wieloletnim doświadczeniem. Umiejscowienie stacji dializ w Kluczborku spowodowane było potrzebą poprawy komfortu i jakości opieki medycznej pacjentów z powiatu kluczborskiego. Pacjenci leczeni tą metodą spędzają wiele godzin na zabiegach i dodatkowe godziny spędzane na dojazdach są dla tych ciężko chorych ludzi bardzo dużym utrudnieniem i obciążeniem. Istnienie w Kluczborku stacji dializ z zabiegami ratującymi życie wraz z poradnią nefrologiczną wydaje się być rozwiązaniem wychodzącym naprzeciw wciąż zwiększającej się liczbie zachorowań powodujących niewydolność nerek. Obecność ośrodka dializ w Kluczborku uzupełnia i wspomaga działalność oddziałów szpitalnych wśród których dotychczas nie było stacji dializ i nie były świadczone usługi w zakresie nefrologii a wszyscy pacjenci z niewydolnością i schorzeniami nerek kierowani byli do ośrodków oddalonych o wiele kilometrów. W dobie rozwoju cywilizacyjnego oraz zwiększonej świadomości zarówno lekarzy jak i pacjentów, dostępność do tego typu ośrodków jest niezbędna co można zauważyć na przykładzie krajów wysoko rozwiniętych. Wart podkreślenia jest fakt, że dzięki stacji dializ w Kluczborku znacznie skrócił się czas dowozu chorych na zabiegi, co z punktu widzenia pacjenta jest niezwykle istotne. Od momentu uruchomienia stacji dializ w Kluczborku do dnia dzisiejszego, „Centrum Dializa” Sp. z o.o. całą działalność finansuje ze środków własnych firmy. Mimo wielokrotnych starań „Centrum Dializa” oraz kierowanych wniosków w tej sprawie przez Starostę Kluczborskiego do Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o podpisanie kontraktu z „Centrum Dializa”, do tej pory powyższy kontrakt nie został zawarty przez NFZ. W związku z powyższym, mając na uwadze dalsze i nieprzerwane funkcjonowanie ośrodka dializ wraz z poradnią nefrologiczną zlokalizowanego w Kluczborku, Rada Powiatu powinna zawnioskować do Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o zakontraktowanie powyższych usług medycznych świadczonych dla mieszkańców powiatu kluczborskiego;
d) sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 14.04.2008 r. do 30.05.2008 r. W okresie sprawozdawczym Zarząd Powiatu w Kluczborku odbył 7 posiedzeń, podjął 15 uchwał oraz szereg rozstrzygnięć.
Na koniec Pan Leszek Krzyżanowski stwierdził, że największe jego wątpliwości i obawy budzi projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego aczkolwiek zdaje sobie sprawę, że w ten sposób się funkcjonuje, że drugi kredyt się zaciąga aby spłacać pierwszy.
Członkowie Komisji po zapoznaniu się, zatwierdzili powyższe projekty uchwał oraz sprawozdania jako materiały na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku
Ad.3.
Przewodniczący Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska – Pan Władysław Zawadzki poruszył sprawę stanu dróg powiatowych a mianowicie stwierdził, że są one w tragicznym stanie. Należy zrobić wszystko, aby przynajmniej naprawić te większe dziury w jezdniach bo wjechanie w nie może grozić poważnymi konsekwencjami zarówno dla kierowców jak i samochodów. Ma to miejsce m. in. w Janówce, Jaśkowicach, na ulicy Borkowskiej w Byczynie. Ponadto Radny Zawadzki nawiązał do sprawy koszenia poboczy dróg, wycinania krzaków, które w niektórych miejscach są wyższe od samochodu osobowego. Zdaje sobie sprawę, że nie ma pieniędzy ale przynajmniej aby zrobić to na zakrętach i w miejscach szczególnie niebezpiecznych. Starosta powiedział, że w tej chwili pobocza są koszone ale trzeba sobie zdać sprawę, że mamy ponad 400 km dróg. Odliczając ulice w miastach, to na pewno jest ponad 300 km dróg, przy których pobocza wymagają koszenia a dysponujemy tylko dwoma ciągnikami ale robimy to w miarę sukcesywnie. W tym roku będzie jeszcze zrobionych kilka ciekawych zadań, został ogłoszony kolejny przetarg na 120.000 zł. na remonty dróg więc te drogi, o których mówił Radny Zawadzki, między innymi w Jaśkowicach, będą naprawione. W tej chwili mamy jeszcze przetarg, którego wartość przekroczy 1.500.000 zł. z przeznaczeniem na remonty dróg ale polegające na położeniu nowej nawierzchni. Wszyscy mówią o łataniu dziur, ale efekt tego jest taki, że za rok znowu trzeba to robić a zrobienie odcinka nowej nawierzchni zamyka temat na długie lata i na tym, zdaniem Starosty, należy się koncentrować. Ponadto chcemy złożyć do RPO dwa projekty wraz z wnioskami, przy czym droga Kostów – Janówka jest problematyczna, tam nie ma na czym nabić punktów w ocenie wniosku, jest to droga lokalna, nie łączy żadnych istotnych punktów ale nie rezygnujemy z jego realizacji, będziemy się starać o środki na jej remont. Ponadto Radny Zawadzki dodał, że możeby spotkać się z Burmistrzami oraz Wójtem Gmin z naszego Powiatu, aby i oni coś w tej kwestii pomogli zrobić na co Starosta odpowiedział, że w tym względzie już drugo rok udaje się zrobić bardzo dużo, kiedyś nie było takiej współpracy a w zeszłym roku, wszyscy pamiętają remonty mostów, w tym roku Burmistrz Kluczborka sfinansował zakup kostki na ulicę Mickiewicza, zobowiązał się również zakupić na ulicę Kościuszki, Burmistrz Wołczyna dołożył 100.000 zł. do ulicy Byczyńskiej w Wołczynie. Jeśli chodzi o Byczynę, zgodnie ze stanowiskiem władz Gminy, z Jaśkowic przełożyliśmy pieniądze na ulicę Polanowicką, z kolei Gmina ma zrobić kanalizację i pomóc nam sfinansować zakup kostki na chodnik, zrobić odwodnienie. To są rzeczy, które wspólnie z Gminami udało nam się zrobić w ostatnich latach.
Pan Maciej Tomaszczyk – członek Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego zapytał o faktyczne wykorzystanie pracowni mammograficznej w kluczborskim Szpitalu Powiatowym, w której utworzenie włożyliśmy dużo środków. Starosta zobowiązał się przygotować informację na powyższy temat i przekazać ją zainteresowanym.
Następnie Radny Tomaszczyk nawiązał do sprawy budowy boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku ze względu na niepokojące sygnały, że jest zagrożenie utraty uzyskanych na jego budowę środków zewnętrznych. Starosta odpowiedział, że na pewno zrobimy wszystko, aby nie stracić tych pieniędzy natomiast faktem jest, że mamy problem z wykonawcą, który wygrał przetarg na jego budowę. Jest to firma, która głównie bazuje na podwykonawcach. Nie tylko źle wykonują swoje zadania ale zastrzeżenia budzi także terminowość oraz ich pracownicy. Jeśli chodzi o projekt budowy, były trzy odstępstwa: obrzeża miały mieć 8 cm a założono 6 cm, rynny przy odwodnieniach nie powinny być plastikowe ale ocynkowane, zostało to zakwestionowane i wykonawca zobowiązał się to zmienić natomiast nawierzchnia tego boiska będzie tzw. jamista, porowata, jej wytrzymałość nie budzi zastrzeżeń ale w projekcie było zapisane - wylewka gładka a na to poliuretan. Pani projektant telefonicznie wyraziła zgodę na zmianę tego betonu właśnie na
beton porowaty. Pracownicy tut. Starostwa odpowiedzialni za to, powinni zażądać w tym momencie pisma w tej sprawie bo po interwencji Pani projektant wycofała się z tego. Chodzi o to, aby boisko to było nieurazowe więc większa warstwa sprężystej okładni, poprawia bezpieczeństwo. Spotkamy się z projektantką, wykonawcą, aby określiła się, czy wyraża zgodę na założenie siatki i wylanie wylewki gładkiej, na to położenie poliuretanu czy zgadza się na wylanie gumy i też położenie poliuretanu, ma to dać na piśmie i będziemy mogli dalej kontynuować budowę.
Radna Bożena Małysa zapytała, czy jest aktualny remont drogi w Bąkowie, który został zaplanowany na lipiec – sierpień – wrzesień br., co Starosta potwierdził.
Innych spraw nie poruszano.
Ad.4.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący obu Komisji podziękowali wszystkim za udział i zamknęli posiedzenie.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa Przewodniczący Komisji Budżetu
Władysław Zawadzki Robert Wietrzyk
Protokołowała
Danuta Oziembłowska