Protokół Nr  9/2008

 

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 16 maja 2008 r.

 

 

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota.

Lista obecności w załączeniu.

 

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski

2. Adam Radom – Sekretarz Powiatu

3. Janusz Kluczyński

 

 

Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia.

2. Rozpatrzenie skargi Pana Janusza Kluczyńskiego na tryb podejmowania decyzji przez    

    Zarząd Powiatu w Kluczborku.

3. Wolne wnioski.

4. Zamknięcie posiedzenia.

 

 

 

Ad. 1.

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał radnych oraz zaproszonych gości                a następnie przedstawił porządek obrad. Do proponowanego porządku radni nie wnieśli uwag i jednogłośnie go przyjęli.

 

 

Ad. 2.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zapoznał zebranych z treścią skargi Pana Janusza Kluczyńskiego na tryb podejmowania decyzji przez Zarząd Powiatu w Kluczborku.                Sprawa dotyczy wydania przez Zarząd Powiatu w Kluczborku w połowie kwietnia br. zgody na przeprowadzenie przez Pana Andrzeja Sypko mediów od ulicy Poniatowskiego do budynku przy ulicy M.C. Skłodowskiej w Kluczborku - stanowiącego własność Pana Sypko - przez nieruchomość niezabudowaną, będącą własnością Powiatu Kluczborskiego i tym samym wnosi o jej unieważnienie. Zdaniem wnioskodawcy, powyższą zgodę Zarząd Powiatu podjął z naruszeniem prawa a mianowicie pomijając jego prawa jako dzierżawcy znacznej części przedmiotowego gruntu. Jest on od 09 września 1999 r. dzierżawcą części działki nr 91/6 (obecnie 91/15) zgodnie z umową/pismem z dnia 09 września 1999 r. Pana Janusza Kubowa – ówczesnego dyrektora SP ZOZ w Kluczborku  wyrażającym zgodę na użytkowanie przez w/w części działki szpitala przyległej do jego posesji od strony zachodniej o powierzchni około

 

 

do jego posesji od strony zachodniej. Tę umowę stanowi pismo wyrażające zgodę na jej użytkowanie,  gdzie warunkiem przekazania jej do użytkowania jest  utrzymanie przedmiotowej działki w sposób nieodbiegający od sąsiednich działek oraz takie zagospodarowanie, które będzie umożliwiało skorzystanie z działki jako ewentualnej drogi dojazdowej na teren szpitala. Starosta powiedział, że to nie jest przekazanie tylko wyrażenie zgody na użytkowanie. Na dzień dzisiejszy, wraz z Likwidatorem SP ZOZ w Kluczborku, zdaniem Starosty, nie mamy się co tym przejmować bo te nieruchomości są tylko i wyłącznie we władaniu Powiatu, nie ma miejsca użytkowanie tak jak to miało miejsce za czasów SP ZOZ, od momentu, gdy jest on w likwidacji, wszystkie nieruchomości są własnością Powiatu z wyjątkiem gruntów szpitala, które są dzierżawione przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku. Radny Mirosław Misiak stwierdził, że w takiej sytuacji niezbędna byłaby ekspertyza Radcy Prawnego w tym zakresie tzn. czy pismo Dyrektora Kubowa można traktować jako umowę, z czym pozostali członkowie Komisji zgodzili się jednogłośnie. Następnie Starosta wyjaśnił zebranym, skąd wynika temat sprzedaży części działki nr 91/15                a mianowicie wpłynęły dwa wnioski: Pana Andrzeja Sypko i Pana Janusza Kluczyńskiego.  W grudniu ubiegłego roku Pan Sypko w związku z kupnem budynku po byłej pralni, zwrócił się  z prośbą  o sprzedaż gruntu przyległego do jego działki z przeznaczeniem na drogę            i miejsca parkingowe. W swoim wniosku zaproponował 2 wersje wydzielenie przedmiotowej działki: jedną o mniejszej powierzchni i drugą o większej powierzchni. Sprawa ta trafiła na Zarząd Powiatu, zlecono Panu Robertowi Świerczek – Kierownikowi Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu  i Promocji Powiatu rozeznanie sprawy.  Przyświecały nam następujące cele: umożliwić w/w dojazd, nie wydzielić zbyt dużej części działki, nie zdeformować tej działki, która nam zostanie. Wybrano najkorzystniejsze rozwiązanie tzn. postanowiono o wydzieleniu działki o mniejszej powierzchni. Pomysł na sprzedaż części tej działki nie „wyszedł” od Starosty tylko w momencie, gdy pojawili się chętni aby ją kupić. Dlaczego bez żadnego konkretnego uzasadnienia miałby odmówić i nie dać ucywilizować tego skrawka ziemi. Pan Sypko kupił od nas nieruchomość za prawie 100.000 zł., buduje coś ładnego na terenie szpitala przy czym posesja ta tylko zyska, chce mieć alternatywny dojazd, z tego co mówił, zainwestował tam już 600.000 zł. i jako Starosta Powiatu sprzyjający przedsiębiorcom ma powiedzieć mu nie? Radni po zapoznaniu się z treścią powyższej skargi, po wysłuchaniu wypowiedzi Starosty, postanowili poprosić Pana Janusza Kluczyńskiego                    o przedstawienie swojego stanowiska w tej sprawie. Na wstępie powiedział on, że odnosząc się do pisma – w jego mniemaniu umowy zawartej z Panem Januszem Kubowem, konsultował się w tej sprawie z prawnikiem i jego zdaniem, pismo to ma jak najbardziej znamiona umowy i ma nadal moc obowiązującą i wiążącą. Starosta dodał, że zasadna była sugestia członków Komisji Rewizyjnej, aby zlecić w tym zakresie Radcy Prawnemu przygotowanie opinii prawnej jednak jego zdaniem, to pismo ówczesnego Dyrektora SP ZOZ nie może  wiązać nas  w swobodzie podejmowania decyzji gdyż w jego przekonaniu nie jest umową a jedynie umożliwieniem użytkowania przez jakiś czas danego terenu co zresztą z tego pisma jasno wynika i co zostało już wcześniej przytoczono, a mianowicie, że warunkiem przekazania do użytkowania jest  utrzymanie przedmiotowej działki w sposób nieodbiegający od sąsiednich działek i posesji Pana Kluczyńskiego a także zagospodarowanie, które będzie umożliwiało skorzystanie z działki jako ewentualnej drogi dojazdowej na teren posesji szpitala. Poza tym, z treści powyższego pisma wynika, że zgoda na powyższe użytkowanie może być wstrzymana w oparciu o następne pismo Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej  ZOZ w Kluczborku i z tego tytułu nie będzie mu przysługiwało żadne odszkodowanie za zagospodarowanie działki. Zdaniem Starosty, kwestia ta została bardzo jasno wyrażona, ponadto, z naszej perspektywy wygląda to tak – tu Starosta zwrócił się do Pana Janusza Kluczyńskiego, majątek nieruchomy nigdy nie był własnością SP ZOZ-u, tym bardziej działka, która nie była zagospodarowana na działalność medyczną, od momentu

 

 

kiedy SP ZOZ jest w stanie likwidacji a Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. prowadzi działalność medyczną stacjonarną, wszystkie nieruchomości tak jak i wcześniej, są własnością Powiatu, tym bardziej teren za szpitalem. Starosta wyraził zrozumienie dla stanowiska Pana dr Kluczyńskiego ale z drugiej strony nie może wpływać na ocenę tej sprawy przez członków Komisji Rewizyjnej lecz sugestia jej co do zlecenia opinii prawnej będzie zdaniem Starosty najbardziej zasadna i że to bez problemu można uzyskać. Ponadto – kontynuował Starosta, należy skupić się na meritum skargi, która dotyczy działalności Zarządu Powiatu, więc poprosił Pana Kluczyńskiego o wyjaśnienie, na czym opiera swoją skargę, czy tylko na tym piśmie, które ma być traktowane jako umowa co Pan Kluczyński potwierdził. Następnie dodał, że swoją skargę złożył po tym, jak Starosta wydał decyzję odnośnie umożliwienia Panu Andrzejowi Sypko podłączenie do sieci wodociągowej i jeżeli chodzi o teren Powiatu, to jemu to nie przeszkadza, możemy tam robić co chcemy ale jeżeli to dotyczy terenu, który on użytkuje to na to nie zgadza się. Jeszcze raz powtórzył, że jego zdaniem, pismo od Dyrektora SP ZOZ - Pana Janusza Kubowa jest wiążące, ma znamiona umowy i w marcu br. wystosował on pismo do Zarządu Powiatu w Kluczborku  w którym poinformował, że jest on dzierżawcą części wspomnianej działki i jego zdaniem, postępujemy niezgodnie z prawem. Radny Mirosław Misiak stwierdził, że  Starosta był i jest nadal właścicielem przedmiotowej nieruchomości, również wtedy, gdy Dyrektor Kubów wyrażał zgodę Panu Kluczyńskiemu na jej użytkowanie na co Pan Kluczyński odpowiedział, że Dyrektor SP ZOZ zarządzał tą nieruchomością i mógł z nią zrobić wszystko z wyjątkiem jej zbycia i dzierżawca przyjmuje te same zasady. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że ze strony ówczesnego Dyrektora SP ZOZ została wyrażona  dobra wola, gdzie na wniosek Pana Kluczyńskiego wyraził zgodę na określonych warunkach na nieodpłatne użytkowanie przez niego  tego terenu ziemi jednak na tę chwilę czy to pismo ma formę umowy czy nie, o tym powinien zadecydować Radca Prawny. Następnie głos zabrał Pan Adam Radom - Sekretarz Powiatu, który nawiązał do wypowiedzi Pana Kluczyńskiego, a mianowicie, że Dyrektor Kubów jako jej zarządca mógł z tą nieruchomością zrobić wszystko poza sprzedażą co nie jest tak do końca prawdą bo ustawa o Samorządzie powiatowym określała już w 1999 r. warunki, że dzierżawę, użyczenie lub jakąkolwiek inną formę przeniesienia własności nieruchomości na inny podmiot w jakikolwiek sposób było możliwe w kompetencjach Zarządu Powiatu na okres do lat 3 a powyżej tego okresu należy do kompetencji organu stanowiącego czyli Rady Powiatu natomiast nawet gdyby to pismo miałoby mieć znamiona umowy w interpretacji prawnej, to też jest uchybienie bo nie ma określonego okresu dzierżawy a nie ma takiej możliwości na czas nieokreślony. Starosta zapytał Pana Kluczyńskiego, czy pismo Dyrektora Kubowa, to przyzwolenie na użytkowanie przez Pana Kluczyńskiego przedmiotowej działki, nie wynikało z wcześniejszej woli jej zakupu  przez                 dr Kluczyńskiego na co pytany odpowiedział, że tak, zwracał się z takim wnioskiem ale nie otrzymał na nie od Starosty odpowiedzi więc wszystkie prace adaptacyjne zostały wstrzymane. Członkowie Komisji Rewizyjnej jeszcze przez chwilę dyskutowali na powyższy temat. Ostatecznie jednogłośnie postanowili, aby Przewodniczący Rady Powiatu,  w związku z prowadzoną kontrolą w sprawie skargi Pana Janusza Kluczyńskiego złożonej w dniu 08.05.2008 r. dotyczącej trybu podejmowania decyzji przez Zarząd Powiatu  w Kluczborku, zwrócił się do Pana Starosty Kluczborskiego o sporządzenie opinii prawnej przez  Radcę Prawnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku dotyczącej pisma wydanego dla Pana Janusza Kluczyńskiego przez Dyrektora SP ZOZ w Kluczborku  Nr SP.ZOZ.XIII./67/99                   z dnia 9.09.1999 r. Gdy powyższa opinia zostanie przygotowana, Komisja Rewizyjna ponownie spotka się i podejmie decyzję w przedmiotowej sprawie.

 

 

 

 

 

Ad. 3.

Innych spraw nie poruszono.

 

 

 

Ad. 4.

W związku z wyczerpaniem porządku, Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim                 za udział w obradach i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                   Przewodniczący Komisji

 

                                                                    Paweł Prochota

 

 

 

      Protokołowała

 

Danuta Oziembłowska