Wśród pięciu Nadleśnictw znajdujących się na terenie powiatu kluczborskiego największy kompleks leśny należy do Nadleśnictwa Kluczbork obręb Zameczek, zajmujący powierzchnię
1.3. Infrastruktura techniczna.
Sieć dróg publicznych przebiegająca przez teren powiatu obejmuje:
a) drogi krajowe:
- z zachodu - z Wrocławia, Oleśnicy, Namysłowa do Kluczborka droga nr 451,
- z północy - z Poznania, Kępna na południe do Gliwic droga nr 11,
- z południa – z Opola do Łodzi droga nr 45
Wszystkie te trasy krzyżują się w Kluczborku.
b) drogi podrzędne: łączące miejscowości i przysiółki ze sobą i drogami głównymi
Kluczbork jest znaczącym węzłem kolejowym, przez który przebiegają następujące linie główne:
· Wrocław – Kluczbork,
· Katowice – Kluczbork – Poznań,
· Opole – Kluczbork,
· Fosowskie – Kluczbork.
Przez teren powiatu przepływa szereg rzek i strumieni, z których do największych należą:
- Stobrawa – gmina Kluczbork i Wołczyn
- Potok Wołczyński – gmina Wołczyn
- Budkowiczanka – gmina Lasowice Wielkie
- Prosna – gmina Byczyna
- Pratwa – gmina Byczyna.
Większość z 9 stawów zlokalizowana jest w pobliżu lasów:
- Kostów - poj. 850m3 (gospodarstwo rybackie)
- Komorzno - poj. 2 x 250m3 (staw rybacki
- Szymonków - poj. 100m3 (staw)
- Bąków - poj. 300m3 (staw)
- Lasowice Małe - poj. 2 x 300m3 (staw rybacki)
- Chudoba - poj. 200m3 (staw rybacki)
- Szumirad - poj. 1200m3 (staw)
- Święciny - poj. 200m3 (staw rybacki)
- Byczyna - poj. 250m3 (staw rybacki).
Teren działania rejonu i pogotowia gazowego w Kluczborku obejmuje swym zasięgiem teren całego powiatu kluczborskiego, na którym występują instalacje przesyłowe gazu. Przez teren ten przebiega rurociąg gazowy wysokiego ciśnienia z kierunku północnego przez Kluczbork na Śląsk prze zteren gminy Byczyna, Kluczbork, Lasowice.
Punkt gazowniczy mieści się w obiekcie rozdzielni w Kluczborku przy ul. Gazowej 1.
Na terenie powiatu kluczborskiego znajdują się następujące stacje redukcyjno – pomiarowe:
I stopnia - Bąków
II stopnia - Byczyna
I i II stopnia - Kluczbork ul. Byczyńska
I i II stopnia - Kluczbork ul. Ossowskiego
I i II stopnia - Kluczbork ul Jana Pawła II
I i II stopnia - Kluczbork ul. Jagiellońska
II stopnia - Gortatów.
Obszarem działania rejonu energetycznego w Kluczborku jest miesto i gmina Kluczbork, miasto i gmina Byczyna, gmina Lasowice Wielkie.
Obszar ten podzielony jest dodatkowo na rejony działania trzech posterunków energetycznych:
· Kluczbork ul. Gazowa
· Byczyna
· Lasowice Wielkie.
Teren miasta i gminy Wołczyn należy do Rejonu Energetycznego w Namysłowie i posiada na terenie w/w gminy posterunek energetyczny.
Za sieci wodociągowe i kanalizacyjne w poszczególnych gminach odpowiadają:
· Gmina Kluczbork – Wodociągi i Kanalizacja „HYDROKOM” Sp. z o.o.,
· Gmina Byczyna – Wydział Wodociągów i Kanalizacji w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Byczynie,
· Gmina Wołczyn – Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Wołczynie,
· Gmina Lasowice – Komunalny Związek Wodno-Ściekowy Ligota Dolna.
2. Katalog zagrożeń powiatu.
2. Zakłady przemysłowe - analiza zagrożeń.
Zagrożenie dla powiatu stanowią także istniejące zakłady przemysłowe. Mogą to być zagrożenia pożarowe, zagrożenia wybuchowe, skażenie środowiska.
Do zakładów przemysłowych stwarzających największe zagrożenie możemy zaliczyć:
a) Fabryka Maszyn i Urządzeń "FAMAK" S.A. w Kluczborku
Na terenie zakładu występuje zagrożenie wybuchem, ograniczone do następujących pomieszczeń:
- mieszalni farb i lakierów,
- magazynu farb i lakierów,
- rozprężalni gazu propan-butan,
- instalacji zasilania acetylenem,
- malarni zlokalizowanych na wydziałach produkcyjnych,
- urządzeń do obróbki strumieniowej,
- linii wstępnego oczyszczania materiałów.
Zakład zatrudnia około 800 osób w systemie trzyzmianowym, wielkość produkcji wynosi ok 6000 ton rocznie.
b) Lesaffre bio – corporation S.A. z siedzibą w Wołczynie
Forma własności – Spółka Akcyjna.
Podstawowy rodzaj produkcji: produkcja drożdży piekarskich, działalność handlowa hurtowa i detaliczna, produkcja rolnicza z areału 600ha.
Wielkość produkcji: drożdże ok. 40000t/rok.
Zakład zatrudnia w systemie czterozmianowym około 200 osób.
Na terenie zakładu znajdują się następujące materiały niebezpieczne:
· w procesie produkcyjnym:
a) ług sodowy 2% w zbiorniku 50m3
b) kwas azotowy 1-2% w zbiorniku 20m3
c) kwas azotowy 55% dwa zbiorniki po 1m3 każdy
· w magazynie surowców płynnych:
a)kwas siarkowy 95% - 66 Mg
b) kwas fosforowy 75% - 99 Mg
c) woda amoniakalna 25-30% - 97 Mg
d) ług sodowy techniczny 50% - 55 Mg
e) ług sodowy techniczny 25% - 55 Mg
· w magazynie opakowań ( w postaci stałej)
a) siarczan magnezu 16% - 6,0 Mg
b) siarczan cynku siedmiowodny – 0,8 Mg
c) siarczan miedziowy techniczny – 0,025 Mg
Niebezpieczeństwo za strony używanych w zakładzie substancji niebezpieczniejszych jest ograniczone do minimum poprzez zastosowanie szeregu zabezpieczeń. Magazyn surowców płynnych zlokalizowany jest na terenie otwartym, wyposażony został w misy awaryjne zapewniające zatrzymanie substancji w razie wycieku. Ewentualne opary substancji niebezpiecznych nie będą występowały w stężeniach śmiertelnych, ponieważ zlokalizowanie zbiorników na wolnym powietrzu zapewnia stały przewiew terenu magazynu.
W stosunku do substancji występujących w procesie technologicznym zastosowano zabezpieczenia zapewniające w przypadku wycieku natychmiastowe zamknięcie dopływu substancji oraz jej wtłoczenie do zbiornika wyjściowego. Dzięki temu ewentualny wyciek zostanie ograniczony do niewielkich rozmiarów, nie powodujących stężeń śmiertelnych. W wyjątkowych przypadkach wyciek taki może spowodować zagrożenie dla zdrowia pracowników przebywających w danym pomieszczeniu, które może zostać łatwo usunięte poprzez usunięcie pracowników z zagrożonej strefy oraz przewietrzenie pomieszczenia.
c) Polskie Młyny S.A. Zakład w Kluczborku ul. Młyńska 8
W procesie produkcyjnym i magazynowym występuje zagrożenie pożarowe i wybuchowe.
d) ZPUH Marek Pietrek – Tartak w Chudobie
W procesie produkcyjnym występuje głównie zagrożenie pożarowe.
Sieć handlowa i usługowa na terenie powiatu jest dość dobrze rozwinięta i zaspakaja potrzeby mieszkańców. Zdecydowana większość sklepów spożywczych i specjalistycznych oraz zakładów usługowych zlokalizowana jest na terenach miejskich. Na terenach wiejskich zdecydowanie dominują sklepy spożywczo-przemysłowe.
2.2 Lasy.
Na terenie powiatu Kluczbork zlokalizowane są obszary leśne pięciu Nadleśnictw:
Kluczbork, Namysłów, Turawa, Siemianice i Olesno, które zostały zaliczone do I, II i III kategorii zagrożenia pożarowego.
Największy kompleks leśny należy do Nadleśnictwa Kluczbork obręb Zameczek i zajmuje powierzchnię 5630,57 ha oraz obręb Lasowice o powierzchni 6397,82 ha.
Głównym gatunkiem lasotwórczym jest sosna pospolita, której udział w strukturze gatunkowej wynosi ok. 86%, pozostałe to dąb – 3%, brzoza – 3%, olsza – 2%, świerk – ok. 2%. Inne gatunki występują w udziale mniejszym niż 1%.
Ponieważ drzewostany sosnowe młodszych klas wieku stanowią duże skupiska jednowiekowych powierzchni, a sosna ze względu na swoje właściwości jest doskonałym materiałem palnym, istnieje zagrożenia powstania gwałtownie rozwijającego się, wielkopowierzchniowego pożaru.
Duże zagrożenie pożarowe stwarzają zbieracze runa leśnego oraz przebiegające przez tereny leśne szlaki komunikacyjne – szczególnie drogowe.
2.3. Miejscowości.
Założenie, że zagrożeniem pożarowym jest objęte całe miasto jest nierealne ze względu na naturalne oddzielenia ppoż. (rzeki, drogi, zieleńce, place itp.). Realne zagrożenie powstanie pożaru o dużych rozmiarach dla miast stwarza natomiast charakterystyczna zwarta i stara zabudowa.
Poza tym zagrożenie pożarowe w miejscowościach ogranicza się do pojedynczych obiektów lub wydzielonych ich części. Są to przede wszystkim obiekty:
§ zaliczone do kategorii zagrożenia ludzi ZL I (przeznaczone do jednoczesnego przebywania ponad 50 osób nie będących ich stałymi użytkownikami) - kościoły, hale sportowe i sportowo - widowiskowe, lokale gastronomiczne, domy towarowe i supermarkety,
§ ZL II ( przeznaczone do użytku ludzi o ograniczonej zdolności poruszania się) - szpitale, przedszkola, żłobki, domy dziecka i opieki społecznej
§ oraz ZL III (budynki użyteczności publicznej, nie zakwalifikowane do powyższych kategorii) – obiekty administracyjno – biurowe, szkoły.
W przypadku gospodarstw rolnych zagrożenie pożarowe dotyczy dużych gospodarstw rolnych powstałych w bazach byłych PGR-ów (w tym gorzelni, w których występuje zagrożenie wybuchem) oraz kompleksów zabudowań mieszkalno – inwentarsko – magazynowych jednego właściciela. W niektórych miejscowościach zagrożeniem może objęte być kilka sąsiadujących ze sobą takich kompleksów. Ma to miejsce zwłaszcza w zabudowaniach starych folwarków ziemskich.
2.4. Transport drogowy i kolejowy.
Zagrożenie występujące w transporcie dotyczy głównie przewozu materiałów niebezpiecznych. Wg dostępnych informacji transportowany jest głównie: amoniak, chlor, alkohol etylowy oraz paliwa, w tym benzyny i gaz propan - butan.
Ze względu na przebieg tras przewozowych najbardziej zagrożone są miejscowości Kluczbork, Wołczyn, Byczyna oraz wsie wzdłuż tras drogowych i kolejowych, którymi przewozi się substancje niebezpieczne i szczególnie niebezpieczne.
Transport drogowy materiałów niebezpiecznych :
- z Opola w kierunku Poznania przebiega przez miejsowości :
Trzebiszyn, Lasowice Wlk, Jasienie, Kuniów, Kluczbork (ul. Opolska, M..C.Skłodowskiej, Pl. Niepodległości, Katowicka, Jagielońska, Byczyńska), Ligota Zamecka, Ligota Górna, Gotartów, Krzywizna, Sarnów, Biskupice, Byczyna (ul. Kluczborska, Poznańska, Dworcowa, Słowackiego, Klonowa, Basztowa), Kostów;
- z Gliwic w kierunku Wrocławia przebiega przez miejscowości :
Ciarka, Bąków, Ligota Górna, Ligota Zamecka, Kluczbork (ul. Byczyńska, Wołczyńska), Ligota Dolna, Czaple Wolnw, Markotów, Wołczyn (ul. Kluczborska, Rynek, Namysłowska), Ligota Wołczyńska, Wierzbica Górna, Duczów).
Transport kolejowy materiałów niebezpiecznych :
– miasto Kluczbork (ul. Gen. Bora Komorowskiego, Gen. Grota Roweckiego, Gen. Okulickiego, Gen. Maczka, Gen. Andersa, Gen. Hallera, Gen Sikorskiego, Dzierżona, Lompy, Jagiełły, Łokietka, Zygmunta Starego, Dworcowa, Młyńska, Towarowa, Miarki, Robotnicza),
– miasto Byczyna (ul. Klonowa, Pl. Dworcowy, Moniuszki Kościuszki).
3. Wyniki kontroli przestrzegania przepisów ppoż.
W roku 2007 przeprowadzono ogółem 78 kontroli, w wyniku których stwierdzono 280 nieprawidłowości.
Czynności kontrolno - rozpoznawcze |
Akty administracyjne |
kontrole |
odbiory |
decyzje |
stanowiska w spr. dopuszczenia do użytkowania |
|
78 |
11 |
67 |
11 |
|
Ilość przeprowadzonych kontroli z wyszczególnieniem grup obiektów przedstawiona jest w poniższej tabeli.
Grupa obiektów |
Ilość przeprowadzonych
kontroli |
Ilość stwierdzonych
nieprawidłowości |
Użyteczności publicznej |
41 |
127 |
Zamieszkania zbiorowego |
9 |
26 |
Mieszkalne |
5 |
27 |
Produkcyjne i magazynowe |
21 |
81 |
Gospodarstwa rolne |
1 |
16 |
Lasy |
1 |
3 |
Najczęściej występujące nieprawidłowości dotyczą:
- braku opracowania lub aktualizacji instrukcji bezpieczeństwa pożarowego
- zaznajomienia pracowników z przepisami ppoż.
- instalacji użytkowych
- instalacji wodociągowych przeciwpożarowych.
4. Ilości i przyczyny powstawania pożarów.
Miejsce powstania pożaru |
Ilość pożarów |
Obiekty użyteczności publicznej |
3 |
Obiekty mieszkalne |
42 |
Obiekty produkcyjne i magazynowe |
7 |
Środki transportu |
13 |
Lasy |
8 |
Rolnictwo, uprawy |
65 |
inne |
138 |
Przyczyna powstania pożaru |
Ilość pożarów |
Nieostrożność osób dorosłych |
23 |
Nieostrożność osób nieletnich |
1 |
Wady i niewłaściwa ekspl. urządzeń i inst. elektrycznych. ogrzewczych lub mechanicznych |
27 |
Wady i nieprawidłowa ekspl. środków transportu |
8 |
Samozapalenia |
- |
Wyładowania atmosferyczne |
2 |
Podpalenia |
40 |
Inne przyczyny |
9 |
Nieustalone |
166 |
Z przedstawionych danych wynika, że rozkład pożarów w stosunku do grup obiektów oraz przyczyn ich powstawania jest podobny do lat ubiegłych.
5. Analiza porównawcza zagrożeń w poszczególnych grupach obiektów.
5.1. Na podstawie katalogu zagrożeń.
W stosunku do ubiegłego roku nie nastąpiły zmiany mające wpływ na kształtowanie się bezpieczeństwa pożarowego na terenie powiatu.
5.2. Na podstawie wyników kontroli przestrzegania przepisów ppoż.
Poniższe tabele przedstawiają porównawcze wyniki kontroli przestrzegania przepisów ppoż. przeprowadzonych w 2006 i 2007 roku oraz średnią ilość stwierdzonych nieprawidłowości przypadających na jedną kontrolę i na jeden skontrolowany obiekt.
Stwierdzone nieprawidłowości przedstawiono w stosunku do ilości kontroli w danej grupie obiektów oraz w stosunku do skontrolowanych obiektów w grupie, aby uwidocznić faktyczny stan występujących nieprawidłowości. Podczas jednej kontroli występuje różna ilość kontrolowanych obiektów (np. w większym zakładzie produkcyjnym), a stwierdzona nieprawidłowość może dotyczyć zarówno wszystkich obiektów, jak i każdego z osobna. Aby więc uzyskać prawdziwe dane, należy porównać wszystkie przedstawione wyniki.
Grupa obiektów |
2006 rok |
2007 rok |
Ilość
kontroli |
Ilość stwierdzonych
nieprawidł. |
Ilość
kontroli |
Ilość stwierdzonych
nieprawidł. |
Użyteczności publicznej |
33 |
70 |
41 |
127 |
Zamieszkania zbiorowego |
4 |
6 |
9 |
26 |
Mieszkalne |
3 |
2 |
5 |
27 |
Produkcyjne i magazynowe |
12 |
18 |
21 |
81 |
Gospodarstwa rolne |
3 |
72 |
1 |
16 |
Lasy |
- |
- |
1 |
3 |
Grupa obiektów |
Ilość nieprawidłowości przyp. na kontrolę |
2006 r. |
2007r. |
Użyteczności publicznej |
2,1 |
3,1 |
Zamieszkania zbiorowego |
1,5 |
2,9 |
Mieszkalne |
0,6 |
5,4 |
Produkcyjne i magazynowe |
1,5 |
3,8 |
Gospodarstwa rolne |
24 |
16 |
Lasy |
- |
3 |
|
|
|
|
Grupa obiektów |
2006 rok |
2007 rok |
Ilość
skontr. obiektów |
Ilość stwierdzonych
nieprawidł. |
Ilość
skontr.
obiektów |
Ilość stwierdzonych
nieprawidł. |
Użyteczności publicznej |
36 |
70 |
55 |
127 |
Zamieszkania zbiorowego |
4 |
6 |
9 |
26 |
Mieszkalne |
2 |
2 |
26 |
27 |
Produkcyjne i magazynowe |
17 |
18 |
55 |
81 |
Gospodarstwa rolne |
29 |
72 |
10 |
16 |
Lasy |
- |
- |
5 |
3 |
Grupa obiektów |
Ilość nieprawidłowości przyp. na skontrolowany obiekt |
2006 r. |
2007r. |
Użyteczności publicznej |
1,9 |
2,3 |
Zamieszkania zbiorowego |
1,5 |
2,9 |
Mieszkalne |
1 |
1 |
Produkcyjne i magazynowe |
1,1 |
1,5 |
Gospodarstwa rolne |
2,5 |
1,6 |
Lasy |
- |
0,6 |
|
|
|
|
Z powyższych danych wynika, że ilość stwierdzonych nieprawidłowości nieznacznie się zwiększyła w stosunku do roku 2006 prawie we wszystkich grupach obiektów, poza obiektami gospodarstw rolnych, gdzie stwierdzono mniejszą ilość nieprawidłowości.
5.3. Przyczyn powstawania pożarów.
Przyczyna powstania pożaru |
2006 r. |
2007 r. |
2006 r. |
2007 r. |
ilość |
ilość |
% z ogólnej liczby |
% z ogólnej liczby |
Nieostrożność osób dorosłych |
25 |
23 |
10,9 |
8,3 |
Nieostrożność osób nieletnich |
3 |
1 |
1,3 |
0,4 |
Wady i niewłaściwa ekspl. urządzeń i inst. elektrycznych. ogrzewczych lub mechanicznych |
27 |
27 |
11,7 |
9,8 |
Wady i nieprawidłowa ekspl. środków transportu |
5 |
8 |
2,2 |
2,9 |
Samozapalenia |
- |
- |
- |
|
Wyładowania atmosferyczne |
1 |
2 |
0,4 |
0,7 |
Podpalenia |
41 |
40 |
17,8 |
14,5 |
Inne przyczyny |
14 |
9 |
6,1 |
3,3 |
Nieustalone |
114 |
166 |
49,6 |
60,1 |
RAZEM |
230 |
276 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Rozkład przyczyn pożarów powstałych w 2007 roku zmienił się nieznacznie w stosunku do 2006 roku. Biorąc pod uwagę procentowy rozkład przyczyn pożarów największy wzrost przypadł na przyczyny nieustalone. Nadal głównymi przyczynami powstania pożaru są: przyczyny nieustalone, podpalenia umyślne i nieumyślne, nieostrożność osób dorosłych oraz wady i niewłaściwa eksploatacja urządzeń i instalacji elektrycznych, ogrzewczych lub mechanicznych.
6. Analiza zabezpieczenia operacyjnego powiatu.
6.1. Wykaz sił i środków KSRG będących w dyspozycji.
Lp. |
Nazwa jednostki |
Typ |
Rok włącz. |
Siły i środki |
Krypt. radiost. |
Nr operac. |
|
|
|
|
Gmina i Miasto Kluczbork |
|
|
|
|
1. |
OSP Kuniów |
S-5 |
1995r. |
GCBA 5/32
GBA 2,5/16
SD 30
Srt
SLKw |
OF 439-71
OF 439-72
OF 439-75
OF 439-76
OF 439-77 |
439o71
439o72
439o75
439o76
439o77 |
|
|
|
|
Gmina i Miasto Wołczyn |
|
|
|
GBM2/8 |
2. |
OSP Wołczyn |
S-5 |
1995r. |
GCBA 8/32
GLBM 01/02
GBA 1,6/16
SD 30
SLRR |
OF 439-61
OF 439-62
OF 439-63
OF 439-64
OF 439-66 |
439o61
439o62
439o63
439o64
439o66 |
|
|
|
|
3. |
OSP Gierałcice |
S-1 |
1997r. |
GCBA 6/32 |
OF 439-65 |
439o65 |
|
|
|
|
Gmina i Miasto Byczyna |
|
|
|
GBM2,5/8 |
4. |
OSP Byczyna |
S-4 |
1995r. |
GBA 2,5/16
GBM 1,5/16
GLBM 0,4/2
SD 30
|
OF 439-82
OF 439-81
OF 439-83
|
439o82
439o81
439o83
|
|
|
|
|
Gmina Lasowice Wielkie |
|
|
|
GBM2/8 |
5. |
OSP Jasienie |
S-1 |
1997r. |
GBM 2,5/8 |
OF 439-91 |
439o91
|
|
|
|
|
6. |
OSP Chudoba |
S-2 |
2007r. |
GBA 2,5/16
GBA 2,5/16 |
OF 439-92
OF 439-98 |
439o92
439o98 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.2. Rozmieszczenie sił i środków KSRG.
Poniższe tabele przedstawiają rozmieszczenie sił i środków Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego w stosunku do obiektów, które stwarzają potencjalne największe zagrożenie w skali powiatu.
2 L.P |
Nazwa zakładu lub obiektu |
3 Siły i środki KSRG |
Odległość w km. |
Czas dojazdu w min. |
4 Uwagi |
1 |
Zakłady Przemysłu Drzewnego TARTAK w Kluczborku
|
I rzut |
GCBA 4/32 JRG Kl.
GCBA 5/32 JRG Kl.
GCBM 18/8 JRG KL. |
3
3
3 |
5
5
5 |
Występuje zagrożenie pożarowe. Dodatkowe służby - Policja, Straż Miejska, Pogotowie Ratunkowe, Wodociągi HYDROKOM Kluczbork, sprzęt i środki będące w dyspozycji TARTAKu. Występuje częściowy niedobór w zaopatrzeniu wodnym. Czas dojazdu do miejsca akcji prawidłowy. |
II rzut |
GCBA 6/32 Kuniów
GCBA 8/32 Wołczyn
GBA 2.5/16 Byczyna
GBM 2.5/8 Jasienie |
7
11
16
11 |
11
15
21
16 |
2
|
PZZ Młyny w Kluczborku
|
I rzut |
GCBA 4/32 JRG Kl.
GCBA 5/32 JRG Kl.
GCBM 18/8 JRG KL. |
3
3
3 |
5
5
5 |
Występuje zagrożenie pożarowe i wybuchowe. Dodatkowe służby - Policja, Straż Miejska, Pogotowie Ratunkowe, Wodociągi HYDROKOM Kluczbork, sprzęt i środki będące w dyspozycji PZZ Młyny. Czas dojazdu do miejsca akcji prawidłowy.
|
II rzut |
GCBA 6/32 Kuniów
GCBA 8/32 Wołczyn
GBA 2.5/16 Byczyna
GBM 2.5/8 Jasienie |
7
11
16
11 |
11
15
21
16 |
3 |
LESAFFRE LBC BIO-CORPORATION Oddział Wołczyn ul. Dworcowa 36 |
I rzut |
GCBA 4/32 JRG Kl.
GWG JRG KL.
GCBA 8/32 Wołczyn GBA 2.5/16 Wołczyn |
12
12
1
1 |
13
13
4
4 |
Występuje zagrożenie pożarowe, wybuchowe oraz chemiczno-ekologiczne. Dodatkowe służby przewidziane do działań ratowniczo-gaśniczych – Policja, Straż Miejska, Pogotowie Ratunkowe, Powiatowy Inspektor Sanitarny, Powiatowy Inspektor Budowlany, Wodociągi Wołczyn. Sorbenty i neutralizatory: do kwasu fosforowego- mleko wapienne, siarczan sodu, węglan sodu, do kwasu siarkowego- dolomit, kreda, wodorotlenek potasu, wodorotlenek sodowy, wodorotlenek wapnia. Czas dojazdu do miejsca akcji prawidłowy.
|
II rzut |
GCBA 6/32 Gierałcice GCBM 18/8 JRG Kl.
GBA 2.5/16 Byczyna |
2
12
18 |
6
13
24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Wnioski.
Z przeprowadzonej analizy stanu bezpieczeństwa powiatu w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2007 r wynika, że rozkład zagrożeń pożarowych na terenie powiatu nie uległ zmianie w stosunku do poprzedniego roku.
Zagrożenia występujące w wiodących zakładach przemysłowych podlegają stałemu nadzorowi ze strony służby kontrolno – rozpoznawczej. Ponadto są one uwzględniane w planach zabezpieczenia operacyjnego, w związku z czym zabezpieczone są siły i środki niezbędne do usunięcia przewidywanych zagrożeń.
W ubiegłym roku podczas czynności kontrolno - rozpoznawczych stwierdzono stosunkowo dużą ilość nieprawidłowości powodujących zagrożenie życia ludzi w obiektach użyteczności publicznej, zwłaszcza w przedszkolach na terenie powiatu. Spowodowane zostało to w głównej mierze zmianą przepisów przeciwpożarowych, jak również brakiem środków finansowych na wykonanie kosztownych inwestycji. W związku z powyższym wśród zadań na rok bieżący jako priorytetowe określono wyegzekwowanie właściwego stanu bezpieczeństwa w tych obiektach.
Rozmieszczenie jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego w stosunku do obiektów stwarzających największe zagrożenie pożarowe w powiecie zapewnia przeprowadzenie sprawnej i skutecznej akcji ratowniczo – gaśniczej.
W 2007r. Krajowy System Ratowniczo – Gaśniczego został wzmocniony przez włączenie następnej jednostki OSP Chudoba z gminy Lasowice Wielkie. Obecnie w systemie KSRG w powiecie kluczborskim włączonych jest 6 jednostek.