Protokół Nr 16/2008

 

 

z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu

w Kluczborku w dniu 22 kwietnia 2008 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony

                              Środowiska i Leśnictwa Starostwa

                              Powiatowego w Kluczborku,

3.Wanda Słabosz- Skarbnik Powiatu.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 23 kwietnia 2008 r.

  /szczegółowe omówienie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego

   za 2007 rok/.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Przewodniczący Komisji poprosił Pana Starostę o przedstawienie zebranym i omówienie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2007 r. Informacja ta zawiera :

-wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok/47.023.433,62-zł/-

  98,9%,
-wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok /50.146.912,91-zł/-

  98,0%,
-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych

  przez powiat za 2007 rok

-wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok

-zestawienie wydatków majątkowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok

-zestawienie wydatków remontowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok

-informację o realizacji wieloletniego programu inwestycyjnego w 2007 roku,

-zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych,

-zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego,

-zestawienie dochodów własnych i wydatków nimi sfinansowanych jednostek organizacyjnych   

 powiatu,

-prognozę łącznej kwoty długu,

-informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym,

-informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach,

-informację o zrealizowanych dochodach i przychodach – część opisową,

-informację o zrealizowanych wydatkach i rozchodach – część opisową.

Ponadto Pan Starosta przedstawił zebranym prezentację tego, co zostało do tej pory wykonane.

Jednym z takich przedsięwzięć jest wykonanie drogi Buczek-Szymonków. Odcinek drogi na długości 1km

Pan Starosta stwierdził, że szczególnie należy zwrócić uwagę na dwa elementy jakimi jest wysokie i bezpieczne wykonanie dochodów własnych, wypracowywanych przez jednostki

organizacyjne powiatu oraz wysokie wykonanie dochodów ze sprzedaży mienia i innych tytułów, które sprawiło, że mieliśmy 95% wskaźnik wykonania dochodów własnych.     

Zadowalający jest także fakt, że zadowalające są wpływy z udziału w podatku dochodowym, których wykonanie wynosi na poziomie 108%.

Subwencje zostały wykonane w 100%.

Ponadto Starosta zwrócił uwagę również na dotacje.

Pan Starosta zaprezentował radnym kwoty, które udało się zdobyć dla powiatu z zewnątrz:

-1.236.700,-zł z EFS na aktywizację osób bezrobotnych,

-300.000,-zł z Min.Rolnictwa na zakup pomocy naukowych /sprzęt rolniczy/ do Szkoły

  w Bogdańczowicach,

-203.000,-zł z PFRON-u na aktywizację bezrobotnych /zatrudnienie psychologów i trenerów   

  pracy/,

-200.000,-zł Ministra Sportu /boisko wielofunkcyjne w ZSO/,

-200.000,-zł na zakup i budowę szybu windy do SOSW,

-165.000,-zł na halę sportową przy ZSO,

-70.000,-zł Rządowy Program i monitoring szkół, na monitoring zostało wydatkowane ogółem

  ponad 113.000,-zł,

-43.000,-zł Rządowy Program wyrównywania szans edukacyjnych.

Radny Mariusz Pieńkowski poprosił pana Starostę o wyjaśnienie czy prawdą jest to, że ma powrócić subwencja drogowa.

Pan Starosta poinformował, że uczestniczył w Walnym Zgromadzeniu Związku Powiatów Polskich, gdzie była mowa na powyższy temat.

Na Walnym Zgromadzeniu przyjęte zostało stanowisko dotyczące przywrócenia części drogowej subwencji, żeby były dzielone środki na drogi. Drugim przyjętym stanowiskiem przez Walne było to, aby zabezpieczyć nam udział w akcyzie paliw płynnych.        

Pan Starosta poinformował, że udało się wykonać następujące inwestycje i remonty:

-wiadukt w miejscowości Gołkowice,

-remont mostu w Czaplach Starych,

-przebudowa dwóch mostów przy ul.Grunwaldzkiej i Mickiewicza,

-budowa drogi w Szymonkowie /Wesoła – Buczek/.

Do inwestycji w jednostkach oświatowych można zaliczyć:

-salę gimnastyczną w ZSO,

-rozpoczętą budowę boiska wielofunkcyjnego,

-zakup windy w SOSW,

-remont pracowni w MDK-u,      

-remont pomieszczeń w PODN,

-remont pracowni komputerowej w ZSLT,

-remont siedziby PPP.

Zakupiono ponadto i wyremontowano budynek PUP, uruchomiono pracownię mammograficzną.

W roku 2007 przeprowadzono także akcję szczepień przeciwko meningokokom, otwarto stację dializ, podpisano umowę konsorcyjną w sprawie kościółków drewnianych.    

Następnie członkowie komisji zapoznali się z pozostałymi materiałami:

-projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w

  Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok.

Powyższy projekt uchwały wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 281.291,-zł. Ponadto projekt wprowadza zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 281.291,-zł. Wprowadza się także zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2008 rok polegające na zwiększeniu środków finansowych na zadaniu pn. ,,Budowa boiska wielofunkcyjnego” i zmniejszeniu ich na zadaniu pn. ,,Przebudowa odcinka drogi powiatowej Szymonków-Buczek” oraz wydatków remontowych.

W projekcie tym wprowadza się zmiany w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2008 roku. Przeniesieniu ulegają także środki finansowe w budżecie powiatu kluczborskiego po stronie wydatków. Przeniesienie podyktowane jest wnioskami złożonymi przez jednostki organizacyjne powiatu oraz koniecznością realizacji zadań, które wprowadzono do realizacji niniejszą uchwałą.

-projektem uchwały w sprawie uchwalenia,, Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy

z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”

Od czerwca 2004 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą powierzać część swoich zadań oraz udzielać dotacji na finansowanie ich wykonania organizacjom pozarządowym na podstawie ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie. Podjęcie przedmiotowej uchwały jest wyrażeniem woli kształtowania współpracy z organizacjami pozarządowymi na zasadzie partnerstwa i wyrażeniem intencji realizacji swoich zadań ustawowych, współdziałając z nimi. Program współpracy powiatu z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok, został opracowany w celu sprecyzowania zakresu współdziałania i określenia jego celów, formy i zakresu współpracy organów samorządowych powiatu z organizacjami pozarządowymi.

-projektem uchwały w sprawie deklaracji podjęcia się organizacji Dożynek Wojewódzkich 2008.  

Powyższy projekt dotyczy podjęcia się wspólnie z Gminą Byczyna organizacji dożynek. Wspólne ich zorganizowanie może w znaczny sposób podnieść rangę dożynek i okazać się przykładem dobrej współpracy samorządów różnych szczebli.    

Członkowie Komisji zapoznali się z kolejnym projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kluczborku w 2007 roku.

Sprawozdanie to zawiera w swojej treści opisane punkty w następujących sprawach:

-realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 16.02.2007 r. o ochronie konkurencji

  konsumentów /bezpłatne poradnictwo konsumenckie i informację prawną w zakresie ochrony

  interesów konsumentów/,

-wystąpień do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,

-wytaczania powództw na rzecz konsumentów,

-współdziałania z Delegaturą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji

  Handlowej, Inspekcji Sanitarnej oraz organizacjami konsumenckimi w zakresie ochrony

  konsumentów,

-działań o charakterze edukacyjno-informacyjnym,

-wykonywania innych zadań określonych w przepisach odrębnych. 

Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym informację Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku w sprawie oceny stanu sanitarnego Powiatu Kluczborskiego w 2007 roku.

Sprawozdanie zawiera informację na temat:

-sytuacji epidemiologicznej w zakresie chorób zakaźnych,

-jakości wody przeznaczonej do spożycia,

-zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego,

-stanu sanitarnego obiektów użyteczności publicznej i basenów,

-stanu sanitarnego zakładów opieki zdrowotnej i innych świadczących usługi medyczne,

-stanu sanitarnego obiektów żywności, żywienia i przedmiotów użytku,

-stanu sanitarnego środowiska pracy,

-stanu higieniczno-sanitarnego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych,

-działalności oświatowo zdrowotnej,

-zapobiegawczego nadzoru sanitarnego.

Do powyższej informacji nie wniesiono żadnych zapytań przyjmując ją jednogłośnie.

Radny Mariusz Pieńkowski odnosząc się do niniejszego sprawozdania zwrócił uwagę radnym, że w sprawozdaniu są poruszone sprawy, które znajdują się w planie pracy komisji np.: czystość wody, oczyszczalnie itp.

Następnie członkowie zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku oraz oceną sytuacji kryminalno-porządkowej i stanem zagrożeń na terenie Powiatu Kluczborskiego w 2007 roku.

Sprawozdanie powyższe zawiera m.in.:

syntetyczny opis przestępczości, strukturę przestępczości, dynamikę przestępczości, analizę pracy służb prewencyjnych KPP w Kluczborku oraz opis podejmowanych działań w celu ograniczenia przestępczości, poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ujawniania i ograniczania czynników kryminogennych oraz ujawniania i zwalczania zjawisk patologii społecznej, syntetyczny opis wykroczeń ujawnionych na terenie Powiatu Kluczborskiego w 2007 roku, postępowania mandatowe, pozostałe czynności prewencyjne, przestępczość nieletnich w roku 2007 w rejonie działania Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku, analizę stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie komendy Powiatowej Policji w Kluczborku za okres 2007 roku oraz ocenę działalności represyjno zapobiegawczej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Innym analizowanym sprawozdaniem przez członków komisji było sprawozdanie z działalności w 2007 roku Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kluczborskiego.

Komisja ta została powołana w celu realizacji zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Powołana Komisja przejęła cele działalności i zadania do realizacji Komisji powołanych wcześniej tzn. realizację Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w latach 2002-2006. Celem Komisji jest zwiększenie aktywności podmiotów działających w sferze bezpieczeństwa i porządku publicznego, a także szeroko podjętego wychowania młodzieży.

Członkowie komisji nie wnieśli innych zapytań do przedstawionych materiałów na sesję przyjmując je jednogłośnie.

 

Ad.3.

 

Członkowie komisji nie wnieśli żadnych wolnych wniosków.

 

Ad.4.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Władysław Zawadzki podziękował wszystkim członkom i zaproszonym gościom za udział w dzisiejszym posiedzeniu.

Na tym protokół zakończono.

 

 

                                                                                                Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                   Władysław Zawadzki

 

 

   Protokołowała

Joanna Strzelczyk