Protokół Nr 15/2008

 

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu

w Kluczborku w dniu 22 kwietnia 2008 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mirosław Misiak.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

                                            Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia

                                            Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 23 kwietnia 2008 r.

3.Analiza sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok.

4.Analiza sprawozdań rocznych z działalności KPP, SANEPID oraz Komisji Bezpieczeństwa

   i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok.

5.Wolne wnioski.

6.Zamknięcie posiedzenia.

             

Ad.1.

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Członkowie komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na najbliższą sesję Rady Powiatu. Materiały te zawierają projekty uchwał w następujących sprawach:

-rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego
 oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za rok 2007,

-zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia   

 budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok,

-uchwalenia ,,Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi    

 oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.

 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”,

-deklaracji podjęcia się organizacji Dożynek Wojewódzkich 2008,

-zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów

 w Kluczborku w 2007 roku,

Ponadto członkowie zapoznali się ze sprawozdaniem za 2007 rok z działalności Komendanta Policji w Kluczborku oraz informacji o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie

Powiatu Kluczborskiego, informacją Państwowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Kluczborskiego w 2007 roku oraz sprawozdaniem z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2007 r.

Członkowie komisji przystąpili do szczegółowej analizy projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok.

Projekt uchwały wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 281.291,-zł. Ponadto projekt wprowadza zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 281.291,-zł. Wprowadza się także zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2008 rok polegające na zwiększeniu środków finansowych na zadaniu pn. ,,Budowa boiska wielofunkcyjnego” i zmniejszeniu ich na zadaniu pn. ,,Przebudowa odcinka drogi powiatowej Szymonków-Buczek” oraz wydatków remontowych.

W projekcie tym wprowadza się zmiany w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2008 roku.

Przeniesieniu ulegają także środki finansowe w budżecie powiatu kluczborskiego po stronie wydatków. Przeniesienie podyktowane jest wnioskami złożonymi przez jednostki organizacyjne powiatu oraz koniecznością realizacji zadań, które wprowadzono do realizacji niniejszą uchwałą. 

Do projektu nie wniesiono uwag.

Przewodniczący Komisji przedstawił członkom komisji projekt uchwały w sprawie uchwalenia

,, Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”

Uzasadnienie do niniejszej uchwały mówi o tym, że od czerwca 2004 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą powierzać część swoich zadań oraz udzielać dotacji na finansowanie ich wykonania organizacjom pozarządowym na podstawie ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie. Podjęcie powyższej uchwały jest wyrażeniem woli kształtowania współpracy z organizacjami pozarządowymi na zasadzie partnerstwa i wyrażeniem intencji realizacji swoich zadań ustawowych, współdziałając z nimi. Program współpracy powiatu z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok, został opracowany w celu sprecyzowania zakresu współdziałania i określenia jego celów, formy i zakresu współpracy organów samorządowych powiatu z organizacjami pozarządowymi. Nie wniesiono do projektu uchwały żadnych uwag i zapytań.

Następnym omówionym projektem uchwały był projekt w sprawie deklaracji podjęcia się organizacji Dożynek Wojewódzkich 2008. Projekt dotyczy podjęcia się wspólnie z Gminą Byczyna organizacji dożynek. Wspólne ich zorganizowanie może w znaczny sposób podnieść ich rangę i okazać się przykładem dobrej współpracy samorządów różnych szczebli.  

Członkowie Komisji zapoznali się z kolejnym projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kluczborku w 2007 roku.

Sprawozdanie zawiera w treści opisane punkty w następujących sprawach: realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 16.02.2007 r. o ochronie konkurencji konsumentów /bezpłatne poradnictwo konsumenckie i informację prawną w zakresie ochrony interesów konsumentów/, wystąpień do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, wytaczania powództw na rzecz konsumentów, współdziałania z Delegaturą Urzędu Ochrony Konkurencji

i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej, Inspekcji Sanitarnej oraz organizacjami konsumenckimi w zakresie ochrony konsumentów, działań o charakterze edukacyjno-informacyjnym, wykonywania innych zadań określonych w przepisach odrębnych. 

Członkowie komisji analizowali także sprawozdanie Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 18.02.2008 r. do 31.03.2008 r.

 

Ad.3.

 

Przewodniczący Komisji poprosił Panią Skarbnik o przedstawienie zebranym i omówienie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2007 r. Informacja ta zawiera :

-wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok/47.023.433,62-zł/
-wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok /50.146.912,91-zł/
-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych

  przez powiat za 2007 rok

-wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok

-zestawienie wydatków majątkowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok

-zestawienie wydatków remontowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok

-informację o realizacji wieloletniego programu inwestycyjnego w 2007 roku,

-zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych,

-zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego,

-zestawienie dochodów własnych i wydatków nimi sfinansowanych jednostek organizacyjnych   

  powiatu,

-prognozę łącznej kwoty długu,

-informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym,

-informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach.

Pan Starosta przy powyższej analizie poinformował o tym, że do powyższego sprawozdania zostało również dołączone sprawozdanie Likwidatora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku z wykonania planu finansowo-rzeczowego za okres od 1 stycznia 2007 do 31 grudnia 2007 r.

Niniejsze sprawozdanie zawiera między innymi:

-wykonanie sprzedaży,

-plan i wykonanie z tytułu najmu,

-plan i wykonanie sprzedaży sprzętu i aparatury medycznej oraz pozostałych przychodów,

-wykonanie kosztów według rodzaju,

-wynik finansowy,

-stan należności i zobowiązań /w tym wymagalnych/ w okresie sprawozdawczym,

-stan zadłużenia.

Przewodniczący Komisji poprosił Pana Starostę o przedstawienie informacji na temat zadłużenia SPZOZ, etapu spłaty długu oraz terminu zakończenia likwidacji SPZOZ ZOZ w Kluczborku.

Starosta wyjaśnił zebranym, że jeśli chodzi o informację o spłacanych zaległościach SPZOZ-u to jest to ujęte w sprawozdaniu Likwidatora.

Ponadto Starosta poinformował, że niestety nie udało się wysądzić nic od NFZ jeśli chodzi o ustawę ,,203” za lata 2001-2002, gdyż proces prowadzony przez Likwidatora dużo wcześniej  prowadzony był przed orzeczeniem Sądu Najwyższego odnośnie wskazania odpowiedzialnego, którym był najpierw Skarb Państwa, a później NFZ. Wówczas bez orzeczenia Sądu Najwyższego orzeczenie zapadło negatywne i Skarb Państwa nie był odpowiedzialny. Ponieważ NFZ był przypozwany do procesu to dziś korzysta z dobrodziejstwa powagi rzeczy osądzonych.          

Starosta stwierdził, że jeśli chodzi o lata 2003-2004 to proces ten zakończył się na poziomie apelacji również negatywnie, gdyż dodatek wynikający z tzw. ustawy ,,203” nie był obligatoryjny i nie mieści się w orzeczeniu Sądu Najwyższego dotyczącego odpowiedzialności NFZ za ustawę ,,203” . Można było przyznać ten dodatek w roku 2001 i 2002 i wypowiedzieć go od 2003 roku.

Pan Starosta poinformował zebranych, że duży problem stanowi ZUS, który jest największym wierzycielem. ZUS po rozmowach skłonny jest na rozłożenie spłaty na raty, ale musi ona być poprzedzona weryfikacją wszystkich deklaracji złożonych od 1999 roku do 2003 w stosunku do każdego pracownika indywidualnie.

Likwidacja SPZOZ jak stwierdził Starosta zapisana została w uchwale na dzień 31 sierpnia
2008 r. jednakże istnieją dwa problemy: finansowy, trwające postępowanie sądowo-administracyjne jeśli chodzi o uchwałę w sprawie likwidacji SPZOZ.

Starosta w związku z powyższym uważa, że może dojść do takiej sytuacji, że Rada będzie musiała podjąć uchwałę o przesunięciu terminu likwidacji. Nie można jak stwierdził Pan Starosta zakończyć likwidacji w trakcie trwającego postępowania Sądowego.

Przewodniczący Komisji poprosił o informację jak przedstawia się kwestia szczepionek, które pozostały z akcji szczepień przeciwko meningokokom.

Na zapytanie Przewodniczącego odpowiedzi udzielił Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego.

Pan Naczelnik poinformował, że po akcji szczepień pozostało jeszcze 6 sztuk szczepionek, które zostaną wykorzystane do końca miesiąca kwietnia. Zdaniem Przewodniczącego Komisji szczepionki te powinny być przeznaczone dla ubogich dzieci.

Pan Starosta nawiązując do akcji szczepień stwierdził, że Burmistrzowie Gmin wnioskowali, aby nie zakańczać tych szczepień na rocznikach, które zostały już zaszczepione, lecz robić to co roku za środki z samorządów szczepiąc sześciolatki.

Przewodniczący Komisji Zdrowia zasygnalizował zebranym inny problem jaki zgłosiła mu Pani Ordynator Oddziału Neonatologicznego w Kluczborku dotyczący szczepień noworodków przeciwko pneumokokom. Szczepienia te są obecnie ujęte w programie szczepień. Dzieci szczepione są w 2 miesiącu życia dwa razy, a później raz w ciągu najbliższych miesięcy.

Koszt jednego szczepienia wynosi 250,- zł i jest dużym obciążeniem dla niektórych rodziców.

Ten sam problem stanowi jak stwierdził Przewodniczący Komisji szczepionka przeciwko rakowi szyjki macicy, której koszt wynosi 500,-zł. Przewodniczący zasugerował, aby problemy w/w szczepień spróbować rozwiązać wspólnie z innymi Gminami, gdyż są to bardzo ważne kwestie.

Pan Starosta odnosząc się do powyższego tematu stwierdził, że problem ten poruszany był już wcześniej na spotkaniu z Panem Burmistrzem, rozpatrywano wiele rozwiązań. Na dzień dzisiejszy powiat nie zdecydował się na angażowanie finansowe w tą akcję ze względu na wysokie koszty.

Starosta poinformował również członków komisji, że otrzymał ofertę od przedstawiciela dużej firmy farmaceutycznej, który chciałby spotkać się i porozmawiać o współpracy właśnie w zakresie szczepień przeciwko rakowi szyjki macicy.

Innych zapytań do sprawozdania nie zgłoszono.

 

Ad.4.

 

Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym informację Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku w sprawie oceny stanu sanitarnego Powiatu Kluczborskiego w 2007 roku.

Sprawozdanie zawiera informację na temat:

-sytuacji epidemiologicznej w zakresie chorób zakaźnych,

-jakości wody przeznaczonej do spożycia,

-zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego,

-stanu sanitarnego obiektów użyteczności publicznej i basenów,

-stanu sanitarnego zakładów opieki zdrowotnej i innych świadczących usługi medyczne,

-stanu sanitarnego obiektów żywności, żywienia i przedmiotów użytku,

-stanu sanitarnego środowiska pracy,

-stanu higieniczno-sanitarnego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych,

-działalności oświatowo zdrowotnej,

-zapobiegawczego nadzoru sanitarnego.

Do powyższej informacji nie wniesiono żadnych zapytań przyjmując ją jednogłośnie 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się.

Następnie członkowie zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku oraz oceną sytuacji kryminalno-porządkowej i stanem zagrożeń na terenie Powiatu Kluczborskiego w 2007 roku.

Sprawozdanie powyższe zawiera m.in.:

syntetyczny opis przestępczości, strukturę przestępczości, dynamikę przestępczości, analizę pracy służb prewencyjnych KPP w Kluczborku oraz opis podejmowanych działań w celu ograniczenia przestępczości, poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ujawniania i ograniczania czynników kryminogennych oraz ujawniania i zwalczania zjawisk patologii społecznej, syntetyczny opis wykroczeń ujawnionych na terenie Powiatu Kluczborskiego w 2007 roku, postępowania mandatowe, pozostałe czynności prewencyjne, przestępczość nieletnich w roku 2007 w rejonie działania Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku, analizę stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku za okres 2007 roku oraz ocenę działalności represyjno zapobiegawczej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Radny Grzegorz Fraszek nawiązując do niniejszego sprawozdania stwierdził, że jego zdaniem w parku miejskim powinny być wzmożone patrole policji, gdyż w godzinach popołudniowych i wieczornych przebywająca tam młodzież nadużywa alkoholu. Radny w związku z powyższym zaproponował, aby planowane na miesiąc listopad spotkanie z Komendantem Policji przełożyć na miesiąc czerwiec, gdyż w/w problem nasila się właśnie w miesiącach letnich i należy w tej sprawie porozmawiać.     

Na najbliższą sesję przygotowane zostało również sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2007 r.

Komisja ta została powołana w celu realizacji zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

Powołana Komisja przejęła cele działalności i zadania do realizacji Komisji powołanych wcześniej tzn. realizację Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w latach 2002-2006. Celem Komisji jest zwiększenie aktywności podmiotów działających w sferze bezpieczeństwa i porządku publicznego, a także szeroko podjętego wychowania młodzieży.

Do sprawozdania nie wniesiono zapytań.

 

Ad.5.

 

Członkowie komisji zapoznali się z odpowiedzią na wcześniejszy wniosek w sprawie postępowania z materiałami budowlanymi i innymi zawierającymi azbest. Odpowiedź ta została sporządzona na podstawie informacji uzyskanych z poszczególnych gmin. Jednocześnie w tej sprawie został przedłożony wykaz firm posiadających zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami zawierającymi azbest na terenie powiatu kluczborskiego /teczka nr OR.JS/RP/K.Zdr-0055/6/2008/. 

Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie czy istnieje jakakolwiek instytucja nadrzędna, która zajmuje się w/w kwestią.

Pan Starosta wyjaśnił, że sprawą tą zajmuje się Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska.   

Przewodniczący Komisji zapytał w jakim czasie zostanie ukończona droga na terenie szpitala.

Starosta wyjaśnił, że decyzją Zarządu Powiatu przeniesiono różnicę środków jaka pozostała po skończeniu drogi Buczek-Szymonków na remont drogi na terenie szpitala w Kluczborku.

Część prac zostanie wykonana przez ZDP w Kluczborku, co pozwoli ograniczyć koszty.

Wykonany zostanie także parking przy budynku Oddziału Ginekologicznego.

Przewodniczący Komisji zapytał Pana Starostę jak przedstawia się sprawa stacjonowania karetki w Wołczynie.

Starosta poinformował, że karetka będzie stacjonowała przy gimnazjum w Wołczynie.

Pomieszczenie to zostanie wyposażone zgodnie z przepisami przez firmę Falck.

Karetka ma zacząć funkcjonować od 1 lipca br. 

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.6.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                               Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                     Mirosław Misiak

 

  Protokołowała

Joanna Strzelczyk