Protokół Nr 8/2008
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 4 kwietnia 2008 r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Marcin Wiecha – Główny specjalista ds. finansowych.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Zaopiniowanie wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 r.
a/omówienie sprawozdania z wykonania budżetu,
b/analiza dokumentów źródłowych.
3.Opracowanie i głosowanie wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu
z tytułu wykonania budżetu powiatu w 2007 r.
4.Wolne wnioski.
5.Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku i jednogłośnie go zatwierdzili.
Ad.2.
Marcin Wiecha – główny specjalista ds. finansowych omówił roczne sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za rok 2007. Pan Wiecha poinformował, że dochody za 2007 rok zostały wykonane na poziomie 47.023.433,62-zł tj.98,9%.
Na powyższą kwotę składają się m.in.:
-dochody własne wypracowane przez jednostki organizacyjne powiatu, które zostały wykonane
w 95% w stosunku do planu tj. kwota 8.245.416,71-zł /w skład tego wchodzą: wpływy ze
sprzedaży składników majątkowych, sprzedaż mienia, dochody otrzymywane z tego tytułu
przez jednostki organizacyjne powiatu, wpływy z opłat komunikacyjnych, dochody z najmu
i dzierżawy składników majątkowych, dochody związane z realizacją zadań z zakresu
administracji rządowej/ . Kolejną ważną pozycją jest udział w podatkach stanowiących dochód
budżetu państwa - wykonano 6.156.000,00-zł i plan został przekroczony -108%,
subwencje – wykonanie na kwotę 23.730.606,00,-zł tj. 100%, dotacje celowe, które
są podzielone na dwie grupy :
-dotacje na realizację zadań z zakresu administracji rządowej /są to dotacje otrzymywane
z Urzędu Wojewódzkiego na zadania zlecone, które powiat wykonuje w imieniu Wojewody
oraz dotacje na zadania własne na podstawie porozumień/.
Łącznie z tytułu dotacji otrzymaliśmy 8.890.990,74-zł, co stanowi 94% planu. Dochody zostały wykonane w 98,9%.
Wydatki zamknęły się łączną kwotą na poziomie 50.146.912,91,-zł i w tym wydatki bieżące to 47.578.397,27-zł oraz wydatki majątkowe 2.568.515,64,-zł. Wśród wydatków bieżących jest wyspecyfikowany podział na następujące grupy:
-wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń,
-wydatki na obsługę papierów wartościowych i kredytów,
-zakup usług remontowych,
-dotacje udzielone z budżetu,
-pozostałe wydatki na pokrycie bieżącego utrzymania jednostek.
Wydatki zostały wykonane na poziomie 98%.
W wydatkach wynagrodzenia i pochodne stanowiły 57,7%, udzielone dotacje 1,7%, pozostałe wydatki 26,53%, obsługa długu 2,43%, wydatki majątkowe i remontowe 11,64%.
Radna Celina Zając poprosiła o wyjaśnienie, czy w pozostałych wydatkach bieżących ujęty jest dług i czy tam jest zawarty dług likwidatora.
Pan Wiecha wyjaśnił, że jest to zawarte w pozostałych wydatkach, a obsługa długu to są jedynie odsetki.
Kolejno omówione zostały przychody i rozchody.
Plan przychodów wykonany został na poziomie 5.453.968,00-zł i został wykonany w 100%.
Na przychody składają się: dochody ze sprzedaży /emisji obligacji/- 4.000.000,00,-zł, przychody z zaciągniętych pożyczek i kredytów 1.300.000,00,-zł oraz przychody z innych rozliczeń krajowych 153.968,00,-zł.
Jeśli chodzi o rozchody to plan i wykonanie zostało wykonane w 100% czyli na kwotę 1.814.240,00,-zł. Są to spłaty otrzymanych krajowych pożyczek i kredytów.
Ponadto Pan Wiecha poinformował, że w powyższym sprawozdaniu znajduje się także sprawozdanie Likwidatora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej Kluczbork w Likwidacji z wykonania planu finansowo-rzeczowego za okres od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2007 r.
Radna Celina Zając odnosząc się do wykazu kontrahentów SPZOZ w Likwidacji spłaconych przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku w II kwartale 2007 roku stwierdziła, że radni powinni być poinformowani i zgłosi takie zapytanie na najbliższej sesji jeśli chodzi o tak duży dług, który powstał po byłym SPZOZ ZOZ w Kluczborku, a który obecnie jest spłacany przez Starostwo.
Zdaniem radnej osoby odpowiedzialne powinny być za ten dług rozliczone i ukarane.
Radna uważa, iż na to wygląda, że były SPZOZ nie posiadał żadnych środków do funkcjonowania, gdyż za wszystko są długi.
Pan Marcin Wiecha wyjaśnił, że w tym wypadku trzeba pytanie zadać osobom, które są kompetentne i udzielą na nie odpowiedzi sięgając do materiałów źródłowych.
Ad.3.
Komisja Rewizyjna pozytywnie oceniła sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu za rok 2007 nie stwierdzając nieprawidłowości.
Członkowie komisji podsumowując dyskusję sporządzili wniosek /pismo Nr OR.JS/RP/K.Rew-0053/2/2008 z dnia 4 kwietnia 2008 r./ w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku w składzie:
1. Paweł Prochota – Przewodniczący,
2. Bożena Małysa – Wiceprzewodnicząca,
3. Zygfryd Orawski – Sekretarz,
4. Leszek Krzyżanowski – Członek,
5. Celina Zając – Członek.
W obecności 5 członków Komisji Rewizyjnej Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie powyższy wniosek.
Komisja 3 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się przyjęła wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku za 2007 rok.
Wniosek niniejszy zostanie przekazany Radzie Powiatu w Kluczborku na najbliższej sesji,
a także do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w celu wydania opinii.
Ad.4.
Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym propozycje do planu pracy komisji na rok 2008.
Plan pracy został przyjęty jednogłośnie przez członków komisji. Plan znajduje się w aktach komisji nr OR.JS/RP/K.Rew-0051/3/2008.
Innych spraw nie poruszano.
Ad.5.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący podziękował wszystkim za udział i zamknął dzisiejsze posiedzenie.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji
Paweł Prochota