Protokół Nr 53/2008

z posiedzenia Zarządu Powiatu w Kluczborku

w dniu 19 marca 2008r.

 

 

            Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta Kluczborski – Piotr Pośpiech. W posiedzeniu uczestniczyli wszyscy członkowie Zarządu, Sekretarz i Skarbnik Powiatu oraz Główny Specjalista ds. Finansów.

 

Kolejno Członkowie Zarządu przyjęli jednogłośnie następujący porządek obrad:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Sprawy finansowe:

a/uchwała Zarządu Powiatu w sprawie przyjęcia sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok oraz sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku w likwidacji za 2007 rok,

b/uchwała Zarządu Powiatu w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków,

c/wniosek Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa w sprawie zwiększenia w budżecie powiatu 2008r. wydatków na wykonanie dokumentacji urządzeniowej dla lasu stanowiącego własność osoby fizycznej,

d/wniosek Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku w sprawie przyznania środków finansowych na wykonanie projektu przebudowy skrzyżowania dróg powiatowych ul. Jagiellońska i ul. Moniuszki w Kluczborku, 

e/przyjęcie sprawozdań z kontroli 5% wydatków za rok 2007 w jednostkach organizacyjnych Powiatu Kluczborskiego.

3.Sprawy oświaty:

-pismo Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu dotyczące wewnętrznych sprawozdań statystycznych jednostek oświatowych Powiatu Kluczborskiego.

4.Sprawy różne:

-uchwała Zarządu Powiatu w sprawie waloryzacji opłat za usuwanie pojazdów z drogi  i ich parkowanie.

5.Zatwierdzenie materiałów na sesję Rady Powiatu:

-projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kluczborku w 2007 roku.

6.Wolne wnioski.

7.Zamknięcie posiedzenia.

 

 

            Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z posiedzenia Zarządu Powiatu, które odbyło się w dniu 12 marca 2008r. Członkowie Zarządu nie wnieśli uwag do protokołu Nr 52/2008 i w drodze głosowania jednogłośnie go przyjęli.

 

 

Do punktu 2 porządku

 

Starosta przedstawił sprawy dotyczące finansów:

a/Uchwała Zarządu Powiatu w sprawie przyjęcia sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok oraz sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku w likwidacji za 2007 rok.

Starosta powiedział, że zgodnie z ustawowymi zapisami sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok powinno zostać przedłożone Radzie Powiatu oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Opolu w terminie do dnia 20 marca 2008r. Dlatego też przygotowano powyższe sprawozdanie na dzisiejsze posiedzenie, dołączono również do niego roczne sprawozdanie z wykonania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku w likwidacji za 2007 rok.

Główny Specjalista ds. Finansów powiedział, że w roku 2007 dochody budżetu Powiatu Kluczborskiego wykonano na poziomie 98,9%, a wydatki 98%. Kolejno omówił wykonanie dochodów i wydatków w poszczególnych działach. Najwyższe wykonanie dochodów dotyczy między innymi otrzymanych przez powiat subwencji (100%), dochodów z tytułu udziału w podatkach (108,4%) oraz dochodów z opłat komunikacyjnych (ponad 100%).  Nie wykonano w dość dużym stopniu dochodów ze sprzedaży mienia powiatu. Plan dochodów i wydatków związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami realizowanych przez powiat w ubiegłym roku został wykonany w 95%. Przychody i rozchody wykonano w 100%. Wydatki majątkowe w roku 2007 w budżecie powiatu wyniosły łącznie 2.568.515,64 zł. i były to głównie wydatki jednostek oświatowych, domów pomocy społecznej oraz Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku. Wydatki remontowe natomiast stanowiły w 2007 roku kwotę 3.269.535,26 zł. i również dotyczą w większości w/w jednostek.

Kolejno Zarząd analizował wydatki związane z realizacją wieloletniego programu inwestycyjnego. Wydatki te dotyczyły realizacji pięciu zadań tj. budowy boiska wielofunkcyjnego, przebudowy wiaduktu oraz odcinka drogi powiatowej, a także remontu sali konferencyjnej i zakupu oraz montażu windy dla osób niepełnosprawnych. Część tych zadań realizowana będzie w roku bieżącym. Następnie Członkowie Zarządu analizowali przychody i wydatki Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym oraz gospodarstwa pomocniczego. Omówili również prognozę łącznej kwoty długu na koniec 2007 roku oraz w latach 2008-2016, która wynika z planowanych i zaciągniętych przez powiat  zobowiązań.

Następnie Członkowie Zarządu analizowali roczne sprawozdanie z wykonania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku w likwidacji za 2007 rok i przyjęli jego treść do wiadomości.  

Członkowie Zarządu po szczegółowej analizie sprawozdań jednogłośnie je zatwierdzili. Postanowili również o przedłożeniu sprawozdań Radzie Powiatu w Kluczborku oraz o przekazaniu sprawozdania z wykonania budżetu Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Opolu. W związku z powyższym podjęli uchwałę Nr 53/171/2008 w sprawie przyjęcia sprawozdania  rocznego z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2007 rok oraz sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku w likwidacji za 2007 rok.

b/Uchwała Zarządu Powiatu w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków.

Projekt powyższej uchwały został przygotowany przez Skarbnika Powiatu i dotyczy zwiększenia budżetu Powiatu Kluczborskiego o dotację Wojewody Opolskiego w kwocie 12.523,-zł. z przeznaczeniem na pokrycie kosztów przejazdu, zagospodarowania i bieżące utrzymanie dla rodziny repatriantów zamieszkałych w Biskupicach Gmina Byczyna.   

Zarząd Powiatu postanowił, że powyższa dotacja zostanie wprowadzona do budżetu powiatu uchwałą Rady Powiatu w Kluczborku na najbliższej sesji. W związku z powyższym Zarząd nie podjął uchwały w powyższej sprawie, jednocześnie zobowiązał Panią Skarbnik do przygotowania na sesję stosownego projektu uchwały Rady Powiatu.      

c/Wniosek Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa w sprawie zwiększenia w budżecie powiatu 2008r. wydatków na wykonanie dokumentacji urządzeniowej dla lasu stanowiącego własność osoby fizycznej. 

Starosta wyjaśnił, że wniosek Naczelnika dotyczy wykonania dokumentacji urządzeniowej dla lasu (tj. jego zalesienie), który jest własnością osoby fizycznej i położony jest w miejscowości Komorzno na terenie Gminy Wołczyn.  

Zarząd Powiatu pozytywnie zaopiniował powyższy wniosek i wyraził zgodę na zwiększenie w budżecie powiatu wydatków w dziale 020 – leśnictwo, rozdział 02001 – gospodarka leśna o kwotę 500,-zł. z przeznaczeniem na wykonanie dokumentacji urządzeniowej dla lasu położonego w Komorznie. Zarząd zobowiązał Panią Skarbnik do przygotowania projektu uchwały Rady Powiatu, w której zostanie ujęta powyższa zmiana w budżecie powiatu.

d/Wniosek Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku w sprawie przyznania środków finansowych na wykonanie projektu przebudowy skrzyżowania dróg powiatowych ul. Jagiellońska i ul. Moniuszki w Kluczborku.

Wniosek dotyczy planowanej przebudowy skrzyżowania w/w dróg powiatowych w celu usprawnienia komunikacji na jego obszarze, a koszt sporządzenia wymaganej dokumentacji projektowej oszacowano na kwotę 45.000,-zł. 

Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z powyższym wnioskiem uznał, że jest on jak najbardziej  zasadny. Postanowił jednak, że zajmie się jego rozpatrzeniem na kolejnym posiedzeniu, po dodatkowej konsultacji z Dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku.  

e/Przyjęcie sprawozdań z kontroli 5% wydatków za rok 2007 w jednostkach organizacyjnych Powiatu Kluczborskiego.

Sekretarz Powiatu przedstawił Członkom Zarządu 19 protokołów z kontroli jednostek organizacyjnych naszego powiatu, które przeprowadzono w roku ubiegłym. Dokonano kontroli 5% wydatków w każdej podległej powiatowi jednostce i nie stwierdzono naruszenia dyscypliny finansów. Stwierdzono jednak, że w większości jednostek  w dalszym ciągu brakuje informatycznego systemu do obsługi księgowości. Dlatego w protokołach z kontroli częste są wnioski, aby podjąć działania zmierzające do prowadzenia ewidencji księgowej z zastosowaniem systemów informatycznych. W protokołach z kontroli kilku jednostek zawarto więcej wniosków. Dotyczy to między Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku oraz Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno-Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica-Bąków. Wnioski dotyczą głównie braku podziału obowiązków, braku skutecznych mechanizmów kontroli oraz braku wyżej wspomnianego systemu informatycznego do prowadzenia ewidencji księgowej.

Zarząd Powiatu przyjął do wiadomości wyniki powyższych kontroli i postanowił, że zgłoszone wnioski należy przekazać jednostkom do wdrożenia jako zalecenia pokontrolne.

 

 

Do punktu 3 porządku

 

 

Kolejnym punktem posiedzenia było pismo Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu dotyczące wewnętrznych sprawozdań statystycznych jednostek oświatowych Powiatu Kluczborskiego.

Członkowie Zarządu przyjęli do wiadomości informację o sporządzaniu przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych wewnętrznych sprawozdań statystycznych, nie wnosząc uwag. 

 

           

 

Do punktu 4 porządku

 

 

Następnie Starosta przedstawił projekt uchwały Zarządu Powiatu w sprawie waloryzacji opłat za usuwanie pojazdów z drogi  i ich parkowanie. Projekt został przygotowany przez Wydział Komunikacji i Transportu zgodnie z zapisami uchwały Nr XVI/79/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 6 września 2007r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z drogi i ich parkowanie. Zgodnie z treścią tej uchwały stawki przedmiotowych opłat są corocznie waloryzowane o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług z roku poprzedniego. Przedłożony Zarządowi projekt uchwały zawiera zwaloryzowane stawki opłat za usuwanie pojazdów z drogi oraz ich parkowanie, które będą obowiązywać w okresie od 1 kwietnia 2008r. do 31 marca 2009r.  

Członkowie Zarządu zaakceptowali proponowane stawki i jednogłośnie podjęli w powyższej sprawie uchwałę Nr 53/172/2008.

 

 

Do punktu 5 porządku

 

 

Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku. Starosta powiedział, że Zarządowi został przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kluczborku w 2007 roku. Sprawozdanie powyższe zawiera szczegółową informację Rzecznika Konsumentów o realizacji zadań wynikających z ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz wykonywaniu innych zadań określonych w odrębnych przepisach.

Członkowie Zarządu nie wnieśli zapytań do przedmiotowego sprawozdania, jednogłośnie go zatwierdzili i postanowili o jego przedłożeniu Radzie Powiatu.

 

 

Do punktu 6 porządku

 

 

Członek Zarządu Powiatu – Pan Maciej Tomaszczyk poruszył sprawę konieczności przebudowy drogi powiatowej Kostów-Janówka na terenie Gminy Byczyna. Pan Tomaszczyk powiedział, że uczestniczył w spotkaniu z mieszkańcami wsi Janówka, które było poświęcone tej sprawie i w ich imieniu wnioskuje obecnie, aby jak najszybciej wykonać prace związane z przebudową tej drogi. Stan techniczny drogi jest bardzo zły i jest ona praktycznie nieprzejezdna dla samochodów osobowych. Pan Tomaszczyk dodał, że w powyższej sprawie mieszkańcy wsi Janówka niejednokrotnie już interweniowali.    

Zarząd Powiatu wyraził swoje poparcie dla zgłoszonego wniosku i zobowiązał Kierownika Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu oraz Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku do jak najszybszego zakończenia prac związanych z wykonaniem dokumentacji technicznej na przebudowę w/w drogi.   

Innych spraw nie poruszano.

 

 

 

 

Do punktu 7 porządku

 

 

W związku z wyczerpaniem porządku Starosta podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął 53 posiedzenie Zarządu Powiatu.

Na tym protokół zakończono.

 

 

                                                                                  Zarząd Powiatu:

 

 

                                                           1.Piotr Pośpiech         

  

                                                           2.Mieczysław Czapliński  

 

                                                           3.Otylia Skoczylas            

 

                                                           4.Maciej Tomaszczyk      

 

 

      Protokołowała:

 

Katarzyna Stanisławska