Protokół Nr 14/2008

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 26 lutego 2008 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mirosław Misiak.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.Mieczysław Zaleciński -Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego

                                          i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Zadania powiatu w zakresie zarządzania kryzysowego /struktura organizacyjna/

   /M.Zaleciński-Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego

    i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku/.

3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 28 lutego 2008 r.

4.Propozycje do planu pracy komisji na rok 2008.

5.Wolne wnioski.

6.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Przewodniczący Komisji poinformował, że Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku przygotował na dzisiejsze spotkanie prezentację multimedialną dotyczącą zadań powiatu w zakresie zarządzania kryzysowego. Przewodniczący udzielił głosu Panu Naczelnikowi.

Zarządzanie Kryzysowe jest to działalność organów administracji publicznej, która jest podstawowym elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, a polega ona na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym,  przygotowaniu się do tej sytuacji w celu zmniejszenia skutków jakie sytuacja kryzysowa niesie. Główną rzeczą zarządzania kryzysowego jest reagowanie w przypadku wystąpienia takiej sytuacji, czyli wykorzystanie wszelkich dostępnych zasobów w gminie, powiecie i województwie naszego kraju, aby móc te straty zmniejszyć przy takim zdarzeniu.    

Pan Naczelnik stwierdził, że dokumentem, na którym opiera się zarządzanie kryzysowe jest nowa ustawa, która weszła w życie 22 sierpnia 2007 r., a która reguluje wykonywanie zadań z zakresu      

zarządzania kryzysowego przez wskazane w tej ustawie organy, strukturę zarządzania kryzysowego w naszym kraju oraz to, co na poszczególnych szczeblach administracji publicznej należy do wykonania przez organy administracji rządowej, samorządowej i administracji organów centralnych.

W niniejszej ustawie są określone definicje charakteryzujące problematykę zarządzania kryzysowego, organy właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego, zadania tych organów i zasady finansowania tych zadań.

Pan Naczelnik ponadto stwierdził, że w zarządzaniu kryzysowym pojawia się pojęcie infrastruktury krytycznej.

Infrastruktura krytyczna to wszelkie systemy, które wpływają na sposób funkcjonowania społeczeństwa jak również administracji publicznej czyli zaopatrzenie w wodę, energię, łączność, sieć teleinformatyczną.

W zarządzaniu kryzysowym pojawia się także pojęcie planowania cywilnego.

Planowanie cywilne jest to wykonywanie wszelkiego rodzaju planów reagowania kryzysowego, gromadzenie i przetwarzanie przychodzących do zespołu informacji, opracowywanie procedur itp.

Jak poinformował Naczelnik istnieje jeszcze pojęcie Narodowego Systemu Pogotowia Kryzysowego /NSPK/. Jest to wspólne działanie administracji rządowej oraz Polskich Sił Zbrojnych na wypadek sytuacji kryzysowych.

Ponadto Pan Naczelnik przedstawił jak wygląda struktura zarządzania kryzysowego w naszym kraju.

Osobą odpowiedzialna za zarządzanie kryzysowe na tym poziomie jest Prezes Rady Ministrów, który powołuje Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego.

W skład Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego wchodzi Premier, Minister Obrony Narodowej, Minister Spraw Zagranicznych, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz inne osoby w zależności od sytuacji jaka jest omawiana /Główny Lekarz Weterynarii, Główny Inspektor Sanitarny, Szef ABW, Kontrwywiadu Wojskowego itp./.

Do wykonywania zadań bezpośrednich powoływane jest Rządowe Centrum Bezpieczeństwa tak jak u nas Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Pan Naczelnik poinformował zebranych, co to jest plan reagowania kryzysowego. Plan reagowania kryzysowego jest to podstawowy dokument na bazie, którego mogą pracować zespoły reagowania kryzysowego szczebla powiatowego, gminnego, szczebla krajowego, wojewódzkiego. Aktualizuje się go nie rzadziej niż raz na dwa lata. W powyższym planie wykazuje się zagrożenia, z którymi możemy się spotkać, zasoby, siły, środki jakimi dysponujemy, sposób prowadzenia działań, zarządzania, mobilność służb ratowniczych, zasady współpracy pomiędzy służbami ratowniczymi, inspekcjami, strażami. Każde zagrożenie w planie jest zapisane. Tworzona jest również tzw. siatka bezpieczeństwa, która pokazuje podmioty, które są odpowiedzialne za reagowanie na dane zagrożenie.

Zarządzanie kryzysowe składa się z 4 faz: monitorowania, zapobiegania, planowania, reagowania.

Naczelnik stwierdził również, że każdy szczebel administracji publicznej rządowej i samorządowej jest zobowiązany do opracowania planu operacyjnego funkcjonowania na wypadek zewnętrznego zagrożenia państwa i w czasie wojny. Jest to dokument zastrzeżony, który określa zasady i procedury postępowania, które wykonuje dana jednostka samorządu terytorialnego poprzez uruchomienie systemu przez Wojewodę. Są tam określone zadania do wykonania przez jednostkę samorządu terytorialnego, jego jednostki organizacyjne, straże, komisje i inspekcje. Powiat nasz posiada taki plan. Został on pozytywnie oceniony podczas kontroli z Ministerstwa Obrony Narodowej, która była przeprowadzona w naszym województwie i powiecie.

Zespół Reagowania Kryzysowego w naszym powiecie tworzy Starosta, który jest odpowiedzialny za rządzenie kryzysowe na terenie powiatu. Starosta określa skład osobowy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, sposób jego funkcjonowania.

Zespół jest ciałem opiniodawczym dla Pana Starosty w sytuacjach kryzysowych.

Do zadań Zespołu należy m.in.: planowanie cywilne, realizacja zadań stałego dyżuru w ramach gotowości obronnej państwa.

Do wykonywania zadań Starosta powołuje Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Do zadań Centrum Zarządzania Kryzysowego:

-pełnienie całodobowego dyżuru,

-współdziałanie z innymi centrami zarządzania kryzysowego, 

-nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania, alarmowania, ostrzegania,

-współdziałanie z podmiotami ratowniczymi, poszukiwawczymi w czasie prowadzenia działań.   

Jeśli chodzi o zadania Pana Starosty w zakresie zarządzania kryzysowego Naczelnik wyjaśnił, że

ma on za zadanie wykonanie wytycznych dla powiatu wskazanych przez Wojewodę, zatwierdza gminne plany reagowania, wydaje wytyczne oraz zabezpiecza powiat przed zagrożeniami terrorystycznymi.

Starosta powołuje Zespół Reagowania Kryzysowego, na którego czele stoi u nas Wicestarosta.

Jest dwóch zastępców: Komendant Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej oraz Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

Zespół podzielony jest na dwie grupy: grupę roboczą o charakterze czasowym, grupę roboczą o charakterze stałym.

Ponadto jak poinformowała Pan Naczelnik do grupy roboczej o charakterze czasowym wchodzi grupa planowania cywilnego /pracownicy wydziału OLZ/ oraz grupa monitorowania, prognoz i analiz czyli stanowisko kierowania KPPSP. Te dwie grupy tworzą Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego. Do pracy w tej grupie szef Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego może zaprosić kierowników, szefów straży, inspekcji działających na naszym terenie np. Komendanta Powiatowego Policji, Inspektora Sanitarnego, Powiatowego Lekarza Weterynarii, Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Dyrektora Zakładu Energetycznego. Natomiast grupy robocze o charakterze czasowym są tworzone na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej czyli zagrożenia na naszym terenie.

W razie konieczności są również powołane grupy zabezpieczenia logistycznego, w których jest przedstawiciel wydziału finansowego, komunikacji i transportu, opieki zdrowotnej, pomocy socjalno-bytowej, osoba z Wydziału Spraw Obywatelskich, Wydziału Edukacji i Sportu, szpitala itp. Powiatowy Zespół Reagowania Kryzysowego pracuje na podstawie opracowanego regulaminu prac. Głównym dokumentem jest plan reagowania kryzysowego, natomiast co roku jest opracowywany roczny plan działania Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego.

Naczelnik poinformował także radnych, że w zeszłym roku na terenie starostwa przeprowadzone były ćwiczenia w temacie zagrożenia terrorystycznego i bioterrorystycznego /podłożenie ładunku wybuchowego, otrzymanie przesyłki niewiadomego pochodzenia/.

W ćwiczeniach brali udział pracownicy starostwa jak również i gminy.

Przewodniczący Komisji zapytał czy Pan Starosta będąc szefem Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego jest uchwytny w razie jakiegoś zdarzenia. Pan Starosta wyjaśnił, że utrzymywany jest całodobowy kontakt również w formie sms-ów czego przykładem mogą być ostatnie wiatry lub podczas stwierdzonych zachorowań na sepsę.

Zdaniem Przewodniczącego Komisji przeprowadzane ćwiczenia są jak najbardziej zasadne, gdyż docenia się je w określonej sytuacji. 

Ad.3.

 

Członkowie Komisji zapoznali się z przygotowanymi materiałami na sesję Rady Powiatu w dniu 28 lutego 2008 r.

Materiały zawierają projekty uchwał w następujących sprawach:

-zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu      

  Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok.

Projekt ten omówiła Pani Skarbnik wyjaśniając, że projekt uchwały wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, które powodują zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 334.739,-zł, zmiany w planie wydatków, powodując zwiększenie wydatków planowanych o kwotę 852.484,-zł.

Jako źródło pokrycia zwiększonego deficytu budżetowego w wysokości 517.745,-zł określa się przychody z tytułu innych rozliczeń krajowych. Zwiększa się przychody budżetu powiatu również o w/w kwotę.

Projekt wprowadza również zmiany w planie finansowym Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zmiany wprowadza się również w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2008 roku, w planie wydatków inwestycyjnych, remontowych.

Do wieloletniego programu inwestycyjnego na lata 2007-2008 wprowadzone zostaje się nowe zadanie inwestycyjne pn.,, Budowa boiska wielofunkcyjnego”.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że w wykazie zadań remontowych wprowadza się nowe zadanie w związku z ubieganiem się przez Powiat Kluczborski o dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych z programu,, Wyrównywania różnic między regionami” w SOSW w Kluczborku oraz ZSLT w Kluczborku.

Ponadto w związku z ubieganiem się przez Powiat Kluczborski o dofinansowanie z programu rozwoju bazy sportowej województwa opolskiego wprowadzono do budżetu zadanie pn.: ,,Remont sali gimnastycznej ZSP Nr 2 w Kluczborku”. Również w ZSP Nr 1 w Kluczborku zwiększony został zakres rzeczowy na zadaniu pn.: Malowanie sal lekcyjnych i korytarzy oraz remont toalety na warsztatach szkolnych”. Na wniosek Dyrektora ZSLT w Kluczborku zmniejszone zostały środki na zadaniu pn.: ,,Remont podłóg i malowanie remontowanych pomieszczeń”, które przeznaczone zostaną na likwidację barier architektonicznych w tej placówce.

Następnym analizowanym projektem był projekt w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówki szkolnej oraz wysokości opłat za posiłki.

Starosta wyjaśnił, że powyższy projekt został przygotowany w związku z tym, że w poprzedniej uchwale Nr XX/109/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 20 grudnia 2007 r. w niniejszej sprawie nie zawarto kwot opłat za poszczególne posiłki w stołówkach powiatowych jednostek organizacyjnych Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku oraz Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku, na co zwrócił uwagę nadzór prawny Wojewody Opolskiego. W związku z powyższym uchwała musi być jeszcze raz podjęta z uwzględnieniem w/w kwot.

Kolejnym omówionym projektem był projekt w sprawie zmiany uchwały
Nr XVI/79/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 6 września 2007 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z drogi oraz ich parkowanie.

W związku z danymi statystycznymi, dotyczącymi zleceń wydanych przez policję w sprawie wyjazdów na holowanie pojazdów, ustalono, że większość zleceń dotyczy wyjazdów na holowanie pojazdów w godzinach nocnych i w dni wolne od pracy, kierowanych przez osobę nietrzeźwą. W związku z tym ponownie przeanalizowano cenniki ustalone za w/w czynności w powiatach ościennych. Z dokonanej analizy wynika, że w niektórych uchwałach uwzględniono specyfikę pracy jednostek usuwających pojazdy z drogi i wprowadzono dodatkowe opłaty za usługi wykonywane w utrudnionych warunkach, godzinach nocnych i w dni wolne od pracy.

Wobec powyższego zaproponowano doliczyć do ustalonych opłat dodatek w wysokości 35 % całkowitej należności określonej w Uchwale Nr XVI/79/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 6 września 2007 r., który będzie obowiązywać w niedzielę i święta oraz dni powszednie w godzinach od 2200 do 600.

Przewodniczący Komisji przedstawił członkom komisji kolejny projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXVI/254/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 9 lutego 2006 r. w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2006-2010.

Wicestarosta poinformował, iż ponowne przygotowanie w/w projektu wiąże się z jego aktualizacją i dotyczy szczegółowych, konkretnych projektów. Samorządy gminne oraz ich jednostki powiatowe zgłosiły planowane na najbliższe lata zadania oraz przedsięwzięcia, które nie zostały wcześniej ujęte w programie. Bieżąca aktualizacja programu umożliwi wykorzystanie dodatkowych funduszy w celu poprawy sytuacji osób niepełnosprawnych.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że zapoznał się szczegółowo z w/w Programem i poprosił o wyjaśnienie dlaczego po roku 2003 nie przystosowano żadnego miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej.

Pan Starosta wyjaśnił, że jeśli chodzi o aktywizację osób niepełnosprawnych działają różne programy.

Starosta poinformował, że jeśli po 2003 r. nie było przypadku finansowania przystosowania miejsca pracy dla osób niepełnosprawnych to wygląda to w ten sposób, że jest stanowisko, na którym pracuje osoba niepełnosprawna i jest zatrudniona, wtedy takie stanowisko się przystosowuje. W tym roku istnieje taka możliwość.

Jak wyjaśnił Starosta zostało utworzonych i wyposażonych wiele stanowisk dla osób niepełnosprawnych. Każdy pracodawca zainteresowany jest jak poinformował Starosta tworzeniem miejsca pracy dla osób niepełnosprawnych, a przystosowanie zdarza się bardzo rzadko.

Pan Przewodniczący Komisji stwierdził, że po przeczytaniu niniejszego programu oraz w porozumieniu z osobami z odpowiednich komórek naszego szpitala postanowił sformułować pismo w sprawie umieszczenia w załączniku Nr 1 do Programu w wykazie projektów wraz z ogólnym harmonogramem realizacji zapisu o treści – likwidacja barier architektonicznych i technicznych NZOZ Szpitalu Powiatowym w Kluczborku, Zakładzie Opiekuńczo Leczniczym w Wołczynie oraz przystosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jako termin realizacji zaproponowano lata 2008-

Pan Starosta odnosząc się do propozycji Przewodniczącego wyjaśnił, że to zadanie, aby je wprowadzić do Programu musiałoby być dość dokładnie opisane i wstępnie sporządzona dokumentacja i kosztorys.

Pan Starosta ponadto stwierdził, że można to wprowadzić na sesji autopoprawką.

Przewodniczący Komisji poddał niniejszą autopoprawkę pod głosowanie w wyniku, którego za jej przyjęciem głosowało jednogłośnie 7 członków komisji.         

Następnym omawianym projektem był projekt w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2008 rok.

Starosta wyjaśnił, że do niniejszego projektu uchwały wpłynęła pisemna korekta z
PFRON-u, która została naliczona na rok 2008. Różnica ta wynosi 11.797,00-zł. 

Zmiana jak stwierdził Starosta polegałaby na dodaniu w/w kwoty w pkt.II – zadania z zakresu rehabilitacji społecznej ppkt.2 – dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych i dotychczasowa kwota 179.746,00,-zł zastąpiona  została kwotą 191.543,00-zł. Po szczegółowym omówieniu uchwały przystąpiono do głosowania.

Członkowie komisji przyjęli projekt jednogłośnie.

Członkowie komisji analizie poddali następny projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego.

Starosta poinformował, że w związku z powyższym projektem uchwały zostało przeprowadzone spotkanie z przedstawicielami wszystkich jednostek organizacyjnych powiatu.

Przygotowanie projektu uchwały odbyło się bardzo starannie przy konsultacjach związków. Propozycje zostały przesłane do zaopiniowania do związków zawodowych takich jak: OPZZ, ZNP Zarządu Powiatowego w Kluczborku, NSZZ ,,Solidarność” i Forum Związków Zawodowych. Ponadto Starosta stwierdził, że przy projekcie tej uchwały starano się ustalić jak i najniższe wynagrodzenie w I grupie zaszeregowania oraz wartość punktu na poziomie umożliwiającym regulację płac wyżej niż wskaźnik budżetowy, który w roku bieżącym wynosi 3%. Zwrócił uwagę także na to, że trzeba pamiętać jednocześnie o rygorach i ramach uchwały budżetowej, która została już przyjęta wcześniej.

W związku z powyższym jak wyjaśnił Starosta pierwsza propozycja wynosiła jeśli chodzi o punkt 5,50,-zł. Po przeliczeniu zaproponowanych wysokości przez Panią Skarbnik i wymianie informacji z jednostkami odbyło się spotkanie z księgowymi z jednostek organizacyjnych.

Ze strony księgowych w porozumieniu z dyrekcją jednostek propozycja wypracowana brzmiała tak jak niniejszy projekt uchwały. W szkołach i placówkach zaproponowano 500,-zł, w pozostałych jednostkach 620, -zł oraz wartość punktu na poziomie 5,20-zł.

Starosta stwierdził, że w miarę możliwości powiat będzie starał się zabezpieczyć regulację wynagrodzeń dochodami własnymi jednostek jeśli takie zostaną wypracowane, a później zgłoszone w jednostkach jak i również w miarę możliwości przy podziale środków zwiększonej subwencji oświatowej. Nie ma możliwości radykalnej zmiany, gdyż trzeba się trzymać założonych wcześniej wskaźników budżetowych.

Innych zapytań do materiałów nie zgłoszono.

 

Ad.4.

 

Przewodniczący Komisji poprosił wszystkich członków komisji o przygotowanie propozycji do planu pracy komisji na rok 2008.

Przewodniczący stwierdził, że w planie pracy powinny się znaleźć takie tematy jak: wizytacja w ZOL w Wołczynie, spotkanie z przedstawicielami Gminy z komisji tematycznie przybliżonej do Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa. Zdaniem Przewodniczącego powinno się także odbyć ponowne spotkanie z Kierownikami Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej.

Ponadto Przewodniczący zapytał czy istnieje formalna możliwość zaproszenia Rady Nadzorczej na posiedzenie komisji.

Starosta poinformował, że nie było to do tej pory praktykowane i nie widzi żadnych przeszkód do spotkania. 

 

Ad.5.

 

Przewodniczący Komisji poprosił Pana Starostę o przedstawienie najistotniejszych spraw, które związane są tematycznie ze zdrowiem.

Pan Starosta poinformował, że w dniu 22.02.2008 zespół, który zajmuje się zmianą ustawy o Zakładach Opieki Zdrowotnej przyjął stanowisko mówiące o tym, że powiaty nadal zostaną właścicielami, a na dzień dzisiejszy organami założycielskimi dla szpitali. Zostało to uznane przez Wiceministra Zdrowia i przegłosowane.

Ponadto nadal czynione są starania jeśli chodzi o SOR. Ponownie zostały złożone wnioski do aktualizowanego Wojewódzkiego Planu Działań Ratowniczych o utworzenie w miejsce Izby Przyjęć w standardzie SOR-u  Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. Wnioski te zostały złożone w terminach i wzmocnione pismami do Pana Wojewody.

Zdaniem Starosty wpisanie do Planu daje nam możliwość utworzenia i zarejestrowania w przyszłości takiej formy działalności medycznej.

Starosta powrócił również do tematu związanego z zespołem wyjazdowym w Wołczynie.

Pisma zostały również w tej sprawie przygotowane i wysłane. Rada Powiatu w tej sprawie na sesji przyjmie przedmiotowe stanowisko popierające wniosek Starosty.

Przewodniczący poddał pod głosowanie propozycję Starosty. Za jej przyjęciem głosowali wszyscy członkowie komisji.                    

Przewodniczący Komisji podziękował Panu Staroście za informacje.

 

Ad.6.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                              Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                  Mirosław Misiak