Protokół Nr 15/2008

 

 

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 27 lutego 2008 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Robert Wietrzyk.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję rady Powiatu w dniu 28 lutego 2008 r.

3.Propozycje do planu pracy komisji na rok 2008.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Członkowie Komisji zapoznali się z przygotowanymi materiałami na sesję Rady Powiatu w dniu 28 lutego 2008 r.

Materiały zawierają m.in. projekty uchwał w następujących sprawach:

-zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu      

  Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok.

Projekt ten szczegółowo omówiła Pani Skarbnik wyjaśniając, że projekt uchwały wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, które powodują zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 334.739,-zł, zmiany w planie wydatków, powodując zwiększenie wydatków planowanych o kwotę 852.484,-zł.

Ponadto jako źródło pokrycia zwiększonego deficytu budżetowego w wysokości 517.745,-zł określa się przychody z tytułu innych rozliczeń krajowych. Zwiększa się przychody budżetu powiatu również o w/w kwotę.

Projekt wprowadza również zmiany w planie finansowym:

-Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,

-Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zmiany wprowadza się również w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2008 roku, w planie wydatków inwestycyjnych, remontowych.

 

 

Do wieloletniego programu inwestycyjnego na lata 2007-2008 wprowadza się nowe zadanie inwestycyjne pn.,, Budowa boiska wielofunkcyjnego”.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że w wykazie zadań remontowych wprowadza się nowe zadanie w związku z ubieganiem się przez Powiat Kluczborski o dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych z programu,, Wyrównywania różnic między regionami” w SOSW w Kluczborku oraz ZSLT w Kluczborku.

Ponadto w związku z ubieganiem się przez Powiat Kluczborski o dofinansowanie z programu rozwoju bazy sportowej województwa opolskiego wprowadzono do budżetu zadanie pn.: ,,Remont sali gimnastycznej ZSP Nr 2 w Kluczborku”. Również w ZSP Nr 1 w Kluczborku zwiększony został zakres rzeczowy na zadaniu pn.: Malowanie sal lekcyjnych i korytarzy oraz remont toalety na warsztatach szkolnych”. Na wniosek Dyrektora ZSLT w Kluczborku zmniejszone zostały środki na zadaniu pn.: ,,Remont podłóg i malowanie remontowanych pomieszczeń”, które przeznaczone zostaną na likwidację barier architektonicznych w tej placówce.

Radna Irena Kielar zapytała w jakim czasie będzie wykonana termomodernizacja.

Wicestarosta wyjaśnił radnej, że audyt przeprowadzony będzie dla trzech placówek:

-WODiDZ w Kluczborku

-Pracownia Ćwiczeń Praktycznych przy ZSP Nr 1 w Kluczborku

-SOSW w Kluczborku

Jest to podstawa do sporządzenia dokumentacji technicznej. Środki na ten cel mają pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Wicestarosta również dodał, że przewidziany jest większy wachlarz zadań, gdyż wykonanie planu dochodów z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie dużo większe, gdyż wzrosły czterokrotnie opłaty za składowanie odpadów komunalnych na wysypiskach śmieci.

Radna Irena Kielar poprosił o wyjaśnienie jakie kryteria są brane pod uwagę przy przydziale środków na jakiekolwiek wydatki. Zdaniem radnej jak wynika z materiałów Gmina Lasowice nie dostaje takich środków.

Wicestarosta odpowiadając wyjaśnił, że Gmina powinna w pierwszej kolejności zabezpieczyć swój wkład, a następnie zwrócić się o ewentualne dofinansowanie z Funduszu Ochrony Środowiska.

Innych zapytań nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Za przyjęciem głosowało 9 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Następnym analizowanym projektem był projekt w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówki szkolnej oraz wysokości opłat za posiłki.

Wicestarosta wyjaśnił, że powyższy projekt został przygotowany w związku z ty, że w poprzedniej uchwale Nr XX/109/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 20 grudnia 2007 r. w w/w sprawie nie zawarto kwot opłat za poszczególne posiłki w stołówkach powiatowych jednostek organizacyjnych: Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku oraz Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku, na co zwrócił uwagę nadzór prawny Wojewody Opolskiego.

Do projektu nie wniesiono uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Kolejnym omówionym projektem był projekt w sprawie zmiany uchwały
Nr XVI/79/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 6 września 2007 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z drogi oraz ich parkowanie.

 

W związku z danymi statystycznymi, dotyczącymi zleceń wydanych przez policję w sprawie wyjazdów na holowanie pojazdów, ustalono, że większość zleceń dotyczy wyjazdów na holowanie pojazdów w godzinach nocnych i w dni wolne od pracy, kierowanych przez osobę nietrzeźwą. W związku z tym ponownie przeanalizowano cenniki ustalone za w/w czynności w powiatach ościennych. Z dokonanej analizy wynika, że w niektórych uchwałach uwzględniono specyfikę pracy jednostek usuwających pojazdy z drogi i wprowadzono dodatkowe opłaty za usługi wykonywane w utrudnionych warunkach, godzinach nocnych i w dni wolne od pracy.

Wobec powyższego zaproponowano doliczyć do ustalonych opłat dodatek w wysokości 35 % całkowitej należności określonej w Uchwale Nr XVI/79/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 6 września 2007 r., który będzie obowiązywać w niedzielę i święta oraz dni powszednie w godzinach od 2200 do 600.

Nie wniesiono zapytań do uchwały przyjmując ją jednogłośnie w drodze głosowania.

Przewodniczący Komisji przedstawił członkom komisji kolejny projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXVI/254/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 9 lutego 2006 r. w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2006-2010.

Wicestarosta poinformował, iż ponowne przygotowanie w/w projektu wiąże się z jego aktualizacją i dotyczy szczegółowych, konkretnych projektów. Samorządy gminne oraz ich jednostki powiatowe zgłosiły planowane na najbliższe lata zadania oraz przedsięwzięcia, które nie zostały wcześniej ujęte w programie. Bieżąca aktualizacja programu umożliwi wykorzystanie dodatkowych funduszy w celu poprawy sytuacji osób niepełnosprawnych.

Radna Irena Kielar nawiązując do niniejszego projektu stwierdziła, iż bardzo dobrze, że likwiduje się bariery architektoniczne.

Pan Wicestarosta wyjaśnił zebranym, że do powyższego projektu zostanie przygotowana autopoprawka Zarządu Powiatu, która będzie polegała na tym, że w załączniku Nr 1 do projektu uchwały w części dotyczącej likwidacji barier funkcjonalnych po pkt.9 dodany zostanie pkt.10, który brzmiałby – likwidacja barier architektonicznych i technicznych NZOZ w Szpitalu Powiatowym w Kluczborku, w Zakładzie Opiekuńczo Leczniczym w Wołczynie oraz przystosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych. Termin realizacji zadania byłby na lata 2008-

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag i zapytań jednogłośnie go przyjmując.

Następnym omawianym projektem był projekt w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2008 rok.

Wicestarosta wyjaśnił, że do niniejszego projektu uchwały wpłynęła pisemna korekta z
PFRON-u naliczona na rok 2008. Różnica ta wynosi 11.797,00-zł.  

Zmiana jak stwierdził Wicestarosty polegałaby na dodaniu w/w kwoty w pkt.II – zadania z zakresu rehabilitacji społecznej ppkt.2 – dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych i dotychczasowa kwota 179.746,00,-zł zastąpiona  została kwotą 191.543,00-zł. Po szczegółowym omówieniu uchwały przystąpiono do głosowania.

Członkowie komisji przyjęli projekt jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji zapoznał zebranych z projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z Panią Bożeną Małysa radną Rady Powiatu w Kluczborku.

Projekt został przygotowany w związku z przesłaniem przez Zastępcę Wójta Gminy Lasowice Wielkie wniosku w w/w sprawie.

Wicestarosta wyjaśnił, że w dniu wczorajszym odbyło się spotkanie radnych w powyższej sprawie, w którym uczestniczył także wójt Gminy Lasowice Wielkie oraz jego Z-ca. Celem spotkania było przedstawienie swoich argumentów przez obie strony, aby radni mieli możliwość zadecydowania jak będą głosować na sesji.

Radna Bożena Małysa zabierając głos wyjaśniła wszystkim członkom komisji, że w listopadzie złożyła już wniosek o wyliczenie emerytury lecz do dnia dzisiejszego nie otrzymała z ZUS żadnej decyzji. Ponadto radna stwierdziła, iż ze strony Wójta została złożona jej propozycja, że jeśli wystąpi ona z pismem podając datę odejścia na emeryturę to Wójt wycofa swój wniosek.

Pan Starosta wyjaśnił zebranym, że chciałby, aby sprawa powyższa się wyjaśniła pomiędzy radną i Wójtem i projekt uchwały został wycofany.

Członkowie komisji analizie poddali następny projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego.

Pan Wicestarosta poinformował, że w związku z powyższym projektem uchwały zostało przeprowadzone spotkanie z przedstawicielami wszystkich jednostek organizacyjnych powiatu.

Przygotowanie projektu uchwały odbyło się bardzo starannie przy licznych konsultacjach związków. Propozycje zostały przesłane do zaopiniowania do związków zawodowych takich jak: OPZZ, ZNP Zarządu Powiatowego w Kluczborku, NSZZ ,,Solidarność” i Forum Związków Zawodowych. Ponadto Wicestarosta stwierdził, że przy projekcie tej uchwały starano się ustalić jak i najniższe wynagrodzenie w I grupie zaszeregowania oraz wartość punktu na poziomie umożliwiającym regulację płac wyżej niż wskaźnik budżetowy, który w roku bieżącym wynosi 3%. Zwrócił uwagę także na to, że trzeba pamiętać jednocześnie o rygorach i ramach uchwały budżetowej, która została już przyjęta wcześniej.

W związku z powyższym jak wyjaśnił Wicestarosta pierwsza propozycja wynosiła jeśli chodzi o punkt 5,50,-zł. Po przeliczeniu zaproponowanych wysokości przez Panią Skarbnik i wymianie informacji z jednostkami odbyło się spotkanie z księgowymi z jednostek organizacyjnych.

Ze strony księgowych w porozumieniu z dyrekcją jednostek propozycja wypracowana brzmiała tak jak niniejszy projekt uchwały. W szkołach i placówkach zaproponowano 500,-zł, w pozostałych jednostkach 620, -zł oraz wartość punktu na poziomie 5,20-zł.

Wicestarosta stwierdził, że w miarę możliwości powiat będzie starał się zabezpieczyć regulację wynagrodzeń dochodami własnymi jednostek jeśli takie zostaną wypracowane, a później zgłoszone w jednostkach jak i również w miarę możliwości przy podziale środków zwiększonej subwencji oświatowej. Nie ma możliwości radykalnej zmiany, gdyż my musimy się trzymać założonych wcześniej wskaźników budżetowych.

Radna Irena Kielar nawiązując do wypowiedzi Wicestarosty poinformowała, że docierają do niej głosy, iż pracownicy są niezadowoleni i jej zdaniem powinno się jednak znaleźć środki na podwyższenie wynagrodzeń. Radna uważa, że nie każda szkoła ma możliwość wypracowania pieniędzy.

Radny Leszek Krzyżanowski poparł wypowiedź radnej Ireny Kielar stwierdzając, że rzeczywiście jeśli ludzie nie dostaną podwyżek to zaczną szukać innej pracy i będą odchodzić.

Kolejno o głos poprosił radny Maciej Tomaszczyk, który stwierdził, że trzeba realnie spojrzeć na bieżący budżet, gdyż w najbliższym czasie pojawi się problem podwyżek 10 % dla nauczycieli, które będą musiały być wypłacone z wyrównaniem od miesiąca stycznia.

Innych zapytań do projektu uchwały nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji poddał projekt pod głosowanie. Za jego przyjęciem głosowało 7 członków komisji, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

Członkowie komisji przystąpili do omówienia sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 11.12.2007 r. do 8.02.2008 r.

Radna Irena Kielar odnosząc się do sprawozdania z dnia 20 grudnia 2007 r. oraz informacji jaka na nim została przedstawiona przez Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu odnośnie zwrotu stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych poprosiła Panią Skarbnik o wyjaśnienie dlaczego powiat musi dokonać takiego zwrotu.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że program stypendialny 2004-2005 nie posiadał odgórnych wytycznych jeśli chodzi o kryteria przyznawania. W związku z powyższym postanowiono określić je poprzez ustawę o zasiłkach rodzinnych oraz przy pomocy innych przepisów, aby można zakwalifikować te dochody poszczególnych rodzin, z których dzieci złożyły wnioski o stypendium. Przyznano stypendia dla ponad 700 osób. Następnie w miarę rozwoju kolejnych etapów programu przesłane zostały wytyczne. W ubiegłym roku przeprowadzono w tej kwestii kontrolę w wyniku której stwierdzono uchybienia.

Jak poinformowała również Pani Skarbnik osoby ubiegające się o stypendium musiały dostarczyć rachunki ze sklepów, gdyż stypendia przyznawane były jedynie na pomoce naukowe i odzież sportową. Większość uczniów na niniejszych rachunkach nie posiadała zapisu, że jest to np. obuwie sportowe i właśnie te rachunki zostały zakwestionowane przez kontrolujących.  

Radna poprosiła także o wyjaśnienie czego dotyczą zawarte umowy wykazane w sprawozdaniu z dnia 20 grudnia 2008 r.

Wicestarosta wyjaśnił, że są to długi SPZOZ ZOZ w likwidacji, które powiat po negocjacjach spłaca wierzycielom.

Innych zapytań do sprawozdania nie wniesiono przyjmując je 6 głosami za, 2 wstrzymującymi się i brakiem głosów przeciw.

 

Ad.3.

 

Członkowie komisji przedstawili swoje propozycje do planu pracy komisji na rok 2008.

Do planu pracy zaproponowano m.in.:

-harmonogram planowanych zadań remontowych i inwestycyjnych /stopień zaawansowania/

  w Powiecie Kluczborskim,

-analiza wykonania budżetu za 2007 rok,

-pozyskiwanie środków zewnętrznych,

-analiza dochodów w DPS-ach,

-działalność na rzecz osób niepełnosprawnych /PCPR/,

-analiza wykonania budżetu za I półrocze 2008 r.,

-przygotowanie projektu budżetu na rok 2009.

Powyższe propozycje zostały przyjęte przez członków komisji w drodze głosowania.

Przewodniczący Komisji zobowiązał się do przedłożenia powyższych propozycji z podziałem na poszczególne miesiące do Biura Rady.  

 

Ad.4.

 

Radny Maciej Tomaszczyk wystąpił z zapytaniem w jakim terminie zostaną uruchomione środki finansowe przeznaczone na remonty nawierzchni bitumicznej na drogach powiatowych oraz w jakim terminie wykonana zostanie wycinka drzew przy drogach powiatowych na terenie Gminy Byczyna. Wicestarosta poinformował radnego, że odpowiedź zostanie sporządzona na piśmie i

przekazana radnemu.

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.

 


   Protokołowała

 Joanna Strzelczyk

 

                                                                                  Przewodniczący Komisji

 

                                                                                      Robert Wietrzyk