Protokół Nr 13/2008

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu

w Kluczborku w dniu 29 stycznia 2008 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mirosław Misiak.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania

                                            Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego

                                            w Kluczborku,

3.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa

                                        Starostwa Powiatowego w Kluczborku,

4.Małgorzata Zabierowska – Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Bezpieczeństwo epidemiologiczne w Powiecie Kluczborskim.

   /Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kluczborku      
    – Małgorzata Zabierowska/.

3.Projektowane zmiany w systemie ochrony zdrowia

   /Starosta Kluczborski – Piotr Pośpiech/.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich radnych i zaproszonych gości i przedstawił zebranym porządek dzisiejszego posiedzenia.

Do przedstawionego porządku nie wniesiono żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Na wstępie komisji Przewodniczący udzielił głosu zaproszonej na dzisiejsze posiedzenie Pani Małgorzacie Zabierowskiej – Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kluczborku.

Pani Dyrektor zabierając głos przedstawiła informację o bezpieczeństwie epidemiologicznym
w powiecie kluczborskim w 2007 roku.

Poinformowała, że ubiegły rok był rokiem, w którym nie stwierdzono większych zaniedbań

w stanie sanitarno-epidemiologicznym nadzorowanym przez tutejszy SANEPID.

Bardzo dobrze zdaniem Pani Dyrektor układała się współpraca pomiędzy SANEPID-em,

a samorządem jeśli chodzi o szczepienia przeciwko meningokokom. 

Zanotowano kilka nowych przypadków choroby meningokokowej .

Pani Dyrektor stwierdziła ponadto, że jest wiele innych zachorowań i powinniśmy się liczyć z chorobami, które ludzie mogą przenosić w wyniku wyjazdów zagranicznych. W ubiegłym roku stwierdzony został w naszym powiecie przypadek malarii. Zanotowano również kilka przypadków choroby meningokokowej w starszych grupach wiekowych. Jeden z przypadków został przywieziony z Holandii.

Zdaniem Pani Dyrektor duże zagrożenie stanowi ,,ptasia grypa”. Najbardziej groźne jak określiła Pani Dyrektor byłoby zmutowanie się w/w wirusa, który miałby takie cechy, które byłyby nierozpoznawalne i mogłyby być przenoszone z człowieka na człowieka. Mogłaby wtedy wystąpić bardzo duża śmiertelność wśród ludzi.

Z tego względu niezbędna jest edukacja, głównie dzieci i młodzieży w zakresie podstawowych zasad higieny, zagrożeń ze strony różnych czynników biologicznych oraz skutecznej profilaktyki w tym zakresie. Powinno to się odbywać zdaniem Pani Dyrektor przy wsparciu nauczycieli i wychowawców.  

Dyrektor poinformowała również, że duży problem w naszym powiecie stanowią bezpańskie psy. W roku 2007 zanotowano 107 przypadków pogryzień. Zaszczepionych zostało 7 osób przeciwko wściekliźnie.

Kontynuowane były także działania, które miały na celu doskonalenie procedur postępowania w przypadku zagrożenia bioterroryzmem. W tym celu przyprowadzono ćwiczenia PZZK w Kluczborku dotyczące otrzymania przesyłki niewiadomego pochodzenia. 

Pani Dyrektor SANEPID-u omówiła także jakość wody do picia na terenie naszego powiatu.

Poinformowała, że do spożycia przez ludzi wykorzystywana jest woda pochodząca z otworów trzecio- i czwartorzędowych. Ujmowane są one wyłącznie za pomocą studni głębinowych. Nadzorem sanitarnym objęte są ujęcia wód podziemnych w Kluczborku, Bogacicy, Krzywiźnie, Łowkowicach, Maciejowie, Chocianowicach, Wołczynie, Dobiercicach, Szymonkowie, Wierzbicy Górnej, Markotowie, Krzywiczynach, Polanowicach-Byczynie, Kostowie, Nasalach-Kastelu. Bardzo dużo ujęć znajduje się na terenach rolniczych. Każda studnia ma wyznaczoną strefę ochrony bezpośredniej, w których obrębie nie wolno prowadzić działalności mogącej mieć wpływ na pogorszenie jakości wody.

Wody na terenie powiatu charakteryzują się znaczną zawartością żelaza, manganu oraz azotanów. Żelazo i mangan występują w 11 z 17 nadzorowanych wodociągów. Woda ta przed dostarczeniem do odbiorców jest poddawana uzdatnianiu czyli odżelazianiu i odmanganianiu.

W wodzie występują również azotany, na których występowanie mają wpływ zanieczyszczenia związane z hodowlą zwierząt oraz nieracjonalne stosowanie nawozów azotowych.

Pani Dyrektor omówiła także kwestię bezpieczeństwa żywności. Poinformowała, że w roku 2007 na terenie powiatu działało 538 obiektów zajmujących się produkcją i wprowadzaniem do obrotu środków spożywczych. Aby zapewnić bezpieczeństwo żywności przeprowadzane były bieżące kontrole sanitarne polegające na pobieraniu próbek do badań laboratoryjnych. Prowadzone były również kontrole w zakresie wymagań sanitarno-technicznych, w tym w zakresie tj: czystości placówek, higieny personelu, właściwych warunków temperaturowych itp.

Pani Dyrektor poinformowała ponadto, że bardzo ważną sprawą jest postępowanie z materiałami zawierającymi azbest na terenie powiatu. W Polsce wprowadzony jest zakaz stosowania wyrobów zawierających azbest. Ze względu na swoje właściwości azbest był niegdyś wykorzystywany na szeroką skalę w budownictwie. Do dzisiaj w naszym otoczeniu znajduje się wiele wyrobów zawierających azbest. Materiał ten nieprawidłowo użytkowany lub usuwany zanieczyszcza środowisko i stanowi zagrożenie dla zdrowia ludności. Dlatego też potrzebna jest odpowiednia edukacja społeczeństwa w tym zakresie oraz pomoc ze strony władz lokalnych.

Przewodniczący Komisji zasugerował, aby takie informacje umieścić w prasie lokalnej.

Pozwoli to wtedy na uświadomienie ludziom skali zagrożenia.

Radny Mieczysław Czapliński zapytał czy na terenie powiatu znajdują się rury wodociągowo-azbestowe. Pani Dyrektor wyjaśniła radnemu, że są jednakże jest ich niewiele.

Przewodniczący Komisji zapytał jak wygląda kwestia rozbiórki elementów z azbestu.

Dyrektor stwierdziła, że taka rozbiórka powinna być zgłoszona do Nadzoru Budowlanego, który powinien poinformować SANEPID o tym kiedy i gdzie to będzie wykonywane.

Również zgodnie z przepisami każdy ma obowiązek zgłoszenia do Gminy tego, że posiada np. dach na altanie wykonany z azbestu. Gmina w tym wypadku przesyła taką informację do Wojewody, który monitoruje te sprawy.

Pan Starosta zabierając głos stwierdził, że tego typu pokryć dachowych jest coraz mniej.

Duży problem zdaniem Starosty stanowią małe zabudowania gospodarcze na wsiach i małych miejscowościach.

Przewodniczący Komisji zawnioskował, aby zwrócić się do Zarządu Powiatu o podjęcie działań mających na celu zebranie kompleksowych informacji na temat usuwania i składowania w/w materiałów oraz firm uprawnionych do pracy przy azbeście. Komisja wnioskuje także, aby dowiedzieć się czy istnieje program centralny dotyczący niniejszego problemu oraz w jaki sposób jest on monitorowany w naszym powiecie.

Przewodniczący Komisji poddał powyższy wniosek pod głosowanie. Komisja jednogłośnie przyjęła wniosek.

Na zakończenie Pani Dyrektor SANEPID złożyła również pisemną informację dotyczącą bezpieczeństwa epidemiologicznego w powiecie kluczborskim w 2007 roku.

Informacja ta znajduje się w aktach komisji Nr OR.JS/RP/K.Zdr-0058/11/2008.

 

Ad.3.

 

Kolejnym punktem dzisiejszego posiedzenia były projektowane zmiany w systemie ochrony zdrowia. Temat ten szczegółowo przedstawił Pan Starosta, który od dnia 10 grudnia 2007 r.

został przeniesiony w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu do Zespołu ds.Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej.

Pierwsze spotkanie dotyczące projektowanych zmian odbyło się 17 stycznia 2008 r. Uczestniczyli w nim przedstawiciele powiatów, starostowie oraz przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia, gdzie odbyła się wstępna ocena i przekazane zostały uwagi, co do nowych projektowanych zmian w ustawach.

Pan Starosta poinformował, że jego zdaniem projekty ustaw przedłożone zostały zbyt szybko

i nie zostały do końca dopracowane. Stanowisko w tej sprawie zostało przekazane Ministrowi.

Pan Starosta stwierdził, że sprawą najbardziej bulwersującą środowisko samorządów jest brak w projektowanej zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej zapisu o powiatach jako organach założycielskich dla szpitali.

W dniu 16 stycznia odbyło się także spotkanie Ministra Zdrowia z Marszałkami Województw, które zostały wskazane jako organy założycielskie dla wszystkich szpitali powiatowych.

Marszałkowie przyjęli to bardzo niechętnie.                    

Prowadzono wiele dyskusji w obecności przedstawiciela Zarządu Związku Powiatów Polskich, który dysponował wyliczeniami dotyczącymi ewentualnych rekompensat o jakie powiaty mogłyby się domagać, gdyż od 1999 r. całe mienie, w którym funkcjonują szpitale zostały ustawą wprowadzającą reformę administracyjną kraju skomunalizowane.

Dlatego nie można ustawą pozbawiać własności, gdyż związane to jest z dużymi rekompensatami.

Na spotkaniu Minister Zdrowia podzielił uwagi, co do tego, że ustawa została napisana zbyt szybko i wymaga wielu poprawek. Minister powołał się w tej kwestii na konsultacje społeczne w tym ze środowiskiem Powiatów Polskich oraz na tzw. ,,Biały szczyt” zwołany przez obecnego Premiera.

Pan Starosta również otrzymał zaproszenie do współpracy w zespołach, które w ramach ,,Białego szczytu” mają funkcjonować. Będą to cztery zespoły, które projektowane zmiany będą konsultowały i wyrażały swoje opinie.

Do nich należą m.in.:

-Zespół ds. wynagrodzeń,

-Zespół ds. ubezpieczeń dobrowolnych,

-Zespół ds. praw pacjenta,

-Zespół ds. zmian organizacyjnych w obszarze Zakładów Opieki Zdrowotnej.

Starosta stwierdził, że założenia Ministerstwa powinny cieszyć, gdyż stawiają one m.in. jako jeden z priorytetów zrównanie w traktowaniu i prawach szpitali publicznych i niepublicznych.

Ponadto projekt ustawy jak poinformował Starosta zawiera zapis o przejściu wszystkich pracowników zatrudnionych w SPZOZ-ach na zasadzie Kodeksu Pracy do nowego podmiotu. 

Prowadzone są również prace w Ministerstwie Finansów nad konwersją długów na obligacje, które byłyby gwarantowane przez organy założycielskie lub też przez Skarb Państwa.

Na spotkaniu zwrócono również uwagę na dość rygorystyczne przepisy sanitarne.

Wszystkie szpitale miały w ubiegłym roku termin na przedłużenie programów dostosowawczych do roku 2012. Programy te dotyczą jedynie funkcjonujących jednostek. Nowo tworzone podmioty muszą od początku spełniać standardy, które wynikają z nowego rozporządzenia Ministra Zdrowia i te przepisy mają zostać złagodzone. Prowadzone są w tym celu prace przez Ministerstwo. Pozwoli to umożliwić nowym podmiotom korzystanie z programów dostosowawczych, które obowiązują SPZOZ-y.

Jeśli chodzi o podwyżki i związane z tym niepokoje społeczne oraz oczekiwania środowisk medycznych Starosta stwierdził, że Ministerstwo nie przewiduje żadnych większych środków na ten cel. Na spotkaniu poinformowano, że przygotowana została zmiana w planie finansowym NFZ-u, za które to środki mają być zakontraktowane dodatkowe usługi w szpitalach.

Zdaniem Starosty nie rozwiąże to problemu płacowego, ale jest to działanie pozytywne.

Starosta nawiązał również do kwestii zwiększania składki na ubezpieczenie zdrowotne i jego zdaniem podniesienie to nie da efektów dłuższej perspektywy czasowej.

Istotną sprawą jest jak poinformował Pan Starosta to, że w aktach nie ma mowy o współpłaceniu przez pacjentów. Rozwiązania, które były dyskutowane miałyby polegać na odpłatności jednorazowej dla szpitala za podwyższony standard.

Kolejną kwestią poruszaną było ubezpieczenie prywatne pacjentów na zasadzie dobrowolności płacenia polisy. Starosta uważa, że polisa ta pozwoliłaby na zabezpieczenie leczenia w razie potrzeby i na pewno skorzystałoby z niej wiele osób. Pozwoliłoby to również podnieść przychody szpitali.

Na zakończenie wypowiedzi Pana Starosty Przewodniczący Komisji podziękował za przybliżenie tematu planowanych zmian w systemie ochrony zdrowia.

 

Ad.4.

 

Następnie Przewodniczący Komisji poinformował zebranych piśmie jakie wpłynęło do komisji od Stowarzyszenia Ochrony Środowiska ,,EKO” w Kluczborku w sprawie uciążliwej działalności P.V. Prefabet w Kluczborku. Niniejsze Stowarzyszenie zwróciło się do komisji Zdrowia z prośbą o interwencję i pomoc w niezwłocznym wyegzekwowaniu przez Starostę Kluczborskiego od P.V Prefabet w Kluczborku , przestrzegania warunków wydanej decyzji na emisję hałasu do środowiska z instalacji zlokalizowanych w Hali Żelbety w Kluczborku przy ul.Dzierżona

i podjęcia działań organizacyjnych i technicznych zmierzających do ograniczenia uciążliwości akustycznej powodowanej działalnością zakładu pismo powyższe znajduje się w aktach

RP-0718/6/2007. Do w/w pisma odpowiedzi wyjaśniającej udzielił również Pan Starosta.

Pismo znajduje się również dokumentacji pod w/w numerem.

Przewodniczący Komisji poprosił Pana Starostę o wyjaśnienie jak powyższy problem będzie rozwiązywany, gdyż osoby z w/w Stowarzyszenia również spotkały się z radnym prosząc

o pomoc.

Pan Starosta odpowiadając na zapytanie radnego wyjaśnił, że w w/w sprawie odbyło się szereg spotkań z osobami reprezentującymi Stowarzyszenie Ochrony Środowiska ,,EKO”.

Ze strony Starostwa można jedynie zgłaszać do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska po raz kolejny przekroczenie dopuszczalnego hałasu. Zdaniem Pana Starosty nadmienić należy, że wydana przez niego decyzja o dopuszczalnym poziomie hałasu emitowanego do środowiska dla P.V Prefabet S.A w Kluczborku oraz konsekwencją tego naliczona przez WIOŚ w Opolu kara za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu, kończy etap postępowania administracyjnego. Kolejnym etapem postępowania w tej kwestii jest etap postępowania sądowego.

Następnie o głos poprosiła zaproszona na dzisiejsze spotkanie Pani Dyrektor SANEPID, która poinformowała, że problem ten nie jest jej obcy, gdyż również otrzymała pismo o podobnej treści.

Przewodniczący również poprosił o zabranie głosu Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego, który stwierdził, że przygotuje pismo w  sprawie ponownego przeprowadzenia dodatkowego pomiaru emisji hałasu dla Zakładu P.V. Prefabet S.A w Kluczborku.

Kolejno Przewodniczący Komisji poinformował zebranych, że do komisji wpłynęła odpowiedź na wniosek radnego Wojciecha Smolnika w sprawie podpaleń budynku stanowiącego własność Spółdzielni Ogrodniczo-Pszczelarskiej w Kluczborku w likwidacji położonego przy ul.M.Skłodowskiej-Curie. Odpowiedzi wpłynęły m.in. od: Dyrekcji ZSP Nr 1 w Kluczborku, Komendy Powiatowej Policji /pisma znajdują się w aktach komisji teczka nr RP-0055/4/2007/.

Ponadto Pan Przewodniczący Komisji poinformował, że komisja otrzymała również odpowiedź w sprawie utworzenia laboratorium bakteriologicznego. Odpowiedź jest negatywna. Zdaniem Przewodniczącego mimo wszystko takie laboratorium jest bardzo potrzebne, gdyż badania powinny być wykonywane na bieżąco, a nie jak to się odbywa obecnie wyniki dostarczane są po kilku dniach. Przewodniczący stwierdził, że szpital, w którym brak jest takiego laboratorium nie może uważać się za rozwojowy. Przewodniczący uznał, że problem ten będzie nadal poruszał.

Przewodniczący nawiązał także do wniosku komisji w sprawie remontu drogi i terenów zielonych na terenie szpitala. Starosta odpowiadając stwierdził, że remont ten będzie przeprowadzony.

Przewodniczący Komisji poinformował, że do dnia dzisiejszego jest także brak odpowiedzi na wcześniejsze pismo Pani Marii Mastalerz – lek.med w sprawie dostosowania rozkładu jazdy autobusów PKS do rzeczywistych potrzeb mieszkańców Gminy Lasowice Wielkie.

W powyższej sprawie wystosowane zostało pismo do Dyrektora PKS w Kluczborku, na które brak jest do dzisiaj odpowiedzi.

Kolejną poruszoną kwestią było pismo radnej Lidii Łowickiej w sprawie pracy Urzędu Miejskiego oraz Starostwa Powiatowego w godzinach popołudniowych.

Pan Starosta wyjaśnił, że przeprowadził wstępną rozmowę z Panem Burmistrzem Miasta Kluczborka i jego zdaniem mógłby być to jeden dzień w miesiącu, w którym Urząd byłby czynny do godz.17. Przewodniczący Komisji stwierdził, że do tematu powyższego komisja powróci na jednym z kolejnych posiedzeń.

Innych spraw nie poruszano.   

                 

Ad.5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

                                                                                              Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                  Mirosław Misiak