Kolejno radny Wojciech Smolnik poprosił o wyjaśnienie Pana Starostę czy znany jest już wyrok w sprawie ,,ustawy
Starosta wyjaśnił, że Sąd Okręgowy w Opolu wydał niekorzystne w tej sprawie dla nas orzeczenie. Uzasadnienie ustne w tej sprawie było zdaniem Starosty takie, że nasz pozew dotyczył roku 2003 i 2004, a orzeczenie Sądu dotyczyło roku 2001 i 2002. Pan Starosta oświadczył, że do niniejszego wyroku będzie z naszej strony złożona apelacja.
Radny nawiązując do działu 85321 – zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności zapytał czy zaplanowane w tym dziale środki w kwocie 76.000,-zł będą wystarczające.
Pani Skarbnik poinformowała, że te środki na pewno nie będą wystarczające i w tym celu będą pisane wnioski o zwiększenie.
Następnie radny Maciej Tomaszczyk zapytał w jaki sposób Zarząd Dróg Powiatowych
w Kluczborku realizuje lub będzie realizował zimowe utrzymanie dróg i ulic i czy są w tym celu zawarte jakiekolwiek umowy, czy też odbywać się to będzie w ramach środków własnych.
Starosta wyjaśnił, że na lata 2007/2008 są zawarte umowy, wyłonieni są wykonawcy, natomiast na lata 2008/2009 takie umowy będą dopiero zawarte.
W ZDP w Kluczborku w gotowości stałej jest 1 samochód wraz z piaskarką, są również
2 piaskarki, które pracują na podstawie umów na prywatnych samochodach.
Ponadto wprowadzono, że materiał czyli piasek i sól jest składowany na terenie wszystkich gmin, a nie jak dotychczas tylko w Wołczynie, aby uniknąć zbędnego pustego przebiegu.
Starosta poinformował, że w projekcie budżetu na rok 2008 zostały w dochodach ujęte nowe wpływy w dziale 600 – transport i łączność – rozdział grzywny i inne kary pieniężne od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych na poziomie 150.000,00-zł.
Zdaniem Starosty wpływy te na pewno będą większe, gdyż w roku 2007 roku z tytułu wymierzonych kar za jazdę z niedopuszczalnym tonażem po naszych drogach wpłynęły należności na poziomie około 200.000,00,-zł.
Starosta stwierdził, że planuje się utworzenie nowych pkt. ważących pojazdy np: w miejscowości Bogacica, co zwiększyłoby również wpływy z w/w tytułu.
Radny Władysław Zawadzki zapytał czy taki pkt. mógłby powstać w Kostowie.
Starosta potwierdził, że jest to w planach.
Następnie radny Maciej Tomaszczyk zapytał czy w Starostwie Powiatowym na 2008 rok przewidziane są środki na komputeryzację oraz obieg poczty elektronicznej.
Starosta wyjaśnił, że na komputeryzację potrzebne są środki w wysokości około 400.000,00,-zł
i trzeba będzie to zrobić zgodnie z wymogami rozporządzenia. W tym celu szukamy możliwości pozyskania środków z zewnątrz.
Kolejno radny Grzegorz Fraszek zapytał Pana Starostę czy prawdą jest, że remont drogi w ciągu ulic Jagiellońska i Jana Pawła będzie wykonany w pasie jezdni przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Opolu Rejon w Kluczborku , a reszta pozostanie w gestii Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku.
Pan Starosta potwierdził, że podniesienie studzienek, krawężników, oznakowanie leży po stronie ZDP.
Radny Mirosław Misiak nawiązał w dyskusji do spłaty długu po byłym SPZOZ w Kluczborku pytając czy wykazana w materiałach kwota 2.545.866,-zł byłaby całkowitą kwotą przeznaczoną na dokończenie spłaty wyżej wspomnianego zadłużenia. Radny zapytał również czy w w/w kwocie znajduje się także sprzedaż mienia. Starosta wyjaśnił, że sprzedaż mienia zaplanowana na poziomie 1.760.000,-zł jest ujęta w wydatkach budżetu. Koniec likwidacji zaplanowany jest na koniec sierpnia 2008 r. Starosta stwierdził, że największym wierzycielem jest ZUS.
W spłacie niniejszego zadłużenia jak poinformował pisemnie Prezes ZUS jest możliwe zawarcie układu i rozłożenia spłaty nawet na okres 10 lat.
Pan Starosta poinformował również zebranych, że w dniu 12 grudnia 2007 r. odbyła się w NSA w Warszawie kolejna rozprawa w sprawie o likwidacji SPZOZ w Kluczborku. Pan Starosta uczestniczył w niej osobiście. NSA podjął rozstrzygnięcie takie, że przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia w WSA w Opolu.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego zapytał odnosząc się do planu wydatków inwestycyjnych na 2008 rok.- dział 600, rozdział 60014-Zarząd Dróg Powiatowych
w Kluczborku /zadanie- studium wykonalności na przebudowę drogi powiatowej 13040 Kostów- granica woj.wielkopolskiego (Kuźnica Trzcińska) km0+006-5+472 dł.5,466 km (Gmina Wołczyn) czy taka dokumentacja nie mogłaby być wykonywana przez Zarząd Dróg Powiatowych w ramach własnych środków.
Starosta wyjaśnił, że jeśli chodzi o studium wykonalności to z wykonaniem przez ZDP jest problem natomiast jeśli chodzi o wykonanie projektu budowlanego to w znacznej części robią to pracownicy ZDP w Kluczborku.
Radny Mirosław Misiak zapytał czy Zarząd Powiatu przewidział jakieś dodatkowe środki dla
PPSP w Kluczborku. Pan Starosta wyjaśnił, że na rok 2008 planowany jest zakup ubrań dla strażaków.
Innych zapytań do projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok nie wniesiono.
W związku z brakiem zapytań Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego poddał pod głosowanie członków powyższy projekt uchwały.
W obecności 11 radnych za przyjęciem niniejszego projektu głosowało 8 radnych, wstrzymało się 3, nie stwierdzono głosów przeciw.
Następnie do głosowania przystąpiła Komisja Zdrowia. Za przyjęciem powyższego projektu uchwały w drodze głosowania i w obecności 8 radnych głosowało 6 członków komisji, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.
Na zakończenie Komisja Budżetu po zapoznaniu się z pisemnymi opiniami poszczególnych komisji i analizie projektu budżetu na rok 2008 sporządziła zbiorową opinię z uwzględnieniem wniosków zawartych w komisjach. Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego znajduje się w aktach komisji /pismo nr OR.KS/RP/K.Budż-0053/6/2007/.
Komisja Zdrowia również sporządziła swoją opinię. Opinia ta znajduje się w aktach komisji
/pismo nr OR.KS/RP/K.Zdr-0053/6/2007/.
Następnie członkowie komisji omówili pozostałe materiały przygotowane na sesję.
W kolejności omówiono projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2008.
Projekt ten został przygotowany w związku z ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, która nakłada na organy prowadzące obowiązek corocznego uchwalania regulaminu wynagradzania nauczycieli. Regulamin ten ponadto podlega uzgodnieniu ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli. Zarząd Powiatu przeprowadził procedurę uzgadniającą z czterema związkami, które zaproponowały do regulaminu swoje zmiany. Niektóre z tych zmian zostały przyjęte przez Zarząd, a niestety kilka odrzucono ze względu na brak środków.
Do powyższego projektu nie wniesiono uwag przyjmując go jednogłośnie.
Kolejnym omawianym projektem był projekt w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówki szkolnej oraz wysokości opłat za posiłki.
Projekt ten został przygotowany w związku ze zmianą w ustawie o systemie oświaty. Zmianie uległ artykuł, który obliguje organ prowadzący szkoły do ustalenia zasad korzystania ze stołówki szkolnej oraz wysokości opłat za posiłki. Zapis ten dotyczy stołówek szkolnych, które zgodnie
z ustawą są organizowane w szkołach w celu wspierania prawidłowego rozwoju uczniów.
Do niniejszego projektu członkowie obu komisji nie wnieśli uwag zatwierdzając go jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji Budżetu przedstawił zebranym następny projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego wyłączenia ze struktury Samodzielnego Specjalistycznego Zespołu Opieki Zdrowotnej nad Matką i Dzieckiem w Opolu Przyszpitalnej Przychodni Ginekologiczno-Położniczej.
Projekt ten ma związek z tym, że Dyrekcja Samodzielnego Specjalistycznego Zespołu Opieki Zdrowotnej nad Matką i Dzieckiem w Opolu, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Społecznej Zespołu oraz związków zawodowych, które działają na terenie Zespołu złożyła wniosek o wyłączenie ze struktur SSZOZ nad Matką i Dzieckiem w Opolu jednostki organizacyjnej tj. Przyszpitalnej Przychodni Ginekologiczno-Położniczej.
Przekształcenie zakładu opieki zdrowotnej następuje w drodze uchwały właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, a w tym wypadku Sejmiku Województwa Opolskiego.
Do Zarząd Województwa Opolskiego wyraził zgodę na wszczęcie właściwej procedury. Przychodnia powyższa działająca przy Zespole zajmuje się świadczeniem specjalistycznych porad ambulatoryjnych w zakresie ginekologii i położnictwa, w tym opieką przedszpitalną
i poszpitalną oraz pełni funkcję konsultacyjną w przypadkach trudnych diagnostycznie
i leczniczo. Z uwagi na fakt, iż co roku zmniejsza się liczba porad udzielanych pacjentkom ubezpieczonym w NFZ oraz wartość kontraktu, a tym samym wzrasta strata na działalności Przychodni zasadnym jest wprowadzenie zmian organizacyjnych polegających na wyłączeniu Przychodni ze struktury Zespołu.
Zakres świadczeń wykonywany będzie przez podmiot zewnętrzny w pomieszczeniach funkcjonującej Przyszpitalnej Przychodni Ginekologiczno-Położniczej na podstawie umowy najmu.
Do projektu nie wniesiono zapytań przyjmując go w drodze głosowania 10 głosami za, przy
3 głosach wstrzymujących się i braku głosów przeciw.
Członkowie obu komisji analizowali następny projekt uchwały w sprawie zasad dofinansowania zadań publicznych określonych ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zasady określają tryb postępowania o udzielenie dotacji związanych z wykonywaniem zadań określonych przez ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposoby organizacji i przeprowadzania otwartych konkursów ofert, przydzielania, rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania.
Zasady regulują również tryb pracy komisji konkursowych powołanych przez Zarząd Powiatu do rozstrzygania konkursów. Konkursy ogłaszane będą w oparciu o zadania priorytetowe przyjęte przez Radę Powiatu w ,,Programie Współpracy Powiatu Kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi” na dany rok.
W projekcie tym radny Wojciech Smolnik zaproponował, aby w § 2 pkt.6 ppkt. 2 wnieść zmianę Dotychczasowy zapis brzmiał :,,2) otwarcie ofert przez Komisję Konkursową i sprawdzenie przez odpowiednią komórkę merytoryczna Starostwa Powiatowego w Kluczborku wniosków pod względem formalnym i skierowanie ich do Komisji Konkursowej”.
Starosta przychylił się do propozycji radnego i uznał ją za zasadną proponując zapis w w/w pkt.
o następującym nowym brzmieniu : ,,2) otwarcie ofert przez Komisję Konkursową i sprawdzenie przy udziale odpowiedniej komórki merytorycznej Starostwa Powiatowego w Kluczborku wniosków pod względem formalnym i skierowanie ich do Komisji Konkursowej.”
Innych uwag nie zgłoszono.
Projekt poddano pod głosowanie. W obecności 12 radnych za przyjęciem projektu jednogłośnie głosowało 12 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.
Kolejnym omówionym przez członków obu komisji był projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXVI/254/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 9 lutego 2006 r. w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2006-2010.
Celem tego Programu jest zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym
i gospodarczym Powiatu Kluczborskiego poprzez wyrównywanie ich szans w korzystaniu z praw
i obowiązków, które przysługują pozostałym obywatelom. Program ten jest niezbędny do pozyskania środków finansowych pochodzących z PFRON oraz z funduszy europejskich.
Do powyższego projektu uchwały nie wniesiono uwag przyjmując go jednogłośnie 11 głosami
za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się.
Następnym projektem jaki został przedstawiony członkom komisji był projekt w sprawie zmiany uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 marca 2007 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Projekt uchwały proponuje wprowadzenie zmian w podziale środków finansowych przekazanych przez PFRON przeznaczonych na zadania z realizacji społecznej
i zawodowej osób niepełnosprawnych. Z uwagi na rezygnację osób niepełnosprawnych
z przyznanego dofinansowania w programach: turnusy rehabilitacyjne, likwidację barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych oraz niewykorzystane środki na finansowanie szkoleń i przekwalifikowania zawodowego osób niepełnosprawnych oraz występujący deficyt w programie dofinansowania do przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego zasadne jest przeniesienie niewykorzystanych
w wymienionych programach środków finansowych na ten właśnie program.
Członkowie komisji zapoznali się również ze sprawozdaniem Zarządu Powiatu za okres od 19 listopada do 30 listopada 2007 r. nie wnosząc uwag. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 7 radnych, wstrzymało się 4, nie stwierdzono głosów przeciw.
Ad.4.
Na zakończenie posiedzenia Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego poprosił członków tejże komisji o pozostanie.
Pan Starosta po udzieleniu głosu przez Przewodniczącego Komisji poinformował, że 30 listopada 2007 r. uczestniczył w NFZ w rozmowach związanych z kontraktowaniem usług na rok 2008.
Na tym spotkaniu Pan Starosta jak stwierdził dowiedział się o wycofaniu się odchodzącego Wojewody Opolskiego od decyzji odnośnie lokalizacji zespołu wyjazdowego w Dobrodzieniu
i Lewinie Brzeskim.
Nasz powiat jak poinformował Pan Starosta dostał wsparcie NFZ w umiejscowieniu jednego dodatkowego zespołu wyjazdowego w Wołczynie. Pan Starosta ponadto poinformował, że jeśli chodzi o sprzęt łącznościowy, który był w dyspozycji Wojewody został już rozdysponowany. Sprzęt obsługujący powiat oleski i kluczborski został przekazany do Olesna. Zostanie on przekazany FALC-owi w nieodpłatne użytkowanie /z uwzględnieniem dwóch karetek w Kluczborku i jednej w Wołczynie/.
Pan Starosta wyjaśnił również, że poczynił już pierwsze kroki do tego, aby karetki pogotowia stacjonowały na terenie szpitala, a konkretnie w budynku po byłym magazynie rezerw wojskowych. Budynek wymaga jedynie remontu i zaadaptowania na potrzeby zespołów wyjazdowych. Koszty tej inwestycji musiałby ponieść FALCK.
Innych spraw nie poruszano.
Ad.5.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego podziękowali wszystkim członkom komisji za udział w posiedzeniu.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji Zdrowia Przewodniczący Komisji Budżetu
i Bezpieczeństwa Publicznego i Rozwoju Gospodarczego
Mirosław Misiak Robert Wietrzyk