Protokół Nr 13/2007

 

ze wspólnego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

oraz Komisji ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 18 grudnia 2007 r.

 

Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Irena Kielar i Władysław Zawadzki.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski.

2.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski.

3.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

4.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu

                                           Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

5.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa

                                      Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 20.12.2007 r.

3.Przygotowanie opinii komisji do projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący obu komisji przywitali wszystkich zebranych i przedstawili porządek dzisiejszego posiedzenia.Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2 i 3.

 

Członkowie komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na najbliższą sesję Rady Powiatu w dniu 20 grudnia 2007 r.

Materiały zawierają następujące projekty uchwał:

- zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie

   uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok ,

- uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok,

- ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach

  oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2008,

- ustalenia zasad korzystania ze stołówki szkolnej oraz wysokości opłat                      

  za posiłki,

- wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego

  dotyczącego wyłączenia ze struktury Samodzielnego Specjalistycznego

  Zespołu Opieki Zdrowotnej nad Matką i Dzieckiem w Opolu Przyszpitalnej

  Przychodni Ginekologiczno-Położniczej,

   - zasad dofinansowania zadań publicznych określonych ustawą z dnia 24 kwietnia

  2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,

- zmiany Uchwały Nr XXXVI/254/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia

- 9 lutego 2006r. w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu działań na rzecz

  Osób Niepełnosprawnych na lata 2006-2010, 

- zmiany Uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 marca

  2007r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego 

  Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok.  

Przewodnicząca Komisji Oświaty zaproponowała, aby w pierwszej kolejności omówiono materiały na sesję Rady Powiatu, a następnie obie komisje przystąpią do szczegółowej analizy budżetu na 2008 rok.               

Pan Starosta poinformowała, że projekt w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie  uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodując zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 95.540,-zł, wprowadza także zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, zwiększając tym samym planowane wydatki o kwotę 95.540,-zł.

Ponadto projekt wprowadza zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2007 r.

Zmniejszeniu ulegają środki finansowe na zadaniu inwestycyjnym pn. ,, Docieplenie ściany zachodniej południowej budynku Domu Pomocy Społecznej przy ul.Wołczyńskiej

w Kluczborku”.

Do budżetu wprowadzono również dotację z budżetu państwa na zakup i instalację monitoringu wizyjnego w szkołach i placówkach oświatowych /55.153,-zł/.

Przewodnicząca Komisji Oświaty nawiązując do zmian planu wydatków inwestycyjnych na 2007 rok zapytała z czym związane jest zróżnicowanie jakie występuje w środkach pomiędzy poszczególnymi placówkami. Pan Starosta wyjaśnił, że zróżnicowanie to wynika z wcześniej złożonych przez placówki wniosków i zapotrzebowań złożonych przez szkoły.

Powiat jak stwierdził Pan Starosta dołożył do monitoringu około 20.000,-zł.

Innych zapytań do niniejszego projektu uchwały nie wniesiono.

W związku z powyższym komisje przystąpiły do głosowania, w którym jednogłośnie przyjęli

ten projekt uchwały.

Następnym omawianym projektem był projekt w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok.

Radna Irena Kielar odnosząc się do projektu budżetu zapytała czy wykazane w § 8 limity dla zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych na sfinansowanie przejściowego deficytu w kwocie 2.000.000,-zł są jedynymi i jak to ma być zrealizowane.

Starosta odpowiadając na zapytanie radnej wyjaśnił, że jeśli chodzi o roczne limity zobowiązań to wzorem lat ubiegłych zapisano możliwość zaciągnięcia zobowiązań na sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu na w/w poziomie oraz zobowiązania z tytułu emisji obligacji na poziomie 4.790.000,-zł. To też w powiązaniu z załącznikiem 4 do uchwały budżetowej, który ukazuje planowane przychody i rozchody daje obraz tego w jakim zakresie chcemy zadłużenie spłacić, a w jakim będziemy je przesuwać na kolejne lata. Decyzja ta jak stwierdził Pan Starosta jest bardzo trudna. Można by zdaniem Starosty przeznaczyć więcej środków na spłatę zobowiązań  i zrezygnować z części zadań i wydatków o charakterze remontowym lub inwestycyjnym, ale nie można niestety tak funkcjonować w samorządzie by nic nie było zrobione. Ponadto Starosta stwierdził, że powiat zbliża się do końca spłaty zobowiązań i dlatego też trzeba poświęcić więcej czasu na opracowanie programu spłaty naszych zobowiązań, które obciążają w tej chwili budżet powiatu. W tym zakresie podjęto wiele kroków w związku z instytucjami, w których mamy zaciągnięte kredyty lub są posiadaczami naszych obligacji komunalnych po to, aby przedłożyć radnym do zaakceptowania zmianę harmonogramu spłat tych zobowiązań. Tego rodzaju decyzja i informacja będzie przekazana w miesiącu styczniu.
Zdaniem Starosty nie będzie to wpływało na budżet uchwalony na rok 2008. 

Przewodnicząca Komisji Oświaty zwracając się do Pana Starosty poinformowała, że projekt budżetu prześledziła dokładnie szczególnie biorąc pod uwagę szkoły. Zdaniem Przewodniczącej ze zgłoszonych wniosków przez komisję jest jak na razie realizowany tylko jeden, którym jest monitoring. Ponadto radna stwierdza, że pomiędzy szkołami jeśli chodzi o remonty jest bardzo duża różnica. W niektórych należy wykonać jeszcze bardzo dużo zmian.

Radna stwierdza, iż spotyka się z uwagami otoczenia, że nic Komisja Oświaty nie robi,
że zlikwidowano dwie szkoły: w Polanowicach, w Bogdańczowicach i komisja nic w tej mierze nie zrobiła itp. 

Ponadto radna zasugerowała, że bardzo mało środków finansowych przeznaczonych jest na drogi powiatowe.  

Pan Starosta nawiązując do wypowiedzi Przewodniczącej Komisji stwierdził, że rok 2007 zamknięty zostanie jeśli chodzi o zakres prac związanych z remontami czy też inwestycjami

w szkołach i placówkach oświatowych bardzo dobrze. Jeśli chodzi o w/w szkoły, a w szczególności dotyczy szkoły w Bogdańczowicach to decyzja o jej przekazaniu w wymiarze finansowym skutkowała dla budżetu powiatu bardzo pozytywnie. Dziś już widać, że ta decyzja była bardzo dobra czego przykładem może być to, że w pierwszym roku jeszcze bez formalnego przekazania majątku otrzymaliśmy z Ministerstwa Rolnictwa do naszego budżetu 300.000,-zł na zakup pomocy naukowych dla tej szkoły.

Starosta stwierdził, iż po w/w decyzjach jest tak, że całość zadań związanych z oświatą mieści się w subwencji oświatowej oraz dochodach własnych wypracowywanych przez oświatę.

Ponadto Starosta poinformował, że w ramach tzw.,, środków oświatowych” zaplanowano na inwestycje i remonty 1.148.000,-zł. W 2007 roku uchwalając budżet na w/w cel przeznaczone było 408.000,-zł. 

W roku 2008 planowana jest kwota 1.148.000,-zł. Starosta również wyjaśnił, że powiat jest już po podpisaniu aktu notarialnego, który przenosi w drodze darowizny własność majątku na rzecz Skarbu państwa, z zastrzeżeniem - że darowizna jest dokonana pod warunkiem, że w tym miejscu będzie prowadzona działalność edukacyjna. Jeśli taka działalność zostałaby zlikwidowana z jakiś powodów to darowizna podlega odwołaniu.

Natomiast jeśli chodzi o zakres remontów i inwestycji to Starosta stwierdził, że jest bardzo duże zapotrzebowanie na remonty.

Powiat ma zamiar pozyskać na ten cel środki zewnętrzne z Regionalnego Programu Operacyjnego, z którego planuje się dokonać termomodernizacji takich obiektów jak ZSLT, Warsztaty ZSP Nr 1, Internat przy ul. Konopnickiej.

Jeśli chodzi o drogi to jest tu większe ograniczenie, gdyż każdy samorząd powiatowy może wystąpić jedynie z dwoma projektami drogowymi. Stąd też w budżecie zapisano środki na wykonanie studium wykonalności dla dwóch zadań: odbudowa drogi na odcinku Kostów-Janówka oraz wiadukt w Kluczborku. Niezależnie od tego są inne potrzeby jeśli chodzi o inne drogi. Starosta poinformował, że ważna jest droga w kierunku do Polanowic. Gmina Byczyna po zamknięciu budżetu, przy rozliczeniu nadwyżek będzie chciała partycypować w kosztach wykonania tej drogi.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa analizując projekt budżetu stwierdził, że jego zdaniem kwota w planie przychodów i wydatków PFOŚ na 2008 rok przeznaczona dla ZDP w Kluczborku na dofinansowanie wycinki drzew przydrożnych przy drogach powiatowych jest zbyt mała

w porównaniu do kwoty przewidzianej dla PCZ S.A w Kluczborku na konserwację zieleni.

Głos w tej sprawie zabrał Wicestarosta, który uważa, że środki dla ZDP są wystarczające, natomiast jeśli chodzi o szpital to kwota ta ma być przeznaczona na konserwację zieleni /drzewa

i krzewy/ oraz zaprojektowanie terenów zielonych wokół szpitala.

Pan Starosta również poinformował zebranych, że ZDP w Kluczborku dokonał wycinki około 400 szt. drzew i uzyskał z jego sprzedaży 36.000,-zł. Kwota ta została wykorzystana na wycinkę kolejnych.

Radna Celina Zając zapytała również odnosząc się do projektu budżetu dlaczego w planie wydatków inwestycyjnych ujęty jest zakup programu komputerowego – kadry i płace na kwotę 4.500,-zł.

Pan Starosta wyjaśnił, że program ten musi być zakupiony, gdyż takie zalecenie pokontrolne wydała RIO w Opolu po przeprowadzonej kontroli w jednostce.

Kolejna Przewodnicząca Komisji Oświaty zapytała czy subwencja na 2008 rok będzie wystarczająca, aby utrzymać placówki. Przewodnicząca Irena Kielar zasugerowała, aby

w przypadku braku ewentualnych środków w którejkolwiek z placówek lub jednostek uruchomić

z rezerwy dodatkowe środki.   

Starosta stwierdził, że subwencja wraz z dochodami własnymi szkół powinna wystarczyć.

Radny Mariusz Pieńkowski zapytał czy zostały zaplanowane jakieś środki dla zespołu folklorystycznego ,,Modrzewiacy”.

Środki te wyjaśnił Pan Starosta są ujęte w ramach działu 92105-Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego /ogólna kwota 21.500,-zł –dotacje na działalność pożytku publicznego w dziedzinie kultury/. W dziale tym znajdują się także środki na ochronę zabytków przeznaczone na remont kościółków.

Radna Irena Kielar zapytała jakie nieruchomości powiatu są jeszcze do sprzedaży.

Starosta wyjaśnił, że wszystkie nieruchomości przeznaczone do zbycia wykazane zostały

w dziale – pozostałe ważniejsze źródła dochodów własnych wypracowanych przez powiat.

Szacunkowa wartość nieruchomości wynosi 2.532.963,-zł.

Następnie Pan Starosta nawiązał do planu wynagrodzeń nauczycieli na 2008 r. z rozbiciem na poszczególne stopnie awansu zawodowego. W planie tym wykazane zostały również nagrody jubileuszowe i odprawy, co daje kwotę 331009,00-zł. Kwota ta znajduje się jak wyjaśnił Starosta w planach finansowych na dzień dzisiejszy. Starosta poinformował ponadto, że art.30 Karty Nauczyciela mówi, że nagrody jubileuszowe i odprawy wchodzą w średnie, a średnimi są naliczane płace. W związku z powyższym padła na Zarządzie Powiatu propozycja, aby w/w kwota została wycofana z planów finansowych szkół i przeniesiona do rezerwy ogólnej.

Następnie Pan Starosta poinformował również, że Pan Burmistrz zwrócił się z pismem do niego

o dodatkowe zabezpieczenie środków finansowych w budżecie Powiatu na rok 2008
w wysokości 115.000,00,-zł. Dotychczasowy udział środków finansowych Powiatu przeznaczonych na remont sali konferencyjnej wynosiłby w 2007 r. – 100.000,00-zł, a w 2008 r.- 215.000,00-zł. 

Gmina do chwili obecnej pokryła koszty opracowania dokumentacji technicznej w wysokości 26.840,00-zł oraz zaplanowała w budżecie Gminy na lata 2007-2008 kwotę 610.000,00,-zł na w/w cel.

Starosta zwracając się do członków obu komisji zaproponował, aby tą brakującą kwotę 115.000,00,-zł, która miałaby być przeznaczona dodatkowo na remont sali wprowadzić autopoprawką do projektu budżetu na rok 2008 oraz wcześniej wspomnianą zmianę dot. odpraw

i nagród jubileuszowych.

W związku z powyższym Pan Starosta zwrócił się do członków obu komisji, aby przegłosować proponowaną autopoprawkę Zarządu Powiatu. W drodze głosowania za przyjęciem autopoprawki głosowali jednogłośnie wszyscy członkowie obu komisji.

Kolejno Przewodniczący Komisji ds.Wsi  zapytał czy kwoty wykazane w załączniku nr 11

do uchwały budżetowej jako- zakres zadań i kwoty dotacji celowej dla jednostek realizujących zadania Powiatu na mocy porozumień w 2008 roku w Gminie Byczyna i Wołczyn są kwotami przeznaczonymi zgodnie z zapisem na melioracje i idą do budżetu gminy.

Odpowiedzi udzielił Pan Starosta informując, że kwoty te trafiają rzeczywiście do budżetu gminy

i jest to przeznaczone na nadzór melioracyjny.

Innych zapytań do projektu budżetu nie wniesiono.

Członkowie Komisji Oświaty sporządzili opinię do projektu budżetu na 2008 r.  

W opinii swojej komisja stwierdza, że budżet jest bardzo napięty. Zdaniem komisji za mało środków przeznaczonych jest na inwestycje i remonty w szkołach i placówkach oświatowych.

Komisji w swojej opinii stwierdza również, że należy przystąpić do jak najszybszego zakończenia inwestycji przy ul.Sienkiewicza w Kluczborku, gdzie planowana jest nowa siedziba Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz gabinetu rehabilitacyjnego Caritas. Ponadto komisja uważa, że konieczne jest pozyskanie dalszych funduszy na przebudowę wiaduktu przy ul.K.Miarki w Kluczborku. Członkowie komisji zaopiniowali przedstawiony projekt budżetu pozytywnie z uwzględnieniem powyższych wniosków.

Niniejsza opinia znajduje się w aktach komisji pismo nr OR.KS/RP/K.Ośw-0053/8/2007.

Członkowie komisji ds. Wsi również po dyskusji nad budżetem przygotowali opinię, w której uznali za konieczne pozyskanie dodatkowych pozabudżetowych środków finansowych na wykonanie przebudowy wiaduktu na drodze powiatowej Kluczbork-Jakubowice, przy

ul. K.Miarki w Kluczborku oraz przebudowę drogi powiatowej Kostów-Janówka. Komisja zaopiniowała projekt budżetu pozytywnie. Opinia powyższa znajduje się w aktach komisji teczka nr OR.KS/RP/K.Rol-0053/3/2007.

W związku z brakiem innych zapytań Przewodniczący poszczególnych komisji poddali projekt pod głosowanie.

Do głosowania przystąpiła Komisja Oświaty. Za przyjęciem budżetu na rok 2008 głosowało

5 członków, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. 

Następnie do głosowania przystąpiła Komisja ds.Wsi, która również jednogłośnie przyjęła powyższy budżet na rok przyszły.      

Następnie członkowie komisji omówili pozostałe materiały przygotowane na sesję w dniu

20 grudnia 2007 r.

W kolejności omówiono projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2008.

Projekt ten omówiła Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu wyjaśniając, że został on przygotowany w związku z ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, która nakłada na organy prowadzące obowiązek corocznego uchwalania regulaminu wynagradzania nauczycieli. Regulamin ten ponadto podlega uzgodnieniu ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli. Zarząd Powiatu przeprowadził procedurę uzgadniającą z czterema związkami, które zaproponowały do regulaminu swoje zmiany. Niektóre z tych zmian zostały przyjęte przez Zarząd, a niestety kilka odrzucono ze względu na brak środków.

Do powyższego projektu nie wniesiono uwag przyjmując go jednogłośnie.

Kolejnym omawianym projektem był projekt w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówki szkolnej oraz wysokości opłat za posiłki.

Pani Naczelnik również omówiła powyższy projekt uchwały informując, że został on przygotowany w związku ze zmianą w ustawie o systemie oświaty. Zmianie uległ artykuł, który obliguje organ prowadzący szkoły do ustalenia zasad korzystania ze stołówki szkolnej oraz wysokości opłat za posiłki. Zapis ten dotyczy stołówek szkolnych, które zgodnie

z ustawą są organizowane w szkołach w celu wspierania prawidłowego rozwoju uczniów.        

Do niniejszego projektu członkowie obu komisji nie wnieśli uwag zatwierdzając go jednogłośnie.

Następnym analizowanym projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego wyłączenia ze struktury Samodzielnego Specjalistycznego Zespołu Opieki Zdrowotnej nad Matką i Dzieckiem w Opolu Przyszpitalnej Przychodni Ginekologiczno-Położniczej.

Jak wyjaśnił Pan Wicestarosta projekt ten ma związek z tym, że Dyrekcja Samodzielnego Specjalistycznego Zespołu Opieki Zdrowotnej nad Matką i Dzieckiem w Opolu, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Społecznej Zespołu oraz związków zawodowych, które działają na terenie Zespołu złożyła wniosek o wyłączenie ze struktur SSZOZ nad Matką i Dzieckiem
w Opolu jednostki organizacyjnej tj. Przyszpitalnej Przychodni Ginekologiczno-Położniczej.

Przekształcenie zakładu opieki zdrowotnej następuje w drodze uchwały właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, a w tym wypadku Sejmiku Województwa Opolskiego.
Zarząd Województwa Opolskiego wyraził zgodę na wszczęcie właściwej procedury.

Przychodnia powyższa działająca przy Zespole zajmuje się świadczeniem specjalistycznych porad ambulatoryjnych w zakresie ginekologii i położnictwa, w tym opieką przedszpitalną
i poszpitalną oraz pełni funkcję konsultacyjną w przypadkach trudnych diagnostycznie
i leczniczo. Z uwagi na fakt, iż co roku zmniejsza się liczba porad udzielanych pacjentkom ubezpieczonym w NFZ oraz wartość kontraktu, a tym samym wzrasta strata na działalności Przychodni zasadnym jest wprowadzenie zmian organizacyjnych polegających na wyłączeniu Przychodni ze struktury Zespołu. Zakres świadczeń wykonywany będzie przez podmiot zewnętrzny w pomieszczeniach funkcjonującej Przyszpitalnej Przychodni Ginekologiczno-Położniczej na podstawie umowy najmu. Do projektu nie wniesiono zapytań zatwierdzając go jednogłośnie przez obie komisje.

Członkowie obu komisji analizowali następny projekt uchwały w sprawie zasad dofinansowania zadań publicznych określonych ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Pan Starosta zabierając głos wyjaśnił, że w projekcie w/w uchwały zasady określają tryb postępowania o udzielenie dotacji związanych z wykonywaniem zadań określonych przez ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposoby organizacji i przeprowadzania otwartych konkursów ofert, przydzielania, rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania. Zasady regulują również tryb pracy komisji konkursowych powołanych przez Zarząd Powiatu do rozstrzygania konkursów. Konkursy ogłaszane będą w oparciu o zadania priorytetowe przyjęte przez Radę Powiatu w ,,Programie Współpracy Powiatu Kluczborskiego
z organizacjami pozarządowymi” na dany rok.

Do projektu nie zgłoszono zapytań przyjmując go jednogłośnie.

 

 

Kolejnym omówionym przez członków obu komisji był projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXVI/254/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 9 lutego 2006 r. w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2006-2010. Celem tego Programu jest zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i gospodarczym Powiatu Kluczborskiego poprzez wyrównywanie ich szans

w korzystaniu z praw i obowiązków, które przysługują pozostałym obywatelom.

Program ten jest niezbędny do pozyskania środków finansowych pochodzących z PFRON
oraz z funduszy europejskich.

Przewodnicząca Komisji Oświaty Irena Kielar stwierdziła analizując powyższy program, że jest on bardzo szczegółowy. Radna stwierdziła również, że Komisja Oświaty w swoim planie pracy ma zaplanowane zajęcie się sprawą osób niepełnosprawnych oraz likwidacją barier architektonicznych. Ponadto Przewodnicząca zapytała dlaczego w niniejszym planie nie została ujęta Gmina Lasowice.

O głos w powyższej sprawie poprosił Pan Starosta, który poinformował, że ta uchwała jest bardzo istotna. W roku 2006 z tego programu udało się zdobyć ponad 860.000,-zł, w roku 2007 zawieszone zostały 2 obszary. W roku 2008 wspomniane dwa obszary jak poinformował Starosta mają być odwieszone w związku z tym powiat chciałby się dobrze do tego przygotować dlatego też z dużym wyprzedzeniem informacja została rozesłana do gmin i wszystkich instytucji, które na rzecz osób niepełnosprawnych działają. PCPR po zebraniu informacji przygotowało uchwałę.

Gmina Lasowice również zgłosiła swoje zadanie w części dotyczącej zapewnienia dostępu do dóbr i usług umożliwiających pełne uczestnictwo w życiu społecznym – utworzenie ośrodka wsparcia dla osób w podeszłym wieku oraz osób niepełnosprawnych.

Ponadto w programie tym zapisane zostało zadanie, które ma pomóc w przystosowaniu ZSLT

w Kluczborku do funkcjonowania tam oddziałów integracyjnych oraz ośrodek rehabilitacyjny, który stał się ponownie własnością powiatu po jego oddaniu przez Caritas.

Radna Irena Kielar zapytała Pana Starostę w jakim czasie rozpocznie się remont w/w wspomnianego budynku , aby mogły się tam przenieść Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna oraz PCPR.

Pan Starosta poinformował, że remont zależy od możliwości uzyskania dofinansowania tego przedsięwzięcia.

Innych zapytań nie zgłoszono. Projekt niniejszej uchwały został przyjęty w drodze głosowania jednogłośnie.

Następnym projektem jaki został przedstawiony członkom komisji był projekt w sprawie zmiany uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 marca 2007 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Pani skarbnik poinformowała, że projekt uchwały proponuje wprowadzenie zmian w podziale środków finansowych przekazanych przez PFRON przeznaczonych na zadania z realizacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych. Z uwagi na rezygnację osób niepełnosprawnych z przyznanego dofinansowania w programach: turnusy rehabilitacyjne, likwidację barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych oraz niewykorzystane środki na finansowanie szkoleń i przekwalifikowania zawodowego osób niepełnosprawnych oraz występujący deficyt w programie dofinansowania do przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego zasadne jest przeniesienie niewykorzystanych
w wymienionych programach środków finansowych na ten właśnie program.

Do projektu nie wniesiono uwag zatwierdzając go jednogłośnie.

Członkowie Komisji Oświaty i Wsi również zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres od 19.11.2007 r. do 30.11.2007 r.

Do sprawozdania nie wniesiono uwag zatwierdzając je jednogłośnie.

 

Ad.4.

 

Po wyczerpaniu porządku dzisiejszego wspólnego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury,

Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny oraz Komisji ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku o głos poprosił Przewodniczący Rady – Mariusz Pieńkowski, który przypomniał radnym o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego.

Ponadto Przewodnicząca Komisji Oświaty poinformowała, że w imieniu całej Komisji przygotowała życzenia świąteczne dla szkół i placówek, które przekazała również członkom komisji.   

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku dzisiejszego posiedzenia Przewodniczący obu komisji podziękowali wszystkim członkom oraz zaproszonym gościom za udział i zamknęli posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

  Przewodnicząca Komisji Oświaty                              Przewodniczący Komisji Rolnictwa

 

                Irena Kielar                                                            Władysław Zawadzki