Zarządu Powiatu w Kluczborku
z dnia 11 grudnia 2007 r.
w sprawie przyjęcia regulaminu Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno-Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacia-Bąków
Na podstawie Art.36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz .U. z 2001r. Nr 142, poz.1592 z późn. zm.) Zarząd Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje:
§1. Przyjmuje się Regulamin Organizacyjny Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno- Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacia-Bąków stanowiący załącznik do niniejszej Uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Zarząd Powiatu w Kluczborku:
1. Przewodniczący .........................................
Piotr Pośpiech
2.Członek ..........................................................
Mieczysław Czapliński
3.Członek ...........................................................
Otylia Skoczylas
4.Członek...........................................................
Maciej Tomaszczyk
Załącznik do Uchwały Nr 42/143/2001
Zarządu Powiat w Kluczborku
z dnia 11 grudnia 2007 r. |
REGULAMIN
ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO ZESPOŁU SOCJALIZACYJNO - INTERWENCYJNEGO
„NASZ DOM” BOGACICA - BĄKÓW
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1. Ramowy program organizacyjny Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica – Bąków określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania placówki socjalizacyjnej.
§ 2. Ilekroć w Regulaminie bez bliższego określenia jest mowa o:
1) Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Kluczborskiego – Przewodniczącego Zarządu Powiatu.
2) PCPR – należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.
3) Placówce – należy przez to rozumieć Powiatowy Zespołu Socjalizacyjno – Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica – Bąków, jako typ placówki socjalizacyjnej.
4) Zespół – należy przez to rozumieć Powiatowy Zespołu Socjalizacyjno – Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica – Bąków, jako typ placówki socjalizacyjnej.
§ 3. 1.Zespół dysponuje mieniem Powiatu niezbędnym do wykonywania zadań statutowych .
2.Mienie jest przekazane przez Zarząd Powiatu w formie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu .
§ 4. 1. Siedziba placówki znajduje się w Bogacicy.
46-243 Bogacica
ul. Wiejska 2
2. Pełna nazwa placówki brzmi Powiatowy Zespół Socjalizacyjno – Interwencyjny „Nasz Dom” Bogacica – Bąków, która została utworzona na podstawie uchwały Nr XXVII/198/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 31 marca 2005 r.
§ 5. 1. Do zakresu działania placówki socjalizacyjnej należy wykonywanie zadań wynikających w szczególności z:
1) Ustawy z dnia 12 marca o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 z 2004 poz. 539)
2) Konwencji Praw Dziecka /Dz. U. Nr 120 z 1991r. poz. 526/
3) Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 14 lutego 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych /Dz. U. Nr 37 z 2005r. poz. 331/.
4) Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 23 grudnia 2004r. w sprawie
udzielenia pomocy na usamodzielnienie , kontynuowanie nauki oraz
zagospodarowanie /Dz. U. Nr 6 z 2005r. poz. 45/.
5) Art.47 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1988r. o samorządzie powiatowym ( Dz.U. Nr 91 poz.578 i nr.155 poz.1014)
6) Ustawa o finansach publicznych Dz.U.nr. 249 z dnia 20.12.2005r. z późniejszymi zmianami.
2. Zespół jest jednostką budżetową, której zasady gospodarki finansowej regulują przepisy dla jednostek budżetowych.
3. Zespół przygotowuje w oparciu o posiadana dokumentację projekty decyzji w sprawie odpłatności rodziców lub osób zobowiązanych za pobyt dziecka w placówce oraz przygotowuje pod względem merytorycznym projekty decyzji dla organu prowadzącego w sprawie umacniania wierzytelności z tytułu należności pieniężnych do których nie stosuje się przepisów ustawy – ordynacja podatkowa.
§ 6. Do zakresu działania zespołu należy wykonywanie:
1) zadań z zakresu administracji rządowej
2) zadań Samorządu powiatowego
3) innych zadań określonych uchwałami Rady lub Zarządu Powiatu Kluczborskiego
§ 7. 1. Zespół współpracuje z :
1) PCPR –ami i ośrodkami pomocy społecznej; właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodzin wychowanków
2) ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi
3) sądami opiekuńczymi i ośrodkami kuratorskimi
4) policją
5) szkołami do których uczęszczali i uczęszczają wychowankowie
6) organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom i dzieciom
7) rodzinami biologicznymi dzieci, opiekunami wychowanków i rodzinami zaprzyjaźnionymi
8) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi specjalistycznymi
9) kościołami i związkami wyznaniowymi
10) organizacjami charytatywnymi zajmujących się pracą na rzecz dzieci i rodzin
11) oraz innymi instytucjami.
ROZDZIAŁ II
ORGANY JEDNOSTKI
§ 8 1. Organami zespołu są:
1) Dyrektor
2) Zespół ds. okresowej oceny sytuacji dziecka
3) Zespół wychowawczy – Bąków
4) Zespół wychowawczy - Bogacica
5) Zespół ds. odpłatności dla rodziców lub osób zobowiązanych do alimentacji za pobyt w domu dziecka
2. Organem wnioskującym i opiniującym jest samorząd wychowanków.
ROZDZIAŁ III
STRUKTRA ORGANIZACYJNA
§ 9. 1. Placówką kieruje dyrektor odpowiedzialny za całokształt działalności placówki.
2. W placówce funkcjonują grupy pracowników:
1) pracownicy pedagogiczni:
a) dyrektor
b) wychowawcy
c) terapeuci
2) pracownicy administracyjno-ekonomiczni:
a) księgowy
b) magazynier-intendent
c) pracownik socjalny
3) pracownicy obsługi:
a)palacz-konserwator
b)sprzątaczka
c)pracownik gospodarczy
d) kucharki
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRACY PLACÓWKI
§ 10. 1. Publiczna placówka opiekuńczo-wychowawcza ze względu na specyfikę działania jest placówką socjalizacyjną.
2. Placówka zapewnia dzieciom całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspakaja ich niezbędne potrzeby bytowe, rozwojowe w tym emocjonalne, społeczne, religijne
3. Placówka dysponuje 48 miejscami dla dzieci.
4. W budynku w Bogacicy 30 miejsc.
5. W budynku Bąków 18 miejsc.
6. Opieka wychowawcza sprawowana jest w godzinach od 600 do 2200.
7. Opiekę nocną w godzinach od 2200 do 600 sprawuje pracownicy nocni.
8. Czas pracy w placówce dostosowany jest do zadań placówki i potrzeb wychowanków:
1) czas pracy pracowników administracji i obsługi regulowany jest odrębnymi przepisami
2) czas pracy pracowników pedagogicznych odbywa się w godz.:
od 600 do 2200 w tygodniu
od 600 do 2200 w dni wolne od nauki.
9. Placówka zapewnia opiekę dzieciom z powiatu kluczborskiego, a w szczególnie uzasadnianych przypadkach także dzieciom z innych powiatów
§ 11. 1. Organizację wewnętrzną placówki a w szczególności:
1) liczbę etatów
2) regulamin organizacyjny, określa dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
2. Podział i zakres działań na stanowiskach pracy oraz rodzaje prowadzonych rejestrów i dokumentacji określa zarządzeniem dyrektor.
3. W celu realizacji określonych zdań dyrektor może powoływać zespoły i komisje zadaniowe.
§ 12. 1. Szczegółowe zakresy czynności pracowników określa dyrektor placówki po zaopiniowaniu przez zespół wychowawczy.
2. Pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem przyjęcie powierzonego zakresu czynności.
3. Zakres czynności podlega włączenia do akt osobowych pracownika.
§ 13. 1. Do kompetencji dyrektora należy:
1) kierowanie placówką i reprezentowanie jej na zewnątrz
2) sprawowanie nadzoru nad właściwą realizacją standardów opieki i wychowania w placówce
3) kierowanie pracą zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka
4) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi placówki
5) sprawowanie nadzoru pedagogicznego w zakresie:
a) opracowanie organizacji mierzenia jakości pracy placówki z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustalając sposób jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystania wyników
b) planowania, organizowania i przeprowadzania mierzenia jakości pracy placówki
c) inspirowania i wspomagania wychowawców w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz podejmowania nowatorstwa pedagogicznego
d) gromadzenia informacji o pracy wychowawców w celu dokonywania oceny ich pracy według zasad określonych w odrębnych przepisach
e) sprawuje nadzór nad realizacją standardów opieki i wychowania
f) w przypadku nieobecności dyrektor w Zarządzeniu Dyrektora wskazuje
osobę pełniącą obowiązki dyrektora.
2. Dyrektor wykonuje obowiązki pracodawcy dla zatrudnionych pracowników pedagogicznych, ekonomiczno-administracyjnych i obsługowych.
3. Do zadań dyrektora w kierowaniu placówką należy:
1) tworzenie warunków do realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych wg określonych standardów
2) kształtowanie twórczej atmosfery pracy w placówce, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych
3) przedkładanie projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych w celu podjęcia uchwał
4) współprac z samorządem wychowanków
5) zapewnienie pomocy wychowawcom w realizacji ich zadań oraz doskonalenia zawodowego.
6) realizowanie zadań związanych z oceną pracy wychowawców
7) współdziałanie z zakładowymi organizacjami działającymi w placówce (wg odrębnych przepisów)
8) administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych
9) zapewnienie odpowiedniego stanu, bezpieczeństwa i higieny pracy
§ 14. 1. Do kompetencji głównego księgowego należy w szczególności:
1) opracowywanie planów finansowych w zakresie gospodarki budżetowej i pozabudżetowej
2) opracowywanie sprawozdań z wykonania planów finansowych
3) nadzór nad przestrzeniem dyscypliny finansowej
4) prowadzenie dokumentacji wyposażenia placówki oraz organizowanie inwentaryzacji
5) sprawowanie kontroli wewnętrznej w zakresie finansowym
6) prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
2. Do zadań pracownika socjalnego należy:
1) praca z rodziną dziecka
2) kontakt z instytucjami wspierającymi rodzinę dziecka
3) podejmowanie działań w celu unormowania sytuacji rodzinnej i umożliwienia dziecku powrotu do rodziny
4) działania w celi pomocy i usamodzielnienia wychowanków.
ROZDZIAŁ V
ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ
§ 15. 1.Placówka jest jednostką budżetową , która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu a pobrane dochody odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego.
2.Podstawą gospodarki finansowej placówki jest plan dochodów i wydatków
3.Placówka może gromadzić na wydzielonym rachunku dochody własne jednostki uzyskiwane z spadków ,zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki.
4.Placówka może uzyskiwać dochody budżetowe z :
1) odpłatności rodziców za pobyt dzieci w placówce
2) odpłatności wychowanków przebywających w placówce na podstawie umowy cywilnoprawnej, które odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego .
5. Zasady gospodarki finansowej określa Zarządzenie Dyrektora w sprawie zasad rachunkowości, instrukcji obiegu dokumentów księgowych oraz instrukcji inwentaryzacyjnej.
ROZDZIAŁ VI
ZAKRES DZIAŁAŃ PRACOWNIKÓW PEDAGOGICZNYCH
§ 16. 1. Do podstawowych zadań wychowawców należy:
1) zapewnienie bezpieczeństwa i opieki nad powierzonymi wychowankami
2) tworzenie serdecznej atmosfery sprzyjającej rozwojowi uczuć i więzi emocjonalnych
3) utrzymywanie kontaktów z rodzicami wychowanków
4) wdrażanie wychowanków do przestrzegania higieny osobistej, porządku i czystości otoczenia, prac samoobsługowych i porządkowych,
5) współdziałanie z lekarzem i pielęgniarką w zakresie utrzymywania dobrego stanu zdrowia wychowanka oraz opieki w czasie choroby
6) współpraca ze szkołami do których uczęszczają wychowankowie oraz w miarę potrzeby udzielanie pomocy w nauce
7) stwarzanie warunków sprzyjających ujawnieniu i rozwojowi zainteresowań i uzdolnień wychowanków
8) stwarzanie warunków do rozwoju samorządnej działalności wychowanków
9) współdziałanie z ustanowionymi przez sąd rodzinny opiekunami i rodzinami zaprzyjaźnionymi w zakresie decyzji dot. podopiecznych,
10) przygotowanie wychowanków do usamodzielnienia a w szczególności:
a) utrzymywanie systematycznej współpracy z rodziną zmierzającej do przywrócenia podstawowych warunków niezbędnych w organizacji samodzielnego życia
b) pomoc w uzyskaniu samodzielnego mieszkania, stancji – współpraca z wydziałami lokalowymi właściwych Urzędów Miast i Gmin oraz z Ośrodkami Pomocy Społecznej
c) utrzymywanie kontaktu z wychowankami w początkowym okresie ich samodzielnego życia
11) uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym
12) prowadzenie dokumentacji grupy
13) udział w posiedzeniach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka.
ROZDZIAŁ VII
ZASADY PODPISYWANIA PISM, DOKUMENTÓW FINANSOWYCH,
DECYZJI I INNYCH AKTÓW
§ 17. 1. Przelewy i czeki podpisują:
1) dyrektor
2) główny księgowy
2. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów księgowych ustalone są odrębną instrukcją: „Instrukcja w sprawie obiegu i kontroli dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Socjalizacyjno – Interwencyjnym „Nasz Dom” Bogacica – Bąków wprowadzonej Zarządzeniem Dyrektora z dnia 17.08.2005r.
§ 18. 1. Zarządzenia, polecenia służbowe, decyzje administracyjne oraz korespondencję podpisuje Dyrektor i w ramach przyznanych upoważnień osoba upoważniona.
2. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania pism i dokumentów określa obowiązująca Instrukcja Kancelaryjna Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno – Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica – Bąków wprowadzona Zarządzeniem z dnia 17.08.2005r.r.
§ 19. 1. Organizacja i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy określa Regulamin Pracy.
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 20. 1. Spory kompetencyjne pomiędzy organami Zespołu rozstrzyga Dyrektor.
2. Spory pomiędzy Dyrektorem a organami Zespołu rozstrzyga Starosta Kluczborski.
§ 21. Wszelkie zmiany w Regulaminie wymagają Uchwały Zarządu Powiatu w Kluczborku