Uchwała Nr 42/143/2007

Zarządu Powiatu w Kluczborku

z dnia 11 grudnia 2007 r.

 

w sprawie przyjęcia regulaminu Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno-Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacia-Bąków

 

    Na podstawie Art.36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz .U. z 2001r. Nr 142, poz.1592 z późn. zm.) Zarząd Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje:

 

§1. Przyjmuje się Regulamin Organizacyjny Powiatowego Zespołu  Socjalizacyjno- Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacia-Bąków stanowiący załącznik do niniejszej Uchwały.

 

§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

                                                                                      Zarząd Powiatu w Kluczborku:

 

1.      Przewodniczący  .........................................

                       Piotr Pośpiech

 

                                      2.Członek ..........................................................

                                                                                   Mieczysław Czapliński

 

                                       3.Członek ...........................................................

                                                                          Otylia Skoczylas

 

                                       4.Członek...........................................................

                                                                                Maciej Tomaszczyk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do Uchwały Nr 42/143/2001

Zarządu Powiat w Kluczborku

z dnia 11 grudnia 2007 r.

 

 

 

 


                        REGULAMIN

ORGANIZACYJNY

POWIATOWEGO ZESPOŁU SOCJALIZACYJNO - INTERWENCYJNEGO

„NASZ DOM” BOGACICA - BĄKÓW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

 

PRZEPISY OGÓLNE

 

 

 

§ 1.  Ramowy program organizacyjny Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica – Bąków określa  zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania placówki socjalizacyjnej.

 

§ 2. Ilekroć w Regulaminie bez bliższego określenia jest mowa o:

1)      Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Kluczborskiego – Przewodniczącego Zarządu Powiatu.

2)      PCPR – należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.

3)      Placówce – należy przez to rozumieć Powiatowy Zespołu Socjalizacyjno – Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica – Bąków, jako typ placówki socjalizacyjnej.

4)      Zespół – należy przez to rozumieć Powiatowy Zespołu Socjalizacyjno – Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica – Bąków, jako typ placówki socjalizacyjnej.

 

§ 3. 1.Zespół dysponuje mieniem Powiatu niezbędnym do wykonywania zadań statutowych .

2.Mienie jest przekazane przez Zarząd Powiatu w formie decyzji o  ustanowieniu trwałego  zarządu .

 

§ 4. 1. Siedziba placówki znajduje się w  Bogacicy.

            46-243 Bogacica

            ul. Wiejska 2

2. Pełna nazwa placówki brzmi Powiatowy Zespół Socjalizacyjno – Interwencyjny „Nasz Dom” Bogacica – Bąków, która została utworzona na podstawie uchwały Nr XXVII/198/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 31 marca 2005 r.

 

§ 5.  1. Do zakresu działania placówki socjalizacyjnej należy wykonywanie zadań wynikających w szczególności  z:

1)      Ustawy z dnia 12 marca o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 z 2004 poz. 539)

2)      Konwencji Praw Dziecka /Dz. U. Nr 120 z 1991r. poz. 526/

3)      Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 14 lutego 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych /Dz. U. Nr 37 z 2005r. poz. 331/.

4)      Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 23 grudnia 2004r. w sprawie

      udzielenia pomocy na usamodzielnienie , kontynuowanie nauki oraz

      zagospodarowanie /Dz. U. Nr 6 z 2005r. poz. 45/.

5)      Art.47 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1988r.  o samorządzie powiatowym ( Dz.U. Nr 91 poz.578 i nr.155 poz.1014)

6)      Ustawa o finansach publicznych Dz.U.nr. 249 z dnia 20.12.2005r. z późniejszymi zmianami.

2.  Zespół jest jednostką budżetową, której zasady gospodarki finansowej regulują                              przepisy dla jednostek budżetowych.

3. Zespół przygotowuje w oparciu o posiadana dokumentację projekty decyzji w sprawie odpłatności rodziców lub osób zobowiązanych za pobyt dziecka w placówce oraz przygotowuje pod względem merytorycznym projekty decyzji dla organu prowadzącego w sprawie umacniania wierzytelności z tytułu należności pieniężnych do których nie stosuje się przepisów ustawy – ordynacja podatkowa.

 

§ 6. Do zakresu działania zespołu należy wykonywanie:

1)      zadań z zakresu administracji rządowej

2)      zadań Samorządu powiatowego

3)      innych zadań określonych uchwałami Rady lub Zarządu Powiatu Kluczborskiego

 

§ 7. 1. Zespół współpracuje z :

1)      PCPR –ami i ośrodkami pomocy społecznej; właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodzin wychowanków

2)      ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi

3)      sądami opiekuńczymi i ośrodkami kuratorskimi

4)      policją

5)      szkołami do których uczęszczali i uczęszczają wychowankowie

6)      organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom i dzieciom

7)      rodzinami biologicznymi dzieci, opiekunami wychowanków i rodzinami zaprzyjaźnionymi

8)      poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi specjalistycznymi

9)      kościołami i związkami wyznaniowymi

10)  organizacjami charytatywnymi zajmujących się pracą na rzecz dzieci i rodzin

11)  oraz innymi instytucjami.

                                                                      

ROZDZIAŁ II

 

ORGANY JEDNOSTKI

 

§ 8 1. Organami zespołu są:

       1) Dyrektor

2)      Zespół ds. okresowej oceny sytuacji dziecka

3)      Zespół wychowawczy – Bąków

4)      Zespół wychowawczy - Bogacica

5)      Zespół ds. odpłatności dla rodziców lub osób zobowiązanych do alimentacji za pobyt w domu dziecka

     2. Organem wnioskującym i opiniującym jest samorząd wychowanków.

 

 

ROZDZIAŁ III

 

STRUKTRA ORGANIZACYJNA

 

 

§ 9. 1. Placówką kieruje dyrektor odpowiedzialny za całokształt działalności placówki.

2. W placówce funkcjonują grupy  pracowników:

1)      pracownicy pedagogiczni:

a) dyrektor

b) wychowawcy

c) terapeuci

2)      pracownicy administracyjno-ekonomiczni:

     a) księgowy

b) magazynier-intendent

c) pracownik socjalny

 

3)      pracownicy obsługi:

a)palacz-konserwator

b)sprzątaczka

c)pracownik gospodarczy

d) kucharki

 

 

ROZDZIAŁ IV

 

ORGANIZACJA PRACY PLACÓWKI

 

 

§ 10. 1. Publiczna placówka opiekuńczo-wychowawcza ze względu na specyfikę działania jest placówką socjalizacyjną.

2. Placówka zapewnia dzieciom całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspakaja ich niezbędne potrzeby bytowe, rozwojowe w tym emocjonalne, społeczne, religijne

3. Placówka dysponuje 48 miejscami dla dzieci.

4. W budynku w Bogacicy 30 miejsc.

5. W budynku Bąków 18 miejsc.

6. Opieka wychowawcza sprawowana jest w godzinach od 600 do 2200.

7. Opiekę nocną w godzinach od 2200 do 600 sprawuje pracownicy nocni.

8. Czas pracy w placówce dostosowany jest do zadań placówki i potrzeb wychowanków:

1)      czas pracy pracowników administracji i obsługi regulowany jest odrębnymi przepisami

2)      czas pracy pracowników pedagogicznych odbywa się w godz.:

od 600 do 2200 w tygodniu

od 600 do 2200 w dni wolne od nauki.

9. Placówka zapewnia opiekę dzieciom z powiatu kluczborskiego, a w szczególnie uzasadnianych przypadkach także dzieciom z innych powiatów

§ 11. 1. Organizację wewnętrzną placówki a w szczególności:

1)      liczbę etatów

2)      regulamin organizacyjny, określa dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.

2. Podział i zakres działań na stanowiskach pracy oraz rodzaje prowadzonych rejestrów i dokumentacji określa zarządzeniem dyrektor.

3. W celu realizacji określonych zdań dyrektor może powoływać zespoły i komisje zadaniowe.

§ 12. 1. Szczegółowe zakresy czynności pracowników określa dyrektor placówki po zaopiniowaniu przez zespół wychowawczy.

2. Pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem przyjęcie powierzonego zakresu czynności.

3. Zakres czynności podlega włączenia do akt osobowych pracownika.

§ 13. 1. Do kompetencji dyrektora należy:

1)      kierowanie placówką i reprezentowanie jej na zewnątrz

2)      sprawowanie nadzoru nad właściwą realizacją standardów opieki i wychowania w placówce

3)      kierowanie pracą zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka

4)      dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi placówki

5)      sprawowanie nadzoru pedagogicznego w zakresie:

a)      opracowanie organizacji mierzenia jakości pracy placówki z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustalając sposób jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystania wyników

b)      planowania, organizowania i przeprowadzania mierzenia jakości pracy placówki

c)      inspirowania i wspomagania wychowawców w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz podejmowania nowatorstwa pedagogicznego

d)      gromadzenia informacji o pracy wychowawców w celu dokonywania oceny ich pracy według  zasad określonych w odrębnych przepisach

             e)  sprawuje nadzór nad realizacją standardów opieki i wychowania

             f)  w  przypadku   nieobecności  dyrektor w  Zarządzeniu Dyrektora wskazuje

                 osobę pełniącą obowiązki dyrektora.

2. Dyrektor wykonuje obowiązki pracodawcy dla zatrudnionych pracowników  pedagogicznych, ekonomiczno-administracyjnych i obsługowych.

3. Do zadań dyrektora w kierowaniu placówką należy:

1)      tworzenie warunków do realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych wg określonych standardów

2)      kształtowanie twórczej atmosfery pracy w placówce, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych

3)      przedkładanie projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych w celu podjęcia uchwał

4)      współprac z samorządem wychowanków

5)      zapewnienie pomocy wychowawcom w realizacji ich zadań oraz doskonalenia zawodowego.

6)      realizowanie zadań związanych z oceną pracy wychowawców

7)      współdziałanie z zakładowymi organizacjami działającymi w placówce (wg odrębnych przepisów)

8)      administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych

9)      zapewnienie odpowiedniego stanu, bezpieczeństwa i higieny pracy

§ 14. 1. Do kompetencji głównego księgowego należy w szczególności:

1)      opracowywanie planów finansowych w zakresie gospodarki budżetowej i pozabudżetowej

2)      opracowywanie sprawozdań z wykonania planów finansowych

3)      nadzór nad przestrzeniem dyscypliny finansowej

4)      prowadzenie dokumentacji wyposażenia placówki oraz organizowanie inwentaryzacji

5)      sprawowanie kontroli wewnętrznej w zakresie finansowym

6)      prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa

2. Do zadań pracownika socjalnego należy:

1)      praca z rodziną dziecka

2)      kontakt z instytucjami wspierającymi rodzinę dziecka

3)      podejmowanie działań w celu unormowania sytuacji rodzinnej i umożliwienia dziecku powrotu do rodziny

4)      działania w celi pomocy i usamodzielnienia wychowanków.

 

 

ROZDZIAŁ V

ZASADY  GOSPODARKI FINANSOWEJ

 

§ 15. 1.Placówka jest  jednostką budżetową , która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio  z budżetu a pobrane dochody odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego.

2.Podstawą gospodarki finansowej placówki jest plan dochodów i wydatków

3.Placówka może gromadzić na wydzielonym rachunku dochody własne jednostki uzyskiwane z spadków ,zapisów i darowizn  w postaci pieniężnej na rzecz jednostki.

4.Placówka może uzyskiwać dochody budżetowe  z :

1)      odpłatności rodziców za pobyt dzieci w placówce

2)      odpłatności wychowanków przebywających w placówce na podstawie umowy cywilnoprawnej, które odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego .

5. Zasady gospodarki finansowej określa Zarządzenie Dyrektora w sprawie zasad rachunkowości, instrukcji obiegu dokumentów księgowych oraz instrukcji inwentaryzacyjnej.

 

ROZDZIAŁ VI

 

ZAKRES DZIAŁAŃ PRACOWNIKÓW PEDAGOGICZNYCH

 

§ 16. 1. Do podstawowych zadań wychowawców należy:

1)      zapewnienie bezpieczeństwa i opieki nad powierzonymi wychowankami

2)      tworzenie serdecznej atmosfery sprzyjającej rozwojowi uczuć i więzi emocjonalnych

3)      utrzymywanie kontaktów z rodzicami wychowanków

4)      wdrażanie wychowanków do przestrzegania higieny osobistej, porządku i czystości otoczenia, prac samoobsługowych i porządkowych,

5)      współdziałanie z lekarzem i pielęgniarką w zakresie utrzymywania dobrego stanu zdrowia wychowanka oraz opieki w czasie choroby

6)      współpraca ze szkołami do których uczęszczają wychowankowie oraz w miarę potrzeby udzielanie pomocy w nauce

7)      stwarzanie warunków sprzyjających ujawnieniu i rozwojowi zainteresowań i uzdolnień wychowanków

8)      stwarzanie warunków do rozwoju samorządnej działalności wychowanków

9)      współdziałanie z ustanowionymi przez sąd rodzinny opiekunami i rodzinami zaprzyjaźnionymi w zakresie decyzji dot. podopiecznych,

10)  przygotowanie wychowanków do usamodzielnienia a w szczególności:

a)      utrzymywanie systematycznej współpracy z rodziną zmierzającej do przywrócenia podstawowych warunków niezbędnych w organizacji samodzielnego życia

b)      pomoc w uzyskaniu samodzielnego mieszkania, stancji – współpraca z wydziałami lokalowymi właściwych Urzędów Miast i Gmin oraz z Ośrodkami Pomocy Społecznej

c)      utrzymywanie kontaktu z wychowankami w początkowym okresie ich samodzielnego życia

11)  uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym

12)   prowadzenie dokumentacji grupy

13)  udział w posiedzeniach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VII

 

ZASADY PODPISYWANIA PISM, DOKUMENTÓW FINANSOWYCH,

 DECYZJI I INNYCH AKTÓW

 

§ 17. 1. Przelewy i czeki podpisują:

1)      dyrektor

2)      główny księgowy

2. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów księgowych ustalone są odrębną instrukcją: „Instrukcja w sprawie obiegu i kontroli dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Socjalizacyjno – Interwencyjnym „Nasz Dom” Bogacica – Bąków wprowadzonej Zarządzeniem Dyrektora z dnia 17.08.2005r.

 § 18. 1. Zarządzenia, polecenia służbowe, decyzje administracyjne oraz korespondencję podpisuje Dyrektor i w ramach przyznanych upoważnień osoba upoważniona.

2. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania pism i dokumentów określa obowiązująca Instrukcja Kancelaryjna Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno – Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica – Bąków wprowadzona Zarządzeniem z dnia 17.08.2005r.r.

§ 19. 1. Organizacja i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy określa Regulamin Pracy.

 

 

ROZDZIAŁ VIII

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 20. 1. Spory kompetencyjne pomiędzy organami Zespołu rozstrzyga Dyrektor.

2. Spory pomiędzy Dyrektorem a organami Zespołu rozstrzyga Starosta Kluczborski.

§ 21. Wszelkie zmiany w Regulaminie wymagają Uchwały Zarządu Powiatu w Kluczborku