Protokół Nr 13/2007

 

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu

w Kluczborku w dniu 27 listopada 2007r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Robert Wietrzyk.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

 

Porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 29.11.2007r.
  3. Wolne wnioski.
  4. Zamknięcie posiedzenia.  

 

Ad. 1

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad. 2.

 

Starosta – Piotr Pośpiech udzielił wyjaśnienia w sprawie terminu sesji Rady Powiatu. Głównym powodem tego terminu sesji jest fakt otrzymania środków z Ministerstwa Rolnictwa dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach na zakup pomocy dydaktycznych.

Środki te należy wykorzystać do 30 listopada bieżącego roku zatem muszą się one znaleźć   w budżecie powiatu kluczborskiego.

Członkowie komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na sesję Rady Powiatu

w dniu 29 listopada 2007r.: 

Jako pierwszy został omówiony projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie chwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok. Projekt uchwały wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, które spowodują zwiększenie planowanych dochodów w budżecie na 2007 rok o kwotę 606.368,00 zł. Wprowadza się również zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, które powodują zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 606.368,00 zł.

Projekt uchwały wprowadza zmiany:

  • w planie wydatków inwestycyjnych na 2007 rok,
  • w ramach wydatków bieżących działu 801, rozdział 80130 – szkoły zawodowe, wyodrębnia  się wydatki majątkowe na kwotę 3.037,00 zł
  • w ramach wydatków bieżących działu 852, rozdział 85202 – domy pomocy społecznej, wyodrębnia się wydatki majątkowe na kwotę 15.240,00 zł
  • w ramach wydatków bieżących działu 854, rozdział 85403 – specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, wyodrębnia się wydatki majątkowe na kwotę 6.000,00 zł.

Ponadto zostaną wprowadzone zmiany w planie finansowym Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Zmiana planu finansowego wynika ze wzrostu planowanych przychodów funduszu w 2007 roku.

Pani Skarbnik poinformowała, że do budżetu została wprowadzona kwota subwencji ogólnej w wysokości 171.376 zł. Środki te zostaną przeznaczone dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku. Ponadto otrzymano dotację z Ministerstwa

Rolnictwa dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Bogdańczowicach w kwocie 297.360 zł z przeznaczeniem na realizacje inwestycji i zakupów inwestycyjnych.

Przewodniczący Komisji poddał projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku głosowania za przyjęciem projektu uchwały głosowało jednogłośnie 11 członków komisji.

Kolejnym omawianym projektem uchwały był projekt w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.

Projekt uchwały dotyczy udzielania dotacji celowej na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych, wyszczególnionych w art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, znajdującym się na terenie powiatu kluczborskiego.

Dotacja będzie mogła być udzielona osobie fizycznej lub jednostce organizacyjnej będącej właścicielem lub posiadaczem zabytku wpisanego do rejestru albo posiadająca taki zabytek

w trwałym zarządzie. Wysokość udzielanej dotacji to 50% nakładów koniecznych na wykonanie prac. Przyznanie dotacji odbywa się na podstawie  wniosków złożonych przez właściciela lub posiadacza zabytku wpisanego do rejestru.

Określa się następuje terminy składania wniosków o dotacje:

- do 30 września- wnioski o dotacje na następny rok,

- w 2008r. obowiązuje jednorazowo termin składania wniosków do 30 kwietnia 2008r. na rok 

  2008,

- w każdym czasie w przypadku zaistnienia okoliczności.

Starosta wyjaśnił, że w projekcie budżetu powiatu kluczborskiego na 2008 rok zapisano  kwotę 20.000 zł. Są to środki nie nazwane, ponieważ będą podlegały postępowaniu konkursowemu. Natomiast zgodnie z przepisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nada zabytkami tego rodzaju proceduralna uchwała powinna w samorządzie występować.

Starosta poinformował, że na początku bieżącego roku podjęto próbę zintegrowania środowisk kościelnych, czyli wszystkich parafii, które mają na swoim terenie kościoły drewniane. Z inicjatywą taką wyszedł Urząd Marszałkowski gdzie zwrócił się do kurii; arcybiskup zlecił prace w tym zakresie księdzu Gleiserowi, który odpowiada za budownictwo sakralne. W związku z tym, że w powiecie kluczborskim jest najwięcej kościołów drewnianych przejęto inicjatywę, zorganizowano pierwsze i kolejne spotkania z księżmi.

Wymagane były zgody wszystkich właścicieli kościołów i wszystkich diecezji, które na terenie naszego powiatu i poza powiatem występują. Zgromadzono dokumentacje 57 parafii, które pozwalają na zawarcie umowy konsercyjnej, która by zrzeszyła wszystkie parafie.    

Jest zamiar aby w miesiącu grudniu doszło do podpisania umowy konsercyjnej, ponieważ      o środki z różnych źródeł finansowania a zwłaszcza o środki unijne może się ubiegać tylko właściciel obiektu. W związku z tym, że żadna parafia nie spełni samodzielnie kryterium ubiegania się o tego rodzaju pomoc więc musi powstać konsorcjum. Jeżeli zostanie podpisana umowa konsorcyjna wtedy rozpocznie się proces przygotowywania dokumentacji i ubiegania się o środki.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. W wyniku głosowania za przyjęciem projektu uchwały głosowało jednogłośnie 11 członków komisji.

Następnie omówiono projekt uchwały w sprawie zasad udzielania stypendiów Starosty Kluczborskiego dla uczniów szkół, dla których organem prowadzącym jest powiat Kluczborski.

Starosta zapytał Panią Irenę Kielar jakie jest stanowisko Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu w Kluczborku do przedmiotowego projektu uchwały Rady Powiatu.

Pani Kielar odpowiedziała, że stanowisko Komisji jest pozytywne, ponieważ wątpliwości związane z projektem uchwały zostały omówione i wyjaśnione na posiedzeniu Komisji.

Starosta wyjaśnił, że stypendium przeznaczone jest dla uczniów następujących typów szkół dla młodzieży, wchodzących w skład zespołów szkół; gimnazjum, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum i zasadniczej szkoły zawodowej.

O stypendium Starosty Kluczborskiego mogą ubiegać się uczniowie, którzy uzyskali ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych w roku szkolnym poprzedzającym złożenie wniosku średnią ocen:

- w gimnazjum, liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym, technikum

  co najmniej  5,0

- w zasadniczej szkole zawodowej co najmniej 4,5.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zasad udzielania stypendiów Starosty Kluczborskiego dla uczniów szkół, dla których organem prowadzącym jest powiat Kluczborski. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie.  

Następnie przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie powiadomienia Skarbnika Powiatu i Sekretarza Powiatu o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego.

Projekt uchwały upoważnia Przewodniczącego Rady Powiatu do powiadomienia Skarbnika Powiatu i Sekretarza Powiatu o obowiązku przedłożenia Radzie Powiatu w Kluczborku oświadczenia lustracyjnego oraz poinformowania Skarbnika Powiatu  i Sekretarza Powiatu

o skutku niedopełnienia tego obowiązku. Natomiast Przewodniczącego Rady Powiatu

w Kluczborku zobowiązuje się do przekazania złożonych oświadczeń lustracyjnych niezwłocznie do Biura Lustracyjnego Instytutu Pamięci Narodowej.

Do projektu uchwały nie wniesiono zapytań.  

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały. W wyniku głosowania      za przyjęciem powyższej uchwały głosowało 11 członków komisji.

Kolejnym omówionym projektem uchwały był projekt w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia Gmin polskich Euroregionu Pradziad.

Starosta poinformował, że obecny Starosta Prudnicki Radosław Roszkowski był szefem Stowarzyszenia w związku tym został zaproszony na sesję w dniu 29.11.2007r. aby przeprowadził 15 minutową prezentację.

Po podjęciu uchwały Powiat Kluczborski przystąpi jako członek zwyczajny

do Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pradziad z siedzibą w Prudniku. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na społecznej pracy członków a jego celem          jest między innymi wszechstronna działalność na rzecz rozwoju polsko-czeskich terenów przygranicznych przede wszystkim w dziedzinach: planowania gospodarki przestrzennej, ochrony środowiska naturalnego, turystyki, sportu i rekreacji, transportu i łączności, zapobiegania przestępczości, wzajemnej pomocy na wypadek katastrof i klęsk żywiołowych. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez wspieranie działań gmin i powiatów oraz osób prawnych i fizycznych, które odpowiadają celom Stowarzyszenia, organizowanie i udział

w organizacji imprez gospodarczych, kulturalnych, turystycznych i sportowych oraz sympozjów, seminariów, konferencji itp. służących realizacji celów stowarzyszenia, współdziałanie z władzami i instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie funduszy pomocowych oraz innymi organizacjami zainteresowanymi działalnością stowarzyszenia, współpracę z pokrewnymi stowarzyszeniami krajowymi i zagranicznymi.

Przystępując do SGPEP powiat Kluczborski zobowiązuje się do opłacania składki członkowskiej w wysokości uchwalonej przez Walne Zebranie Członków.                            W roku 2008 wysokość składki wynosić będzie 0,063 PLN od mieszkańca.

      Starosta Piotr Pośpiech poinformował również, że 07 grudnia 2007r. jest umówione spotkanie   

      na jednodniową wizytę, która ma służyć w pozyskaniu partnera po stronie czeskiej  

      a w konsekwencji podpisaniu obustronnej deklaracji o partnerstwie. Pozyskanie partnera 

      umożliwia korzystanie ze środków programu współpracy transgranicznej.

      Radny Władysław Zawadzki powiedział, że dwukrotnie uczestniczył w spotkaniu 

      Euroregionu Pradziad po stronie czeskiej, które organizowała ambasada polska w Czechach.

      Spotkania te dotyczyły głównie agroturystyki. 

      Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały. W wyniku głosowania

za przyjęciem powyższej uchwały głosowało 11 członków komisji.

Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie uchylenia Uchwały Nr XVII/92/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 11 października 2007 roku

w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego.

Starosta wyjaśnił, że podjęto uchwałę o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy na okres dłuższy niż trzy lata, czyli zgodnie z ustawą do trzech lat zgodę może wyrazić Zarządu Powiatu ale powyżej 10 lat zgodę musi wyrazić Rada Powiatu.

Wydział Nadzoru i Kontroli Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego opiniując przedmiotową uchwałę wyraził wątpliwość co do zgodności jej z prawem, uwzględniając stanowisko

jakie wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z dnia 21.04.2005r.

Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami w drodze przetargu

są sprzedawane nieruchomości stanowiące własność skarbu państwa oraz jednostek

samorządu terytorialnego lub ich związków. Wyjątki od tej zasady oraz prawne formy

zbycia nieruchomości w trybie bezprzetargowym zostały enumeratywnie wymienione

      w art. 37 ust. 2 pkt. 1 – 11 oraz w ust. 3 ustawy art. 37 ust. 4 dotyczący oddawania

      w dzierżawę lub najem nieruchomości stanowiących własność jednostki samorządu

      terytorialnego, zgodnie z niepublikowanym wyrokiem WSA odwołuje się do wskazanych

      wyżej przesłanek co nie zostało uwzględnione przy podejmowaniu uchwały

      Nr XVII/92/2007. Do projektu uchwały nie wniesiono uwag i zapytań.

      Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały. W wyniku głosowania

za przyjęciem powyższej uchwały głosowało 11 członków komisji.

      Następnie Przewodniczący Pan Robert wietrzyk przystąpił do omawiania sprawozdania

      z działalności Zarządu Powiatu za okres od 29.10.2007r. do 15.11.2007r.

      Radna Irena Kielar zadała pytanie do punktu 5 sprawozdania z posiedzenia Zarządu Powiatu   

      z dnia 29.10.2007r. w sprawie notatki służbowej dotyczącej funkcjonowania Oddziału

      Laryngologicznego Szpitala Powiatowego w Kluczborku i poprosiła o wyjaśnienie.

      Starosta wyjaśnił, że radny Mirosław Misiak uznał za stosowne aby przesłać notatkę

     związaną z funkcjonowaniem oddziału i możliwościami jego rozwoju. Została poruszona

     kwestia lokalowa, możliwości rozwoju, poszerzenia działalności oddziału o kolejne łóżka

     i zabiegi oraz kwestia lokalizacji. Zarząd Powiatu zapoznał się z pismem i uzgodnił, że

     możliwość zmiany lokalizacji oddziału należałoby przedyskutować. Przeprowadzona została

     również rozmowa z P. Mirosławem Misiak, który stwierdził, że nie oczekuje   

     natychmiastowych działań w tej sprawie ale jako radny i ordynator oddziału   

     laryngologicznego uznał za stosowne poinformowanie Zarządu Powiatu o warunkach w jakich

     funkcjonuje oddział. Dokument jest do wglądu w Biurze Rady Starostwa Powiatowego

     w Kluczborku i oczywiście każdy może się z nim zapoznać.

     Radny Wojciech Smolnik zadał pytanie w sprawie punktu 1 sprawozdania z posiedzenia

     Zarządu Powiatu z dnia 06 listopada 2007r. dotyczącego zawiadomienia dyrektora

     Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku o wykorzystaniu środków

     finansowych na zakup materiałów do produkcji w Pracowni Ćwiczeń Praktycznych i braku

     możliwości dalszego wywiązywania się z umowy dotyczącej przygotowywania posiłków

     dla pacjentów Szpitala Powiatowego w Kluczborku.

     Starosta wyjaśnił, że w związku z brakami w planie finansowym szkoły pani dyrektor zgłosiła

     zapotrzebowanie na środki. Zarząd Powiatu zapoznał się z wnioskiem a później podjęto

     decyzję o przeniesieniu z rezerwy ogólnej części środków na bieżące wydatki konkretnie

     na zakup materiałów do produkcji posiłków dla szpitala.   

     Radna Irena Kielar zapytała w sprawie punktu 3 sprawozdania z posiedzenia Zarządu Powiatu 

     z dnia 06 listopada 2007r. dotyczącego wniosku Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu

     w sprawie przeprowadzenia kontroli finansowej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 

     Kluczborku; co oznacza, że tegoroczna kontrola 5% procedur wydatków zostanie

     przeprowadzona z uwzględnieniem wydatków wynagrodzenia w 2007r. w powyższej

     jednostce?

     Starosta poinformował, że została przeprowadzona seria analiz związanych z zamknięciem

     roku budżetowego i braków. Skala tych braków w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1

     w Kluczborku była dosyć duża. Zarząd Powiatu zdecydował, że nie będzie przeprowadzona

     kontrola związana z funkcjonowaniem szkoły, ponieważ przyczyny wystąpienia braków

     finansowych w jednostce są znane na podstawie posiadanych dokumentów.

     Natomiast kontrola 5% wydatków jest rzeczą obligatoryjną wynikającą z ustawy o finansach

     publicznych dla tego też zarówno w ZSP Nr 1 w Kluczborku jak i w innych jednostkach

     zostanie przeprowadzona kontrola 5% wydatków, przy czym osoba kontrolująca skoncentruje

     się na wydatkach związanych z wynagrodzeniem, ponieważ w tej grupie wydatków ta skala

     braków była bardzo duża w skali powiatu.  

     W omawianej jednostce skala braków jest większa ze względu na to, że w pierwszym

     półroczu poszły dwa bardzo istotne wydatki tj.: dwa nauczania indywidualne, dwie lub trzy

     odprawy dziewięciomiesięczne, cztery urlopy dla poratowania zdrowia.

     Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1

     w Kluczborku jest dosyć wyraźny podział pomiędzy kadrą pedagogiczną i jest to bardzo

     niekorzystne dla prawidłowego funkcjonowania szkoły. Radny zaproponował aby w czasie

     trwania przedmiotowej kontroli udzielić pomocy dyrektorowi szkoły przede wszystkim

     ze względu na istniejące tam nieporozumienia personalne.    

     Przewodniczący komisji poprosił o wyjaśnienie do punktu 2 sprawozdania z posiedzenia

     Zarządu Powiatu z dnia 08,13,15 listopada 2007r. dotyczącego pozytywnego rozpatrzenia

    wniosku Dyrektora Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku w sprawie wyrażenia

    zgody na utworzenie z dniem 01.01.2008r. drugiego stanowiska wicedyrektora szkoły

    oraz zwiększenie zatrudnienia w administracji o 0,25 etatu i obsługi o 0,75 etatu.

    Starosta wyjaśnił, że dyrektor szkoły po uzyskaniu opinii może powołać drugiego 

    wicedyrektora i wówczas ta osoba będzie korzystała ze zniżki godzin czyli etat nie będzie

    wynosił godzin 18 tylko 9. Natomiast dodatek funkcyjny dyrektor jest w stanie 

    wygospodarować w budżecie szkoły. Wydział Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego

    w Kluczborku pozytywnie zaopiniował wniosek w przedmiotowej sprawie, ponieważ w szkole

    ilość administracji i obsługi jest na najniższym poziomie od lat.

    Przewodniczący komisji poddał pod głosowanie sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.   

    Za przyjęciem sprawozdania głosowało 9 radnych, 3 radnych wstrzymało się, brak głosów 

    przeciw. 

 

    Ad. 3.

 

    Radna Irena Kielar poinformowała, że w dniu dzisiejszym Komisja Oświaty, Kultury, Sportu,

    Turystyki, Rozwoju Rodziny była z wizytą w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

    w Kluczborku. W trakcie wizyty członkowie Komisji zapoznali się z warunkami pracy oraz

    problemami i osiągnięciami w ostatnim okresie. Komisja stwierdziła, że pomieszczenia

    poradni są zawilgocone, zapleśniałe. Ponadto jednostka boryka się z problemami właściwej

    bazy na zajęcia terapeutyczne. Sala jest zawilgocona, ponieważ została trzykrotnie zalana

    przez lokatora, który mieszka powyżej.

    Radny Leszek Krzyżanowski zgłosił wniosek w sprawie godziny posiedzenia Komisji.

    Pan Krzyżanowski poprosił aby w miarę możliwości posiedzenia odbywały się w późniejszym

    czasie na przykład o godzinie 1300.

    Radny Władysław Zawadzki zgłosił wniosek do przyszłorocznego budżetu. Wniosek dotyczy  

    Uczniowskiego Klubu Sportowego, który się zajmuje kolarstwem. Klub utrzymuje się

    z własnych funduszy oraz przy pomocy sponsorów. Radny zawnioskował aby w budżecie

    powiatu na 2008r. uwzględnić dotacje dla Klubu.   

    Starosta poinformował, że w projekcie budżetu zapisano 20.000 zł na sport i będą

    przygotowane konkursy.

    Radny Leszek Krzyżanowski zawnioskował aby raz w roku przyznawać nagrody Starosty

    Kluczborskiego za udział w życiu społeczno-kulturalnym. Radny poinformował, że wyjeżdża

    z grupą młodzieży na Ukrainę do Brzeżan. Grupa młodzieży ciężko pracuje przy cmentarzu

    oraz pracach remontowych zamku. Radny poprosił aby przyznawać taka nagrodę chociaż

    dla jednej osoby, która się udziela społecznie na rzecz kontaktów z miastem partnerskim

    Brzeżany.  

    Starosta zaproponował aby radny Leszek Krzyżanowski sformułował przedmiotowy wniosek

    na piśmie.

    Radny Leszek Krzyżanowski zgłosił kolejny wniosek w sprawie organizacji wyjazdu delegacji

    radnych Rady Powiatu w Kluczborku do Brzeżan.     

    Starosta stwierdził, że jest to wniosek na przyszły rok do realizowania na bieżąco.

 

 

 

 

 

 

 

     Ad. 4.

 

    W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował

    wszystkim za udział i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

    Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                              Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                   Robert Wietrzyk

    Protokołowała

 

   Tatiana Wollna