Protokół Nr  12/2007

 

 

 

ze wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

oraz Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 06 listopada 2007 r.

 

 

Powyższym Komisjom przewodniczyli ich Przewodniczący – Mirosław Misiak oraz Robert Wietrzyk.

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia.

 

 

Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia.

2. Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu.

3. Wolne wnioski.

4. Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Ad. 1

 

 

Wspólne posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – Robert Wietrzyk. Przewodniczący powitał wszystkich zebranych oraz zaproszonych gości. Następnie przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag do proponowanego porządku tym samym przyjmując go jednogłośnie.

 

 

Ad. 2

 

 

Członkowie Komisji przystąpili do analizy materiałów przygotowanych na sesję Rady Powiatu  w dniu 08 listopada 2007 r. Jako pierwszą uchwałę, którą Skarbnik Powiatu przedstawiła zebranym dotyczyła zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu                                  w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok.                   Projekt powyższej uchwały wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu powodując zmniejszenie planowanych dochodów o kwotę 1.535.256 zł. oraz powodując zmniejszenie planowanych wydatków o kwotę 2.390.122 zł. Następnie Radny Leszek Krzyżanowski zapytał Skarbnik Powiatu o poszczególne wielkości niedoborów, skąd wynika na przykład duży niedobór jeśli chodzi o dochody z najmu i dzierżawy na co pytana odpowiedziała, że niedobór ten wynika  z tego, że planując budżet powiatu na bieżący rok

 

 

 

dochody te zostały zaplanowane na zbyt wysokim poziomie. Następnie Pan Krzyżanowski zapytał, czy jeśli chodzi o działki położone w Bogacicy a które są przeznaczone do sprzedaży, czy prawdą jest, że brak jest stosownej uchwały Rady Miejskiej w Kluczborku do przekwalifikowania przeznaczenia tych działek czy też wszystko jest w tym zakresie już uregulowane. Wicestarosta odpowiedział, że został zatwierdzony projekt podziału tego terenu przez Burmistrza Kluczborka, w między czasie okazało się, że znajduje się tam stanowisko archeologiczne i trzeba było te działki niejako podzielić na nowo aby powyższe stanowisko zostało wydzielone. I to trwa już bardzo długo bo ponad 2 lata. Zostało tam sprzedane                                      4 działki a pozostało do sprzedania 12 ale w tej chwili bez zmiany planu zagospodarowania ich sprzedaż jest niemożliwa. Na ostatniej sesji Radni Miejscy podjęli już stosowną uchwałę w tej sprawie tak że jest szansa, że sprawa ta zostanie sfinalizowana ale niestety do końca tego roku nie uda się dokonać sprzedaży  ze względów proceduralnych. Starosta dodał, że projekt podziału tego terenu i wszystkie wymagane prawem rzeczy zostały zrobione dużo wcześniej. Jeżeli przedkładamy projekt podziału, za który płacimy jednostce wykonawstwa geodezyjnego i jest on zatwierdzany to mamy pełne prawo przypuszczać, że dana nieruchomość zostanie zbyta a to trwa już tak długo. Nagle okazuje się, że jest tam stanowisko, które wymaga wydzielenia, robimy kolejny podział aby to stanowisko wydzielić bo na nim nie wolno budować i każdy to rozumie ale to nie może tak długo trwać. Natomiast jeśli uchwała                       o przystąpieniu do sporządzenia zmian w planie jest podjęta 30 października br. to w tym roku na pewno nie uda nam się sprzedać ani jednej z tych działek i stąd między innymi ten niedobór ze sprzedaży mienia. Kolejna rzecz która na to wpłynęła – kontynuował Starosta to brak nabywcy na budynek TR w Wołczynie, nie sprzedane mieszkania w Polanowicach. Gdyby te nieruchomości udało się sprzedać, plan zbliżyłby się do wykonania.  

Radna Bożena Małysa zapytała odnośnie Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności, bo jest tam duży zastój jeśli chodzi o orzekanie o niepełnosprawności. Załatwienie tych spraw wydłużyło się o 3 - 4 miesiące a związane to jest z brakiem środków na posiedzenia Zespołu. Czy zapisana w niniejszym projekcie uchwały kwota 756 zł. na Zespół do Spraw Orzekania                                                                    o Niepełnosprawności to są środki , które zostaną przeznaczone na wynagrodzenia członków Zespołu.  Skarbnik Powiatu pozytywnie odpowiedziała na to pytanie co oznacza, że posiedzenia Zespołu zostaną wznowione. Starosta dodał, że należy pamiętać, że Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności to jest zadanie z zakresu administracji rządowej. Z uwagi na dostępność do niego prowadzimy go w powiecie natomiast najgorsze jest to, że dochodzi do takich sytuacji gdzie brakuje pieniędzy. My w takich sytuacjach zwracamy się do Wojewody, który jest dysponentem środków drugiego stopnia o ich uzupełnienie. Kwota ta nie jest duża, ale pozwoli „załatwić” te najpilniejsze wnioski. W związku z tym, że więcej zapytań nie zgłoszono, Przewodniczący poddał powyższy projekt uchwały pod głosowanie. W drodze głosowania za przyjęciem projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok głosowało 15 członków Komisji, 2 się wstrzymało,  nie stwierdzono głosów przeciw.

Kolejny projekt uchwały z którym członkowie obu Komisji zapoznali się dotyczył zmiany uchwały Nr XXVIII/202/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania                      i wykupu. Starosta wyjaśnił zebranym, że niniejszego projektu uchwały nie da się omówić                       w oderwaniu od uchwały poprzedniej czyli w sprawie zmian w budżecie dlatego, że emisję obligacji mieliśmy zaplanowaną na lata 2005-2007. W tym roku budżetowym przypada emisja dwóch ostatnich serii na łączną wartość 4.000.000 zł. Środki ze sprzedaży obligacji miały być przeznaczone na spłatę zadłużenia SP ZOZ w Kluczborku w pełnej wysokości natomiast wyemitowaliśmy do dnia dzisiejszego 1.500.000 zł., mieliśmy również zapisane w budżecie

 

 

 

przychody w zbliżonej kwocie bo przekraczającej 2.400.000 zł. z tytułu spłaty pożyczki                                                 z SP ZOZ w Kluczborku w likwidacji. Oczywiście w/w zakład pieniędzy nie ma ale trwa proces z Narodowym Funduszem Zdrowia o zapłatę z tytułu „ustawy

środki z tego tytułu wpłyną a powyższe rozwiązanie ma służyć przede wszystkim dokończeniu emisji w wysokości zaplanowanej w poprzedniej uchwale oraz w prospekcie emisyjnym, wykonaniu budżetu na założonym poziomie a jednocześnie wycofaniu z uchwały budżetowej przychodów ze spłaty  pożyczki oraz zmniejszeniu wydatków na spłatę zadłużenia o kwotę 2.500.000 zł. ponieważ w tej wysokości spłaty do końca roku nie jesteśmy w stanie wykonać. Aby móc dokończyć emisję i przystąpić do sprzedaży  tych ostatnich serii obligacji, musielibyśmy przeznaczyć część środków na inny cel to jest na sfinansowanie wydatków budżetowych stąd kwoty tutaj prezentowane i wymieniane są dość okazałe w stosunku do zmian, które wprowadzaliśmy wcześniej, nie mniej mieści się to w granicach naszego budżetu                                  i pozostaje w zgodzie z wcześniej podjętymi uchwałami  i podpisanymi umowami w tym zakresie, tak więc po głębokiej analizie sytuacji budżetowej i towarzyszącym temu okolicznościom, doszliśmy do wniosku, że tego rodzaju rozwiązanie pozwoli na bezpieczne zamknięcie budżetu a jednocześnie nienaruszenie zasad emisji obligacji  komunalnych.                     Jeśli chodzi o kwestię braku wpływu  z tytułu spłaty pożyczki od SP ZOZ w Kluczborku                                 w likwidacji, sprawa przeciąga się z uwagi na trwający proces w Sądzie Okręgowym                               z Narodowym Funduszem Zdrowia. Dla nas dzień dzisiejszy to jest już za późno aby czekać na jego orzeczenie. Kilka rozpraw w tej sprawie już się odbyło: na początku lipca – wtedy sprawę odroczono do 24 października br. z prośbą o uzupełnienie dokumentów o wyroki pracownicze, następnie 24 października po raz kolejny odroczono do 14 listopada br. a my nie mamy czasu z uwagi na kończący się rok, musimy podjąć decyzje pozwalające zamknąć nam budżet a ewentualnie uzyskane środki wynikające z „ustawy 203” będą przychodem roku przyszłego. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał Starostę, ile łącznie wyemitowaliśmy obligacji na co pytany odpowiedział, że łączna kwota wyemitowanych obligacji na ten cel wynosiła 14.300.000 zł. Następnie poinformował zebranych, że po wystąpieniu do  Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w sprawie umorzenia zaległości SP ZOZ w Kluczborku w likwidacji i po wizytach w PFRON  w Warszawie,                                po analizie dokumentów zostały umorzone zaległości w kwocie głównej – 513.000 zł. plus odsetki ponad 400.000 zł. czyli łącznie ponad 900.000 zł. Ponadto Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych  zobowiązał się do częściowego rozłożenia na raty zaległości                     SP ZOZ po zapłacie składki ubezpieczonego  oraz umorzenia odsetek od tej kwoty do 50% gdyż na więcej nie pozwala ustawa ale to i tak jest bardzo dużo. Rady Mirosław Misiak zapytał, czy tak długo będzie istniał SP ZOZ w Kluczborku w likwidacji dopóki będzie istniał jego dług na co Starosta odpowiedział, że koszty w/w zakładu zamykają się 1 etatu likwidatora, który musi sam się utrzymać oraz 2 etatami pracowników Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia, których ma na utrzymaniu Starostwo i to są praktycznie jedyne koszty. Wiadomo, że nam zależy aby tę likwidację zakończyć jak najszybciej chociaż zgodnie z uchwałą powinna ona trwać do 31 sierpnia                      2008 r.  i do tego czasu powinniśmy sobie poradzić z zadłużeniem. Radny Krzyżanowski stwierdził, że aby spłacić dług SP ZOZ w Kluczborku emitujemy obligacje a to jest pewnego rodzaju forma kredytu i jak Powiat zamierza to później spłacić. Starosta odpowiedział,                         że został ustalony harmonogram spłaty, a poza tym, korzyści z rozwiązań, które zostały przyjęte kilka lat temu są widoczne dzisiaj tzn. nie zadłużony i działający poprawnie szpital, zadłużenie nie rośnie tylko się zmniejsza a dzięki temu, że przystąpiliśmy do spłaty zadłużenia w oparciu o emisję obligacji komunalnych to wykorzystaliśmy na maksimum czas w którym              

 

 

 

 

SP ZOZ jest w likwidacji czyli istniejące zadłużenie nie zagraża wprost budżetowi powiatu.

W związku z tym, że więcej zapytań nie zgłoszono, Przewodniczący poddał powyższy projekt uchwały pod głosowanie. W drodze głosowania za przyjęciem projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVIII/202/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania                      i wykupu głosowało 15 członków Komisji, przeciw – 1, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się.

 Kolejny projekt uchwały z którym członkowie Komisji zapoznali się to projekt uchwały                        

w sprawie zaciągnięcia kredytu. Starosta wyjaśnił, że również i ten projekt uchwały ściśle związany jest z dwoma powyższymi gdyż to, o co prosimy ma swoje odzwierciedlenie                        w budżecie i wynika z niewykonanych dochodów budżetowych. Zbliża się koniec roku, my mamy od radnych upoważnienie do zaciągania kredytu w rachunku bieżącym w banku, który nas obsługuje, są to warunki korzystne ale kredyt ten może funkcjonować tylko w granicach roku budżetowego, aby mógł on funkcjonować na przełomie roku musimy mieć zgodę Rady Powiatu. Członkowie Komisji nie mieli żadnych pytań do powyższego projektu uchwały,                        w związku z tym, Przewodniczący poddał go pod głosowanie. W drodze głosowania za przyjęciem projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu głosowało 14 członków Komisji, 3 się wstrzymało, nie stwierdzono głosów przeciw.

Następny projekt uchwały dotyczył przyjęcia do realizacji zadań dot. założeń ogólnych samorządowej polityki oświatowej w Powiecie Kluczborskim na lata 2008-2012.                            Uchwała w sprawie organizacji, funkcjonowania i zarządzania oświatą w Powiecie Kluczborskim była przyjęta przez Radę Powiatu 9 grudnia 1999 r. jednak w okresie tych kilku lat miało miejsce wiele zmian w edukacji powiatowej, w przepisach prawa oświatowego.                       W związku z powyższym został przedłożony obecnej Radzie Powiatu projekt uchwały                         w sprawie realizacji zadań dotyczących założeń ogólnych samorządowej polityki oświatowej na lata 2008-2012. Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag do projektu powyższej uchwały, w związku z tym, Przewodniczący poddał go pod głosowanie. Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli projekt uchwały  w sprawie przyjęcia do realizacji zadań dot. założeń ogólnych samorządowej polityki oświatowej w Powiecie Kluczborskim na lata 2008-2012.  

Kolejny projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu                               w Kluczborku z dnia 16 marca 2007 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok. Skarbnik Powiatu wyjaśniła zebranym, że z uwagi na rezygnację osób niepełnosprawnych                                z przyznanego dofinansowania w programach: turnusy rehabilitacyjne, likwidację barier architektonicznych w komunikowaniu się i technicznych, sport, rekreację i turystykę oraz występujący deficyt w programie dofinansowania do przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego, zasadnym i najbardziej celowym jest przeniesienie niewykorzystanych w wymienionych programach środków finansowych w kwocie 16.497,00 zł. na ten właśnie program. Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag do projektu powyższej uchwały, w związku z tym, Przewodniczący poddał go pod głosowanie. Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały                        Nr IX/49/2007 Rady Powiatu  w Kluczborku z dnia 16 marca 2007 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok. 

Projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku – Starosta wyjaśnił, że Zarząd Powiatu w Kluczborku we wrześniu br. zwrócił się do Wojewody Opolskiego z prośbą o wyrażenie zgody na zmianę działania Domu Pomocy Społecznej                      w Kluczborku przy ulicy Wołczyńskiej 25 z profilu dla osób przewlekle somatycznie chorych

 

 

 

oraz dla osób niepełnosprawnych fizycznie na profil dla osób w podeszłym wieku i dla osób niepełnosprawnych fizycznie. Wojewoda przychylił się do tej prośby w związku z czym, zaistniała konieczność zmiany statutu. Radna Bożena Małysa stwierdziła, że w powyższym statucie zwróciła uwagę na zapis który mówi, że „przy realizacji swoich zadań Dom Pomocy Społecznej współpracuje między innymi z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Kluczborku oraz pozostałymi ośrodkami” a Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku współpracuje nie tylko                                 z jednym Ośrodkiem Pomocy Społecznej ale wszystkimi, w całym województwie, w związku     z tym zasugerowała, aby zmienić powyższy zapis na: „ośrodkami pomocy społecznej”. Pozostali członkowie Komisji jednogłośnie zgodzili się na wprowadzenie powyższej zmiany do Statutu Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku. W związku z tym,  że nie zgłoszono więcej uwag do projektu powyższej uchwały, Przewodniczący poddał go pod głosowanie. Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku.

Następnie przystąpiono do analizy sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu                                  w Kluczborku za okres od 02.10.2007 r. do 23.10.2007 r. W powyższym okresie Zarząd Powiatu odbył 3 posiedzenia. Jako pierwsza głos zabrała Radna Bożena Małysa, która nawiązała do wniosku Sołtysa wsi Bąków w sprawie remontu drogi powiatowej oraz położenia chodnika w Bąkowie. Jak wynika z powyższego sprawozdania, Zarząd Powiatu zaakceptował ten wniosek w części dotyczącej remontu drogi. Pani Małysa dodała, że droga                                                                          o której jest mowa, jest to droga która prowadzi od drogi głównej przez las, prowadzi przez Bąków i łączy się z drogą w kierunku na Biadacz. Jest to droga, która ma ponad 30 lat i która jest systematycznie remontowana jednak przy drodze 30-letniej, jeżeli jest nawierzchnia taka jak tam jest, to wystarczy, że dojdzie na drodze głównej do wypadku to cały transport jedzie tą drogą i dlatego droga jest totalnie zniszczona, wszystkie samochody ciężarowe również poruszają się tą drogą, ona się po prostu kruszy. Stąd Pani Małysa zapytała, czy jest warto ciągle inwestować w jej remont a jest on przeprowadzany nieraz i kilka razy w roku gdyż jak wynika z informacji otrzymanej w Zarządzie Dróg Powiatowych w Kluczborku, położenie nowej nawierzchni kosztowałoby w granicach 220.000 zł. Czy nie warto więc zrobić tę drogę do porządku bo sam remont nic nie da. Starosta odpowiedział, że Zarząd Powiatu zaakceptował ten wniosek i jednocześnie zlecił Zarządowi Dróg Powiatowych w Kluczborku sporządzenie informacji o szacunkowych kosztach remontu tej drogi. W czasie prac nad przyszłorocznym budżetem, Zarząd Powiatu postara się zaplanować na ten cel środki. Radna Lidia Łowicka nawiązała do wniosku Likwidatora SP ZOZ  w Kluczborku w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż wózka widłowego, będącego własnością zakładu. Zarząd Powiatu pozytywnie rozpatrzył powyższy wniosek. Następnie zapytała, czy wózek ten został wyceniony, jeśli tak to jaka jest jego wartość. Starosta odpowiedział, że wózek ten został wyceniony ale na tę chwilę nie jest w stanie podać tej kwoty. W związku z tym, zobowiązał Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia do sprawdzenia tej informacji i przed sesję udzielenie Radnej żądanej informacji. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał o wniosek Likwidatora SP ZOZ w Kluczborku w sprawie wyrażenia zgody na odwłaszczenie i sprzedaż oraz kasację 4 szt. sprzętu medycznego, czy sprzęt ten został wyceniony. Starosta powiedział, że Likwidator wniosek ten złożył na posiedzenie Zarządu Powiatu w dniu 23 października br. Jednak zawarte w nim informacje nie zadowoliły członków Zarządu bo nie przedstawił on wyczerpującej informacji  na temat stanu technicznego tego sprzętu, jego rodzaju, ceny itp. dlatego postanowiono, że decyzja w tej sprawie zostanie podjęta łącznie z decyzją o pozostałym sprzęcie medycznym, który został już wyceniony i jest przygotowany do sprzedaży. W związku z tym, że nie było więcej pytań, Przewodniczący poddał powyższe sprawozdanie pod głosowanie. W drodze głosowania za

 

 

 

przyjęciem sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 02.10.2007 r. do 23.10.2007 r. głosowało 16 członków Komisji, 1 się wstrzymał, nie stwierdzono głosów przeciw.     

Następnie głos zabrał Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego –                   Pan Mirosław Misiak. Przypomniał zebranym, że na ostatnim posiedzeniu w/w Komisji,    Wicestarosta w imieniu Zarządu Powiatu przedstawił pismo intencyjne Starosty Lublinieckiego w sprawie rozważenia możliwości połączenia dwóch szpitali: włączenia SP ZOZ w Lublińcu do PCZ S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku. Jak wynika z tego pisma, działanie dwóch niepublicznych szpitali  w ramach jednej spółki stanowiłoby jej wzmocnienie co                                  w konsekwencji w okresie nieudolnych przekształceń  pozwoliłoby wspólnie objąć opieką medyczną stosunkowo duży obszar, którego istotną zaletą byłby dostęp do szerokiego wachlarza świadczeń medycznych dla mieszkańców obu powiatów. Następnie Pan Misiak stwierdził, że należy przede wszystkim się zastanowić, czy warto się tym tematem zajmować

chociaż sprawę tę należy potraktować bardzo poważnie. Zarząd Powiatu postanowił,                                że decyzja w tej sprawie nie zostanie podjęta w roku bieżącym co ma związek z planowanymi zmianami w przepisach prawnych dotyczących funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej. Jednocześnie postanowiono wystąpić do Przewodniczącego Komisji Zdrowia                                              i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku o wyrażenie opinii w tej sprawie. Czy to znaczy – zapytał Radny Mirosław  Misiak, że Komisja Zdrowia ma zaopiniować wolę przeprowadzenia przez Zarząd Powiatu rozmów na ten temat z zainteresowaną stroną. Dysponując takimi danymi jakie w tej chwili Komisja ma do dyspozycji, nie jest w stanie podejmować jakichkolwiek decyzji merytorycznych ponieważ nie zna sytuacji tamtego szpitala a poza tym mamy wiele jeszcze do zrobienia u siebie. W związku z tym Pan Misiak stwierdził,                     że dobrze, że ta sprawa jest poruszana na wspólnym posiedzeniu z Komisją Budżetu                                     i Rozwoju Gospodarczego bo wiadomo, że chodzi tu również o pieniądze. Następnie poprosił najpierw Starostę o przybliżenie tematu – czy jesteśmy z przedstawicielami Powiatu Lublinieckiego zobligowani już jakimiś obietnicami, czy opinia Komisji będzie wytyczna dla Starosty a następnie zwrócił się do zebranych o zabranie głosu w tej sprawie. Starosta powiedział, że nie jesteśmy związani żadnymi deklaracjami ani obietnicami z drugą stroną. Wiele osób z terenu różnych powiatów odwiedza nasz szpital po to, aby zorientować się jak działa, aby posiąść wiedzę na temat przekształceń, również Starosta często jest zapraszany na spotkania z tym związane. Jedną z takich wizyt złożyli mu właśnie przedstawiciele Powiatu Lublinieckiego, mówiąc, że są bardzo zdeterminowani i w zasadzie podjęli już decyzję                          o pójściu taką samą drogą jaką myśmy swego czasu wybrali. Ponadto Starosta stwierdził,                     że nie jest „zachwycony” tą propozycją ale nie można być w stosunku do nich niegrzecznym                   i odpowiedzieć „nie” bez żadnego konkretnego uzasadnienia. W związku z tym, prosi on Komisję Zdrowia - chyba najbardziej kompetentną w tej kwestii o wskazanie dalszego kierunku postępowania w tej sprawie zastrzegając z góry, że jeżeli uznamy, że nie chcemy takiego połączenia to odpiszemy, że nie ale mogą liczyć z naszej strony na dobrą radę, współpracę, pomoc w tym zakresie ale zostajemy każdy w swoim powiecie i w pełni to Zarząd Powiatu zaakceptuje. Natomiast jeżeli członkowie Komisji Zdrowia mają wolę aby zainteresować bliżej  się tym tematem, to również jest otwarty na to, można zorganizować wyjazd do Lublińca czy zaprosić przedstawicieli Powiatu Lublinieckiego do nas na posiedzenie Zarządu Powiatu rozszerzone o posiedzenie Komisji Zdrowia. Pan Misiak powiedział, że na tę chwilę pytanie jest takie, czy w ogóle chcemy rozmawiać na ten temat, czy dopuszczamy możliwość takiego połączenia. Nic praktycznie nie wiemy na temat tego szpitala, nikt z nas tam nie był dlatego poprosił członków obu Komisji o pomoc w rozstrzygnięciu tej sprawy.         Pan Leszek Krzyżanowski stwierdził, że patrząc na odległość w jakiej Lubliniec jest od

 

 

 

Kluczborka położony, to chyba bardziej by nas interesowało inwestować w północ naszego powiatu i łączyć się z powiatami położonymi bliżej naszego powiatu bo jeśli chodzi na przykład o karetkę pogotowia, która dostaje zgłoszenie do Byczyny lub nawet poza Byczynę to czasowo teraz trwa to bardzo długo a potem może być jeszcze dłużej. Pan Maciej Tomaszczyk dodał, że rozmowy na ten temat nic nas nie kosztują a można dowiedzieć się czegoś więcej na temat sytuacji szpitala w Lublińcu a takie mówienie o połączeniu się z innymi powiatami, położonymi bliżej nas, to niekoniecznie musi interesować innych bo jeżeli by tak było, to zwróciliby się do nas z tym. W związku z tym uważa, że warto by było porozmawiać                           z przedstawicielami Powiatu Lublinieckiego a poza tym miło jest słuchać, że to, co część radnych dokonała od 2004 roku jest postrzegane na zewnątrz jako sukces, na którym inne powiaty chcą się wzorować. Dlatego zdaniem Pana Tomaszczyka warto posłuchać te drugą stronę a nawet wskazane by to było uczynić na sesji Rady Powiatu. Następnie Radny Mirosław Misiak postanowił, że w związku z tym, że Komisja Zdrowia otrzymała od Zarządu Powiatu pewnego rodzaju zadanie, dlatego proponuje, aby członkowie Komisji Zdrowia w drodze

głosowania podjęli decyzję, czy przeprowadzać rozmowy na powyższy temat z Powiatem Lublinieckim. W wyniku głosowania za przeprowadzeniem rozmów i zapoznaniem się ze szczegółami przedstawionej wyżej propozycji opowiedziało się 2 członków, 3 – przeciw a 2 wstrzymało się. Reasumując, nie będą prowadzone w tym zakresie rozmowy jednak członkowie Komisji zobowiązali się służyć im pomocą, radą i swoimi doświadczeniami w tym zakresie. Przedstawiciele Zarządu Powiatu obecni na niniejszym posiedzeniu przyjęli do wiadomości stanowisko Komisji Zdrowia, która w wyniku głosowania jest przeciwna dalszemu prowadzeniu rozmów odnośnie fuzji tych dwóch szpitali natomiast jest otwarta na wszelką współpracę merytoryczną i upoważnia Zarząd Powiatu do udzielania wszelkiej pomocy w/w powiatowi w tym zakresie.

 

 

 Ad. 3

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego zapytał o sprawę karetki, która miała być ulokowana w Wołczynie lub w Byczynie, na jakim etapie jest ta sprawa. Pan Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku powiedział, że mimo starań Powiatu Kluczborskiego zmierzających do otrzymania dodatkowej karetki, nie udało się tego osiągnąć. Sprawa ta jest bardzo długa, potrzeba dodatkowej karetki była zamieszczana we wszystkich możliwych dokumentach: Powiatowym planie zabezpieczenia działań ratowniczych, w Wojewódzkich planach działań ratowniczych na poszczególne lata jednak  Wojewoda w tym roku tę karetkę przydzielił dla Gminy Dobrodzień. W tej sytuacji, na terenie Powiatu Oleskiego będą od przyszłego roku 4 karetki  a Powiat Kluczborki przy większej liczbie mieszkańców będzie posiadał o 50% mniej karetek. W tej sprawie zostało już wystosowane do Wojewody stosowne pismo i czekamy na wyjaśnienie tej sprawy.                           Następnie Pan Misiak poruszył sprawę rozszerzenia Izby Przyjęć o profil ratunkowy, czy są                                         w tym kierunku nadal czynione działania. Starosta powiedział że tak. ale to zależy od poziomu kontraktowania usług w zakresie Izby Przyjęć na rok przyszły.  

Starosta nawiązał do sprawy zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w Kluczborku na którym znajduje się budynek byłego oddziału wewnętrznego.     Od 2004 roku zmiana ta była wnioskowana jednak cały czas jest odmownie załatwiania. Wielokrotnie ogłaszaliśmy przetargi na zbycie tej nieruchomości stanowiącej własność publiczną, niezależnie od tego angażowaliśmy pośredników handlu nieruchomościami aby

 

 

 

ogłoszenie o sprzedaży tej nieruchomości było szerzej rozpropagowane lecz bezskutecznie. Rokowania były ogłaszane dwukrotnie, za pierwszym razem nie wpłynęła żadna oferta,                       w drugich rokowaniach, na początku bieżącego roku wpłynęła oferta od firmy Global Invest, która wpłaciła wadium w wysokości ponad 100.000 zł. Oferent na żadnym etapie postępowania nie krył tego, ż chce powyższy budynek zaadaptować na potrzeby mieszkaniowe, dlatego też, wiedząc jaki jest zapis w planie zagospodarowania przestrzennego, oferent w swojej ofercie wpisał warunek zawieszający, że transakcja dojdzie do skutku jeżeli Rada Miejska w Kluczborku do 30 czerwca br. przystąpi do sporządzenia zmian w planie.                               Od momentu spisania protokołu  z rokowań kilkakrotnie Starosta rozmawiał z Burmistrzem informując go o tej sprawie. Niezależnie od tego przedstawiciel Firmy Global Invest odbył szereg spotkań  z Burmistrzem również na ten temat. Nie było zdecydowanej odpowiedzi „nie”, wręcz mówiono nam, że na którejś z kolei sesji ta sprawa zostanie załatwiona. Minęło wiele czasu z niecierpliwością oczekiwaliśmy tej zmiany  w planie. W czasie jednej z wizyt Burmistrza u Starosty, powiedział on, że zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Kluczborku                     z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie aktualności miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i przystąpienia do sporządzania zmian w miejscowych planach, takie zmiany zostały już wprowadzone. W załączniku nr 1 do tej uchwały, między wieloma innymi zapisami, jest następujący zapis: „(…) oraz części terenu szpitala przyległego do alei szpitalnej zmienić na teren zabudowy mieszkaniowo-usługowej i teren przyległy do szpitala o oznaczeniu Zieleń Parkowa zmienić na teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej”. Starosta poprosił Burmistrza o kopię tej uchwały i taką otrzymał. Ponadto 26 czerwca br. Burmistrz pisemnie odpowiedział nam na uzupełniony wniosek, że w ramach aktualizacji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Kluczborka, w pakiecie zmian znajdują się nasze propozycje. Uzupełnienie tego wniosku polegało na tym, że na terenie za szpitalem pismem                 z marca 2007 r. wprowadziliśmy korektę polegającą na wydzieleniu miejsca pod przyszłe lądowisko dla helikoptera sanitarnego i działki jednorodzinne. Gdyby do końca czerwca nie dowiedzieliśmy się o tym, transakcja ta nie doszłaby do skutku natomiast myśmy taką uchwałę i pismo otrzymali i z których to dokumentów wynika, że nie tyle przystąpiono do sporządzania zmian w planie zagospodarowania ale zmiany te są zaawansowane. Następnie 05 września br. jest podejmowana kolejna uchwała Rady Miejskiej w Kluczborku o wyłączeniu tych dwóch działek z całego pakietu zmian. 27 września br. Rada Miejska ponownie przedkłada uchwałę                                                  o przystąpieniu do sporządzenia zmian. I tutaj zauważyliśmy niejasność  bo jeżeli pisze się,                 że zmiany w planie są zaawansowane, później się wyłącza i od nowa robi się uchwałę                                    o przystąpieniu do sporządzenia zmian więc zaczęliśmy  się temu dokładniej przyglądać                       i okazało się, że w Biuletynie Informacji Publicznej jest identyczna uchwała z marca 2006 r.      ale brakuje części zdania, które nas dotyczy a zostało wyżej cytowane. Również w Nadzorze Prawnym Wojewody taka uchwała nie zawiera wymaganej i nas dotyczącej części zdania. Burmistrz tłumaczy to pomyłką ale skoro to pomyłka to dlaczego Rada Miejska chciała teraz drugi raz te same działki wyłączać. Na ostatniej sesji przedmiotowa uchwała nie uzyskała większości głosów i nie została podjęta. Przedstawiciel  firmy Global Invest uczestniczył                   w większości Komisji Rady Miejskiej, wyjaśniał sprawę, szukał kompromisu, próbował znaleźć wyjście z tej sytuacji jako przedstawiciel firmy, która zajmuje się obrotem nieruchomości,                za namową Starosty podsunął taką sugestię, aby we wniosku o zmianę w planie dopisać do usług zdrowia także „mieszkaniówkę” i turystykę. I taki wniosek do Rady Miejskiej skierował, sprawę próbowaliśmy załatwić polubownie pomimo zaistniałych faktów i przed tą sesją sformułowaliśmy wniosek, w którym zmodyfikowaliśmy wcześniejszy wniosek  powiatu dotyczący tej działki za szpitalem czyli tych nieużytków ponieważ skoro wielokrotnie wypowiadali się różni radni, że okrawając tak mocno teren szpitala właściwie pozbawiamy go

 

 

 

rezerwy terenowej pod ewentualna rozbudowę. Ponieważ Burmistrz w swoim piśmie napisał, że teren za szpitalem był brany pod uwagę jako rezerwa terenowa pod ewentualną rozbudowę szpitala a ciągle w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jest zapis ZP czyli Zieleń Parkowa zawnioskowaliśmy, żeby ten teren czyli 1,40 ha w całości przeznaczyć pod usługi zdrowia. Takie pismo zostało skierowane do Rady Miejskiej w Kluczborku, Starosta wyjaśnił sprawę na sesji, jednak uchwała nie uzyskała akceptacji tak że nie dokonano żadnych zmian na ostatniej sesji. Z tego wynika, że my własną nieruchomością nie możemy rozporządzać. Ponadto jak dowiedział się Starosta,  Urząd Miejski w Kluczborku zlecił wycenę przedmiotowej nieruchomości, którą sprzedaliśmy firmie Global Invest. Na Komisji wyjaśniono, że celem złożenia tego zlecenia było ustalenie ewentualnej przyszłej renty planistycznej. Reasumując, my tę nieruchomość zbyliśmy więc nie powinniśmy się już tym zajmować jednak nie możemy pozostawić firmę Global Invest samą z tym problemem i dlatego będziemy nadal bacznie się przyglądać tej sprawie.

 

 

Ad. 4

 

Na zakończenie wspólnego posiedzenia Przewodniczący obu Komisji podziękowali za udział                                                    i zamknęli posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

         Przewodniczący Komisji                                                   Przewodniczący Komisji

 Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego                            Budżetu i Rozwoju  Gospodarczego

 

 

               Mirosław Misiak                                                            Robert Wietrzyk

 

 

 

 

 

 

     Protokołowała

 

Danuta Oziembłowska