Protokół Nr  39/2007

z posiedzenia Zarządu Powiatu w Kluczborku

w dniu 19 listopada 2007r.

 

 

            Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta Kluczborski – Piotr Pośpiech. W posiedzeniu uczestniczyli wszyscy członkowie Zarządu oraz Sekretarz i Skarbnik Powiatu.

 

Kolejno członkowie Zarządu przyjęli jednogłośnie następujący porządek obrad:

 

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Sprawy finansowe:

a/uchwała Zarządu Powiatu w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków,

b/uchwała Zarządu Powiatu w sprawie zaciągnięcia kredytu,

c/wniosek Dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego    w Kluczborku w sprawie pokrycia kosztów szkolenia. 

3.Sprawy oświaty:

a/wniosek Dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego     w Kluczborku w sprawie zwiększenia liczby etatów pracowników obsługi,

b/pismo Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu dotyczące wniosku Dyrektora Zespołu     Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku w sprawie zwiększenia wymiaru zatrudnienia     pracownikowi obsługi,

c/informacja Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu o wynikach zdawalności egzaminów     zawodowych w roku szkolnym 2006/2007,

d/informacja Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu o realizacji wniosków pokontrolnych         dotyczących stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych mieszkających na terenach wiejskich.

4.Sprawy różne:

a/aneks do porozumienia z Powiatem Krapkowickim w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie małoletnich w placówce opiekuńczo-wychowawczej na terenie Powiatu      Kluczborskiego,

b/projekt zmiany planu finansowego Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem     Geodezyjnym i Kartograficznym na rok 2007,

c/pismo Starosty Kluczborskiego dotyczące dodatkowej informacji opisowej do planu finansowego Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na rok 2007,

d/wniosek Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego w sprawie      zakupu laptopa i sfinansowania naprawy wagi selekcyjnej w Byczynie.

5.Zatwierdzenie materiałów na sesję Rady Powiatu:

-projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zasad udzielania stypendiów     Starosty Kluczborskiego dla uczniów szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski,

-projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007    Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007r.,

-projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pradziad,

-projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchylenia Uchwały Nr XVII/92/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 11 października 2007r. w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego.

6.Wolne wnioski.

7.Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Do punktu 2 porządku

 

Starosta przedstawił sprawy dotyczące finansów:

a/Uchwała Zarządu Powiatu w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że uchwała niniejsza dotyczy przeniesień środków finansowych pomiędzy paragrafami w dziale 853, rozdział 85321 budżetu powiatu (zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności) po stronie wydatków w kwocie 2.754,-zł. Zmian dokonuje się na wniosek Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.

Członkowie Zarządu wyrazili zgodę na proponowane zmiany w budżecie i jednogłośnie podjęli w powyższej sprawie uchwałę Nr 39/133/2007. 

b/Uchwała Zarządu Powiatu w sprawie zaciągnięcia kredytu.

Pani Skarbnik powiedziała, że uchwała dotyczy zaciągnięcia przez Zarząd Powiatu długoterminowego kredytu w rachunku bieżącym w kwocie 1.300.000,-zł. z okresem spłaty do 30 czerwca 2008r. Kredyt ten zostanie przeznaczony na sfinansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach budżetu powiatu.    

Wicestarosta dodał, że Zarząd Powiatu został upoważniony przez Radę Powiatu do zaciągnięcia tego kredytu na ostatniej sesji.  

Członkowie Zarządu jednogłośnie podjęli w powyższej sprawie uchwałę Nr 39/134/2007. 

c/Wniosek Dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego    w Kluczborku w sprawie pokrycia kosztów szkolenia „Organizacja pracy szkoły oraz pracy własnej dyrektora”.

Pani Skarbnik powiedziała, że wspólnie z Naczelnikiem Wydziału Edukacji i Sportu uzgodniły, że sfinansowanie powyższego szkolenia w kwocie 320,-zł. będzie możliwe ze środków na doskonalenia dyrektorów naszych szkół i placówek oświatowych.

Zarząd Powiatu pozytywnie rozpatrzył wniosek i wyraził zgodę na pokrycie kosztów szkolenia w w/w kwocie. Zarząd postanowił, że kwota 320,-zł. zostanie wydatkowana ze środków przeznaczonych w 2007 roku na doskonalenie dyrektorów szkół i placówek oświatowych Powiatu Kluczborskiego.  

 

 

Do punktu 3 porządku

 

Kolejnym punktem posiedzenia były następujące sprawy oświaty:

a/Wniosek Dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego     w Kluczborku w sprawie zwiększenia liczby etatów pracowników niepedagogicznych.

Do wniosku dołączona została pozytywna opinia Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu.  Zarząd Powiatu postanowił, że zwiększenie liczby etatów pracowników niepedagogicznych w Ośrodku będzie możliwe od dnia 1.01.2008r. Jednocześnie Zarząd postanowił, że koszty sfinansowania dodatkowego 1,25 etatu w kwocie 25.867,-zł. powinny pochodzić z wypracowanych dodatkowo dochodów własnych jednostki w 2008r., ponieważ projekt budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok został już sporządzony w oparciu o dane dotyczące dotychczasowego poziomu zatrudnienia   

b/Pismo Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu dotyczące wniosku Dyrektora Zespołu     Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku w sprawie zwiększenia wymiaru zatrudnienia     pracownika obsługi.

Starosta wyjaśnił, że chodzi o zwiększenie wymiaru zatrudnienia z 3 etatu na 1 cały etat pracownikowi obsługi – konserwatorowi. Opinia Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu jest w tej sprawie pozytywna.

Zarząd Powiatu przychylił się do wniosku Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku i wyraził zgodę na zwiększenie wymiaru zatrudnienia pracownikowi obsługi o 1 etatu od dnia 1.05.2008r. 

c/Informacja Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu o wynikach zdawalności egzaminów     zawodowych w roku szkolnym 2006/2007.

Członkowie Zarządu zapoznali się z powyższą informacją i stwierdzili, że zdawalność egzaminów zawodowych w naszym powiecie jest słaba. Przychylili się do wniosków Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu, zdaniem którego należy podjąć stosowne działania w celu osiągania w przyszłych latach lepszych wyników. 

Zarząd Powiatu przyjął powyższą informację. Jednocześnie zobowiązał Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu do przekazania tej informacji na naradzie dyrektorów szkół naszego powiatu, uzyskania od dyrektorów opinii na temat przyczyn niskich wyników egzaminów zawodowych i przedłożenia ich Zarządowi Powiatu.   

d/Informacja Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu o realizacji wniosków pokontrolnych         z zakresu realizacji projektu „Stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych mieszkających na terenach wiejskich”.

Wicestarosta powiedział, że w Starostwie przeprowadzona została przez Urząd Marszałkowski w Opolu kontrola stypendiów wypłacanych naszym uczniom przez 3 ostatnie lata. W wyniku przeprowadzonych działań kontrolnych ustalono, że około 1000 faktur i rachunków wymaga weryfikacji, a w kilku przypadkach zostały one sfałszowane. Weryfikacja faktur stała się konieczna ze względu na nieprawidłowe ich sporządzenie. Istnieje teraz obawa, że powiat będzie zmuszony do zwrotu części środków finansowych wraz z odsetkami, ponieważ nie ma już możliwości sprawdzenia niektórych faktur i przyznane powiatowi środki na ten cel mogą zostać uznane za niewłaściwie wydane. Wicestarosta dodał, że na te stypendia Powiat Kluczborski otrzymał kwotę 333.000,-zł., z czego około 20.000,-zł. może podlegać zwrotowi.          

Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z powyższą informacją zobowiązał radcę prawnego Starostwa Powiatowego do zapoznania się z treścią tej informacji i sporządzenia opinii prawnej co do dalszych działań związanych z nieprawidłowościami, które wystąpiły przy składaniu faktur przez stypendystów. Po zapoznaniu się z opinią radcy Zarząd podejmie  decyzję w powyższej sprawie.    

 

 

Do punktu 4 porządku

 

Następnym punktem obrad były pozostałe sprawy, skierowane do Zarządu: 

a/Aneks do porozumienia z Powiatem Krapkowickim w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie małoletnich w placówce opiekuńczo-wychowawczej na terenie Powiatu      Kluczborskiego.

Wicestarosta powiedział, że aneks dotyczy zmiany zapisów w porozumieniu mówiących o  naliczaniu kosztów ponoszonych przez Powiat Krapkowicki.  

Zarząd Powiatu wyraził zgodę na podpisanie aneksu Nr 5 do porozumienia Nr 9/2005 zawartego w dniu 02.02.2005r. z Powiatem Krapkowickim w sprawie ponoszenia wydatków na utrzymanie małoletnich (4 dzieci) pochodzących z Powiatu Krapkowickiego, a przebywających w placówce opiekuńczo-wychowawczej na terenie Powiatu Kluczborskiego tj. w Domu Dziecka w Bogacicy.

Zarząd upoważnił Starostę i Wicestarostę do podpisania aneksu.

b/Projekt zmiany planu finansowego Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem     Geodezyjnym i Kartograficznym na rok 2007.                                           

Pani Skarbnik wyjaśniła, że proponowana zmiana polega na zwiększeniu przychodów  funduszu o kwotę 100.000,-zł.  

Zarząd Powiatu pozytywnie zaopiniował projekt zmiany planu finansowego Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na 2007r., która uwzględnia przewidywany wzrost wpływów oraz planowane z tego tytułu wydatki o kwotę 100.000,-zł.   

c/Pismo Starosty Kluczborskiego dotyczące dodatkowej informacji opisowej do planu finansowego Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na rok 2007.  

Wicestarosta wyjaśnił, że dodatkowa informacja opisowa została przygotowana zgodnie z rozstrzygnięciem Zarządu Powiatu z dnia 24.10.2007r. Informacja ta zawiera szczegółowe wydatkowanie środków funduszu w zakresie wydatków bieżących, wydatków inwestycyjnych oraz przelewów redystrybucyjnych.

Członkowie Zarządu zapoznali się z przedłożoną informacją i nie wnieśli do niej swoich uwag.  

d/Wniosek Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego w sprawie      zakupu laptopa i sfinansowania naprawy wagi selekcyjnej w Byczynie.

Starosta powiedział, że jego zdaniem wniosek powyższy jest zasadny i należałoby pozytywnie go rozpatrzyć. Zaproponował, aby przekazać wnioskodawcy jeden z trzech laptopów, które Starostwo pozyskało jako darowiznę od jednej z lokalnych firm. Jeśli chodzi o sfinansowanie naprawy wagi to w roku bieżącym jest to niemożliwe z powodu braku środków w budżecie powiatu. Starosta dodał również, że dobrze współpracuje się z Opolskim Wojewódzkim Inspektorem Transportu Drogowego, planuje on również w naszym powiecie dwa dodatkowe punkty ważenia pojazdów. Przyczyni się to do lepszej ochrony naszych dróg oraz do większych wpływów finansowych w budżecie powiatu.         

Zarząd Powiatu pozytywnie rozpatrzył powyższy wniosek i wyraził zgodę na przekazanie Opolskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Transportu Drogowego laptopa (1 szt.) będącego na wyposażeniu Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Jednocześnie Zarząd potwierdził konieczność naprawy wagi selekcyjnej w Byczynie ze względu na ochronę dróg powiatowych przed dalszą dewastacją. W związku z powyższym postanowił o sfinansowaniu tego zadania z budżetu Powiatu Kluczborskiego w 2008 roku.    

 

 

Do punktu 5 porządku

 

Kolejno przystąpiono do omówienia projektów uchwał Rady Powiatu, które zostały przedłożone Zarządowi w celu zatwierdzenia ich jako materiały na najbliższą sesję:   

1.Projekt uchwały w sprawie zasad udzielania stypendiów Starosty Kluczborskiego dla uczniów szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski.

Starosta wyjaśnił, że projekt ten został przygotowany przez Wydział Edukacji i Sportu i dotyczy on udzielania stypendiów najzdolniejszym uczniom naszych szkół za osiągnięcia w nauce oraz za działalność obywatelską na rzecz środowiska lokalnego. W projekcie tej uchwały przedstawiono zasady przyznawania tych stypendiów oraz ich wysokość. Zdaniem Starosty zasadne będzie podjęcie przez Radę Powiatu uchwały w powyższej sprawie.    

2.Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007r.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że projekt dotyczy wprowadzenia w budżecie powiatu zmian polegających na:

-zwiększeniu planu dochodów i wydatków o kwotę 606.368,-zł. (dochody pochodzą głównie z uzupełnienia subwencji ogólnej, dochodów uzyskanych przez jednostki oświatowe naszego powiatu oraz dotacji celowej na realizację inwestycji i zakupów inwestycyjnych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Bogdańczowicach, natomiast wydatki zostaną przeznaczone przede wszystkim na bieżące i majątkowe wydatki niektórych jednostek oświatowych),       

-zwiększeniu środków finansowych na trzy zadania inwestycyjne,

-wprowadzeniu dwóch nowych zadań inwestycyjnych,

-zmianie planu przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.

3.Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pradziad.

Starosta wyjaśnił, że podjęcie tej uchwały pozwoli naszemu powiatowi na nawiązanie współpracy z regionami po czeskiej stronie Euroregionu jak również na realizację wspólnych projektów w zakresie rozwoju gospodarczego, oświaty, nauki, kultury i sztuki, ochrony zdrowia, wymiany młodzieży, turystyki, sportu i rekreacji.   

4.Projekt uchwały w sprawie uchylenia Uchwały Nr XVII/92/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 11 października 2007r. w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego.

Sekretarz Powiatu wyjaśnił, że projekt powyższy przygotowano w związku z wątpliwościami Wydziału Nadzoru i Kontroli Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego co do zgodności w/w uchwały z prawem. Wątpliwości wynikają ze stanowiska Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu w tej sprawie, którego zapisów nie uwzględniono przy podejmowaniu przedmiotowej uchwały Rady Powiatu w Kluczborku. W związku z powyższym zaistniała konieczność uchylenia uchwały Nr XVII/92/2007.  

Członkowie Zarządu nie wnieśli uwag do powyższych projektów uchwał i zatwierdzili je. Jednocześnie postanowili o ich przedłożeniu Radzie Powiatu pod obrady najbliższej sesji.

Starosta dodał, że w materiałach na sesję znajdzie się jeszcze projekt uchwały przygotowany przez Przewodniczącego Rady Powiatu w Kluczborku - w sprawie powiadomienia Skarbnika Powiatu i Sekretarza Powiatu o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego.

 

 

Do punktu 6 porządku

 

W wolnych wnioskach Wicestarosta przedstawił zebranym pismo Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu w sprawie wydatków związanych z organizacją konferencji „Kształcenie zawodowe wobec oczekiwań lokalnego rynku pracy”.

Wicestarosta wyjaśnił, że w dniu 28.11.2007r. odbędzie się w/w konferencja i konieczne będzie poniesienie wydatków na poczęstunek dla około 70 uczestników oraz opłacenie dwóch zaproszonych wykładowców. W związku z tym Pani Naczelnik wnioskuje, aby Zarząd wyraził zgodę na wydatkowanie kwoty 2.000,-zł. ze środków znajdujących się do dyspozycji Wydziału.

Zarząd Powiatu zapoznał się z powyższym pismem i wyraził zgodę na poniesienie przez Wydział Edukacji i Sportu wydatków w kwocie 2.000,-zł. z przeznaczeniem na opłacenie zaproszonych na konferencję wykładowców (1.000,-zł.) oraz na catering (1.000,-zł.).

Innych spraw nie poruszano.

 

 

Do punktu 7 porządku

 

W związku z wyczerpaniem porządku Starosta podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął 39 posiedzenie Zarządu Powiatu.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                  Zarząd Powiatu:

 

 

                                                           1.Piotr Pośpiech               ………………………………

 

 

                                                           2.Mieczysław Czapliński ………………………………

 

 

                                                           3.Otylia Skoczylas            ………………………………

 

 

                                                           4.Maciej Tomaszczyk       ……………………………….

 

 

      Protokołowała:

 

Katarzyna Stanisławska