Zarządzenie Nr 14/2007

                                                      Starosty Kluczborskiego

                                                      z dnia 30 marca 2007 r.

 

 

 

w sprawie kontroli finansowej w Starostwie Powiatowym w Kluczborku

w zakresie gromadzenia i rozdysponowania środków publicznych

 

 

            Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 z późn. zm.) ustalam co następuje:

 

 § 1  Zarządzenie reguluje:

1.      przeprowadzenie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych  i dokonywania wydatków,

2.      badanie i porównywanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym w zakresie  dotyczącym procesów pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych,

3.      prowadzenie gospodarki finansowej oraz stosowanie procedur jej kontroli.

 

§ 2.  1. Wydatki dokonywane powinny być zgodne z zapisami w zatwierdzonych planach finansowych z uwzględnieniem zmian dokonywanych w ciągu roku. Osoby merytorycznie odpowiedzialne za realizację zadań zobowiązane są do bezwzględnego przestrzegania zasad celowości, gospodarności oraz legalności wydatkowania środków publicznych. Zaciąganie zobowiązań finansowych wymaga dokładnej analizy ich celowości a ich wielkości muszą być zgodne z zapisami w uchwale budżetowej na dany rok lub zgłoszone do uchwalenia przez Radę Powiatu.

2. Brak przestrzegania wyżej wymienionych zasad może być powodem nie zrealizowania wydatku.

 

§ 3. 1. Gromadzenie środków publicznych odbywa się na rachunku bankowym dochodów budżetowych, z którego dokonuje się zasilenie środków na rachunki bankowe jednostek. Zasady przekazywania środków do poszczególnych jednostek określa coroczny harmonogram realizacji dochodów i wydatków. Operacje bankowe dokonywane są przez wyznaczonych przez naczelnika pracowników Wydziału Finansowego, którzy odpowiedzialni są za zgodność operacji ze stanem faktycznym.

2. Prawidłowość dokonywania wydatków oraz zaciągania zobowiązań finansowych potwierdzana jest przez pracownika Wydziału Finansowego przygotowu7jącego dokumenty księgowe do realizacji a następnie zatwierdzane do wypłaty przez skarbnika i Starostę lub osoby przez nich upoważnione.

3. Zamówienia publiczne dokonywane muszą być zgodnie z przepisami w tym zakresie przez pracowników merytorycznie odpowiedzialnych za prawidłowe wykonywanie zadań.

4. Środki publiczne wykorzystane przez organizację lub stowarzyszenia niezgodnie z ich przeznaczeniem są zwracane do budżetu powiatu. Osoby korzystające z telefonów służbowych dokonują zwrotów za rozmowy prywatne zgodnie z wystawionymi fakturami.

  

§ 4.  1. Gospodarka finansowa Starostwa Powiatowego prowadzona jest zgodnie z zasadami legalności, gospodarności i celowości środków publicznych.

2. Operacje finansowe i gospodarcze przed ich realizacją są uzgadniane ze Starostą lub osobą przez niego upoważnioną. Poszczególne czynności związane z ich realizacją są wykonywane wyłącznie przez osoby do tego upoważnione.

3. Dokumentacja operacji finansowych i gospodarczych jest rzetelna, pełna, umożliwiająca prześledzenie zdarzenia od samego początku, w trakcie ich trwania i po zakończeniu. Operacje te są bezzwłocznie rejestrowane i prawidłowo klasyfikowane przez osoby merytorycznie odpowiedzialne za te czynności.

4. Kluczowe obowiązki dotyczące prowadzenia, zatwierdzania, rejestrowania i sprawdzania operacji finansowych, gospodarczych i innych zdarzeń są rozdzielane pomiędzy różne osoby zgodnie z już obowiązującymi przepisami wewnętrznymi w tym zakresie (dokumentacja z systemu rachunkowości).

5. Nadzwyczajne przypadki, w których odstąpiono od procedur, instrukcji lub wytycznych mające uzasadnienie musza być udokumentowane i zatwierdzone przez Starostę lub upoważnionego pracownika.

§ 5. Kontrola finansowa jest nieodłącznym elementem kontroli wewnętrznej.

 

§ 6. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01 kwietnia 2007 r.