Zarządzenie Nr 13/2007

                                                      Starosty Kluczborskiego

                                                      z dnia 30 marca 2007 r.

 

 

w sprawie gospodarowania środkami publicznymi pod względem legalności, gospodarności                  i celowości

 

            Na podstawie art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2014 z późn. zm.) ustalam co następuje:

 

 § 1.   Wprowadza się:

 1. procedury kontroli wydatków dokonywanych ze środków publicznych w tym zgodności z  

 planem finansowym,

 2. zasady wstępnej oceny celowości wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadań, w   

 tym wydatków na koszty funkcjonowania jednostki,

 3. sposób wykorzystania wyników kontroli, o których mowa w pkt. 1 i 2.

 

§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o kontroli pod względem:

1.      legalności – należy przez to rozumieć kontrolę dokumentów obrazującą kontrolę operacji  

lub działań gospodarczych zgodna z obowiązującymi kierunkami działalności oraz z   obowiązującymi przepisami a w szczególności: plany finansowe, przepisy prawne, instrukcje wewnętrzne oraz zlecenia i ustalone warunki realizacji umów;

2. gospodarności – należy przez to rozumieć kontrole dokumentów polegającą na dokonaniu analizy i oceny wszelkich dostępnych dokumentów z których mogą wypływać wnioski o wyznaczeniu zachowania należytej staranności w zakresie wydatkowanych środków pod względem oszczędności i wyboru najkorzystniejszej oferty;

3. celowości – należy przez to rozumieć kontrole dokumentów polegająca na badaniu dokumentów pod względem podejmowania decyzji bądź zamierzonych operacji pociągających za sobą skutki finansowe;

4. wewnętrznej kontroli administracyjnej – należy przez to rozumieć ogół metod stosowanych w sposób syntetyczny dla ochrony własności mienia powiatowego, zwiększenia efektywności działania i postępowania przez osoby odpowiedzialne (wyznaczone) do kontroli wewnętrznej wydatków pod względem celowości, gospodarności i legalności.

 

§ 3. Szczegółowe zasady funkcjonowania systemu wewnętrznej kontroli administracyjnej wydatków stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.

 

  § 4.  Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01 kwietnia 2007 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 1

do Zarządzenia

Starosty Kluczborskiego

Nr 13 z dnia 30 marca 2007 r.

 

Szczegółowe zasady gospodarowania środkami publicznymi

pod względem legalności, gospodarności i celowości

 

I. Procedura kontroli wstępnej celowości, gospodarności i legalności dokonywanych wydatków.

    1. Szczegółowy system funkcjonowania wstępnej kontroli celowości wydatkowanych  

        środków wynika z ustalonych poniżej zasad dokumentowania wszelkich operacji

        gospodarczych i finansowych.

  1.1 Wszelkie operacje gospodarcze powinny być udokumentowane prawidłowymi  

         dowodami źródłowymi  w sposób kompletny a pracownik koordynujący zadanie

         zobowiązany jest do potwierdzenia wykonywania zadania i zgodności jego z zasadami  

         ustawy Prawo zamówień publicznych podpisując dokumenty pod względem

         merytorycznym.

   1.2  Kontrole bieżącą wydatków dokonywanych ze środków publicznych pod względem  

          zgodności z planem ustala się poprzez zamieszczenie i podpisanie klauzuli na dowodzie

          księgowym stanowiącym podstawę do dokonania wydatku przez pracowników  

           upoważnionych o treści: wydatek mieści się w planie finansowym Dz. …………..  

           Rozdz. ……….. § ………. właściwej klasyfikacji budżetowej danego zadania.

   1.3  W przypadku ustalenia przez osobę upoważnioną do dokonania kontroli o której mowa

           w pkt. 1.2, ze dany wydatek ni8e mieści się w planie finansowym jednostki:

           a. osoba ta wnioskuje do wydziału finansowego o dokonanie przeniesienia środków

            miedzy paragrafami w ramach rozdziału oraz miedzy rozdziałami w zakresie zadań   

             prowadzonych przez dany wydział

             b. wnioskuje do kierownika jednostki o potrzebie zwiększenia środków na zadanie

             realizowane w ramach danego działu z innych środków w budżecie.

 

II. Zasady wstępnej oceny celowości wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadań, w tym wydatków na koszty funkcjonowania jednostki.

 

1.1  Wstępna ocena celowości wydatków sprawowana jest przez głównego księgowego jednostki, która polega na:

  1. wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z ustalonymi przepisami określonymi w art. 45 ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych
  2. sprawdzeniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę
  3. przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych w zakresie dokonywanych wydatków.

1.2   Dowodem dokonania kontroli celowości wydatków jest złożenie podpisu przez głównego księgowego na dokumentach tych operacji (finansowych, gospodarczych).

1.3   Złożenie podpisu przez głównego księgowego na dokumencie oznacza, że:

a.       sprawdził, iż wydatek (operacja finansowa) został uznany przez właściwych rzeczowo pracowników za prawidłowy pod względem celowości, gospodarności i legalności

b.      sprawdził, iż umowy cywilno – prawne rodzące skutki finansowo-zobowiązaniowe są uprzednio sprawdzone pod względem legalnym przez radcę prawnego

c.       nie zgłasza zastrzeżeń w zakresie celowości, gospodarności i legalności do dokumentu, w którym dana operacja finansowa (wydatek) została ujęta.

1.4  Główny księgowy przeprowadzając kontrolę wstępną, bieżącą i następną, ma prawo zadać od innych służb jednostki:

a.       udzielenia w formie ustnej i pisemnej  niezbędnych informacji i wyjaśnień, jak również udostępnienia do wglądu dokumentów i wyliczeń uzasadniających dokonaną wstępną ocenę celowości i gospodarności wydatków.

b.      usunięcia w wyznaczonym terminie stwierdzonych nieprawidłowości

1.5  Ostateczną kontrolę pod względem celowości, gospodarności i legalności wszystkich wydatków ze środków publicznych dokonuje kierownik jednostki

1.6   Na dowód dokonania kontroli jednostki zamieszcza swój podpis na dowodzie księgowym stanowiącym podstawę dokonania wydatku. Złożenie podpisu oznacza, że nie wnosi zastrzeżeń w zakresie celowości, gospodarności i legalności do dokumentu,            w którym dana operacja finansowa (wydatek) została ujęta.

 

III.               Sposób wykorzystania wyników oceny i kontroli o których mowa w pkt. I i II.

 

1.1  W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w ramach prowadzonej kontroli wydatków przez gł. księgowego o których mowa w pkt. 1.3 „c” gł. księgowy zobowiązany jest o tym fakcie zawiadomić kierownika jednostki  w formie ustnej lub pisemnej.

1.2   Informacja o której mowa w pkt. 1a w przypadku stwierdzenia naruszenia prawa (istotne lub nieistotne) podlega zaopiniowaniu przez radcę prawnego.

1.3  W przypadku stwierdzenia istotnego naruszenia prawa potwierdzonego w opinii pisemnej przez radcę prawnego sprawa podlega przedłożeniu Staroście w celu podjęcia właściwej decyzji.