Protokół Nr 35/2007
z posiedzenia Zarządu Powiatu w Kluczborku
w dniu 29 października 2007r.
Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta Kluczborski – Piotr Pośpiech. W posiedzeniu uczestniczyli wszyscy członkowie Zarządu, Sekretarz i Skarbnik Powiatu oraz Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu.
Kolejno członkowie Zarządu przyjęli jednogłośnie następujący porządek obrad:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Sprawy finansowe:
a/uchwała Zarządu Powiatu w sprawie przeniesienia środków z rezerwy ogólnej budżetu,
b/uchwała Zarządu Powiatu w sprawie przeniesienia środków z rezerwy ogólnej budżetu,
c/uchwała Zarządu Powiatu w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków,
d/kwartalna informacja o wykonaniu budżetu Powiatu Kluczborskiego za III kwartał 2007r.,
e/wniosek Dyrektora Kluczborskiego Domu Kultury w sprawie wsparcia finansowego wyjazdu grupy tanecznej „AGAT” na Centralny Rosyjski Festiwal Współczesnego Tańca Młodzieżowego Estradowego w Biełgorodzie.
3.Sprawy oświaty:
a/uchwała Zarządu Powiatu w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat na doskonalenie zawodowe nauczycieli, specjalności i form kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane oraz planu dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat Kluczborski na rok 2008,
b/informacja Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu dotycząca planowanego naboru do klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego w roku szkolnym 2008/2009,
c/odpowiedź Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu na rozstrzygnięcie Zarządu w sprawie liczby uczestników zajęć Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku,
d/pisma Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu oraz Kierownika Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu dotyczące aktu notarialnego – umowy darowizny w sprawie przekazania mienia stanowiącego własność Powiatu Kluczborskiego (dot. Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach),
e/decyzja Zarządu Powiatu w sprawie wygaśnięcia trwałego zarządu dla Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku.
4.Sprawy różne:
a/pismo Przewodniczącego Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego skierowane do Przewodniczącego Rady Powiatu wraz z załącznikiem – notatką służbową dotyczącą funkcjonowania Oddziału Laryngologicznego Szpitala Powiatowego w Kluczborku,
b/zawiadomienie Burmistrza Miasta Kluczborka o podjęciu przez Radę Miejską w Kluczborku uchwały o przystąpieniu do sporządzania zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta Kluczborka.
5.Zatwierdzenie materiałów na sesję Rady Powiatu.
6.Wolne wnioski.
7.Zamknięcie posiedzenia.
Do punktu 2 porządku
Starosta przedstawił sprawy dotyczące finansów:
a/uchwała Zarządu Powiatu w sprawie przeniesienia środków z rezerwy ogólnej budżetu.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że uchwała niniejsza dotyczy uruchomienia środków finansowych w kwocie 9.126,-zł. z rezerwy ogólnej budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok z przeznaczeniem na zabezpieczenie wkładu własnego powiatu w realizacji projektu pn. „Monitoring wizyjny w szkołach i placówkach oświatowych”.
Członkowie Zarządu nie wnieśli uwag i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr 35/115/2007 w powyższej sprawie.
b/uchwała Zarządu Powiatu w sprawie przeniesienia środków z rezerwy ogólnej budżetu.
Uchwała powyższa również dotyczy uruchomienia środków finansowych z rezerwy ogólnej budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok. Na mocy tej uchwały środki w kwocie 15.000,-zł. pochodzące z rezerwy zostaną przeznaczone na dokształcanie młodocianych pracowników, uczniów klas wielozawodowych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kluczborku. Pani Skarbnik dodała, że podjęcie niniejszej uchwały będzie zgodne z wcześniejszym rozstrzygnięciem Zarządu Powiatu.
Członkowie Zarządu jednogłośnie podjęli w tej sprawie uchwałę Nr 35/116/2007.
c/uchwała Zarządu Powiatu w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków.
Wicestarosta wyjaśnił, że kolejna uchwała dotyczy zwiększenia planu dochodów i wydatków w budżecie powiatu o kwotę 55.153,-zł. Kwota powyższa została przyznana naszemu powiatowi decyzją Wojewody Opolskiego na dofinansowanie zakupu oraz instalacji w szkołach i placówkach oświatowych zestawów do monitoringu wizyjnego, a także na dofinansowanie modernizacji lub rozszerzenia istniejącej sieci monitoringu.
Członkowie Zarządu jednogłośnie podjęli w powyższej sprawie uchwałę Nr 35/117/2007.
d/kwartalna informacja o wykonaniu budżetu Powiatu Kluczborskiego za III kwartał 2007r.
Wicestarosta wyjaśnił, że zgodnie z powyższą informacją wg. stanu na dzień 30.09.2007r. wykonanie dochodów w budżecie naszego powiatu wyniosło 73,50%, wykonanie przychodów 39,21%, wykonanie wydatków 67,44%, a wykonanie rozchodów 91,36%.
Członkowie Zarządu przyjęli powyższą informację bez uwag.
e/wniosek Dyrektora Kluczborskiego Domu Kultury w sprawie wsparcia finansowego wyjazdu grupy tanecznej „AGAT” na Centralny Rosyjski Festiwal Współczesnego Tańca Młodzieżowego Estradowego w Biełgorodzie.
Zarząd Powiatu negatywnie rozpatrzył powyższy wniosek ze względu na brak środków finansowych w budżecie Powiatu Kluczborskiego na 2007r. Przy konstruowaniu tegorocznego budżetu nie zaplanowano wydatków na taki cel.
Do punktu 3 porządku
Kolejnym punktem posiedzenia były następujące sprawy oświaty:
a/uchwała Zarządu Powiatu w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat na doskonalenie zawodowe nauczycieli, specjalności i form kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane oraz planu dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat Kluczborski na rok 2008.
Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu wyjaśniła, że corocznie 1% z planowanych środków na wynagrodzenia nauczycieli jest przeznaczany na ich doskonalenie. W roku 2008 założono, że ze środków tych (kwota 110.624,-zł.) dofinansowane zostaną:
-koszty obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielce dyplomowanej, której powierzono zadania doradcy metodycznego (8% środków),
-organizacja doskonalenia zawodowego nauczycieli, kształcenia nauczycieli oraz szkolenie rad pedagogicznych (82% środków),
-szkolenia, seminaria oraz konferencje szkoleniowe dla nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, które wynikają z potrzeb edukacyjnych powiatu (10% środków, są one do dyspozycji Starosty Kluczborskiego).
Pani Naczelnik dodała, że powyższy podział środków został uzgodniony z dyrektorami szkół oraz związkami zawodowymi nauczycieli.
Członkowie Zarządu po zapoznaniu się z wyjaśnieniami Pani Naczelnik, podjęli uchwałę Nr 35/118/2007 w powyższej sprawie.
b/informacja Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu dotycząca planowanego naboru do klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego w roku szkolnym 2008/2009.
Pani Naczelnik powiedziała, że zebrano już informację co do liczby uczniów w klasach III gimnazjów czyli potencjalnych kandydatów na uczniów klas I szkół ponadgimnazjalnych znajdujących się na terenie naszego powiatu. Jest ich obecnie 850, co oznacza, że w kolejnym roku szkolnym maksymalnie może zostać utworzonych 30 klas pierwszych, przy założeniu 28 uczniów w klasie. Odliczając 1 oddział w Wołczynie, 2 oddziały w Polanowicach, 1 oddział w Bogdańczowicach i 1 oddział w niepublicznym liceum w Kluczborku, to w szkołach ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego zostanie utworzonych 26 klas pierwszych. Będzie to o 5 oddziałów mniej niż w roku szkolnym 2007/2008.
Zarząd Powiatu przyjął powyższą informację. Jednocześnie postanowił o przekazaniu jej członkom Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu w Kluczborku oraz za pośrednictwem Pani Naczelnik dyrektorom szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego, w celu zapoznania się z powyższą informacją, wniesienia do niej ewentualnych propozycji oraz przygotowania przez szkoły swoich ofert kształcenia.
c/odpowiedź Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu na rozstrzygnięcie Zarządu w sprawie liczby uczestników zajęć Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku.
Pani Naczelnik wyjaśniła, że jej odpowiedź zawiera liczbę uczniów z poszczególnych gmin Powiatu Kluczborskiego, uczestniczących w zajęciach MDK oraz informację dotyczącą współpracy placówki z gminami.
Zarząd Powiatu przyjął powyższą informację. Członek Zarządu Maciej Tomaszczyk poinformował zebranych, że przekaże ją Przewodniczącemu Komisji Oświaty Rady Miejskiej w Byczynie.
d/informacja Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu o przekazaniu Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi projektu aktu notarialnego – umowy darowizny nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego – Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach oraz informacja Kierownika Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu o nieodpłatnym przekazaniu mienia tej jednostki na rzecz Skarbu Państwa.
Wicestarosta powiedział, że z informacji Pani Naczelnik wynika, że co do projektu przedmiotowego aktu notarialnego Ministerstwo nie zajęło stanowiska, ponieważ Starosta jest stroną działającą w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa. Pani Skarbnik dodała, że z informacji Kierownika Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu wynika, że koszt sporządzenia aktu notarialnego wyniesie aż 12.500,-zł., a ponadto brak jest inwentaryzacji majątku ruchomego szkoły, co powinno być załącznikiem do tego aktu. Sekretarz Powiatu wyjaśnił, że tak wysoko naliczony koszt sporządzenia aktu notarialnego wynika z obliczenia bardzo wysokiej wartości księgowej mienia szkoły. Nie dokonano bowiem w latach dziewięćdziesiątych denominacji wartości mienia tej szkoły i teraz należałoby dokonać ponownej wyceny.
Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z powyższymi informacjami zobowiązał Kierownika Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu do przygotowania szczegółowej informacji o nieruchomościach przekazywanych do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zawierającej numery działek i ich wartości, a następnie dokonania analizy szczególnie w zakresie ich wartości. W przypadku stwierdzenia znaczących różnic po uzgodnieniu należy przystąpić do wyceny przede wszystkim nieruchomości gruntowych.
Jednocześnie Zarząd zobowiązał dyrektora w/w szkoły do sporządzenia w terminie do końca listopada br. inwentaryzacji majątku ruchomego jednostki.
e/decyzja Zarządu Powiatu w sprawie wygaśnięcia trwałego zarządu dla Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku.
Decyzja niniejsza dotyczy działki nr 194/7 k.m.5 o powierzchni
Członkowie Zarządu wstępnie zapoznali się z zapisami proponowanej decyzji, ale w związku z wątpliwościami co do skutków jej podjęcia, postanowili o zajęciu się nią na kolejnym posiedzeniu.
Do punktu 4 porządku
Następnym punktem obrad były pozostałe sprawy, skierowane do Zarządu:
a/pismo Przewodniczącego Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego skierowane do Przewodniczącego Rady Powiatu wraz z załącznikiem – notatką służbową dotyczącą funkcjonowania Oddziału Laryngologicznego Szpitala Powiatowego w Kluczborku.
Wicestarosta wyjaśnił, że notatka powyższa została przekazana do Zarządu Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. Szpital Powiatowy w Kluczborku i zawiera uwagi oraz propozycje co do funkcjonowania w/w oddziału.
Zarząd Powiatu zapoznał się z powyższą notatką i zobowiązał Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia do uzyskania od Zarządu Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku stanowiska w kwestii uwag i wniosków przedstawionych w notatce.
b/zawiadomienie Burmistrza Miasta Kluczborka o podjęciu przez Radę Miejską w Kluczborku uchwały o przystąpieniu do sporządzeniu zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta Kluczborka.
Wicestarosta wyjaśnił, że zawiadomienie powyższe dotyczy terenu położonego w Kluczborku przy ul. Katowickiej – północnej części działki nr 46/1.
Zarząd Powiatu zapoznał się z zawiadomieniem Burmistrza i zobowiązał Kierownika Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu do przygotowania na kolejne posiedzenie szczegółowej informacji na temat planowanych przez Radę Miejską w Kluczborku zmian, o których mowa w niniejszym zawiadomieniu.
Do punktu 5 porządku
Kolejno Zarząd omawiał następujące projekty uchwał na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku:
a/w sprawie zaciągnięcia kredytu.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że projekt ten dotyczy zaciągnięcia przez Radę Powiatu kredytu długoterminowego w kwocie 1.600.000,-zł. na sfinansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach budżetu naszego powiatu w roku 2007. Okres spłaty tego kredytu wyznaczono na dzień 30 czerwca 2008 roku.
b/w sprawie zmiany uchwały Nr XXVIII/202/2005 Rady Powiatu w Kluczborku o emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.
Pani Skarbnik powiedziała, że w roku 2007 zaplanowane zostało zakończenie emisji obligacji komunalnych powiatu tj. III transzy na łączną kwotę 4.000.000,-zł. Na początku tego roku wyemitowano jedną z dwóch zaplanowanych serii w kwocie 1.500.000,-zł. na pokrycie zadłużenia SPZOZZOZ w Kluczborku. Drugiej serii nie wyemitowano ze względu na to, że powiat nie otrzymał spłaty pożyczki od SPZOZ ZOZ, co z kolei spowodowane jest brakiem zakończenia sprawy sądowej przeciwko Narodowemu Funduszowi Zdrowia. W związku z powyższym konieczna jest zmiana sposobu wykorzystania kwoty drugiej serii obligacji tj. 2.500.000,-zł. Pani Skarbnik powiedziała, że w uchwale niniejszej proponuje się przeznaczenie tych środków na sfinansowanie wydatków budżetu powiatu w 2007r., które nie mają zabezpieczenia w planowanych dochodach. Bank, który jest emitentem naszych obligacji wyraził zgodę na powyższą zmianę.
c/w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku o uchwaleniu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że zaakceptowanie poprzedniej uchwały powoduje konieczność wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2007r. Proponowane zmiany w budżecie polegają na zmniejszeniu dochodów o kwotę 1.535.256,-zł. i zmniejszeniu wydatków o kwotę 2.390.122,-zł. Wprowadza się ponadto zmiany w planie przychodów (zmniejszenie o kwotę 2.454.866,-zł.) i rozchodów (zwiększenie o kwotę 1.600.000,-zł.). Uchwałą powyższą wprowadza się również dwa nowe zadania inwestycyjne (dot. Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach) oraz nowe zadanie w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym (dot. Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku).
d/w sprawie zmiany Uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 marca 2007 r. o określeniu zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok.
Sekretarz Powiatu wyjaśnił, że proponowane zmiany wynikają z faktu niewykorzystania środków zaplanowanych na turnusy rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych, likwidację barier architektonicznych oraz na sport, rekreację i turystykę. Środki powyższe w łącznej kwocie 16.497,-zł. proponuje się przeznaczyć na dofinansowanie zaopatrzenia niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, na co jest większe zapotrzebowanie niż zaplanowano.
e/w sprawie nadania Statutu Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku.
Sekretarz Powiatu wyjaśnił, że nadanie nowego statutu powyższej jednostce wynika z faktu zmiany jej dotychczasowego profilu. Wojewoda Opolski wyraził zgodę na zmianę profilu dla osób przewlekle somatycznie chorych oraz dla osób niepełnosprawnych fizycznie na profil dla osób w podeszłym wieku i dla osób niepełnosprawnych fizycznie. Zmiana profilu przyczyni się do szybszego osiągnięcia standaryzacji co jest warunkiem otrzymania zgody na dalsze prowadzenie Domu. W związku z powyższym przygotowano niniejszy projekt.
W drodze głosowania Zarząd jednogłośnie zatwierdził powyższe projekty uchwał i postanowił skierować je do Rady Powiatu jako materiał na najbliższą sesję.
Do punktu 6 porządku
Pani Skarbnik przedstawiła zebranym porozumienie, które przygotowała na podstawie rozstrzygnięcia Zarządu z poprzedniego posiedzenia. Porozumienie dotyczy rozłożenia na 10 miesięcznych rat kary pieniężnej w kwocie 4.260,-zł. nałożonej właścicielowi Zakładu Produkcyjno-Usługowo-Handlowego „ROMEX” z Wielowsi przez Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
Członkowie Zarządu nie wnieśli uwag do treści porozumienia Nr FN.I.WS-3100/Zarz./10/07 i upoważnili Starostę oraz Wicestarostę do jego podpisania.
Innych spraw nie poruszano.
Do punktu 7 porządku
W związku z wyczerpaniem porządku Starosta podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął 35 posiedzenie Zarządu Powiatu.
Na tym protokół zakończono.
Zarząd Powiatu:
1.Piotr Pośpiech ………………………………
2.Mieczysław Czapliński ………………………………
3.Otylia Skoczylas ………………………………
4.Maciej Tomaszczyk ……………………………….
Protokołowała:
Katarzyna Stanisławska