Protokół Nr 10/2007

 

 

z posiedzenia Komisji ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu

w Kluczborku w dniu 5 października 2007 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski,

2.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

3.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Leśnictwa

                                        Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Wnioski do budżetu na rok 2008. Przygotowanie projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego

    na 2008 rok.  

3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia.

Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Członkowie komisji na posiedzeniu analizowali stan dróg Powiatu Kluczborskiego oraz plan inwestycji jakie mogłyby być zawarte w budżecie na rok przyszły.

W związku z powyższym członkowie komisji w drodze dyskusji wypracowali wnioski, które powinny być zawarte w projekcie budżetu na rok 2008.

Przewodniczący Komisji zgłosił wniosek, aby wykonane zostały remonty przepustów w miejscowości Miechowa, Ciecierzyn, remont drogi na odcinku Byczyna-Jaśkowice oraz przebudowy drogi na odcinku Kostów-Janówka.

Ponadto radny Mariusz Pieńkowski zawnioskował, by w przyszłorocznym budżecie ująć wykonanie chodnika w miejscowości Wołczyn w kierunku Brzezinek – wzdłuż cmentarza.

Radny Zygfryd Zawadzki złożył również wniosek, aby w budżecie na rok 2008 zaplanować środki na dokończenie drogi Buczek-Wesoła.

Członkowie Komisji uważają ponadto, że powiat powinien zabiegać o dotacje z Funduszu Ochrony Środowiska na likwidację ,,dzikich wysypisk”.

Członkowie komisji przegłosowali powyższe wnioski jednogłośnie.

Innych wniosków do budżetu na rok 2008 nie zgłoszono.

  

Ad.3.

 

Członkowie komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na sesję Rady Powiatu w dniu 11 października 2007 r.

Pani Skarbnik przedstawił zebranym projekt uchwały:

-w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok.

W projekcie zwiększeniu ulegają dochody powiatu o kwotę 608.961,-zł.

O w/w kwotę zwiększeniu ulegają także wydatki. Ponadto w projekcie wprowadza się zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2007 rok, natomiast w dziale wydatków majątkowych w rozdziale – drogi publiczne powiatowe wyodrębnia się wydatki bieżące na kwotę 8.091,00,-zł.

Wprowadza się zmiany w planie wydatków na zadania remontowe na 2007 r. na lata 2006-2008 nowe zadanie jakim jest remont sali konferencyjnej w siedzibie Urzędu Miejskiego oraz Starostwa Powiatowego. Zmianie ulega także jeden z paragrafów mówiący o upoważnieniu Zarządu Powiatu w Kluczborku do zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków z tytułu limitu na wieloletni program inwestycyjny. W projekcie powyższym wprowadza się zmiany w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2007 roku.

Kolejnym analizowanym projektem był projekt w sprawie zwrotu kosztów podróży służbowych radnych Rady Powiatu w Kluczborku.

Pan Starosta wyjaśnił, że niniejszy projekt został przygotowany z tego względu, gdyż, dotychczasowa uchwała Nr VIII/51/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17.06.2003 r.  w sprawie ustalenia zasad otrzymywania zwrotu kosztów podróży służbowych przysługujących radnym określała stawki za km według niewłaściwych przepisów. Ponadto niektóre jej zapisy były również nieaktualne, gdyż zawierały np. nazwiska byłych Wiceprzewodniczących Rady.

W związku z powyższym zaistniała konieczność uregulowania w/w kwestii.

Do projektu nie wniesiono zapytań i przegłosowano jednogłośnie projekt uchwały.

Następnie członkowie komisji zajęli się projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w Kluczborku Nr XIX/149/2004 z dnia 24 czerwca 2004 r. dotyczącej ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego.

Projekt ten został przygotowany z uwagi na fakt, że roczne stawki opłat za

Do projektu nie wniesiono zapytań. Członkowie przyjęli go jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym kolejny projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIII/70/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych.   Starosta wyjaśnił, że wprowadzenie zmiany w dotychczasowym projekcie jest konieczne ze względu na wejście w życie nowych przepisów w zakresie udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych. Nieprawidłowość ta jak poinformował Pan Starosta została stwierdzona przez NIK podczas ostatniej kontroli w jednej z uchwał i dlatego należy ją skorygować. Do projektu także nie wniesiono uwag jednogłośnie go przyjmując.

Kolejnym projektem uchwały jaki analizowali członkowie komisji był projekt w sprawie wyrażenia zgody na dofinansowanie przedsięwzięcia p.n. budowa boiska wielofunkcyjnego ogólnodostępnego z nawierzchnią poliuretanową przy Zespole Szkół Ogólnokształcących

im.A. Mickiewicza w Kluczborku i zabezpieczenia przyznanych środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w ramach programu ,,Budowy wielofunkcyjnych boisk sportowych ogólnie dostępnych dla dzieci i młodzieży”.

Podjęcie powyższej uchwały organu stanowiącego jest konieczne ze względu na zabezpieczenie prawidłowego wydatkowania przyznanych środków finansowych na kwotę 200.000,-zł w formie m.in. weksla ,,in blanco”  na w/w cel.

Do projektu uchwały nie wniesiono żadnych zapytań. Członkowie w drodze głosowania przyjęli niniejszy projekt uchwały.

Następnie członkowie omówili projekty uchwał dotyczące:

-nadania imienia I Liceum Profilowanemu wchodzącemu w skład Zespołu Szkół Licealno-

  Technicznych w Kluczborku,

-nadania imienia II Liceum Ogólnokształcącemu wchodzącemu w skład Zespołu Szkół Licealno-

  Technicznych w Kluczborku,

-nadania imienia Technikum nr 1 wchodzącemu w skład Zespołu Szkolno-Technicznych

  w Kluczborku.

Pan Starosta wyjaśnił, że projekty niniejszych uchwał zostały przygotowane w związku ze złożonym wnioskiem przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski. Absolwenci szkoły, uczniowie oraz nauczyciele wyrazili we wniosku swoją aprobatę dla przywrócenia imienia Józefa Bema szkołom wchodzącym w skład ZSLT.

Do projektu nie wniesiono zapytań przyjmując go jednogłośnie.

Przewodniczący Komisji przedstawił następny projekt uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Społecznej Straży Rybackiej.

O zmianę dotychczas obowiązującego Regulaminu zatwierdzonego uchwałą Rady Powiatu

Nr VIII/45/99 wystąpił Wojewoda Opolski w ramach sprawowanego nadzoru specjalistycznego. Przyjęcie niniejszego Regulaminu ma na celu ujednolicenie przepisów obowiązujących w tej kwestii. Do projektu nie wniesiono zapytań.

Kolejnym omawianym projektem był projekt w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/179/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29.12.2004 r. w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi.           

Projekt powyższej uchwały szczegółowo omówiła Pani Skarbnik Powiatu, która wyjaśniła, że projekt dotyczy wykupu mieszkań w Polanowicach /są to mieszkania w miejscowości Polanowie oraz w Kluczborku przy ZSLT w Kluczborku/. Pani Skarbnik poinformowała, że warunkiem wykupu jest to, że wszyscy lokatorzy muszą je jednocześnie kupić. W związku z tym przyjęto dwa kryteria, które funkcjonują w większości takich uchwał w innych samorządach. Projekt niniejszy przygotowano przede wszystkim w celu zakończenia procesu prywatyzacji powiatowych zasobów mieszkalnych poprzez zmianę warunków ich wykupu. Projekt ma na celu wyrażenie zgody na obniżenie ceny zbywanego na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego o 30% (dotychczasowy zapis: 25%) w przypadku, gdy nabywca wnosi zapłatę w całości przed zawarciem notarialnej umowy kupna-sprzedaży oraz o 2 % za każdy pełny rok licząc od roku budowy (remontu kapitalnego) budynku, w którym lokal się znajduje (dotychczasowy zapis: o 1% za każdy pełny rok licząc od roku budowy /remontu kapitalnego/ budynku, w którym lokal się znajduje do 20 lat i po 0,5% za każdy następny rok). Projekt ten proponuje, aby  w obowiązującej jeszcze uchwale wykreślić punkt, który mówi, że obniża się cenę lokalu o 25%, gdy w wyniku zbycia jednego lub kilku lokali jednocześnie, powiat przestaje być właścicielem nieruchomości. Zmiana przedmiotowej uchwały polega ponadto na zmianie zapisu mówiącego o tym, że wszystkie w/w bonifikaty oraz bonifikaty przyznawane na podstawie innych przepisów, nie mogą przekroczyć łącznie 90% ceny zbywanego lokalu. Zaproponowano również, by wszystkie te bonifikaty nie przekraczały 75% ceny lokalu.  Wszystkie proponowane zmiany dotyczą § 3 przedmiotowej uchwały.

Członkowie komisji analizowali projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego.

Projekt ten dotyczy dzierżawy pomieszczeń znajdujących się w budynku starej chirurgii położonym w Kluczborku przy ul. M.C. Skłodowskiej 23 (działka nr 91/12 k.m. 12), w których funkcjonuje Laboratorium Diagnostyczne „MEDICINA” Państwa Barbary i Mariusza Basty. 

W poprzedniej kadencji była przygotowana taka uchwała, ale nie została przyjęta, ponieważ w tamtym czasie P. Basta i M. Basta  nie byli jeszcze najemcami tych pomieszczeń i dzierżawa na okres 10 lat powinna nastąpić po przeprowadzeniu przetargu. Wcześniej umowa była zawarta na okres 3 lat. Obecnie najemcy znacznie zainwestowali w użytkowane przez nich pomieszczenia i w związku z tym zasadne jest zawarcie umowy dzierżawy na okres 10 lat. Możliwe jest to w trybie bezprzetargowym. Takie rozwiązanie będzie dla powiatu korzystne i zapewni ciągłość świadczonych przez laboratorium usług. Projekt uchwały przegłosowano jednogłośnie.

Następnym omawianym przez komisję projektem uchwały był projekt w sprawie nabycia nieruchomości.

Uchwała ta dotyczy wyrażenia przez Radę Powiatu zgody na nieodpłatne nabycie na własność Powiatu Kluczborskiego nieruchomości położonej przy ul. Sienkiewicza w Kluczborku (działka nr 88/4 ark. m. 3 o powierzchni 0,5012 ha ) zabudowanej rozpoczętą inwestycją pn. „Ośrodek rehabilitacyjny” od CARITAS Diecezji Opolskiej. Nieruchomość ta została sprzedana przez powiat w 2001 roku CARITASOWI Diecezji Opolskiej za symboliczną złotówkę w celu kontynuowania w/w inwestycji, rozpoczętej przez powiat. Inwestycja ta pozostała w stanie pierwotnym, a obecnie CARITAS zdecydował o zwrocie nieruchomości powiatowi.

Pan Przewodniczący Komisji zwrócił się do Pana Starosty o przedstawienie bliższych informacji w tej kwestii, gdyż wokół tego zaistniało wiele niejasności, ukazało się kilka artykułów w prasie. 

Pan Starosta zabierając głos stwierdził, że w prasie ukazały się artykuły na ten temat i chciałby wyjaśnić w związku z tym niektóre kwestie.
Pan Starosta poinformował zebranych, że z zamiarem przejęcia powyższej nieruchomości

nosił się od dawna. Chciał również podjąć rozmowy z księdzem Drekslerem, aby wspólnymi siłami zrealizować powyższą inwestycję do końca.

Jak stwierdził Starosta o swoich zamiarach poinformował Pana Burmistrza w dniu 7 lipca 2007 r. pytając jednocześnie czy wcześniejsze deklaracje jeśli chodzi o partycypacje w kosztach dokończenia inwestycji są aktualne. Pan Burmistrz wyraził zgodę na rozmowy pod warunkiem, że spotkanie odbędzie się w obecności księdza Drekslera.

Ponadto jak stwierdził Pan Starosta w miesiącu sierpniu 2007 r. również odbyło się spotkanie u Pana Burmistrza. Tematem spotkania było to, co ewentualnie można wspólnymi siłami zrobić w  roku przyszłym. Na tym spotkaniu ustalono spotkanie z księdzem Drekslerem.

Jak poinformował Pan Starosta w niedługim czasie w prasie /NTO – 13 września 2007 r./ukazał się artykuł, który mówił o przejęciu w/w nieruchomości przez Gminę Kluczbork oraz, że rani miejscy na najbliższej sesji o tym zadecydują. Pan Starosta stwierdził, że bardzo go to

zaskoczyło. Skontaktował się w tej sprawie z księdzem Drekslerem prosząc go o spotkanie.

Takie spotkanie odbyło się. Ksiądz Dreksler doszedł do wniosku, że przekazanie jej właścicielowi jest zasadne, gdyż było to prawie nieodpłatnie przekazane i powinna ona wrócić do prawowitego właściciela. Pisma w tym zakresie zostały wymienione.

Zdaniem Starosty jest duża szansa zagospodarowania niniejszej nieruchomości. Nieruchomość ta zdaniem Starosty bardzo się przyda.  Pan Starosta stwierdził, że istnieją ponadto duże możliwości na pozyskanie środków z PFRON-u na ten cel.

Starosta poinformował, że Caritas posiada dokumentację, w której znajduje się koncepcja zagospodarowania tej nieruchomości, co jest bardzo istotne.

Natomiast jeśli chodzi o relacje z Gminą Pan Starosta poinformował, że wystąpił z pismem do Pana Burmistrza zapraszającym go do rozmów na temat tej nieruchomości po jej przejęciu przez Powiat.

Członkowie komisji po wysłuchaniu wyjaśnień Starosty na w/w temat przegłosowali powyższy projekt uchwały.

Innych zapytań odnośnie projektów uchwał nie zgłoszono.

 

Ad.4.

 

Przewodniczący Komisji udzielił głosu Panu Staroście, który poinformował zebranych o wyroku jaki zapadł w sprawie utworzenia spółki. Pan Starosta stwierdził, że pomimo ostatecznego orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego Prokurator wszczął dalsze działania.

17 września 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu na posiedzeniu niejawnym ze skargi Prokuratora Okręgowego w Opolu postanowił odrzucić skargę.

Przewodniczący Komisji zapytał Pana Starostę czy Wydział Funduszy Pomocowych Mienia Powiatu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego w Kluczborku pozyskał jakiekolwiek środki

na remonty.

Pan Starosta wyjaśnił, że odbyły się już spotkania z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego w sprawie pozyskania środków zewnętrznych.

Planuje się złożenie wniosku o wiadukt oraz drogę Kostów-Janówka. Pan Starosta poinformował także, że z pozyskaniem tych środków nie jest tak prosto, gdyż każdy podmiot może jedynie złożyć dwa wnioski i dlatego w tym wypadku trzeba będzie wybrać te najpilniejsze i najbardziej kosztowne.

Przewodniczący Komisji zasugerował, że powiat powinien do Urzędu Marszałkowskiego złożyć plan inwestycyjny, w którym będą zawarte inwestycje jakie powiat chciałby wykonać.

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim zebranym za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

 

                                                                                               Przewodniczący Komisji

                                                                                                 Władysław Zawadzki