Protokół Nr 6/2007

 

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 31 sierpnia 2007 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,

2.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 r.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie

go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Przewodniczący Komisji poprosił o bliższe przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze przez Panią Skarbnik. Sprawozdanie to zostało przesłane do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu celem zaopiniowania.

Powyższą informację szczegółowo omówiła Pani Skarbnik:

-wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 roku,

-wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 roku,

-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonanych

  przez powiat za I półrocze 2007 roku,

-zestawienie wydatków remontowych,

-zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych,

-zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego,

-zestawienie dochodów własnych jednostek organizacyjnych powiatu,

-informację o stanie zadłużenia Powiatu Kluczborskiego,

-informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym,

-informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach,

-informację o zrealizowanych dochodach i przychodach,

-informację o zrealizowanych wydatkach i rozchodach.

Plan dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok, wg stanu na dzień 30 czerwca 2007 roku zakłada uzyskanie dochodów w wysokości 46.611.799,-zł.

W okresie sprawozdawczym uzyskano dochody w wysokości 24.777.378,75,-zł, co stanowi 53,2% założonego planu. Wysokość wykonania planu dochodów została określona jako faktyczna, zgodnie z sprawozdaniem o dochodach Rb-27S.

Zestawienie wykonania dochodów  budżetu Powiatu Kluczborskiego uwzględnia:

-Wypracowane przez jednostki budżetowe powiatu dochody własne,

-50% wykonanie dochodów z tytułu 10,25% udziału w podatku dochodowym od osób    

  fizycznych. Na plan w kwocie 5.753.996 zł, dochody wykonano w wysokości 2.774.010,45 zł,

  co stanowi 48,7% planu,

-Niższe od zakładanego na dzień 30 czerwca wykonanie dochodów z tytułu 1,40% udziału w  

  podatku dochodowym od osób prawnych. Na plan 225.396 zł, dochody wykonano w wysokości

  83.281,14 zł, co stanowi 36,9%.planu,

-Niższe od zakładanego na dzień 30 czerwca wykonanie dochodów z tytułu sprzedaży mienia

  powiatu. Wykonano 528.748,95 zł. Wskaźnik wykonanie dochodów ze sprzedaży mienia  

  powiatu wynosi 26,1%,

-Wykonanie dochodów z tytułu opłat komunikacyjnych, plan wynosi 2.000.000 zł, natomiast   

  wykonanie wyniosło 571.859,40 zł, co w ujęciu procentowym stanowi 28,6% założonego planu.

Bardzo zła sytuacja jest zdaniem Pani Skarbnik w wykonaniu dochodów z tytułu opłat komunikacyjnych, co jest związane ze zmniejszeniem opłat jakie obowiązywały przy rejestracji auta sprowadzonego z zagranicy. Opłata ta kiedyś wynosiła około 500,-zł, a obecnie 72,-zł.   

Radny Mirosław Misiak zasugerował, że być może trzeba będzie znaleźć jakieś rozwiązanie,

aby zmienić tą sytuację i znaleźć jakieś środki. Pani Skarbnik poinformowała, że aby poprawić wpływ pieniędzy do budżetu zawieszono rozchody poprzez zawieszenie spłaty dwóch kredytów.    

Kolejno Pani Skarbnik poinformowała, że przychody budżetu powiatu kluczborskiego
na 2007 rok, wg. stanu na dzień 30.06.2007 roku wynosiły:

-plan 6.608.834 zł,

-wykonanie  1.653.968.

Na łączną kwotę wykonanych  przychodów składają się:

-przychody z emisji obligacji komunalnych  na wartość 1.500.000 zł.

-przychody z tytułu rozliczenia wolnych środków pozostających na rachunku budżetu na    

 dzień 31.12.2006 roku w wysokości 153.968 zł.

Plan wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego zakładał wg stanu na dzień 30.06.2007 roku kwotę 50.917.473 zł, co w porównaniu do planu przyjętego na sesji w dniu 07.02.2007 roku

w wysokości 49.358.977 zł, co daje wzrost o kwotę 1.558.496 zł. Wskazany wzrost wynika
z otrzymanych w trakcie okresu sprawozdawczego subwencji, dotacji celowych oraz uzyskanych dochodów własnych, co umożliwiło wprowadzenie zmian w uchwale budżetowej.

Faktyczne wykonanie wydatków budżetowych zamknęło się na dzień 30.06.2007 roku kwotą 23.920.985,59 zł,co w ujęciu procentowym stanowi 47% wykonania planu wydatków. Wykazane  dane  potwierdza sprawozdanie  statystyczne z wykonania  wydatków budżetowych Rb-28S.

Analiza wydatków wykazuje na dominującą pozycję wydatków bieżących, które stanowią 94% ogólnych wydatków powiatu i są mniejsze w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Udział procentowy środków na wynagrodzenia osobowe pracowników utrzymuje się na stałym poziomie w stosunku do poprzednich okresów sprawozdawczych i wynosi 61%. Poziom środków na bieżące utrzymanie jednostek organizacyjnych powiatu, obsługę długu

i remonty, wskazuje na znaczące nie dofinansowanie tej sfery działalności powiatu.

Wykazano również wydatki budżetu w ramach udzielonych dotacji celowych.

W pierwszej połowie 2007 roku udzielono dotacji celowych na kwotę 465.471,92-zł,
co w stosunku do całości wydatków stanowiło 3% ich wykonania.

Natomiast wydatki majątkowe  stanowią 6%  w wydatkach ogółem i są wyższe o ponad 5%

w stosunku do pierwszego półrocza 2006 roku. Ich zakres rzeczowy i finansowy przedstawiono w odrębnej tabeli.

Pan Wicestarosta zwrócił uwagę, że w pozycji sprzedaż mienia, gdzie zaplanowano 2.000.000,-zł znajduje się w wykonaniu kwota 532.000,-zł. Jest to kwota na koniec miesiąca czerwca.

Wicestarosta poinformował ponadto, że w drugim półroczu sprzedany został budynek po byłym szpitalu. Ponadto jest do sprzedaży kilka działek w miejscowości Smardy, Bogacica oraz budynek po byłej stacji krwiodawstwa.

Pan Wicestarosta uważa, że najgorsza sytuacja jest jeśli chodzi o opiekę społeczną, gdzie nie można zaplanować jednoznacznie wydatków. Chodzi tu o dzieci z naszego powiatu umieszczane w rodzinach zastępczych, za które my musimy ponosić koszty. O ich umieszczeniu w innym powiecie decyduje sąd.

Pani Skarbnik poinformowała, że na dzień dzisiejszy zwiększono już do końca roku plan

o 400.000,-zł na rodziny zastępcze. Ogólnie na rodziny zastępcze i Domy Dziecka przeznacza się 1.500.000,-zł.

Radny Mirosław Misiak zapytał jak przedstawia się spłata długów szpitala.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że do dnia 31 czerwca 2007 r. spłacono kwotę 596.000,-zł, natomiast do 1 sierpnia kwota ta wynosi już 1.078.000,-zł.

Zawarto także szereg umów z terminem płatności w miesiącu wrześniu, co stanowi kwotę 314.000,-zł.

Wicestarosta poinformował również, że zadłużenie szpitala wynosi obecnie 8.800.000,-zł,

w tym znajduje się pożyczka, którą powiat udzielił SPZOZ-owi. Największą kwotę stanowi

ZUS – 4.000.000,-zł.

Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że jego zdaniem zostało już wiele spłacone jeśli chodzi o zadłużenie po byłym SPZOZ.

Pan Wicestarosta poinformował zebranych również, że Narodowy Fundusz w Opolu w roku bieżącym ma wypłacać szpitalowi za nadwykonanie.

Zdaniem radnego Mirosława Misiaka pomimo tego, że takie nadwykonania są to lekarze nie otrzymali żadnych podwyżek jak to miało miejsce w innych województwach.

Radny Mirosław Misiak poprosił także o wyjaśnienie kto obecnie będzie właścicielem mammografu, kto będzie ponosił koszty amortyzacji itp.  

Pan Wicestarosta wyjaśnił radnemu, że kontrakt na mammograf otrzyma PCZ S.A w Kluczborku, a na zasadzie podkontraktu będzie to prowadził właściciel RTG. W dniu 17 sierpnia została już podpisana umowa w wyniku której wykonawca ma czas 5 tygodni na jej realizację.

Pieniądze, które zostały przekazane na zakup mammografu przez Stowarzyszenie ,,Kobietom mammograf” zostały wprowadzone do naszego budżetu w związku z tym Powiat Kluczborski będzie jego właścicielem.

Na zakończenie Pan Wicestarosta poinformował wszystkich członków komisji, że w ramach budżetu zaplanowano wiele inwestycji, ale niestety nie wszystkie będzie można zrealizować ze względu na to, że ceny są coraz wyższe. Za przykład Wicestarosta podał nierozstrzygnięty przetarg w sprawie zakupu i montażu windy do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku /internat/. Z PFRON-u otrzymaliśmy na w/w cel 187.000,-zł, z budżetu środków tych jest 84.000,-zł, co daje w sumie kwotę 238.000,-zł. Inwestor, który złożył ofertę zaproponował cenę o 150.000,-zł wyższą. Jak stwierdził Pan Wicestarosta podobnie było również z ofertą na remont sali w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku.

Innych spraw nie poruszano.       

 

Ad.3.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                  Przewodniczący Komisji

 

                                                                                      Paweł Prochota