Protokół Nr 8/2007

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu

w Kluczborku w dniu 4 września 2007 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mirosław Misiak.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania   

                                            Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego

                                            w Kluczborku.

3.Jacek Tomczak – Komendant Powiatowy Policji w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Bezpieczeństwo publiczne w Powiecie Kluczborskim w zakresie działań Policji.

3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 06.09.2007 r..

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie

go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Przewodniczący Komisji przywitał zaproszonego na dzisiejsze posiedzenie komisji Pana Jacka Tomczaka Komendanta Powiatowego Policji w Kluczborku.

Pan Komendant podziękował za zaproszenie i poinformował, że chciałby przedstawić w skrócie to, co zostało zrobione w zeszłym roku i w roku bieżącym jeśli chodzi o działalność Komendy.

Pan Komendant poinformował, że na przestrzeni miesięcy stycznia-sierpnia br. biorąc pod uwagę zagrożenia to na liczbę 10 tys. mieszkańców w porównaniu do roku ubiegłego zmniejszyło się ono o 5,5%, przy wykrywalności na poziomie 80%. Jeśli chodzi o same przestępstwa kryminalne to jest to poziom 71%. Zdaniem Komendanta nasz powiat jest najbezpieczniejszym na Opolszczyźnie, gdyż wygenerowana przestępczość wynosi 4,5%-55% w skali województwa.

Ponadto Pan Komendant stwierdził, że wykrywalność jeśli chodzi o drobne przestępstwa, kradzieże wynosi 64%, przestępczość samochodowa 50%.

Zagrożenia, które mogą nas dotykać i mogą zagrażać bezpośrednio to przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, których jest najwięcej. Zagrożeń tych jest zdaniem Komendanta najwięcej. Bezpośredni wpływ na taką sytuację ma rynek pracy.

W Komendzie została wprowadzona reforma organizacyjno-kadrowa. Wyodrębniono wyspecjalizowane jednostki służb kryminalnych do zwalczania przestępczości narkotykowej, przeciwko mieniu, samochodową, komputerową. Jest także komórka związana z przestępczością gospodarczą /zamówienia publiczne/.

Pan Komendant poinformował zebranych, że od dnia 1 października rusza program ,,Bezpieczne miasto” Program ten ma na celu prowadzenie szeregu działań w każdym sektorze polegających m.in. na kontroli ruchu drogowego, działaniach kryminalnych.

Jak poinformował Pan Komendant na dobre wyniki jakie osiąga jednostka składają się

w znacznej mierze szkolenie kadry.  

Radny Grzegorz Fraszek zapytał jak przedstawia się sprawa monitoringu.

Pan Komendant wyjaśnił, że monitoring funkcjonujący na osiedlu ,,północ”, który był nadzorowany przez Spółdzielnię ,,Przyszłość” sprawdził się bardzo dobrze, gdyż wyeliminował on włamania do samochodów oraz zniszczenia. 

Duży problem jak określił Pan Komendant stanowi przestępczość narkotykowa, która jest bardzo trudna. Wykrycie trwa nieco dłużej, gdyż Policja stara się rozbijać grupy, a nie jedynie eliminować pojedyncze przypadki.

Przewodniczący Komisji zapytał czy odbywają się jakiekolwiek spotkania na temat narkomanii.

Komendant stwierdził, że prowadzone są w szkołach programy profilaktyczne, pogadanki, spotkania itp. Ponadto w/w problemem zajmuje się Zespół ds. nieletnich i patologii komórka powołana przy Policji oraz dzielnicowi.

Radna Lidia Łowicka poprosiła o wyjaśnienie czy szkoły w naszym powiecie są szkołami bezpiecznymi pod względem narkotyków.

Komendant odpowiadając na zapytanie radnej stwierdził, że przypadków rozprowadzania narkotyków w szkołach jest mało, częściej zdarzają się one na różnych imprezach.

Zdaniem Komendanta większość szkół ma monitoring i dlatego rozprowadzanie przenosi się poza obręb szkoły.

Radna zapytała również jak przygotowany jest nasz powiat jeśli chodzi o ataki terrorystyczne, gdyż od dnia 1 września miały powstać Centra Zarządzania Kryzysowego.

Przewodniczący Komisji udzielił głosu Naczelnikowi Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia, który poinformował, że powiaty są zobowiązane do prowadzenia w/w CZK, które monitorują sytuacje kryzysowe jakie mogłyby wystąpić.

Pan Naczelnik wyjaśnił, że do godz.1500 w każdy dzień tygodnia funkcjonuje to na bazie telefonu w Wydziale Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia. W dni wolne odbywa się to na bazie oficera dyżurnego Straży Pożarnej.

Jeśli chodzi o nr. telefonu 112 to dzwoniąc na ten numer z aparatu komórkowego, telefon ten odbierany jest na terenie powiatu bezpośrednio przez oficera dyżurnego Komendy Powiatowej Policji i wtedy w zależności od sytuacji i wydarzenia, informacja jest przekazywana np. do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Oleśnie lub do Komendy Powiatowej Straży Pożarnej.

Pan Naczelnik stwierdził także, że w kwestii ataku terrorystycznego zorganizowane będzie
w dniu 27 września br. szkolenie, w którym uczestniczyć będą pracownicy urzędu.

W ćwiczeniach tych użyte będą dwa elementy tj. incydent bombowy, przesyłka niewiadomego pochodzenia. Ćwiczenia mają na celu przygotowanie społeczeństwa na różne wydarzenia

i okoliczności oraz rozpoznanie współdziałania wśród służb. 

Radny Grzegorz Fraszek zgłosił kolejny problem, który występuje wśród młodzieży, a jest nim sprzedaż alkoholu nieletnim.

Pan Komendant potwierdził, że jest to dość duża skala. Prowadzone są działania jak poinformował Komendant, które prowadzą do odebrania koncesji sprzedawcom sprzedającym alkohol nieletnim.

   

 

Kolejno Przewodniczący Komisji zapytał jak przedstawia się zabezpieczenie imprez masowych na terenie naszego powiatu.

Pan Komendant wyjaśnił, że wszystkie organizowane imprezy do tej pory były nadzorowane.

Na stadionie MKS obecnie organizowane są mecze III ligowe, w których uczestniczy około

1500 osób. W związku z tym, że jest to obiekt, który nie spełnia wymagań decyzja jaką wydała nasza Policja na rozgrywanie meczy z udziałem kibiców była negatywna.

Stadion nie ma zdaniem Komendanta przygotowanych miejsc dla kibiców, dróg ewakuacyjnych itp.

Przewodniczący Komisji poprosił również powracając do tematu monitoringu o krótką informację na ten temat, a w szczególności z jakiej puli są przeznaczane środki na ten cel

w wysokości 200.000,-zł.

Komendant wyjaśnił, że środki na ten cel pochodzą z budżetu Gminy, przeznaczone uchwałą Rady Miejskiej w Kluczborku termin oddania w/w monitoringu przypada na koniec roku 2007.

Przewodniczący Komisji zapytał również jak przestawia się bezpieczeństwo na terenie pozostałych naszych gmin: Byczyna, Wołczyn, Lasowice Wielkie.

Pan Komendant stwierdził, że do najbezpieczniejszej gminy należy gmina Lasowice Wielkie.

Gmina posiada podział na rewiry, w których pracuje dwóch dzielnicowych.

Innych spraw nie poruszano w związku z czym Przewodniczący Komisji podziękował Panu Komendantowi za przybycie i przedstawienie wyczerpujących informacji na temat pracy Policji.            

 

Ad.3.

 

Członkowie komisji zapoznali się z  przygotowanymi na najbliższą sesję materiałami w których znajdują się:

-projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku
 w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok,

Projekt ten wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu powodujące zwiększenie ich o 423.632,-zł, zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 423.632,-zł.
Zmniejszeniu ulegają rozchody budżetu powiatu o kwotę 488.920,-zł. Ponadto wprowadza się zwiększenie wydatków bieżących budżetu o kwotę 488.920,-zł z tytułu zmniejszenia planowanych rozchodów budżetowych.

W projekcie tym wprowadza się również zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2007 rok, na zadania remontowe. Zmiany następują także w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2007 roku.

-projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego

Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok.

Powyższe sprawozdanie zostało sporządzone za okres od 01 stycznia do 31 grudnia 2006 r.

Zostało ono sporządzone na podstawie zapisów w księgach rachunkowych jednostek podległych jednostce samorządu terytorialnego.

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe obejmuje m.in.:

1.skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego zamykający się sumą

   36.234.510,77,-zł,

2.skonsolidowany rachunek strat i zysków,

3.zestawienie zmian w funduszu jednostki.

-projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z drogi oraz

  ich parkowanie.

W związku z zapisami ustawy o ruchu drogowym Rada Powiatu ustala wysokość opłat za czynności związane z usuwaniem pojazdu z drogi i umieszczeniem go na parkingu strzeżonym.

Jednostki wykonujące te czynności są wyznaczane przez Starostę, a procedury administracyjne

w tej kwestii przeprowadza Wydział Komunikacji i Transportu tut. Starostwa wyłaniając firmę, która będzie świadczyć w/w usługi w przedmiotowym zakresie. Na podstawie załączników przedłożonych w wyłonionej ofercie oraz porównaniu wysokości opłat uchwalonych

w powiatach ościennych proponuje się wysokość opłat za niniejsze czynności.

-zmiany uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 marca 2007 r.

 w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji
 Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok.

Projekt ten został przygotowany w związku z przekazaniem przez Zarząd PFRON-u dodatkowych środków przeznaczonych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej

i społecznej w Powiecie Kluczborskim.
W powyższym projekcie przeniesienie środków przeznaczonych na udzielenie pożyczki, dofinansowania przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego.

-projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIII/68/2007 Rady Powiatu w Kluczborku
  w sprawie uchwalenia ,,Programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami    

  pozarządowymi w 2007 roku” .
Projekt uchwały został przygotowany w związku z tym,

że w poprzedniej uchwale Nr XIII/68/2007 z dnia 31.05.2007 r. w w/w sprawie znalazł się błąd, który polegał na tym, że w paragrafie 25 zawierającym katalog działań i przedsięwzięć, na które niedozwolone jest udzielanie dotacji nie znalazło się odwołanie do paragrafu 18 regulującego formy przyznawania pomocy organizacjom pozarządowym. Przygotowany projekt uchwały pozwoli na wyeliminowanie niniejszej nieprawidłowości.

Członkowie komisji zapoznali się również ze sprawozdaniem Likwidatora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Kluczbork w Likwidacji z wykonania planu finansowo-rzeczowego za okres od 1 stycznia 2007 r. 2007 r. do 30 czerwca 2007 r.

Sprawozdanie to zawiera informacje ogólne o jednostce, wykonanie sprzedaży, które zostało zrealizowane na kwotę 3.340,00,-zł, plan i wykonanie z tytułu najmu działki, plan i wykonanie sprzętu i aparatury medycznej oraz pozostałych przychodów, wykonanie kosztów według rodzaju, wynik finansowy, stan należności i zobowiązań w okresie sprawozdawczym, stan zadłużenia oraz informację opisową.    

Członkowie komisji zapoznali się również informacją o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 r.

Powyższą informację omówiła Pani Skarbnik :

-wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 roku,

-wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 roku,

-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonanych

  przez powiat za I półrocze 2007 roku,

-zestawienie wydatków remontowych,

-zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych,

-zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego,

-zestawienie dochodów własnych jednostek organizacyjnych powiatu,

-informację o stanie zadłużenia Powiatu Kluczborskiego,

-informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym,

-informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach,

-informację o zrealizowanych dochodach i przychodach,

-informację o zrealizowanych wydatkach i rozchodach.

Członkowie komisji analizowali także sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 19 czerwca 2007 r. do 20 czerwca 2007 r.

Radna Lidia Łowicka odnosząc się do niniejszego sprawozdania zapytała na jaki cel została przeznaczona kwota zwiększenia wydatków w planie finansowym dla Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku, która wynosiła 10.000,-zł.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że podczas ulewy w budynku nastąpił przeciek dachu i odpadł tynk

w jednym z pokoi. Były właściciel budynku zobowiązał się do udziału w remoncie w/w pokoju ponosząc koszty 24.000,-zł, gdzie powiat dołożyć musiał właśnie kwotę 10.000,-zł.

Kolejno Przewodniczący Komisji zapytał w związku z przygotowanym sprawozdaniem Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku jak przedstawia się wykonanie sprzedaży sprzętu, jaki jest to sprzęt, czy umowy są aneksowane.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że wszystkie umowy są umowami zawartymi rok lub dwa lata wstecz.

Ponadto Pani Skarbnik poinformowała, że Pan Likwidator otrzymał od Zarządu Powiatu polecenie wyceny sprzętu i znalezienia firmy, która by ten sprzęt kupiła.

Spółka PCZ również otrzymała propozycję odkupienia sprzętu, który nadawałby się jeszcze do wykorzystania przez nią.

Członkowie komisji nie zgłosili innych zapytań do materiałów przygotowanych na najbliższą sesję Rady Powiatu w dniu 6 września br. przyjmując je jednogłośnie w drodze głosowania.

 

Ad.4.  

 

Przewodniczący Komisji poinformował członków komisji, że wpłynęły już odpowiedzi na wnioski komisji, które dotyczą m.in.: oznakowania domów /teczka nr RP/K.Zdr-0055/2/2007/ oraz utworzenia laboratorium mikrobiologicznego na terenie naszego powiatu

/teczka nr RP/K.Zdr-0055/1/2007/.

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za przybycie i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

Na tym Protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                  Przewodniczący Komisji

 

                                                                                        Mirosław Misiak