Protokół Nr 6/2007

 

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 10 maja 2007 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Robert Wietrzyk.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu

                                           Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza ekonomiczna placówek oświatowych powiatu kluczborskiego.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia.

Członkowie komisji do przedstawionego porządku nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie

go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Przewodniczący Komisji poprosił Panią Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu o przedstawienie prezentacji na temat działalności oświatowej w powiecie kluczborskim w latach 1999-2006 oraz działalności szkół i placówek oświatowych w powiecie kluczborskim w latach 1999-2006.

Powyższe materiały znajdują się w teczce komisji RP/K.Budż-0055/1/2007.

Pani Naczelnik przedstawiła zebranym zestawienie zbiorcze danych o wszystkich szkołach 
i placówkach oświatowych w latach szkolnych 1999-2007. Zestawienie powyższe zawiera m.in. informacje o: liczbie uczniów, ilości oddziałów, średniej liczebności w poszczególnych szkołach.

Pani Naczelnik stwierdziła, że według zestawienia widać dokładnie jak przedstawia się demografia w naszym powiecie. Najgorzej przedstawia się rok 2008/2009, gdyż w tych latach jest największy spadek liczący około 150 uczniów w jednym roku.

Zdaniem Pani Naczelnik, co roku ta liczba uczniów w naszych szkołach ponadgimnazjalnych będzie maleć. Taka sytuacja będzie miała miejsce przez kilka następnych lat.

Przedstawiono również wykres, który obrazuje liczbę oddziałów w szkołach ponadgimnazjalnych, policealnych i szkołach dla dorosłych w poszczególnych latach szkolnych:

1999/2000- 193, 2002/2003- 165, 2006/2007- 124.

Z wykresu widać, że liczba oddziałów sukcesywnie maleje, natomiast ich liczebność wzrasta.

Liczba oddziałów w pierwszym okresie zmniejszyła się o

Średnia liczebność uczniów na początku wynosiła 24 uczniów obecnie optymalna liczba wynosi 28-30.

Kolejno Pani Naczelnik przedstawiła jak przedstawia się zatrudnienie nauczycieli w szkołach

i placówkach. W momencie przejęcia szkolnictwa ponadgimnazjalnego liczba etatów wynosiła -  420, natomiast po dwóch latach wynosiła ona – 381, a obecnie – 349.

Liczba nauczycieli zdaniem Pani Naczelnik nie maleje w dużym stopniu. Natomiast maleje liczba etatów pedagogicznych, co oznacza, że zwiększa się liczba nauczycieli zatrudnionych

w niepełnym wymiarze. W placówkach natomiast zauważa się wzrost liczby zatrudnionych nauczycieli i etatów. Oznacza to, że placówki oświatowe w naszym powiecie rozwijają się

i przybywa ich. Przykładem może być PODN i WODiDZ, które bardzo prężnie działają skupiając coraz większą liczbę osób.  

Od roku 2008/2009 wchodzi do szkół ponadgimnazjalnych coraz większy niż demograficzny, który niewątpliwie odbije się na zatrudnieniu nauczycieli.    

Pani Naczelnik przedstawiła informacje dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.

Poinformowała, że awanse weszły w życie od października 2000 r. Ogółem w szkołach

i placówkach w roku szkolnym 2006/2007 na 408 nauczycieli stopień nauczyciela dyplomowanego posiada – 206, mianowanego – 109. W porównaniu z rokiem 2002/2003 – nastąpił wzrost nauczycieli dyplomowanych o 134.

Następnie pani Naczelnik omówiła rozdział dotyczący zatrudnienia pracowników niepedagogicznych w szkołach i placówkach /administracja i obsługa/.

Od czasu przejęcia szkół i placówek oświatowych przez samorząd powiatowy, działania organu prowadzącego szły w kierunku zmniejszenia zatrudnienia pracowników niepedagogicznych – mając jednocześnie na uwadze faktyczne i efektywne wykorzystanie czasu pracy przez tę grupę pracowników. W roku 2006/2007 zmniejszyła się liczba zatrudnionych pracowników administracji i obsługi o 34 osoby, a o 44,5 etatów, co daje zmniejszenie o 19,64% zatrudnienia.

Został także zmieniony sposób naliczania do budżetu powiatu i planów finansowych jednostek oświatowych wynagrodzeń pracowników niepedagogicznych w ten sposób, że ustalono kwoty
na etat pracownika administracji i na etat pracownika obsługi. Pomnożone kwoty przez liczbę etatów tych pracowników pozwalają ustalić środki na wynagrodzenia tej grupy pracowników
w poszczególnych jednostkach.

Wszystkie nasze jednostki prowadzą same: rozliczenia finansowo-księgowe, kadry, przetargi, remonty. W związku z tym nie ma tak dużego spadku pracowników administracji, jest duży spadek pracowników obsługi.                    

Kolejno Pani Naczelnik przedstawiła zebranym wykres prezentujący wydatki na oświatę,

a budżet powiatu kluczborskiego w latach 1999-2006. Pokazuje on jaki procent w budżecie powiatu kluczborskiego stanowią wydatki na oświatę od roku 1999 do 2006.

Pani Naczelnik również poinformowała o wydatkach na oświatę w stosunku do otrzymywanej części oświatowej subwencji ogólnej. Według przedstawionych danych wynika, że subwencja

w żadnym roku nie pokrywa wydatków niezbędnych do utrzymania jednostek oświatowych.

Przez trzy lata 1999, 2000, 2001 kwoty przeznaczone na oświatę stanowiły ponad 90% wydatków finansowych , w kolejnych latach procent ten malał.

Jeśli chodzi natomiast o pracę i dochody wypracowywane przez nasze jednostki oświatowe.

W roku 1999 dochodów było bardzo mało. Później z roku na rok dochody te rosły.

Wszystkie niemalże szkoły i placówki w naszym powiecie, poprzez tworzenie przez organ prowadzący odpowiednich warunków, szukały i znajdowały możliwości zdobywania dodatkowych środków na utrzymanie i rozwój. W tych kwotach są również dotacje otrzymywane

 

 

 

przez powiat na podstawie podpisanych porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego takimi jak WODiDZ i PODN.

Ponadto przedstawione zostały wydatki na remonty i inwestycje w jednostkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego w latach 1999-2006.

Według zestawienia widać, że w roku 2005 był rokiem największych inwestycji i remontów środków przeznaczonych na te prace. Rok 2007 zaczął się również bardzo dobrze, gdyż od miesiąca stycznia do kwietnia br. opracowanych zostało osiem wniosków projektowych do Ministerstwa Sportu na łączną kwotę 839.000,-zł.

Radny Grzegorz Fraszek zapytał kto dysponuje środkami, które zostały wypracowane przez szkoły. Pani Naczelnik wyjaśniła, że środki te pozostają do dyspozycji szkoły i przeznaczane są m.in. na remonty itp.

Radny Maciej Tomaszczyk zapytał czy została sporządzona analiza dotycząca liczby młodzieży gimnazjalnej, która trafia do naszych szkół ponadgimnazjalnych z innych powiatów, czy nasz powiat posiada jakieś kierunki, które mogłyby przyciągnąć młodzież i czy my kształcimy uczniów w kierunku nowopowstających firm.

Pani Naczelnik stwierdziła, że jeśli chodzi o kształcenie młodzieży pod nowopowstające firmy to jest z tym problem, gdyż pracodawcy niechętnie podejmują rozmowy. Bardzo często jest tak, że przyjmują pracownika i wysyłają go na 3-4 miesięczne szkolenie.

Jeśli chodzi natomiast o liczbę gimnazjalistów z innych powiatów trafiających do szkół ponadgimnazjalnych to takie dane są dostępne.

Ponadto Pani Naczelnik zaprezentowała zebranym przykład informatora jaki jest przekazywany uczniom na giełdzie usług edukacyjnych.

Przewodniczący Komisji po zapoznaniu się z nim stwierdził, że jest on czytelny, zawarte są szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych kierunków kształcenia.

Na zakończenie Pani Naczelnik przedstawiła wnioski jakie wiążą się z przedstawionymi materiałami. Zdaniem Pani Naczelnik w związku z malejącą liczbą uczniów należy zwrócić szczególną uwagę na ofertę kształcenia, zachęcić młodzież.

Należy kontynuować promocję szkół poprzez organizację giełdy usług edukacyjnych, wydawanie informatorów o szkołach. W szkołach powinni być zatrudnieni szkolni doradcy zawodowi, którzy pomogliby uczniom w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej. W tym celu można by włączyć do w/w działań poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.

Należałoby podnieść jakość kształcenia, która będzie miała wpływ na zdawalność egzaminów maturalnych.

Powinno się kontynuować inwestycje i remonty bazy szkół i placówek oświatowych korzystając                        

ze środków pozabudżetowych, wspomagać doskonalenie nauczycieli, aby mogli wykorzystywać nabyte umiejętności i wiedzę w pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Należałoby utworzyć jedno Centrum Kształcenia Ustawicznego, którego zadaniem jest włączenie się w doskonalenie dorosłych. Dofinansowany powinien być rozwój bazy edukacyjnej WODiDZ w Kluczborku np.pracownia fryzjerska, po to aby podnieść poziom usług , urozmaicić zajęcia

z zakresu teoretycznej nauki zawodu w tym ośrodku.

Również należy szczególną opieką i nadzorem objąć nowo powołanych dyrektorów szkół

i placówek, dotyczy to spraw dydaktycznych jak i spraw organizacyjnych i finansowych.

Radna Irena Kielar poprosiła o wyjaśnienie czy prawdą jest, że ograniczono część środków na remonty i nie będzie to realizowane oraz dlaczego odchodzący dyrektorzy wstrzymują zadania remontowe.

 

 

Pan Wicestarosta odpowiadając na zapytanie radnej stwierdził, że to o co zapytała radna nie jest prawdą i wszystkie zaplanowane remonty będą wykonane, mogą być ewentualnie przesunięcia.

Radna poprosiła także o wyjaśnienie jak przedstawia się sprawa wartości punktu dla pracowników administracyjnych w poszczególnych jednostkach organizacyjnych

powiatu kluczborskiego.

Pani Skarbnik poinformowała, że takie informacje częściowo zostały już złożone przez niektóre jednostki. Po ich złożeniu zostanie sporządzona zbiorowa informacja na powyższy temat.

Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu nawiązując do zapytania radnej poinformowała,

że z jednostek oświatowych takie informacje już zostały przedłożone. Propozycje dyrektorów są takie, że proponuje się wysokość najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania na poziomie 460-zł, natomiast wartość punktu wynosi 5-zł.

Radna Irena Kielar poruszyła także sprawę zatrudnienia nauczycieli w ZSP – RCKU Bogdańczowice.

Pani Naczelnik wyjaśniła, że przeprowadzała na ten temat już wcześniej rozmowy z Dyrektorem oraz z nauczycielami tam zatrudnionymi i poinformowała, że jeśli nauczyciele będą posiadali tylko jedną specjalność to będzie duży problem w przyszłości z ich zatrudnieniem.                          

Pan Wicestarosta poinformował także zebranych, że jeśli chodzi o ZSP-RCKU

w Bogdańczowicach to Minister Rolnictwa przejmuje w/w szkołę warunkowo tzn., że zostaną zapewnione w ustawie budżetowej na rok 2008 środki na finansowanie przyjmowanych szkół.

Zdaniem Pani Naczelnik jeśli przejęcie w/w szkoły się nie powiedzie należałoby tą szkołę zlikwidować, gdyż powiat nie będzie w stanie jej utrzymać.

Radny Grzegorz Fraszek nawiązując do dyskusji stwierdził, że w związku z taką ewentualnością należałoby szkołę dobrze rozreklamować, gdyż posiada ona atrakcyjne zawody.

Radny ponadto stwierdził, że na etatach pozostają osoby, które mogłyby odejść na emeryturę

i blokują miejsce młodym nauczycielom.

Radny Maciej Tomaszczyk zapytał czy w związku z odejściem nauczycieli na emeryturę nie braknie nauczycieli uczących przedmiotów zawodowych.

Pani Naczelnik wyjaśniła, że jeśli chodzi o przedmioty ogólne to nie będzie problemów, natomiast był już taki problem w roku 2006 jeśli chodzi o nauczycieli zawodu.

W roku obecnym zwiększyła się liczba uczniów i klas i przybyło tych godzin.

Problemy takie występują zdaniem Pani Naczelnik jeśli chodzi o zawody budowlane, brak jest elektryków. W ostateczności tworzone są klasy wielozawodowe, w których przedmioty ogólnokształcące odbywają się w szkole, a przedmioty zawodowe w Ośrodkach Doskonalenia Zawodowego.

Radny Wojciech Smolnik zapytał jak przedstawiałaby się sytuacja w przypadku, gdy Ministerstwo Rolnictwa nie przejmie szkoły w Bogdańczowicach.

Pani Naczelnik wyjaśniła, że jakąkolwiek likwidację jednostki i decyzję w tej sprawie trzeba podjąć do lutego roku, w którym ma być likwidowana jednostka.

Zdaniem Pani Naczelnik w przypadku, gdy nie przejmie w/w szkoły Minister trzeba zrobić szczegółowe wyliczenia dotyczące wysokości utrzymania jej oraz kwoty jaka przez powiat jest dodatkowo przeznaczana i rozważyć czy nie byłoby taniej przenieść tych uczniów do innych szkół, a w miejscu szkoły utworzyć Centrum Kształcenia Ustawicznego.

  

 

 

 

Ad.3.

 

Członkowie komisji nie poruszali innych spraw.

 

Ad.4.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął je w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                  Przewodniczący Komisji

 

                                                                                       Robert Wietrzyk