Protokół Nr 8/2007

 

 

ze wspólnego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny oraz Komisji ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 21 czerwca 2007 r.

 

Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Irena Kielar, Władysław Zawadzki.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,

2.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

3.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu
                                            Starostwa Powiatowego w Kluczborku,

4.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa    

                                        Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty oraz Przewodniczący Komisji Rolnictwa otworzyli dzisiejsze wspólne posiedzenie. Powitali wszystkich zebranych oraz zaproszonych gości. Przewodniczący Komisji przedstawili porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji nie wnieśli żadnych uwag do proponowanego porządku jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Kolejno członkowie komisji przystąpili do omówienie poszczególnych projektów uchwał przygotowanych na najbliższą sesję Rady Powiatu w dniu 28 czerwca 2007 r.

Pani Skarbnik omówiła poszczególne projekty.

Jako pierwszy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały

Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 r. projekt powyższej uchwały zwiększa dochody budżetu powiatu

o kwotę 81.160,-zł, zwiększeniu ulegają także wydatki o kwotę 81.160,-zł.

Ponadto dokonuje się przeniesienia środków finansowych między działami klasyfikacji budżetowej. Przeniesienia te po stronie wydatków dotyczą:
- wydatków bieżących Starostwa Powiatowego w kwocie 300,-zł,

- wydatków bieżących WODiDZ w Kluczborku /zakup energii i usług/.

Do projektu nie wniesiono zapytań. Przewodnicząca Komisji Irena Kielar poddała projekt uchwały pod głosowanie członków komisji. Członkowie Komisji Oświaty przystąpili do głosowania przyjmując jednogłośnie projekt uchwały. Kolejno Przewodniczący Komisji Rolnictwa poddał pod głosowanie swojej komisji projekt uchwały. Członkowie komisji przyjęli również jednogłośnie powyższy projekt uchwały.

Przewodnicząca Komisji Irena Kielar poprosiła Panią Skarbnik o omówienie kolejnego projektu 

w sprawie ustalenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za pierwsze półrocze oraz zakresu

i formy informacji o przebiegu wykonania planu finansowego niektórych jednostek zaliczonych do podsektora samorządowego.

Pani Skarbnik poinformowała, że Zarząd Powiatu ma obowiązek sporządzania i przedkładania organowi stanowiącemu informację z przebiegu wykonania budżetu za I półrocze każdego roku budżetowego oraz informację o przebiegu wykonania planu finansowego jednostek wg. art.4 ust. 1, pkt. 7, 8 i 12 ustawy. Zakres i formę wskazanych informacji ustala Rada Powiatu.

Funkcjonująca w tym zakresie uchwała nie określa zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania planu finansowego jednostek wymienionych w/w punktami. Do tych jednostek zalicza się samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, instytucje kultury oraz inne samorządowe osoby prawne z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.

Zakres informacji w wyniku podjęcia tejże uchwały nie ulegnie zbytnim zmianom.

Zmiany mają dotyczyć określenia elementów jakie powinna zawierać informacja.

Po przedstawieniu uzasadnienia do projektu nie wniesiono zapytań przyjmując go jednogłośnie podczas głosowania .

Następnie Pani Skarbnik przystąpiła do omówienia kolejnego projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z działalności jednostki za 2006 rok oraz sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za 2006 rok.

Wyjaśniła, że zgodnie z uchwałą Rady Powiatu w Kluczborku oraz Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru nad samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej i nad jednostkami transportu sanitarnego Rada Powiatu zapoznaje się i analizuje sprawozdanie SPZOZ ZOZ w Kluczborku z działalności jednostki za 2006 r.

SPZOZ ZOZ w Kluczborku przedkłada organowi założycielskiemu sprawozdanie finansowe jednostki, które powinno być zgodnie z przepisami poddane analizie i przyjęte uchwałą.

Powyższe sprawozdanie obejmuje m.in.: bilans jednostki, rachunek zysków i strat, informację dodatkową do sprawozdania. Ponadto na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy o rachunkowości Rada Powiatu w Kluczborku, która jest organem założycielskim dla SPZOZ ZOZ w Kluczborku zatwierdza sprawozdanie finansowe i zajmuje stanowisko w sprawie pokrycia powstałej

w jednostce straty.

Pani Przewodnicząca Komisji poruszyła również temat spraw sądowych, które zostały wykazane w powyższym okresie sprawozdawczym. Pani Skarbnik omówiła szczegółowo kolejno toczące się sprawy sądowe.

Radna Celina Zając zapytała na kiedy przewiduje się koniec spłat wszystkich długów i zakończenie likwidacji.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że likwidacja przewidziana jest na dzień 31 sierpnia 2008 r. , natomiast wszystko zależy o środków finansowych w naszym budżecie.

Pani Skarbnik omówiła również stan zobowiązań SPZOZ ZOZ w likwidacji na dzień

31.21.2006 r.
Są to następujące zobowiązania:

-Kontrahenci - 1.906.983,30

-Podatki US wraz z odsetkami – 142.812,92

-Podatek od nieruchomości – 0,00

-ZUS – 3.769.443,84

-PFRON – 513.096,90

-pożyczka Starostwo – 2.833.333,90

-Komornicze koszty egzekucyjne – 221.590,50

-Wadia – 22.476,96

-inne zobowiązania – 21.665,75

-------------------------------------------------------

                                  9.431,404,07      

 

Skarbnik stwierdziła, że największe problemy występują z ZUS-em. Prowadzone są rozmowy, aby te wierzytelności rozłożone zostały na raty.

W w/w wykazanej pozycji – kontrahenci spłacono w tym roku już kwotę 451.000,-zł.

Radna Celina Zając poprosiła Panią Skarbnik o informację jak cała spłata przedstawia się

w procentach.

Pani Skarbnik zobowiązała się do przygotowania takiej informacji.

Pan Wicestarosta poinformował zebranych, że jeśli chodzi o zobowiązania cywilno-prawne
to jest wiele firm, które idą z nami na ugodę i umarzają nam np. odsetki lub cześć należności.

Ponadto Pan Wicestarosta stwierdził, że gro zobowiązań zostało spłacone z budżetu powiatu,

a ponadto musieliśmy się posiłkować obligacjami, które są rozłożone w czasie.

Cała ta informacja jak poinformowała Pani Skarbnik dostępna była w materiałach z wykonania budżetu powiatu za 2006 rok.

Pani Skarbnik poinformowała zebranych również, że jeśli chodzi o kwotę egzekucji komorniczych to na dzień dzisiejszy nie można stwierdzić jaka kwota zostanie odpisane przez komorników, gdyż Likwidator wystąpił do wierzycieli, którzy zostali już spłaceni w poprzednich latach o wycofanie swoich spraw sądowych, a w związku z tym komornicy także nie wycofali tychże wierzytelności. Trudno jest zdaniem Pani Skarbnik przewidzieć jak do tej sytuacji ustosunkują się komornicy.

Innych zapytań nie zgłoszono do powyższego projektu. Przewodnicząca Komisji poddała go pod głosowanie. Do głosowania przystąpiła Komisja Oświaty. Za przyjęciem głosowało 3 członków komisji, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw. Kolejno głosowała Komisja Rolnictwa, która jednogłośnie przyjęła powyższy projekt.  

Następnym projektem, z którym zapoznały się obie komisje był projekt w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego.

Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu została poproszona przez Przewodniczącą Komisji

o bliższe przedstawienie w/w uchwały.

Pani naczelnik poinformowała, że do jednostek organizacyjnych powiatu zostały rozesłane pisma, które zaproponowały w ramach 2% podwyżki zaplanowanej w budżecie powiatu, zaplanowały kwotę najniższą wynagrodzenia oraz wartość punktu. W jednostkach oświatowych został określony jednakowy poziom, czyli 460,00,zł , wartość punktu 5,-zł.

Zdaniem Pani Naczelnik różnica pomiędzy jednostkami oświatowymi, a pozostałymi jest nadal dość duża.

Pani Irena Kielar zaznaczyła przy omawianiu powyższego projektu uchwały, że ZNP co roku występuje do organu prowadzącego z prośbą o interwencję w sprawach pracowników obsługi
i administracji, aby środki na podwyższenie ich wynagrodzeń zostały uwzględnione w budżecie.

Zdaniem radnej ci pracownicy mają bardzo niskie pensje. Radna uważa również, że w niektórych szkołach po wizytach komisji stwierdzono, że jest zbyt mało pracowników obsługi.

Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu odnosząc się do wypowiedzi Pani Kielar stwierdziła, że jej zdaniem należy efektywnie wykorzystać tych pracowników, którzy są już zatrudnieni,

a wtedy rozważać ewentualne zatrudnienie dodatkowych osób.

Innych zapytań nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodnicząca Komisji poddała projekt uchwały pod głosowanie. Obie komisje przyjęły go jednogłośnie.

Kolejno analizie poddano sprawozdanie z Zarządu Powiatu.

Radna Irena Kielar nawiązując do sprawozdania z dnia 22 maja zapytała dlaczego zaopiniowano negatywnie wniosek Dyrektora Ośrodka szkolno-Wychowawczego w Kluczborku w sprawie wyrażenia zgody na organizację świetlicy dla uczniów Zespołu Szkół przy SOSW.

Pani Naczelnik wyjaśniła, że sprawa ta już ciągnie się od dłuższego czasu. Był tu problem

z opieką nad uczniami dowożonymi z Wołczyna. Uczniowie, aby nie czekać na dworze na autobus mieliby być w świetlicy. W związku z tym Pani Dyrektor wystąpiła o zwiększenie dwóch etatów w świetlicy. Zdaniem Pani Naczelnik stwierdziła, że pomysł jest inny, że będzie to utworzenie świetlicy szkolnej, w której na tych godzinach nauczyciele będą prowadzić kółka zainteresowań, czyli będą one realizowane w ramach planu w tych godzinach kiedy młodzież oczekuje na dojazd.

Ponadto radna zapytała odnosząc się do posiedzenia z dnia 12 czerwca pkt. 6, gdzie zapoznano się z pismem Prezesa zarządu PCZ S.A w Kluczborku dotyczącym przeznaczenia przez Powiat Kluczborski kwoty 80.000,-zł, pochodzących z zysku spółki za 2006 r. na zakup mammografu
i wyposażenia pracowni mammograficznej w szpitalu Powiatowym w Kluczborku.

Na powyższe zapytanie odpowiedzi udzielił Wicestarosta, który wyjaśnił, że w/w 80.000,-zł jest to dywidenda spółki PCZ S.A w Kluczborku. Pani Prezes PCZ złożyła w międzyczasie pismo,

w którym wyraża swoje niezadowolenie, że Zarząd Powiatu nie powinien w ten sposób postępować, gdyż zdaniem spółki godzi to w interes akcjonariusza.

Radna Celina Zając stwierdziła, że do Powiatu wpłynęło pismo od Parafii p.w. N.M.P. Niepokalanej Poczętej Braci Mniejszych Kapucynów w Wołczynie, którzy zwrócili się z prośbą

o dofinansowanie wakacyjnego dzieci.

Pan Wicestarosta wyjaśnił, że pismo to zostanie skierowane na sesję Rady Powiatu na nim jest  podany nr konta, na który radni będą mogli wpłacać ewentualne środki.

Na zakończenie w związku z brakiem innych zapytań Przewodnicząca komisji poddała w/w sprawozdanie pod głosowanie obu komisji.

Do głosowania jako pierwsza przystąpiła Komisja Oświaty, w której za przyjęciem głosowało

3 członków komisji, wstrzymało się 2 nie stwierdzono głosów przeciw.

 

Ad.3.

 

Pani Irena Kielar poinformowała na zakończenie zebranych, że w dniu 20 czerwca 2007 r. uczestniczyła wraz z Panią Naczelnik oraz Panem Starostą w podsumowaniu i uroczystym wręczeniu nagród dla olimpijczyków oraz nagród w dziedzinie sportu. Pani Przewodnicząca poinformowała, że środków na ten cel było zbyt mało, ale mimo wszystko komisja która dzieliła w/w nagrody starała się to zrobić sprawiedliwie. Nagrody otrzymało 40 osób.

Komisja Oświaty chciałaby zdaniem Pani Kielar, aby w nowym budżecie znalazło się więcej środków właśnie na taki cel.  

Pani Irena Kielar poinformowała, że po dniu 20.08.2007 r. planuje kolejne posiedzenie komisji oświaty, które będzie jednocześnie wizytą w poszczególnych placówkach.

Głównymi tematami będzie: przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego, ilość zgłoszeń, stan finansowy w placówkach przekazanych nowo objętym dyrektorom, itp.

Szczegółowe wytyczne otrzymali wszyscy członkowie komisji /załącznik do protokołu/.   

Radna Lidia Łowicka zapytała czy w placówkach oświatowych będą prowadzone podczas wakacji jakiekolwiek zajęcia dla dzieci i młodzieży, która nie wyjechała na wakacje.

Pani Naczelnik wyjaśniła, że Kurator Oświaty ogłosił konkurs na prowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, łącznie z półkoloniami i innymi zajęciami. Ze wszystkich placówek  sześć projektów zgłosił MDK, cztery PPP oraz jeden ZSO w Kluczborku. Z wychowania fizycznego nie zgłoszono w ogóle wniosków o dofinansowanie zajęć pozalekcyjnych.

Zajęcia takie jak stwierdziła Pani Naczelnik są prowadzone jedynie na feriach zimowych.

MDK prowadzi także takie zajęcia w ramach wolontariatu.

Ponadto Pani Naczelnik poinformowała, że w WODiDZ-u  udostępniona będzie baza noclegowa i wyżywieniowa dla obozów zewnątrz. W czasie wakacji odbędą się 2 obozy sportowe na przełomie miesiąca lipca i sierpnia.

Radna Lidia Łowicka zaproponowała, żeby zatrudnić nauczycieli, którzy prowadzili zajęcia

w okresie wakacji. 

Pani Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że w planie finansowym jest konkretnie ujęte jakie są pieniądze na wynagrodzenia kadry pedagogicznej i administracji obsługi. Jeżeli zabierzemy ze środków na wynagrodzenia to nie będzie z czego zapłacić nauczycielom zatrudnionym itp.

Takie zajęcia mogą być jedynie z dodatkowych środków i wszyscy Dyrektorzy zostali o tym poinformowani.

Następnie głos zabrał Przewodniczący Komisji Rolnictwa, który złożył wszystkim członkom komisji życzenia wakacyjne. Ponadto radny poruszył temat ubezpieczeń upraw rolniczych. Stwierdził, że jest na rynku wiele firm, które nieuczciwie szacują szkody rolnicze.

Na zakończenie Przewodnicząca Komisji Oświaty podziękowała także wszystkim członkom obu komisji za udział i również złożyła życzenia wakacyjne.

Ponadto poinformowała, że do wszystkich placówek oświatowych przekazała w imieniu członków komisji pisemne życzenia.

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.4.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodnicząca Komisji Oświaty podziękowała wszystkim za udział i zamknęła posiedzenie w dniu dzisiejszym.      

Na tym protokół zakończono.

 

 

            Przewodnicząca Komisji                                 Przewodniczący Komisji

Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki,              ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska

                 Rozwoju Rodziny                                      Władysław Zawadzki

                     Irena Kielar