Protokół Nr 5/2007

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

w dniu 24 kwietnia 2007 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mirosław Misiak.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

                                            Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia,

3.Renata Jażdż-Zaleska- Prezes Zarządu PCZ S.A w Kluczborku,

4.Eunika Adamus- Dyrektor Administracyjno-Finansowy PCZ S.A w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

Część I

1.Zwiedzanie obiektów Szpitala Powiatowego w Kluczborku /zbiórka przed Izbą Przyjęć
   Oddziału Wewnętrznego/.

Część II

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Aktualne problemy oraz perspektywy rozwojowe Szpitala Powiatowego w Kluczborku.

3.Omówienie materiałów przygotowanych na sesję Rady Powiatu.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Część I

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych oraz zaproszonych gości.

Poinformował, że pierwsza część dzisiejszego posiedzenia odbędzie się na terenie szpitala.

Członkowie komisji będą mieli okazję zapoznać się z wszystkimi Oddziałami.

Ponadto Przewodniczący przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do porządku nie wniesiono żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Członkowie komisji udali się w pierwszej kolejności na wizytację nowego budynku Szpitala Powiatowego, gdzie mieści się Oddział Wewnętrzny i Oddział Chirurgiczny.

Pani Prezes, która wzięła udział w dzisiejszym posiedzeniu komisji poinformowała, że na parterze w/w budynku mieści się Izba Przyjęć, z której korzystają oba oddziały. Ponadto znajduje się tam sala zabiegowa wyposażona w klimatyzację oraz w sprzęt potrzebny do przeprowadzenia podstawowych zabiegów.

Całe wyposażenie nowego budynku zostało zakupione z własnych środków PCZ.

Następnie członkowie komisji udali się na Izbę Przyjęć, gdzie Pani Prezes zaprezentowała członkom komisji salę resuscytacji /sala obserwacyjna/. Na sali tej zamontowane są kolumny anestezjologiczne i chirurgiczne dzięki, którym mogą być wykonywane zabiegi dla ratowania życia pacjentów. Na parterze budynku znajduje się również pracownia endoskopowa oraz pracownia RTG, w której wykupywane są przez PCZ usługi.

Następnie komisja przeszła na blok operacyjny, który składa się z dwóch bardzo podobnych do siebie sal. Znajduje się tam podręczna sterylizatornia. 

Pani Prezes poinformowała również, że szpital posiada salę tzw. wyburzeniową, na którą nie ma źródła finansowania.

Członkowie mieli okazję zobaczyć sale operacyjne, które wyposażone są w klimatyzację laminarną, posiadają nowoczesny sprzęt np.laparoskop.

Obok sal operacyjnych znajduje się sala wybudzeń, na której umieszczani są pacjenci mający powikłania pooperacyjne. Jest to sala wyłącznie na potrzeby tego szpitala, nie przyjmuje się pacjentów przywożonych z innych miejsc dlatego, że pomieszczenie to nie posiada źródła finansowania, a jest bardzo drogie w utrzymaniu.

Kolejno członkowie komisji udali się do następnej sali, która określana jest jako OIOM.

Jest to sala służąca do ratowania życia pacjenta. Posiada ona pełne monitorowanie.

Ze względu na to, że NFZ nie zakontraktował procedur, które wykonuje się na takim oddziale pacjent nie może na nim przebywać dłużej niż jedną dobę. Pacjenta w takim wypadku przewozi się na inny Oddział OIOM-u w województwie.

Sala w/w jest wyposażona w sprzęt /kardiomonitory/, lecz niestety nie ma na ten cel finansowania.

Zdaniem Przewodniczącego Komisji szpital jest potencjalnie bardzo dobrze przygotowany,

może wykonywać wiele specjalistycznych zabiegów, lecz niestety brak jest finansowania przez NFZ na niektóre procedury.

Członkowie komisji oprócz sal mieli również okazję zobaczyć pokoje socjalne lekarzy

i pielęgniarek, w których personel ma możliwość odpoczynku. Przy tychże pokojach znajdują się

tzw.,,automatyczne przywoływania”.

Oddział Chirurgiczny – Ordynatorem jest dr nauk medycznych Beatrix Piszka.

Na oddziale przeprowadza się konsultacje onkologiczne oraz wykonuje zabiegi laparoskopowe.

Sale chorych są usytuowane w bloku, położone bliźniaczo, gdzie dla każdej sali są osobne węzły sanitarne z prysznicem i toaletą.

Pan Przewodniczący Komisji poprosił członków komisji o zwrócenie uwagi na czystość jaka panuje na poszczególnych oddziałach.

Pani Prezes zaprosiła radnych do pomieszczeń, w których w najbliższym czasie planuje się uruchomienie głównej sterylizatorni. Wymóg ustawy zobowiązuje szpitale do tego, że każdy szpital musi posiadać główną sterylizatornię wyposażoną w nowoczesny sprzęt.

W związku z tym do w/w pomieszczeń zakupiono nowoczesny sprzęt do mycia narzędzi

i sterylizacji. Sprzęt ten posiada atesty spełniające wymogi Unii Europejskiej, wykonany jest

z aluminium. Sprzęt do sterylizacji łącznie z myjką został zakupiony przez powiat.

Członkowie komisji następnie udali się na Oddział wewnętrzny, którego Ordynatorem

jest lek. med. Krzysztof Migus. Ordynator zaprezentował kardiomonitory. Wyjaśnił zebranym, że mają one możliwość monitorowania wszystkich parametrów życiowych pacjenta. 

Czas pobytu pacjenta na oddziale jest różny nie przekracza średnio 5 dni. Przez oddział miesięcznie przechodzi około 200 pacjentów z pełną diagnostyką.

Na oddziale znajduje się pracownia prób wysiłkowych, w której wykonuje się badania holterowskie metodą cyfrową oraz USG. W najbliższym czasie zakupiony zostanie najnowocześniejszy aparat do wykonywania USG posiadający trzy głowice: kardiologiczna,

do badania jamy brzusznej, tarczycy, doplerowska.

 

  

        

Komisja następnie udała się do budynku Oddziału Ginekologiczno-Położniczego, którego Ordynatorem jest dr nauk medycznych Marek Rajca.

Pan Ordynator oprowadził członków komisji po części oddziału, gdyż jedno piętro obecnie jest
w remoncie. Członkowie komisji zapoznali się z salą operacyjną, która spełnia wszystkie normy.

Pan Ordynator poinformował także zebranych, że na 80 dni roboczych przeprowadzono 204  zabiegi, 36 cięć cesarskich, 163 porody, zatrudnionych jest trzech lekarzy. Oddział posiada

38 łóżek. Przyjęto do dnia 24.04.2007 r.- 527 pacjentek, co daje dziennie 4,6 pacjentki.

Członkowie komisji mieli także okazję zobaczyć remont jaki jest przeprowadzany na kolejnych piętrach oddziału.

Komisja udała się następnie do budynku, w którym mieści się Oddział Dziecięcy oraz Oddział Laryngologiczny, którego Ordynatorem jest Przewodniczący Komisji Zdrowia – Mirosław Misiak. Na Oddziale Laryngologicznym zatrudnionych jest 3 lekarzy. Do dnia 24.04.2007 r. zostało wykonanych 234 zabiegi. Przelotowość pacjentów na oddziale jest bardzo duża wymuszona przez bardzo małą ilość łóżek. Dysponuje on nowoczesnym sprzętem diagnostycznym i operacyjnym. Sale są odnowione z nowym węzłem sanitarnym.        

Wykonuje się zabiegi endoskopowe oraz niektóre operacje związane z plastyką.

Następnym Oddziałem , który odwiedzili członkowie komisji był Oddział Dziecięcy.

Na Oddziale pracuje wykwalifikowany personel lekarski i pielęgniarski. Sprzęt jest nowoczesny. Na Oddziale Dziecięcym możliwy jest pobyt matki z dzieckiem. Oddział liczy 26 łóżek, sale są kolorowe.

Oprócz powyższych oddziałów funkcjonują również poradnie: Kardiologiczna, Neurologiczna, Onkologiczna, Ortopedyczna, Ginekologiczno-Położnicza itp.

 

Część II

 

Ad.3.

 

Przewodniczący Komisji przedstawił członkom komisji przygotowane materiały na sesję Rady Powiatu.

Materiały zawierają projekty uchwał w sprawach:

- rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia

  absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2006 r.,

-zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu

  Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok,

-wyrażenia zgody na bezpłatne przekazanie mienia, stanowiącego własność Powiatu

  Kluczborskiego w formie umowy darowizny na rzecz Gminy Kluczbork,

-zmiany uchwały Nr XXXV/251/2005 rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 grudnia 2005 r.
  w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad   

  zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie

  kształcenia na odległość,  

-zasad udzielania zniżek i określenia ich rozmiaru nauczycielom, którym powierzono stanowiska

   kierownicze w szkołach i placówkach oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji   

  tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych

  i opiekuńczych,

-określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli 

  oraz warunków i sposobów ich przyznawania,

-przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2007 rok,

-zmiany uchwały Nr VI/21/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 11 stycznia 2007 r.

  w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii,

-odwołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów,

-powołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów,

-zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów

  w Kluczborku w 2006 roku.

Członkowie komisji zapoznali się z informacją dotyczącą stanu bezpieczeństwa Powiatu    Kluczborskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2006, sprawozdaniem

z działalności Powiatowego Centrum Pomocy rodzinie w Kluczborku w 2006 roku wraz

z rocznym sprawozdaniem z działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej Caritas Diecezji Opolskiej / do wglądu w Biurze Rady/, sprawozdaniem z działalności Komisji Bezpieczeństwa

i Porządku za 2006 r.

Członkowie komisji zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu

za okres od 06.03.2007-30.03.2007 r.

Przewodniczący Komisji zwrócił się do Pani Skarbnik i poprosił o przedstawienie w skrócie informacji na temat wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok.

Pani Skarbnik poinformowała, że niniejsze sprawozdanie zawiera m.in.: wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za rok 2006, które zostało wykonane w 99,2 % na planowaną kwotę 43.166.609,-zł wykonano 42.832.504,27,-zł, wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok zostało wykonane w 99% na kwotę 45.788.060,-zł wykonano 45.299.987,08,-zł, wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat za 2006 rok wykonano na poziomie 96 %
i jest to kwota 3.761.785,77,-zł na planowane 3.926.988,-zł. Wydatki z tego samego tytułu zostały wykonane w tej samej wysokości co dochody.

Wykonanie planu przychodów budżetu zostało wykonane na poziomie 100 %,

co daje kwotę 7.765.981,-zł. Pochodziły one głównie ze sprzedaży papierów wartościowych

oraz z kwoty środków wolnych pozostałych z roku poprzedniego.

Rozchody zostały wykonane na poziomie 5.144.530,-zł i jest to kwota wydatkowana na częściowy wykup papierów wartościowych oraz na spłatę kredytów.

Wydatki majątkowe w 2006 roku wykonano na kwotę 834.923,-zł. Najistotniejsze w tej kwocie jest m.in.: rozbiórka wiaduktu na ul. K.Miarki na kwotę 527.000, zakup samochodu osobowego dla PINB w Kluczborku na kwotę 40.016,-zł / są to środki pochodzące z dotacji celowej otrzymane od Wojewody Opolskiego/. Zakupiono windę do DPS w Gierałcicach, której koszt został pokryty częściowo ze środków PFRON oraz zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych dla DPS w Gierałcicach.

Pani Skarbnik poinformowała, że wykonano remonty na kwotę 1.080.559,-zł. w głównej mierze były to cząstkowe nawierzchnie dróg powiatowych, remont mostu w miejscowości Wierzchy na drodze Wołczyn-Murów, remont mostu w miejscowości Wąsice. Mniejsze kwoty wydatkowane były wydatkowane na opracowanie projektów budowlanych na remont wiaduktu w Gołkowicach.

Dokonano również remontów sal lekcyjnych w SOSW w Kluczborku, sanitariatów oraz częściowego remontu dachu. Ponadto przeprowadzono drobne remonty we wszystkich naszych placówkach oświatowych.

Pani Skarbnik poinformowała również, że zadłużenie powiatu w 2006 roku wynosiło 54 %

na 60% możliwego.

Pani Skarbnik omówiła również projekt uchwały w sprawie uchwały Nr VII/30/2007

Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego

na 2007 rok. Zmniejszeniu ulega kwota 604,-zł, która wynika ze zwaloryzowania stawek ekwiwalentu za 1ha zalesionej powierzchni za rok 2006. Wprowadzona zostaje kwota 7.000,-zł po stronie dochodów, która wyniknęła po dokonaniu ponownej analizy planu dochodów realizowanych przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku.

Skarbnik poinformowała, że kwota w/w wiąże się ze zwrotem niesłusznie wypłaconych stypendiów dla studentów w roku 2005, która powstała z tego tytułu, że Starostwo Powiatowe otrzymało program wypłaty stypendiów unijnych bez jakichkolwiek wytycznych jeśli chodzi

o wyliczenia dochodu, który kwalifikował by osobę do przyznania tego stypendium.

W głównej mierze chodzi tu o stypendia dla osób niepełnosprawnych. W związku z tym obrano kwotę, która brana jest przy wypłacaniu zasiłków rodzinnych przez ZUS. Po przeprowadzonej
w roku 2006 kontroli RIO zarzuciło, że kwota wypłaty tych stypendiów została zawyżona. Stwierdzono również, że w przypadku kilku osób stypendia te zostały niesłusznie wypłacone.

Stało się tak zdaniem Pani Skarbnik dlatego, że brak było na ten temat informacji.

Przy kolejnych programach stypendialnych nie było już tyle nieścisłości, gdyż zaczęto przeprowadzać różnego rodzaju szkolenia.

Zdaniem Pani Skarbnik kłopot jest w tym, że nie można na dzień dzisiejszy odzyskać w/w środków i niestety trzeba je wypłacić z własnych środków.

Pani Skarbnik poinformowała również, że wprowadza się po stronie dochodów i wydatków kwotę 24.435, -zł, która pochodzi z umowy najmu, która została podpisana przez Panią Dyrektor PUP w Kluczborku z najemcą, który wynajmuje halę w budynku zakupionym przez Starostwo Powiatowe, gdzie będzie mieścił się obecnie Powiatowy Urząd Pracy przy ul. Sienkiewicza.

Kwota za wynajem zostanie przeznaczona na wydatki bieżące PUP związane z adaptacją nowej siedziby urzędu.

Pan Starosta stwierdził, że w związku z wnioskiem radnej Lidii Łowickiej  w sprawie zmiany nazwy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii został przygotowany projekt uchwały lecz niestety będzie on musiał być wycofany z porządku sesji, gdyż nazwy komisji określa zapis w Statucie. W tym wypadku powinno się w pierwszej kolejności zmienić nazwę w Statucie, a następnie zmieniać nazwę w komisji. Zdaniem Pana Starosty zmiana ta zostanie przygotowana na kolejną sesję.

Innych zapytań do materiałów nie zgłoszono w związku z tym Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie członków komisji sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok. W obecności 7 członków komisji za przyjęciem głosowało

7 radnych, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się i przeciw.

      

Ad.4.

 

Przewodniczący Komisji oraz radna Lidia Łowicka stwierdzili, że po dzisiejszej wizycie

w Szpitalu uważają, że jest w nim zbyt mało miejsc na tak duże potrzeby powiatu.

Zdaniem radnej Lidii Łowickiej w tej sprawie można by wystosować pismo do NFZ
o zwiększenie ilości miejsc w szpitalu oraz ich kontraktację.

Przewodniczący Komisji poprosił Panią Prezes o informację jakie są dalsze perspektywy rozwoju szpitala.

Pani Prezes poinformowała, że plany i perspektywy nie są związane tylko z samorządem powiatowym, który jest właścicielem szpitala, ale z systemem ochrony zdrowia, który funkcjonuje czasami gorzej, a czasami lepiej.

Pani Prezes stwierdziła, że miała okazje uczestniczyć w spotkaniu wszystkich stowarzyszeń szpitali niepublicznych z Europy. Na tym spotkaniu nawiązano współpracę.

Ponadto byliśmy współorganizatorami Konferencji pn.,, Szanse i bariery dla szpitali niepublicznych, samorządowych”. Udział w w/w Konferencji wziął Pan Minister Piecha oraz Minister Religa, NFZ, posłowie i parlamentarzyści. Prezentowane tam były doświadczenia

z funkcjonowania takich szpitali ze wszystkich krajów Unii Europejskiej.

Minister Zdrowia ocenia również pozytywnie pracę szpitali niepublicznych.

Pani Prezes stwierdziła, że miała okazję na w/w spotkaniu robić prezentację naszego szpitala.

Zainteresowali się naszym szpitalem parlamentarzyści, którzy wyrazili chęć przyjazdu

i zobaczenia jak on funkcjonuje.

Ponadto Pani Prezes poinformowała, że ustawa, która dała możliwość podwyższania wynagrodzeń kończy się 31.12.2007 r. i być może wystąpi duży problem jeśli chodzi o szpitale. Może dojść do tego, że wzrośnie wartość punktu i trzeba będzie wypracować procedury medyczne w taki sposób, aby wystarczyło środków również na podwyżki. Będzie to zdaniem Pani Prezes bardzo trudne do zrealizowania i nie chciałaby by powtórzyła się sytuacja podobna jak przy ustawie ,,203”.

Jeśli natomiast chodzi o ustawę o sieci to Pani Prezes jest bardzo zadowolona z elementów, które zaistniały. Obecnie prowadzony jest pilotażowy program. Utworzony został zespół przy Wojewodzie. Powstał projekt szpitali, które znajdą się w sieci wśród których znajdą się także niepubliczne szpitale samorządowe.

Pani Prezes poinformowała również zebranych, że jeśli chodzi o nasz szpital i jego perspektywy to rozpoczęty jest bardzo duży przetarg na zakup sprzętu medycznego na wartość około 1 mln.zł.

Zainteresowanie tymże przetargiem jest bardzo duże. Pobrane zostały specyfikacje.

Ku końcowi dobiega remont, który mieli okazję wszyscy zobaczyć. Ma on na celu odnowę infrastruktury szpitalnej, żeby pacjent oraz pracownicy czuli się w nim dobrze.

Jeśli chodzi o kwestie związane z uruchamianiem różnego rodzaju dodatkowej działalności medycznej rozpoczęto rozmowy z NFZ na temat tego, aby można zabezpieczyć profilaktykę dla kobiet z naszego powiatu jeśli chodzi o diagnostykę podstawową oraz diagnostykę pogłębioną

w kierunku chorób sutka. Planuje się także uruchomienie Poradni Chorób Sutka oraz biopsji mamotomicznej.

W dalszym ciągu prowadzone są rozmowy i zabiegania, aby uruchomiony został SOR.

Pani Prezes poinformowała, że w chwili obecnej na Oddziale Położniczym przeprowadzana jest kontrola z NFZ dotycząca cięć cesarskich.                              

Pani Prezes zauważyła także i nie jest to tylko jej zdanie, iż lekarze pierwszego kontaktu przerzucają na szpitale wszystkie koszty związane z diagnostyką. Zdaniem Pani Prezes NFZ powinien podać informację, jakie procedury do kogo należą wtedy problem byłby rozwiązany.

Wypowiedź Pani Prezes poparła radna Lidia Łowicka, która stwierdziła, że w powyższej sprawie powinno się wystosować informację do mieszkańców Kluczborka, jakie procedury należą do poszczególnych lekarzy.

Przewodniczący Komisji Zdrowia poparł propozycje radnej stwierdzając, że w najbliższym czasie odbędzie się posiedzenie komisji z przedstawicielami POZ-ów oraz Lecznictwa Zamkniętego, na którym można by wypracować wspólny komunikat celem opublikowania jego mieszkańcom.

Przewodniczący Komisji poinformował zebranych, że w najbliższym czasie odbędzie się ogólnopolski protest lekarzy.

Ponadto Pani Prezes poinformowała, że w związku z zachorowaniami na sepsę stwierdzonymi

w innych województwach przeprowadzane są szczepienia personelu medycznego.

Na zakończenie posiedzenia radna Lidia Łowicka stwierdziła, że po raz pierwszy miała okazję zobaczyć nasz szpital i jest pod dużym wrażeniem. Zastrzeżenia jedynie budzi zbyt mała ilość miejsc na tak duży powiat.

Na zakończenie Przewodniczący Komisji podziękował Pani Prezes za oprowadzenie komisji po wszystkich oddziałach.

Innych spraw nie poruszano.   

 

Ad.5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

                                                                                              Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                   Mirosław Misiak