Protokół Nr 5/2007

 

 

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 23 kwietnia 2007 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Robert Wietrzyk.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał zebranych i przedstawił porządek posiedzenia w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji do proponowanego porządku nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Zaproszona na dzisiejsze posiedzenie Pani Skarbnik zaprezentowała członkom komisji dodatkowe materiały dotyczące dofinansowania zadań powiatu w latach 2002-2006.

W materiałach powyższych wyszczególnione zostały poszczególne dziedziny działalności,

źródła dofinansowania oraz wielkość dofinansowania w poszczególnych latach.

Informacja ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Radny Grzegorz Fraszek odnosząc się do powyższych materiałów zapytał skąd pochodzą środki na zakup wyposażenia medycznego na kwotę 454.300,00,-zł.

Pani Skarbnik poinformowała, że są to środki z budżetu Państwa. 

Następnie członkowie komisji analizowali materiały przygotowane na kolejną sesję Rady Powiatu. W pierwszej kolejności Pani Skarbnik omówiła roczne sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok.

Pani Skarbnik poinformowała, że sprawozdanie zawiera m.in.: wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za rok 2006, które zostało wykonane w 99,2 % na planowaną kwotę 43.166.609,-zł wykonano 42.832.504,27,-zł, wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok zostało wykonane w 99% na kwotę 45.788.060,-zł wykonano 45.299.987,08,-zł, wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat za 2006 rok wykonano na poziomie 96 %
i jest to kwota 3.761.785,77,-zł na planowane 3.926.988,-zł. Wydatki z tego samego tytułu zostały wykonane w tej samej wysokości co dochody.

Wykonanie planu przychodów budżetu zostało wykonane na poziomie 100 %,

co daje kwotę 7.765.981,-zł. Pochodziły one głównie ze sprzedaży papierów wartościowych

oraz z kwoty środków wolnych pozostałych z roku poprzedniego.

Rozchody zostały wykonane na poziomie 5.144.530,-zł i jest to kwota wydatkowana na częściowy wykup papierów wartościowych oraz na spłatę kredytów.

Wydatki majątkowe w 2006 roku wykonano na kwotę 834.923,-zł. Najistotniejsze w tej kwocie jest m.in.: rozbiórka wiaduktu na ul. K.Miarki na kwotę 527.000, zakup samochodu osobowego dla PINB w Kluczborku na kwotę 40.016,-zł / są to środki pochodzące z dotacji celowej otrzymane od Wojewody Opolskiego/. Ważny jest także zakup windy w DPS w Gierałcicach, który został pokryty częściowo ze środków PFRON oraz zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych dla DPS w Gierałcicach.

Poinformowała, że wykonano remonty na kwotę 1.080.559,-zł. w głównej mierze były to cząstkowe nawierzchnie dróg powiatowych, remont mostu w miejscowości Wierzchy na drodze Wołczyn-Murów, remont mostu w miejscowości Wąsice.

Mniejsze kwoty wydatkowane były na opracowanie projektów budowlanych na remont wiaduktu w Gołkowicach.

Dokonano również remontów sal lekcyjnych w SOSW w Kluczborku, sanitariatów oraz częściowego remontu dachu. Ponadto przeprowadzono drobne remonty we wszystkich naszych placówkach oświatowych.

Pani Skarbnik poinformowała również, że zadłużenie powiatu w 2006 roku wynosiło 54 %

na 60% możliwego. Członkowie przyjęli powyższe sprawozdanie w drodze głosowania.

Za przyjęciem głosowało 9 członków komisji, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.  

Pani Skarbnik omówiła również projekt uchwały w sprawie uchwały Nr VII/30/2007

Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego

na 2007 rok. Zmniejszeniu ulega kwota 604,-zł, która wynika ze zwaloryzowania stawek ekwiwalentu za 1ha zalesionej powierzchni za rok 2006. Wprowadzona zostaje kwota 7.000,-zł po stronie dochodów, która wyniknęła po dokonaniu ponownej analizy planu dochodów realizowanych przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku.

Skarbnik poinformowała, że kwota w/w wiąże się z ze zwrotem niesłusznie wypłaconych stypendiów dla studentów w roku 2005, która powstała z tego tytułu, że Starostwo Powiatowe otrzymało program wypłaty stypendiów unijnych bez jakichkolwiek wytycznych jeśli chodzi

o wyliczenia dochodu, który kwalifikował by osobę do przyznania tego stypendium. W głównej mierze chodzi tu o stypendia dla osób niepełnosprawnych. W związku z tym obrano kwotę, która brana jest przy wypłacaniu zasiłków rodzinnych przez ZUS. Po przeprowadzonej w roku 2006 kontroli RIO zarzuciło, że kwota wypłaty tych stypendiów została zawyżona.

Stwierdzono również, że w przypadku kilku osób stypendia te zostały niesłusznie wypłacone.

Stało się tak zdaniem Pani Skarbnik dlatego, że brak było na ten temat informacji.

Przy kolejnych programach stypendialnych nie było już tyle nieścisłości, gdyż zaczęto przeprowadzać różnego rodzaju szkolenia.

Zdaniem Pani Skarbnik kłopot jest w tym, że nie można na dzień dzisiejszy odzyskać w/w środków i niestety trzeba je wypłacić z własnych środków.

Pani Skarbnik poinformowała również, że wprowadza się po stronie dochodów i wydatków kwotę 24.435, -zł, która pochodzi z umowy najmu, która została podpisana przez Dyrektor PUP w Kluczborku z najemcą, który wynajmuje halę w budynku zakupionym przez Starostwo Powiatowe, gdzie będzie mieścił się obecnie Powiatowy Urząd Pracy przy ul. Sienkiewicza.

Kwota za wynajem zostanie przeznaczona na wydatki bieżące PUP związane z adaptacją nowej siedziby urzędu. Przewodniczący Komisji poddał powyższy projekt pod głosowanie.

W obecności 11 członków komisji za przyjęciem głosowało jednogłośnie 11 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Członkowie komisji analizie poddali również  pozostałe materiały przygotowane na sesję:

-wyrażenia zgody na bezpłatne przekazanie mienia, stanowiącego własność Powiatu

  Kluczborskiego w formie umowy darowizny na rzecz Gminy Kluczbork,

-zmiany uchwały Nr XXXV/251/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 grudnia 2005 r.
  w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad   

  zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie

  kształcenia na odległość,   

-zasad udzielania zniżek i określenia ich rozmiaru nauczycielom, którym powierzono stanowiska

   kierownicze w szkołach i placówkach oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji   

  tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych

  i opiekuńczych,

-określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli 

  oraz warunków i sposobów ich przyznawania,

-przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2007 rok,

-zmiany uchwały Nr VI/21/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 11 stycznia 2007 r.

  w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii,

-odwołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów,

-powołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów,

-zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów

  w Kluczborku w 2006 roku.

Członkowie komisji zapoznali się z informacją dotyczącą stanu bezpieczeństwa Powiatu    Kluczborskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2006, sprawozdaniem

z działalności Powiatowego Centrum Pomocy rodzinie w Kluczborku w 2006 roku wraz

z rocznym sprawozdaniem z działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej Caritas Diecezji Opolskiej, sprawozdaniem z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2006 r.

Członkowie komisji również zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu

za okres od 06.03.2007-30.03.2007 r.

Radny Mariusz Pieńkowski poinformował zebranych, że z porządku obrad sesji zostanie wycofany projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VI/21/2007 Rady Powiatu

w Kluczborku z dnia 11 stycznia 2007 r. w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury,
Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii, gdyż zgodnie ze Statutem Powiatu najpierw powinna być dokonana zmiana nazwy komisji w Statucie, w którym zgodnie z § 28 pkt.2 powołuje się stałe komisje Rady Powiatu, a następnie można zmieniać uchwałę.

Radny Leszek Krzyżanowski poinformował zebranych, że chciałby, aby Rada zobowiązała
PCZ S.A do przekazania części swojego dochodu na to, by spłacić nasze zadłużenie.

Zdaniem radnego zadłużenie powiatu sięga 55% i uważa, że PCZ mając zyski powinien pomóc nam w tej sytuacji, tym bardziej, że spółka przejęła wszystko aportem z czego ma zysk.

Powiat ciągle jak stwierdził radny Leszek Krzyżanowski zobowiązania ponosi za były SPZOZ.

Wicestarosta poinformował, że jest to możliwe, ale Rada Powiatu nie może w tej kwestii podjąć żadnych uchwał. Jedynie Zarząd Powiatu na Walnym Zgromadzeniu może podjąć taką decyzję.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby tematem tym zająć się w miesiącu czerwcu, gdyż na to posiedzenie będzie zaproszona Pani Prezes PCZ S.A w Kluczborku, a tematem będzie zapoznanie się z bilansem Powiatowego Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku.

Radny Zdzisław Pelc poinformował, że w tej kwestii trzeba się dobrze zastanowić nad takimi ruchami. Najpierw trzeba zorientować się w sytuacji ekonomicznej PCZ-u, a wtedy rozsądnie podejmować decyzje.

Radna Irena Kielar zapytała z jakich środków finansowane są osoby pozostające w SPZOZ
w likwidacji. Pan Wicestarosta odpowiadając na zapytanie radnej wyjaśnił, że ze sprzedaży SPZOZ utrzymuje się wyłącznie Pani Likwidator, natomiast pracownicy w liczbie 3 osób opłacani są przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku.             

Do pozostałych projektów uchwał członkowie komisji nie wnieśli zapytań jednogłośnie
je zatwierdzając.

Kolejno członkowie komisji przystąpili do omówienia sprawozdania Zarządu Powiatu.

Radna Irena Kielar poprosiła o wyjaśnienie zapisu ze str. 65 pkt.8, który mówi o postanowieniu podpisania decyzji w sprawie wygaszenia trwałego zarządu dla ZSP Nr 2- CKU w Kluczborku na nieruchomość zabudowaną oraz ustanowienia trwałego zarządu dla Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku na powyższej nieruchomości.

Pan Wicestarosta wyjaśnił radnej, że WODiDZ był kiedyś połączony z ZSP Nr 2- CKU połączony jako jedna jednostka, a obecnie zostało to rozdzielone dlatego też musi to być ujawnione w księgach wieczystych.

Radna zapytała także odnosząc się do sprawozdania ile wynosi kwota dofinansowania przez Powiat Kluczborski kosztów działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej Caritas Diecezji Opolskiej.

Pani Skarbnik poinformowała, że jest to kwota 18.000,-zł.

Ponadto radny Grzegorz Fraszek zapytał dlaczego wniosek Pani Lubomiry Krzenciessa

w sprawie sprzedaży gruntu pod kioskiem spożywczo-przemysłowym przy

ul.M.C Skłodowskiej 23 w Kluczborku został zaopiniowany negatywnie przez Zarząd Powiatu.

Pan Wicestarosta wyjaśnił, że w planie zagospodarowania przestrzenne mówi się o tym,

że na tym terenie powinny być prowadzone tylko usługi medyczne i nie można działki tej sprzedać lecz jedynie dzierżawić.

Innych zapytań do sprawozdania nie wniesiono.

Przewodniczący Komisji poddał powyższe sprawozdanie pod głosowanie członków komisji.

Za przyjęciem głosowało 9 członków, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

 

Ad.3.

 

Radna Irena Kielar poruszyła problem wartości punktu dla pracowników administracji

w jednostkach oświatowych. Radna uważa, że byli oni zawsze poszkodowani w stosunku
do pracowników samorządowych. Radna zasugerowała, że powinno to być wyrównane we wszystkich placówkach. Problem ten jak stwierdziła radna istniał już i był poruszany

w poprzednich kadencjach. Radna Bożena Małysa zawnioskowała, aby przygotować informację jaka jest wartość punktu w poszczególnych jednostkach. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że kwestia ta będzie omawiana na kolejnych posiedzeniach komisji, gdyż tematem ich będzie m.in. struktura zatrudnienia poszczególnych jednostek Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

zgodnie ze wcześniejszym wnioskiem złożonym przez Pana Andrzeja Nowaka byłego członka komisji. Ponadto zdaniem radnego Macieja Tomaszczyka takie wyrównanie nie zawsze jest dobre, gdyż każda jednostka ma różną specyfikę.    

Pani Skarbnik potwierdziła powyższą informację stwierdzając również, że takie dane obecnie

są kompletowane.

Przewodniczący Komisji poddał wniosek radnej pod głosowanie. Za przyjęciem wniosku głosowało 11 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.                     

Ponadto radna Irena Kielar stwierdziła, że po przeprowadzonych wizytach w szkołach jej zdaniem w ZSP RCKU w Bogdańczowicach jest zbyt mało pracowników gospodarczych, którzy mogliby zadbać o przyległy do szkoły teren. Obecnie pracują tam 3 osoby.

Wicestarosta stwierdził, że w tym roku założono podwyżki we wszystkich jednostkach na poziomie inflacji czyli 2 %. Minister Edukacji zatwierdził dla nauczycieli 5 %, ale nie wiadomo

z jakiego źródła będzie to finansowane, gdyż nie ma żadnych wytycznych.

Radny Maciej Tomaszczyk nawiązując do wniosku stwierdził, że jeśli podwyższy się wartość punktu to i tak trzeba trzymać się podjętej uchwały budżetowej.

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.4.

 

Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział w posiedzeniu i zamknął
je w związku z wyczerpaniem porządku.   

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

                                                                                  Przewodniczący Komisji

 

                                                                                       Robert Wietrzyk