Protokół Nr 5/2007

 

z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska

Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 20 kwietnia 2007 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski,

2.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

3.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji nie wnieśli żadnych uwag do proponowanego porządku jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Członkowie komisji poddali analizie materiały przygotowane na sesje Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 26 kwietnia 2007 roku.

Materiały powyższe zawierają następujące projekty uchwał w sprawach: 

 

- rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia

  absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2006 r.,

-zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu

  Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok,

-wyrażenia zgody na bezpłatne przekazanie mienia, stanowiącego własność Powiatu

  Kluczborskiego w formie umowy darowizny na rzecz Gminy Kluczbork,

-zmiany uchwały Nr XXXV/251/2005 rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 grudnia 2005 r.
  w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad   

  zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie

  kształcenia na odległość,  

-zasad udzielania zniżek i określenia ich rozmiaru nauczycielom, którym powierzono stanowiska

   kierownicze w szkołach i placówkach oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji   

  tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych

  i opiekuńczych,

-określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli 

  oraz warunków i sposobów ich przyznawania,

-przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2007 rok,

-zmiany uchwały Nr VI/21/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 11 stycznia 2007 r.

  w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii,

-odwołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów,

-powołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów,

-zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów

  w Kluczborku w 2006 roku.

Członkowie komisji zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu

za okres od 06.03.2007-30.03.2007 r.

Przewodniczący Komisji zwrócił się do Pani Skarbnik i poprosił o przedstawienie w skrócie informacji na temat wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok.

Pani Skarbnik poinformowała, że niniejsze sprawozdanie zawiera m.in.: wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za rok 2006, które zostało wykonane w 99,2 %
na planowaną kwotę 43.166.609,-zł wykonano 42.832.504,27,-zł, wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok zostało wykonane w 99% na kwotę 45.788.060,-zł wykonano 45.299.987,08,-zł, wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat za 2006 rok wykonano na poziomie 96 %
i jest to kwota 3.761.785,77,-zł na planowane 3.926.988,-zł. Wydatki z tego samego tytułu zostały wykonane w tej samej wysokości co dochody.

Wykonanie planu przychodów budżetu zostało wykonane na poziomie 100 %,

co daje kwotę 7.765.981,-zł. Pochodziły one głównie ze sprzedaży papierów wartościowych

oraz z kwoty środków wolnych pozostałych z roku poprzedniego.

Rozchody zostały wykonane na poziomie 5.144.530,-zł i jest to kwota wydatkowana na częściowy wykup papierów wartościowych oraz na spłatę kredytów.

Wydatki majątkowe w 2006 roku wykonano na kwotę 834.923,-zł. Najistotniejsze w tej kwocie jest m.in.: rozbiórka wiaduktu na ul. K. Miarki na kwotę 527.000, zakup samochodu osobowego dla PINB w Kluczborku na kwotę 40.016,-zł / są to środki pochodzące z dotacji celowej otrzymane od Wojewody Opolskiego/. Zakupiono windę do DPS w Gierałcicach, której koszt został pokryty częściowo ze środków PFRON oraz zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych dla DPS w Gierałcicach.

Wykonano również remonty na kwotę 1.080.559,-zł. w głównej mierze były to cząstkowe nawierzchnie dróg powiatowych, remont mostu w miejscowości Wierzchy na drodze Wołczyn-Murów, remont mostu w miejscowości Wąsice. Mniejsze kwoty wydatkowane były na opracowanie projektów budowlanych na remont wiaduktu w Gołkowicach.

Dokonano również remontów sal lekcyjnych w SOSW w Kluczborku, sanitariatów oraz częściowego remontu dachu. Ponadto przeprowadzono drobne remonty we wszystkich naszych placówkach oświatowych. Pani Skarbnik poinformowała również, że zadłużenie powiatu w 2006 roku wynosiło 54 % na 60% możliwego.

Pani Skarbnik zapoznała również zebranych z projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały

Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok. Zmniejszeniu ulega kwota 604,-zł, która wynika ze zwaloryzowania stawek ekwiwalentu za 1ha zalesionej powierzchni za rok 2006. Wprowadzona zostaje kwota 7.000,-zł po stronie dochodów, która wyniknęła po dokonaniu ponownej analizy planu dochodów realizowanych przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku.

Pani Skarbnik poinformowała, że kwota w/w wiąże się ze zwrotem niesłusznie wypłaconych stypendiów dla studentów w roku 2005, która powstała z tego tytułu, że Starostwo Powiatowe otrzymało program wypłaty stypendiów unijnych bez jakichkolwiek wytycznych jeśli chodzi

o wyliczenia dochodu, który kwalifikował by osobę do przyznania tego stypendium.

W głównej mierze chodzi tu o stypendia dla osób niepełnosprawnych. W związku z tym obrano kwotę, która brana jest przy wypłacaniu zasiłków rodzinnych przez ZUS.
Podczas przeprowadzonej w roku 2006 kontroli RIO zarzuciło, że kwota wypłaty tych stypendiów została zawyżona. Stwierdzono również, że w przypadku kilku osób stypendia te zostały niesłusznie wypłacone.

Stało się tak zdaniem Pani Skarbnik dlatego, że brak było wcześniej na ten temat informacji.

Zdaniem Pani Skarbnik kłopot jest w tym, że nie można na dzień dzisiejszy odzyskać w/w środków i niestety trzeba je wypłacić z własnych środków budżetowych.

Pani Skarbnik poinformowała również, że wprowadza się po stronie dochodów i wydatków kwotę 24.435, -zł, która pochodzi z umowy najmu, która została podpisana przez Panią Dyrektor PUP w Kluczborku z najemcą, który wynajmuje halę w budynku zakupionym przez Starostwo Powiatowe, gdzie będzie mieścił się obecnie Powiatowy Urząd Pracy przy ul. Sienkiewicza.

Kwota za wynajem zostanie przeznaczona na wydatki bieżące PUP związane z adaptacją nowej siedziby urzędu.

Pani Skarbnik poinformowała także zebranych, że wpłynęła już opinia do wniosku Komisji Rewizyjnej i jest ona pozytywna.

Pan Starosta odnosząc się do przygotowanych projektów uchwały poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VI/21/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia
11 stycznia 2007 r. w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny
i Patologii zostanie na sesji wycofany z porządku obrad, gdyż w pierwszej kolejności powinien być zmieniony zapis w Statucie Powiatu, który mówi o nazwach poszczególnych komisji.

Projekt tej uchwały zostanie wycofany i na kolejna sesje przygotowane zostaną zmiany

w Statucie wraz ze zmianą nazwy komisji.

Członkowie analizie poddali także pozostałe materiały;

-sprawozdanie z działalności PCPR w Kluczborku w 2006 roku raz roczne sprawozdanie
  z działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej Caritas Diecezji Opolskiej w Kluczborku,

-sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa powiatu w zakresie ochrony przeciwpożarowej

  za rok 2006.

Ponadto radni zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu.

Radny Mariusz Pieńkowski zapytał o projekt w sprawie określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i sposobów ich przyznawania czy forma wypłaty jest finansowa, czy też inna.

W tej sprawie głos zabrał Pana Starosta wyjaśniając, że pomimo tego, że wszedł nowy przepis, który nakłada na powiat obowiązek opracowania regulaminu przyznawania tych środków to te środki są w ramach szkół. Środki te w poprzednich latach także były w ich dyspozycji.

Ponadto Pan Starosta nawiązując do sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za rok 2006 stwierdził, iż dobrze, że udało się w tamtym roku zamknąć budżet. Było bardzo ciężko ale na szczęście się udało.

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie powyższe materiały na najbliższą sesję.

Za przyjęciem głosowało 5 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Komisja przyjęła także w drodze głosowania plan pracy komisji. Za przyjęciem głosowało jednogłośnie 5 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

 

Ad.3.

 

Przewodniczący Komisji poinformował zebranych, że występują duże problemy jeśli chodzi

o drogi. Brak jest ciągle środków na ich remont, a coraz więcej ceduje się na samorządy, do których na ten cel nie trafiają żadne środki.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby w miesiącu maju zorganizować wyjazdowe posiedzenie komisji, na którym członkowie komisji wraz z zaproszonym Dyrektorem ZDP

w Kluczborku będą mieli okazję zapoznać się ze stanem dróg w naszym powiecie.

Przewodniczący zasugerował, aby posiedzenie odbyło się 18 maja 2007 r. o godz.1300.

Ponadto Pan Przewodniczący uważa, że ktoś powinien się zająć problemem jaki występuje nagminnie, a dotyczy kradzieży dokonywanych przez tzw. ,,złomiarzy”. Kradzieże dokonywane są na cmentarzach, kradzione są płyty kanałowe, co stwarza duże niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia. Tematem tym zdaniem radnego powinna zająć się Policja.

Powinna ona dokonywać kontroli skupów złomu.   

Pan Starosta poprosił o wyjaśnienie czy każdy może dokonać wywozu śmieci na wysypisko,

czy jedynie firma zajmująca się wywozem nieczystości.

Pan Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa poinformował, że śmieci może wywieźć każdy, kto posiada zezwolenie.

Pan Naczelnik wyjaśnił również, że jeśli chodzi o objęcie powiatu gospodarką odpadami /worki, pojemniki/ to spłynęły już plany gospodarki odpadami z wszystkich Gmin.

Powiat ma czas do końca czerwca przygotować swój plan.

Zdaniem Naczelnika zadanie to należy do Gminy, a my możemy je jedynie dofinansować.

Radna Otylia Skoczylas stwierdziła, że komisja powinna również zobaczyć oczyszczalnie ścieków w naszym powiecie.

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.4.

 

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu.

Na tym protokół zakończono.

 

 

                                                                                  Przewodniczący Komisji

 

                                                                                    Władysław Zawadzki