Protokół Nr 5/2007
z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 20 kwietnia 2007 r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski,
2.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,
3.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu.
3.Wolne wnioski.
4.Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji nie wnieśli żadnych uwag do proponowanego porządku jednogłośnie go zatwierdzając.
Ad.2.
Członkowie komisji poddali analizie materiały przygotowane na sesje Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 26 kwietnia 2007 roku.
Materiały powyższe zawierają następujące projekty uchwał w sprawach:
- rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia
absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2006 r.,
-zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu
Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok,
-wyrażenia zgody na bezpłatne przekazanie mienia, stanowiącego własność Powiatu
Kluczborskiego w formie umowy darowizny na rzecz Gminy Kluczbork,
-zmiany uchwały Nr XXXV/251/2005 rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 grudnia 2005 r.
w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad
zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie
kształcenia na odległość,
-zasad udzielania zniżek i określenia ich rozmiaru nauczycielom, którym powierzono stanowiska
kierownicze w szkołach i placówkach oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji
tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych,
-określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli
oraz warunków i sposobów ich przyznawania,
-przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2007 rok,
-zmiany uchwały Nr VI/21/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 11 stycznia 2007 r.
w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii,
-odwołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów,
-powołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów,
-zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów
w Kluczborku w 2006 roku.
Członkowie komisji zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu
za okres od 06.03.2007-30.03.2007 r.
Przewodniczący Komisji zwrócił się do Pani Skarbnik i poprosił o przedstawienie w skrócie informacji na temat wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok.
Pani Skarbnik poinformowała, że niniejsze sprawozdanie zawiera m.in.: wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za rok 2006, które zostało wykonane w 99,2 %
na planowaną kwotę 43.166.609,-zł wykonano 42.832.504,27,-zł, wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok zostało wykonane w 99% na kwotę 45.788.060,-zł wykonano 45.299.987,08,-zł, wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat za 2006 rok wykonano na poziomie 96 %
i jest to kwota 3.761.785,77,-zł na planowane 3.926.988,-zł. Wydatki z tego samego tytułu zostały wykonane w tej samej wysokości co dochody.
Wykonanie planu przychodów budżetu zostało wykonane na poziomie 100 %,
co daje kwotę 7.765.981,-zł. Pochodziły one głównie ze sprzedaży papierów wartościowych
oraz z kwoty środków wolnych pozostałych z roku poprzedniego.
Rozchody zostały wykonane na poziomie 5.144.530,-zł i jest to kwota wydatkowana na częściowy wykup papierów wartościowych oraz na spłatę kredytów.
Wydatki majątkowe w 2006 roku wykonano na kwotę 834.923,-zł. Najistotniejsze w tej kwocie jest m.in.: rozbiórka wiaduktu na ul. K. Miarki na kwotę 527.000, zakup samochodu osobowego dla PINB w Kluczborku na kwotę 40.016,-zł / są to środki pochodzące z dotacji celowej otrzymane od Wojewody Opolskiego/. Zakupiono windę do DPS w Gierałcicach, której koszt został pokryty częściowo ze środków PFRON oraz zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych dla DPS w Gierałcicach.
Wykonano również remonty na kwotę 1.080.559,-zł. w głównej mierze były to cząstkowe nawierzchnie dróg powiatowych, remont mostu w miejscowości Wierzchy na drodze Wołczyn-Murów, remont mostu w miejscowości Wąsice. Mniejsze kwoty wydatkowane były na opracowanie projektów budowlanych na remont wiaduktu w Gołkowicach.
Dokonano również remontów sal lekcyjnych w SOSW w Kluczborku, sanitariatów oraz częściowego remontu dachu. Ponadto przeprowadzono drobne remonty we wszystkich naszych placówkach oświatowych. Pani Skarbnik poinformowała również, że zadłużenie powiatu w 2006 roku wynosiło 54 % na 60% możliwego.
Pani Skarbnik zapoznała również zebranych z projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały
Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok. Zmniejszeniu ulega kwota 604,-zł, która wynika ze zwaloryzowania stawek ekwiwalentu za 1ha zalesionej powierzchni za rok 2006. Wprowadzona zostaje kwota 7.000,-zł po stronie dochodów, która wyniknęła po dokonaniu ponownej analizy planu dochodów realizowanych przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku.
Pani Skarbnik poinformowała, że kwota w/w wiąże się ze zwrotem niesłusznie wypłaconych stypendiów dla studentów w roku 2005, która powstała z tego tytułu, że Starostwo Powiatowe otrzymało program wypłaty stypendiów unijnych bez jakichkolwiek wytycznych jeśli chodzi
o wyliczenia dochodu, który kwalifikował by osobę do przyznania tego stypendium.
W głównej mierze chodzi tu o stypendia dla osób niepełnosprawnych. W związku z tym obrano kwotę, która brana jest przy wypłacaniu zasiłków rodzinnych przez ZUS.
Podczas przeprowadzonej w roku 2006 kontroli RIO zarzuciło, że kwota wypłaty tych stypendiów została zawyżona. Stwierdzono również, że w przypadku kilku osób stypendia te zostały niesłusznie wypłacone.
Stało się tak zdaniem Pani Skarbnik dlatego, że brak było wcześniej na ten temat informacji.
Zdaniem Pani Skarbnik kłopot jest w tym, że nie można na dzień dzisiejszy odzyskać w/w środków i niestety trzeba je wypłacić z własnych środków budżetowych.
Pani Skarbnik poinformowała również, że wprowadza się po stronie dochodów i wydatków kwotę 24.435, -zł, która pochodzi z umowy najmu, która została podpisana przez Panią Dyrektor PUP w Kluczborku z najemcą, który wynajmuje halę w budynku zakupionym przez Starostwo Powiatowe, gdzie będzie mieścił się obecnie Powiatowy Urząd Pracy przy ul. Sienkiewicza.
Kwota za wynajem zostanie przeznaczona na wydatki bieżące PUP związane z adaptacją nowej siedziby urzędu.
Pani Skarbnik poinformowała także zebranych, że wpłynęła już opinia do wniosku Komisji Rewizyjnej i jest ona pozytywna.
Pan Starosta odnosząc się do przygotowanych projektów uchwały poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VI/21/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia
11 stycznia 2007 r. w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny
i Patologii zostanie na sesji wycofany z porządku obrad, gdyż w pierwszej kolejności powinien być zmieniony zapis w Statucie Powiatu, który mówi o nazwach poszczególnych komisji.
Projekt tej uchwały zostanie wycofany i na kolejna sesje przygotowane zostaną zmiany
w Statucie wraz ze zmianą nazwy komisji.
Członkowie analizie poddali także pozostałe materiały;
-sprawozdanie z działalności PCPR w Kluczborku w 2006 roku raz roczne sprawozdanie
z działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej Caritas Diecezji Opolskiej w Kluczborku,
-sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa powiatu w zakresie ochrony przeciwpożarowej
za rok 2006.
Ponadto radni zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu.
Radny Mariusz Pieńkowski zapytał o projekt w sprawie określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i sposobów ich przyznawania czy forma wypłaty jest finansowa, czy też inna.
W tej sprawie głos zabrał Pana Starosta wyjaśniając, że pomimo tego, że wszedł nowy przepis, który nakłada na powiat obowiązek opracowania regulaminu przyznawania tych środków to te środki są w ramach szkół. Środki te w poprzednich latach także były w ich dyspozycji.
Ponadto Pan Starosta nawiązując do sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za rok 2006 stwierdził, iż dobrze, że udało się w tamtym roku zamknąć budżet. Było bardzo ciężko ale na szczęście się udało.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie powyższe materiały na najbliższą sesję.
Za przyjęciem głosowało 5 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Komisja przyjęła także w drodze głosowania plan pracy komisji. Za przyjęciem głosowało jednogłośnie 5 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.
Ad.3.
Przewodniczący Komisji poinformował zebranych, że występują duże problemy jeśli chodzi
o drogi. Brak jest ciągle środków na ich remont, a coraz więcej ceduje się na samorządy, do których na ten cel nie trafiają żadne środki.
Przewodniczący Komisji zaproponował, aby w miesiącu maju zorganizować wyjazdowe posiedzenie komisji, na którym członkowie komisji wraz z zaproszonym Dyrektorem ZDP
w Kluczborku będą mieli okazję zapoznać się ze stanem dróg w naszym powiecie.
Przewodniczący zasugerował, aby posiedzenie odbyło się 18 maja 2007 r. o godz.1300.
Ponadto Pan Przewodniczący uważa, że ktoś powinien się zająć problemem jaki występuje nagminnie, a dotyczy kradzieży dokonywanych przez tzw. ,,złomiarzy”. Kradzieże dokonywane są na cmentarzach, kradzione są płyty kanałowe, co stwarza duże niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia. Tematem tym zdaniem radnego powinna zająć się Policja.
Powinna ona dokonywać kontroli skupów złomu.
Pan Starosta poprosił o wyjaśnienie czy każdy może dokonać wywozu śmieci na wysypisko,
czy jedynie firma zajmująca się wywozem nieczystości.
Pan Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa poinformował, że śmieci może wywieźć każdy, kto posiada zezwolenie.
Pan Naczelnik wyjaśnił również, że jeśli chodzi o objęcie powiatu gospodarką odpadami /worki, pojemniki/ to spłynęły już plany gospodarki odpadami z wszystkich Gmin.
Powiat ma czas do końca czerwca przygotować swój plan.
Zdaniem Naczelnika zadanie to należy do Gminy, a my możemy je jedynie dofinansować.
Radna Otylia Skoczylas stwierdziła, że komisja powinna również zobaczyć oczyszczalnie ścieków w naszym powiecie.
Innych spraw nie poruszano.
Ad.4.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji
Władysław Zawadzki