Protokół Nr 2/2007

 

 

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

w dniu 30 stycznia 2007 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Robert Wietrzyk.

Lista obecności w załączeniu.

 

Nieobecni radni:

Leszek Krzyżanowski.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu,

2.Mirosław Misiak – Przewodniczący Komisji Zdrowia

                                   i Bezpieczeństwa Publicznego.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok.

   Sporządzenie opinii komisji.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Członkowie komisji przystąpili do analizy projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego

na 2007 rok.

Planowane dochody powiatu wynoszą 45.185.373,-zł, a wydatki 48.810.809,-zł.

Deficyt budżetu został określony na kwotę 3.625.436,-zł, a jako źródło jego pokrycia wskazano przychody ze sprzedaży obligacji komunalnych oraz przychody ze spłaty pożyczki udzielonej dla SPZOZ ze środków publicznych.

Ustalono także dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej w kwocie 4.039.056,-zł.

Ustalono również rezerwy ogólne i rezerwy celowe w następujących wysokościach:

- rezerwa ogólna – 200.000,-zł,

- rezerwa celowa – 23.577,-zł, którą  przeznacza się na nagrody Starosty Kluczborskiego

 z okazji Święta Edukacji narodowej.

Ustalono także w roku budżetowym przychody w kwocie 6.054.866,-zł oraz rozchody

w wysokości 2.429.430,-zł, roczne limity dla zobowiązań z tytułu nowych kredytów
i pożyczek zaciąganych na sfinansowanie przejściowego deficytu budżetowego w kwocie 2.000.000,-zł, zobowiązań z tytułu obligacji komunalnych zaciąganych na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu w kwocie 4.000.000,-zł.

Ponadto ustala się plan przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego, wykaz inwestycji realizowanych w roku budżetowym, wysokość nakładów inwestycyjnych na poszczególne zadania, jak również, że kontynuowany będzie wieloletni plan inwestycyjny zaplanowany na lata 2006-2007 oraz limit wydatków na to zadanie. Upoważnia się także Zarząd Powiatu w Kluczborku do zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków z tytułu limitu na wieloletni program inwestycyjny w roku 2007 w wysokości 1.300.000,-zł.

Ustalony został wykaz zadań remontowych w roku budżetowym oraz wysokość nakładów na poszczególne zadania, plan finansowy Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska

i Gospodarki Wodnej, plan finansowy Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.

Ustalono wielkość dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na podstawie porozumień w wysokości 395.812,-zł, wielkość dotacji celowych dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych z terenu Powiatu Kluczborskiego w wysokości 249.479,-zł, prognozę łącznej kwoty długu Powiatu Kluczborskiego na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych

i zaciągniętych zobowiązań, harmonogram spłat zaciągniętych zobowiązań.

Zarząd Powiatu upoważnia się do dokonywania przeniesień planowanych wydatków

w budżecie powiatu w ramach działów pomiędzy rozdziałami i paragrafami klasyfikacji budżetowej, do przekazywania swoich uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych

w zakresie dokonywania przeniesień w planie wydatków, pomiędzy paragrafami w obrębie jednego rozdziału, z zastrzeżeniem zmian powodujących zwiększenie planowanych wydatków na wynagrodzenia osobowe pracowników oraz zmian powodujących zwiększenie lub zmniejszenie wydatków majątkowych. Upoważnia się Zarząd Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie deficytu budżetowego występującego w trakcie roku do maksymalnej kwoty 2.000.000,-zł.

Ponadto Zarząd Powiatu zostaje upoważniony do:

- udzielania poręczeń i gwarancji do kwoty 100.000,-zł, łączna kwota poręczeń i gwarancji

  udzielonych w roku budżetowym nie może przekroczyć 100.000,-zł.

- lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w bankach nie wykonujących

  bankowej obsługi powiatu.

Pan Starosta zaproponował, aby w związku z tym, że każdy z radnych uczestniczył już

w posiedzeniu komisji, proponuje by członkowie komisji zgłaszali swoje ewentualne pytania. 

Radny Mariusz Pieńkowski poprosił o wyjaśnienie:

- jakie zostały podjęte działania w sprawie drogi Szymonków- Buczek /droga łącząca    

   powiaty: kępiński i kluczborski/,

- jak przedstawia się sprawa poszerzenia jezdni, traktu dla konduktu żałobnego przy drodze    

  powiatowej do cmentarza w Wołczynie przy ul.Byczyńskiej, co było zgłoszone

  w poprzedniej kadencji,

- czy byłaby możliwość wykonania chodnika w miejscowości Rożnów /pomiędzy kościołem,    

  a drogą prowadzącą do osiedla mieszkaniowego/

Pan Starosta odpowiadając na zapytania radnego wyjaśnił, że jeśli chodzi o drogę na Buczek to została wykonana już dokumentacja, a przewidywany koszt wykonania tej drogi wynosi około 1.200.000,-zł.

Ponadto Pan Starosta poinformował, że chciałby, aby ten wniosek został zgłoszony do środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Samorządy Powiatowe będą mogły rozpocząć nabór takich wniosków w lipcu 2008 roku. Starosta stwierdził także, że pojawiła się szansa na pozyskanie materiałów na podbudowę tej drogi.

Jeśli chodzi o drugie zapytanie radnego Starosta wyjaśnił, że w tej sprawie przygotowane zostały trzy warianty wykonania dojścia do cmentarza w Wołczynie.
Najbardziej realną propozycją jest poszerzenie pasa jezdni o

Kolejno Pan Starosta udzielił odpowiedzi na następne zapytanie radnego dotyczące możliwości wykonania chodnika w miejscowości Rożnów /pomiędzy kościołem, a drogą prowadząca do osiedla mieszkaniowego/. Starosta wyjaśnił, że obecnie jest bardzo dużo wniosków o budowę chodników. Niestety jest wiele ważniejszych rzeczy do wykonania np: przepusty, mosty, które grożą zawaleniem.

Radny Mariusz Pieńkowski po wysłuchaniu wypowiedzi Starosty zaproponował, aby

spróbować go wykonać przy ewentualnym uwolnieniu środków z budżetu.

Głos w dyskusji zabrał Pan Wicestarosta stwierdzając, że można również zakupić materiał na budowę chodnika, a Rada Sołecka we własnym zakresie go wykona.

Następnie o głos poprosił radny Władysław Zawadzki, który zaproponował, aby przesunąć zadanie inwestycyjne pn.,, Odbudowa wiaduktu na ul.K.Miarki w Kluczborku” na rok 2008,

a w jego miejsce wykonać w każdej gminie naszego powiatu najpilniejsze remonty dróg.

Zdaniem radnego w bardzo złym stanie są przepusty, które wymagają natychmiastowej przebudowy. Radny uważa także, że jego zdaniem powinna się odbyć sesja tematyczna dotycząca dróg w naszym powiecie.

Pan Starosta zabierając ponownie głos poinformował, aby powyższego zadania nie wycofywać z budżetu, ale przesunąć je na rok przyszły, a uwolnione przez to środki autopoprawką wprowadzić do budżetu z przeznaczeniem na inne zadania.

Do zadań tych można m.in. zaliczyć:

- remont i przebudowę wiaduktu Ciecierzyn-Gołkowice w Gminie Byczyna,

- wykonanie dokumentacji na remont mostu na trasie Byczyna – Bruny w miejscowości

  Proślice,

- wykonanie projektu budowlanego na remont i przebudowę mostu Byczyna – Gola przed 

  miejscowością Pogorzałka,

- wykonanie projektu budowlanego na remont przepustu na drodze powiatowej przed

  miejscowością Piaski,

- projekt budowlany na wykonanie przepustu w miejscowości Świniary Małe,

- projekty budowlane na wykonanie dwóch mostów w miejscowości Czaple Stare.

Radny Andrzej Nowak poprosił o wyjaśnienie czy w ZDP w Kluczborku znajduje się analiza  dróg wraz z gradacją jeśli chodzi o wykonanie najpilniejszych remontów.

Pan Starosta odpowiadając na zapytanie radnego poinformował, że sugerując się skalą potrzeb i zagrożeń są przygotowane dokumentacje, które planuje się zgłosić do środków zewnętrznych. Przykładem tego może być: droga na Buczek, dokumentacja wiaduktu

w Kluczborku, droga na terenie Gminy Byczyna Rożnowice /połączenie z drogą wojewódzką/, remont mostu w Wąsicach, dokumentacja przygotowywana na 5 km odcinek drogi Kostów-Janówka oraz droga z dojściem do cmentarza w Wołczynie.

Ponadto jeśli chodzi o rozpoznanie potrzeb remontowych są one podzielone na drogi w sensie nawierzchni /odnowa, przebudowa/, obiekty drogowe. Oszacowany został również zakres potrzeb finansowych na poszczególne zadania, który opiewa na 54 mln zł.

Również przez ostatnie dwa lata zostały zinwentaryzowane wszystkie drogi i obiekty
w Powiecie Kluczborskim łącznie z dokumentacją fotograficzną. Zostało to również zaktualizowane.

Pan Starosta uważa, że jest w stanie zaprezentować każdy obiekt nie tylko z zewnątrz,

ale i z każdej innej strony. Ponadto do ubiegania się o środki w jednym załączniku musi być albo zapis w uchwale budżetowej lub w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Starosta poinformował także zebranych, że przygotowując cztery lata temu WPI posługiwano się metodologią opracowaną przez fachowców, zgłaszane były poszczególne zadania do WPI. Określane one były zgodnie z wymaganymi zasadami, punktowane w poszczególnych katalogach i z tego powstał Wieloletni Plan Inwestycyjny na rok 2002-2006.

Dziś zdaniem Starosty powinno się tak jak stwierdził radny Andrzej Nowak zapoznać

z analizą potrzeb, a następnie opracować WPI na kolejne lata 2007-2013.

Patrząc na harmonogram naboru wniosków do RPO jak i innych programów powinniśmy pod to układać nasz Wieloletni Plan Inwestycyjny uwzględniając priorytetowe i najważniejsze zadania. Nabór wniosków na projekty drogowe rozpoczyna się w lipcu 2008 roku, dlatego też należy do tej pory zabezpieczyć i przygotować projekty, by móc je złożyć. Konkurencja na otrzymanie dofinansowania będzie bardzo duża i na pewno nie wszyscy je otrzymają.

Jak wyjaśnił Pan Starosta w roku 2007 w miesiącach lipcu i sierpniu  zaczyna się również

w ramach rozwoju infrastruktury edukacyjnej nabór wniosków.

Zdaniem Starosty Wieloletni Plan Inwestycyjny pozwoli nam na rozpoznanie potrzeb 

i stworzenie planu działania na kolejne lata.

W związku z powyższym Pan Starosta wnioskuje do Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, aby w najbliższym czasie przygotowała sesję tematyczną związaną z tymi rzeczami, które w powiecie będą się działy w najbliższych latach, a które pozwolą opracować jak najlepiej WPI, na którym będziemy się opierać. Za wnioskiem Pana Starosty głosowało 11 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Kolejno głos zabrał radny Andrzej Nowak, który stwierdził, że drogi są naszą największą bolączką. Zdaniem radnego nie może być mowy o wjeździe do miasta Kluczbork transportu ciężkiego. Taki transport powinien odbywać się jego zdaniem przez obwodnicę na Olesno.

Radny ponadto zapytał jak przedstawia się zatrudnienie w ZDP w Kluczborku w stosunku

do ilości inwestycji. Radny chciałby zapoznać się ze strukturą zatrudnienia, wynagrodzeniami, ilością zatrudnionych inżynierów w Zarządzie Dróg Powiatowych.

Radny uważa również, że trzeba dobrze się zastanowić nad ewentualnymi kosztami utrzymania budynków, biur, gdyż skumulowanie ich w jednym miejscu mogłoby przynieść duże oszczędności.

Starosta odpowiadając na zapytania radnego wyjaśnił, że jeśli chodzi o ZDP i zatrudnienie

w nim duży nacisk kładziono na to, aby zabezpieczyć sprzęt i utrzymać grupę remontową, która będzie reagować na to co się dzieje na drogach. Zakupiono gro sprzętu: ciągniki, samochód dostawczy, kosiarki, rozdrabniacz do gałęzi, samochód ciężarowy itp.

Starosta poinformował, że na dzień dzisiejszy w ZDP zatrudnionych jest 25 osób, gdzie 12 osób to pracownicy biurowi, a pozostałe to grupa remontowa. Grupa remontowa wykonuje oprócz drobnych remontów na drogach nadzór nad wszystkim co się dzieje np.: ustawianie

i zdejmowanie znaków, zmiany organizacji ruchu, usuwanie wszelkich uszkodzeń na drogach, wycinka drzew, krzewów na poboczach, ścinka traw.

Zlecenie usług tych na zewnątrz zdaniem Starosty byłoby bardzo drogie.

Do tej pory wola Rady była taka, aby taki stan rzeczy utrzymać.

Pan Starosta ponadto wyjaśnił, że jeśli chodzi o pracowników administracyjno-biurowych to zatrudnionych jest: Dyrektor, jego Zastępca, Kierownik obwodu w Wołczynie /posiadają uprawnienia w zakresie dróg/ czyli wykonują na zleconych pracach sami nadzór. Poza tym jest dwóch młodych inżynierów w zakresie drogownictwa, którzy sami wykonują dokumentację. Jest również zatrudniona księgowa, osoba do prowadzenia sekretariatu, osoby sprzątające.

Zdaniem Starosty trzeba się dobrze zastanowić nad tym czy rachunek ekonomiczny pokaże nam, czy opłaca się zlecać usługi na zewnątrz.

Jeśli chodzi o drugie zapytanie radnego Andrzeja Nowaka dotyczące skumulowania działalności jednostek Pan Starosta poinformował, że takie dyskusje były prowadzone

w kwestii szkoły w Bogdańczowicach, tak się stało ze szkołą w Polanowicach. Pan Starosta uważa, że w pozostałych jednostkach nie widzi takiej możliwości.

Kolejno o głos poprosił radny Andrzej Nowak, który stwierdził, iż pytania te zadał celowo, gdyż uważa, że można by się zastanowić nad tym, aby może któryś z wydziałów Starostwa Powiatowego mógłby przejąć całą administrację ZDP. Radny poinformował, że gdyby inwestycji drogowych było naprawdę dużo to nie miałby żadnych uwag. Ważna jest także jego zdaniem współpraca pomiędzy gminami.

W związku z powyższym radny zgłosił wniosek, aby przygotowany został schemat reorganizacji Starostwa Powiatowego oraz jego wszystkich jednostek w kierunku poszukiwania ewentualnych oszczędności.

Przewodniczący Komisji Budżetu poddał wniosek radnego pod głosowanie. Za przyjęciem wniosku opowiedziało się 11 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Następnie głos zabrał Pan Starosta nawiązując do szkoły w Bogdańczowicach, który poinformował, że chciałby, aby poszczególne komisje wypowiedziały się na temat w/w szkoły. Stwierdzenie, że Minister Rolnictwa przejmie tą szkołę jest przedwczesne.

Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że dobrze by się stało, aby Minister Rolnictwa przejął tą szkołę.

Ponadto radny Andrzej Nowak zabierając ponownie głos stwierdził, że cała oświata jest dużym problemem. W sprawie szkoły w Bogdańczowicach były już sygnały wcześniej. Odwlekanie decyzji przekazania szkoły to jest jego zdaniem zabieranie środków z innych miejsc, a dodawanie do szkoły. Ponadto powiat przekazując szkołę Ministerstwu powinien zabezpieczyć się w pisemnej formie przed ewentualną sprzedażą. Chodzi w tym wypadku
o sady i ziemię, gdzie uczniowie mogliby odbywać zajęcia praktyczne. Z tego powodu jak uważa radny w porozumieniu musi być sformułowany bardzo precyzyjny zapis, który będzie zabezpieczał powiat. Radny stwierdził, że dobrze by się stało, aby udał się nabór, gdyż pracują tam ludzie i uczy się młodzież. Wypowiedź radnego poparł radny Mirosław Misiak.

Następnie głos zabrał radny Władysław Zawadzki, który nawiązując do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego przygotowanego na lata 2002-2006 stwierdził, że był on bardzo dobrze opracowany lecz niestety wiele zapisów dotyczących Gminy Byczyna nie zostało zrealizowanych, a w szczególności jeśli chodzi o drogi.

Następnie radny Andrzej Nowak poprosił o wyjaśnienie czy został ogłoszony przetarg na sprzedaż budynku Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku, który zdaniem radnego powinien być jak najszybciej sprzedany, gdyż w przeciwnym wypadku będzie niszczał.

Starosta wyjaśnił, że został taki przetarg ogłoszony i dopóki nie zostanie budynek sprzedany powiat nie kupi budynku przy ul. Sienkiewicza.

Radny zapytał jak przedstawia się sprawa sprzedaży byłego budynku szpitala-Oddziału Wewnętrznego. Starosta wyjaśnił, że prowadzone są rozmowy z dwoma kontrahentami zainteresowanymi jego kupnem.        
Członkowie komisji nie wnieśli więcej zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego poddał projekt budżetu na 2007 rok pod głosowanie. W obecności 11 członków komisji za przyjęciem głosowało 9, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw. Komisja większością głosów zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok.    

   

Ad.3.

 

Radny Władysław Zawadzki zwrócił się z prośbą, aby poinformować Zarząd Dróg Powiatowych o tym, że w miejscowości Biskupice po ostatnich silnych wiatrach wiszą gałęzie, które stwarzają duże zagrożenie dla pieszych i samochodów.

Ponadto radny Maciej Tomaszczyk zapytał czy komisja będzie pracować wg ustalonego planu pracy.

Przewodniczący Komisji poprosił, aby członkowie na najbliższe posiedzenie komisji przygotowali propozycje do planu pracy komisji na 2007 r.

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.4.  

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

                                                                                              Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                    Robert Wietrzyk