Protokół 46/2006

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu
w Kluczborku w dniu 21 września 2006 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski.

2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.

3.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony Ludności
                                            i Promocji Zdrowia.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 27.09.2006 r.

3.Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2006 r.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji otwierając posiedzenie przywitał wszystkich członków

i zaproszonych gości. Następnie przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia.

Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku jednogłośnie

go zatwierdzając.

 

Ad.2 i 3

 

Członkowie komisji przystąpili do omówienia przygotowanych materiałów.

Pierwszym projektem uchwały z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt

w sprawie zmiany uchwały Nr XXXV/249/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2006 rok. W projekcie tym zwiększeniu ulegają dochody budżetu powiatu o kwotę 105.406,00-zł oraz wydatki budżetu powiatu także o kwotę 105.406,00-zł.

Ponadto wprowadza się zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2006 rok, gdzie zostaje wykreślony zakup samochodu dostawczego do ZSP Nr 1 w Kluczborku, co jest spowodowane istotnymi brakami w planie wydatków bieżących. Inna zmiana dotyczy zadania inwestycyjnego realizowanego w Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach. Projekt uchwały zawiera także zmiany korygujące plany finansowe poszczególnych jednostek, których celem jest zabezpieczenie potrzeb do końca bieżącego roku budżetowego.

Do powyższego projektu nie wniesiono uwag.

Następnym omawianym projektem był projekt w sprawie wyrażenia zgody na umorzenie należności budżetu powiatu kluczborskiego z tytułu odsetek od udzielonej pożyczki długoterminowej.

Radny Piotr Wiecha zapytał jaka jest szansa na odzyskanie kwoty należności głównej, którą SPZOZ jest winien powiatowi.

Skarbnik wyjaśnił radnemu, że SPZOZ obecnie ma możliwość pozyskania środków od NFZ w związku z prowadzonymi postępowaniami przed Sądem o zapłatę należności dla Zakładu

z tytułu ,,ustawy

SPZOZ wniósł dwa pozwy, pierwszy opiewa na kwotę 2.311.000,-zł, drugi zaś na kwotę około 2.000.000,-zł.

Ponadto zdaniem Skarbnika należności, które udałoby się pozyskać nie pokryją  w całości w/w kwoty wraz z odsetkami. Skarbnik uważa, że proces może trwać dość długo.

Skarbnik zaproponował, aby odciąć się od odsetek, których odzyskanie jest wątpliwe, a kwota rośnie z miesiąca na miesiąc.

Innym rozwiązaniem jest zbycie wierzytelności jeszcze w tym roku w celu pozyskania pieniędzy do budżetu po to, aby wierzyciela, który nabędzie tą wierzytelność zaspokoić

z wysądzonych pieniędzy od NFZ.

Następnie członkowie przystąpili do omówienia uchwały w sprawie zbycia za obniżoną cenę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego. Projekt ten dotyczy zbycia Gminie Byczyna nieruchomości zabudowanej budynkiem byłych warsztatów szkolnych stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego, położone w Polanowicach. Pozwoli to na właściwe gospodarowanie, inwestowanie w obiekcie oraz przeprowadzenie niezbędnego remontu.

Radny Piotr Wiecha zapytał jaka jest pierwotna wycena w/w nieruchomości.

Wicestarosta wyjaśnił radnemu, że pierwotna wycena była około 200.000,-zł i została ona obniżona do kwoty 100.000,-zł. Gmina wystąpiła o rozłożenie tej kwoty wraz

z oprocentowaniem na okres 10 lat.

Kolejno członkowie zapoznali się z przygotowanym projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych –RCKU w Bogdańczowicach
do prowadzenia przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Wyłączenia z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych –RCKU szkół nierolniczych.

Przewodniczący Komisji zapytał czy cały majątek szkoły został już wyceniony i czy
w całości przechodzi on pod Ministerstwo Rolnictwa.

Wicestarosta poinformował, że majątek nie został jeszcze wyceniony, gdyż dopiero ruszyła cała procedura.

Powiat zwrócił się ustnie w miesiącu czerwcu do Ministerstwa Rolnictwa z prośbą rozważenia możliwości przejęcia w/w szkoły. Ministerstwo wyraziło swoje zainteresowanie tematem, jednak stawia kilka warunków. Jednym z nich jest to, że wszystkie zawody jakich tam się uczy młodzież muszą być związane z rolnictwem. Ponadto Ministerstwo chce, aby Powiat wyraził zgodę na nieodpłatne przekazanie majątku na rzecz Ministerstwa Rolnictwa.

Przewodniczący Komisji stwierdził, iż wątpliwe jest to, że nagle po przejęciu przez Ministerstwo szkoły zwiększy się nabór do niej. Radnego zaniepokoiło również to, co się stanie z obiektami po przejęciu przez Ministerstwo w przypadku, gdy nie będzie naboru.

Jego zdaniem należałoby się w jakiś sposób zabezpieczyć.

Skarbnik poinformował, że decyzja należy do nas.

Radny Piotr Wiecha zapytał również co Powiat zyskuje przez to, że przekaże szkołę Ministerstwu.

Skarbnik wyjaśnił, że szkoła ta jest dużym problemem jeśli chodzi o jej utrzymanie.

W perspektywie czasu jest niestety konieczność jej zamknięcia, gdyż ilość uczniów ciągle spada.

Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który poruszył problem bezpieczeństwa

m.in. w szkołach. Zdaniem radnego policja powinna w większym stopniu reagować na różnego rodzaju zdarzenia np. dewastacje mienia na terenie szkoły itp.
Radny uważa, że zarówno wśród policjantów jak i  nauczycieli jest wiele osób niekompetentnych, którzy nie radzą sobie z danymi sytuacjami. Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że nadzór i elementy egzekwowania są jedyną możliwością zapobiegania rozwojowi agresywności wśród młodzieży.

Radny uważa także, że możliwość reagowania Policji jest bardzo mała, gdyż nie posiadają oni odpowiedniego sprzętu. Często zdarza się tak, że na dyżurze zostają jedynie dwa samochody.

Radny poinformował, iż sprzęt ten jest niewystarczający, a problem był zgłaszany przez niego na początku kadencji. Zdaniem radnego problem jest także z komunikowaniem się, gdyż bardzo często odbywa się to pomiędzy policjantami przez prywatne telefony komórkowe.

Problemy te jak uważa radny powinny być rozwiązane, gdyż jest to priorytet. Policja powinna mieć wsparcie głównie w godzinach nocnych, szczególnie w weekendy i święta kiedy notuje się tych zdarzeń najwięcej. Powinno się to odbywać na zasadzie współpracy pomiędzy Komendą Wojewódzką Policji i samorządem.

Kolejno głos w dyskusji zabrał skarbnik Powiatu, który poinformował, że w poprzedniej kadencji finansowanie policji podlegało pod powiat. W tym czasie wymieniony został cały sprzęt łącznościowy w całej Komendzie Powiatowej i w posterunkach we wszystkich miastach tylko dzięki temu, że dotacja była w naszym budżecie i jako powiat mieliśmy wpływ na wydatkowanie tych środków. Ponadto Skarbnik stwierdził, że wtedy każdy zgłoszony problem był załatwiany na miejscu. Odbywało się to w ten sposób, że były przeprowadzane rozmowy z gminami i gminy udzielały dla Komendy Policji dotacji na paliwo. 

Jak stwierdził również Skarbnik powiat mógł przekazać oprócz dotacji dowolną kwotę dla Komendy Policji, a tym samym poprawić bezpieczeństwo w powiecie. Obecnie przekazanie takiej dotacji wiąże się z zawarciem porozumienia pomiędzy powiatem, a Komendantem Wojewódzkim.

Następnie Przewodniczący Komisji udzielił głosu Naczelnikowi Wydziału Ochrony Ludności i Promocji Zdrowia, który stwierdził, że przyjmując od miesiąca czerwca prowadzenie spraw w zakresie ochrony ludności, które zawierają w sobie sprawy obronne, zarządzanie kryzysowe i obronę cywilną na system bezpieczeństwa trzeba spojrzeć znacznie szerzej.

W systemie tym można wyróżnić Policję, Straż Pożarną i Ratownictwo Medyczne.   

Naczelnik uważa także, że potrzebne byłoby takie spotkanie z w/w jednostkami, którego tematem byłby cały system zabezpieczenia i jego sprawne funkcjonowanie.

Ponadto Naczelnik poinformował zebranych, że w dniu 27.09.2006 r. odbędą się ćwiczenia

Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego pod nazwą ,,Katastrofa budowlana –zawalenie hali widowiskowo-sportowej OSiR”. Ćwiczenia te mają na celu ocenę gotowości, sprawności i współdziałania służb ratowniczych powiatu w sytuacji katastrofy budowlanej obiektu użyteczności publicznej. Ponadto sprawdzone ma być jak z ewakuacją radzi sobie szkoła w sytuacjach zagrożenia.

Radny Andrzej Jung zapytał czy prawdą jest, że w Radzie Nadzorczej Spółki PCZ była zmiana na stanowisku Prezesa.

Skarbnik poinformował, że taka zmiana miała miejsce Pani Prezes Skop zrezygnowała,

a powodem było prowadzenie przez nią działalności gospodarczej.

Na w/w stanowisko powołany został Pan Tomala z okolic Kędzierzyna-Koźla.

Radny odnosząc się do sprawozdania Zarządu Powiatu z dnia 31 sierpnia 2006 r. zapytał czego dotyczyły negocjacje związane z planowaną sprzedażą byłego budynku szpitala Oddziału Wewnętrznego.

Wicestarosta wyjaśnił, że został ogłoszony kolejny przetarg na sprzedaż w/w budynku lecz nie zgłosił się żaden oferent. Zarząd Powiatu w związku z tym postanowił, że zostaną przeprowadzone negocjacje. Cena wywoławcza wynosi 1.090.000,-zł. Negocjacje odbędą się na początku grudnia br.  

Radny Andrzej Jung nawiązał także do sprawozdania z Zarządu Powiatu z dnia 12 września 2006 r./pkt.7 str. 48/ mówiącego o ewentualnym najmie lub kupnie przez Starostwo budynku przy ul.Sienkiewicza , który miałby być przeznaczony na nowa siedzibę Powiatowego Urzędu Pracy.

Skarbnik wyjaśnił zebranym, że Prezes Zarządu ,,Global Invest” Sp.z o.o z Opola wystąpił do powiatu z ofertą najmu lub sprzedaży budynku biurowego przy w/w ulicy z przeznaczeniem na nową siedzibę PUP. Jak stwierdził Skarbnik budynek ten jest wyremontowany, posiada duży parking i jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych. Natomiast obecny budynek PUP jest bardzo zniszczony, a jego remont wymagałby dużych środków finansowych.
W związku z powyższym rozpatrywana jest kwestia zakupu powyższego budynku tym bardziej, że Prezes w przypadku sprzedaży  zadeklarował chęć odkupienia starego

budynku PUP.

Następnie członkowie komisji przystąpili do zapoznania się z ,,Programem Promocji Zdrowia Powiatu Kluczborskiego na lata 2006-2015”.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że Program ten jest bardzo ciekawy i zrobiony bardzo szczegółowo.

Naczelnik Wydziału Ochrony Ludności i Promocji Zdrowia wyjaśnił, że praca nad opracowaniem w/w materiału była bardzo trudna, poświęcono temu wiele czasu.

Program zawiera m.in.:

-charakterystykę Powiatu Kluczborskiego,

-sytuację demograficzną,

-sytuację zdrowotną i epidemiologiczną,

-wypadki i urazy,

-zachowania zdrowotne dzieci i młodzieży szkolnej,

-stan środowiska naturalnego,

-sytuacje społeczno-ekonomiczną,

-rynek usług świadczeń medycznych.

Przy opracowaniu posiłkowano się różnymi dokumentami wypracowanymi przez Ministerstwo Zdrowia. Przy szczegółowych wyliczeniach wykorzystano roczniki statystyczne, publikacje, analizy, materiały z Opolskiego Centrum Zdrowia Publicznego, materiały opracowane przez Gminę- jeśli chodzi o uzależnienia młodzieży itp.

Naczelnik poinformował, że dokument taki wymagany jest przy staraniu się o dodatkowe środki z UE. Przykładem tego może być Gmina Kluczbork, która skorzystała składając wniosek do Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Członkowie komisji zapoznali się również z informacją Zarządu Powiatu z przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2006 roku.

Informacja zawiera m.in.:

-wykonanie planu dochodów budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2006 roku,

-wykonanie planu wydatków budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2006 roku,

-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej

  wykonywanych przez powiat za I półrocze 2006 roku,

-wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze   

  2006 roku,

-zestawienie wydatków majątkowych budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze

  2006 roku,

-zestawienie wydatków remontowych,

-sprawozdanie z wykonania planu finansowego SPZOZ w likwidacji za I półrocze 2006 roku,

-prognozy finansowe i informacje o wielkości zadłużenia,

-zestawienie dochodów własnych jednostek organizacyjnych powiatu,

-zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego,

-zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych,

-informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach,

-informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym,

-informację o zrealizowanych dochodach i przychodach /opis/

-informację o zrealizowanych wydatkach i rozchodach /opis/ 

Do informacji Zarządu Powiatu członkowie komisji nie wnieśli żadnych zapytań.

 

 

Ad.4.

 

Członkowie komisji nie zgłosili żadnych wniosków.

 

Ad.5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął obrady w dniu dzisiejszym.

Innych spraw nie poruszano.

 

 

                                                                                  Przewodniczący Komisji

 

                                                                                           Andrzej Jung