Z sesji Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 29 sierpnia 2006 r.
XLI sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz.1200 Przewodniczący Rady
-Maciej Mularczyk. Powitał wszystkich zebranych i stwierdził, że dzisiejsze obrady
oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, ponieważ na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 15. W dalszej części obrad uczestniczyło już 18 radnych.
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek sesji
w dniu dzisiejszym. Do przedstawionego porządku nie wniesiono uwag. W obecności
15 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie przyjęła następujący porządek XLI sesji:
1.Sprawy porządkowo – organizacyjne:
a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/ zatwierdzenie porządku obrad,
c/ zatwierdzenie protokołu z XL sesji.
2.Interpelacje i zapytania radnych.
3.Podjęcie uchwał w sprawach:
a/ zmiany uchwały nr XXXV/249/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia
budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2006 r.,
b/ określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i materiałów informacyjnych
towarzyszących projektowi budżetu,
c/ wyrażenie zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym
nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego,
d/ wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym
nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego,
e/ nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół
ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2006/2007,
f/ zmieniająca uchwałę Nr XXXIV/246/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia
15 grudnia 2005 r. w sprawie ustalenia warunków częściowego lub całkowitego
zwalniania rodziców (opiekuna prawnego) z opłat za wyżywienie dziecka
przebywającego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
im. Marii Konopnickiej w Kluczborku.
4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu.
6.Wolne wnioski i zapytania.
7.Zamknięcie obrad.
Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XL sesji Rady Powiatu
z dnia 13 czerwca 2006 r. Do protokołu radni nie wnieśli uwag zatwierdzając go w drodze głosowania 13 głosami za, 2 głosami wstrzymującymi się i brakiem głosów przeciw.
Do punktu 2 porządku obrad
Radny Piotr Gruss zapytał czy zerwany asfalt podczas prowadzonych robót kanalizacyjnych przy wylocie ul.Kujakowickiej na Ligocie Zameckiej zostanie w najbliższym czasie uzupełniony.
Do punktu 3a porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały
Nr XXXV/259/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2006 r. Projekt ten proponuje zwiększenie dochodów budżetu powiatu
o kwotę 101.440,00-zł , zwiększenie wydatków budżetu powiatu o kwotę 101.440,00-zł, które dokonuje się na podstawie wniosków jednostek organizacyjnych powiatu.
Ponadto planuje się wprowadzić zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2006 rok, zwiększyć limit dla wydatków na wieloletni program inwestycyjny. Propozycja także dotyczy upoważnienia Zarządu Powiatu w Kluczborku do zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków z tytułu limitu na wieloletni program inwestycyjny w następujących wysokościach:
-2006 rok – 527.000.00,-zł,
-2007 rok – 1.300.000.00,-zł.
Zmiany w planie wydatków inwestycyjnych, a w szczególności zmniejszenie planowanych wydatków dotyczy zakupu i montażu windy w DPS w Gierałcicach. Powyższa zmiana
jest możliwa w związku z otrzymaniem dofinansowania zadania z Kontraktu Województwa na 2006 r. w wysokości 50.895,-zł. Po podpisaniu umowy finansowej środki te jako dotacja celowa zostaną wprowadzone do budżetu.
Kolejna zmiana w planie inwestycji dotyczy zadania realizowanego przez Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku w miejscowości Kluczbork /wiadukt/. Koszt w/w zadania wzrósł w stosunku do pierwotnego planu o kwotę 137.000,-zł, co uzasadnia się znacznym wzrostem kosztów zabezpieczeń linii kolejowej oraz cenami proponowanymi przez wykonawców.
Wprowadza się także zmiany w planie finansowym Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w planie finansowym Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, w wykazie zadań o charakterze remontowym, realizowanych w 2006 roku, przenosi się środki finansowe między działami klasyfikacji budżetowej.
Do uchwały wprowadza się również rozdziały klasyfikacji budżetowej:
w dziale 756-dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej, rozdział 75618-wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych ustaw,
w dziale 854-edukacyjna opieka wychowawcza, rozdział 85404-wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Do projektu radni nie wnieśli uwag. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 15 radnych, Rada Powiatu 13 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących się podjęła uchwałę
Nr XLI/300/2006 przyjmując powyższe zmiany w budżecie powiatu.
Do punktu 3b porządku obrad
Następnym projektem jaki został przygotowany na dzisiejsze obrady był projekt uchwały
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu. Projekt powyższy dotyczy działań związanych z procedurą projektowania i uchwalania budżetu powiatu na kolejne lata.
Uchwała, która została wcześniej opracowana i uchwalona /1999 rok, zmiany 2002 rok/ nie zawierała regulacji odpowiadających nowym zapisom ustawy o finansach publicznych. Podstawą prawną do uchwalania niniejszej uchwały jest ustawa o samorządzie powiatowym, jednakże kształt uchwał budżetowych w samorządach determinowany jest przez zapisy ustawy o finansach publicznych, której to kształt uległ zasadniczym zmianom od dnia 1.01.2006 r.
Do projektu radni nie wnieśli uwag. W obecności 16 radnych, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym się radni Rady Powiatu podjęli uchwałę
Nr XLI/301/2006 w przedmiotowej sprawie.
Do punktu 3c i d porządku obrad
Kolejnym punktem obrad były projekty uchwał w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego. Projekt powyższy został przygotowany w związku z tym, że Powiatowe Centrum Zdrowia S.A N ZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku zwróciło się do Zarządu Powiatu w Kluczborku o przedłużenie umowy dzierżawy od 1 września 2006 r.
na okres 10 lat na wydzierżawienie od Powiatu Kluczborskiego kompleksu budynków położonych przy ul. M.C.Skłodowskiej 23.
PCZ S.A zwróciło się także, by Zarząd Powiatu Kluczborskiego wyraził zgodę na podnajem pomieszczeń po ,,Starej Chirurgii” dla spółki z.o.o pod nazwą ,,Centrum Dializ” z Sosnowca.
Spółka zaoferowała prowadzenie usług medycznych w zakresie stacji dializ i poradni nefrologicznej przystosowując budynek do swoich potrzeb na koszt własny. Z takim wnioskiem wystąpił także właściciel laboratorium mieszczącego się na terenie budynku Oddziału Chirurgicznego. Do tej pory laboratorium funkcjonowało
w pomieszczeniach sterylizatorni, która obecnie ma być uruchomiona.
Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższego projektu stwierdził, że w tak ważnej kwestii powinno być przygotowanych więcej informacji. Radny uważa, że informacje, które dotarły z prac Komisji Zdrowia są bardzo zdawkowe. Radny Adam Martyniszyn stwierdził,
iż o powyższej spółce zdołał się jedynie dowiedzieć to, że spółka ta ma podobne jednostki na terenie województwa opolskiego oraz w Katowicach, Olkuszu itp, gdzie była możliwość wydzierżawienia części powierzchni szpitalnej na prowadzenie tego typu działalności.
Jego zdaniem na temat powyższej dzierżawy powinni wypowiedzieć się zarówno przedstawiciele Powiatowego Centrum Zdrowia jak i spółki pod nazwą ,,Centrum Dializ”
z Sosnowca.
Ponadto radny stwierdził, że jego wątpliwości są takie, czy rzeczywiście ta działalność będzie prowadzona u nas przez okres 10 lat w świetle niejasności jeśli chodzi o nieprawnie utworzoną spółkę –Powiatowe Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku /sprawy sądowe/.
Radny zapytał także czy po podpisaniu umowy przychód będzie dla powiatu, czy też dla spółki, gdyż nie zostało to jego zdaniem jednoznacznie wyjaśnione.
Kolejno o głos poprosił Pan Starosta, który zwracając się do radnego Adama Martyniszyna stwierdził, że bardzo uważnie słuchał wypowiedzi w/w radnego i słyszał jedynie wątpliwości.
Zdaniem Starosty wątpliwości ma każdy, trzeba jednak patrzeć realnie na to, co określona decyzja za sobą niesie. Starosta poinformował, iż dobrze się stało, że znalazł się ktoś kto chce na własny koszt wyremontować budynek i prowadzić w nim działalność w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. Wyjaśnił również, że podejmując decyzję podnajmu naszemu szpitalowi przychód z tytułu najmu będzie leżał po stronie powiatu, a szpital z kolei weźmie sobie jakiś określony czynsz od podnajemcy czyli podmiotu prowadzącego stację dializ . Starosta uważa, że jest to dobre posunięcie dla Powiatu Kluczborskiego jak
i mieszkańców. Zysk w tym wypadku zdaniem Starosty jest podwójny, gdyż zagospodarowany zostanie na koszt najemcy pustostan oraz stworzona zostanie dodatkowo oferta dla mieszkańców powiatu. Na terenie powiatu jest bardzo wiele osób dializowanych, dla których będzie to duże udogodnienie.
Następnie głos zabrał Przewodniczący Rady, który również zwrócił się do radnego Adama Martyniszyna stwierdzając, że w/w radny powinien cieszyć się z tego tytułu, a nie być przeciwnym tym bardziej, że jest lekarzem.
W dalszej części obrad ponownie zabrał głos radny Adam Martyniszyn, który stwierdził,
że według niego są dwie różne sprawy. Jedna dotyczy zasadności, sposobu przeprowadzenia formalnego wyrażenia zgody na wydzierżawienie i jak ta dzierżawa ma wyglądać, druga zaś dotyczy potrzeb społecznych jeśli chodzi o dializy.
Radny także stwierdził, że bardzo byłby zadowolony, gdyby stacja dializ i Szpitalny Oddział Ratunkowy działały w ramach SPZOZ. Zdaniem radnego zasadność prowadzenia dializ jest, jeśli rzeczywiście szpital ma być w systemie krajowych szpitali. Radny ponadto uważa,
że okres dziesięciu lat jest okresem bardzo długim tym bardziej, że nie jest jeszcze zakończona kwestia legalności spółki.
Przewodniczący Rady ponownie udzielił głosu Panu Staroście, który odnosząc się do w/w radnego stwierdził, że chciałby, aby radny krytykując pomysł Zarządu Powiatu lub jakikolwiek inny przedstawił swoją propozycję. Zdaniem Starosty od strony Zarządu przedstawiona została oferta i propozycja rozwiązania problemu osób z terenu Powiatu Kluczborskiego, które wymagają dializowania. Starosta uważa, że radny krytykuje to z tego powodu, iż nie będzie to jego sukces, równocześnie nie pokazując rozwiązania alternatywnego. Pan Starosta poprosił o zabranie głosu Panią Eunikę Adamus- Z-cę Prezesa Zarządu – Dyr.Finansowo-Administracyjnego.
Pani Adamus wyjaśniła, że od ubiegłego roku PCZ w Kluczborku poszukiwał możliwości zagospodarowania budynku ,,starej chirurgii”. Pani Prezes poinformowała, że spółka z.o.o ,, Centrum Dializ”z Sosnowca wyraziła chęć wydzierżawienia i wyremontowania na koszt własny części budynku. Kosztorys wstępny opiewał na sumę ponad 1.000.000,-zł.
W powyższej stacji miałoby funkcjonować 14 stanowisk do dializy.
Zdaniem Pani Prezes dobrze, że ktoś taki się znalazł, gdyż za kilka lat obiekt ten nie nadawałby się do użytku.
Pani Prezes stwierdziła, że będzie to z korzyścią dla mieszkańców. Zainteresowanie stacją dializ jest bardzo duże. Obecnie wiele osób przychodzi do PCZ z zapytaniem, czy ta stacja na pewno będzie utworzona i od kiedy zacznie swoją działalność.
Prezes poinformowała także, że dach w w/w budynku wymaga niezwłocznego remontu.
Następnie głos w dyskusji zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że jego zdaniem wypowiedź kolegi radnego Adama Martyniszyna dotyczy niepewnego stanu prawnego spółki PCZ, gdyż nie ma decyzji w sprawie złożonej skargi kasacyjnej i na tym tle są wątpliwości.
Radny Leszek Krzyżanowski dodał także, że z jego punktu widzenia ruch ten jest jak najbardziej przydatny naszemu społeczeństwu. Zdaniem radnego to, że znalazł się jakiś podmiot, który chciałby zainwestować, a zarazem chce się zabezpieczyć 10 letnią umową jest to zrozumiałe.
W związku z brakiem innych zapytań Przewodniczący Rady poddał kolejno pod głosowanie pierwszy projekt w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego /dot. stacji dializ/. Rada Powiatu w obecności 18 radnych, 16 głosami za, 2 głosami wstrzymującymi się,
przy braku głosów przeciw podjęła uchwałę Nr XLI/302/2006 w w/w sprawie. Kolejno pod głosowanie Rady poddano drugi projekt uchwały dotyczący również wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego. W obecności 18 radnych Rada Powiatu 16 głosami za,
2 wstrzymującymi się, przy braku głosów przeciw podjęła uchwałę Nr XLI/303/2006
w przedmiotowej sprawie.
Do punktu 3 e porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił radnym kolejny przygotowany projekt uchwały.
Projekt ten dotyczy nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2006/2007.
Projekt ten został przygotowany w związku z odpowiedzią Powiatu Kluczborskiego na konkurs, który został ogłoszony przez Zarząd Województwa Opolskiego na nabór wniosków o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.2 – Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne typ I – Wsparcie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004/2006. Do powyższego projektu radni nie wnieśli żadnych zapytań. Przewodniczący Rady poddał go w związku z tym pod głosowanie
Rady w wyniku, którego w obecności 18 radnych , 18 głosami za, przy braku głosów przeciw
i wstrzymujących się podjęto uchwałę Nr XLI/304/2006 w powyższej sprawie.
Do punktu
Kolejnym przedstawionym przez Przewodniczącego Rady projektem uchwały był projekt
w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXIV/246/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia
15 grudnia 2005 r. w sprawie ustalenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców (opiekuna prawnego)z opłat za wyżywienie dziecka przebywającego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Marii Konopnickiej w Kluczborku.
Projekt powyższej uchwały został przygotowany w związku z tym, że na organie prowadzącym spoczywa obowiązek ustalania odpłatności za wyżywienie w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku na każdy rok szkolny.
Warunki częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców /opiekuna prawnego/ z opłat za wyżywienia są określone w powyższej uchwale, zaś wysokość ulg powinna być ustalana na każdy rok szkolny. Do projektu nie wniesiono żadnych zapytać jednocześnie przyjmując jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się uchwałę
Nr XLI/305/2006 .
Do punktu 4 porządku obrad
Na zapytanie radnego Piotra Grussa odpowiedzi udzielił Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku, który wyjaśnił, że na w/w odcinku drogi /wylot z ulicy Kujakowickiej na Ligocie Zameckiej/ były prowadzone prace kanalizacyjne, których zakończenie przewidziane jest w ciągu dwóch tygodni. Po zakończeniu nawierzchnia zostanie ponownie uzupełniona.
Do punktu 5 porządku obrad
Następnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 31.05.2006 r. do 08.08.2006 r.
Radny Adam Martyniszyn zapytał odnosząc się do sprawozdania z dnia 18 lipca 2006 r. czego dotyczy ,,Sektorowa Strategia Rozwoju Turystyki na Obszarach Wiejskich w Gminach: Kluczbork, Byczyna, Wołczyn i Lasowice Wielkie”.
Odpowiedzi na zapytanie udzielił Naczelnik Wydziału Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki, który poinformował, że powyższa Strategia jest bardzo obszernym dokumentem, który stanie się w najbliższym czasie przedmiotem prac poszczególnych komisji jak i również sesji.
Jest to dokument strategiczny o tyle ważny, został wytworzony przy użyciu środków zewnętrznych. Pracownicy Starostwa włożyli jedynie swoją pracę merytoryczną.
Ponadto zaangażowanych było wielu przedstawicieli Gmin Powiatu Kluczborskiego.
Zdaniem Naczelnika efekt w znacznej mierze przerósł oczekiwania, gdyż Strategia ta jest dokumentem o tyle obszernym i wyczerpującym, że po kolei jak gdyby podaje receptę na rozwój obszarów wiejskich pod względem turystycznym. Ponadto Naczelnik poinformował, że pomoże to w pozyskiwaniu środków pomocowych z Unii Europejskiej, które zostaną przedstawione naszemu województwu do dyspozycji w różnych działaniach.
Naczelnik stwierdził również, że ze względu na to, iż naszego budżetu nie było stać na opracowanie takiej Strategii chociaż była ona wcześniej brana pod uwagę, organizacja pozarządowa KOLOT mogła wystąpić oficjalnie z wnioskiem o przyznanie środków na opracowanie tej Strategii. Poszczególne Rady Gmin już przyjęły powyższą Strategię na swoich sesjach. Dokument ten zdaniem Naczelnika pozwoli na pozyskanie środków jak
i prowadzenie działań koordynujących rozwój lokalny. Zdaniem Naczelnika w oparciu
o w/w dokument będziemy mogli się ubiegać o te środki, a bez niego byłoby to niemożliwe.
Następnie głos zabrał Pan Starosta, który poinformował, że dokument jest bardzo obszerny
i znajduje się do dyspozycji w Wydziale Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu
i Turystyki i radni otrzymają go także w wersji elektronicznej.
Kolejno Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Irenie Kielar, która zapytała odnosząc się do sprawozdania Zarządu Powiatu z dnia 5 czerwca 2006 r. na którym została podjęta uchwała w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej pozbawienia kategorii dróg powiatowych – ulic na terenie miasta Kluczbork, czy byłaby możliwość ewentualnej naprawy nawierzchni przy ulicy Słowackiego w pobliżu kwiaciarni.
Zdaniem radnej na w/w odcinku jest znaczne pochylenie jezdni w wyniku, którego po opadach deszczu zbiera się woda, a przechodnie ochlapywani są przez przejeżdżające samochody.
Na zapytanie radnej odpowiedzi udzielił Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku, który wyjaśnił, że ulica wymieniona przez radną znajduje się na wykazie ulic do przejęcia przez Gminę Kluczbork i ma nadzieję, że zostanie to przez nich wykonane. Gmina na ten cel posiada znacznie więcej środków finansowych, co stwarza wiele możliwości. Ponadto Pan Dyrektor poinformował, że na w/w odcinku brak jest odwodnienia i dlatego dochodzi do gromadzenia się wody. Dyrektor nawiązując do kwestii podjętej przez Zarząd uchwały poinformował, że ZDP złożył wniosek z deklaracjami naszej Gminy do Urzędu Marszałkowskiego o zaopiniowanie, gdyż przed podjęciem ostatecznej uchwały musi on wyrazić taką zgodę.
Pan Dyrektor stwierdził, iż ze wstępnych informacji wiadome jest, że nie ma żadnych przeszkód.
Przewodniczący Rady udzielił kolejno głosu radnemu Adamowi Martyniszynowi, który nawiązując do sprawozdania Zarządu Powiatu z dnia 8 sierpnia 2006 r. pkt. 4, gdzie jest mowa o tym, że podjęto uchwałę w sprawie zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego zapytał na jaką kwotę ten kredyt został zaciągnięty, na jaki termin oraz na jaki deficyt.
Na zapytanie radnego odpowiedzi udzielił Skarbnik Powiatu, który poinformował,
że powodem zaciągnięcia takiego kredytu w rachunku bieżącym jest fakt słabego spływu dochodów oraz pojawiających się przejściowych trudności z płynnością finansową na rachunku budżetu pomiędzy 10-20 każdego miesiąca. Aby takiej sytuacji uniknąć i nie dopuścić do regulowania jakichkolwiek płatności po terminach, a w szczególności terminowego zasilania wszystkich naszych jednostek organizacyjnych w środki finansowe taka uchwała została rekomendowana Zarządowi. Kredyt zaciągnięty został na mocy przetargu, który odbył się w ubiegłym roku na wykonywanie bankowej obsługi budżetu powiatu, w którym to przetargu jednym z kryteriów oceniania były warunki kredytu
w rachunku bieżącym do kwoty 2.000.000,-zł. Skarbnik wyjaśnił także, że okres spłaty przypada na dzień 31 grudnia 2006 roku i jest to kwota 500.000,-zł.
Innych zapytań do sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu nie zgłoszono.
W związku z tym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie radnych.
W obecności 18 radnych, za przyjęciem sprawozdania głosowało 16 radnych, wstrzymało
się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.
Do punktu 6 porządku obrad
Przewodniczący Rady poinformował zebranych, że do Rady w dniu 28.06.2006 r. wpłynął list Pana Eugeniusza Mroza mieszkańca Opola dotyczący pracy Pana Leszka Krzyżanowskiego jako Dyrektora Domu Kombatantów w Opolu /pismo stanowi załącznik
nr 1 do protokołu – RP-0041/XLI/2006/. Powyższe pismo zostało odczytane przez Pana Przewodniczącego Rady.
Radna Irena Kielar zapytała ile zostało opracowanych, przyjętych i zrealizowanych programów jeśli chodzi o środki unijne. Radna poinformowała, że zwraca się z takim zapytaniem, gdyż na ostatnim spotkaniu z Wicekuratorem Oświaty stwierdzono, iż środków unijnych na modernizację placówek itp. jest bardzo dużo, lecz Dyrektorzy nie potrafią z nich korzystać. Radna zapytała także jak przestawia się sprawa zajęć pozalekcyjnych.
Starosta odpowiadając na zapytanie radnej poinformował, że jeśli chodzi o zajęcia pozalekcyjne to nie odpowie, ale jeśli chodzi o środki unijne to taka informacja była przedstawiona w miesiącu kwietniu 2006 r. przy przyjęciu budżetu za rok ubiegły. Informacja ta przedstawiała działalność powiatu kluczborskiego w projektach dofinansowanych ze źródeł zewnętrznych w latach 2002-2005. Dofinansowanie to opiewa na kwotę 13 mln złotych.
Przewodniczący Rady udzielił w tej sprawie głosu Naczelnikowi Wydziału Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki, który wyjaśnił, że materiału na w/w temat jest bardzo dużo /około 40 str./ i był to materiał zbyt obszerny, aby go przekazać na sesję.
W związku z powyższym informacja ta została ujęta w formie tabeli, którą radni otrzymali jak wyjaśnił Pan Starosta w miesiącu kwietniu.
Następnie o głos poprosił radny Leszek Krzyżanowski, który odniósł się do pisma jakie zostało odczytane przez Pana Przewodniczącego Rady. Radny poinformował, że powyższe pismo Pana Eugeniusza Mroza , mieszkańca Opola- Kombatanta II Wojny Światowej, Żołnierza Armii Krajowej wpłynęło do Rady pod koniec czerwca, a wcześniej zostało opublikowane w gazetach. Radny stwierdził, że Pan Mróz nie jest mieszkańcem Domu Kombatanta, ale jest zaprzyjaźniony z Kierownikiem, który zarazem jest pracownikiem radnego i także radną miasta Opola, z którą wszedł w konflikt jako pracodawca
i pracownik. Radny wyjaśnił, że cała sytuacja dotyczyła żony Pana Mroza, która ciężko zachorowała. Przebywała ona jakiś czas w szpitalu, po czym została zapewniona jej opieka
w DPS przy ul. Szpitalnej. Panu Eugeniuszowi Mrozowi nie odpowiadały warunki w w/w DPS, więc poprosił o pomoc radną Elżbietę Bień. Ta pod nieobecność radnego Leszka Krzyżanowskiego – Dyr. DPS z telefonu służbowego w ramach godzin pracy załatwiła dla żony Pana Eugeniusza miejsce w ZOL-u prowadzonym przez siostry zakonne przy
ul. Prószkowskiej pod nieobecność siostry Dyrektor. Zdaniem radnego siostra Dyrektor
ZOL-u nie była obecna, a Pani radna wykorzystując mandat radnej poprosiła pracowników, aby przewieźli żonę Pana Eugeniusza z DPS-u do ZOL-u. Procedury przyjęcia do ZOL, a do DPS są różne.
Efektem tego jak stwierdził radny było to, że siostra Dyrektor ZOL następnego dnia przybyła do niego z interwencją, stwierdzając, że sobie nie życzy takiej postawy ze strony podległego mu pracownika, który zarządza jej personelem. Radna otrzymała ze strony radnego Leszka Krzyżanowskiego pouczenie ustne, które nie poskutkowało. Następnie radny wystosował do radnej pismo, w którym poprosił o to, aby więcej takie rzeczy nie miały miejsca.
Radny ponadto poinformował, że on sam wydając decyzję o pouczeniu swojego pracownika nie wiedział, że to chodzi o żonę Pana Eugeniusza Mroza. Radny uważa, że nawet jeśli byłaby to żona Prezydenta RP to powinna ona przejść normalną procedurę przyjęcia do
ZOL-u lub DPS-u, bo w tej sytuacji każdy powinien być równy. Przeniesienie to było jak określił do załatwienia w ciągu kilku dni po przejściu odpowiednich procedur, tym bardziej, że żona Pana Eugeniusza zmarła dwa dni później po całym zdarzeniu. Radny poinformował, że jeśli ta Pani zmarłaby w momencie przenosin to siostra Dyrektor miałaby poważne konsekwencje, gdyż nie posiadała żadnych dokumentów o przyjęciu w/w osoby.
Radny uważa, iż dobrze, że ten list został przeczytany przez Przewodniczącego, gdyż Rada powinna być o takim zajściu poinformowana, ale również dobrze, że radny mógł sprostować wypowiedź Pana Eugeniusza Mroza.
Radny na zakończenie swojej wypowiedzi poprosił o to, aby radni byli wcześniej informowani o planowanych posiedzeniach komisji oraz sesji.
Innych spraw nie poruszano.
Do punktu 7 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za radnym za udział w obradach i o godzinie 1258 zamknął XLI sesję Rady Powiatu
w Kluczborku.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Maciej Mularczyk