Protokół Nr 35/2006
z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu
w Kluczborku w dniu 25 sierpnia 2006 r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mariusz Pieńkowski.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 29.08.2006 r.
3.Wolne wnioski.
4.Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu
i przedstawił proponowany porządek. Do porządku członkowie komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.
Ad.2.
Członkowie komisji przystąpili do omówienia materiałów przygotowanych na najbliższą sesję Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 29 sierpnia 2006r.
W materiałach tych znajduje się sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od dnia 31.05.2006r. do dnia 08.08.2006r. oraz projekty uchwał w następujących sprawach:
-zmiany uchwały Nr XXXV/249/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia
budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2006 rok,
-określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i materiałów informacyjnych
towarzyszących projektowi budżetu,
-wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym
nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego,
-wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym
nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego,
-nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół
ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2006/2007,
-zmiany uchwały Nr XXXIV/246/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 15 grudnia
2005r. w sprawie ustalenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców
(opiekuna prawnego) z opłat za wyżywienie dziecka przebywającego w Specjalnym
Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Marii Konopnickiej w Kluczborku.
Kolejno Skarbnik Powiatu wyjaśnił na czym polegają proponowane zmiany
w budżecie. W przygotowanych projektach uchwał proponuje się:
1.zwiększenie dochodów i wydatków budżetu o kwotę 101.440,-zł., co wynika w całości
z wniosków złożonych przez jednostki organizacyjne powiatu,
2.wprowadzenie nowych rozdziałów klasyfikacji budżetowej, w których gromadzone będą
dochody powiatu z tytułu opłat za zajęcie pasa drogowego oraz wydatki ponoszone
na rewalidację dzieci w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku,
3.zmianę planu wydatków inwestycyjnych:
a/zmniejszenie o kwotę 29.304,-zł. planowanych wydatków na zakup i montaż windy
w Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach w związku z otrzymaniem dofinansowania
z Kontraktu Województwa,
b/zwiększenie nakładów na zadanie prowadzone przez Zarząd Dróg Powiatowych
w Kluczborku (przebudowę wiaduktu w Kluczborku) o kwotę 137.000,-zł., co jest
spowodowane znacznym wzrostem kosztów zabezpieczenia linii kolejowej oraz cenami
proponowanymi przez wykonawców,
4.aktualizację planu finansowego Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej oraz Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym
i Kartograficznym,
5.zmiany w planie zadań remontowych:
a/ograniczenie wydatków remontowych Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku,
b/ograniczenie wydatków na remonty w szkołach i placówkach oświatowych co jest
spowodowane zmniejszeniem subwencji oświatowej dla powiatu o kwotę 717.000,-zł.,
6.przeniesienie środków finansowych po stronie wydatków pomiędzy działami klasyfikacji
budżetowej (dot. Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego
w Kluczborku).
Skarbnik nawiązując do materiałów wyjaśnił, że projekt uchwały w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów przygotowano w związku z tym, że powiat nasz odpowiedział na konkurs ogłoszony przez Zarząd Województwa Opolskiego na nabór wniosków o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej w roku szkolnym 2006/2007. Problemem jest jednak to, że za ubiegły rok szkolny nie wypłacono jeszcze wszystkich należnych uczniom stypendiów. Ostatnie wypłacono w miesiącu styczniu i od tej pory powiat nie otrzymał kolejnych środków na ten cel. Jeśli chodzi o drugi projekt uchwały dotyczący oświaty to warunki zwalniania rodziców z opłat za wyżywienie dziecka przebywającego
w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym, to są one ustalane kolejno na każdy rok szkolny. Obowiązek taki spoczywa ustawowo na organie prowadzącym.
W projekcie tym proponuje się, aby Rada upoważniła Zarząd Powiatu w Kluczborku do corocznego ustalania tabeli odpłatności za wyżywienie na podstawie propozycji dyrektora placówki.
Ponadto Skarbnik omawiając materiały wyjaśnił, że dotychczas obowiązująca uchwała Rady o trybie prac nad projektem budżetu powinna odzwierciedlać zapisy nowej ustawy
o finansach publicznych. Dlatego też przygotowany został projekt nowej uchwały.
Radni nie wnieśli zapytań do projektów, które zostały omówione przez Skarbnika Powiatu ani
do pozostałych dwóch projektów, dotyczących wyrażenia przez Radę Powiatu zgody
na wydzierżawienie na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego.
Projekty te dotyczą wydzierżawienia budynków szpitala w Kluczborku w celu otwarcia stacji dializ i poradni nefrologicznej oraz dalszej działalności Medycznego Laboratorium Diagnostycznego MEDICINA.
Członkowie komisji nie wnieśli także zapytań do sprawozdania z działalności
Zarządu Powiatu.
Przewodniczący Komisji poddał całość materiałów pod głosowanie. W wyniku głosowania za przyjęciem materiałów głosowało 4 członków komisji, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.
Ad.3.
Radny Józef Woźny poprosił o wyjaśnienie jak wygląda kwestia dawnej linii kolejowej, która miała być przeznaczona na obwodnicę.
Skarbnik wyjaśnił, że jak i Powiat tak i Gmina w tej sprawie napotkali na szereg przeszkód.
Zdaniem Skarbnika obwodnica jest bardzo potrzebna, ale niestety wymaga to czasu.
Ponadto Skarbnik uważa, że tematu tego nie zdołamy sami udźwignąć. Po wybudowaniu takiej obwodnicy pozostanie jeszcze problem utrzymania tej drogi. W związku z powyższym potrzebne jest wsparcie ze strony Dyrekcji Dróg Krajowych.
Skarbnik poinformował także, że dokonano analizy stanu dróg i mostów, aby oszacować skalę potrzeb. Zakończono prace związane z ewidencją wszystkich dróg. W tym celu został zakupiony specjalny program, który pozwala pokazać każdy odcinek drogi od strony geodezyjnej, technicznej, oznakowaniem i wizualnym podglądem. Trwają także prace związane z przekazaniem niektórych ulic miasta do Gmin. W najbliższym czasie Rada Miejska będzie rozważała kwestię przejęcia niektórych ulic na własność.
Radny Zdzisław Pelc poprosił o wyjaśnienie jak wygląda sprawa budowy chodnika
Na odcinku drogi Biskupice-Kochłowice.
Skarbnik odpowiadając radnemu poinformował, że zadania tego nie ma, gdyż brak jest środków na ten cel. Rozstrzygnięty został przetarg na rozbiórkę wiaduktu w Kluczborku.
Cena zaproponowana przez oferenta jest o 137.000,-zł wyższa od kosztorysowej.
ZDP mając 60 dni na podpisanie umowy, zwrócił się do Zarządu Powiatu, a Zarząd do Rady Powiatu z wnioskiem czy zwiększyć zakres tych robót, czy też nie. Stąd też w projekcie uchwały znajduje się propozycja zwiększenia środków na powyższy cel. Natomiast pozostałą kwotę z remontu wiaduktu Ciecierzyn-Gołkowice przeznaczyć częściowo na zimowe utrzymanie dróg, sporządzić projekt dokumentacji budowlanej na remont w/w wiaduktu oraz zaangażować środki w wykonanie wcześniej wspomnianego chodnika, ale w ramach wydatków bieżących /zakup materiałów, nadzór z ZDP/. Pozostała część należałaby do Gminy Byczyna.
Radny Adam Martyniszyn zapytał czy w/w wiadukty Ciecierzyn-Gołkowice i Kluczbork-Jakubowice ul.K.Miarki są jednakowe.
Skarbnik wyjaśnił, że mosty te są zupełnie różne, jak i koszt ich remontu. Zakres prac przy wiadukcie przy ul.K.Miarki jest nieporównywalnie większy. Ponadto współpracować musimy z PKP.
Radny zapytał także jak przedstawia się temat budowy chodnika w Wołczynie wzdłuż cmentarza oraz na jakim etapie jest budowa wysypiska śmieci w Kluczborku.
Starosta odpowiadając na zapytanie radnego poinformował, że pojawiła się inna koncepcja jaką jest poszerzenie pasa drogowego na tym odcinku i wydzielenie z niego linią pasa dla pieszych.
Na drugie zapytanie radnego odpowiedzi udzielił Skarbnik wyjaśniając, że Gmina Kluczbork nie wystąpiła z żadną propozycją.
Radny zgłosił również uwagę jeśli chodzi o stan techniczny przejazdu na drodze w kierunku Kraskowa. Zdaniem radnego stan w/w przejazdu jest bardzo zły.
Radny Adam Martyniszyn poprosił o wyjaśnienie do kogo należy monitorowanie stanu zanieczyszczeń na terenie Powiatu Kluczborskiego.
Pan Starosta wyjaśnił radnemu, że monitorowaniem powietrza zajmuje się Wojewódzka Inspekcja Ochrony Środowiska, a pozostałe inspekcje pracują niezależnie, gdyż każda specjalizuje się w innej dziedzinie.
Innych zapytań nie zgłoszono.
Ad.4.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia i brakiem zapytań Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji
Mariusz Pieńkowski