PROTOKÓŁ nr 156/2006

z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego

w dniu 08 sierpnia 2006 r.

 

Posiedzenie Zarządu otworzył Wicestarosta – Mieczysław Czapliński. W posiedzeniu uczestniczyło ponadto dwóch członków Zarządu oraz Skarbnik Powiatu i Naczelnik Wydziału Organizacyjnego.

 

Porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Wniosek Naczelnika Wydziału Edukacji o wyznaczenie przedstawiciela Zarządu do składu Komisji ds. opiniowania wniosków o nagrody Starosty Kluczborskiego.
  3. Sprawy finansowe:
  1. projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków;
  2. projekt uchwały w sprawie przeniesienia środków z rezerwy ogólnej budżetu;
  3. projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego.
  1. Wniosek Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku o podjęcie decyzji w sprawie pozyskania środków na wycinkę przydrożnych drzew rosnących w ciągu dróg powiatowych.
  2. Wniosek Dyrektora Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku w sprawie przedłużenia umowy dzierżawy na okres 10 lat od dnia 01 września 2006 r., wyrażenia zgody na podnajem pomieszczeń w budynku “starej chirurgii” dla Centrum Dializa Sp. z o.o. z Sosnowca oraz prośba o to, aby Powiat Kluczborski od dnia 01.09.2006 r. był stroną umowy dzierżawy lokalu dla Laboratorium Medicina s.c.
  3. Wniosek Pana Marka Rygiel z Polanowic w sprawie rozłożenia na raty zaległości czynszowych za zajmowany lokal nr 93A/3 w Polanowicach.
  4. Zatwierdzenie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
  5. Wolne wnioski.

Do punktu 1 porządku

Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.

Protokół z posiedzenia Zarządu, który odbył się w dniu 31 lipca 2006 r. został również przyjęty.

Do punktu 2 porządku

 

Wicestarosta przedstawił wniosek Naczelnika Wydziału Edukacji o wyznaczenie przedstawiciela Zarządu do składu Komisji ds. opiniowania wniosków o nagrody Starosty Kluczborskiego. Następnie wyjaśnił, że powyższy wniosek jest zgodny z paragrafem 15 uchwały Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 01 grudnia 2005 r. w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2006. Ze względu na wniosek Pani Danuty Woźniak – Ryńcy, dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku, która chce wręczyć przyznane nagrody nauczycielom Poradni podczas obchodów 40-lecia placówki w dniu 22 września 2006 r., odbędą się dwa posiedzenia Komisji - na początku września oraz na początku października. Członkowie Zarządu po chwili dyskusji i zastanowieniu się, wytypowali do składu Komisji ds. opiniowania wniosków o nagrody Starosty Kluczborskiego Pana Stanisława Stenzla – członka Zarządu Powiatu.

Do punktu 3 porządku

Skarbnik przedstawił następujące sprawy:

  1. projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków;

    następnie Skarbnik wyjaśnił, że po przeprowadzeniu w 2006 roku poboru i rozliczeniu dotacji jakie otrzymaliśmy, okazało się, że nie wykorzystaliśmy kwoty 16,00 zł. W związku z tym, Wojewoda Opolski, decyzją z dnia 26 lipca br. dokonał zmniejszenia dotacji celowej dla naszego powiatu w dziale 750 – Administracja publiczna, w rozdziale 75045 – Komisje poborowe, § 2110 – dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat o 16,00 zł. Powyższych zmian dokonano na wniosek Wydziału Spraw Obywatelskich i Migracji Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego. Członkowie Zarządu nie wnieśli żadnych uwag do projektu powyższej uchwały, w związku z tym, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków;

     

     

  2. projekt uchwały w sprawie przeniesienia środków z rezerwy ogólnej budżetu; niniejszy

    projekt uchwały – wyjaśnił Skarbnik, dotyczy dwóch kwestii: pierwsza – dofinansowanie kwotą 2.500 zł. prac remontowych dotyczących adaptacji pomieszczenia po byłej kotłowni na pomieszczenie garażowe dla samochodu Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Kluczborku – zgodnie z rozstrzygnięciem Zarządu Powiatu z dnia 31 lipca br.; druga kwestia tej uchwały dotyczy Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku a mianowicie, zgodnie z wcześniejszą decyzją Zarządu Powiatu, w/w jednostka ma przenieść swoją siedzibę do budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku i zająć tam wyznaczone lokum. Pomieszczenia te jednak wymagają remontu, którego zakres polega na wyremontowaniu i pomalowaniu łazienek, trzech pomieszczeń i korytarza. Jak wynika z kosztorysu budowlanego dotyczącego przedmiotowych prac, zostały one wyszacowane na 20.347,91 zł. netto, z VAT - 24.842,45 zł. i taka też jest skala potrzeb. Po kilkakrotnych rozmowach Skarbnika z dyrektorem Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku, doszli oni do następujących rozwiązań: w ramach wynagrodzeń w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku uda się wygenerować oszczędności na poziomie 15.500 zł. Od pierwszego września br. dyrektor Ośrodka zrezygnuje z części pracowników – nauczycieli, dzięki czemu, te 15.500 zł. uda się pozyskać natomiast pozostałe 9.325 zł. moglibyśmy z rezerwy ogólnej na ten remont przeznaczyć. Przy takim rozwiązaniu, w tym roku ten temat byłby załatwiony. Do tematu jednak musielibyśmy wrócić w roku przyszłym, po wyprowadzeniu się z budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku Salezjańskiego LO ale to dopiero będzie w przyszłym roku, chociaż na tę chwilę możemy się już do tematu przymierzać i ewentualnie jakieś koszty oszacować i środki na ten cel zaplanować w budżecie na przyszły rok. Dlatego też – kontynuował Skarbnik, jeżeli taka będzie decyzja Zarządu Powiatu, w ramach rezerwy ogólnej budżetu, gdyż innego źródła finansowego na dzisiaj nie mamy, zwiększyć plan o 9.325 zł. i przeznaczyć na dofinansowanie remontu pomieszczeń dla Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. Członkowie Zarządu po wysłuchaniu wypowiedzi Skarbnika oraz po chwili dyskusji stwierdzili jednogłośnie, że nie wnoszą żadnych zastrzeżeń do zakresu projektu powyższej uchwały więc Wicestarosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie przeniesienia środków z rezerwy ogólnej budżetu;

  3. projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego; na wstępie pan Piotr

Pośpiech powiedział, że kredyt w rachunku bieżącym, który Powiat Kluczborski zamierza

 

zaciągnąć, przeznaczony jest na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego przejściowego deficytu budżetu naszego powiatu, uchwalonego na 2006 rok. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest przede wszystkim to, że w II półroczu br. mamy skumulowane płatności z tytułu odsetek od obligacji - jest to 366.131 zł., realizujemy program spłaty zadłużenia SP ZOZ-u - wydaliśmy już w tym roku ponad 1.200.000 zł. i następne dokumenty już do nas spłynęły, a musimy to robić, ta umowa i nasza wiarygodność wobec wierzycieli SP ZOZ-u jest zdaniem Skarbnika rzeczą bardzo istotną, jeżeli nie będziemy płacić w terminach to cały mechanizm przestanie funkcjonować. Ponadto nasze problemy biorą się z faktu braku realizacji dochodów własnych na założonym poziomie, w szczególności są to dochody z tytułu sprzedaży mienia powiatu, nie są one na takim poziomie jaki wskazywałby okres wykonywania budżetu, dochody z tytułu opłat komunikacyjnych, których wysokość została obniżona mocą rozporządzenia Ministra już w trakcie realizacji budżetu. Kolejnym elementem wpływającym na pogorszenie płynności finansowej jest brak rytmicznego spływu dochodów z tytułu udziału powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych, stanowiących dochód budżetu państwa. W uchwale budżetowej powiatu na 2006 rok, w paragrafie 18 zostało zawarte upoważnienie dla Zarządu Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek do sumy 2.000.000 zł. Ten kredyt zapewni nam spokojne funkcjonowanie w najbliższych miesiącach. Do tej pory czyli przez pierwsze 7 miesięcy bieżącego roku nie odczuwaliśmy problemów z płynnością i co najmniej przez najbliższy miesiąc lub dwa tego problemu by nie było ale skumulowanie spłaty odsetek spowodowało, że zaczyna nam tych pieniędzy brakować a nie możemy sobie pozwolić na przykład na nieterminowe odprowadzanie zobowiązań publiczno-prawnych, gdyż jest to naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Skala braku na dzień dzisiejszy nie wynosi 2.000.000 zł. ale taka kwota zagwarantuje nam w miarę spokojne funkcjonowanie w najbliższych miesiącach. Kredyt ten w rachunku bieżącym jest zaciągany w Banku Spółdzielczym w Wołczynie, gdyż Bank ten nas obsługuje i w wyniku postępowania przetargowego na obsługę bankową, w/w Bank zaproponował nam oprocentowanie tego rodzaju kredytu bez marży, jest to kredyt tani bo wynosi zaledwie 3,8%, 4,2% tak więc jest to oprocentowanie bardzo korzystne. Ponadto dodatkowym elementem zmniejszającym koszty tego kredytu jest fakt, że w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w przetargu na obsługę bankową zamieściliśmy zapis, iż nie dopuszczamy pobierania przez Bank żadnych dodatkowych prowizji więc Bank nie może z tytułu udzielenia kredytu lub rozpatrzenia

 

wniosku zabrać nam jakiś dodatkowych pieniędzy. Ponadto, w ramach obsługi bankowej, funkcjonuje rachunek skonsolidowany a mechanizm polega na tym, że salda wszystkich rachunków naszych jednostek organizacyjnych każdego dnia są elektronicznie przenoszone na nasz rachunek. Na zakończenie swojej wypowiedzi Skarbnik powiedział, że środki finansowe pozyskane z zaciąganego kredytu będą przeznaczone na realizację bieżących płatności powiatu oraz jego jednostek organizacyjnych i pozwoli to na prawidłowe i terminowe wywiązywanie się z bieżących zobowiązań oraz poprawi przepływy pieniężne budżetu powiatu. Członkowie Zarządu Powiatu po wysłuchaniu wypowiedzi Skarbnika stwierdzili jednogłośnie, że nie wnoszą żadnych uwag do powyższej propozycji zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego. Jeszcze po chwili dyskusji Wicestarosta poddał pod głosowanie projekt powyższej uchwały. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego. Wniosek o kredyt podpisali wszyscy członkowie Zarządu, natomiast do podpisania umowy o kredyt upoważniono Starostę i Wicestarostę.

Do punktu 4 porządku

Wicestarosta przedstawił zebranym wniosek Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku o podjęcie decyzji w sprawie pozyskania środków na wycinkę przydrożnych drzew rosnących w ciągu dróg powiatowych. Jak wynika z powyższego pisma, na podstawie wniosków mieszkańców oraz podczas przeglądów dróg, został sporządzony plan wyrębu drzew na lata 2006/2007. Zostały w nim ujęte drzewa suche, spróchniałe i zagrażające bezpieczeństwu użytkowników dróg i mieszkańców posesji przyległych do dróg. Do wycinki w systemie zleconym – kontynuował Wicestarosta, zakwalifikowano 500 sztuk drzew, które rosną w bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych, linii energetycznych, telefonicznych. Ich wycinka wymaga użycia specjalistycznego sprzętu oraz muszą ją przeprowadzić pracownicy ze stosownymi uprawnieniami. Pozostałe około 100 drzew, zlokalizowanych poza obszarem zabudowanym, zostanie wyciętych we własnym zakresie przez pracowników Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku. Ze względu na brak środków finansowych, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku nie jest w stanie zorganizować przetargu na wycinkę przedmiotowych drzew a zachodzi obawa, że przy silniejszych wiatrach niektóre z tych drzew może ulec samoistnemu przewróceniu się i spowodować poważne szkody w terenie. W związku z tym, mając na uwadze bezpieczeństwo na drogach, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych

 

w Kluczborku prosi o podjęcie decyzji dotyczącej pozyskania środków na wycinkę drzew ujętych w planie wyrębu. Skarbnik powiedział, że nie wiemy jaki będzie w przybliżeniu koszt przeprowadzenia wycinki tych drzew na co Wicestarosta odpowiedział, że we wniosku tym brak jest informacji na ten temat. W związku z tym Skarbnik zaproponował, aby dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku przedłożył kosztorys wycinki tych drzew. Następnie po chwili dyskusji Wicestarosta oraz Skarbnik zaproponowali, aby ewentualne dofinansowanie powyższych prac udzielić ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jeżeli jest taka prawna możliwość ale najpierw należy to sprawdzić. Członkowie Zarządu po wysłuchaniu wypowiedzi swoich przedmówców, jednogłośnie zgodzili się z podanymi przez nich propozycjami co do sposobu rozstrzygnięcia na dzień dzisiejszy powyższej sprawy. Reasumując, Zarząd Powiatu jednogłośnie zlecił dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku przedłożenie kosztorysu wycinki przedmiotowych drzew. Jednocześnie Zarząd Powiatu zlecił Naczelnikowi Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa sprawdzenie, czy powyższe prace można sfinansować ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dopiero po zapoznaniu się z powyższymi informacjami, Zarząd Powiatu podejmie decyzję w przedmiotowej sprawie.

Do punktu 5 porządku

Pan Mieczysław Czapliński omówił wniosek Dyrektora Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku dotyczący przedłużenia umowy dzierżawy na okres 10 lat od dnia 01.09.2006 r., wyrażenia zgody na podnajem pomieszczeń w budynku “starej chirurgii” dla Centrum Dializa Sp. z o.o z Sosnowca oraz prośba o to, aby w związku ze zmianą miejsca świadczenia usług przez Laboratorium Medicina s.c., Powiat Kluczborski od dnia 01.09.2006 r. był stroną umowy dzierżawy lokalu dla w/w. Członkowie Zarządu po dyskusji stwierdzili, że jeżeli Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku chce przedłużenia okresu dzierżawy na 10 lat, to należy przygotować projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku wyrażający zgodę na wydzierżawienie na taki okres. Jeśli chodzi o sprawę podnajmu pomieszczeń, Skarbnik zaproponował, aby w powyższym projekcie uchwały zamieścić zapis, który będzie dawał Powiatowemu Centrum Zdrowia możliwość podnajmu

 

 

pomieszczeń. Propozycja ta spotkała się ogólną aprobatą ze strony członków Zarządu. Również jeśli chodzi o sprawę dzierżawy przez Powiat Kluczborski pomieszczeń dla Laboratorium Medicina s.c., członkowie Zarządu nie wnieśli sprzeciwu i postanowili wyrazić zgodę na dzierżawę przez Powiat Kluczborski pomieszczeń dla Laboratorium Medicina s.c. na okres 10 lat. Reasumując, Zarząd Powiatu zlecił Naczelnikowi Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu przygotowanie projektu uchwały Rady Powiatu wyrażającego zgodę na dzierżawę pomieszczeń przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku na okres 10 lat. Jednocześnie Zarząd Powiatu postanowił, że w powyższym projekcie uchwały powinien znaleźć się zapis, dający możliwość Powiatowemu Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku podnajmu pomieszczeń. Ponadto Zarząd Powiatu zlecił Naczelnikowi w/w Wydziału przygotowanie projektu uchwały Rady Powiatu wyrażającego zgodę na dzierżawę przez Powiat Kluczborski pomieszczeń dla Laboratorium Medicina s.c. na okres 10 lat.

Do punktu 6 porządku

Wicestarosta przedstawił wniosek pana Marka Rygiel z Polanowic w sprawie rozłożenia na raty zaległości czynszowych za zajmowany lokal nr 93A/3 w Polanowicach. Następnie wyjaśnił, że wnioskodawca swoją prośbę uzasadnia trudną obecnie sytuacją materialną. Jednoczenie pan Marek Rygiel zadeklarował się, że do końca listopada bieżącego roku spłaci to zadłużenie a następnie wykupi przedmiotowy lokal na własność. Jak wynika z opinii Naczelnika Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu, kwota do zapłaty na dzień 10 sierpnia wynosić będzie 2.579,51 zł. plus odsetki. Członkowie Zarządu po krótkiej dyskusji postanowili pozytywnie zaopiniować powyższy wniosek. Ponadto Wicestarosta zaproponował, aby zaległości czynszowe wnioskodawcy rozłożyć na 4 raty. Ich płatność ustalić do końca każdego miesiąca tj. do końca: sierpnia, września, października i listopada bieżącego roku. Członkowie Zarządu jednogłośnie zgodzili się z propozycją Wicestarosty co do ilości i terminu płatności rat. Skarbnik dodał, że jest to zobowiązanie cywilno-prawne, więc w takiej sytuacji musi zostać z w/w zawarte stosowne porozumienie. W związku z tym, członkowie Zarządu upoważnili Starostę oraz Wicestarostę do zawarcia z w/w stosownego porozumienia. Reasumując, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o rozłożeniu na raty panu Markowi Rygiel zaległości czynszowych za zajmowany lokal nr 93A/3 w Polanowicach

 

na 4 raty - płatne do końca każdego miesiąca tj. do końca: sierpnia, września, października i listopada bieżącego roku. Jednocześnie Zarząd Powiatu upoważnił Starostę oraz Wicestarostę do zawarcia z w/w stosownego porozumienia.

Do punktu 7 porządku

Wicestarosta przedstawił zebranym projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2006/2007. Następnie wyjaśnił, że powyższy projekt uchwały jest odpowiedzią Powiatu Kluczborskiego na konkurs ogłoszony przez Zarząd Województwa Opolskiego na nabór wniosków o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.2 Wyrównywania szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne typ I – Wsparcie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju regionalnego na lata 2004-2006. Zarząd Powiatu nie wniósł żadnych uwag do projektu uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2006/2007 tym samym jednogłośnie zatwierdził go jako materiał na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

Do punktu 8 porządku

 

Pan Mieczysław Czapliński przedstawił aneks nr 1 do umowy z dnia 09 czerwca 2006 r. zawartej z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Oddział w Opolu o dofinansowanie projektów w ramach programu pn. “Edukacja – program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych”. Przedmiotem umowy było dofinansowanie ze środków “PFRON” projektów realizowanych w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku a niniejszy aneks dotyczy przedłużenia terminu realizacji w/w umowy. Członkowie Zarządu nie wnieśli żadnych uwag do powyższego aneksu, w związku z tym, Wicestarosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o podpisaniu aneksu nr 1 do umowy z dnia 09 czerwca 2006 r. zawartej z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Oddział w Opolu

o dofinansowanie projektów w ramach programu pn. “Edukacja – program pomocy

 

w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych”. Jednocześnie Zarząd Powiatu

upoważnił Starostę do podpisania powyższego aneksu.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Wicestarosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała

Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu

-------------------

1. Stanisław Rakoczy ..............................................

2. Mieczysław Czapliński ............................................

3. Otylia Skoczylas ..............................................

4. Stanisław Stenzel ..............................................